Kirjoittaja Aihe: Voiko tulla uutta Potteria?  (Luettu 13015 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Juitze

• Ankeuttaja
Vs: Voiko tulla uutta Potteria?
« Vastaus #25 : Elokuu 23, 2009, 18:13:42 »
1. Innostavatko Potter-kirjat lukemaan myös muita kirjoja, vai lopahtaako lukeminen sarjan päättymiseen? Onko seuraava osoite nimenomaan fantasiahylly vai voivatko Potterit houkutella myös muiden kirjojen pariin?
Lukeminen ei lopahda sarjan päätyttyä, koska kahlaan kirjat läpi uudestaan. Kyllä se osoite on aina ollu fantasia-hylly ja tulee aina olemaan.

2. Mitä kirjoja olette lukeneet Pottereiden jälkeen?
Pottereita uudestaan, ja sitten on tämä Cristopher Paolinin Perillinen-trilogia. Todella mielenkiintoinen sarja!

3. Voiko toista samanlaista ilmiötä tulla? Millainen kirjan pitäisi olla? Vai pitäisikö saman tien olla kokonainen kirjasarja?
Ei voi! En usko että koskaan kukaan kirjoittaja tulee pystymään samaan. Rowling on alansa ehdoton mestari. Kukaan muu kirjailija ei mitä luultavimmin pysty koskaan saamaan tämmöistä ilmiötä aikaan. Aika haastava tehtävä saada tuhannet ihmiset kiinnostumaan kirja-sarjasta, eikö?

4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu? (Tarjottu on muun muassa Stephenie Meyerin Houkutus-sarjaa. Oletteko tutustuneet? Mitä pidätte?)
Potteria ei pysty haastamaan mikään kirjasarja nyt, eikä koskaan.

Poissa RIP

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #26 : Syyskuu 01, 2009, 17:40:36 »
Potterille voi tietysti tulla haastajia, mutta ainakaan itse en usko löytäväni parempaa kirjasarjaa. Aloitin itse kunnon kirjojen lukemisen juuri pottereiden ansiosta <3 Stephenie Meyerin Houkutus-sarja on mielestäni melko hyvä. 3 on niistä kyllä kaikista huonoin. Narnian tarinat ovat myös hienoja fantasia kirjoja.
Malfoy on vain väärinymmärretty nero

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #27 : Syyskuu 21, 2009, 22:46:29 »
Itse olen ollut jo kauan niin myyty Pottereille että mikään ei vedä vertoja. Ei mikään. Ja se juuri se, että uusia ei enää tule, on tosi surullista. Potterit ovat aina olleet minulle paljon enemmän kuin kirjoja...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2009, 22:48:28 kirjoittanut Odotum »
aaaaaaaaaaaaaaa lol

tttiia

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Syyskuu 22, 2009, 00:13:35 »
1. Innostavatko Potter-kirjat lukemaan myös muita kirjoja, vai lopahtaako lukeminen sarjan päättymiseen? Onko seuraava osoite nimenomaan fantasiahylly vai voivatko Potterit houkutella myös muiden kirjojen pariin?
3. Voiko toista samanlaista ilmiötä tulla? Millainen kirjan pitäisi olla? Vai pitäisikö saman tien olla kokonainen kirjasarja?
4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu? (Tarjottu on muun muassa Stephenie Meyerin Houkutus-sarjaa. Oletteko tutustuneet? Mitä pidätte?)

1. En todellakaan usko, että lukemiseni loppuu. Ikävä kyllä se vähentyy, kun ei ole enää "pakottava tarvetta lukea potteria". Lukemiseni muutenkin kyllä vähentyy, kun aloitin lukion. Fantasia houkuttelee edelleen, mutta ei kyllä mikä tahansa fantasia. Sarjan pitää kuitenkin olla tarpeksi toden tuntuinen, jotta sitä jaksaa lukea. Ainakaan "Potter-tyyllisiä" kirjoja en jaksa lukea, ne tuntuvat jotenkin "feikeiltä". Ei aitoa Potteria voi jäljitellä, vain aito Rowling osaa asiansa ;) Ehkäpä voisi taas kerran aloittaa Potterit alusta...

2. Ihastuin Twilight-sarjaan! Välillä se tuntuu jopa paremmalta luettavalta kuin Potterit, niitäkin on pakko lukea yhä uudelleen ja uudelleen. Harmi että tämä sarja ei kestä seitsemää kirjaa, vain neljä tai viisi :( Houkutus on toinen sarja, josta minun on aivan pakko kerätä kaikki teokset:) Ties paljonko taas jälleen menee rahaa kirjoihin, juuri kun sain Potterit loppuun...

3. Ei ainakaan toista samanlaista Potter-ilmiötä, se kuulostaisi liikaa feikiltä ja turhalta matkinnalta. Onhan noita yrityksiä ollut, mutta itseäni ne eivät ainakaan vakuuta... Houkutus tosin on toinen fantasia-sarja, joka on aivan yhtä vetoava kuin Potterkin.

4. En pysty enää päättämään kumpi on parempi! Twilight vai Potter.... välillä olen niin twilight-huumassa ettei mikään tunnu paremmalta :D Välillä taas Potterit vievät voiton... tämä menee vaikeaksi.

Poissa Janxu

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Syyskuu 24, 2009, 21:59:14 »
Siis Potterit innosti mua lukemaan Pottereita. Kyllähän minä muitakin kirjoja luen (osittain koulu pakottaa), mutta kun olen jo Pottereihin tutustunut, en edes halua lukea muita kirjoja.

Olen nyt lukenut Twilight- sarjaa. (Houkutus, Uusikuu, Epäilys)

Siis jos tulee joku samantyylinen "velhomaailma -sarja" revin kyllä hiukseni päästä. Rowling on ollut todella luova kirjottaessaan näin hyvän sarjan. Tottakai on kirjoja missä on noitia ja velhoja, mutta ainakaa vielä (mielestäni) ei ole tullut sellaisia kirjoja markkinoille mitkä selvästi viittaisivat Potteriin. Kyllä te fanit tiedätte, mitä tarkoitan. ;)

Siis juuri tuon Houkutus -sarjan kaikki suomenkieliset olen lukenut. Pidin niistä, mutta en voi verrata Pottereihin, koska mielestäni kirjasarjojen aiheet on aivan erilaiset. Mutta vaikka tulee aina joskus hyvä kirja vastaan, on Harry Potterit aina ne, mitä jaksaa rakastaa kaikkein eniten.
you're carbonic in my drink. ♥

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Syyskuu 30, 2009, 14:51:08 »
Seuraava osoite on juuri se fantasiahylly. Pottereiden ansiosta olen löytänyt esimerkiksi Percy Jackson -sarjan.

Olen lukenut tuota Percy Jackson- ja Twilight-sarjaa.

Toinen samantyylinen kirjasarja voi tietysti tulla, mutta en usko, että se korvaisi Pottereita, ei mitenkään. Asteikolla 1-10 kirjasarjan pitäisi olla vähintään 20 voittaakseen Potterit.

Houkutus/Twilight-sarjaa lukiessani ajattelin, että se on paljon parempi, kuin Potterit. Jälkeenpäin ajatellen, kun Twilight-huuma on ohi, Potterit ovat taas parempia. Eli kaiken kaikkiaan Potterit voittavat KAIKKI muut :)

Eli uutta Potteria ei voi tulla. Twilight tietysti haastaa Potterit ja menee todennäköisesti aika tiukille, mutta uskon silti, että Potterit voittavat.
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2009, 16:47:41 »
Ei, mielestäni Pottereita ei voi eikä pidäkään korvata :) Toki joku kirja voi olla yhtä hyvä, muttei sillä samalla tavalla tai siis, sileen, en osaa selittää. Olen aina lukenut muitakin kirjoja, mutta Potterit on omaa luokaansa<:
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2009, 18:20:46 kirjoittanut Haisku »
Walked into the flames
Called out your name
But there was no answer
And now I know my heart is a ghost town…

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #32 : Lokakuu 01, 2009, 17:07:57 »
Sivun alussa esitettiin mielenkiintoinen kysymys. Minä ainakin lukisin samantyylisen kirjasarjan, enkä tuomitsisi sitä tietämättä siitä mitään. Kopiointiahan se olisi, mutta kirja voisi silti olla hyvä. Luultavasti se kuitenkin olisi huono, koska sitä olisi helppo verrata Potteriin, jonka rinnalla kaikki on aika huonoa :) Mutta en menisi tuomitsemaan kirjaa, vaan lukisin sen.
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • leeroy
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #33 : Lokakuu 01, 2009, 22:15:50 »
1. Ei minun intoni ainakaan lopahda, ei ei. Ja minua Potterit ainakin innostavat lukemaan muitakin fantasiakirjoja.

2. Suomenkielisten Pottereiden jälkeen luen useimmiten englanninkielisiä Pottereita, sitten Taru Sormusten Herrasta -triologiaa.

3. En usko, että pottereita ja ths:sää parempia kirjasarjoja löytyy/tulee! Ovat niin ylivoimaisesti parhaita, vaikka olenkin ennen potterhuumaa lukenut aika laidasta laitaan erilaisia kirjoja.

4. THS -triologia ehdoton haastaja, vaikka Potterit ovatkin rakkaita, myös THS on mielettömän upea sarja. Sanoisin, että kys. kirjat ovat yhtä ihania molemmat. ^^ Houkutus ei kolahtanut laisinkaan, mielestäni melko huono ja tylsä idea koko kirjasarjassa (lue: roskassa)!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2009, 22:19:13 kirjoittanut Tinnacra »

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #34 : Joulukuu 29, 2009, 12:44:22 »
Potter on minulle aina Potter, eikä tästä asiasta pääse yli eikä ympäri. Vaikka joku kirjailija kirjoittaisi vähän samankaltaisen tarinan, saattaisin aloittaa sen lukemista ja tuomitsisin vasta lukemisen jälkeen hyväksi tai huonoksi, kopioimattomaksi tai kopioiduksi.

Itse olen lukutoukka, ja sopivan ajan sattuessa kohdalle nappaan kirjan kirjahyllystä. Fantasiaa sen ei välttämättä tarivtse olla (vaikka siihen veri vetää kaikista eniten). Omalla kohdalla voin sanoa, että hyvän kirjan lukeminen antaa uutta potkua jatkamaan lukemista, niin on käynyt myös Pottereiden kohdalla.

Mitään listausta, mitä olen Pottereiden jälkeen lukenut, mutta ensimmäisenä tulee mieleen muutama Redwallin taru ja Tuntematon sotilas. Onhan noita muitakin, mutta tosiaan mitään huonomuistisena en muista.

En usko, että mitään yhtä suurta ja maailmaa mullistavaa kirjasarjaa tulee ihan lähiaikoina, ei kenties sataan vuoteen. Tai mikäs minä olen tätä sanomaan, itsellenikin Potterit tulivat kuin puskasta, enkä niitä osannut odottaa. Samanlaisen ilmiön syntymiseen tarvitaan kyllä jotain muuta, sillä luulen, että samantapainen velhokoulumaailma tuskin säväyttää kovin paljon tämän jälkeen.

Tätä Twilight-sarjaa en ole lukenut, enkä siihen perustuvia elokuvia ole nähnyt. Kaikki aikani on kulunut Potteriin, enkä muutenkaan hypännyt tähän Twilight-buumiin, kun se alkoi. Vaikka sarjaa pidetäänkin hyvänä, en silti ole surullinen siitä, etten tästä sarjasta välitä.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

tuulimari

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Toukokuu 16, 2010, 18:52:47 »
Ei innostus lopu kirjasarjan päätyttyä. Olen Pottereiden myötä alkanut lukea pääasiassa muita fantasiakirjallisuuden kirjoja, mutta myös lukemiseni yleensä on kasvanut Pottereiden myötä, luen nyt jännäreitä ja salapoliisiromaaneita sekä joitain nuortenkirjoja.
Noh, mm. Näkijän Tytär - sarjaa, Agatha Gristietä, Katrionan Tarina - sarjaa, Perillinen - kirjasarjaa, Artemis Fowleja, Catherine Cooksonia, Francine Pascalia jne.
Pitäisi tietysti olla kirjasarja, ei yhdestä ainokaisesta kirjasta ole mihinkään. Samanlaista ilmiötä tuskin tulee, ainakaan lähiaikoina. Mutta Cristopher Paolinen Perillinen on todella hyvä sarja, joskin monet eivät lue sitä, sillä kirjojen paksuus jo hirvittää laiskoja.
4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu? (Tarjottu on muun muassa Stephenie Meyerin Houkutus-sarjaa. Oletteko tutustuneet? Mitä pidätte?)Vihaan Twilight - kirjasarjaa, todella huono. Kuvailu on liian surkeaa ja monet kohtaukset epärealistisia, juonen kulku liian epäsäännöllistä. Todella surkea, en tiedä miksi jotkut voivat pitää siitä. Itse olen kokenut jonkinlaiseksi haastajaksi Näkijän tytär - sarjan sekä Perillinen - sarjan, mutteivat ne kuitenkaan vedä vertoja Pottereille.

Poissa Suetus

• Tuulenhaltia
  • Vuotislainen
  • Namárië
    • Talath Rhune
« Vastaus #36 : Toukokuu 16, 2010, 21:58:14 »
Njääh, ei se mihinkään se innostus lopahda jos oikeasti jostain kirjasarjasta tykkää. Olen lukenut kirjat lukemattomia kertoja, eikä vieläkään ala kyllästyttää. Totta kai Potterit houkuttelevat lukemaan muita kirjoja. Jos ne vaikka ovat ensimmäiset fantasiakirjat (niin kuin minulla) niin totta kai ne innostivat minut matkustamaan kirjaston fantasia hyllylle. Ja ei missään nimessä muiden kirjojen pariin :P

Oi vaikka minkälaisia. Äidiltäni on jäänyt lapsuuden aikaisia tyttökirjoja (mm. Salainen Puutarha ja Pikkunaisia), niitä olen kahlaillut läpi. Kirjastosta tosin en ole lainannut ollenkaan muita kuin fantasiakirjoja. Onhan siitä toki aikaa kun luin ekan Potterin, joten ei voi muistaa kaikkia. Ainakin Taru Sormusten Herrasta tuli luettua melkein heti ekan Potterin jälkeen, ja siihen ihastuin todellakin. Niin ja Hobitti ja Silmarillion. Ja sitten on tietenkin Loru Sorbusten Herrasta. Kanssa Eragon-sarjaa olen lukenut.

Totta kai voi tulla! Se riippuu ihan kirjan laadusta, jos kirja on todella hyvä voi valtaukseen riittää vain yksi kirjakin. Tosin sarja saisi ainakin pisteet kotiin minulta. Samanlaista ei voi tietenkään tulla kuin Harry Potter. Ja muutenkin minusta tuntuu, että on aika vaikeaa lyödä laudalta Pottereita tai Taru Sormusten Herrasta. Tolkien sentään kehitti kokonaan tämän nykyajan fantasiakäsityksen.

No kun ei ole samanlaisia kuin Potterit. Ei niitä voi noin vain verrata mihinkään. Twilightista en edes puhu, sillä pelkkä ajatus saa niskakarvat pystyyn. Huhhuh. Elokuvatkin on ihan huonoja *juoksee kirkuen pakoon Twilight faneja*.

Ja sitten vielä loppuun. Älkää vihatko minua kun sanon näin, mutta oikeasti olisin halunnut Harryn kuolevan viimeisen kirjan lopussa. Siis tottakai niin, että Voldemortkin olisi kuollut ja paha saanut palkkansa, mutta Harrylle olisi voinut tulla vaikka kuolettava vamma ja hän olisi kuollut siihen. Nyt kirjasarjaa voitaisiin jatkaa ikuisuuden. Niin pitkälle kunnes Harry kuolee vanhuuteen. Ja minua ei tottapuhuen kiinnosta mitä Harry tekee aikuisena jos hän kerta on jo voittanut Voldemortinkin.

-Suetus-
Harry/Draco, James/Sirius, Frodo/Sam, Aragorn/Legolas, Merri/Pippin

Poissa Florida

• Vuotislainen
  • Ravista nyt myrskyhuonetta
    • Lillyn nettisivut
  • Pottermore: DraconisCat1558
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #37 : Marraskuu 17, 2012, 20:28:27 »

Mun kohdalla ainakin Potterit innostaa lukemaan muitakin kirjoja, nimenoman Pottereiden kautta sain sen lukemisen rakkauden ja ihanuuden. Eikä se innostus lopahda mihinkään, vaikka kirjasarja on julkaistu samaten elokuvat tehty, se jatkuu ja jatkuu, koska sen avulla on saanu kaiken, mikä on tärkeää: ystäviä ja uuden fanikulttuurin, johon tutustua. En minä ainakaan pysty enää lopettamaan yhtäkkiä, nostan hattua niille, jotka pystyvät.

Pottereiden jälkeen... Katsotaanpa. Stephen Kingiä, Nälkäpelit, Titanic-aiheisia kirjoja (rakastan Titanicia yli kaiken) ja monia muita, kaikista yleisin on kyllä tuo Stephen King. Niin ja voin sanoa, että Pottereiden jälkeen olen siirtynyt enemmän aikuisten puolelle kirjastossakin, lähinnä kyllä siksi, että lasten ja nuorten osasto on jo kahlattu läpi.

Täytyy sanoa, että jos joku pystyy pistämään paremmaksi, kuin J.K.Rowling, niin nostan hattua. Mutta tietystikään, kukaan, ei ikinä, pysty saamaan samanlaista fanikulttuuria pystyyn, mitä J.K.Rowling on saanut. Samanlaista kirjasarjaa kuin Potter, samanlaista ilmiötä, ei tule, ei ikinä. Ilmiö voi tietysti tulla, mutta ei sama kirjasarja. Enkä nyt menisi sanomaan, että tulisi samanlaista ilmiötäkään.

Mun mielestä Houkutus oli ihan ok, mutta ei todellakaan yhtä ihana kuin Potter. Samaten Nälkäpelit oli hyviä, meni jopa Twilightin ohi. Tunnen olevani kaikkien kanssa eri mieltä, kun sanon, et musta Twilightit oli oikeasti tosi hyvä sarja ja voin myöntää itkeneeni Aamunkoissa, kun tajusin sarjan loppuneen, mutta siinä taas huomaa eron Pottereihin: Olin niin järkyttynyt Kuoleman varjelukset -kirjan jälkeen, etten pystynyt edes itkemään, vaan oikeasti hoin mielessäni onko se nyt ohi oikeasti, sanokaa, ettei se ole, sanokaa, että se oikeasti jatkuu vielä seuravaat viisikymmentävuotta... Twilightin jälkeen vain itkin muutaman kyyneleen ja nousin sitten ja pistin Aamunkoin Epäilyksen viereen kirjahyllyyn. Kuoleman varjeluksia pitelin kädessäni ainakin kymmenen minuuttia, itkemään kykenin kunnolla vasta seuravaana päivänä.

Toista samanlaista, kuin Potter, ei tule, ei ikinä. Anteeksi, mutta se on julma totuus.

Palavana paperina
   sataa maahan tarina,
   johon meidät kirjoitettiin