Kirjoittaja Aihe: Voiko tulla uutta Potteria?  (Luettu 13400 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Noora

• Ankeuttaja
Voiko tulla uutta Potteria?
« : Elokuu 27, 2008, 15:52:58 »
Hei Harry Potter -fanit! Oon tekemässä Helsingin Sanomiin juttua siitä, mitä nuortenkirjallisuudelle ja nuorten lukemiselle käy, kun uusia Harry Potter -kirjoja ei enää (todennäköisesti) tule. Potterit ovat saaneet monet lapset ja nuoret, myös pojat, lukemaan. Mitä nyt?

Haluaisin mielipiteenne seuraaviin asioihin:

1. Innostavatko Potter-kirjat lukemaan myös muita kirjoja, vai lopahtaako lukeminen sarjan päättymiseen? Onko seuraava osoite nimenomaan fantasiahylly vai voivatko Potterit houkutella myös muiden kirjojen pariin?
2. Mitä kirjoja olette lukeneet Pottereiden jälkeen?
3. Voiko toista samanlaista ilmiötä tulla? Millainen kirjan pitäisi olla? Vai pitäisikö saman tien olla kokonainen kirjasarja?
4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu? (Tarjottu on muun muassa Stephenie Meyerin Houkutus-sarjaa. Oletteko tutustuneet? Mitä pidätte?)

Kysymyksiin ei tarvitse vastata orjallisesti numerojärjestyksessä, vaan tarkoitus on jutustella aiheesta. Vastata voi joko sähköpostilla (nomamatt (a) jyu.fi) tai tähän ketjuun. Toivottavasti ylläpitäjä ei heivaa mua ulos täältä vaan iloitsee siitä, että Harry Potter lehahtaa lehteen.

Kiitos!

Noora Mattila, HS Kulttuuri

//C'anossa siivosi topikin 28.7.09. Vaikka HS:n juttu onkin jo julkaistu, on aihe kiinnostava ja siitä voidaankin jatkaa keskustelua edelleen omin sanoin, eli vältetään pelkkää näiden kysymysten suoraa kopioimista omaan viestiin:)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2009, 19:47:26 kirjoittanut C'anossa »

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Voiko tulla uutta Potteria?
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2008, 16:58:25 »
1. Innostavatko Potter-kirjat lukemaan myös muita kirjoja, vai lopahtaako lukeminen sarjan päättymiseen? Onko seuraava osoite nimenomaan fantasiahylly vai voivatko Potterit houkutella myös muiden kirjojen pariin?
hmm..itse suuntasin pottereiden jälkeen kirjaston fantasiahyllylle ja löysin Percy Jacksonit. minun mielestäni pottereiden jälkeen fantasia tulee ekana mieleen mutta kyllähän joku voi muistakin kirjoista innostua *virn*

juuri tota Percy Jackson- sarjaa

3. Voiko toista samanlaista ilmiötä tulla? Millainen kirjan pitäisi olla? Vai pitäisikö saman tien olla kokonainen kirjasarja? pottereita ei voi korvata. ne ovat ihana yhdistelmä huumoria,seikkailua,jännitystä ja kaikkea muutakin. siiihen ei voi mikään kirja(/sarja) yltää! haastajia tietenkin on mutta en usko minkään niistä pärjäävän yhtä hyvin.

4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu?Rick Riordan:salamavaras, on jonkinmoinen haastaja. sarjasta on suomeksi ilmestynyt juuri tuo salamavaras mutta enkuksi on käsittääkseni useampia joita en kyllä ole lukenut.. ihan hyvä, mutta ei kuitenkaan päihitä potteria...<3
Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.

Poissa Hippogriff

• :)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SicklePotion51
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Elokuu 27, 2008, 17:58:36 »
Hei :) Vastaan kysymyksiisi mieluusti.

Totta kai Potterit houkuttelevat myös muiden kirjojen pariin. On jo pelkästään Pottereiden ansiota että aloitin itse lukemisen. Ennen Viisasten Kiveä en ollut lukenut yhtään ainutta kirjaa, ja luulin että kirjoissa ei ole mitään järkeä, ja en tajunnut mikä niissä viehättää kaikkia. Mutta Viisasten kivi tempaisi minut alusta asti mukaansa, enkä voinut lopettaa lukemista.

Narnia-kirjasarjaa.

3. Voiko toista samanlaista ilmiötä tulla? Millainen kirjan pitäisi olla? Vai pitäisikö saman tien olla kokonainen kirjasarja?
Kuten jerusakin kertoi, Pottereita ei voi korvata. Rowling kertoi hahmoista niin hyvin ja kuvauksellisesti, että lähes kaikkiin hahmoihin kiintyi, varsinkin päähenkilöihin. Jokainen Potter kirja tempaisee lukijan mukaansa, siihen ei pysty mitkään muut kirjat niin hyvin kuin Potterit.

4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu
En ole, enkä usko että sellaisia tulee koskaan olemaan.

-Hippogriff

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Elokuu 27, 2008, 18:10:41 »
Potterithan ovat hieno erimerkki. Kun näin hieno kirjasarja on kirjoitettu, kirjailijat alkavat tehdä samantapaisia kirjoja ja ne kaikki eivät voi olla huonoja. Siispä Potterien kirjoittaminen sysää ketjureaktion fantasiakirjoille. Pottereiden vaikutus lukemiselle on kuitenkin myös muilta puolilta myönteinen, ihmiset alkavat etsiä uusia hyviä kirjasarjoja ja saattavat palata "vanhojen hyvien kirjojen" (kuten Viisikot) pariin. Itse näen hyvien kirjojen innostavan ihmisiä lukemaan.
Itse olen Potterien jälkeen palannut lukemaan vanhoja hyviä. Viisikot on tahkottu läpi. Lisäksi totta kai Potterit uudestaan. Fanius ei katoa kulumallakaan.
Kyllä uusia jymysuosittuja kirjoja voi tulla. Kun Rowling on ollut esimerkkinä, monet kirjailijat uskaltautuvat kirjoittelemaan. Se näkyy tälläkin foorumilla, ficcejä on tehty huomattavasti. Kohta joku keksii julkaista tekstejään.

Olen siis sitä mieltä, että hyvän esimerkin auttamana uusi kirjavillitys on mahdollistettu.
~kirja
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2008, 18:13:56 kirjoittanut kirja »
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Elokuu 27, 2008, 20:12:05 »
 No, minä olen aina ollut innokas lukemaan kirjoja. Pottereissa on sitä jotakin, ja tarkkaan ottaen "se jokin" on kirjojen kotoisa tunnelma. Kirjoissa tapahtuu paljon pieniä, juonen kannalta merkityksettömiä juttuja, ja se niissä onkin niin kivaa. Pienet sivuosahahmot, tapahtumat ja jutut tekevät JK:sta erityisen kirjailijan. Kuka tahansa voisi sanoa:"Olisin minäkin voinut tehdä tuollaisen kirjan!", mutta JK oli ensimmäinen, ja siksi me kaikki pidämme hänestä =). Kuten Hippogriff ja jerusa ovat jo sanoneet, hahmoihin kiintyi. Olen tästä jossain muussakin topassa puhunut, mutta mielelläni minä sen uudestaankin kirjoitan. Pottereissa hahmot eivät ole puhtaasti mustavalkoisia, eivätkä edes harmaita. Ne, huolimatta fantasiaympäristöstään ja osassa myös koomisuudestaan, ovat helposti samaistuttavia ja aitoja. Niistä löytää roolimalleja, omia luonteenpiirteitä, jopa vahvistusta omalle itsetunnolle. JK on käyttänyt kliseitä ja murtanut niitä: pahiksetkin voivat olla perheellisiä, ensisilmäyksellä kivoissa ihmisissä on ikäviä piirteitä, kaikki, myös päähenkilö, saavat olla ärsyttäviä ja väärässä.

Minä luulen, että kustantamot yrittävät väsätä jotain Potterien tilalle. Artemis Fowlistahan povattiin samankaltaista menestystä, ja ehkä siitä olisi tullutkin, jos Artyn seikkailut olisivat tulleet ensimmäisen kerran vaikka viiden vuoden kuluttua... Jo olemassa olevista kirja(sarjoista) pitäisin sitä mahdollisena seuraavana "juttuna". Elokuvaakin Artysta on ollut suunnitteilla, ja ehkä ne siellä Hollywoodissa nyt toimivat, ja yrittävät napsia rahansa Potterismin jälkimainingeista, kuka tietää?
Sen Uuden Villityksen pitäisi luultavasti olla sarja, sillä yhdestä kirjasta ei voi kovin kauaa foorumeilla keskustella. 

Minä olen tykästynyt Eoin Colferin Artemis Fowl-kirjoihin. Ne tosin eivät toimi korvikkeena Pottereille, pidän niistä muuten vain. Pidän niistä oikein kovasti =). Percy Jacksonia (josta tässä topassa on nyt puhuttu) on tullut myös luettua, mutta ei se oikein iskenyt. Houkutus vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja yritän saada sen käsiini jossain vaiheessa. Potterkorvikkeina sen sijaan ovat toimineet Vuotis-foorumi, HP-fanit ja Vuotiksen ficcarinurkka (erityisesti se!), omat kirjoitusräpellykset ja kirjojen uusintalukeminen =)
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Cailín

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2008, 22:29:03 »
No tuota, katsotaanpa. Minulle Potterit olivat "se ainut" kurkkaus fantasian puolelle, muuten en juurikaan fantasiaa lue. Mitä nyt Artemis Fowlia tuli hieman luettua, ja siitä pidinkin. Ja vaikka kuulostaa kuinka naiivilta tai kliseiseltä tahansa, niin en usko, että mikään kirjasarja tulee koskaan merkitsemään minulle niin paljon kuin Potterit. En usko, että mitään muuta sarjaa haluaisin esimerkiksi mennä jonottamaan, tai että mistään muusta sarjasta haluaisin lukea/kirjoittaa fanfictionia. En myöskään usko, että minkään muun kirjan elokuvaversiota odottaisin näin innokkaasti vuotta ennen elokuvan ilmestymistä, tai että edes vierailisin minkään muun kirjasarjan nettisivuilla. Jotenkin, Potterit ovat siinä mielessä minulle "se ainut".

Suurin syy siihen on ehkä se, että Potterit ilmestyivät hyvään aikaan verratuna minuun. Harry on aina ollut suurinpiirtein minun ikäiseni kirjoissa, ja vähän kuin kasvanut minun mukanani. Minä en usko, että kukaan joka alkaa lukemaan Pottereita vasta kaikkien kirjojen ilmestymisen jälkeen ja lukee ne sitten putkeen, saa siitä niin paljon iloa ja pystyy samaistumaan hahmoihin yhtä paljon kuin ne, jotka ovat eläneet samaan tahtiin päähenkilöiden kanssa. Viisasten kivi on kuitenkin niin lastenkirja, ja Kuoleman varjelukset taas aika kaukana siitä. Myös seuraavan kirjan odotus ja juonikuvioiden miettiminen kuuluu minusta isona osana pottereiden suosioon.

Esim. juuri Artemis Fowl ei ole koskaan minuun iskenyt niin paljoa, koska päähenkilö on niin nuori verrattuna minuun. Siksi en myöskään usko, että tulevaisuudessakaan tulen samaistumaan yhteenkään sarjaan niin kuin Pottereihin, koska en voi "kasvaa" kirjojen mukana. Mutta ehkä se, että Potterit ovat niin hyviä, saa minut joskus vielä kurkkaamaan fantasiahyllyn puolelle ja etsimään jokin kiva kirja. Todennäköisesti joku tulee vielä kirjoittamaan yhtä hyvän kirjasarjan kuin Potterit, ja ehkäpä siitä tulee vielä yhtä iso ilmiö. Mutta ei minulle, koska Potterit ovat niin iso osa minun elämääni, että siihen ei mahdu enää toista yhtä isoa kirjasarjaa, enkä minä voi enää kasvaa sen kirjasarjan mukana.

Noora

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2008, 13:14:51 »
Kiitos jo näistäkin! Ketjua on näköjään luettu sata kertaa mutta vain viisi on vastannut. Kommentoikaa toki! Ei siis tarvitse vastata kaikkiin kysymyksiin vaan voi heittää, mitä mieleen juolahtaa. Ovatko kaikki siis yhtä mieltä siitä, että Potter on ehdottomasti ainutlaatuinen tapaus?

Kustannusammattilaiset ovat todenneet, että monet haluavat nyt lukea nimenomaan sarjoja eikä yksittäinen fantasia- tai muu kirja jaksa kiinnostaa. Mitä mieltä olette tästä?

Tanja

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2008, 14:41:35 »
Olen lukenut kirjoja aina (pienempänä minulle luettiin kaikkea ja opittuani itse lukemaan olen lukenut monia kirjoja, varsinkin muutama vuosi sitten), mutta kun sain ensimmäisen Harry Potterin käsiini, muut kirjat jäivät suurimmaksi osaksi kokonaan pois, parin vuoden ajaksi. Lukeminen on edelleen rakas harrastus, mutta Potterit ovat vaikuttaneet minuun sen verran syvästi, etten oikeastaan enää edes usko löytäväni yhtä upeita kirjoja. Siinä mielessä se lukeminen vähän on lopahtanut, vaikka toki luen edelleen. Odotuksia kirjojen suhteen vain ei enää ihmeemmin ole.
Toisaalta Potterit myös innoittivat minua lukemaan fantasiaa enemmänkin, ja ihan Pottereiden ansiota on, että fantasia on lempilajini kirjallisuudessa.
Vähän ristiriitainen selitys, mutta siis. Luen Pottereidenkin jälkeen, en vain aseta kirjoille korkeita odotuksia koska en oikein ole uskonut löytäväni kirja(sarja)a joka yltää Pottereiden tasolle.

Potterien jälkeen (tai itse asiassa Puoliverisen prinssin ja Kuoleman varjeluksien välisenä aikana) olen tutustunut Stephenie Meyerin Houkutukseen (+Uusikuuhun) ja Philip Pullmanin Universumien tomu -sarjaan. Sen enempää ei ole tullut luettua oikeastaan. Potterit toki olen kahlannut useasti läpi (varsinkin ensimmäiset kirjat).

Kyllä samanlainen ilmiö on hyvinkin mahdollinen, mutta siihen tarvitaan kirjasarja. Yksittäinenkin kirja voi tempaista mukaansa täysin, mutta sen jälkeen jää helposti kaipaamaan jatkoa, ja jos sitä ei ole tulossa, kirja unohtuu helpommin.
Lainaan Cailínia tuossa, että kun olen itsekin tavallaan kasvanut Harryn ja muiden mukana, sarjaan on pystynyt samaistumaan paljon paremmin, ja mielestäni sitä samaistumisen tunnetta tarvitaan että kirja(sarja) pystyy menestymään.

4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu?
Itse asiassa tuo aiemmin mainitsemani Houkutus on yltänyt lähes Pottereiden tasolle, ja Houkutus ja Harry Potterit ovat lähes tasoissa parhaiden kirjojen 'listalla' minun kohdallani. Aivan Potterien veroinen Houkutus ei ole, mutta toisaalta kirjat ovat varsin erilaisia niin en osaa vertailla niitä kovin hyvin.
Myös Universumien tomu -sarja on aivan loistava, mutta jää silti kauas Potterien taakse. Että jos pitäisi joku haastaja Harry Pottereille mainita, se olisi Houkutus sitten.

Poissa Soap Bubble

• Vuotislainen
  • !Aaliops NE änim
« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2008, 16:20:56 »
4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu? (Tarjottu on muun muassa Stephenie Meyerin Houkutus-sarjaa. Oletteko tutustuneet? Mitä pidätte?)

1. Toki innostavat. Minulle Harry Potter ja Liekehtivä pikari oli ensimmäinen "isompi" lukemani kirja. Olin vasta seitsemän, kun kahmin kirjan pienillä käsilläni isoveljeni yöpöydältä ja se oli menoa sitten :)
Uskoisin, ettei Pottereilla ole ollut mitään vaikutusta sille, mitä kirjoja luin jatkossa. Tykkään lukea kaikkia tyylilajeja, en pysyttele ainoastaan fantasiakirjallisuudessa.
2. Voi, vaikka mitä :) Paljon, paljon kirjoja. Ja paljon tyylilajeja. Ihan ensimmäisenä tulevat mieleen Anthony Horowitzin kirjat (Alex Riderit ja Viisi vartijaa -sarja). (Vastaan tässä samalla neloskysymykseen.) Mielestäni Horowitzin kirjat ovat toiseksi parhaita kaikista koskaan lukemistani kirjoista, ja antavat... kohtuullisen hyvän vastuksen Pottereille.
3. En usko että samanlaista ilmiötä tulee enää koskaan. Muuta en oikein osaa sanoa tähän...

Voisin naputella vielä pienen kommentin tuohon Nooran jälkeenpäin esittämään kysymykseen, eli että monia kiinnostaa nykyään vain kokonainen sarja, eikä yhteen ainoaan kirjaan viitsitä tarttua.
Jossain määrin olen samaa mieltä. Varsinkin, kun kirjailija on vasta kirjoittamassa seuraavia teoksia, on mahtavaa odottaa niiden valmistumista. Ja kuten jotkut ovat tässä topicissa jo sanoneet, siinä ikään kuin elää ja kasvaa sarjan mukana :)
Totta kai joku yksittäinen kirjakin voi olla mestariteos, sanotaan nyt vaikka Uljas Musta, joka on aivan mahtava klassikko, suosittelen kaikkia lukemaan! Minkään kirjan (en edes Potterin) kohdalla en ole liikuttunut niin paljon...
"Mikä tahansa on mahdollista, kunhan vain kantti kestää."

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2008, 17:04:35 »

1. Minua henkilökohtaisesti Potterit eivät innosta lukemaan muista kirjoja. Muita kirjoja luen vain omasta mielenkiinnosta. Oma lukemiseni ei todellakaan pääty tähän. Yritän etsiä toisia kirjoja ja kirjasarjoja, jotka ovat Potterien kaltaisia tai jopa parempia.

2. Luin Ilkka Auerin Ikitalvi-kirjan (Lumen ja jään maan viimeinen osa). Se oli parempi kuin Potterit, ehkä ainoa Babbis Friis Baastadin kirjan Nuorineiti urhean kanssa, joka on ollut parempi kuin Potterit. Luin myös Linnunrata-sarjan ja monia muita vähemmän kuuluisia teoksia.

3. Jotta joku toinen kirja kokisi samanlaisen menestyksen kuin Potterit, sen pitää luoda joku mielenkiintoinen ja järkeenkäypä näkemys jostain kiehtovasta asiasta, kuten taikuudesta. Sen pitää sopia sekä aikuisille että lapsille. Sen pitäisi olla varmaankin sarja, sillä sarja tuo jännitystä mitä sitten tapahtuu?-tyyliin.

4. Toisessa kohdassa jo mainitsinkin ne kaksi, jotka ovat ainoat Potterin kilpailijat. Olen kyllä tavannut henkilöitä, joiden mielestä varsinkin Ikitalvi on pitkäveteinen ja raskasta luettavaa. Minulle ne kuitenkin merkitsevät enemmän kuin Potterit. Houkutusta en ole lukenut.

Lisäksi haluan tuoda esille pari mielipidettäni Pottereista: Ne ovat minusta maailman kolmanneksi parhaita kirjoja, mutta silti niissä on jotain hiomatonta. Rowling ei ole ajatellut kaikkea kovin pitkälle, mutta se tuntuu silti kelpaavan kaikille. Ehkä juuri tuon hiomattoman kohdan vuoksi Potterit ovat niin suosittuja, niistä jää jotain ajateltavaakin.

~Barella (joka vastasi nyt orjamaisesti kohtiin numerojärjestyksessä :))
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2008, 18:13:22 »

1. Oikeastaan olen aina ollut kova lukemaan, joten Potterit eivät kai ole innostaneet lukemaan yhtään sen enempää, kuin olisin joka tapauksessa lukenut. Sensijaan se, että pidän eniten fantasiasta, on ehdottomasti Potterien ansiota! Muutakin toki luen.

2. Pottereiden jälkeen (ja välissä) on tullut luettua paaaaljon kaikenlaista, ensimmäisenä nyt tulee mieleen Astrid Lindgrenin Mio, poikani Mio. Se oli oikein kiva kirja, mutta ei ehkä kuitenkaan voita Pottereita.

3. Toisaalta uskon, että vielä joskus tulee tällainen todella suosittu kirja(sarja), en kylläkään osaa sanoa minkä tyylinen se olisi. En vaan usko, että Potterit jäävät viimeiseksi.

4. Muutamat Astrid Lindgrenin kirjat ovat kyllä varteenotettavia haastajia, ja esim. Veljeni, Leijonamieli on mielestäni yhtä hyvä kuin Potterit, ellei parempikin. Myös Taru Sormusten Herrasta, kuten Agamemnon tuossa jo mainitsi, voittaa Potterit ainakin osittain. Tosin tuo TSH on sen verran vaikeampaa tekstiä, että itse en ainakaan aina jaksa sitä lukea.

Kustannusammattilaiset ovat todenneet, että monet haluavat nyt lukea nimenomaan sarjoja eikä yksittäinen fantasia- tai muu kirja jaksa kiinnostaa. Mitä mieltä olette tästä?

Minun päässäni tuo on kiinni monesta asiasta. Jotkut kirjat ovat niin hyviä yksinään, että jatko-osat melkeinpä pilaisivat ne, toiset taas tarvitsevat ehdottomasti jatkoa ollakseen 'valmiita'. (En siis tietenkään tarkoita, että sarjakirjat ovat huonoja.) Toisaalta jos pitää kirjasta hirveästi, luultavasti toivoo sille jatkoa, että saisi lukea jotain uutta.
imagine none of this is real

Momy

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2008, 10:46:25 »
Itse olen lukenut Harry Pottereita, ja Taru sormusten herrasta. Noin vuosi sitten sain kaverilta syntymäpäivä lahjaksi Eragon -perillinen trilogian ensimmäisen kirjan. (pokkarina.) Ja siitä tulikin uusi 'ikuinen' ystäväni. Kun olin sen lukenut, niin aloin innolla odottaa että tulsi toinen osa. Kun se ilmestyi, sain sen heti. Se on nimeltä Esikoinen. Perillinen trilogian toinen osa. Kolmatta osaa ei ole vielä tullut, mutta kun se tulee, niin neljättä osaa ei enää tule. Eragon kirjoissa on lohikäärmeitä, haltioita, ihmisiä, pahoja tyyppejä ja hyviä..
En tässä siitä ala hirveästi selittämään, mutta se on yhtä hyvä sarja kuin Harry Potterit . :s

Poissa Desdemona

• A Gay Superhero
  • Vuotislainen
  • ♥♣♦♠
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2008, 12:10:00 »
- Olen lukenut paaaljon jo ennen Pottereita. Potterit eivät ole innostaneet lukemaan yhtään sen enempää kuin mikään muukaan kirja, jonka olen lukenut. Tosin fantasiaa on ehkä tullut luettua enemmän Pottereiden jälkeen.

- Vaikka mitä! :D Lähinnä lesbokirjallisuuden klassikoita, kuten Radclyffe Hallin The Well of Loneliness yms. Ainut sarja jota olen Pottereiden jälkeen lukenut on Ann Bannonin The Beebo Brinker Chronicles.

- Uskon, että toinen samanlainen ilmiö tulee. Milloin? Sitä en tiedä, mutta että se kuitenkin tulee on varmaa. Kirjan tulee iskeä 13-17-vuotiaisiin, jolloin suosion jatkuvuus on taatumpi. Jos kaikki kirjat olisi suomennettuina samantien, suosio voisi kärsiä, koska kirjasarja olisi silloin nopeasti ohitettu. Potterit koukuttivat, sillä niitä täytyi odottaa.

- En ole Potterin haastajiin törmännyt. Houkutus ei tule iskemään samalla tavalla kuin Potterit. Meyerin Bella Swan kirjat olen lukenut, enkä usko niistä mitään kummempaa koskaan tulevan. Liian tasapaksua Mary Sue-hetero meininkiä. Ei iske laajaan lukijakuntaan, kuten Potterit.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #13 : Lokakuu 24, 2008, 17:51:27 »
Pitää nyt tämäkin kirjoittaa kahdesti kun äskeisen tulin vahingossa poistaneeksi...
En nyt ihan tiedä onko tämä kysely jo ohi, mutta vastataan nyt kuitenkin;)

Luen lähes pelkästään fantasiaa ja luin sitä jo ennen Pottereita ja luen sitä nyt vielä jälkeenkin Pottereiden. Potterit eivät vaikuta mitenkään muuhun lukemiseeni, paitsi että siihen tulee joskus tauko kun päätän kahlata kaikki Potterit kerralla läpi. Jos jotkut lukevat Pottereita ensimmäisinä kunnollisina kirjoinaan, se luultavasti innostaa nuoret lukijat seuraavana juuri sinne fantasiahyllylle hakemaan lisää...

Voi apua... Todella monia kirjoja.
Artemis Fowlit (kaikki ilmestyneet osat), Näkijän kirjasarjan(kaikki kirjat), Eragonin ja Esikoisen, Taru sormusten herrasta -trilogian (kesken), Lohikäärmeen silmän (kesken) ja paljon paljon muita hyviä kirjoja. Siinä vain muutama esimerkki...

Uskon, että samantapainen ilmiö tulee vielä joskus, mutta kukaan ei voi tietää milloin ja mistä kirjasta tai edes minkä tyyppisestä kirjasta. Kirjan/kirjasarjan pitäisi silloin olla moniin ihmisiin vaikuttava ja sen on oltava tietenkin hyvin kirjoitettu ja kiinnostava. Mieluiten Englannin kielinen, mutta voihan jonkin muunkai kielisen aina kääntää,)

Se ilmiö voi tulla kirjasta tai kirjasarjasta, mutta ehkä mieluiten kirjasarjasta. Silloin ne ovat taatusti pitkiä ja niistä riittää paljon juttua ja tietenkin se odotuksen into jäisi yhdessä kirjassa täysin puuttumaan.

En ole lukenut, mutta olen kyllä kuullut...
Minulla itselläni on kaksi kirjasarjaa pottereiden lisäksi joista pidän paljon, mutta minusta ne eivät ole koskaan saaneet ansaitsemaansa kunnioitusta tai huomiota. Toinen on tietenkin Artemis Fowlit (Eoin Colfer). Olen huomannut niiden jakavan jyrkästi mielipiteitä, mutta itse rakastan sitä kirjasarjaa. Toine on Lene Kaaberbolin Näkijän kirjasarja. Minusta myös hyviä teoksia;)

-Feen
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Lokakuu 27, 2008, 23:20:23 »

Olen lukenut paljon niin kauan kuin jaksan muistaa. Nuorempana luin Anna-kirjoja sekä Neiti Etsiviä. Pottereihin tutustuin kaverien suosittelamana 3. luokalla ja vaikka ne kuuluvat lempikirjoihini ovat ne myös vain yksi sarja muiden joukossa.

Vähän kaikkea, Pottereita uudestaan, mutta myös välissä Taru Sormusten Herrasta sekä Ajan Pyörä -sarjaa (jossa olen menossa muistaakseeni 18. kirjassa).

Voi, mutta vaikeaa se on. Kirja(sarja)n idean pitää olla tarpeeksi omaperäinen, mutta silti lähellä ihmisten arkielämää, jotta siihen on helppo samaistua.

Houkutus-sarjasta en ole edes kuullut Oo, mutta pidän todella paljon Robert Jordanin (olikohan se noin??) Ajan Pyörä -fantasiasarjasta sekä Narnia-kirjoista.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2008, 23:25:19 kirjoittanut apupyörä »

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2008, 17:05:31 »
Tämä julkaistiin eilen Helsingin Sanomissa.

Nämä lainaukset ovat vain netissä, täällä.
~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2008, 20:33:52 »
Tämä aihe nyt varmaan kuihtuu, kun juttukin oli jo Hesarissa, mutta voisin nyt kuitenkin kommentoida ja nimenomaan myös Hesarista lukemani jutun pohjalta. Jutussa oli mainittu Stephanie Meyerin Houkutus-sarja Harry Potterin haastajaksi ja mielestäni tässä on sellainen ongelma, että kaikki sarjan osat on jo julkaistu. Osa Pottereiden viehätyksestä - ainakin itselläni - liittyi nimeomaan siihen seuraavan osan odottamiseen ja spekulointiin, mitä seuraavassa osassa tai lopussa voisi tapahtua. Houkutuksen kohdalla odotukset on jo odotettu ja harva edes ehti odotella, koska useiden kiinnostus kyseistä sarjaa kohtaan on herännyt vasta äskettäin. Toinen ongelma, joka tähän sarjaan liittyy on se, ettei se herättänyt edes minkäänlaista tarvetta spekuloida ja pohtia tulevia tapahtumia. Kaikki oli jotenkin kamalan ennalta-arvattavaa ja vaikka pidänkin kovasti sarjasta, näin jälkeenpäin ajateltuna minulle oli oikeastaan täysin yhdentekevää, mitä sarjassa loppujen lopuksi tulee tapahtumaan.

Mutta nyt taidan hieman poiketa aiheesta. Pointtini on se, että sarjat kiehtovat yksittäisiä kirjoja enemmän siksi, että niihin liittyy se odottaminen ja spekuloinnin mahdollisuus. Pottereiden merkityskin tuleville sukupolville on varmasti paljon laimeampi kuin niille, jotka ovat joutuneet odottamaan uutta osaa joskus piinaavankin kauan. Huomaan vaikutuksen jo pikkusiskossani, joka on tällä hetkellä kahdeksan vanha ja vaikka hän onkin ihastunut Pottereihin, ihastus ei kuitenkaan ole yhtä syvää kuin itselläni joskus oli. Pikkusiskoni tietää, että voi tarttua seuraavan osaan milloin tahansa ja luultavasti useimmat tulevien sukupolvien lukijat tietävät jo valmiiksi, kuinka sarja päättyy.

Itse en ainakaan lähtisi tarjoamaan tällä hetkellä Pottereille mitään haastajia. Tietenkin samankaltainen buumi voi iskeä joskus jonkun toisen sarjan kohdalla, mutta minusta ei kuulu etsiä mitään samanlaista kuin Potterit. Seuraavan buumin ei välttämättä edes tarvitse olla fantasiakirjallisuutta. Ylipäätäänkin luen kirjoja mielummin erillään toisistaan enkä vertaile niitä keskenään. Tuskin olisi korrektia kysyä sitäkään, tuleeko uutta Tarua sormusten herrasta. Ei tietenkään tule eikä tarvitsekaan tulla. Itse en ainakaan kaipaa uutta Potteria tai uutta Sormusten herraan, en sen puoleen kaipaa mitään muutakaan toisintoa lempikirjoistani. Kirjoja voi lukea edelleen samalla tavalla kuin ennenkin Pottereita ja ehkä on ihan virkistävääkin siirtyä välillä muihin aiheisiin ja johonkin aivan toisenlaiseen kirjallisuuden lajiin, koska Potterit eivät tosiaan ole maailman ainoa lukemisen arvoinen kirja; se vain sattui olemaan joillekin se poikkeuksellisen hyvä lukuelämys ja monet elivät murrosikänsä läpi sen voimalla ja kasvoivat Harryn kanssa samanaikaisesti.

Luulen, että jokaisen kirjoja lukeneen lapsuudesta löytyy se yksi teos, joka on koskettanut ylitse muiden. Sitä paitsi, vaikka Potter oli erittäin vahvasti osa nuoruuttani, en sanoisi, että se olisi ollut ainoa kirja, joka vaikutti minuun. Oli muitakin ja oli hyviäkin - loistavia jopa - yksikään vaan ei kestänyt niin kauan kuin taival Potterien kanssa, kiitos sarjaluonteisuudelle.
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Cream

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Joulukuu 27, 2008, 21:44:12 »

Tylypahkahan on sisäoppilaitos, siispä varmaan jatkossa luen paljon kirjoja jotka sijoittuvat sisäoppilaitoksiin, tietenkään fantasiaa unohtamatta. Mutta mikään kirja ei tule koskaan korvaamaan Pottereita, joten luen niitä yhe uudestaan, ja uudestaan.

2. Mitä kirjoja olette lukeneet Pottereiden jälkeen?[/b][/b]

mm. Jacqueline Wilsonin kirjoja, vaikkeivat ne liitykkään Fantasiaan millään lailla, saan jotenkuten sammutettua niillä janoni Pottereihin, sillä ne sijoittuvat Englantiin myös.

Enpä usko, mutta jos tulisi, kirjan pitäisi ehdottomasti sijoittua sisäoppilaitokseen, ja olla täynnä magiikkaa ja olla muutenkin salaperäinen. Ja sen pitäisi olla kokonainen kirjasarja, jotta siitä voisi tulla samanlainen ilmiö kuin Harry Pottereista.

Myönnettäköön, että tunsin hetkisen mielenkiintoa Houkutukseen, mutten uskaltanut aloittaa niiden lukemista, koska pelkäsin, että olisin ehkä saattanut unohtaa Potterit kokonaan.

destroymydreams

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Joulukuu 29, 2008, 12:01:01 »
-Kirjat ovat elämäni! En kestäisi elää ilman kirjoja! (mutta nyt en tarkoita koulukirjoja! Ne eivät oikein jaksa kiinnostaa) Luen yleensä fantasiaa mutta muutakin joskus. En sanoisi että Potter-kirjat ovat minua innostaneet.

-Luen kaikelaista. mm. Kultainen kompassi on hyvä kirja samoin taru sormusten herrasta-sarja. Myös Narniaa on kokeiltu mutta se ei kauheasti kiinnostanut. Vielä etsiskelyt kesken. Potterien jälkeen olen lukenut enemmän mangaa mutta nyt kun jouluna tuli lahjakortteja niin täytyy rynnätä kirjakauppaan!

-Ainahan kaikki on mahdollista. Mutta en usko että ihan vielä tulee ihan samanlaista ilmiötä.

-En ole etsisikellyt. Houkutus-sarja itseäni kiinnosataa paljon mutta että Potterin haastajaksi? Jaa, enpä tiedä.

Lomion

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Tammikuu 02, 2009, 19:09:32 »
Hei!
Noihin kysymyksiin en kommentoi mitään, mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteenne:

Jos joku kirjoittaisi tyypistä, joka käy velhokoulua (ei tylypahkaa) ja "taistelee pahaa vastaan", haluaisitteko lukea sen vai ajattelisitteko että se on vain haalea versio Pottereista?

Entäs jos koulu olisi erilainen, ei huipausta, ei samoja taikoja yms yms.? Kiinnostuisitteko kirjasta?

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Tammikuu 03, 2009, 11:32:29 »
Mielenkiitoinen pointti sinulla Lomion. Luulisin etten lukisi sellasita kirjaa koska kopioimnen on aina kopioimista vaikka kirja olisi kuinka hyvin kirjoitettu ja siinä olisi eri taiat, alkuperäinen idea olisi kuitenkin matkittu enkä voi sietää matkimista. Jos kirjailijaksi (tai muuten taitelijaksi tms) ryhtyy niin pitää olla sen verran mielikuvitusta ettei tarvitse toisia matkia :).

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 21, 2009, 19:27:19 »
- Luin jo ihan pikkutyttönä paljon kirjoja, joten Potterit eivät varsinaisesti ole vaikuttaneet lukemisintooni kauheasti. Eli kyllä lukeminen jatkui ihan samalla vauhdilla ja innolla viimeisen Potterinkin jälkeen :) Fantasiaa en kylläkään lukenut ennen Pottereita, joten fantasian mielenkiintoisen maailman löytämisestä on syyttäminen niitä.
- Luen niin paljon, etten todellakaan voi luetella kaikkia, sillä en mitenkään muista. Paljon tulee luettua maailmankirjallisuuden klassikoita, ja myös suomalaisia merkkiteoksia jonkin verran, ja nykykirjallisuuttakin jossain määrin. Ja Taru sormusten herrasta taitaa mennä ihanuudessaan jopa hieman Pottereiden edelle.
- Voi, ja varmasti joskus tuleekin, mutta tuskin kovin äkkiä. Potterit ovat edelleen sen verran kova sana, etten usko, että muutamaan vuoteen tulee mitään vastaavaa ilmiötä. Jotkut ovat uskaltaneet verrata Houkutus-kirjasarjaa Pottereihin sen aiheuttaman ihkutuksen takia, mutta en usko, että Houkutuksesta tulee yhtä suuri ilmiö, sillä ko. sarjan kirjat ovat aika kökköjä suoraan sanottuna, eikä kirjallisista ansioista juuri voi puhua.
- Taru sormusten herrasta menee ehkä pikkuisen Pottereiden ohi, aivan ylimaallisen loistava kirja! Myös monet muut klassikkokirjat, kuten Sinuhe egyptiläinen, Kotiopettajattaren romaani, Humiseva harju ja Edgar Allan Poen teokset ovat minulle yhtä tärkeitä kuin Potteritkin. Houkutus-sarjan ykköskirjan olen lukenut, ja se oli suoraan sanottuna surkea.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Belliida

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2009, 18:33:26 »
Olin alkamassa kirjoittamaan pitkää vastausta näkemyksestäni, kunnes huomasin että Liberty on jo sanonut kaiken.

Erityisesti olen samaa mieltä Twilight-saagan ennalta arvattavuudesta; sitä ei ole myöskään mielestäni rakenettu yhtä kiehtovaksi tai kirjoitettu yhtä taitavasti kuin Pottereita.

Kirjojen odottaminen, spekulointi ja jatkuva kehitys ilman muuta vaikuttivat Potter-sarjan erityisyyteen. Itse olen nimenomaan kasvanut Harryn mukana ja kirjasarja on vaikuttanut minuun pitkäaikaisemmin, kuin jos kyseessä olisi ollut vain yksi merkittävä/nautinnollinen kirja.

Mielestäni on turhaa alkaa etsimään Pottereille korvikkeita ja tunsin itseni jopa ärsyyntyneeksi, kun eräs sanomalehti kirjoitti "taikasauvan lennähtäneen J.K Rowlingilta Stephenie Meyerille". Ihan kuin maailmassa olisi aina kerrallaan yksi kirjailija, jolla on taikakeinot nuorten koukuttamiseen kirjallisuuden avulla!

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #23 : Elokuu 03, 2009, 18:45:36 »

Olen oikeastaan aina ollut fantasiakirjojen ystävä. Joten eiköhän niitä tulla jatkossakin lukemaan. Tosin, voi olla, että näiden kaikkien fantasia vuosien jälkeen on mukava siirtyä johonkin muunlaiseen.

Hmm.. Houkutus-sarjaa on tullut luettua aika paljon. Lisäksi nyt olen aloittanut lukemaan uudestaan Azkabanin Vankia ja sitä ennen sain luettua Puoliverisen Prinssin. Olen ajatellut myös, että voisi käydä kirjastossa lainaamassa Potter-kirjoja englanninkielisinä, niin olisi myös jotain hyötyäkin ja oppisi VARMASTI muistamaan loitsujen ja henkilöiden sun muiden nimet englanniksi.

Ainakin toivon kovasti, että ei tule. Sitten vanhempana on mukava kertoa lapsille ja kenties lastenlapsillekin millainen ilmiö Harry Potter oli silloin kaukaisessa 2000-luvun alussa. :D Tai jos tulee, niin ei ainakaan vielä reiluun kymmeneen vuoteen.

Jos katsotaan paljonko kirjoja on myyty niin tämä Houkutus-sarjan ensimmäinen osa Houkutus, ei ainakaan vielä peitonnut Harry Potterin ensimmäistä osaa. Ja tuskin Houkutusta tullaan kääntämään yhtä monelle kielelle, kuin Pottereita on käännetty. Olen lukenut kyseistä sarjaa ja pidän siitä kovasti, mutta se ei silti tule peittoamaan Potteria. Potteria voivat lukea suurinpiirtein minkä ikäiset ihmiset tahansa, jotka osaavat lukea, mutta Houkutus kuuluu enimmäkseen teinityttöjen lukuvarastoon. 
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Kurnau

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 22, 2009, 15:09:05 »
1. Innostavatko Potter-kirjat lukemaan myös muita kirjoja, vai lopahtaako lukeminen sarjan päättymiseen? Onko seuraava osoite nimenomaan fantasiahylly vai voivatko Potterit houkutella myös muiden kirjojen pariin?Luen aivan liikaa kirjoja, jotta voisin heti lopettaa niiden lukemisen, eikä sellaista luultavasti tapahdu.Fantasiaa olen lukenut aina, pääasiassa.

Paljon kirjoja, todella paljon kirjoja, joita en tähän listaa.

Samanlainen ilmiö on ollut joskus, Tolkienin innoittamana, mutta mikään muu lukemani ei luultavasti pystyisi vastaamaan haasteeseen.TSH ei enään nykyään ole niin suosittu.

4. Oletteko kenties jo löytäneet Pottereiden haastajia, vaikka sellaisiakin, joita ei ole suomennettu?
 Ei, en ole.