Kirjoittaja Aihe: Lestat de Lioncourt - Tom Cruise VS. Stuart Townsend  (Luettu 2685 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Luihuinen
Lestat de Lioncourt - Tom Cruise VS. Stuart Townsend
« : Elokuu 14, 2008, 20:18:30 »
En nyt tiennyt minen tämän survoisi, mutta laitetaan nyt tähän, kun kyseessä ei ole puhtaasti elokuva eikä kirja, mutta liittyy elokuvaversioihin otsikon mukaisesta kirjallisuuden fiktiivisestä hahmosta.

Olen päiväkausia palanut halusta kuulla muiden mielipiteitä näiden kahden elokuvaversion ja näyttelijän visioista ko. hahmosta. Etenkin sen jälkeen, kun löysin itse Anne Ricen kommentteja Tom Cruisen esityksestä ja kuulin väitteen samaisen naisen mielipiteestä Stuart Townsendin suhteen, eli en jälkimäisen todenperäisyydestä ole kovinkaan varma.

Mutta ne olivat niin uskomattoman päälaellaan oman näkemykseni kanssa näiden elokuvien versioista Lestatista, että mulla on suuria vaikeuksi auskoa Ricen todella sanoneen niin. :D
Kukaan ei tietenkään tunne Lestatia niin läpikotaisin kuin luojansa itse saati voi katsoa sitä samasta näkökulmasta ja samalla rakkaudella, mutta siis...

Anne Rice on kommentoinut Veren Vangit -elokuvan nähtyään Tom Cruisen suoritusta Lestatina muun muassa näin. Tämän luin itse joltain websivulta, joss aoli paljon lainauksia aiheesta Ricen haastatteluista:
"The charm, humour and the invincible innocence that I cherish in my beloved Lestat are all alive in Tom Cruise."

Ja Stuart Townsendin Lestatia Rice on ainakin erään fanin väitteen mukaan kommentoinut näin:
"Too cold and heartless. Not my Lestat."
Tällaista se fani väitti lukeneensa jostakin haastattelusta. Itse en kyllä ole löytänyt mitään haastattelua missä olisi ko. hahmoversiosta puhuttu.

Tuota tuota... Sikäli kun siis kannattaa edes uskoa kaikkea, mitä netistä lukee, niin jos nuo molemmat lainaukset ovat totta, joko minulla on täysin eri silmä tunteille tai sitten rouva Rice on katsonut nuo leffat jossain päihdepöllyssä. Anteeksi, mutta kun...

Pidän suuresti kummankin leffan Lestatista, mutta Kadotettujen Kuningattaren, eli Stuart Townsendin näyttelemä versio kolahtaa huomattavasti enemmän hänen ollen syvempi ja värikkäämpi.

Oma näkemykseni (tarttuen noihin Riceltä lainattuihin kommentteihin):

Tom Cruise? (Interview with the Vampire / Veren Vangit):
- "Charm"? Sitä kyllä piisaa ehkä jollain tapaa, mutta ainakin henkilökohtaisesti sitä romahduttaa suuresti se kireä, räjähtävä ja aggressiivinen temperamentti. Cruisen Lestat on suorastaan pelottava, enemmän kuin hurmaava.
- "Humour"? Kieltämättä repeilen pahan kerran monessa kohta aja virnuilen iloisesti. Cruisen Lestatille on lykätty aika kasa mitä parhaimpia repliikkejä ja hän esittää ne oikein luontevasti.
- Mutta mikä eniten noissa Ricen omissa kommenteissa minun näkemykseeni ei kertakaikkiaan millään sovi, on tuo "invincible innocence". Joku saisi kertoa mulle millä tavalla ja missä kohdissa viattomuus - etenkin voittamaton/ylivoimainen sellainen - ilmenee Tom Cruisen Lestatissa? Mä en kertakaikkiaan näe sitä viattomuutta mitenkään merkittävissä määrin saati tasolla siinä. Lisäksi Cruisen Lestat näyttää ainakin 10 vuotta liian vanhalta ollakseen 19-20 vuotiaana vampyyriksi muutettu teini. Ei menisi kyllä minulle läpi edes säkkipimeällä kujalla. :D ELi ainoa, missä olen yhtä mieltä Ricen kanssa Tom Cruisen Lestatista on tuo huumori.

Stuart Townsend? (The Queen of the Damned / Kadotettujen Kuningatar):
"Charm"? On sitä hänen versiossaan vähintäänkin se, mitä Cruisessakin, mutta tässä sitä vaan ei häiritse pelottava temperamentti. Jäin kylä kaipaamaan enemmän temperamenttia tässä leffassa, mutta Cruisen versiossa sitä oli ihan liikaa. Charmikkuus nyt on tietenkin myös kunkin henkilökohtainen makuasia myös, mikä kenenkin mielestä on charmikasta. Ja minusta Townsend on sitä tuhat kertaa enemmän ja selkeämmin, kuin Cruise, tässä roolissa.
- "Humour"? Ehkä Townsendin Lestatille ei oltu laitettu lähellekään niin paljoa humoristisia repliikkejä, kuin Cruisen versiolle, mutta tuli tämä huumori-puolikin mielestäni esiin ja siis heräsi eloon tässäkin elokuvassa Lestatissa.
- Ja sitten se kuuluisa voittamaton viattomuus, jota en tunnista laisinkaan Cruisen versiosta. Ja minun näkemyksessäni se suorastaan huokuu kilometrien päähän tästä Townsendin versiosta. Asiaa auttanee jo sekin, että hän todella näyttää parikymppiseltä ja poikamaiselta, mikä tuo jo lapsekkaan sävyn koko olemukseen. Mutta ihan luonteenkin puolesta Townsendin Lestatissa on enemmän elossa tuo Ricen mainitsema "invincible innocence". Mielestäni se tulee kaikkein selkeiten esiin esimerkiksi kohtauksessa, jossa Marius vetää ranteensa auki ja yrittää juottaa sille vertaan, kohtauksessa, jossa Lestat ei halua lähteä, vaan menee kielloista huolimatta soittelemaan viulua ihmisten kanssa siellä rannalla, eikä edes haluaisi juosta sen tytön perään tappamaan - sekä kohtauksessa, jossa Marius on kertonut hänelle Akashasta ja teroittanut sen luontoa, mutta Lestat ei halua uskoa - juuri niinkuin lapsi, joka ei halua nähdä mitään pahaa jossakin, mikä tuntuu niin kiehtovalta ja hyvältä, kuin nyt tässäkin tapauksessa Akashan veri. Ei, vaikka totuuden torvena toimi muinainen vampyyri, joka tietää paremmin.

Ja mitä tuohon kuulemaani väitteeseen Ricen sanoista Townsendin Lestatista olevan "liian kylmä ja sydämetön", olen tosiaan valmis uskomaan, että joko se on vain Cruise-fanin paskanjauhantaa tai Ricen tunnesilmä on eri planeetalta kuin minun.
Miten kukaan täysissä järjissään oleva voi väittää KK-leffan Lestatia ylipäätään kylmäksi ja sydämettömäksi, satika sitten "liian" sellaiseksi?
Sehän pelasti Jessen hengen peräti kolmesti elokuvan aikana - milloin mistäkin syystä. Se huusi Mariuksen perään useita kertoja tultuaan hylätyksi. Se puhui hirmuisen kauniisti Jesselle kuolevaisuudesta ja siitä, että sen tähden tämä on hänelle kaunis. Se kyseenalaisti Akashan visiot maailman tulevaisuudesta, eli ei selvästikään innostunut kuningaskunnasta täynnä ruumiita. Ja vähän väliä leffassa painottui se, miten Lestat inhoa aja pelkää yksinäisyyttä. Ja eipä unohdeta sitä, miten äärimmäisen angstaava ja murheellinen se oli jouduttuaan tappamaan sen viulunsoittajatytön. Ja kuitenkin pyysi vielä Mariukseltakin anteeksi edesottamuksiaan. Tokihan leffassa oli kylmään ja sydämettömäänkin taipumukseen viittaavia kohtia, kuten se groupieiden syöminen, mutta yllä mainitsemistani kohatuksista johtuen ei ole kovin imartelevaa tuomita ko. hahmoversio "liian kylmäksi ja sydämettömäksi". Oikeasti olisin kuvitellut Ricen paljon ennemmin tuomitsevan Townsendin Lestatin liian herkkäpojaksi. :D

Tuon väitteen uskomattomuutta korostaa sekin, että kun näkemykseni mukaan Cruisen versio Lestatista nimenomaan on huomattavan kylmä ja sydämetön - vaikkei hänkään tietenkään pelkästään sitä. Kylmyys ja sydämettömyys oikein huokuu mm. kohtauksesa, jossa Louis on sortunut juomaan Claudiasta ja Lestat osuu paikalle ivaamaan - ja sen päälle alka atanssimaan ruttoon kuolleen naisen ruumiin kanssa ja veistelee vielä vitsiäkin siitä. Ja toinen erityisen hyvä esimerkki on myös se, miten se kohtelee sitä huoraa, jonka tappamisesta se Louisin kanssa tappelee. Myönnän tosin, että juuri tämä kohtau son yksi suosikkejani, koska Lestatin musta huumori kukoistaa tässä ja Cruise on viihdyttävä raivostuneena riehuessaan, mutta siis niin. Yritin tässä vain esimerkkien kera osoittaa miten radikaali ero on Cruisen ja Townsendin Lestateissa mitä sydämettömyyteen ja kylmyyteen tulee ja miten siksi on uskomatonta, että Rice olisi tuominnut Townsendin version liian kylmäksi ja sydämettömäksi, eikä Cruisen.

Ylipäätäänkin kaiken yllä analysoimani myötä mielestäni siis Townsendin eli Kadotetujen Kuningatar -elokuvan Lestatissä on ihan oikeasti kaikki se charmi, huumori ja voittamaton viattomus mitä Rice Lestatissa niin vaalii, kun taas Cruisessa ne on vähissä tai olemattomat. Cruisen Lestatissa saattaa olla enemmän esillä monia muita Lestatin piirteitä, mitä KK-leffan Lestatissa ei näy, mutta nämä, ilmeisesti olennaisimmat, piirteet pätevät mielestäni KK-leffassa.

Mitä te muut olette mieltä näistä kahdesta elokuvaversio-Lestatista verrattain?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2008, 17:47:18 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Lestat de Lioncourt - Tom Cruise VS. Stuart Townsend
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2008, 21:06:47 »
Ompas tarkaan rajattu topic o.O Eikö tätä voisi laajentaa vaikka "Kun roolin esittäjä vaihtuu" tai "Näyttelijöiden hahmotulkinnat" tms? No kuitenkin,

itse en ole Queen of the Damnedia nähnyt kokonaisuudessaan, mutta Veren vangit -leffan omistan ja kyllä minä pystyn ymmärtämään, miksi Rice on sanonut mitä sanonut Cruisesta. Itse olen aina kokenut Cruisen tulkinnan Lestatista juuri sellaiseksi hiljaa vietteleväksi ja äkkiä iskeväksi. Vampyyricharmia.
Itse rupesin miettimään tuota invincible innocence-lausahdusta, ja kai siinäkin jotain perää on. Eikö se juuri ole tiettyä viattomuutta, naiivius, kun hän uskoo Louisin taipuvan tahtoonsa tai Claudian lopulta alistuvan kohtaloonsa. Toisaaltahan innocencella voidaan tarkoittaa syyttömyyttä, millaisena Lestat juuri itsensä näkee - ei ollut hänen syytään muuttua vampyyriksi, hänestä tehtii sellainen vasten tahtoaan. Näin ollen hän on syytön kaikkiin pahoihin tekoihinsa. Ja eikö tästä Cruise juuri sujuvasti tuskaillut?
Kun sydämettömyydestä puhutaan (jos lause on ylipäätänsä ollut paikkaansa pitävä) on tietysti voitu viitata siihen, ettei hahmolla ole samaa sydäntä mitä kirjojen Lestatilta. Koska en siis ole Townsendin suritusta nähnyt ja koska en ole itse kirjoja lukenut, en voi oikeastaan kommentoida tähän mitään. Mutta jos Annen mielestä Stuartin rooli ei vain ole sisäistänyt sitä samaa henkeä mitä kirjoissa, niin minkäs teet?

Mutta joo. Mielelläni keskustelisin myös Sherlock Holmesin eri näyttelijöistä tai Doctor Who'n n'yttelijävaihdoksesta.

//Niin joo, sekin vielä, Cruise oli VVtä kuvaessa 30, Stuart 29. Iällisesti siis yhtälailla vääriä esittämään 19-20 -vuotiasta nuorukaista.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2008, 21:09:55 kirjoittanut Ginger »
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2008, 01:51:08 »
Ompas tarkaan rajattu topic o.O Eikö tätä voisi laajentaa vaikka "Kun roolin esittäjä vaihtuu" tai "Näyttelijöiden hahmotulkinnat"

Ei voi, koska tämä nimenomainen tapaus ja ihmisten mielipiteet siitä kiinnostaa minua. Tokihan joku voi halutessaan mennä aloittamaan mainitsemasi kaltaisen laajan aiheen, mutta tämän aiheen tähtäimessä on kuulla ihmisten meilipiteet tämän nimenomaisen hahmon suhteen asiaan liittyen, eikä yleisesti hahmotulkinnoista ja näyttelijänvaihtumisista elokuvamaailmassa. Haluan ihmisten keskittyvän pohtimaan tätä. lLaajentaessa aihe leviäsii käsiin, enkä todennäköisesti saisi kaipaamaani tietoa läheskään niin tehokkaasti, kuin rajattuna.

//Niin joo, sekin vielä, Cruise oli VVtä kuvaessa 30, Stuart 29. Iällisesti siis yhtälailla vääriä esittämään 19-20 -vuotiasta nuorukaista.

Ohhoh. Ei kyl uskoisi. Mutta näinkin ollen, ulkoinen olemus on se olennainen, ei näyttelijän ikä. Townsend ilmeisesti yleisestikin lapsenkasvoisempi, kuin Cruise. Itsekin olen 24v ja menen läpi jopa 14-16-vuotiaasta - jopa ilman maskeja, mitä elokuvissa tungetaan näyttelijöille.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2008, 10:46:16 »
Aika tarkkaan rajattu topik tosiaan, mutta ei kai siinä mitään. Kyllähän täällä voi yksittäisistä elokuvista (tai hahmoista) keskustella :)

Mä oon nähnyt Stuart Townsendin Lestatina vain kertaalleen (ja jossain määrin väsyneenä), joten en ole ehkä paras henkilö syvällisiin arvioihin. En ollut ennen nähnyt yhtään hepun elokuvaa (enkä nyt oikeastaan kuullutkaan hänestä), joten mulla ei ollut minkäänlaisia ennakko-oletuksia kyseistä näyttelijää kohtaan. Tom Cruisen Lestat-esityksen mä olen puolestani nähnyt jo muutamaan otteeseen. Ja täytyy kai sanoa, että mulla oli ihan hirveät ennakkoluulot. Tom Cruise ei yleensä tee sellaisia elokuvia, joita mä välittäisin katsoa, enkä mä siis odottanut häneltä Lestatina mitään hyvää.

Nohnih, aluksi tuosta iästä. Mulle Lestatin ikä ei koskaan ole ollut kauhean merkityksellinen. Okei, hän tuli vampyyriksi parikymppisenä. Mutta kun on sitten jatkanut menoa sata tai kaksisataa jne. vuotta, niin onhan sitä ehtinyt kertyä elämänkokemusta (voikohan tota sanaa käyttää vampyyrien kohdalla), eikä sillä ole enää kait mitään väliä, kuinka vanhana vampyyriksi muuttui, ellei sitten ole Claudia tms. Jos siis tuijotetaan pelkästään Townsendin ja Cruisen ulkonäköjä, niin vaikka T saakin jokusen pisteen lapsekkaammasta olemuksestaan, C saa enemmän pisteitä vaaleista kutreistaan. Ne kun ovat hyvin olennainen osa Lestatia ;)

Tää nyt menee ehkä enemmän kirjatulkinnan puolelle, mutta Veren vangit on kirjoitettu Louisin näkökulmasta kun taas Vampyyri Lestat ja Kadotettujen kuningatar pääosin Lestatin. Mulla oli kauheita vaikeuksia lukea jälkimmäisiä kun niiden Lestat vaikutti monessa suhteessa ihan eri hahmolta kuin Veren vankien Lestat. No, se tietysti oli niissä kait tarkoituksenakin, näyttää kuinka paljon näkökulmalla on väliä ja silleen. Mutta saadakseen kunnollisen käsityksen Lestatista, pitäisi varmaankin lukea enemmän rivien välistä, VL ja KK ovat kuitenkin suurilta osin Lestatin propagandaa. Mä oon tosin lukenut noi kirjat vain yhden kerran, enkä tiedä, että kuinka hyvin tällaiset kehitelmät kestää toista lukukertaa, vai onko mennyt ylitulkinnan puolelle. VV:n mä oon lukenut useammin, ja vaikka sekin on tietysti puolueellinen kirja, Lestat esitellään imo siinä jotenkin selkeämmin. Vaikkei hän nyt olekaan niin yksiulotteinen konna kuin mitä kirja antaa ymmärtää.

Jos nyt mennään sitten takaisin elokuvaan, niin näin äkkipäätä musta vaikuttaa siltä, että KK:n Lestat on liian totinen ja ystävällinen. Eli oltaisiin tavallaan tehty hänestä kirjaimellinen tulkinta ja otettu annettuna kaikki Lestatin selitykset, että oikeasti hän on viaton ja kiltti olosuhteiden uhri. VV:n Lestatia puolestaan ei ole mitenkään kaunisteltu, vaan hänen moraalittomuutensa, turhamaisuutensa ja kieroutunut huumorintajunsa tulee paremmin esille. Eli sikäli mä ymmärrän Anne Ricen kommentit (jos ne nyt on aitoja), Townsendiltä puuttuu se maaninen pilke silmäkulmasta ja hänen Lestatinsa jättää jossain määrin kylmäksi. (Itse asiassa Townsend voisi olla aika hyvä Louis). Juonen kannalta KK:n Lestat on tietysti paljon sydämellisempi, hän tekee paljon sankarillisia ja ystävällisiä tekoja, kun taas VV:n Lestat on aika lailla turmeltunut pahis.

Oikeassa elämässä Townsendin Lestat olisi tietysti paljon mukavampi tuttavuus, mutta fiktiivisenä hahmona Cruisen Lestat on paljon viihdyttävämpi :)

edit. Tuli vielä mieleen, että mun mielestä Townsendin ja Cruisen Lestat-tulkinnat ei sikäli ole vertailukelpoisia, että pohjaavat ihan erilaisiin kirjoihin. Asia olisi eri, jos Veren vangit olisi filmattu uusiksi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2008, 11:12:47 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2008, 15:00:33 »
Lainaus käyttäjältä: Mab
Nohnih, aluksi tuosta iästä. Mulle Lestatin ikä ei koskaan ole ollut kauhean merkityksellinen. Okei, hän tuli vampyyriksi parikymppisenä. Mutta kun on sitten jatkanut menoa sata tai kaksisataa jne. vuotta, niin onhan sitä ehtinyt kertyä elämänkokemusta (voikohan tota sanaa käyttää vampyyrien kohdalla), eikä sillä ole enää kait mitään väliä, kuinka vanhana vampyyriksi

Itse asiassa, saattaa sillä ollakin. En tietysti vielä tiedä, oliko tämä alkuperäien leffakäsikirjoituksen pikku yksityiskohta kirjoista kotoisin vai vain kässärin kirjoittajien päästä, mutta siinä siellä rantakohtauksessa, Marius sanoo Lestatille "We grow older but not necessary wiser. We are bound to be eternally what we were as mortals." tjsp. Pointti siis, että persoona ja fiksuus ei välttämättä muutu kypsemmäksi vuosisatojen ja tuhansien mytöä. Tämä nyt taas ei tietysti yleistä asiaa, mutta antaa kuitenkin pointin, jossa silä vampyyriksi muuttumisen ajankohdalla voi olla merkitystä. (:

vaikka T saakin jokusen pisteen lapsekkaammasta olemuksestaan, C saa enemmän pisteitä vaaleista kutreistaan. Ne kun ovat hyvin olennainen osa Lestatia ;)

Höpspöps! :D Mutta, tokihan kullakin omat arvojärjestyksensä, ihan rauhassa vaan. ;D

Mitä tuohon Lestatista esitettyyn kuvaan kirjoissa tulee, mä en välttämättä luottaisi sen enempää Louisin, kuin Lestatin itsensäkään antamaan kuvaan sataprosenttisesti. Louis kun tosiaan on varsin.öh... äärimmäisesti eri asenteinen vampyyri, kuin Lestat ja sen nyt voi olettaakin luovan Lestatista hirviömäisen/konnamaisen kuvan. Lestat puolestaan vaikuttaa sen verran itseriittoiselta persoonalta, että... Tarvinneko sanoa enempää. =D Myöhemmissä kronikkakirjoissa lienee vampyrejä, joiden näkökulma Lestatista on neutraalimpi.

Eli sikäli mä ymmärrän Anne Ricen kommentit (jos ne nyt on aitoja), Townsendiltä puuttuu se maaninen pilke silmäkulmasta ja hänen Lestatinsa jättää jossain määrin kylmäksi.

Minä en ymmärrä, koska väitetyn mukaan Rice sanoi Townsendin Lestatia "liian kylmäksi ja sydämettömäksi" ja sitähän se nimenomaan ei millään voi olla. Kuten jo sanoin, olisin ennemminkin olettanut Ricen tuomitsevan ko. version liian herkkäpojaksi, liian louismaiseksi. Leffantekijätkin DVD:n kommenttiraidalal kommentoivat, että heidän leffansa Lestat on enemmän louismainen, kuin hahmo oikeastaan on.
Eli en kertakaikkiaan käsitä mistä hitosta tuo "too cold and heartless!" nimenomaan STuart Townsend-Lestatista on lentänyt. KK-leffan Lestat on todennäköisesti Cruisea niin radikaalisti erilaisempi, kun ne idiootit leffantekijät meni väkisin survomaan tarinaan sen naurettavan ja täysin pohjaa vailla räpistelevän, oksettavan Lestat/Jesse -romanssin. Onneksi leffa ei noudattanut alkuperäistä käsikirjoitusta siinä, se nimittäin tuntui keskittyvän 60%:sti tuohon paritukseen, eikä senkään vertaa olennaisiin asioihin, kuin leffaversio.

Minäki tosiaan kaipasin KK-leffan Lestatiin joitain VV-leffan Lestatin piirteitä (enemmän) mukaan ja olenkin joka puolella nettiä toitottanut jo, että mielestäni jonkinlainen yhdistelmä näitä kahta versiota, olisi paras.

edit. Tuli vielä mieleen, että mun mielestä Townsendin ja Cruisen Lestat-tulkinnat ei sikäli ole vertailukelpoisia, että pohjaavat ihan erilaisiin kirjoihin. Asia olisi eri, jos Veren vangit olisi filmattu uusiksi.

Jep - paitsi, että itse tarkentaisin tuota vielä niin, että he eivät varsinaisesti ole kovin vertailukelpoisia keskenään, koska kummallakin versiolla, on eri lähtökohdat syntymisessä vampyyriksi. VV-leffan Lestat mitä ilmeisimmin pohjautui alkuperäisesti siihen, että Magnus muutti hänet vampyyriksi ja teki itsemurhan kai samantien ja jätti Lestatin selviämään yksin alusta asti. Kun taas KK-leffassa magnusta ei ole olemassakaan ja Lestat sai vampyyrin elämän myötä isähahmon, joka opetti yhtä jso toistaki - ja vaikka se hylkäämis-kuvio pikkuisen ehkä korvaakin Magnusta ja tämän toimintaa, koko kuvio kuitenkin jo ehti varmasti muokata Lestatista verrattain aika erilaisen - vaikka mielestäni moni olennainen piirre kuitenkin säilyi. (:

Silti, näitä on kiva vertailla. :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2008, 15:06:12 kirjoittanut Nibs »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2008, 16:10:21 »
Itse asiassa, saattaa sillä ollakin. En tietysti vielä tiedä, oliko tämä alkuperäien leffakäsikirjoituksen pikku yksityiskohta kirjoista kotoisin vai vain kässärin kirjoittajien päästä, mutta siinä siellä rantakohtauksessa, Marius sanoo Lestatille "We grow older but not necessary wiser. We are bound to be eternally what we were as mortals." tjsp. Pointti siis, että persoona ja fiksuus ei välttämättä muutu kypsemmäksi vuosisatojen ja tuhansien mytöä. Tämä nyt taas ei tietysti yleistä asiaa, mutta antaa kuitenkin pointin, jossa silä vampyyriksi muuttumisen ajankohdalla voi olla merkitystä. (:

Heh, mä en muista tuollaista kohtausta ollenkaan, en kirjoista enkä elokuvasta, mutta uskon toki että sellainen löytyy (siis elokuvasta nyt ainakin). Mä peruutan siis alustavasti puheeni (mutta peruutan peruuttamisen jos käy ilmi, ettei kirjassa moista ole)

Lainaus
Mitä tuohon Lestatista esitettyyn kuvaan kirjoissa tulee, mä en välttämättä luottaisi sen enempää Louisin, kuin Lestatin itsensäkään antamaan kuvaan sataprosenttisesti. Louis kun tosiaan on varsin.öh... äärimmäisesti eri asenteinen vampyyri, kuin Lestat ja sen nyt voi olettaakin luovan Lestatista hirviömäisen/konnamaisen kuvan. Lestat puolestaan vaikuttaa sen verran itseriittoiselta persoonalta, että... Tarvinneko sanoa enempää. =D Myöhemmissä kronikkakirjoissa lienee vampyrejä, joiden näkökulma Lestatista on neutraalimpi.

Samaa mieltä, samaa mieltä. Mä en ole noita myöhempiä kronikoita lukenutkaan, enkä tiedä viitsinkö. Mä oon kuullut, ettei ne ole ollenkaan niin hyviä kuin ensimmäiset, ja musta jo Vampyyri Lestat oli aikamoinen notkahdus Veren vankeihin verrattuna. Mun kyllä täytyisi lukea se uudelleen, kirjan alkupuoli kun meni ohi sellaisen tyrmistyneen kauhun vallassa, että mikä ihme Lestatista on oikein tehty :O
Ja ne Lestatin rock-kuviot, ne jotenkin oli siinä kirjassa suurta myötähäpeää synnyttäviä, jotenkin vaan sellaista wannabe-meininkiä, paljon yritystä muttei aitoa katu-uskottavuutta. Elokuvassa rokkaus sujui paljon paremmin.

Lainaus
Minä en ymmärrä, koska väitetyn mukaan Rice sanoi Townsendin Lestatia "liian kylmäksi ja sydämettömäksi" ja sitähän se nimenomaan ei millään voi olla. Kuten jo sanoin, olisin ennemminkin olettanut Ricen tuomitsevan ko. version liian herkkäpojaksi, liian louismaiseksi. Leffantekijätkin DVD:n kommenttiraidalal kommentoivat, että heidän leffansa Lestat on enemmän louismainen, kuin hahmo oikeastaan on. Eli en kertakaikkiaan käsitä mistä hitosta tuo "too cold and heartless!" nimenomaan STuart Townsend-Lestatista on lentänyt.

En mäkään sitä kykene muuten ymmärtämään kuin ajattelemalla, että Townsendin Lestat oli liian vaisu, vailla sitä räiskähtelevää persoonallisuutta ja pirullista huumorintajua (eli siis tosiaan aika louismainen), mitkä puolestaan näkyvät hyvin selvästi Cruisen Lestatissa. Mutta ei Townsendin Lestat musta hahmona ole mitenkään kylmä ja sydämetön vaan tosiaan pikemminkin jonkinsortin pehmo.

Lainaus
KK-leffan Lestat on todennäköisesti Cruisea niin radikaalisti erilaisempi, kun ne idiootit leffantekijät meni väkisin survomaan tarinaan sen naurettavan ja täysin pohjaa vailla räpistelevän, oksettavan Lestat/Jesse -romanssin. Onneksi leffa ei noudattanut alkuperäistä käsikirjoitusta siinä, se nimittäin tuntui keskittyvän 60%:sti tuohon paritukseen, eikä senkään vertaa olennaisiin asioihin, kuin leffaversio.

Ylimääräiset, pelkästään pakollisen romanssin vuoksi leffaan laitettavat romanssit pitäisi kieltää lailla. Mutta mä kyllä oon näkevinäni ongelman juuret ihan kirjoissa. Lestat ei ollut musta enää entisensä sen jälkeen kuin Rice nosti hänet päähenkilöksi, vaan hänestä tuli jotenkin sovinnaisempi, säyseämpi ja tylsempi. Eikä Rice enää kyennyt revittelemään Lestatilla enää niin reippaasti sen jälkeen. Kyllähän Lestat jonkun verran myöhemminkin nulikoi, mutta kaikkein shokeeraavimmat temppunsa hän teki Veren vangeissa (vaikka just sen Claudian kuolleen äidin tanssittamisen). Nimimerkillä olen muuten lukenut vain kolme ensimmäistä kirjaa :)

Lainaus
Jep - paitsi, että itse tarkentaisin tuota vielä niin, että he eivät varsinaisesti ole kovin vertailukelpoisia keskenään, koska kummallakin versiolla, on eri lähtökohdat syntymisessä vampyyriksi. VV-leffan Lestat mitä ilmeisimmin pohjautui alkuperäisesti siihen, että Magnus muutti hänet vampyyriksi ja teki itsemurhan kai samantien ja jätti Lestatin selviämään yksin alusta asti. Kun taas KK-leffassa magnusta ei ole olemassakaan ja Lestat sai vampyyrin elämän myötä isähahmon, joka opetti yhtä jso toistaki - ja vaikka se hylkäämis-kuvio pikkuisen ehkä korvaakin Magnusta ja tämän toimintaa, koko kuvio kuitenkin jo ehti varmasti muokata Lestatista verrattain aika erilaisen - vaikka mielestäni moni olennainen piirre kuitenkin säilyi. (:

Nojoo, mä en tosin tiedä, että kuinka paljon Rice oli miettinyt Lestatin taustaa silloin kuin loi tämän Veren vankeihin, jonkunverran toki siitä selviää niin leffassa kuin kirjassa, mutta Vampyyri Lestatissa tulee paaaljon enemmän esille. Mä en ole kauheasti mietiskellyt sitä, että kuinka paljon Lestatin luonne ja tempaukset selittyvät hänen vampyyriksitulotavallaan. Kyllähän hänellä selkeästi katkeruutta on siitä, ettei häneltä kysytty, mutta aika hyvin Lestat kuitenkin oppi vampyyrikäytännöt omillaan - niin kuin Louiskin, jonka mielestähän Lestat oli todella kehno opettaja. (Enemmänhän kumpikin painiskelivat vampyyrien alkuperän ja tarkoituksen ja sen sellaisten parissa, mutta ne pohdiskelut ja etsiskelyt on jätetty KK:sta ihan kokonaan pois, mikä on aika mahtavan kokoinen miinus. Mutta toisaalta, kun Mariuksesta kerta tehtiin Lestatin puraisija, niin se olisi aiheuttanut kyllä toisenlaisia suuria ongelmia Lestatin vampyyrimietiskelyille). Pointti tällä kertaa siis se, että KK-elokuvan sisäisellä logiikalla toi Marius-Lestat -kuvio toimii mustakin ihan hyvin, pikkaisen opastusta saatiin vampyyrien käytännöistä, ja sitten opas nosti kytkintä ja jätti Lestatin omilleen.

Lainaus
Silti, näitä on kiva vertailla. :D

Toki toki, mutta olisi helpompaa, jos olisi sama Lestat taustalla. Nyt pitää ottaa kirjojen erotkin huomioon (jos siis haluaa). Mä en tosin tainnut tässä viestissä kauheasti vertailla Townsendin ja Cruisen Lestateja toisiinsa, vaan jumitin enemmän kirja vs elokuva -erottelussa. Noh, aina roiskuu kun rapataan :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2008, 16:14:08 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Lucianne

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2008, 16:19:52 »
Minun pääni kallistuu ehdottomasti tässä asiassa Tom Cruisen puolelle. Hänessä yhdistyi kaikki mitä olin kuvitellut Lestatin olemuksesta, tavasta liikkua ja ulkonäöstäkin jonkin verran. Ainoa asia mikä häiritsi minua oli Cruisen aavistuksen 'shössöttävhä' puhetapa, s:ien ja l:ien korostus tavalla joka kuulosti korvaani hieman epämiellyttävältä. Muuten kaikki oli kohdallaan.
  Stuart Townsedia en aio haukkua ylenpalttisesti. Ne, jotka ovat kenties eksyneet lukemaan varsin protestoivan kommenttini KK:sta tietävät, etten ole edellä mainitun elokuvan suuri ystävä - mikä tietysti johtuu rakkaudestani kirjaan jonka elokuvasovitus tuntui hieman mustaavan. Joko ajauduin sivurauteille aihesta?
Townsed on melko mukiinmenevä näyttelijä ja ulkonäköäkin löytyy, mutta Lestatina en häntä näe. Ainoa asia mikä vaikutti kuuluvan Lestattiin oli ääni, se puhetapa ja ääniala, joka Cruiselta juuri puuttui.

Ei tässä muuta, molemmat näyttelijät osaavat asiansa mutta Cruise vie voiton Lestat-kilvasta minun mielestäni.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2008, 16:29:57 »
Heh, mä en muista tuollaista kohtausta ollenkaan, en kirjoista enkä elokuvasta, mutta uskon toki että sellainen löytyy (siis elokuvasta nyt ainakin). Mä peruutan siis alustavasti puheeni (mutta peruutan peruuttamisen jos käy ilmi, ettei kirjassa moista ole)

Eijei, vaan niin kuin tuossa sanon, tuo repliikki löytyy Kadotettujen Kuningatar -elokuvan alkuperäisestä käsikirjoituksesta. tarkennan nyt tähän vielä, että tuo repliikki putosi pois jossain vaiheessa kässärin uudelleenkirjoituksia, eikä siis kuulu leffassa. Mutta koska se kuitenkin oli mukana jossain vaiheessa, se on potentiaalista olla myös kirjoissa. En tiedä..

Hitto, en ehdi nyt enempää. Myöhästyn kohta jo muutenkin bussista, mutat toi oli pakko tarkentaa ennen ku joku ehtii saamaan lisää vääriä käsityksiä. :D

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2008, 18:14:51 »
Okei, pitäisi lukea hieman tarkemmin. Mutta eipä tuolla nyt niin väliä, sillä jos lause pitää kutinsa, niin se pitää kutinsa, ihan sama oli se sitten itse filkassa tai ei.

Hmmm... nyt tuli tosin mieleen tapaus Claudia. Hänenhän onnettomuudekseen koitui lapsen ruumiiseen juuttuminen, vaikka hän kasvoi mieleltään aikuiseksi, eikös? Hahaa :D

Mä voin uudemman kerran väittää, ettei sillä ole mitään väliä, että tuliko Lestat vampyyriksi 20- vai 30-vuotiaana. Nyt voidaan taas keskittyä Tom!Lestatin enkelinkiharoihin ja todeta niiden olevan tärkeämpiä kuin Stuart!Lestatin nuorekkaampi ulkonäkö... miksi turhaa miettiä syvällisempiä ongelmia kun voidaan pitäytyä pinnallisuuksissa?

Mistä tulikin mieleen, että Cruisen Lestat oli huomattavasti ilmeikkäämpi kuin Townsendin, mistä siis plussaa. Erityisesti se tuli hyvin esille, kuinka Lestat nautti Louisin järkyttämisestä, samoin se että häntä nauratti miltei jatkuvasti.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2008, 20:23:56 »
Hmmm... nyt tuli tosin mieleen tapaus Claudia. Hänenhän onnettomuudekseen koitui lapsen ruumiiseen juuttuminen, vaikka hän kasvoi mieleltään aikuiseksi, eikös? Hahaa :D

Mä voin uudemman kerran väittää, ettei sillä ole mitään väliä, että tuliko Lestat vampyyriksi 20- vai 30-vuotiaana.

No eihän se Mariuskaan siinä kässärissä sitä ehdottomaksi säännöksi väittänyt, vaan sanoi "emme välttämättä kuitenkaan viisaammiksi". Mutta ihan sama mulle, mä en edes muista enää mistä tääkin lähti. :D
Eihän mua muistaakseni Cruisessa olekaan siinä ikään liittyen häirinnyt muuta kuin se, että se ei näytä parikymppiseltä.

Lainaus
Nyt voidaan taas keskittyä Tom!Lestatin enkelinkiharoihin ja todeta niiden olevan tärkeämpiä kuin Stuart!Lestatin nuorekkaampi ulkonäkö... miksi turhaa miettiä syvällisempiä ongelmia kun voidaan pitäytyä pinnallisuuksissa?

Mulle se fledan väri on ihan se ja sama. Tosin, jos nyt piruuttanikin hakisin jotain vastaan väitettävää ton suhteen, niin T:n tummat kutrit sopii paremmin sillä, että kun Armandillakin on vaaleat enkelikiharat niin ovatpahan yksilöllisempiä. =D

Lainaus
Mistä tulikin mieleen, että Cruisen Lestat oli huomattavasti ilmeikkäämpi kuin Townsendin, mistä siis plussaa. Erityisesti se tuli hyvin esille, kuinka Lestat nautti Louisin järkyttämisestä, samoin se että häntä nauratti miltei jatkuvasti.

Noh, Cruisen Lestatin elämäntilannekin oli "hieman" eri kuin Townsendin Lestatin. Tarina on ihan eri myös. KK-leffassa on kyllä tosiaan se vika, että se jää kovin pinnalliseksi yleisesti ottaen. Kaikki kunnon tunnepohjainen sivutetaan mahdollisimman nopeasti - vahvoja kohtauksia ei muutenkaan ole, toisin kuin VV:ssä.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2008, 20:48:05 »
Mulle se fledan väri on ihan se ja sama. Tosin, jos nyt piruuttanikin hakisin jotain vastaan väitettävää ton suhteen, niin T:n tummat kutrit sopii paremmin sillä, että kun Armandillakin on vaaleat enkelikiharat niin ovatpahan yksilöllisempiä. =D

Mun muistaakseni Armandilla olisi pitänyt olla punertavanruskea tukka, mä en ymmärrä, miksi ne tekivät siitä tuonnäköisen. Sekoittavat vain viatonta katsojaa.
Eihän toi tukanväri sinänsä ole mitenkään tärkeä. Musta on vain jotenkin hauskaa, että tuollaisia enkelimäisiä pahistyyppejä on viime aikoina tuntunut näkyvän enemmän (kun aikaisemmin oli miltei aina niin, että tumma=paha, hyvä jos ihonvärinkin sai vielä ympättyä mukaan). Lestatin ohella nyt ainakin Rowlingilla Malfoyt ja Grindelwald, Martinilla on taasen Lannisterit, ja... no, emmä nyt keksi enempää. Ehkei niitä sitten olekaan niin paljoa

Lainaus
Noh, Cruisen Lestatin elämäntilannekin oli "hieman" eri kuin Townsendin Lestatin. Tarina on ihan eri myös.

Mutta Lestat on kuitenkin Lestat, tai ainakin pitäisi olla. Sama hahmo. Nyt näyttää melkeinpä siltä, ettei noilla kahdella ole mitään muuta yhteistä kuin nimi.

edit. Juuh, ymmärrän kyllä ettei vika ole Townsendin, ja toivottavasti oon sen jo jossain maininnut (ainakin piti, mutta en ole varma muistinko, enkä jaksa tarkistaa). Ihan mallikkaasti hän Lestatin roolin veti niissä puitteissa mitä hänellä oli.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2008, 20:55:53 kirjoittanut Mab »

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2008, 20:53:01 »
Lainaus
Noh, Cruisen Lestatin elämäntilannekin oli "hieman" eri kuin Townsendin Lestatin. Tarina on ihan eri myös.

Mutta Lestat on kuitenkin Lestat, tai ainakin pitäisi olla. Sama hahmo. Nyt näyttää melkeinpä siltä, ettei noilla kahdella ole mitään muuta yhteistä kuin nimi.

Niin totta. Etenkin, kun Louisiakaan ei ollut linkittämässä tyyppiä menneisyyteen. Mutta mieluummin näinkin, kuin laittaa Lestat naureskelemaan ja piruilemaan asioille, joissa ei siihen potentiaalia ole. Eli syytä ennemminkin käsikirjoittajia, jotka eivät tarjonneet hahmolle kohtauksia, jossa samat piirteet olisivat voineet tulla esiin.

Sister Of Charity

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2008, 12:01:53 »
Tuota. Itse omistan molemmat elokuvat ja onhan niitä tullut katseltua kerran jos useammankin.
Ennen Veren vankien katsomista olin vakaasti sillä kannalla ettei kukaan voi saada Tom Cruisesta vakavasti otettavaa Lestatia, mutta elokuvan jälkeen mielipiteeni tietysti muuttui täysin.
Kadotettujen kuningattaren Lestatin näyttelijävalinnasta olin innoissani, olen näes suurikin Stuart fani. Ja Stuartin esitys Lestatina täyttikin odotukseni.
Minusta näitä kahta Lestatia on kamalan hankala vertailla, Tom Cruise kun on oikea Hollywoodnäyttelijä ja huomattavan kaupallistettu (ja nämä seikat hieman häiritsivät minua elokuvaa katsoessa kun minulla on Tom Cruisesta tosiaan sellainen toimintasankarikuva) ja Stuart Townsend puolestaan Cruisea vähemmän kuuluisa ja kaupallistettu heppu.
Mielestäni molemmat herrat olivat tulkinneet (tai sitten kyse oli ohjaajan/käsikirjoittajan tulkinnasta) Lestatia aivan erilailla. Mielestäni Cruisen Lestat keskittyi olemaan hurmaava ja öhm hallittu voisi olla oikea sana. Stuartin Lestat taas oli jotenkin äkkipikainen ja hyökkäävä.
Vaikka Cruisen Lestat muistuttaakin huomattavasti enemmän kirjan kuvaamaa Lestatia ei Stuartinkaan ulkonäkö häirinnyt lainkaan. Molemmat herrat suoriutuivat mielestäni erittäin hyvin (mutta kuten jo sanoin aivan erilailla) roolista.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2008, 16:20:40 »
Lainaus käyttäjältä: Sister Of Charity
Mielestäni molemmat herrat olivat tulkinneet (tai sitten kyse oli ohjaajan/käsikirjoittajan tulkinnasta) Lestatia aivan erilailla.

Ainahan ko. asiassa on kyse myös käsikirjoittajien ja ohjaajan näkemyksistä. Eihän ohjaajalla olisi paljonkaan tekoa, jos hän ei vaikuttaisi myös siihen, miten kohtaukset kaikessa suhteessa toteutuisi ja käsikirjoituksissahan nyt aina lukee välillä melko tarkkaankin miuten hahmot reagoivat. En tiedä, riippuu varmaan paljon ohjaajast aja näyttelijästä paljonko näyttelijällä on tila aimprovisoida. Olen huomannut, että jotkut käsikirjoittajat kirjoittavat tosi tarkasti visionsa myös noita reaktioita ja ilmapiirejä myöten, kun taas joissain käsikirjoituksissa on enemmän repliikkejä, kuin kuvailua.

Mielestäni Cruisen Lestat keskittyi olemaan hurmaava ja öhm hallittu voisi olla oikea sana. Stuartin Lestat taas oli jotenkin äkkipikainen ja hyökkäävä.

Heh. Deja vu. Siis tuohon alkup. viestissäni analysoimaani Ricen kommenttien suhteen saamaani reaktioon, siitä miten "eikö sse mene ihan toisin päin?" Tai, oikeastaan, tässä tapauksessa väittäisin kummankin keskittyvän noihin neljään piirteeseen yhtä lailla, mutta Cruisen Lestatissa tulevan tuon äkkipikaisuuden ja hyökkäävyyden paljon enemmän pinanlle/esiin, koska sillä on elämässään Louis ja Claudia vetämässä hermot kireälle, toisin kuin Stuartin Lestatilla on suht leppois ja miellyttävä elämäntilanne.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2008, 20:13:39 »
Minä en ole oikeastaan koskaan osannut valita, kumpi näistä herroista vastaisi paremmin käsitystäni Lestatista. Ehkä ihan alussa, kun olin juuri nähnyt Kadotettujen Kuningattaren, pidin enemmän Townsendin versiosta, mutta nyt myöhemmin kun olen katsonut kummankin elokuvan useampaan kertaan, en osaa tosiaankaan päättää. Kummassakin on hyvät puolensa, ja kuten jossain sanottiin (olisiko ollut juuri tämä topik, en jaksa muistaa juuri nyt), Cruise ja Townsend muodostavat yhdessä kokonaisen Lestatin. Toki täytyy sanoa, että Cruisen Lestat on varmaan paras näkemäni roolityö mieheltä ja pääsee jollain tavoin ehkä hieman lähemmäs minua kuin Townsend samassa roolissa. En osaa selittää sitä.

Ulkonäölliset seikat minua eivät oikeastaan häiritse kummassakaan, eikä myöskään se, ettei kumpikaan ole oikean ikäinen rooliin. Tai no, Cruisella on ehkä jotenkin lestatmaisemmat hiukset ja silmät, kun taas Townsendillä on olemuksessaan hieman enemmän sellaista... miten sen nyt sanoisi, vampyyrimaista vetovoimaa. En toki tarkoita, etteikö Cruisekin olisi vallan hurmaava tapaus. Mutta kuitenkin.

Sinänsä hassua, että VV on mielestäni elokuvana jopa parempi, ja sitten taas KK on niin paljon tyhjempi kuin kirjat, enkä kuitenkaan pysty valitsemaan suosikki-Lestatiani!
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #15 : Elokuu 18, 2008, 21:36:11 »
Mielestäni Cruisen Lestat keskittyi olemaan hurmaava ja öhm hallittu voisi olla oikea sana. Stuartin Lestat taas oli jotenkin äkkipikainen ja hyökkäävä.

Heh. Deja vu. Siis tuohon alkup. viestissäni analysoimaani Ricen kommenttien suhteen saamaani reaktioon, siitä miten "eikö sse mene ihan toisin päin?" Tai, oikeastaan, tässä tapauksessa väittäisin kummankin keskittyvän noihin neljään piirteeseen yhtä lailla, mutta Cruisen Lestatissa tulevan tuon äkkipikaisuuden ja hyökkäävyyden paljon enemmän pinanlle/esiin, koska sillä on elämässään Louis ja Claudia vetämässä hermot kireälle, toisin kuin Stuartin Lestatilla on suht leppois ja miellyttävä elämäntilanne.

Cruisen Lestat on tosiaan (myös) äkkipikainen ja hyökkäävä, mutta hän on mun mielestä jotenkin huumorintajuisempi kuin Townsendin Lestat, hänellä on ikään kuin sellainen asenne, että elämä on suurta vitsiä (tai no, elämä ja elämä), joten itse kunkin on parasta räpiköidä niin kuin parhaiten taitaa. Ja vampyyrit - etenkin Lestatin kaltaiset - taitavat paremmin kuin tavalliset kuolevaiset.
Townsendin Lestat on taas jotenkin vakavampi, ja se ehkä tekee hänestä "negatiivisemman" oloisen. Hän ei ole vain hurvittelemassa.
(Mutta tässä on jälleen kerran myös kirjaeroja taustalla)

Ulkonäölliset seikat minua eivät oikeastaan häiritse kummassakaan, eikä myöskään se, ettei kumpikaan ole oikean ikäinen rooliin. Tai no, Cruisella on ehkä jotenkin lestatmaisemmat hiukset ja silmät, kun taas Townsendillä on olemuksessaan hieman enemmän sellaista... miten sen nyt sanoisi, vampyyrimaista vetovoimaa.

Kuten mä jo sanoinkin, mua ei toi ikä häiritse myöskään, mutta ulkonäköjä ja olemuksia mä tuijottelen ehkä liiankin tarkkaan (siis jos mulle on ehtinyt jo oma mielikuva muodostua, niin auta armias, jos joku rohkenee tarjota erilaista versiota :D). Mun mielestä Cruisen Lestat on sikäli paremman näköinen, että hänet tunnistaa ensisilmäyksellä Lestatiksi (vaikkei hänkään nyt ihan oikean näköinen ole). Townsendin Lestatissa mua hämää tukanväri sen verran, että jos näkee pelkän kuvan, niin tarvitsisi myös jonkun selittävän kuvatekstin. Lisäksi musta Cruisella on hyvin runsaasti sellaisia lestatmaisia ilmeitä, Townsend ei näytä niin persoonalliselta (siis lestatpersoonalliselta) vaan jotenkin taviksemmalta. Mutta yleisen liikehdinnän Townsend hoitaa taas jotenkin paremmin, hänellä on kävelyrytmi tai joku semmoinen paremmin kohdallaan. Jeeh, mäkin taidan olla risteytyksen kannalla, mutta ei 50/50, vaan Cruisen Lestatilta jotain sellaiset 75-80% ja loput Townsendilta :)

Tulipa taas kovin järjellinen viesti...

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Elokuu 19, 2008, 00:58:17 »
Lainaus käyttäjältä: Rainmaker
Kummassakin on hyvät puolensa, ja kuten jossain sanottiin (olisiko ollut juuri tämä topik, en jaksa muistaa juuri nyt), Cruise ja Townsend muodostavat yhdessä kokonaisen Lestatin.

Joo, minähän tuota olen hokenut muutamaankin otteeseen (ympäri nettiä :D) ja mm. tässä topicissakin pariinkin kertaan.

Rainmaker,
sano, että oot lukenu ne kolme ekaa osaa suomennettuna? Miten "Brat Prince" on suomennettu? Jos multa kysytään sen suomentaminen pitäisi olla lailla kielletty (koska vihaan suomenkieltä ja sen ääretöntä rumuutta), mutta en oikeen usko, etteikö sitä ois suomennettu kirjoihin...?

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Elokuu 19, 2008, 19:17:35 »
Rainmaker,
sano, että oot lukenu ne kolme ekaa osaa suomennettuna? Miten "Brat Prince" on suomennettu? Jos multa kysytään sen suomentaminen pitäisi olla lailla kielletty (koska vihaan suomenkieltä ja sen ääretöntä rumuutta), mutta en oikeen usko, etteikö sitä ois suomennettu kirjoihin...?

Muistaakseni se taisi olla "nulikkaprinssi". En nyt ihan tarkalleen muista, koska siitä on aikaa, kun luin Kadotettujen Kuningattaren viimeksi.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #18 : Lokakuu 18, 2008, 13:28:41 »
No niin, kun olen vihdoin saanut katsottua Kadotettujen kuningattaren, pääsen minäkin kommentoimaan tätä asiaa. Ensinnäkin laittaisin tänne erään Anne Ricen antaman kommentin Townsendista:

Lainaus
" Let me repeat what I mentioned in a recent message. I met Stuart Townsend, the young man who is playing Lestat and he was absolutely charming. He had Lestat's excellent speaking voice and his feline grace. I cannot wait to see him in the film."

Tämän hän siis ilmeisesti sanoi ennen kuin näki elokuvan, joten voi olla, että hänen mielipiteensä muuttui vasta jälkeenpäin, mutta vaikuttaisi, ettei hän Townsendia kokonaan tuomitse. Ja jos hän on nähnyt Lestatia Stuartissa muttei valmiin filmin Lestatissa, syyhän on elokuvan tekijöissä, jotka ovat vieneet hänen tulkintaansa väärään suuntaan...jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Kuitenkin, itse olin muinoin erittäin suuri VV-fani, kirjan nimenomaan, mutta pidin myös elokuvasta. Lestat oli minulle heti rakkain hahmo siitä huolimatta, ettei Louis häntä aina kovin kauniisti kuvaillut, mutta valitettavasti kirjan jatko-osat, vaikka ne olikin kirjoitettu Lestatin äänellä, merkitsivät mielestäni alamäkeä koko tarinalle. Vampyyri Lestat vielä menettelee, sillä jo Veren vangeista suorastaan kuultaa läpi se, ettei Lestat oikeasti ole läpeensä julma, vaan että hänen omat kokemuksensa ovat saaneet hänet katkeraksi. VL:ssa sitten käydään läpi hänen historiaansa ja syitä hänen käyttäytymiseensä. Kadotettujen kuningatar on kuitenkin mielestäni jo aika huttua. En pidä siitä, että Lestat astuu julkisuuteen jonain suurena rock-hahmona. Eräs VV:n suurimmista viehätyksistä oli mielestäni juuri se, kuinka vampyyrit kamppailevat olemassaolonsa mysteerien kanssa. He ovat kaikella tapaa ulkopuolisia. He joutuvat elämään erillään ihmisistä ja tappamaan näitä elääkseen itse. He ovat muinaisia olentoja nykymaailmassa. He eivät voi sopeutua täysin mihinkään, eivät elämään ihmisten kanssa eivätkä myöskään nykymaailmaan. Minusta heidän viehätyksensä vähenee siinä, että äkkiä tuo kaikki olisikin heille mahdollista. Mysteeri katoaa.

Niinpä, koska en pidä Kadotettujen kuningattaresta kirjana enkä sen vampyyrikuvasta, en välitä pahemmin sen Lestatistakaan. En kuitenkaan tuomitse sitä kokonaan. Stuart näytteli mielestäni hyvin vampyyria, mutta en nähnyt hänessä paljon Lestatia. Itseasiassa hän olisi mielestäni ollut paremminkin Armand...

Olen kyllä monien kanssa samaa mieltä siitä, että näitä kahta on melko turhaa verrata keskenään, koska hahmot jo kirjoissa ovat niin erilaiset. VV:ssa Lestatia kuvaillaan tosiaankin Louisin silmin, ja elämäntilannekin on siinä erilainen. Luulisin, että Lestat eli tuolloin jonkinlaista turhautunutta kapinavaihetta, jolloin hän oli v*ttuuntunut elämään vampyyrina, mutta koska ei muutakaan voinut, päätti, että eletään sitten kybällä. Hänhän on pohjimmiltaan todella herkkä, ja mielestäni hän on malliesimerkki siitä, kuinka herkkä ihminen kovettuu ja tulee julmaksi, jotta voisi kestää julman todellisuuden. Samalla hän kuitenkin säilyttää sarkastisen luonteensa, jonka avulla hän voi laslea leikkiä kaiken, myös kuoleman ja itsensä, kustannuksella.
KK:ssa tilanne on taas ihan erilainen. Lestatin ei enää tarvitse piilotella todellisia tunteitaan, ja se on vapauttanut häntä. Nykyaika vapauttaa häntä entisestään, sillä hänen ei tarvitse piileskellä jatkuvasti, ja nykyaika nyt muutenkin antaa enemmän vapauksia toteuttaa itseään.

Lopputulos on se, että nämä kaksi Lestatia ovat kuin kaksi eri ihm... tai siis vampyyria. Stuart kyllä esittää hyvin KK:n Lestatia, mutta tämä ei mielestäni ole todellinen Lestat. Todellinen Lestat on mielestäni jossain näiden kuvausten välillä, ehkä lähempänä VV:n kuvausta, mutta kuitenkin kiltimpänä ja tunteellisempana versiona.

Mitä sitten ihan puhtaaseen ulkonäköön tulee, sitä kuvataan näin:

Lainaus
Lestat describes himself as a six foot tall man. He has thick blond hair, not quite shoulder length, and that is slightly curly, which appears white under fluorescent light. His eyes are gray, but they absorb the colors of blue or violet easily from surfaces around them. He has a short narrow nose, and a mouth that is well shaped but just a little too big for his face. His mouth can look very mean, or extremely generous. But it always looks sensual. He has a continuously animated face. Lestat's fingernails look like glass. When starved of blood, he states he looks like a "perfect horror": with shrunken skin, veins like ropes over his bones.

Iällä ei tässä tapauksessa ole mielestäni niin suurta merkitystä. Kyllä Cruise vaan näyttää mielestäni enemmän Lestatilta. Hän muistuttaa paljon enemmän menneiden aikojen ranskalaisaatelista kuin Townsend. Vaikka Townsend on hyvännäköinen vapyyrina, hänellä ei mielestäni ole yhtä aristokraattisia piirteitä kuin Cruisella. Cruisella myös todella oli tuo "continuously animated face", hän todella ilmehti kuin Lestat. Townsend taas on jotenkin jähmeä, joskin sensuellin pahaenteisellä tavalla. Tuommoinen hidas, vähäeleinen liikehdintä ja intensiivinen katse vastaa varmaan monien kuvaa siitä, millaisia vampyyrit ovat, mutta Lestat nimenomaan ei ole sellainen. Ja vaikka hiusten väri sinänsä on pikkuseikka, tässä se on mielestäni kuitenkin tärkeää, koska kirjoissakin sitä jostain syytä korostetaan...siksi on vaikea ajatella Lestatia ilman vaaleaa pehkoa.

...olisin voinut jatkaa aiheesta vielä enemmänkin, mutta taitaa olla parasta lopettaa tältä erää. Ehkä jatkan myöhemmin lisää...
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Joulukuu 10, 2008, 17:56:44 »
Tuossa pari päivää sitten tutustuin The Vampire lestat ja Queen of the Damned -kirjoihin sen verran, että etsin niistä Lestat & Marius -kohtauksia ja siinä sivussa lueskelin vähän sen ja muidenkin hahmojen välisiä kohtauksia. (Esim. Lestat & Louis, Lestat & Akasha ja Lestat & Gabrielle.)

Ja suoraan sanoen yhtään mikään niissä, mitä tulee lestatin käytökseen ja puhetyyliin yms. ei muistuttanut mua tippaakaan Veren vangit -elokuvan Leststista. En voisi kuvitellakaan Cruisen esittämän kaltaisen Lestatin käyttäytyvän ja puhuvan niin. Ja kuitenkin moni tosiaan hihkuu kuinka Cruisen VV-leffa -Lestat on kävellyt suoraan ylos kirjan sivuilta. Ilmeisesti tässä sitten tarkoitetaan nimenomaisen VV-kirjan sivuja. Onko Lestat todella hahmona muuttunut niin radikaalisti sitten Veren vangit -kirjan? Pelottavaa. Tottakai edelleen on se seikka tukemassa asiaa johonkin pisteeseen asti, että Lestatin elämäntilanne oli VV:n aikaan aivan eri, kuin sitä seuranneen kirjan aikaan. Mutta silti, muutos vaikuttaa vähän liiankin radikaalilta toimiakseen pelkästään sillä perusteella. En tosin tosiaan lukenut koko kirjoja ajatuksella, joten en voi omata täydellistä kokonaiskuvaa Lestatista niissä, mutta mielestäni jo osittainen riittää tämän asianlaidan kyseenalaistamiseen.

TVL ja QOTD-kirjojen Lestat suoran sanoen taas - toi mulle paljon paremmin mieleen Townsendin esittämän version. Joskaan ei sitäkään täydellisesti, eli kirjojen Lestat vaikuttaa olevan tosiaan ihan omaa luokkaansa, mutta siis... jos Veren vangit -osan jälkeistä kirja-Lestatia pitäisi peilata jompaan kumpaan leffaversioon - musta Townsend QOTD-effasta putoaa huomattavasti uskottavammin siihen muotiiin.

Mulla ois tässä erittäin pointillista kyseenalaistusta erään toisenkin aloitusviestissä sivuamani asian suhteen, mutta se menisi tässä topicissa vähän liikaa off-topiciksi, eikä tätä oikeen saa helposti laajennettuakaan siihen liittyen ja pysymään samana, joten taidan mennä aloittamaan toisenkin VC-liittoisen aiheen... Tuonne Kirjat-osion puolelle tosin.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #20 : Joulukuu 11, 2008, 12:07:52 »
Ja suoraan sanoen yhtään mikään niissä, mitä tulee lestatin käytökseen ja puhetyyliin yms. ei muistuttanut mua tippaakaan Veren vangit -elokuvan Leststista. En voisi kuvitellakaan Cruisen esittämän kaltaisen Lestatin käyttäytyvän ja puhuvan niin. Ja kuitenkin moni tosiaan hihkuu kuinka Cruisen VV-leffa -Lestat on kävellyt suoraan ylos kirjan sivuilta. Ilmeisesti tässä sitten tarkoitetaan nimenomaisen VV-kirjan sivuja. Onko Lestat todella hahmona muuttunut niin radikaalisti sitten Veren vangit -kirjan? Pelottavaa. Tottakai edelleen on se seikka tukemassa asiaa johonkin pisteeseen asti, että Lestatin elämäntilanne oli VV:n aikaan aivan eri, kuin sitä seuranneen kirjan aikaan. Mutta silti, muutos vaikuttaa vähän liiankin radikaalilta toimiakseen pelkästään sillä perusteella.

Niin no, mitä mä oon tässäkin topsussa yrittänyt vaivihkaa sanoa, on että Veren vankien jälkeen Lestat ei tosiaankaan ollut enää entisensä. Muutos oli suuri ja mun mielestä aivan liian suuri ollakseen uskottava, osittain siksi en Vampyyri Lestatista ja Kadotettujen kuningattaresta niin välitäkään (niissä on tosin mun mielestä muitakin ongelmia, mutta ei nyt niistä sen enempää). Mun ymmärtääkseni aika moni tosin tervehti tätä uutta Lestatia ilolla ja alkoi vasta VL:n myötä tykkäämään hahmosta, mutta mulle VL:n Lestat merkitsi aika pitkälti hyvän hahmon pilaamista. En ole viitsinyt lukea VL:ää ja KK:ta toistamiseen, vaikka ehkä sekin kannattaisi joskus tehdä. Voi olla, että mä olen alkanut suurennella muutosta mielessäni entisestäänkin, eikä todellisuus olekaan niin synkkä. 

Mä kyllä suosittelisin, Nibs, että lukisit nuo kirjat. Ei siihen niin kauaa aikaa mene ja sulla on selvästikin innostusta aiheeseen. Mukavamminhan mietiskely sujuu, jos tuntee itse kirjatkin :)

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Joulukuu 11, 2008, 13:06:35 »
Niin no, mitä mä oon tässäkin topsussa yrittänyt vaivihkaa sanoa, on että Veren vankien jälkeen Lestat ei tosiaankaan ollut enää entisensä. Muutos oli suuri ja mun mielestä aivan liian suuri ollakseen uskottava,

Juu, muistelinkin, että joku jotain sellaista ohimennen mainitsi, mutta oli pakko silti vielä varmistaa. Eli sitähänminäkin.

Mun ymmärtääkseni aika moni tosin tervehti tätä uutta Lestatia ilolla ja alkoi vasta VL:n myötä tykkäämään hahmosta, mutta mulle VL:n Lestat merkitsi aika pitkälti hyvän hahmon pilaamista.

Hehee. makuasioita tietysti, ja itse kuulun ehdottomasti niihin, jotka rakastaa täydestä sydämestä TVL-kirjasta eteenpäin esiintyvää Lestatia ja korkeintaan pitää VV-kirjan aikaisesta Lestatista. : D Olen kyllä kuullut huomattavan monen liputtavan VV-Lestatia suureen ääneen. Että nämä kaksi versiota tosiaan tuntuvat jakavan fanit suurinpiirtein tasan kahteen. : D Omalla kohdallani tässä taitaa ratkaista se, että kuten olen jo yleisesti kirjojen suhteen sanonut, rakastan synkkää ja dramaattista, mutta kirjat tuntuvat menevän liian sellaisiksi mun makuuni. TVL -kirjasta eteenpäin Lestat ainakin on monipuolisemman oloinen, värikkäämpi, lapsenomaisempi, eikä sillä tunnu olevan ihan niin äärimmäisen suurta viha aja katkeruutta sisällään. Ja näin ollen, ehkä ne kirjatkaan ei sitten välttämättä menekään liian synkäksi ja dramaattiseksi...

Mä kyllä suosittelisin, Nibs, että lukisit nuo kirjat. Ei siihen niin kauaa aikaa mene ja sulla on selvästikin innostusta aiheeseen. Mukavamminhan mietiskely sujuu, jos tuntee itse kirjatkin :)

...mutta sehän ei koskaan edes ollut pääasiallinen syy, miksi en enää kiinnostunut kirjoista. Eikä ajan tuhlautuminen nyt etenkään. Kokonaan ja huolella lukeminen ei tule kysymykseenkään. Eivät ne niin mahdottoman mielenkiintoisilta kokonaisuutena edes tunnu, mutta tosiaan edelleen vielä se periaatekysymys, että kun valtaosa niiden faneista palvoo niitä, suhtautuu siis uskonnollisella fanaattisuudella, nä en halua miellyttää niitä ja tutustua niiden lempiaiheeseen. En helvetti soikoon ennen kuin on kyse elämästä ja kuolemasta. Etenkään nyt, kun on alkanut epäilyttävästi ja vahvasti vaikuttaa siltä, että tämä valtaosa-fanikunta on tekopyhiä paskoja. Viittaan nyt Kirjallisuus -osioon aloittamaani "Anne Ricen Vampyyrikronikat ja homosuhteet niissä" -nimiseen aiheeseen ja siellä mainitsemaani "pikku" juttuun.

Pitäkää vaan lapsellisena tai jotain, mutta muistutan, että kieltäytymiseeni  lukea kirjat aiheesta, joka minua kuitenkin syvästi innostaa, ei ole vain tämä periaatekysymys yms. vaan todellakin se, että kirjaversiot eivät alunperinkään eikä loppupeleissä ihan itsessäänkään vaikuta niin tarpeeksi mielenkiintoisilta. Ilman fanien suhtautumista olisin saattanut kuitenkin jonain kauniina päivänä päätyä ne lukemaan paremman tekemisen puutteessa, mutta näin ollen en oikeasti enää välitä ja lisäksi, siis lisäksi, tulee tuo äärimmäinen vastareaktio-periaate-juttu pisteeksi iin päälle. Huoh.

Ja jo pelkistä suht satunnaisista tiettyjen kohtausten lukemisesta ja silmäilystä koin saavani aivan tarpeeksi kosketusta kirjoihin.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2008, 16:34:19 »
Hehee. makuasioita tietysti, ja itse kuulun ehdottomasti niihin, jotka rakastaa täydestä sydämestä TVL-kirjasta eteenpäin esiintyvää Lestatia ja korkeintaan pitää VV-kirjan aikaisesta Lestatista. : D Olen kyllä kuullut huomattavan monen liputtavan VV-Lestatia suureen ääneen. Että nämä kaksi versiota tosiaan tuntuvat jakavan fanit suurinpiirtein tasan kahteen. : D

Noinhan se taitaa mennä. On kyllä ihan loogistakin, sen verran erilaisista Lestateista on kyse. Mun on vähän vaikea kuvitella, että joku voisi tykätä molemmista tasan yhtä paljon (vaikka kai sellaisiakin löytyy), joten puoli täytyy valita ja puolustaa sitä sitten innolla :D

Lainaus
Omalla kohdallani tässä taitaa ratkaista se, että kuten olen jo yleisesti kirjojen suhteen sanonut, rakastan synkkää ja dramaattista, mutta kirjat tuntuvat menevän liian sellaisiksi mun makuuni. TVL -kirjasta eteenpäin Lestat ainakin on monipuolisemman oloinen, värikkäämpi, lapsenomaisempi, eikä sillä tunnu olevan ihan niin äärimmäisen suurta viha aja katkeruutta sisällään. Ja näin ollen, ehkä ne kirjatkaan ei sitten välttämättä menekään liian synkäksi ja dramaattiseksi...

Mä oon lukenut vain kolme ensimmäistä kirjaa, joten jatko-osista en osaa sanoa yhtään mitään. Mutta noista kolmesta Veren vangit oli mun mielestä jotenkin kaikista synkin ja ahdistavin, johtuu varmaan aika pitkälti Louisin angstauksesta. Mutta siinä Lestat on toisaalta hauskimmillaan, oikea nulikka

Olen kyllä huomannut, että sua rasittaa kiihkomielisten fanien suhtautuminen ja tuollainen vastareaktio on ihan ymmärrettävää. Mutta jos mä olisin sun asemassasi, niin mun ylpeyteni aiheuttaisi kyllä toisenlaisen reaktion, olisin että ähäpiti, luenpas vaikka teettekin parhaanne ärsyttääksenne mua olla lukematta kirjoja (meniköhän toi lause nyt kieliopillisesti oikein? pää lyö tyhjää...)

Siinä olet arvioissasi musta ihan oikeassa, että eivät ne kirjat loppujen lopuksi niin kauhean mielenkiintoisia ole. Veren vangit on ihan hyvä (joskin leffa on imo parempi), varsinkin jos jättää Louisin vähemmälle huomiolle, mutta loput on vähän tylsää veivausta ja sekaviakin. Mutta ei nyt noista kirjoista tän enempää, alkaa ihan jo nolottaa kun offaan näin rankasti (ja ihan jatkuvasti)

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Joulukuu 11, 2008, 18:13:12 »
Mutta siinä Lestat on toisaalta hauskimmillaan, oikea nulikka.

Heh, taas päästään siihen, miten vähän Veren vangit -elokuvan Lestat tuo mulle mieleen kakaran. Kirjaanhan sinä tuossa viittasit, joten en siitä sitten tiedä, mutta jos se leffaversio todella on muka kävellyt suoraan kirjojen sivuilta, niin tuskin tulisi kirjastakaan. Elokuvaversiossa tosin häiritsee pahasti sekin, että Lestat näyttää siinä 30-vuotiaalta, eikä teiniltä. Mutta jotenin ei se sen mun silmiini suurimmaksi osaksi hirmu aggressiivinen ja arvaamaton käytöskään oikeen tukenut kovin vahvaa mielikuvaa kakaramaisuudesta.

QOTD-leffan Lestat taas oli aivan toinen juttu lapsenomaisessa ulkomuodossaan, seinillä kiipeillessään uhriensa kanssa leikkimiseksi, lähdettyään viulua soittelemaan kuolevaisten kanssa vaikka sellainen touhu oli juuri nimenomaan kielletty, tunkiessaan uteliaan nenänsä salakäytävään, jotka luonnollisesti ovat kiellettyjä paikkoja, väittäessään ja tapellessaan vastaan vakavasti kerrotun tarinan päätteeksi, käytös siellä lavallakin oli jokseenkin sotä itteensä... :p Kirjassa nämä kohdat ja vastaavat tietty käytännössä erosivat huomattavasti, muttei loppujen lopuksi merkittävästi.

Voi hitto miten olisin halunnut QOTD-leffaan loppuun kirjasta edes osan Mariuksen ja Lestatin keskustelua.
Lestat: "Then I'll come to you; I'll join all of you. Maybe I'll obey the rules. Some of them, anyways, who knows? What are you going to do, if I don't, by the way, haven't I asked you this before?"
Marius: "You are the damnedest creature! You make me think of the old story about Alexander the Great. He wept when there was no more wolds to conquer. Will you weep when there are no more rules to break?"

Ja etenkin aivan lopussa Lestatin ja Louis'n "pikku seikkailu".
Louis: "Lestat!"
Lestat: "Louis!", I said, mocking his tone.
Louis: "Lestat, Marius will be furious if you do this! The cardinal rule is-"
Lestat: "Louis, you're making it irrisistible!"

En tiedä tosiaan millainen se on VV-kirjassa, mutta jos se on paljonkin tuota pahempi, niin sen tittelin pitäisi olla ehkä sittenkin Brat King, eikä vain Brat Prince. :p

Mutta jos mä olisin sun asemassasi, niin mun ylpeyteni aiheuttaisi kyllä toisenlaisen reaktion, olisin että ähäpiti, luenpas vaikka teettekin parhaanne ärsyttääksenne mua olla lukematta kirjoja

No jos se olisikin niin, että ne tähtäisi tuohon. Mutta kun ne nimenomaan haluaa, että koko maailma lukee ne kirjat ja palvoo niitä yhtä paatoksella kuin he itse ja musrkaavat leffan totaalisesti ja todella usein siis muistavat kirjaimellisesti vielä perään lisätä "the books are better. the movies are crap compared to them. READ THE BOOKS!" Ei voisi kyllä yhtään selvemmäksi tulla mitä n haluaa ja yrittää.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2008, 18:16:21 kirjoittanut Nibs »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2008, 10:46:39 »
Heh, taas päästään siihen, miten vähän Veren vangit -elokuvan Lestat tuo mulle mieleen kakaran. Kirjaanhan sinä tuossa viittasit, joten en siitä sitten tiedä, mutta jos se leffaversio todella on muka kävellyt suoraan kirjojen sivuilta, niin tuskin tulisi kirjastakaan. Elokuvaversiossa tosin häiritsee pahasti sekin, että Lestat näyttää siinä 30-vuotiaalta, eikä teiniltä. Mutta jotenin ei se sen mun silmiini suurimmaksi osaksi hirmu aggressiivinen ja arvaamaton käytöskään oikeen tukenut kovin vahvaa mielikuvaa kakaramaisuudesta.

Mun mielestäni VV:n kohdalla kirja ja elokuva on hyvin lähellä toisiaan, joten tarinan tuntee varmastikin ihan hyvin pelkästään leffan pohjalta. Meillä taitaa vaan olla erilaiset käsitykset 'kakaramaisuudesta' :) VV:ssä Lestat oli kyllä aggressiivinen ja käytökseltään arvaamaton, joista ainakaan tuo aggressiivisuus ei ole munkaan mielestäni mitenkään erityisen kakaramaista. Mutta Lestat oli myös jokseenkin vastuuton (esim. Claudian vampyroiminen), epäempaattinen, itsekäs, häntä kiinnosti pitkälti vain hauskanpito. Hän sanalla sanoen leikki elämällä ja kuolemalla. Ja Cruisen tulkinta toi tän mielestäni hyvin esille. Ja eihän kakaramaisuus ikää katso, itse asiassa kolmikymppisen vastuuton käytös on jotenkin vielä vastuuttomamman oloista kuin teinin, koska niin vanhan pitäisi osata jo käyttäytyä :)

Noissa myöhemmissä kirjoissa mua itse asiassa vähän häiritsee se, että Lestatin kakaramaisuus on niissä niin "mainostettua". Kaiken aikaa muut ovat huokailemassa, kuinka se Lestat taas riehuukaan ja Lestat sitten hykertelee tyytyväisenä muiden reaktioihin. No, Lestatin tyytyväinen hykertely on ihan kivaa, mutta ne muiden kommentit alleviivaavat liikaa. Veren vangeissa Lestat myös riehui (ja mun mielestä myöhempiä osia estottomammin), mutta lukija saa itse havaita sen, eikä Rice ole Mariuksen, Loius'n tai jonkun muun suulla tätimäisesti selittämässä, miten kohtaus pitää tulkita

Lainaus
Ja etenkin aivan lopussa Lestatin ja Louis'n "pikku seikkailu".
Louis: "Lestat!"
Lestat: "Louis!", I said, mocking his tone.
Louis: "Lestat, Marius will be furious if you do this! The cardinal rule is-"
Lestat: "Louis, you're making it irrisistible!"

Toi näyttää tutulta, se varmaankin löytyy KK-kirjastakin :)

Lainaus
No jos se olisikin niin, että ne tähtäisi tuohon. Mutta kun ne nimenomaan haluaa, että koko maailma lukee ne kirjat ja palvoo niitä yhtä paatoksella kuin he itse ja musrkaavat leffan totaalisesti ja todella usein siis muistavat kirjaimellisesti vielä perään lisätä "the books are better. the movies are crap compared to them. READ THE BOOKS!" Ei voisi kyllä yhtään selvemmäksi tulla mitä n haluaa ja yrittää.

Joo, mutta kun sulle on tullut vastareaktio, niin sittenhän he ovat ärsyttäneet sut olemaan lukematta, vaikka se ei heidän alkuperäinen tarkoituksensa ollutkaan. Hehe, ei mun pointtini tässä ole niin tärkeä :)

Sä oot itse päätöksesi tehnyt, enkä mä yritä saada sua väen vängällä pyörtämään sitä. Huomautanpahan vaan, että on sellainenkin pointti, että jos sä lukisit ne kirjat ja huomaisit edelleen pitäväsi leffoja arvossa, niin sittenhän sä voisit mennä sanomaan noille faneille, että "bwahahhahahahh, eivät ne leffat ole niin avuttomia kuin te väitätte. Nimimerkillä luin kirjat ja ne olivat TYLSIÄ!!!!!!!1" Sitten ne ei voisi ohittaa sun kommenttias sellaisena, että ei toi mitään tiedä, kun ei ole lukenut The Kirjoja ;) Mutta tää ehdotus tietysti pätee vain suhteessa kiihkofaneihin, jos sä et halua olla tekemisissä niiden kanssa, niin ei tällä tietenkään ole mitään väliä

Taas taisi tulla offausta koko viesti... mä menen muualle häpeämään, ainakin leikisti

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #25 : Joulukuu 12, 2008, 15:47:19 »
No juu, kakaramaisuus on tosiaan moninaista.

Ja eihän kakaramaisuus ikää katso, itse asiassa kolmikymppisen vastuuton käytös on jotenkin vielä vastuuttomamman oloista kuin teinin, koska niin vanhan pitäisi osata jo käyttäytyä :)

Ei tietenkään katso, ei. Ja totta tuo pointtisi, mutta mulla nyt tökkiikin siinä siis edelleen ensisijaisesti / lähinnä se, että Lestatin piti olla teini, eikä kolmekymppinen. Niinku Claudiankin 5v ja kuitenkin leffassa vampyyriksi muuttuessaan se samalla hetkellä muuttuu ulkoisesti 10-vuotiaan näköiseksi. Mutta se ei käytännössä katsoen häiritse lähes ollenkaan, toisin kuin Lestatin kohdalla.

Noissa myöhemmissä kirjoissa mua itse asiassa vähän häiritsee se, että Lestatin kakaramaisuus on niissä niin "mainostettua". Kaiken aikaa muut ovat huokailemassa, kuinka se Lestat taas riehuukaan ja Lestat sitten hykertelee tyytyväisenä muiden reaktioihin. No, Lestatin tyytyväinen hykertely on ihan kivaa, mutta ne muiden kommentit alleviivaavat liikaa. Veren vangeissa Lestat myös riehui (ja mun mielestä myöhempiä osia estottomammin), mutta lukija saa itse havaita sen, eikä Rice ole Mariuksen, Loius'n tai jonkun muun suulla tätimäisesti selittämässä, miten kohtaus pitää tulkita

Tuo on niin totta, että sitä alleviivataan ihan mielettömän paljon ja vahvasti muiden hahmojen kautta. Mua se tosin ei haittaa pätkääkään. Kuten Lestatistakin, mustakin on vaan helvetin hauskaa kirjaimellisesti "nähdä" vaikutus muissa. Ja en itse koe sitä alleviivausta mitenkään haitallisena lukijan tulkinnanvapaudelle.
Juurikin siksi, että kun ei niitä kohtauksia edes voi tulkita mitenkään muuten, kuin miten ne on tarkoitettu.
Eli tässä lienee kyse siitä, tykkääkö lukija havainnoida sen vain itsekseen vai lisäksi vielä seurata sen vaikutusta muihin, kuten lestat itse. :P

Sä oot itse päätöksesi tehnyt, enkä mä yritä saada sua väen vängällä pyörtämään sitä. Huomautanpahan vaan, että on sellainenkin pointti, että jos sä lukisit ne kirjat ja huomaisit edelleen pitäväsi leffoja arvossa, niin sittenhän sä voisit mennä sanomaan noille faneille, että "bwahahhahahahh, eivät ne leffat ole niin avuttomia kuin te väitätte. Nimimerkillä luin kirjat ja ne olivat TYLSIÄ!!!!!!!1" Sitten ne ei voisi ohittaa sun kommenttias sellaisena, että ei toi mitään tiedä, kun ei ole lukenut The Kirjoja ;) Mutta tää ehdotus tietysti pätee vain suhteessa kiihkofaneihin, jos sä et halua olla tekemisissä niiden kanssa, niin ei tällä tietenkään ole mitään väliä

Fuck. Tossa on hyvä pointti. Todella hyvä. Mutta tosiaan, kiihkofanit on se provoni, joten... kannatan tosin sanontaa "älä koskaan sano ei koskaan" ja taidankin ruolla Lestat & Marius -fanisivuillani sanoakin vain että on hyvin epätodennäköistä, että koskaan päädyn lukemaan kirjoja kokonaan, niiden tiettyjen fanien takia. Eli en sano en-ikinä, vaan että hyvin todennäköisesti en ikinä. Ja siinä on kumminkin pieni 'ehkä' mukana.

Joo, okei, yritetään jättää tää offailu pois... Tosin - onhan tää offailuaihekin kuitenkin merkittävästi koskenut Lestatia hahmona, eli silti sopii tähän topicciin ihan hyvin.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #26 : Joulukuu 12, 2008, 17:27:42 »
Niinku Claudiankin 5v ja kuitenkin leffassa vampyyriksi muuttuessaan se samalla hetkellä muuttuu ulkoisesti 10-vuotiaan näköiseksi. Mutta se ei käytännössä katsoen häiritse lähes ollenkaan, toisin kuin Lestatin kohdalla.

Heh, mua ei häiritse kumpikaan :P Kerrankin näin

Lainaus
Tuo on niin totta, että sitä alleviivataan ihan mielettömän paljon ja vahvasti muiden hahmojen kautta. Mua se tosin ei haittaa pätkääkään. Kuten Lestatistakin, mustakin on vaan helvetin hauskaa kirjaimellisesti "nähdä" vaikutus muissa.

Nojoo... ei siis muakaan siis periaatteessa häiritse muiden reaktiot, kivahan sellaisiakin on lukea, mutta mun mielestä Rice on vaan laittanut niitä liikaa ja liian voimakkaiksi myös. Kauhea hypetys ja kun sitten lukee, että mitä Lestat nyt oikeastaan teki, niin jää kummastelemaan, että oliko tuo tosiaan nyt tuollaisen reagoinnin väärti. Mutta makuasioita nämäkin

edit. En jaksa kirjoittaa uutta viestiä näin lyhyestä kommentista, mutta toi sun ajattelutapasi muiden Lestat-huokailuista, Nibs, on paljon mukavampi kuin mun. Täytyy yrittää soveltaa sitä, jos joskus tulee luettua kirjoja uudelleen :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2008, 20:33:26 kirjoittanut Mab »

Poissa Nibs

• Vuotislainen
« Vastaus #27 : Joulukuu 12, 2008, 20:03:26 »
Kauhea hypetys ja kun sitten lukee, että mitä Lestat nyt oikeastaan teki, niin jää kummastelemaan, että oliko tuo tosiaan nyt tuollaisen reagoinnin väärti. Mutta makuasioita nämäkin

Olen huomannut tuonkin, että ne ylireagoi niihin juttuihin itsenäisinä juttuina, ainakin joskus. Mutta mä oon mieltänyt sen niin, että yleensä ne huokailee ja reagoi samalla ylipäätään Lestatin yleiseen mahdottomuuteen, eli kokonaisvaltainen ongelma vaikuttaa jokaisen yksittäisen jutun kohdalla myös siihen reaktioon. Etenkin, kun kaikki ovat varmasti toisaalta kurkkuaan myöten täynnä sitä, mutta kuitenkin rakastavat sitä luonteenpiirrettä ja tempauksia.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2008, 20:09:59 kirjoittanut Nibs »