Kirjoittaja Aihe: Mausteet  (Luettu 585 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
Mausteet
« : Elokuu 11, 2008, 18:18:29 »
Haluaisin keskustelua mausteista. Mausteet ovat aineita, joita lisätään ruokaan tuomaan makua tai parempaa säilyvyyttä. Mausteet voivat olla voimakkaan makuisia tai voimakasaromisia kasvin osia, kasvista eristettyjä ainesosia tai sitten mineraaleja. Maustekasveja käytetään usein myös hajusteissa ja kosmetiikassa, mutta ei siitä sen enempää, koska olemme ruoanlaitto-osastolla :). Mausteet ovat olleet läsnä ihmisten historiassa hyvin pitkään. Ne olivat yksi kalleimmista asioista, joita käytettiin vaihdon välineinä muinaisina ja keskiaikaisina aikoina.

Ruoanlaiton mestareiksi yltänevät parhaiten ne, jotka ymmärtävät jotain mausteiden päälle. Yllättävätkin yhdistelmät saattavat olla niitä parhaita, joita ei tavallisen kotikokkaajan mieleen edes pälkähdä käyttää. Mausteiden luova käyttö vaatii myös hieman rohkeutta ja kokeiluintoa, koska tupsuttelemalla liikaa purkeista ja purnukoista siihen ruoan päälle saattaa tärvellä kalliit raaka-aineet sekä perheen aterian. Monet ovat myös hyvin kaavoihin kangistuneita, eli eivät osaa maistaa ruoassaan muuta kuin sen aromisuolan ja mustapippurin.

Itse olen melko rohkea mausteiden käyttäjä, vaikken erityisen voimakkaista mauista pidäkään. Ostelen kaupoista ja toreilta aina uusia pussukoita ja purnukoita joista sitten teen empiirisiä testejä perheeni riemuksi. Itse en pysty syömään mitään kovin tulisesti maustettua, joten oman annoksen verran joudun aina ottamaan itselleni sivuun ennen maustamista, jos käytän chilejä tai vahvoja pippureita. Suolaa tulee käytettyä ehkä liiankin kanssa välillä, koska esim. sitruunaa tai jotain muuta hapanta käyttämällä ruoan suolamäärää voi vähentää ja maku on silti hyvä. Esim. kala tai sienet kun eivät tahdo olla minkään makuisia ilman suolaa. Lapsiperheesä mausteiden käyttö on myös jonkin verran uhkapeliä, koska lapset tuntuvat olevan herkkiä kaikenlaisille erikoisille mauille ja ruoka saattaa jäädä kokonaan syömättä, jos jotain yrttiä on annoksessa liikaa. Tämän hetken suosikkini ovat nyt tuoreet yrtit, ruohosipuli, tinjami, oregano ja persilja. Ostin aivan loistavaa pippurista yrttimaustetta, jossa ei ole ollenkaan suolaa ja olen kohta kokeillut sitä kaikkeen mahdolliseen. Se sopii oikeasti melkein kaiken kanssa, kalan, lihan, kasvisten ja äyriäisten kanssa. Varmaan jatkan sen käyttöä, kun tuoreet yrtit alkavat maksaa mansikoita taas talven tullen.

Mutta mitä mieltä te muut olette mausteista, maustamisesta ja uhkarohkeista kokeiluista ylipäätään ruoanlaiton saralla? Mikä on lempimausteenne, mitä haluaisitte kokeilla ja mitä suosittelisitte muille? Mitä mieltä olette mausteiden hinnasta? Ostatteko mausteita koskaan suurina määrinä vai pieninä hippusina? Mikä on teidän mielestänne se elämän suola :)?

White lady

• Ankeuttaja
Vs: Mausteet
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2008, 20:24:02 »
Mausteita!!!

itse olen oikea tuhlari mausteiden kanssa (ja muut ovat kyllä sen huomanneet...)
Rakastan kaikkea tulista ja tungenkin usein kaikkeen chiliä ja currya. Toisin kuin edellinen suolasta en juuri ole koskaan pahemmin pitänyt, mielestäni se on kuin jokin pippurin pehmo kaveri! KAverini valittavat aina kun teen ruokaa ja laitan mielestäni heitä varten vähän mausteita ja silti kukaan ei pysty syömään paljoa...(Saattaa tosin johtua siitä etten ole kovin häävi kokkikaan...)

Mausteet ovat Ruuanlaiton salaisuus jota on osattava käyttää oikein. Sitä on uskallettava lisätä ruokaan suurinkin määrin mutta noudattaen varovaisuutta :D Vähä niinku tuli :P

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2008, 13:50:36 »
Ensimmäinen viesti tällä osastolla :P

Mausteet. En tiedä laskenko itseäni oikeastaan mitenkään suureksi mausteiden ystäväksi. Kaveri kenties.
Itse olen kasvanut tällaisessa perisuomalaisessa ympäristössä, jonka maustevalikoimaan kuuluu pääpainoisesti vain kaksi heeboa (vaikka meilläkin kiitettävä maustearsenaali kaapista löytyy) - maustepippuri ja suola. Toki myös perisuomalaiset persilja ja tilli työntävät itseään esille. Suolan kanssa on tietysti sellainen ristiriita, että perheen "kokki" eli äitini pitää vähäsuolaisista ruoista (ja kaiketi pikkuveljenikin), kun taas minä ja isukki kaipaamme reilumpaa suolankäyttöä. Äiti ei muutenkaan liiemmäksi leiki mausteilla ja siksi onkin usein kulttuurishokki kun isä laittaa ruokaa.
Itse en siis ole kovinkaan tottunut runsaisiin maustemääriin (lukuunottamatta suolaa - jos mielestäni ruoassa on tarpeeksi suolaa, muiden mielestä sitä on usein liialti; jos taas olen sitä mieltä, että ruoka maistuu liian suolaiselta, puhutaan jo myrkytyksen aiheuttavasta määrästä). Vasta viime vuosina kotitaloustuntien ja tyttöjen illanistujaisten jälkeen olen alkanut tykästyä tulisempiin makuihin. Toisaalta esiin on noussut se yksi, jota en voi sietää - curry (lausutaan kyrry, kuten entisen lukioni ruokalistassa aina luki :P).

Vakimausteita minulla on muutama. Chiliä tulee laitettua aina hieman kuten myös valkopippuria. Käytän usein myös paprikamaustetta väriä antamaan. Suola on pitkälti palkollinen ainesosa ja koulussa opitun tavan vuoksi laitan myös vastapainoksi sokeria (yleensä kastikkeissa ja keitoissa, kannattaa kokeilla, on ihan mukava pikantti yksityiskohta). Ja sitten on tietysti sipulijauhe, joka sopii itseni kaltaiselle kulinaristille, joka ei yksinkertaisesti ole oppinut pitämän siitä, miltä ruoassa oleva sipulisattuma tuntuu suussa.
Leipoessa sotken mieluusti sokeriresepteissä sekaan myös vanilja/vaniliinisokeria. Aina välillä tulee myös leikittyä kanelin ja kaakaon kanssa. Sitruunan kanssa olen vielä vähän skeptikko, mutta eiköhän se tästä muutu.

Itse olen nyt muuttamassa poissa kotoa, joten tietystihän tämä mausteiden saanti huolettaa - itseä jotenkin hirvittävät mausteiden hinnat, etenkin, kun olen itse mieltynyt niihin pieniin purnukoihin. Jo ihan näön vuoksi haluttaisi kahmia niitä ostoskärryyn :P Katsotaan nyt, miten sekin tästä lutviutuu...
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2008, 15:07:43 »
Huu, mausteita! Minä tykkään mausteista ja vahvasti maustetusta ruoasta. Tulinenkin ruoka on ihan hyvää, mutta lempimausteeni on aromisuola. Ja joku ihme mausteseos, se on aivan himmetin hyvää! ei, minähän en koskaan syö mausteita paljaalteen..

Mutta koska en ruokaa hirveästi tee, joudun valmiiseen ruokaa kaatamaan mausteita... Mun suolanliikakäytöstä on kyllä valitettu, suolan pitää maistua! Muut eivät tyksi jostain kumman syystä...

Ja onhan noita pahempiakin kämmejä sattunut.. Kerran leipoessani en liiemmin ollut katsonut mitä valkoista jauhettaa niihin leivoksiin oikein kaadoin, mutta suolaksi se sitten paljastui; muutama desi suolaa suklaaleivoksissa... Varmaan aika mielenkiintoinen kokemus. Ja useamman kerran on unohtunut laittaa lihaliemikuutiot sun muut, ja lorahtanut vähän liikaa sitä sun tätä...

- Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2008, 15:32:16 »
Minä pidän mausteista :) Käytän lähinnä pippureita, suolia, oreganoa ja tacomaustetta, mutta joskus repäisen ja käytän jotain ihan yllättävää ;D Käytän mausteita myös aika runsaalla kädellä, pidän voimakkaasta mausta(etenkin suolan xD Oon tylsä :D), mutten tulisesta. Esimerkiksi chilijauhetta käytän, mutta varovasti, sillä chili on liian tulista minun makuuni jos paasaan sitä miten sattuu :D Oreganoa käytän, kun teen pizzaa tai tomaattipuusteja(noon nams!), eli aika perinteisesti. Mutta mausteet on nams oikein käytettynä ^^ En myöskään pelkää sekoitella niitä miten sattuu, jos epäilen että saattaa olla hyvää. Yleensä se sitten onkin hyvää ^^

Siinä minun mausteinen mielipiteeni ^^
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2008, 19:26:26 »
Pikkupurnukat mausteita ovat naurettavia - sellainenhan menee kerralla, minä kun en lisää mausteita hyppysittäin vain kourallisittain. Villilohen tavoin suosin Aasia-kauppoja, joista mausteita voi ostaa säkeittäin. Valkosipulia en edes laske mausteeksi, se on peruselintarvike!

Chilin ajattelukin nostaa veden kielelle. Se on paitsi mauste, urheilulaji: oikein chilipitoisen aterian (ravintolaluokituksilla viisi tähteä/chiliä ja siitä ylöspäin) syöminen nostaa hien pintaan ja laittaa adrenaliinin kiertämään. Inkivääri, varsinkin tuore ja varsinkin kalan kanssa, on myös aivan ihanaa. Inkiväärijuomatkin ovat hyviä, ja kunnollisen vahvoina saavat puhaltamaan tulta. Sinapista taas pidän enemmän lempeänä, hieman makeana, ytyä englantilaistyylistä en laita paljon. Neljäs tulinen mauste, piparjuuri, ei ole suosikkejani.

Yrttejä täytyy olla joka ruoassa. Ehdoton suosikkini on basilika, mutta melkein kaikki yleiset yrtit ovat hyviä: rosmariini, timjami, oregano, lipstikka. Musta- ja valkopippuri ovat myös yleismausteita, joita laitan yleensä ruokaan kuin ruokaan. Suolaa sellaisenaan en yleensä käytä lainkaan; soijakastikkeesta ja liemikuutioista tulee tarpeeksi, eikä joka ruoka kaipaa suolaa ollenkaan: esim. liha ja merikalat ovat jo itsessään ihan tarpeeksi suolaisia.

Olen opetellut syömään joitakin mausteita, joista en alun perin ole pitänyt. Ostin vahingossa minttua, jota en ole voinut sietää, ison pussillisen. Koska se on käytettävä, olen laittanut minihyppysellisen joka toiseen ruokalajiin, ja pari kertaa sitä on, jälleen vahingossa, kaatunut runsaammin joukkoon. Lempimaustettani siitä ei varmasti tule, enkä edelleenkään tee lampaalle minttukastiketta, mutta kyllä se nyt menettelee pienissä määrin. Sarviapilan siemeniä ostin alunperin johonkin roomalaiseen ruokalajiin. Niissä on voimakkaan kitkerä, hyvin omanlaisensa maku. Siemeniä tuli runsaasti, ja niiden makuun suhtautumiseni on vähitellen täysin muuttunut, eli nyt pidän siitä.

Sitruunamehu on hyvää, mutta sitruunasta esim. kalan mausteena en ole innostunut. Jos tarvitsen pientä happamuuden makua ruokaan, käytän usein sitruunan sijaan sumakkia. Vielä lempimausteisiini kuuluvat kaneli, kardemumma ja muskotti, jotka kaikki sopivat niin jälki- kuin pääruokiinkin.

Ai niin, yksi hiljan löytämäni jumalainen maustesekoitus on Ceylonin curry, johon paahdetaan korianterin, fenkolin, kuminan, sarviapilan, sinapin ja kardemumman siemieniä, chiliä ja neilikkaa, jauhetaan kaikki ja lisätään hienonnettuja curryn (kasvi, ei maustesekoitus) ja sitruunaruohon lehtiä. Koostumus vaihtelee tietysti, mutta suunnilleen noin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2008, 19:37:43 kirjoittanut gnomad »
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2008, 15:47:39 »
Ollessani viimeksi serkkujeni luona meillä alkoi tehdä kamalasti mieli hampurilaisia. Sitten otimme sämpylät, panimme juustoa, kinkkua, salaatinlehden ja hampurilaiskastiketta ja maustoimme hampurilaisemme runsaasti. Siinä sitten serkkujemme kaapista löytyi kaksi aivan ihanaa maustetta, joista toinen oli muistaakseni barbeque. Se oli kertakaikkisen ihanaa maustetta, sopivan tulista ja antoi kivasti lisämakua.
(Melkoisen offia..)

Niin, itse mausteihin palatekseni voisin sanoa, että pidän kyllä mausteista. Mutta tämäkin riippuu niin kovin mausteesta ja sen määrästä. Pippuri on ihan ok ruoissa, se sopii melkein kaikkeen ruokaan. Meillä on tuolla aivan valtava purkillinen kokonaisia chilejä. Kun isä ekan kerran sitten alkoi sitä chiliä käyttämään, hän oletti sitä käytettävän yhtä lailla kuin purkkichiliä. Lopputulos oli kammottava. Syöminen sujui jokseenkin siten, että ensin pakotettiin itsemme vedet silmissä syömään muutaman haarukallisen sitä mössöä ja kumottiin sitten vettä kurkkuun. Pieninä määrinä se on ihan hyvää. Jos uskallan itse laittaa ruokaa, maustan sen yleensä suolalla, pippurilla, ehkä aromisuolalla, oreganolla, joillain yrttiseoksilla ja hippusella valkosipulia. Sitten vaihtoehtoisesti saatan lisäillä currya, inkivääriä, sokeria..  Tällä hetkellä meillä syödään melko mausteetonta ruokaa johtuen siitä, että yksivuotias pikkuveljeni ei kestä kovin mausteista sörsseliä.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2008, 19:58:24 »
Itse olen maustajana melko arka, mutta kuitenkin tykkään siitä. Uutta tulee kokeiltua melko harvoin, eikä silloinkaan suuria määriä. Usein kauhistelenkin sitä mausteiden määrää, mitä kotitaloudessa eräs ystäväni uskaltaa ruuan sekaan heittää... Ehkä lempimaustetani ovat oregano, basilika ja timjami. Oregano sopii hyvin sellaisen pizzan päälle, jota minä yleensä teen, eli useimmiten jauhelihapizzaan. Keittoja on aivan ihana maustaa, tosin maustan niitä hyvin vähän kerrallaan, ettei vain tule liikaa. Mausteet ovat aika kalliita, mutta eihän niitä laitetakaan ruokiin kovin paljoa. Basilika sopii moneen ruokaan, esimerkiksi käytän sitä pastaruuissa, joita tulee tehtyä mielikuvituksen puutteessa melko usein, kun vanhemmat eivät ole kotona. Mustapippuria, pippurisekoituksia ja valkosipulijauhetta käytän usein kun teen ruokaa. Valkosipulijauhe sopii myös paahtoleivän päälle yllättävän hyvin.

~Barella, arka maustaja :)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2008, 13:55:03 »
Ruuassa pitää olla makua, mutta ei tietenkään niin että perus maut peittyy. Itse tukkään käyttää valkosipulimaustetta se on vaan niin hyvää. Kaikkeen makeaan pitää aina laittaa vaniliasokeria mutta ei sitäkään saa liikaa laittaa

krillimauste on kanssa yks mauste mitä tulee laitettuu, sen takii lähinnä kun siinä on vähän kaikkee :)

~DD~
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #9 : Tammikuu 01, 2010, 16:11:48 »
Mausteet ovat kieltämättä omassa ruuanlaitossa se kaiken a ja o. Haluan antaa ruualle vähän lisäpotkua, mutten kumminkaan liikaa. Yleensä en myöskään tykkää ihan ylihirmuisen tulisesta ja mausteisesta ruuasta, mutta pitäähän niitä mausteita uskaltaa kuitenkin käyttää.

Minä se meidän perheessä yleensä liikamaustan ne ruoat, aika monta kertaa on ruoka mennyt... hassuksi liiallisen maustamisintoni takia.

Minulle käy usein noin, kun kokkaan itselleni kotona yksin ollessani ja haluan kokeilla uusia makuyhdistelmiä. Heittelen sekaan ties minkälaista yrttiä ja pippuria, ja lopputulos on aina sen mukainen :) Rohkeasti olen aina kuitenkin annoksen poskeeni pistellyt, vaikka makuelämykset eivät ole olleet niin maukkaita.

Itse käytän yleensä mustapippuria, pippuriseosta, basilikaa taikka currya, riippuen vähän millä tuulella satun olemaan ja mitä ruokaa olen laittamassa (ja tietenkin mitä sattuu kaapista löytymään).

Maustetta elämään ja ruuanlaittoon :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2010, 12:21:50 »
Olen täysin koukkuuntunut kaiken maailman mausteisiin, varsinkin kasvissyöjäksi ryhtymisen myötä. : ) Aluksi oli aika paljon totuttelemista että miten esim. soijarouheeseen saa kunnolla makua, mutta kyllähän konstit oppi sitten ajan myötä. Nykyään minulla onkin aika lailla vakiintunut ne tietyt mausteet, joita tungen suurinpiirtein jokaikiseen ruokalajiin. Suola, mustapippuri, persilja ja basilika lukeutuvat näihin perusmausteisiin monien muiden muassa. Olen rakastunut kaikenlaisiin yrtteihin, timjami maistuu täydelliseltä riisin kanssa. Viime kesänä tulikin kasvateltua monia yrttilajikkeita itse. : ) Suosittelen muillekin, mikäli ette ole vielä kokeilleet!

Liikamaustaminen on kyllä tullut tutuksi kokkailun lomassa, mutta nykyään sattuu enää harvoin mitään tällaista. Rakastan tulista ruokaa ja esim. mustapippuri tuppaa kyllä olemaan kotona melkein aina lopussa. : D Yleensä kukaan muu perheestäni ei pysty syömään ruokiani, koska ne ovat niin mausteisia. Itse oikeastaan nautin siitä, että on vähän vedet silmissä ruokaa syödessä.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #11 : Toukokuu 22, 2010, 00:22:47 »
Itse olen kasvanut tällaisessa perisuomalaisessa ympäristössä, jonka maustevalikoimaan kuuluu pääpainoisesti vain kaksi heeboa (vaikka meilläkin kiitettävä maustearsenaali kaapista löytyy) - maustepippuri ja suola. Toki myös perisuomalaiset persilja ja tilli työntävät itseään esille.
Sama juttu myös minulla. Mitä nyt ulkomaanreissujen myötä vanhemmat ovat aina välillä innostuneet kokeilemaan vähän erikoisempia mausteita, ei meillä hirveästi mausteilla mässätä. Itse olen tästä hyvin onnellinen, sillä voimakkaat mausteet eivät sovi minulle, enkä kyllä sen perään itkekään. Kumminkin nuo perinteiset pari maustetta riittävät.

Tykkään miedosti maustetusta ruuasta - eli mauste on ainoastaan tuomassa pienoista vivahdetta, ei varsinaisesti mitään lisämakua ruokaan. Monet rakastamani perusruuat kuten kalakeitto toimivat ihan perinteisellä reseptillä - ei todellakaan mitään ylimääräistä sinne sekaan. Kalaruokiin en muutenkaan tykkää laittaa kovin paljoa mausteita, monesti syön pelkästään suolan kera kalaa. Sitruuna tuo myös ihan kivasti makua.
Haluan nimenomaan maistaa sen ruuan, en niitä mausteita.

Käytän luovuuteni ennemmin soveltamalla erinäisiä leivonnaisreseptejä oman mielen mukaan, en niinkään pääruokaan lähde uusia miksauksia kokeilemaan.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

essya

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2010, 04:21:55 »
Oih, rakastan mausteita!
Itse kasvoin sellaisessa perheessä, jossa ruoanlaiton mestari eli äitini, ei paljoakaan käyttänyt maustehyllyn antimia. Vasta n. parin vuoden sisällä opiskelukaverini, joka asui samassa soluasunnossa kanssani, tutustutti minut yhteisten ruoanlaittosessioidemme lomassa monenlaisiin mausteisiin.
Nykyään olen sitten itsekin alkanut enemmän tutustumaan mausteiden ihmeelliseen maailmaan, ja käytän niitä aika paljonkin ruuissa mitä teen. Olen ihan hullaantunut mausteiden käyttämiseen.

Lempimausteeni on ollut jo pitkään sitruunapippuri. Se tuo kalaruoille aivan ihanan, hitusen kitkerän maun. Ja mikä parasta, tässä mausteseoksessa on jo valmiina suola, joten sitä ei tarvitse kovin paljon kuluttaa. (:
Suosittelen kyllä kokeilemaan!

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #13 : Joulukuu 08, 2011, 03:22:19 »
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät käytä mausteita. Heillä ei voi olla kunnollista, toimivaa makuaistia! Ikävä kyllä äitini kuuluu näihin ihmisiin. Jos reseptissä ei lue mitään mausteita, ei hän niitä käytäkään ja spagettikastikkeen maku tulee suolasta.

Siedän kyllä huonosti maustettua ruokaa, jos se on jonkun muun tekemää. Usein käyn kuitenkin salaa lorauttamassa soijaa tai vastaavaa kämppikseni keitoksiin, koska hän ei ole ihan vielä ymmärtänyt, että jos ei käytä kasvisliemikuutioita on pakko maustaa tai liemi ei maistu miltään. Sitten hän ihmettelee, miten ruoka aina muuttuu maukkaammaksi yön aikana...

Haluaisin kasvattaa itselleni yrttitarhan! Mulla kasvaa nyt ruukussa basilikaa ja rosmariinia, ihanaa. Sieltä on kiva napsia lehtiä voileivän päälle.

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #14 : Joulukuu 08, 2011, 09:09:15 »
Nuorempana hullaannuin kaikkeen tuliseen. Nykyään olen siihen kyllästynyt ja mausteita menee ruokaan maltilla. (No okei syödään koko perhe ihan samaa ruokaa joten sen pitää olla sellasta että myös 5-v tykkää.) Olen oppinut, että on muitakin makuja kuin tulisuus.

Riippuu ruuasta. Nykyään ehdoton EI on aromisuolalla ja muissakin lähinnä natriumglutamaattia sisältävissä seoksissa. Ruuan maustaminen on kuin taidetta. Suola, valkosipuli, pippuriseos (myllystä rouhittuna) ovat perusmausteet. Sitten tulee yrtit, joita käytetään harkiten ja sopivasti, ei liikaa. Rakuuna on yksi lempimausteistani, esim. lihapadassa se antaa makeaan vivahtavan, hieman anismaisen aromin (liikakäytettynä mieleen tulee lähinnä saippua...). Rakuunaporkkanat on ehdoton ykkönen. Tomaatti rakastaa basilikaa. Perus-hernesoppaan kuuluu meirami. Kalan voi maustaa kirvelillä, etenkin tuoreena aivan ihanaa. Pizzaan juu oregano ja basilika, mutta kannattaa kokeilla myös välimeren yrttiseosta jossa on em. lisäksi hitunen minttua, rakuunaa ja ruohosipulia. Timjami kuuluu lihaan ja sieniruokiin.

Joskus kokkaan yhdessä afrikkalaisen ystävän kanssa. Silloin kotona leijuu aivan huumaava tuoksu, esim. kun kanaa keitetään kardemumman, kanelin, inkiväärin, valkosipulin, korianterin ja chilin kanssa. (Myöhemmin ko. kanasta tehdään tomaatin, sipulin ja maapähkinävoin kanssa kastike, ohje tässä ylimpänä, tosin ystäväni tekee tämän ihan omien perinteiden mukaan http://www.kua.fi/fi/ylanavigointi/materiaalit/aineistopankki/tietoa/ruokaohjeita/?id=422. )

Viime syksyn huima sienisato päätyi osittain myös maustehyllyyn. Kuivattu suppilovahvero, mustatorvisieni ja kantarelli maustaa välillä kastikkeita, keittoja, patoja jne. Kuiva sieni jauhetaan sormin tai morttelissa jauheeksi ja ripotellaan sekaan. Nami.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #15 : Huhtikuu 22, 2012, 18:27:05 »
Suhteeni mausteisiin on ristiriitainen. Sopivasti käytettynä ne tuo kivan lisävivahteen ruokaan ja ruuan omia makuja paremmin esille. Jos niitä taas on liikaa.. No en pidä siitä että kieli tuntuu olevan tulessa puoli tuntia syömisen jälkeen, kuten käy jos pippuria, currya tai chiliä on liikaa. Ehkä olen hieman herkkä tuliselle ruualle, kun minun liikaa tuntuu olevan aika monelle sopivasti. Mielestäni mausteen ei kuulu olla se päämaku ruuassa.

Kovin monia mausteita ei maustehyllystämme löydy. Osittain varmaan siitä syystä, että olen vasta melko vähän aikaa asustellut poissa vanhempien hoivista. Miehen maustehyllyssä ei tainnut olla kuin suola ennenkun astuin sen elämään ja jotenkin niitä alkoi tupsahella, kun tehtiin ruokaa. Ensimmäisenä suolan kaveriksi taisi tulla chilijauhe ja mustapippuri. Nykyisin noiden lisäksi löytyy sitruuna- ja valkopippuria, valkosipulijauhetta ja sipulijauhetta, oreganoa ja grillausmaustetta. Jääkaapista löytyy sinappia, ketsuppia, lihaliemikuutioita ja sitruunamehua. Tosin grillausmaustetta taitaa käyttää vain mieheni, en jostain syystä ole kovin innostunut tuollaisista seoksista. Makuun pystyy itse paremmin vaikuttamaan ja jotenkin tykkään enemmän perusmausteilla maustetuista ruuista. Valkosipulijauhekin on vain miehen käytössä. Itse en siitä pahemmin piittaa, joten tuo pistää sitä omalle lautaselleen. Sama homma sinapin kanssa.

Noita tulee sitten käytettyä fiiliksen ja ruuan mukaan. Suolaa heitän vähän joka ruokaan. Kalan kanssa useimmiten sitruunapippuria, se tuo siihen simmosen raikkaamman maun. Muita ruokia maustaessa sitten käytän jotain pippuria sen mukaan miltä tuntuu. Chiliä myös lihan kanssa aika lailla sillon kun tuntuu siltä tai jos teen ruokaa johon se erityisesti sopii (esim. jos paistan jauhelihaa tortilloihin joukkoon päätyy aika varmasti chiliä.) Jauhelihan joukkoon menee lähes poikkeuksetta ketsuppia. Lihaliemikuutioita tulee käytettyä silloin tällöin keitoissa ja kastikkeissa. Oregano kuuluu tottakai pitsaan, mutta toisinaan laitan muihinkin ruokiin. Sipulijauhe on käteväksi todettu, kun meillä harvemmin on kokonaisia sipuleita. Tuota tulee sitten laitettua lähes ruokaan kuin ruokaan (paitsi kalaan). Unohtui vielä mainita että pöydällä yrittää pärjäillä ruohosipuli (se on tällä hetkellä harvinaisen hyväkuntoinen.) Sitä tykkään silputa leivälle, mutta joskus käytän ihan ruuanlaitossakin mausteena. Kovin paljoa tällä maustemäärällä ei pääse soveltamaan, mutta vähän nyt kumminkin sitä tulee yritettyä. Vähän olen kyllä varovainen maustaja. Jos kokkailen muualla kuin kotona jätän suosiolla vieraat yrtit hyllyyn, jos en tiedä miltä ne maistuu, kuinka voimakkaita on jne. Muutenkin laitan ennemmin liian vähän kuin liikaa maustetta. Osasyynä voi olla se, että en tosiaan pidä kovin mausteisesta ruuasta. Ja ainahan maustetta voi lisätä, mutta sen pois ottaminen on vaikeaa. Aiemmin ruokani oli usein aika mauttomia, mutta nykyisin olen oppinut ja rohkaistunut paremmin maustamaan ja osaan näppituntumalla laittaa sen verran kuin ainakin oman kieleni mielestä on oikea määrä. :)

Kanelia, vaniljasokeria ja sokeria toki löytyy myös. Niitä tulee käytettyä tosin lähinnä leivonnassa. Sokeri tosin sopii toisinaan ruokaankin. Se tuo omanlaisensa maun (ja pelastaa jos sitruunaa on lorahtanut liikaa). Muistissa on tosin vieläkin yksi yläasteen kotsan tunti, kun laitettiin kanelia kastikkeeseen. Sattumalta kastikkeen kanssa oli riisiä ja lopputulos oli jouluinen fiilis. Maku oli kyllä ihan hyvä. :>
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Joulukuu 04, 2017, 14:05:22 »
Minäkään en pidä mausteisesta ruoasta, kun en ole siihen lapsesta saakka tottunut (äidin vatsahaava)

Mutta kohtuullisesti käytettynä rakastan. Erityisesti YRTTEJÄ! <3 Basilika, oregano, persilja ja tilli tietysti, mutta myös rosmariini, salvia jne. Myös villiyrtit ovat ihania.

Omasta puolestani olen varovaisen kokeilunhaluinen ;> Tahdon maistella yhdistelmiä, muta varsin tarkkaan etten pilaa ruokia, varsinkin kun perheelle/isommalle joukolle valmistan.
Ajattelen, siis olen.

Poissa Romuni

• Vuotislainen
    • Vertaalaina
« Vastaus #17 : Joulukuu 07, 2017, 13:14:15 »
Pitäisi kyllä opetella lisää mausteiden käyttöä. Yrteistä korianteri on ehdoton suosikki. Perusmausteet: paprikamauste, grillimauste ja sitruunapippuri on aika käytettyjä. Välillä ostelen vähän uutta ja kokeilen pieninä määrinä. Viimeisin kokeilu oli juustokumina.

Poissa Leffajuho

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #18 : Joulukuu 07, 2017, 18:34:39 »
Nyt tulee tylsin vastaus tähän aiheeseen. Käyttämiäni mausteita ovat suola, grillimauste ja lihaliemikuutio, jos se lasketaan. Ei muuta :D Olen huono kokeilemaan uusia asioita ja tulista tai kovin mausteista ruokaa en tykkää syödä. Ai niin ja joskus käytän currya, jos laitan kanaa. Lapsena pidin aromisuolasta
Yrttejä olisi kyllä hyvä käyttää, nehän ovat luonnon lääkkeitä.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #19 : Joulukuu 07, 2017, 19:33:19 »
Jotenkin oma mausteiden käyttö on tässä viime vuosina jäänyt, en sitten tiedä oikein miksi. Ehkäpä opiskeluaikana meni kokkailussaan pääasiassa sieltä missä aita on matalin, ja maustehifistelyt eivät olleet päällimmäisenä mielessä. Mutta tässä kun on tähän keskusteluun tulleita viestejä nyt lueskellut, niin mielenkiinto erilaisiin mausteisiin alkoi nostaa päätään! Huomenna kauppareissulla voisi katsoa, tarttuisiko jotain kivaa mukaan!

Myös villiyrtit ovat ihania.

Mitä villiyrttejä olet käyttänyt, ja mihin suosittelet niitä käyttettävän? :)

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #20 : Tammikuu 18, 2018, 15:17:39 »
Aina kun teen ruokaa tungen sinne lähes samat mausteet: suolaa, mustapippuria ja paprikajauhetta. Vähän sitten ruuasta riippuen laitan currya, basilikaa, oreganoa, ranskalaiset yrtit sekoitusta, rosmariinia, valkosipulia, ruohosipulia, punasipulia, keltasipulia (aah, rakastan sipulia), persilijaa ja kalaruokiin tietenkin tilliä. Maustekaappiani tyttelen aina Stockmannin Hullujen päivien aikaan, sillä siellä maustepurkit maksaa euron kipale ja sieltä haen aina täydennytstä mausteisiini.

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Toukokuu 11, 2018, 14:59:14 »
En tajua, luulin vastanneeni tähän jo aikoja sitten. Noh, nyt sitten kevään/kesän innostamana! (ja hitusen häpeissään)

Myös villiyrtit ovat ihania.

Mitä villiyrttejä olet käyttänyt, ja mihin suosittelet niitä käyttettävän? :)

Vuohenputkea kasvaa meillä päin runsaasti, joten sitä tulee ujutettua yhteen jos toiseen. Munakaasta ehkä helpoin aloittaa, sinne vain pilkkoo lehdet sekaan (varret tökkivät ikävästi suuta). Kaveriksi sopii mielestäni erityisesti fetajuusto. Nokkosta käytän myös, mutta vähemmän maustamismielessä, ennemminkin peruspinaatin korvikkeena. Poimunlehtiä ja voikukkaa lisään salaattiin.

Ja hei, pestoa voi tehdä kaikista edellä mainituista, taikka vaikka ketunleivästä.

Makeita juttuja voi terästää kuusenkerkkäsiirapilla tai mesiangervon kukilla. Molemmat ovat tavallaan herkkiä, mutta yllättävän voimakkaitakin makuja.

Sesonki on vasta alussa, jos jotakuta kiinnostaa villiyrtit enemmän, niin täältä löytyy mm. reseptejä https://hortoilu.fi.
Ajattelen, siis olen.