Kirjoittaja Aihe: Mitä ruokaa laitoit tänään?  (Luettu 10657 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kuningasidea

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Mitä ruokaa laitoit tänään?
« Vastaus #150 : Helmikuu 04, 2009, 16:28:20 »
Söin äsken hampurilaisen. Tarina alkaa kuitenkin eilisestä, jolloin tein jauhelihapihvejä, hampurilaiskastikkeen sekä paistoin pekonia. Joten tänään ruoanlaitto oli melko nopeaa. Ei tarvinnut kuin leikata sämpylä puoliksi ja paahtaa hieman. Samaan aikaan pala pekonia ja jauhelihapihvi mikroon. Sitten kokosin mieleiseni purilaisen. Täytteeksi laitoin cheddarjuustoa, sipulirenkaita, hampurilaiskastiketta, tomaattia, pekonia ja salaattia. Ruoka oli helppo tehdä, mutta silti opin, että melko vähällä vaivalla saa kotona tehtyä erittäin hyvät hampurilaiset ja helposti. Mäkissä tosin pääsee silti halvemmalla. =/

En ole ennen tehtyt hampurilaista itse niin perusteellisesti kuin eilen. Olen toki ennenkin tehnyt itse niihin jauhelihapihvit, mutta hampurilaiskastikkeeksi on yleensä riittänyt joku kaupan majoneesi tai kastike. Varsinaiset hampurilaissämpylät jätin kaupan hyllylle, ja ostin Vaasan Muhku -täysjyväsämpylöitä. Valinta melko hyvin kohdilleen, eikä niitä höttösämpylöitä tule enää ikinä ostettua. Ovat ne sen verran kamalaa kuraa. Nyt on kuitenkin sanottava, että ensimmäistä kertaa tekemäni hampurilainen oli ihan oikeasti hyvää. Teen varmasti joskus samanlaisen satsin uudestaan.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #151 : Helmikuu 04, 2009, 22:50:01 »
Mä pääsin tänään pätemään keittiössä vasta iltapala-aikaan, eikä siinäkään ollut kamalasti hurraamista. Paistoin uunissa kaupasta ostetun valmispatongin (esipaistetut tuotteet ovat tosi hyvä juttu, saa pienellä vaivalla vastapaistettua :D) ja sotkin jälkkäriksi rahkasörssöä, köyhän (tai oikeastaan laiskan) naisen versiota. Siihen tulee purkki rahkaa, sen verran kermaa että notkistuu mukavasti ja sokeria maun mukaan. Äitini laittaa yleensä vielä kananmunankin, mutta mä jätin sen nyt pois (koska ei ollut munia, enkä jaksanut vaeltaa kauppaan). Lisäsin vielä purkillisen säilykepersikoita, nam nam nam.

En tiedä, että tykätäänkö rahkasörssöstä yleisesti, mutta mä tykkään, ehkä siksi että olen tuollaista syönyt pienestä pitäen :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #152 : Helmikuu 05, 2009, 20:01:46 »
Arki tahtoo olla kiireistä,kun lapset saavat koulussa ja päikässä ruuan eivätkä taho kotona kuin välipalaa ja iltapalan,niin käymme ulkona syömässä lounasta.Tänään söimme kiinalaista,nam.
Viikonloppuisin teemme ruokaa kotona.
Juu,eli tänään teemme lapsille makaroonilaatikkoa ja meille aikuisille kalaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2009, 15:31:47 kirjoittanut jankku »
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa Hippogriff

• :)
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SicklePotion51
« Vastaus #153 : Helmikuu 05, 2009, 22:35:57 »
Haa :D. Tänään tein suoraan koulusta tultua pannaria. Tai siis yritin tehdä. Kaikki näytti sujuvan hyvin, kunnes työnsin pellillä olevan taikinan uuniin, mutta pelti lipesi jotenkin kummasti käsistäni ja iso osa taikinasta valui uunin pohjalle :D. Ei siinä mitään, piti alkaa siivoamaan. Kunnes sain pannarin valmiiksi, huomasin että se oli niin järkyttävän ohut (ehkä menetetyn taikinan takia) ettei sitä voinut leikata kunnolla leivinpaperilta pois. Mutta kunnes sain värkättyä sen syöntikuntoon, niin täytyy sanoa että todella hyvää oli, vaikkakin todella ohutta :D.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #154 : Helmikuu 06, 2009, 18:35:16 »
Tein erästä lempiruokaani, tortelliinilaatikkoa. Tuli todella hyvää, mutta ennen on tullut parempaa :) Meinasin ensiksi jättää tekemättä, kun ne tortellinit, joita jääkaapissa oli, olivat niitä jotka menevät keittäessä omituisen löysiksi ja tomaattikastike, jota siihen sekaan laitetaan ei ollut sitä hyvää... Mutta tuli silti tehtyä, kun tarpeeksi nälkä oli ja tuli siitä sitten hyvää, onneksi. Mutta ensi kerralla taidan tehdä tortelliinilaatikon niistä paremmista aineksista.

~Barella
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Evilheart

• Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Taivaskiiturit, neiti kapteeni
« Vastaus #155 : Helmikuu 06, 2009, 18:55:38 »
Otin kapustan kauniiseen käteen ja räpelsin laittaa tänään juuri hetki sitten kinkku-vuohenjuustokiusausta. Tuli oikein hyvää.
Reseptin löytää valion sivuilta, tosin minä sovelsin sitä aika rankalla kädellä, maistuvaa silti ^^
I wanna spend my nights and days between your arms
Every day breathing your love
And even in my dreams I wanna be kissing your lips
Baby, breathing your love

Poissa Nianore

• Punaposki
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #156 : Helmikuu 08, 2009, 20:13:47 »
Perunakakkusia, kana-rosepippurikastiketta ja jälkiruoaksi omenapaahtovanukasta kera keksien. Hitusen tulista tuli kastikkeesta, mutta passasi yllättävän hyvin perunan kanssa. Jälkiruoatkin onnistuivat :>
And I find it kind of funny, I find it kind of sad
rosafani -> Nianore

Poissa Kuningasidea

• Vuotislainen
« Vastaus #157 : Helmikuu 09, 2009, 17:24:10 »
Tein tänään tomaattikastikkeen, johon lisäsin sipulia, valkosipulia, pekonia, kinkkua ja aurinkokuivattua tomaattia. Lisukkeeksi keitin spaghettia. Ruoka oli varsin hyvää, mutta käytössä ollut kinkku ei juurikaan sopinut ruokaan.

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #158 : Helmikuu 09, 2009, 17:33:23 »
Viikonloppuna katkaravuilla täytettyjä kampelafileitä, kermakastiketta ja pannulla paistettuja lohkoperunoita. Namm.

Sitten kokeilin Alkon etikkaoppaasta löytynyttä omena-aprikoosisosereseptiä (kuivatuista aprikooseista) - jonkinlainen soseen ja chutneyn välimuoto, johon tuli reippaasti sokeria ja etikkaa. Mausteeksi inkiväärinpala, joka olisi pitänyt ottaa pois, mutta minä silppusin ja haudutin senkin sekaan. Ynnä vielä paahdettua mantelirouhetta. Enemmän pidän ihan omenasoseesta ilman etikkaa, mutta kyllä tuokin jopa jugurtin kanssa menee, ja laitan sitä varmaan johonkin paistokseenkin chutneymaisesti
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Takeru

• Ankeuttaja
« Vastaus #159 : Helmikuu 09, 2009, 18:54:42 »
Otinpas tänään itseäni niskasta kiinni ja tein broilerigratiinia. Alkoi hieman tympimään, kun viime viikolla söin laiskuuttani vain salaattia (:
Onnistui todella hyvin, niin kuin aina, vaikkei valkosipulia ollutkaan. Olisi kyllä maistunut paremmin valkosipulin kanssa, mutta eipä voi mitään.
Jälkiruuaksi söin pienen banaanin, ja join lasin kaakaota

Spike

• Ankeuttaja
« Vastaus #160 : Helmikuu 09, 2009, 20:48:36 »
En vielä ole tehnyt ruokaa, kohta pitäisi rueta laittamaan kun porukat nälkäisiä ^^
(olen ottanut hoitooni lähes kokonaan perheen ruoanlaiton kun se on niin hauskaa!)

Elikkä tänään ois kevytpäivä. Kreikkalaista salaattia ja jos jaksaisi pannuleipää väsätä seuraksi. Jälkkäriks eilen tekemääni prinsessakakkua (äidillä oli synttärit) o.O

Poissa Asphyxiation

• Vuotislainen
    • Insanity
« Vastaus #161 : Helmikuu 18, 2009, 03:50:22 »
Äsken (kyllä, hyvät kellonajat...) tein lämpimiä voileipiä, joissa oli päällä juustoa, kanaa ja pizzamaustetta :3 olivat ihan makoisia.
Hän on piirtänyt viestin karttaan, siinä lukee: "Vie minut turvaan."

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #162 : Helmikuu 23, 2009, 14:34:48 »
Juu, mäkin laitoin ruokaa äsken, kun isä ja pikkuveli on mettällä ja äiti töissä, ja mä virun flunssassa yksin kotona. -.-

Kattelin jo eilen mitä voisin tänään laittaa. Sain ideani vanhasta seiskan köksän kirjasta. Oon tehny kasvissosekeittoa joskus ennenkin kotona, ja todennu, että se oli hyvää, joten tein sitä nytkin. Ikävä vain, että meidän sulatejuusto oli mennyt vanhaksi, joten sovelsin vähän: laitin edam-juustosiivuja ja maitoa sekaan, ennen kuin sauvasekoittimella soseutin keittämäni liemen, mausteet (timjamia ja pippurisekoitusta), perunat, porkkanat ja sipulin. Juusto jäi vähän kokkareiksi sosekeittoon, mutta se oli yllättävän hyvää, kun se oli puoliksi sulanut. :)

Söin kasvissosekeiton hyvillä mielin, maku oli loistavasti sopivan aromikas (vau, makuaisti alkaa palautua! ^^) ja siinä samalla syödessäni luin Puoliveristä prinssiä (älkää luulko, että lukisin joka aterialla kirjaa, erikoistapaus, kun kotona oli niin hiljaista ;D). Sopivaa ruokapöytä-lukemista. ^^ Teen ehdottomasti uudestaankin sosekeittoa, niin hyvää se on. :) Eikä tuo juuston lisääminenkään aivan huono juttu tulevaisuudessakaan olisi... :D
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #163 : Maaliskuu 03, 2009, 01:01:21 »
Nyt lukulomalla olen joutunut ottamaan itse vastuuta tästä ruoantekemisestä ja tähän mennessä en ole onneksi saanut aikaan mitään katastrofia.

Tänään tein kanakastiketta pestopastalla. Ruskistin kanan normaalisti pannulla, nakkasin joukkoon purkin ruokakermaa ja muutaman ruokalusikallisen sellaista Viola-valkosipulisulatejuustoa ja pilkoin joukkoon keltaista paprikaa. Lisukkeeksi ostin vielä fetasnack-paketin, joka sisälsi fetaa ja täytettyjä oliveeja.

Ruoka oli todella helppo tehdä ja maistuikin jopa ihan hyvältä! Olin vain kuvitellut pestopastan maistuvan hieman eksoottisemmalta, mutta en maistanut siinä oikein minkäänlaista eroa. (ainakin se oli kivan väristä..) Mutta se sulatejuusto antoi sellaisen oikein juustoisen ja kermaisen vivahteen siihen. :> Ainiin kävihän minulla pieni kämmi, että nakkasin suolan sijasta sokeria (äiti oli vaihtanut astioiden paikkaa..), mutta en itse huomannut ainakaan muutosta huonompaan suuntaan!

KUVA

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #164 : Maaliskuu 03, 2009, 16:01:59 »
Tänään (no, oikeastaan eilen illalla, mutta kun olin silloin tarvikkeet kerran ostanut valmiiksi niin ei niitä voinut hukkaankaan enää heittää...) innostuin leipomaan.

Ensi alkuun tein tuollaisen ihan perus omenapiirakan (uunivuokaan, koska minulla ei ollut piirasvuokaa, toimi se näinkin). Sen paistuessa uunissa sekoittelun sitten vielä munanvalkuaisista, sokerista ja sitruunamehusta marengin, jonka kaadoin siihen piiraan päälle ja pidin uunissa vielä muutaman minuutin. Lopputulos näytti oikein ihanalta, jättikokoiselta paahdetulta vaahtokarkilta. Harmi, etten tajunnut ottaa kuvaa.

No, koska sokerilla läträämisen makuun päästiin, vispasin vielä vanilakastikkeenkin ja siihen sekaan kourallisen kaapista löytyneitä ranskalaisia pastilleja. Ja lautaselle myös piiraasta yli jäänyt omena viipaleina. Sokerimyrkytyshän siitä melkein seurasi, olisi ehkä pitänyt jättää se toinen annos suosiolla ottamatta ;D

Ihan lämpimäksi ruuaksi olen sitten tehnyt keltaista riisiä ja kastiketta - ruskistetun kanan sekaan purkillinen kaupan valmista tikka masala -kastiketta, vähän ruokakermaa, pakastemaissia, puolikas sipuli ja pavunituja. Värikästä x) Lisäksi eilistä iltapalasalaattia: jäävuorisalaattia, katkarapuja, ananasta, ituja ja sinihomejuustoa.

...ja loppukuun tämä köyhä opiskelija taitaakin sitten elää makaroonilla o_O
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #165 : Maaliskuu 05, 2009, 18:30:14 »
Minä tein tänään ruuaksi kinkkupiirakkaa ^^ Siitä tuli mielestäni todella hyvää! Pohjana oli Sunnuntain valmispiirakkapohja, täytteenä valmiiksi suikaloitua kinkkua, yksi sipuli, kolme kananmunaa, mausteita ja ruokakermaa :) Mausteina oli merisuola, BBQ & Grill -mauste sekä basilika. Ensin esipaistin pohjan, sitten otin pois ja lisäsin täytteen. Tuli herkkua! Kyllähän se nopeasti neljään nälkäiseen kitaan sitten upposikin :) Se oli tälläinen laiskan ihmisen lähes valmis -versio :D Voin minä ohjetta kertoa jos joku sitä kaipaa :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #166 : Maaliskuu 07, 2009, 17:50:13 »
Spagettia, jonka päälle asettelin hienosti lihapullataikinaan "käärityn" keitetyn kananmunan, koko iso lihapulla oli ensin (tietysti paistettu :) Siihen päälle tein valkopippurikastikkeen. Ihan hyvää tuli, vaikka se lihapullataikina oli hiukan huonosti sekoittunut (pari inhottavaa suolakökköä). Jälkiruuaksi on pikkusiskoni tekemää suklaavanukasta (jee).

Harmi etten kuvaa saanut, oli hiukan hankala selittää ;)

~Barella

//Ja illan kunniaksi teimme itse sipsejä. Suolalla ja valkosipulilla maustettuja ja hyviä <3
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2009, 21:03:13 kirjoittanut Barella »
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
« Vastaus #167 : Maaliskuu 09, 2009, 21:31:24 »
Hassu ja muut!Miten saatte piirakan pysymään koossa?Mulla se aina leviää kun lähden leikkaamaan ja siirtämään lautaselle.Oisiko jollain ohjeita lisää?Kinkku jo olikin tossa.

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #168 : Maaliskuu 13, 2009, 16:34:56 »
Jos kysymys on leviävästä voitaikinasta, sanoisin että siinä on liikaa jauhoja. Valmistaikinassa ei tietysti pitäisi olla. Kovin märkä täyte rikkoo kuoren myös.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

jensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #169 : Maaliskuu 16, 2009, 18:40:47 »
Tänään tuli tehtyä itselle ja pikkuveljelle spagettia ja jonkunmoista jauhelihakastiketta. Ainoa, että jauheliha oli broileria ja se kastikeresepti oli muutenkin joku ihan oma keksimäni xD. Kun huomasin, että löytyy basilikaa, tomaattia ja sipulia, niin minäpäs sitten yhdistin ne ja soseutin parin välivaiheen jälkeen siitä kastikkeen, johon lisäsin siis sitten ne jauhelihat.
Pikkuveljen tuomio ruoastani oli, että "Täähän on tosi hyvää!" Ja olinhan siihen tyytyväinen myös itse x)

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #170 : Maaliskuu 24, 2009, 19:02:39 »
jankku leviääkö täyte vai pohja? Mikäli täyte leviää suosittelen lisäämään kananmunaa, jos et laittanut ollenkaan laita rohkeasti muna tai pari ;)

Tänään tein itselleni ja veljelleni munasörsseliä :) Munia taisi mennä kuusi kappaletta sekä jauhelihaa meni paljon, kaikki mikä jäi viikonlopun tortilloista :D Paistelin sitä sitten pannulla ja kippasin kahdelle lautaselle, hyvin upposi ja vieläkin maha täynnä vaikka tuossa kolmen aikaan söin sitä :D
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
« Vastaus #171 : Maaliskuu 24, 2009, 20:52:10 »
Hassu,pohja.Käytän kaupan valmispohjaa.

Poissa Nianore

• Punaposki
  • Vuotislainen
« Vastaus #172 : Maaliskuu 24, 2009, 21:59:24 »
jankku, siinä tapauksessa ongelma aika selkeä :) Kannattaa suosiolla hylätä valmissähellykset ja tehdä itse, kun aikaakaan ei kulu muutamaa minuuttia enempää.

And I find it kind of funny, I find it kind of sad
rosafani -> Nianore

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
« Vastaus #173 : Maaliskuu 24, 2009, 22:41:33 »
ok,kiitos tiedosta,yritän niin.toivottavasti nyt pysyy kasassa.

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #174 : Maaliskuu 25, 2009, 18:34:38 »
Leviäminen saattaa johtua myös siitä, että et ole esipaistanut pohjaa?

Tänään kokkasin neljä patonkia. Kaksi yrttitäytteistä(oreganoa ja basilikaa), kaksi valkosipulitäytteistä, muuta kommenttia en ole saanut kuin veljen suusta että ovat kuulemma liian valkosipulinmakuisia :D Jännä juttu sinänsä, että minusta valkosipuli ei maistunut lainkaan... :D Tein veikkani kotitalouden kirjan ohjeen mukaan ja hieman mauttomia tuli, ensi kerralla taidan lisätä jo taikinaan hieman tuota valkosipulia taikka yrttejä ;)