Velhomaailma ja sen ihmeet > Harry Potterin maailma

Luihuisista ja pahiksista

(1/9) > >>

Ulputti:
//Siivottu 6.4.

Luihuiset on poikkeuksetta kuvattu epämiellyttäviksi, tyhmiksi, rumiksi tai ilkeiksi.

('Älyn' jättiläiset Crabbe ja Goyle, Pansy Parkinsonin ja hänen luihuistyttöjenginsä ilkeä kikattelu, Millicent Bulstrode (pitääkö muuta enää sanoa?) ja tietenkin ilkeä, koppava, julma, itserakas ja vahingoniloinen Draco Malfoy.)

Hyvin useassa kohtaa meille korostetaan siutä, että jokaikinen paha(ksi kääntynyt) velho tai noita on ollut juuri Luihuisesta.

Onko tarkoitus antaa lukijalle mielikuva siitä, että kaikki luihuiset ovat pahoja?
Seuraten edelliseen: Aikooko JKR yllättää meidät esittelemällä joko a) kiltin/hyvän luihuisen tai b) tuhman/pahan puuskupuhin? Vai tekeekö hän Dracosta takinkääntäjän, niinkuin jossain vaiheessa erinomaisesti ajateltiin? (Siepissä kaiketi)

Luihuisista ylempänä.
Puuskupuheista on esitely vain kivoja tyyppejä (Cedric Digory fexc...)
Korpinkynnestä on paha sanoa mitään.  JKR haluaa kai jättää pelivaraa siihen suuntaan.
Rohkelikko on tietysti tutuin. Parhaat tyypithän ovat sieltä.

Mielipiteitä ja teorioita, kiitos!

Freya:
Tuskinpa vain kaikki luihuiset ovat Draco Malfoyn kaltaisia tai muuten vain pahoja. Lajittelutestien mukaan minäkin olen luihuinen mutta en silti koe käyttäytyväni noin. Tai vaikka en kiusaa ketään tai toivo pahaa kenellekään [muutamia erinäisiä henkilöitä lukuunottamatta] niin luihu mikä luihu. Eli tässä on ainakin yksi hyvin... outo luihuinen joka ei harrasta kiusaamista O.o

Ja vaikka olisikin ahkera koulussa ja rehellinen, niin mikä estää kiusaamasta? Voivathan puuskupuhitkin joskus kiusata vaikka puuskupuheja ovatkin? Aika outoa olisi muuten jos luihuisessa olisivat vain kaikki ilkeät tyypit, rohkelikossa kaikki parhaat ja rohkeimmat, korpinkynnessä kaikki viisaimmat ja puuskupuhissa rehellisimmät ja ahkerimmat. Kyllähän täällä on pohdittu sitäkin miksi Hermione ei ole korpinkynnessä ja Neville puuskupuhissa, ja on tultu siihen tulokseen että lajitteluhattu vain katsoi näissä tapauksissa pintaa syvemmälle.

Ja onhan myös mainittukin että luihuiset pärjäävät hyvin koulussa, mutta eivätkö korpinkynnet ja puuskupuhitkin ole niitä jotka pärjäävät hyvin? Ja onhan tietty rohkelikossakin näitä hikareita... Onpa taas sekavaa :D

Eli minä luulen että kaikkien tupien oppilaissa on ainakin jollain tavalla jotakin jokaisen tuvan ominaisuutta, mutta he ovat joutuneet omiin tupiinsa vain sen ominaisuuden perusteella mitä heissä on eniten. Kai *g* Tai mistäpä minä voin tietää mitä Rowling aikoo mutta tätä mieltä minä olen.

Tiituzka:
Tässähän täytyy aina muistaa että me asetumme kirjaa lukiessamme Harryn asemaan. Eli, meille selitetään ja kuvataan asiat niinkuin Harry niitä katsoo ja ajattelee. Harry ei selvästikään pidä Luihuisista, eikä ennenkaikkea Dracosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että tämä olisi jotenkin normaalia rumempi/ilkeämpi/tyhmempi tms. Varmasti Rohkelikosta, Puuskupuhista ja Korpinkynnestä löytyy yhtä "iljettäviä" ihmisiä kuin Luihuisista, mutta Harry suhtautuu heihin eri tavalla.

Itse en jaksa uskoa että kaikki Luihuiset olisivat automaattisesti pahoja, tai rumia tai muuten epämiellyttäviä. Kaikkien (todellakin kaikkien) testien mukaan minäkin olisin Luihuinen. Kuitenkaan, ei kukaan ole tullut sanomaan minulle että olisin hirveä tyyppi tms. Ja mielestäni olen kyllä aika luihu ;)

Ruby:
Jep, olen samaa mieltä asiassa että jos sattuu kuulumaan Luihuisen tupaan, ei kuitenkaan ole automaattisesti paha ja häijy. Kunnianhimohan se pääominaisuus taisi Lajitteluhatun mukaan olla... Yleesnä vaan ne jotka sitä valtaa haluavat, ovat sen luontoisia etteivät kaíhda keinoja, ja ottavat ne sitten tarvittaessa pahan avulla/puolella. Joten pahismeininki ja kunnianhimo/ vallantavoittelu useasti kulkevat käsi kädessä, mutta eivät kuitenkaan ole yksi ja sama. Eikös kolmoskirjassa muuten ollutkin luvussa 'Pedonkynsiä ja teenlehtiä' kohta joka hieman ajaa tätä "Ei-kaikki-Luihuiset-pahoja-ole" -asiaa? Nimittäin se kun Harry 'koelensi' hevokotkalla, ja laskeutui, niin kirjassahan luki jotain: "Kaikki, paitsi Malfoy, Grabbe ja Goyle, hurrasivat." Ja luokkahan ei koostunut yksinomaan rohkelikoista sekä Malfoysta, Graggesta ja Goylesta, vaan oli myös muut Luihuiset. Ja siis tämähän tarkoittaa että Luihuisetkin hurrasivat. Ah-aina-niin-pahat-Luihuiset hurrasivat Harry Potterille, meidän ikuiselle hyviksellemme. Ei siis nähtävästi tarkoita, että jos kuuluu tupaan josta suuri osa kääntyy kuolonsyöjiksi, ei voi iloita siitä että joku onnistuu jossain vaikeassa ja vaarallisessa, vaikkakin tämä joku olisikin superhyvis-Rohkelikko. ;) Ei se paha-hyvä -vastakkainasettelu siis kaikkea merkitse, vaikka merkitsisikin paljolti. Minusta se on vaan se valta ja kunnianhimo jotka merkitsevät, kukin päättä itse millä tavalla ne haluaa saada ja kuinka korkealle moraalinsa asettaa rajoitteeksi...

snell:
Haluaisin korostaa, että Salaisuuksien kammiossahan puuskupuhit kohtelevat Harryä erittäin töykeästi ja supattelevat ja juoruilevat hänen selkänsä takana siin' missä luihuisetkin. on kuitenkin muistettava, että luihuisten erikoispiirteethän ovat oveluus ja kunnianhimo. Viimeksi mainittu ominaisuus voi tosin tulla ihmisessä esille eritavoin: joillain se näkyy hyvinä kouluarvosanoina, mutta toiset panostavat hyvään maineeseen jengin seurassa eli pitävät itsensä suosittuina tai ainakin haluaisivat olla pidettyjä. Tällä väitteellä voisin hyvin tuomita tuon: kaikki luihuiset on kuvattu rumiksi. luuletko että tyttö joka haluaa näyttää hyvältä ei saisi itseään hyvännäköiseksi? totuushan on että jokainen ihminen on kaunis niin halutessaan.
Ei kannata olla liian mustavalkoinen. Yksikään ihminen ei ole kokonaan hyvä eikä yksikään läpeensä paha.

Nyt kun ajattelin mieleeni osuikin tämä, etteihän Rowling ole missään vaiheessa kertonut että luihuiset kiusaisivat lainkaan muita kuin rohkelikkoja. kysehän on vain luihuisen ja rohkelikon huonoista väleistä. en usko että luihuisilla olisi mitään syitä mennä kiusaamaan ketään korpinkynttä, koska tietävät tämän olevan älykäs.

luihuisten ilkeys korostuu ainoastaa siksi että kirja seuraa harryn ajatuksia

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta