Kirjoittaja Aihe: Väärinlukemisesta  (Luettu 5679 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Väärinlukemisesta
« : Kesäkuu 10, 2008, 22:55:09 »
Siinä se tulikin. Jokainen varmaan joskus lukee jotain väärin. Mitä te olette lukeneet väärin? Mitä luulitte jossain lukevan ja mitä siinä oikeasti luki? Ettei tänne tulee sataa viestiä samalta käyttäjältä (ja lopputulos ole se, että topic poistetaan) lisätkää uudet lukuvirheenne vanhaan viestiin. Jookos. Tähän hätään en itse muista kuin yhden, mutta kyllä niitä varmaan alkaa lisääkin tulla.

Oleskeluhuoneessa on kirjojen virheet topic. Minä luin ensin, että siinä lukee kirjojen vihjeet. Tajusin vasta aloitettuani lukemaan topicin ensimmäistä viestiä, että kyse oli virheistä eikä vihjeistä.

Muoks. Auton kyydissä istuessani näin vilaukselta mainoksen, josta luin ajatuksissani sanan ruokateltat. luultavasti siinä luki vuokrateltat.

// Kuten eräs käyttäjä tässä topikissa ehdottikin, niin oli topikissa on parempi pelkkien lukuvirheiden lisäksi kertoa muutakin väärinlukemisesta. Esimerkiksi voitte pohtia sitä, milloin luette väärin, miksi...? Luetteko väärin usein esimerkiksi ollessanne hermostunut? Joutuessanne lukemaan ääneen koko luokalle pätkiä, esitelmiä? Oletteko joutuneet väärinlukemisen takia noloihin tilanteisiin tai oletteko itse ajaneet jonkun väärinlukevan hankalaan saumaan? Onko väärinlukeminen hupaisaa, ärsyttävää, noloa vai jotain muuta? Millaisia sanoja luette väärin?

Ylipäätänsä mahdollisimman monipuolista keskustelua väärinlukemisesta, ei pelkkiä virhelistauksia. -Aurorit
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2008, 11:23:48 kirjoittanut Renefer »
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
Vs: Lukutaidottomuutta, eli mitä olet lukenut väärin?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2008, 23:00:24 »
Oma lukuvirheeni voi olla k-15.

Selasin tekstitv:tä ja eräässä otsikossa luki todellisuudessa "muikku". Minulla ei ollut silmälaseja sillä hetkellä päässäni, joten en erottanut i:n pistettä, joten tulkitsin sen älläksi. Arvatkaapa mitä luin. Kyllä, luin sen tietenkin ''mulkku''. Sain kyllä tosi hyvät naurut kun menin hakemaan silmälasit kotelosta juuri siksi että voisin tarkistaa mitä siinä oikeasti lukee.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Magnum

• Frozen Windows
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2008, 00:00:50 »
Pahin virheeni, josta kaverini muistuttavat taukoamatta, on se kun luin kermakaljan väärin. Siitä on jo ihan älyttömästi aikaa, se oli varmaankin vuonna 2003, kun luin ensimmäistä kertaa Azkabanin vankia. Olin monta vuotta sata prosenttisen varma, että kermakalja, oli karmakalja. Olen myös lukenut Saksikäsi Edwardin pahasti väärin. En lukenut sitä Seksikäideksi, vaan Seksikäs Edwardiksi :D
"Heaven's not a place that you go when you die
It's that moment in life when you actually feel alive"

Poissa Emubird

• Fyysisesti paikalla, henkisesti muualla
  • Vuotislainen
  • Always the tone of surprise!
  • Pottermore: ScarletCentaur10898
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2008, 14:26:42 »
Olen aina lukenut, että Roope Ankalla on esilantti, vaikka se on oikeasti ensilantti. Lukemani paljastui, kun luin pikkusiskolleni Aku Ankkaa ääneen.
I have seen your heart, and it is mine
Blogini: http://mylifemyfandoms.blogspot.fi/

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2008, 14:00:27 »
Olen lukenut moniakin sanoja väärin, nimet ovat oma erikoisalani. Rita Luodiko oli aika kauankin Ludiko. Joskus pikkusiskoni tahtoi katsoa Simpsonit ja luuli niiden tulleen jo aamulla. Vähän aikaa ohjelmaluetteloa tarkasteltuani huomasin, että se kohta, jossa siskoni luuli lukevan Simpsonit, lukikin Sisustustiimi :)

//Luin juuri äsken sitä "vastan sitominen Lemmonleikon tapaan" -juttua tuolta jostain vuotiksen kolkasta. Luin ensin että Vatsan sitominen Lemmonleikon tapaan. Vähän ihmettelin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2008, 14:09:53 kirjoittanut Barella »
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2008, 12:35:17 »
Ei nyt tule mitään mieleen mitä olisi lukenut väärin, mutta muut ovat.

Olimme ostaneet uuden tiskikoneen, ja isäni luki käyttöohjeita. Hän luki ääneen:
-Astianpesukonetta ei saa asettaa keittiötason alle.
Olimme suunnitelleet laittavamme tiskikoneen juuri keittiötason alle. Isäni parkaisi:
-Mitä me ny tehdään, tämähän pitää palauttaa!
Äitini vilkaisi käyttöohjeita ja sanoi:
-No tätähän ei saa laittaa keittotason alle.
Siinä sitten naureskeltiin, minä olin silloin vielä aika pieni.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2008, 12:48:11 »
Välillä tuntuu, että minulla on jonkinsortin lukuhärö, kun luen niin monia asioita aivan väärin. Kun luin viime vuonna psykologian ylioppilaskokeisiin neuropsykologian kirjaa, tuumasin hormonierityksen homoeritykseksi luettuani, että lienee parasta pitää tauko. Monesti olen lukenut sanan paras sanaksi parsa ja tästä on jo kehittynyt lähes sisäpiirin vitsi. Näitä väärinlukemisia on todella paljon ja pitäisi ajan kanssa listata ne kaikki. Mutta homoeritys on se, joka on jäänyt parhaiten mieleen.
Pakko on paras muusa.

Monninen

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2008, 15:54:04 »
Mielestäni tämä on samanlaista listaamista, kuin hetki sitten lukotettu keskustelu Harry Potter -kirjojen väärinluetuista kohdista.Lukotettaessa kerrottiin ylläpidon sopineen, että kaikki keskustelut, joissa listaamisen lisäksi ei synny muuta keskustelua on lukotettava, joten tällä keskustelulla pitäisi olla sama kohtalo.

Lainaus
Lainaus
Olen myös lukenut väärin tappokirouksen avada kedavra... Olen lukenut sen avada kevadrana. ^^

Koska topicin taso väistämättä menee tällä aiheella ennen pitkää tuollaiseksi, ei sitä voida hyvällä tahdollakaan pitää enää keskusteluna. Galluppeja jonnekin muualle, kiitos :).

Lukotan.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #8 : Kesäkuu 29, 2008, 10:18:47 »
Hm. Voisiko täällä sitten keskustella väärin lukemisesta, eikä vain listata väärin lukemiaan asioita? (Onko sille jo topic?) ;)

Minä itse olen erittäin lahjakas väärin lukija, minkäänlaista lukihäiriötä tai hajataittoa minulla ei silti ole todettu. Luen kuitenkin usein erittäin nopeasti ja siten myös erittäin huolimattomasti. Profiileista minulla on tapana lukea pedofiilit ja joukkuetoristakin luin joukkue-editorin tässä taannoin. Monenlaisia muitakin lukuvirheitä on esiintynyt. Silloin kun luin VK:ta ensimmäistä kertaa, lueskelin Weasleyn väärin useampaan kertaan. En vain enää muista miten.

Mutta miksi ihmiset lukevat väärin, nekin, joilla lukemiseen liittyviä häiriöitä ei ole todettu? Omalla kohdallani syy on melko varmasti tuo huolimattomuus. Luen joskus niin nopeasti, etteivät kaikki kirjaimet ehdi mukaan. Sanan ymmärtämiseen riittää se, että ensimmäinen ja viimeinen kirjain ovat oikeilla paikoilla, muut voivat olla missä järjestyksessä hyvänsä, näin olen jostain lukenut. Nopealla vilkaisulla en tavallaan käsitä kaikkia kirjaimia, tai saatan äkkiä vilkaista kirjaimet joksikin muuksi. Jos keskityn lukemiseen kunnolla, ei lukuvirheitäkään tule, koska silloin en lue niin tappavaan tahtiin. Esimerkiksi vaikka kokeisiin lukiessani luen kyllä tavallisesti oikein.

Joskus nauran toisten väärinlukemisille, (olen vahingoniloinen, kjäh kjäh) vaikka en itse lue sen kummemmin. Joskus ihmiset vain lukevat niin jännällä tavalla väärin. Toinen tapaus, jossa luen itse herkästi väärin, on se, jos pitää lukea vaikkapa esitelmää luokan edessä. Silloin minua kai hermostuttaa ja se on syynä väärin lukemiseen. (Sosiaalisia paineita!)

~Moondancer (sysimetsän aarniopuu)

Ellene

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2008, 12:35:41 »
Minäkin luen välillä tosi nopeasti...
Kun luin ekan kerran Harry Pottereita ja tuli sana vaunuosasto, luin vaunusto. Jonkin aikaa sitten minulle paljastui, että se olikin vaunuosasto :]
Olen lukenut myös Durmstrangin väärin, jotenkin Drumstrang...

Huurretursas

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2008, 00:38:45 »
En nyt tiedä onko tämä niinkään väärinluettu, mutta PP:tä lukiessani luin Kuhnusarvion nimen väärin. Tai siis väärin ja väärin. Painotin sen väärin. Luin siis koko kirjan ensimmäisen kerran siten, että Kuhnusarvio oli Kuhnus-arvio, u know, ja sitten tajusin että ei ei, sehän pitää painottaa Kuhnu-sarvio. Kyllähän se ärsytti kun seuraavat kerrat kirjaa lukiessa meni siihen nimen oikein tavaamiseen :D Mä kyllä vähän ihmettelin sillon vuonna 2006 että mikä helkutin Kuhnus-arvio... :'D

On älyttömän ärsyttävää, kun on sataprosenttisen varma siitä, että on lukenut sanan oikein ja sitten tajuaakin että onkin ollut koko ajan väärässä :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2008, 00:42:00 kirjoittanut Huurretursas »

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #11 : Heinäkuu 10, 2008, 00:27:17 »
Mitäpä en olisi...
Silmät sumeina istuessani aamuisin koulubussissa on tullut parikin mielenkiintoista lukuvirhettä... Luin erään vastaantulevan bussin reittiä, kun silmiini osui Hourula. En ehtinyt tarkastaa oikeaa paikkaa, kun arvelin tietty, että luin väärin. Seuraavan kerran, kun saman linjan bussi tuli vastaan, luin Huorala... Ehdin vielä tavata sanan kunnolla läpi ja selvisikin, että siinä luki Haurala...
Toinen kämmi oli lukiessani Nokialle menevän bussin reittiä. Luin Kehon Ruskeepää, ja repesin aika lailla. Tajusin kyllä itse, että oikeasti bussissa luki Keho-Ruskeepää. Naurattaa yhä, kun kyseisen linjan bussi tulee vastaan :)
Kerran luin eräästä TKL:n bussista määränpääksi Etelä-Afrikan. Luin sen vielä kahdesti, ennen kuin hoksasin, että nythän oli aprillipäivä. Bussi oli tietty menossa Etelä-Hervantaan...
Näitä bussijuttuja minulla.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Monninen

• Ankeuttaja
Vs: Väärinlukemisesta
« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2008, 00:11:08 »
luin joskus Ircoroffin nimen väärin... Olikohan se "Ikroroff"... Tai jotain vastaavaa :D
Anteeksi valitukseni aikaisemmin...
Toivottavasti ette ottaneet nokkiinne?

Heips!

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #13 : Elokuu 03, 2008, 13:40:44 »
Mielestäni tämä on samanlaista listaamista, kuin hetki sitten lukotettu keskustelu Harry Potter -kirjojen väärinluetuista kohdista.Lukotettaessa kerrottiin ylläpidon sopineen, että kaikki keskustelut, joissa listaamisen lisäksi ei synny muuta keskustelua on lukotettava, joten tällä keskustelulla pitäisi olla sama kohtalo.

Puolustaudun sen verran, että en muistaakseni ole nähnytkään sitä lukotettua keskustelua. En voinut tietää ylläpidon sopimuksesta.

Anteeksi valitukseni aikaisemmin...
Toivottavasti ette ottaneet nokkiinne?

Ei se mitään. En minä ainakaan ottanut nokkiini:).
Kiitos Moondancerille loistavasta ideasta ja topicin pelastamisesta.

Luen usein väsyneenä väärin, jos en jaksa keskittyä. Nopeasti lukiessani tulee myös lukuvirheitä. Toisinaan ulkona liikkuessani, tai vaikka autossa istuessani annan katseeni vain lipua ympäristössä (vähän huonosti selitetty, mutta en osaa paremminkaan). Silloin tulee usein luettua jotain väärin, kun en varsinaisesti keskity lukemaan mitään. Katseeni vain osuu johonkin tekstiin jonka lukaisen ajatuksissani. Eli lyhyesti sanottuna lukuvirheitä sattuu eniten silloin kun en keskity.
Tässä yksi päivä luin kaupassa virhekuitit sanan (vaakojen vieressä kaikki on varmaan nähnyt niitä lappuja...) sanana viherkuitit.
Sitten tällainen painotus virhe. Jossain näin kadun nimen joka oli ojalankatu painotus menee siis ojalan-katu. Onnistuin jotenkin painottamaan sen oja-lanka-tu. tuohon -tu loppuun sitten vielä lisäsin ajatuksissani pikkutavun. Koska täällä liikkuu lapsia taidan jättää mainitsematta mitä siitä sitten tuli. ***tu jokainen voi varmaan omalla mielikuvituksella miettiä mitä tuossa tähtien paikalla olisi;)
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Shailaja

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Elokuu 07, 2008, 22:34:48 »
Ilta-Sanomissa kerrottiin jonkun julkkiksen yllätysraskaudesta. Luin jostain syystä koko ajan, että siinä luki raiskaus. Luin juttua pitkälle ja olin aivan ihmeissäni, miksi kyseinen henkilö oli hyvin iloinen ja samalla jännittynyt tulevasta perheenlisäyksestä ja kuinka heidän koko perhe on hyvin onnellinen :o

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #15 : Elokuu 08, 2008, 09:48:09 »
Näitä on hauska lukea :D Minä itse luen usein väärin, mutta osaan arvata että mikä se oikea sana on. Jos alkaa kuulostaa liian oudolta niin olen varmasti jossain kohtaa katsonut väärin... Useimmiten ne väärät sanat ovat jotain kaksimielisiä ja todella sopimattomia kyseiseen kohtaan.
Eniten on varmaaan jäänyt harmittamaan, kun luulin tosi pitkään että Luihuinen on Luihunen. Ymmärrettävä virhe, kun luin Salaisuuksien kammion seitsemänvuotiaana.
Samoin joskus pienenä luulin, että pudistaa päätä on puristaa päätä ja irvistää on hirvistää ja mopo on hopo. Näistä on kyllä tosi kauan, mutta muistan silti kun itsepintaisesti väitin että "ei se ole pudistaa, se on puristaa." =)
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Elokuu 13, 2008, 19:10:23 »
Olen erittäin lahjakas väärinlukija, varsinkin sivistyssanoja luen usein väärin ja päädyn vielä kailottelemaan niitä suureen ääneen kun haluan muka olla niin fiksu. Jos rupean lukemaan ihan tavallisen kirjan sivuakin tarkasti, huomaan monia sanoja, jotka olen lukenut ennen väärin. Siksipä en ryhdykään lukemaan niitä tarkasti. :P

Esimerkiksi naiivi-sanasta tuli naiviini. Jossain leffassa tyyppi sanoi naiiv enkuksi ja ensin luulin sitä englannin kieliseksi sanaksi, mutta sitten tajusin, että sehän on samanlainen molemmilla kielillä. Myös flannelli ja elämänkerta kuuluvat minun sanavarastooni. (flanelli ja elämäkerta)

Ja kirjoitetaanko se paikkakunta Savossa oikeasti Pieksämäki? Kun minä olen aina luullut sen olevan Pieksänmäki. Tämä selvisi pari päivää sitten.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2008, 19:39:21 kirjoittanut Heliodora »
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Poissa Autumn Twilight

• Auringon lapsi
  • Vuotislainen
  • Korpinkynsi Narniasta
« Vastaus #17 : Elokuu 20, 2008, 22:23:41 »
Tänään sain naurunaihetta siitä, kun luin että äidinkielen luokan seinällä olevassa monisteessa (joka käsitteli aineen kirjoittamista) puhuttiin sienestämisestä. Ja kun luin sen vielä monta kertaa eri kohdissa noin. Tuntui jotenkin oudolta kun kesken ohjeiden siitä, missä kohtaa otsikon pitää olla, aletaankin puhua sienistä. Eihän siinä tietenkään oikeasti niin lukenut, vaan kun menin katsomaan tarkemmin, näin että kyse olikin sisentämisestä. :D

Luulen että ennen kaikkea väärin lukeminen johtuu huolimattomuudesta. Ei katsota riittävän tarkasti, luetaan kiireellä tai muuta. Usein myös huomaan, että asiat jotka ovat mielessä sillä hetkellä näyttävät myös esiintyvän lukemissani teksteissä vaikka niin ei ole, mieleni vain tekee temppujaan. Ei ole vaikea uskoa että jos ajattelen jotain tiettyä asiaa, samantapaiset sanat tuovan sen mieleen.
Sitten voimmekin miettiä mitä se kertoo ihmisistä, jotka lukevan väärin vaikka minkälaisia kaksimielisyyksiä ;P
Toisaalta myös jos on vaikea lukea, esim. epäselvää tekstiä tai teksti on kaukana, tulee ymmärrettävästi lukuvirheitä. Saattaa olla että silloin joutuu "arvailemaan" sanoja kun saa vain alkukirjaimista kunnolla selvää.
Paikkakuntien nimiä tulee varmaan luettua väärin paljon siksi, että ei tavallaan ole sitä olettamusta siitä "oikeasta" sanasta, niillä nimillä ei ole mitään sääntöjä vaan ne voivat olla millaisia tahansa.

Itse en yleensä lue väärin, sillä olen huolellinen lukija, ja näkönikin on hyvä. Ihme kyllä en tee juurikaan lukuviheitä edes väsyneenä vaikka tuntuu että ei meinaa saada selvää sanoista (kirjoitusvirheitä kylläkin :D ).
Totta kai tällaiset jutut yleensä ovat hauskoja ja onhan niille kiva sitten naureskella. (:

Niin joo ja itsellänikin meinaa joka kerta tulla Saksikäsi Edwardista "seksikäs". Jotenkin vaikea päästä eroon kun se on pinttynyt vaikka tietääkin että se on väärin.

Myös flanelli ja elämänkerta kuuluvat minun sanavarastooni. (flanneli ja elämäkerta)
Siis se oikea sanahan on flanelli.
Little owls bring me messages, transparent envelopes, given by black daisies and through enormous telescopes, addressed the White Crow, sent it out, was it meant to get to me? 
Fantasianovelli: Unensieppaaja

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2008, 19:59:14 »
Aina välillä niitä sattuu minullekkin, varsinkin jos luen jotain erittäin nopeasti ja tai en keskity kunnolla. Luulin kauan että Luihuinen oli Luihunen ja että Korpinkynsi oli Korpikynsi. Minulle on aika yleistä että jätän jonkin kirjaimen pois välistä kun luen ja tulee jokin outo käännössana eteen. Luulin myös kauan että avada kedavra olisi avada kedavara ja tässä tapauksessa mielsin siihen taas lisäkirjaimen, jotta se olisi helpompi sanoa. Myös terveyskauppa Ikivireä luetaan monesti Ikivihreä, joka olisi myös ollut ihan ymmärrettävä nimi. Tässä en edes ollut ainoa, kuulin kun eräs ohikulkija kaupungilla itseasiassa huomasi että se on Ikivireä.

Sitä on jännä sitten joskus huomata, että kas, näinkö se oikeasti kirjoitetaan/luetaan. Minusta tuollaiset pienet lukuvirheet ovat aivan inhimillisiä ja luultavasti niitä sattuu paremmallekkin lukijalle. Mutta ei sitä aina jaksa keskittyä sataprosenttisesti ja silloin on huolimattomuus suurimmillaan. Esimerkiksi Harry Potteria lukiessani haluan tietää aina nopeasti mitä seuraavaksi tapahtuu (vaikka olen lukenut kirjat miljoona kertaa), joten pidän sanaloppua "itsestäänselvyytenä" ja näin niitä väärinlukemisia sitten syntyy.
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2008, 20:31:00 »
Sitä on jännä sitten joskus huomata, että kas, näinkö se oikeasti kirjoitetaan/luetaan. Minusta tuollaiset pienet lukuvirheet ovat aivan inhimillisiä ja luultavasti niitä sattuu paremmallekkin lukijalle. Mutta ei sitä aina jaksa keskittyä sataprosenttisesti ja silloin on huolimattomuus suurimmillaan. Esimerkiksi Harry Potteria lukiessani haluan tietää aina nopeasti mitä seuraavaksi tapahtuu (vaikka olen lukenut kirjat miljoona kertaa), joten pidän sanaloppua "itsestäänselvyytenä" ja näin niitä väärinlukemisia sitten syntyy.

Olen tässä samaa mieltä. Luen usein illalla ennen nukkumaanmenoa, jolloin tulee joskus lukuvirheitä. Yleensä eniten niitä tulee juuri ennen luetuissa kirjoissa, joissa sanat ovat itsestäänselvyyksiä. Juuri Pottereissa minulla pinttyi monia pikkuvirheitä, joilla ei ollut suurempaa merkitystä, ja joita piti itsestäänselvyytenä. Niillä ei nyt ole niin väliä. Kaikille niitä on tullut, mutta minä en edes kaikkia muistakaan. Minulla käy usein niin, että "plärään" jotain kirjaa, jostain hyppää sitten silmille jokin jännä sana ja on pakko katsoa uudelleen. Sitten se on jotain ihan muuta. Esim. se on voisi olla seonnut nopeasti luettuna.

Pottereiden lukuvirheet nyt tulevat mieleen. Luihuinen oli Luihunen. Luin vielä Viisasten kiven melkoisen myöhään, kolmannella luokalla, eli en edes ollut erit. nuori. Metamorfimaagi oli minulle kesäkuuhun saakka metaformaagi, näin olen varmasti kirjoittanut myös jonnekin Vuotikseenkin. Durmstrangin luin aina noin, varmaan kirjoitinkin, mutta ajattelin Drumstrang. Avada kedavra oli avada kedarva ja Ginevra Ginerva. Nuo olivat nyt pieniä, muuta en kai olekaan lukenut väärin Pottereista. Muita lukuvirheitä ei nyt äkkiseltään tule mieleen.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Soap Bubble

• Vuotislainen
  • !Aaliops NE änim
« Vastaus #20 : Syyskuu 06, 2008, 10:59:57 »
Väärin lukeminen on jännä asia. Sitä vain joskus yhtäkkiä huomaa, että on lukenut jonkin asian aina väärin. Luulen, että se johtuu siitä, että emme yleensä katso sanan kaikkia kirjaimia, vaan luemme sanat... ikään kuin kokonaisuuksina.
Luin todella kauan muutaman nimet Pottereissa väärin. Matami Rosmerta oli Rosmeta. Kangistumis tyystilys oli kangistumis tyylistys. Muita ei mieleeni juuri nyt muistu, vaikka olen ihan varma että luin useita muitakin nimiä ihan poskelleen. Muoksin jos mieleeni tulee lisää :)
"Mikä tahansa on mahdollista, kunhan vain kantti kestää."

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #21 : Lokakuu 25, 2008, 18:27:09 »
Juuh, tässä lähiaikoina on tullut luettua kaikenlaista väärin... :D

Aika nolo juttu sattui, kun luimme kaverin kanssa luokan edessä The Beatles -seinätyötämme, ja siinä puhuttiin liekehtivästä piiraasta. (Siis kyseessä oli joku John Lennonin näkemä uni, jossa Lennon näki että yhtyeen nimeksi tulisi Beatles. Siinä oli siis jokin liekehtivä piiras.) No, kun kirjoitin tuota kohtaa, meinasin koko ajan väkisinkin kirjoittaa liekehtivä pikari. Ja niinhän siinä kävi, että luin sen koko luokan edessä ensin liekehtivänä pikarina, enne kuin tajusin korjata virheen. Ja kun kaikki pitävät minua jo muutenkin ihan hulluna potteristiuteni takia, tämä olikin kiva juttu... -.- :D
Toinen juttu sattui tänään kaupassa. Kävelin hyllyn ohi, jossa oli jotain viininvalmistusjuttuja. No, siinä oli joku pussukka, jossa luki "kertakäyttöisiä siiviläpusseja". Minä menin lukemaan, että kertakäyttöisiä silmäpusseja. Oli pakko palata takaisin ja lukea uudestaan. :D

Lukuvirheitä ei tule minulle kovin usein, en ainakaan myönnä... :D No, kyllä sitä joskus kun lukee vaikkapa luokassa ääneen kirjasta jotain, alkaa änkyttää, kun ei saa selvää sanoista... Ei aina kovin kivaa. Mutta nämä hauskat virheet ovat aina parhaita. :D
Using the "are we", are we?

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
Onhan sitä itsekin luettu..
« Vastaus #22 : Marraskuu 08, 2008, 19:40:27 »
Pikku VEljeni katsoo lilo&Stichiä.

" Nyt mun koko huone katoaa, K*staan aukkoon!" möödlin (samapa tuo...) ääni kajautti. hän on tyttö, ja tahtoo kusat aukkoon? No, sitten katsoin uudestaan saman kohda, "Nyt mun koko huone katoaa mustaan aukkoon!" Niin tietenkin...

//metamor..meta..merta...mefa.. metarom...metamorfrmaagi?metamorfimaagi? aivan älytön sana! meta-morfi-maagi! mulle se on aina ollut metamorfmaagi.tai morfaagi.. :D uups.
Sitten nämä "kalmanhan(a-)aukio" jutut on ärsyttääviiä! Vihaan niitä luettavuuden vuoksi, muttta siksihän potterit ovat niin nerokkaita. Ja sitten..
meillä oli paperin myynti. Piti tehdä kyltti jossa lukee "myynnissä talouspaperia" koska meillä oli vielä jäljellä papereita. Sitten kaverit alkavat räkättämään ja tyrskimään naurusta. Meikä ihmettelee että mikä nyt on niin hauskaa.
Luin lapun useaan kertaan. "Talouspaperia..." "talos..." oho..
Sitten se huomattiin... "myynnissä talospaperia". Ups. Meikäläinen meni hiljaa hipsuttaen sinne lisäämässä kahden sentin kokoisen Uun.. vaikeaa, suomenkieli nääs...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2009, 18:12:25 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa emwt

• Hovisäätäjä
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko vai Luihuinen?
« Vastaus #23 : Marraskuu 08, 2008, 21:56:17 »
Viime viikonlppuna käi ilmi, että eräs kaverini oli vuosikasia lukenut Pikku-Hirttivaaran Pikku-Hinttivaarana. Siitä irtosi kyllä hyvät naurut. Kaksimielistä porukkaa ollaan muutenkin :) mutta tuo oli viikonlopun kohokohta.
Kaiken säätämisen keskipisteessä.

Poissa Evilheart

• Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Taivaskiiturit, neiti kapteeni
« Vastaus #24 : Marraskuu 08, 2008, 22:11:01 »
Tämä nyt ei liity itseeni, mutta väärinlukemiseen silti.
Meidän täytyi tehdä opon esitelmä jostain ammatista, kuten meillä ihmeellisesti on joka vuosi täytynyt, hmm..
No enivei, eräs luokkamme poika oli päättänyt tehdä maanviljelistä esitelmänsä ja lukikin jotenkuten näin: " Jos perheen poika haluaa jatkaa isänsä jalanjälkiä, on heidän mahdollista tehdä sukupuolen vaihdos."
Kyllä luokka repesi ja kerrottaessa pojalle miten hän oli sanonut, ei jätkä tahtonut millään myöntää " Ettekö te tosiaan tiedä sitä sukupuolen vaihdosta, se tila siirtyy isältä pojalle. "     " Joo joo, tiedetään me se sukupolven vaihdos."    " No sitähän minä sanoin"   " Etpäs, vaan puhuit sukupuolen vaihdoksesta."

I wanna spend my nights and days between your arms
Every day breathing your love
And even in my dreams I wanna be kissing your lips
Baby, breathing your love

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #25 : Marraskuu 09, 2008, 19:28:32 »
No minä olen lukenut koko elämäni aina jotakin väärin.

Yleensä väärinlukeminen (omat tai muiden) ovat erittäin huvittavia ja yleensä niistä saadaan kunnon naurut. Minulla ei ole mitään erityisiä tilanteita, joissa huomaisin useimmiten lukevani väärin vaan sitä tapahtuu täysin satunnaisesti. Nukkuminen/kellonaika ei vaikuta siihen juuri lainkaan.

Yleensä tykkään ajatuksissani lyhentää sanoa tai muokata ne vähän helpommin sanottaviin muotoihin ja sitten väitän ihan pokkana myöhemmin, että kyllä se vain niin menee. Eräs lyhentämistapaus on jo mainittukin; Metamorfimaagi. No luin sen tietenkin metaformaagina vaikka kuinka kauan.
Helpommaksi olen muokannut mm ajatuseulan. Se on minulle ajatusseula. Sehän kuulostaakin paljon järkevämmältä;)

Tässä oli vain muutama esimerkki, mutta yleensä ne ovat paljon pahempia. En tosin enää kiinnitä niihin niin paljoa huomiota (olivat ne sitten kuinka hauskoja tahansa), sillä sitä vain kertakaikiaan tapahtuu niin usein. En muista niitä jälkeenpäin. Ehkä se on vain ihan hyvä, sillä muuten tämä topic olisi jo paljon paljon pidempi.

-Feen
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #26 : Marraskuu 09, 2008, 21:35:40 »
Minä luen väärin kokoajan. En väsyneenä, vaan ihan pirteänäkin. Varmaan sillä on huolimattomuuden kanssa jotain tekemistä :> Erityisesti sanat ja nimet jotka sisältävät paljon konsonantteja, vähän vokaaleja ja sellaisia kirjaimia kuin c, d, w, q, g tulee jotenkin vain silmäiltyä, ja arvattua sitten mikä se sana voisikaan olla. Joten varmastihan ne väärin menee.

Harry Pottereista olen lukenut niin paljon väärin etten enää kaikkia virheitä enää muistakkaan. Serkkujen kanssa sitten nauretaan niille :) Esimerkiksi Percy on ollut minulle aina Precy. Ja thestralit olen aina ajatellut thersaleiksi. Tajusin asian laidan vasta vähän aikaa sitten :] Myös luihuisten kirjoittamisessa minun on aina oltava tarkka, ettei sieltä tule luihunen.

Onkohan olemassa ainuttakaan kirjaa jossa en olisi lukenut ainakin muutamaa sanaa väärin?

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Marraskuu 10, 2008, 19:56:35 »
Minä luen tosi usein väärin ;D niin kuolussa kun kotonakin.

Luen esimerkiksi pottereissa aina metaformaagi ja ajatusseula. Enkä enää pysty edes niitä oikeaan moutoo opettelemaan. Sitten siwassa vähän aikaa sitten sain jotenkin Tuttifrutti Blakista Flaibäkin :D Luin jotain ihan outa sillon..

Luen jokapäivä ainakin kerran jotain väärin ja repeilen aina tunneillakin omille lukemisilleni.

Poissa Saphire Tulenpunainen

• Kliseitä rakastava
  • Hirnyrkki
  • UGH!
« Vastaus #28 : Helmikuu 05, 2009, 23:12:05 »
Nämä väärinlukemiset (ja kuulemsiet) on kyllä niin hervottoman hauskoja juttuja aina, parhaita silloin kun on nukkunut vähän ja väsyttää ja istuu kahvilla koulun aulassa kavereitten kanssa tai ruokalassa. ^^

Minä luen kaiken aina kaksimielisesti. Mistähän johtuu, omasta pääkopasta kenties? :D En minä rakasta sellaisia juttuja en, missään nimessä! :D

En nyt muista kaikkea mitä olen lukenut. Voisin joskus kerätä listaa niistä, ja laittaa tänne. :D En kyllä tajua miten ihminen voi lukea väärin, onko se vain sen akia että on väsyksissä tai ei keskity tekstiin ,vai puuttuuko alitajunta kehiin? Hmm... ^^;
"Minä annan kaiken ja enemmän tuli polttaa uskon mihinkään, mitä sitten jos sielun menettää. Mutta on vaan pakko roikkuu perässä."  I want stay Together Forever.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #29 : Helmikuu 06, 2009, 11:12:01 »
Mä luen aika usein sanoja väärin, johtuu varmaan vauhdikkaasta lukunopeudesta. Yleensä mä luen yllätyksettömästi sillä tavoin väärin, että jos mä olen innoissani jostain tai touhunnut paljon jonkun kimpussa, niin sitten luen sanat tähän teemaan sopivasti. Esimerkiksi Potter-pössyn aikana mä luen vaikka sanan 'kuiskaus' muodossa 'huispaus'. Tai jotain tuollaista, en nyt muista tähän hätään yhtään aitoa esimerkkiä, mutta tuohon suuntaan. Mulla oli aivotärähdys muutaman vuotta sitten ja silloin huomasin mun lukukykyni väliaikaisesti kärsineen aika selvästi. Mä luin paljon hitaammin ja usein tosiaan sanat menivät myös jotenkin väärin. 'Kehräämöstä' tuli 'heräämö' ja tällaista. Mutta onneksi toi vaihe kesti vaan jonkun kuukauden ja nyt mä luen ihan entiseen tahtiin, väärin aina silloin tällöin, mutta en häiritsevissä määrin. 

Aika uusi väärinlukeminen liittyi maitotölkissä (olikohan kyseessä Valion pönikkä) olevaan mainokseen. Siinä oli niitä Kelda-keittoja. Mä luin ties kuinka pitkään sen Keida-keittona, en siis katsonut muuten kuin hätäisesti kuvaa keittotölkistä (jossa Kelda lukee selvästi kaunolla) vaan luin niitä tekstejä. Vasta kun mulle huomautettiin, että se on Kelda-keitto, mä tajusin erheeni. Mutta vieläkin mä luen sen Keidana ja sitten vasta muistan, että oho, ei se ollutkaan Keida. Varmaan toi moka johtuu osin siitä, että Keida ja keitto alkavat molemmat k-e-i

Helpommaksi olen muokannut mm ajatuseulan. Se on minulle ajatusseula. Sehän kuulostaakin paljon järkevämmältä;)
Ai jaa. Nyt vasta sain selville, että kyseinen vekotin kirjoitetaan yhdellä ässällä :O Kahdella se olisi tosiaan paljon järkevämpi... :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornGhost192
« Vastaus #30 : Helmikuu 06, 2009, 15:28:26 »
Luen aika useinkin väärin väyneenä tai kun en kunnolla keskity lukemiseen vaan vaikka kuuntelen musiikkia samalla. Myös se vaikuttaa, että luen todella nopeasti. Yllensä virhettä ei huomaa ennen kuin lukee kirjan uudestaan tai joku kertoo mikä se sana oikeasti on, mutta kyllähän sitä joskus lukee niin hulluja sanoja, että kun on lukenut vähän eteenpäin tulee sellainen olo, että hetkinen ei kai siinänyt noin voi lukea.. Luen myös väärin joskus hermostuneena esim jos pitää pitää esitelmä luokan edessä tai vastaavaa.

Ei tule montaa väärinlukemista mieleen, mutta yhtä aika pahaa en unohda koskaan.. Kun meiltä kotoa haluaa lähteä vähän suurenpaan laskettelukeskukseen tulee vastaan hiomopalvelu (joku voi jo tästä arvata mitä olen oikein lukenut ;D) ja vaikka olen jo kanapään kautta oppinut mitä siinä lukee luen sen silti joka ainut kerta homopalveluksi. ;) (En muuten ole ainoa joka lukee näin, nimittäin siskoni ja yksi kaverini lukevat sen aina samalla lailla)..
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #31 : Helmikuu 09, 2009, 17:18:57 »
Jos en keskity kunnolla siihen mitä luen, olen todella väsynyt ja luen liian nopeasti, niin pikku virheitä tulee paljon. Ja silloin kun olen liian innoissani saatuani vihdoin käsiini sen kaivatun kirjan, luen vähän hutaisemalla. Väännän välillä jotain ihan omiani ihan tavallisenkin sanan kohdalla. Yleensä kun luen väärin, luen sen kohdan ihan pokkana läpi ja tajuan vasta hetken kuluttua että hei, tuossa ei tainnut olla kaikki ihan oikein.

Tänään torilla istuessani bussissa vetelin aika paljon omia versioita bussien määränpäistä. Pernosta tuli mikäs muukaan kuin pervo, satamaan menevän bussin väänsin saatanaksi ja liedosta tuli liero :D. Olen tarkkaavaisella tuulella tänään toden totta... välillä näistä lukuvirheistä tulee todella koomisia mutta lähinnä outoja.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Huhtikuu 30, 2009, 21:21:58 »
Noh, tuossa talvella kun oltiin laskettelemassa, niin siellä hissimäen varrella on aina mainoksi, sellaisia suuria mainoskylttejä. Ja sitten siellä oli yksi mainos jonka arvaatte-kyllä-kuka luki hiukan väärin.
Mainoksessa luki suurin kirjaimin WehoPuts.
No minä tietenkin katoin siinä lukevan WelhoPutsis.
Kyllä sitä katsoin sitten kahteen kertaan... No, onneksi kukaan ei tiedä, sillä jos tietäisi saisin iäisyyden kuulla vitsejä tuosta, ihan kun niitä vitsejä ei minun laskettelustani väännettäisi ihan tarpeeksi, ainakin niiden vääriin jalkoihin menneiden monojenkin osalta... Mutta eipäs nyt offailla :) Kuitenkin, kyllä minun varmaan pitäisi lukemaan opetella 8)

Jeij!! Sadas viestini Vuotikseen!

Poissa Minevra

• Vuotislainen
  • Avril- ja Potter- fani
« Vastaus #33 : Toukokuu 01, 2009, 15:53:48 »
Minullakin niitä lukuvirheitä tulee väsyneenä ja silloin kun ei keskity, mutta kyllä muulloinkin. Olen luullut ainakin kymmenen vuotta (eli melkein koko elämäni) että luultavasti on luutavasti. Luutavasti kuulostaa edelleenkin paremmalta korvaani :D Kaikkein inhotavinta väärinlukemisessa on, kun on julkisella paikalla ja väärin luettu asia alkaa naurattaa kauheasti. Myös joskus kun muistelen, mitä hassua minä tai joku tuttu on lukenut, niin sekin naurattaa.

Näitä Potter-väärinlukemisia on esim. Irveta - Iverta (kumpi noista on oikein :O) ja Puuskupuh - Puuksupuh.
Eräs tuttu painotti väärin sellaisen kunnan nimen kuin Kärsämänkylä (eli Kärsämän-kylä). Hän painotti sen Kärsä-mänkyläksi : D Ei kuulosta kovin houkuttelevalta paikannimeltä.
"Voi Harry", Hermione sanoi väsyneesti, "Koko juttu on pelkkää potaskaa. "

Kuoleman varjelukset, sivu 453

Eme

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Heinäkuu 16, 2009, 19:29:05 »
No, Luihuisen olen lukenut jo montamonta vuotta Luihusena. Paljastui sitten eräänä kauniina päivänä että se onkin Luihuinen.
Luulin ekaksi sitä kirjotusvirheeksi. Ja meidän koulukyytin linkkarissa on raivausvälineet. Mie tietysti luin että Raiskausvälineet ja ihmettelin sitä sitte kaverille ääneen.

Poissa Beatrix

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #35 : Heinäkuu 17, 2009, 02:50:21 »
Ei niitä muistiin ole kyllä monia jäänyt, mutta muutama niitä on näin iltaisin väsyksissä esim Pottereita lueskellessa.
Esimerkiksi karkotaseet oli minulle parin vuoden ajan karkosateet Ja ensimmäisen kerran kun luin VK:ta niin huispaus olikin kuispaus ;D
Se johtuu minun kohdallani yleensä väsymyksestä, taikka huolimattomasta lukemisesta, ja luen kirjoja aina iltaisin joten tuo väsymyskin täsmäisi...
No jos lakkaisi pölisemästä kun en enää saa asiaa aikaan... *haukotus*

Snouk

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Heinäkuu 17, 2009, 09:10:26 »
Jouduin kerran terveystiedon tunnilla lukemaan ääneen, mikä ei sinänsä ollut minusta noloa. En pidä ääneen lukemisesta, sillä inhoan jos sanat menee sekaisin ja suuta kuivaa ja ääni saattaa väristä. Oikeasti kirjassa luki, jotain, mitä en tarkalleen muista, mutta loppuosa oli:
"...ei toivottuja raskauksia."
Luin väärin ääneen koko luokalle, että:
"...ei toivottuja raiskauksia." Kaikki repesivät nauramaan, kun he seurasivat omista kirjoistaan lukemaani tekstiä ja menin lisäämään yhden mukavan kirjaimen sinne. Eräs ystäväni sitten ryhtyi veeittuilemaan aiheesta ja kysyi, miksi kukaan tahtoisi hänet raiskattavan? Suutuin hieman, joten aloin selostaa opettajan kuullen kovaan ääneen, kuinka jotkut naiset fantasioivat raiskauksista.

Tuli tässä taas mieleen yksi. Olin pienempänä ensimmäisiä kertoja Linnanmäellä. Jonotettiin sitten rinkeliin ja rupesin lukemaan kylttiä, jossa luki:
"Emme voi täyttää gondoleita järjestyksessä tasapainon vuoksi."
Luin vahingossa:
"Emme voi täyttää gondomeita järjestyksessä tasapainon vuoksi." Pointtihan tässä on se, että ihmettelin tuota gondomia äänen, mikä tietysti ääneen sanottuna kuulostaa kondomilta ja niinhän minä sen ajattelinkin, joten kysäisin:
"Miks noi täyttää kondomeita?"

Tykkään lukea jotain kivaa kirjaa ääneen jollekin tutulleni jos olemme kahdestaan, mutta en halua lukea suurelle joukolle, koska ääneni ei ole kovinkaan kaunis. En tarkoita, että kuulostaisin miltään varikselta, mutta minulla menee sanat helposti sekaisin, enkä tykkää siitä yhtään. Toisinaan taas luen niin nopeasti, että hypin riviltä toiselle, enkä saa enää mitään selvää lukemastani.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2009, 14:11:29 kirjoittanut Snouk »

Sanderson

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Heinäkuu 17, 2009, 11:11:01 »
Kjeh, aika hassuja virheitä. :P
Itselläni ei ole sattunut moisia pitkään aikaan, mutta en muista mitään isoja väärinlukemisia.

Poissa Chita

• Tipupu
  • Vuotislainen
  • If happy ever after did exist.
« Vastaus #38 : Heinäkuu 22, 2009, 23:43:35 »
Itse en juuri nyt muista mitä olen väärin lukenut mutta sen olen huomannut että aina kun luen ääneen tulee virheitä aivan järkyttävän paljon ja jos luen päässä ei niitä tule yhtään.

Minyaww

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Elokuu 08, 2009, 22:45:36 »
Minä ainakin näin ahkerana ristikoidenratkaisijana ikävä kyllä luen aina vihjeet väärin... Lopulta kymmenen minuutin pähkäröinnin jälkeen huomaan, että olen lukenut vihjeen väärin, ja ratkaisu onkin itsestäänselvä.

Minäkin olen koko sen ajan, kun olen Pottereita lukenut, että Luihuinen kirjoitetaan Luihunen. Huomasin virheeni noin puolitoista vuotta sitten, kun katsoin jotain elokuvista. Luulin ensin, etä teksteissä oli kirjoitusvirhe, mutta kun katsoin jokaikisestä kirjasta, huomasin, että olin lukenut sen monta vuotta väärin. Kutsun sitä kyllä vieläkin Luihuiseksi...
Ja Hagrid oli minulle ensin Hadrig.

Mitä?! Kirjoitetaanko ajatuseula yhdellä ässällä? Enpä ole tuotakaan huomannut... *nolo*

Mitäköhän kaikkea noiden lisäksi olen Pottereista lukenut väärin...

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
« Vastaus #40 : Elokuu 09, 2009, 02:17:19 »
Luen melkein aina väärin jotain ja siitä saakin revittyä aina hyvät naurut. Yleensä väärin lukemiseni johtuu tosin siitä, että vilkaisen jotain tekstiä tosi nopeasti ajattelematta paljoakaan. Minulla on myös hassu tapa lausua ääneen kavereilleni tai perheenjäsenille väärin lukemani kohta, usein vieläpä epäuskoisella äänensävyllä - ihan kuin tietäisin, että nyt meni taas vikaan.

Suosikkiasiani, minkä luen aina ja jokaikinen kerta väärin, on ravintola nimeltään Supremo. Se tulee aina vastaan, kun menen bussilla Helsinkiin, ja luen sen aina Superemona :'D Nauratin kavereitani yhdellä bussireissulla tällä nerokkaalla välätykselläni.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #41 : Elokuu 09, 2009, 02:38:50 »
Tuttua, tuttuako? Voi kyllä vain!

Tapahtuu joskus aivan liian useasti. Juuri sen takia, jos vilkaisen sen verran nopeasti etten ihan kokonaan sisäistä sitä sanaa. Siinä vaiheesa apuun rientää aivan mahtava mielikuvitukseni, joten lopputulos jostain sanasta voi olla hyvinkin....mielikuvituksellinen(?) :D Pottereissa on vaikka kuinka paljon tällaisia juttuja. Luin aina, että Zacharias Smith (oliko se sen sukunimi) oli Zahrias. Ja joo tuo ajatuseula, olen aina ajatellut että se on ajatusseula ja jos olen sanonut sen ääneen olen sanonut sen tuollain juuri kahdella ässällä.

Aika jännä juttu oli joskus vuosia sitten, kun isäni kanssa kävelin kaupunkimme valintatalon ohitse. Katsoin sitä ja kysyin häneltä "mikä ihme tossa lukee? Valiontatalo???" Isäni oli siinä vieressä hyvinkin huvittunut ja sanoi että luepas uudestaan. Yritin toisen kerran ja sillon sain väännettyä siitä jotain "valin tatalo". Sitten kun pitkään pitkään katoin sitä ja aivonystyräni alkoivat työskennellä kunnolla tajusin, että siinä kaupan ovien yläpuolella lukee Valintatalo! Kyllä mä siis oon aina tienny Valintatalot etc mutta sillä hetkellä tuli kamala ajatuskatkos. Outoa. o.O
Is this the real life, is this just fantasy ?

Cicerille

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Elokuu 12, 2009, 11:23:34 »
Siis minä luin ties kuinka pitkään Avada Kedavran Avada Kevadrana. Ihan yleinen virhe, kaverini luki kans noin. Ja Potter-nimissä on aika paljon sellasia, että vilkasen nimeä ja väännän sen mielessäni vähän helpompaan muotoon.

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #43 : Elokuu 12, 2009, 12:25:12 »
Oho. En siis jälleen ole ainoa. Minä luen melkein aina väärin, varsinkin jos kyse on jostain nimistä. Pitkistä asioista, esim fodioiden tieteellisimmistä nimistä jää varmasti jotain hassuja kohtia aina pois. Ja olen nimennyt tämän väärinlukemiseni automaattiseksi tekstinsyötöksi omassa päässäni. Siis muutan sanoja mieleisikseni ^-^

Hyvänä esimerkkinä ihmettelin joskus erään kadun nimeä. Sen oikea nimi oli Maneesinkatu ja tämä tyttö luki Majoneesinkatu. Siinä piti monet kerrat ihmetellä, että kuka pahvi nimeäisi kadun Majoneesikaduksi.
Olin tuossa Saksassa viimeviikolla ja lueskelin niitä kaikkia paikkojennimiä sun muita. Nyt en kyllä muista yhtään hyvää mokaani, mutta isosisko joutui kokoajan lisäämään minulle jotain pieniä kirjaimia sinne sanaan. Parikin kertaa hän ilmoitti, että lueppas uudestaan tai lueppas sellain miten lukisit Suomessa. Ja sitten minulle yleensä valkeni :D
Ajatuseula tuotti minullekkin ongelmia kun siihen ensimmäistä kertaa tutustuttiin. "Ajatusseula? Ajatu eula? Ajatus eula? Mikä toi on!" Ja sitten meitä oli kohta kaksi pohtimassa, että mitä se oli. Päätin, että sen täytyi olla kirjoitusvirhe :D Ei se kyllä ollut. Siihen ei olla ikinä lisätty sitä kahta ässää. Masentavaa.
Ja sitten kavereiden kanssa kirjoitellaan tarinoita ja eräs onkin kokoajan kysymässä erittäin hämmentyneenä: "Mitä Tossa lukee Ô_o" Koska olen, ihme kyllä, lukenut väärin. Tästäkään en kyllä muista esimerkkiä, mutta näin tapahtuu Aina, kun minulle tungetaan tarina käsiin. Se on kivaa ^-^ Ja mese! Herrajumala tulee luettua aina väärin. Melkein joka ryhmäkeskustelussa minulta tulee sellainen viesti, missä lukee jotain "Mie luin vahingossa jnejne..." Otetaanpa lonkalta vedetty esimerkkilause: Vähänkö tänään oli kivaa koulussa kun puolet luokkaa oli kipeänä! Ja sitten tulen minä ja luen vaikkapa: Puolet luokkaa vähänkö koulussa kipeänä! Ja sitten mie oon vähänaikaa et Täh ja luen uudestaan. Tällä kertaa oikein. Yleensä :D Tätä käy siis kokoajan!

Kyllä luen asioita mielleläni väärin. Kokoajan. Älkää pyytäkö minua Betaamaan tekstejänne ;D
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Poissa Fogo

• Vuotislainen
    • KUHVIKAPPI
  • Pottermore: SkullSeeker26697
« Vastaus #44 : Elokuu 17, 2009, 11:57:55 »
Asuntomme yhteisen saunan ovessa on kyltti, jossa lukee "VARO KYNNYSTÄ!" Olen jo monta kertaa käynyt saunassa, mutta aina yhä uudelleen luen kyltin sivusilmällä väärin: "KIITOS KÄYNNISTÄ!" Vielä kolmannelalkin kerralla ihmettelin kovasti, miksi siinä niin mahtaa lukea. Nyt kuitenkin muistan sen jo ulkoa. :D
Na zdrowie!

Poissa Minsvo

• shakes all over like a jellyfish
  • Vuotislainen
    • dA
« Vastaus #45 : Syyskuu 15, 2009, 18:32:31 »
Minusta on tullut hidas lukija, koska haluan varmistaa että luen kaiken oikein. Ennen luin todella nopeasti, mutta olen huomannut että viimeisen vuoden ajan olen hidastunut. Jos en ole varma, luinko oikein, on pakko lukea uudestaan. Joskus silmäni hyppivät, ja se johtaa siihen että saatan lukea saman sivun kolmesti. Ärsyttävää kyllä, mutta yhtä ärsyttävää oli todeta seiskapotteria lukiessa mikä Penelopen sukunimi todellisuudessa on. Koko pienen ikäni olin luullut sitä ihan joksikin muuksi kuin Clearwateriksi.

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Syyskuu 15, 2009, 20:00:02 »
Naapurieni vessassa on kaksi pyyhettä. Ensimmäisessä lukee "kädet" ja toisessa "jalat kasvot", mutta se toinen on piilossa ja näen aina ensin tuon ensimmäisen pyyhkeen, ja kun käännyn katsomaan toista aivoni odottavat siinä lukevan jalat, ja luen sen AINA väärin. En opi ikinä :).

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #47 : Lokakuu 13, 2009, 18:18:59 »
Näistä on kyllä tosi kauan, mutta muistan silti kun itsepintaisesti väitin että "ei se ole pudistaa, se on puristaa." =)
on se puristaa. Tääl askolas nääs. Tieräks sitä et myö miähet ajetaa tiällä -sanotaan täällä..
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Sonija

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Lokakuu 29, 2009, 20:01:56 »
Tätä sattuu minulle nykyään harva se päivä. Joskus aikoinaan luin väärin vain kirjoista, mutta nyt kaikki liikennemerkit, kauppojen nimet ja muut vastaavat muuttavat muotoaan... Yleensä kuitenkin niin omituiseen suuntaan, että tulee siis MITÄ??! -olo ja on pakko vilkaista uudestaan.

Ilman silmälaseja luen kaiken väärin. Itsestäänselvää, kun kerran likinäköisyydestä kärsin, mutta todella häiritsevää, jos olen unohtanut laittaa lasit päähän enkä tajua, että ne puuttuvat... (Pistäkääpä paremmaksi: ilmoitustaululla lukee ABIRISTEILY kissankokoisilla kirjaimilla. Minä, myyränsilmäinen likinäköinen limalinssinen otus, luen väärin: KANATAISTELU. Kaverit nauroivat katketakseen ilmeelleni...)

Potterista olen lukenut useamman jutun väärin, luonnollisesti. Klassisesti Hagrid muuttui Hadrigiksi. Dumbledoren luin pitkään Dundledorena, Kalmanhanaukion Kalmanhana-aukiona (vaikka siinä ei ole viivaa...)... Paras tähän mennessä on Poimittaislinja. Vasta kaksi vuotta sitten tajusin, että kyse ei ole Pommittaislinjasta. Keskustelin väärin lukemisesta äitini kanssa; hän on lukenut Poimittaislinjan aina Poikittaislinjana, eikä tajunnut virhettä ennen kuin kerroin omasta mokastani... Nimien väärin lukeminen on todella noloa keskustelutilanteissa. *köh köh*

Jos tähän kirjoittaisi listan kaikista virheistä, tulisi sanaraja vastaan...

//muoksista

Tulipas juuri mieleeni... Tietävätkö kaikki, mitä Valion maitotölkkien kyljessä nykyään lukee? Aivan oikein... Suolaista maitoa. (Vähänkö ihmettelin ekalla kerralla kun luin...)

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2009, 21:51:57 kirjoittanut Erna »

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Lokakuu 31, 2009, 16:33:50 »
Väärinlukemiseni saattavat olla vähän sopimatomia.

kerran näin mainoskyltin, jossa luki: "Huopia, joka makuun."
Minä luin: "Huoria joka makuun."

Ollessani kerran kaupassa näin valmisruokapakkauksen, jossa luki: "Härän ruukku"
Minä luin: "Härän runkkuu"
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard