Kirjoittaja Aihe: Miten ja missä luit KV:n/DH:n?  (Luettu 16959 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Miten ja missä luit KV:n/DH:n?
« : Kesäkuu 02, 2008, 17:21:47 »
Tarkoitus on siis kertoa viimeisen Harry Potterin lukemisesta. Siitä kirjasta mihin kaikki loppui.
Kertokaa vaikka tällaisia asioita. Missä luit viimeisen Potterin? Luitko sen kerralla vai pienemmissä pätkissä? Kuinka kauan sinulla meni kirjan lukemiseen? Odotitko suomennosta vai luitko englannikielisenä? Kuuntelitko jotain musiikkia lukiessasi? Jos kuuntelit niin mitä? Söitkö jotain lukiessasi? Mitä ajattelit ja teit, kun olit lukenut kirjan loppuun? Mihin aikaan luit kirjan loppuun (yöllä? illalla? päivällä koulussa/töissä? aamulla?) Kertokaa myös jos luitte englanninkielisenkin, oliko mielestäsi englanninkielinen vai suomennos SE viimeinen kirja, jonka jälkeen ei ole enää mitään mitä odottaa.

Minä luin englanninkielisen, mutta silti suomennos oli mulle viimeinen kirja johon kaikki päättyi. Kerron siis suomennoksen lukemisesta. Yritin lukea sitä hitaasti, pätkissä. En halunnut hotkaista sitä kerralla. Lisäksi ilmestymis päivän jälkeisellä viikolla oli paljon kokeita, joihin oli myös pakko lukea. Lopputulos oli se, että kirjan lukemiseen meni neljä päivää. En syönyt mitään samalla kun luin. En halunnut ottaa riskiä, että siihen roisuu tai tippuu jotain. Aina lukiessani olin sulkeutuneena omaan huoneeseeni. Luin maaten sängylläni erilaisissa asennoissa. En muista tarkkaan mistä kohdasta lähtien, mutta loppuosan kirjasta luin kerralla. Aloitin illalla lukemisen ja kello oli jo yli puolen yön, kun sain sen luettua. En voinut enää lopussa jättää keskenkään. Tiesin jo illalla aloittaessani lukemisen, että nyt luen sen loppuun. Laitoin Apulannan Kiila levyn soimaan taustalle replayna (eli se alkaa aina alusta, kun on mennyt loppuun). Luettuani kirjan kyyneleet nousivat silmiini, olin surullinen kirjan loppumisen takia, mutta olin myös kai onnellinen. Tiesin, että minun oli pakko ruveta nukkumaan. Kuuntelin kuitenkin vielä Apulanna Armo kappaleen ja sitten sammutin levy soittimen. Yritin nukkua, mutta valvoin vielä pitkään kirjan tapahtumien pyöriessä päässä. Lopulta nukahdin ja aamulla olin väsynyt, mutta onnellinen.
Armo kappaleen kuuntelin, koska osa sen sanoituksista sopi sen hetken mielitilaan.

Apulanta - Armo (kertosäe ja yksi säkeistö ennen kertosäkeistöä, olennaisin paksunnettuna)
Tätä hetkeä kartoin
Tätä väistin
Tätä niin pelkäsin
Sen on tultava loppuun

Nyt on aika

Viimeiseen tiimaan
Tähän päättyy paljon hyvää
Paljon kaunista

Jonka raajat kuolleet on
Tän täytyy mennä näin
Vaikka tahtoisin kieltää
koittaa säilyttää

Mutta tiedän et on turhaa
Armoo viivyttää.

Teidän vuoro vuotislaiset. Ei mielellään vastauksia tyyliin: en muista kuinka kauan luin viimeistä kirjaa. Luin sen loppuun muistaakseni iltapäivällä. Saattoi se olla iltakin.
Ei tarvitse kirjoittaa tuollaista vuodatusta, kuin omani on. Maalaisjärkeä käyttäen vähän enemmän kuin muutama lause:)

P.S. Tämä on vasta toinen aloittamani aihe. Kommentoikaa, vähän miten onnistuin ja mitä parannettavaa. Kiitos:)

//Lii siivosi
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2009, 02:22:08 kirjoittanut Lii »
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
Vs: Miten ja missä luit KV:n/DH:n?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2008, 18:14:21 »
Luin vasta suomen kielisen kirjan koska halusin olla varma että varmana ymmärtäisin joka ikisen sanan. Hain siis kirjan keski-yöllä ja luin sitä koko yön siihen asti että sain sen loppuun. En kyllä valitettavasti ihan tarkalleen muista kellonaikaa mutta joskus siinä aamulla :D

Mitään en lukiessani syönyt enkä sängystäni senttiäkään hievahtanut. En oikeastaan edes vaihtanut asentoa jos oikein muistan :D Kukaan muu perheestäni ei ollut silloin hereillä joten sain ihan hiljaisuuden valletessa lukea. Kolmen aikaan tuli kamala *hrm* vessahätä mutta en uskaltanut mennä käymään, vaikka ei pelottanut. Jotenkin silti vallitsi sellainen jännä pieni jännitys yllä ettei oikein uskaltanut edes katsetta kirjasta nostaa :P Haluaisin kyllä ja aioinkin myös englanninkielisen lukea ihan piakkoin, kunhan ensin saan tuon usimman loppuun kolmannen kerran :D
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2008, 13:34:14 »
Luin molemmat kirjat kotona työpöytäni ääressä. Samalla kuuntelin mp3-soitinta (Within temptationia ja Nighwishia) ja päivisin yritin syödä herkkuja (karkkia/suklaata/sipsejä). DH:n lukemiseen meni 10 päivää, sillä luin hitaasti ja halusin nauttia kunnolla viimeisestä kirjasta, sillä muut osat ovat menneet parissa päivässä "hutaisten". Viimeisen sivun jälkeen tuli hieman haikea olo, sillä enää ei ole sitä ihanaa seuraavan kirjan odotusta eikä uusia tapahtumia. KV:n aloitin heti samana päivänä kuin sen ostin vaikka minulla oli jokin toinen kirja kesken. Onneksi yliopistolla oli alkanut viikon kestävä perioditauko, jolloin ei ole tenttejä eikä luentoja sillä opiskelu olisi häiriintynyt. Lukemiseen kesti 3-4 päivää, sillä halusin nautti myös suomenkielisestä teoksesta. En ymmärrä miksi jotkut lukivat sen putkeen vaikka pitäisi lukea vuorokauden ympäri. Ei sellaisesta lukutavasta nauti. On mukavaa mennä illalla nukkumaan muistellen tapahtumia (niistä voi jopa nähdä unta) ja herätä aamulla sillä tietää että päivän aikana on jotain hauskaa. Luettuani vein kirjan lainaan pikkuveljelleni ja sillä tiellä se kirja on vieläkin.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Kaapo

• Suuri kyselijä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ALITUINEN VALPPAUS!
  • Pottermore: NightJinx26
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2008, 19:29:23 »
Kirjan luin kotona sohvalla ja kirjoituspöydälläni. Kirjan luin sellaisissa 80-100 sivun pätkissä. Nyt jälkeen päin tuntuu, että olisi pitänyt lukea säästellen, mutta ei voi mitään. Kirjan lukemiseen minulta kului noin 4 ja päivää.
Odotin kärsivällisesti suomennosta enkä koskenutkaan englanninkieliseen vaikka tekikin mieli kun tuolla kirjatossa katselin. En kuunnellut musiikkia lukieassani, koska muuten en olisi pystynyt keskittymään ja nauttimaan. Lukiessani söin paahtoleipää. Jäi vielä pieniä rasvalättejä kirjaan voista. :D Ajattelin, että on viimeinen Potteri luettu eikä enää voi odottaa uutta. Hieman haikeana suljin kirjan illalla. :(

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2008, 19:34:25 kirjoittanut Nasse »
Tässä lepää Dobby, vapaa kotitonttu

Poissa Nefertiti

• Niilin krokotiili
  • Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2008, 02:06:27 »
Tätini asuu Lontoon liepeillä, joten sain hyvän syyn matkustaa tapaamaan häntä DH:n ilmestymisen aikaan. Kyllähän sen aivan saman kirjan Suomestakin olisi saanut, mutta halusin joka tapauksessa käydä sen Lontoosta hakemassa, koska olihan kyseessä viimeinen Potter. Olin alun perin varannut kirjani suurimmasta kirjakaupasta, Waterstone'silta, mutta jono oli siinä keskiyön aikaan, kun kaikki ohjelma kirjakaupan edestä lakkasi, useita kortteleita. Olisin seissyt jonossa vielä aamullakin, joten päätimme hakea kirjan hieman pienemmästä kaupasta, jossa jonoa oli vain parisen sataa metriä. Kun sain kirjan käteeni, aloin melkeinpä heti lukea sitä. Luin lähes koko yön ja seuraavana päivänä menimme tätini kanssa Hyde parkiin. Minä luin kirjaa ja söimme samalla KFC:n ruokaa. Hymy tässä vaan nousee huulille, kun muistelenkin tätä matkan viimeistä päivää. Ainoa häiriötekijä oli joku random tyyppi, joka tuli tietenkin siihen Speaker's corneriin paasaamaan jotain Jeesuksesta... "Jesus is our saviour blabla..." Eipä se loppujen lopuksi juuri häirinnyt. Kirjaa en saanut Englannissa kuitenkaan luettua loppuun, kun lähtö oli niin pian. Luin sitten loput kotona. Prince's Talen jälkeen jouduin tosin pitämään taukoa, koska itkin, enkä yksinkertaisesti pystynyt lopettamaan. Severuksen tarina kosketti oikeasti enemmän kuin mikään muu koko kirjasarjassa. Hän on niin kauan ollut lempihahmoni ja sitten paljastuu jotain vastaavaa... :) Taidan hipsiä tästä lukemaan kyseisen luvun vielä kertaalleen. ;D
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2008, 17:19:38 »

Hain suomenkielisen Potterini yöllä heti kun se ilmestyi. Kovin olin sitä odottanutkin! (Englannin taitoni on vain kohtalainen ja olisin joutunut lukemaan englannin kielistä ainakin vuoden sanakirjan avustuksella, jotta olisin sen ymmärtänyt...) Aloitin lukemiseni heti, mutta luin vain pari tuntia, koska seuraavana päivänä oli mantsan koe ja äiti kävi koko ajan valittamassa, että nyt nukkumaan kun huomenna on koe! Murrr...
  Otin kirjan kouluun mukaan ja luin joka välissä jossa vain ehdin. Jotkut opettajat ilmoittivat heti tuntien alussa, ettei Potteria sitten lueta koulussa. En tiennytkään heidänkin tietävän tällaisita asioista...
  Heti sitten kun pääsin koulusta lukittauduin huoneeseeni lukemaan ja vaadin ehdotonta hiljaisuutta. Tavallaan olisin halunnut lukea vain max sata sivua päivässä niin sitä olis riittynyt pidemmäksi aikaa. Yritin parhaani mukaan noudattaa sitä ja se onnistuikin jossain määrin ja lopetin potterin lukemisen peräti neljäksi tunniksi, mutta sitten lankesin taas. Kirjan lukeminen kesti vähän reilut 2 päivää, joten epäonnistuin tavoitteessani tosi pahasti, vaikka yritin tosi kovin. Suunnittelin pidentäväni sitä vähintään viikkoon ja olisin ollut tyytyväinen edes neljästä päivästä...

Kun se oli luettu, kaduin vähän, että olin tosiaan lukenut sen. Olin ennen onnellisempi kun en tiennyt mitä tulee tapahtumaan. En syönyt kitään lukiessani, sillä pelkäsin likaavani kirjan. En kuunnellut musiikkia, koska halusin keskittyä täysillä. (Onko sitten kahden jälkeen lukeminen kovin viisasta keskittymisen kannalta?)

Kun Potteria oli enää noin 200 sivua jäljellä halusin lopettaa. Tiesin lopun olevan kamala ja en halunnut lukea sitä, mutta oli ihna pakko ja luin sen kaiken putkeen hyvin nopeasti. Pelkäsin loppua hirvittävästi. Sinä myöhäisenä iltana kun sain sen luettua olin murtunut. Olin tavallani helpottunut, että se oli ohi, mutta suurempana tunteena oli haikeus. Istuin vain kahsi tuntia paikoillani ja tuijotin apaattisena eteeni miettien kaikkea tapahtunutta. Olin ihan rikki. En tiennyt yhtään mitä aion tehdä jatkossa. Tuntui kuin kirjasarja olisi kuollut ja minä sen mukana. Hirvittävä tunne enkä halua kokea sitä enää. Itkin jopa, mutta sitten tajusin, että enhän minä nyt voi kuolla kirjan takia. Kuivasin kyyneleeni ja lähdin hymyillen nukkumaan.

Tästä opimme, ettei kannata kiinnyttyä mihinkään niin lujaa, ettei siitä voisi luopua. Minulla on vähän sellaisia piirteitä ja minun on tosi vaikea aina luopua hyvästä kirjasta. Toivottavasti edes joku ymmärtää minua, eikä pidä minua ihan idioottina.

-Lohikäärmelady

P.S. Minunkin päässäni soi ennen nukahtamistani tuo Apulannan kyseinen kappale! Sanojen merkitys sopii kuvaan oikein hyvin.
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #6 : Kesäkuu 14, 2008, 15:02:48 »
Minä luin DH:n melkoisessa hötäkässä, kun oli niin paljon kaikkea tekemistä, koulujuttuja ja kaikkea, kun kirjan sain. Sain sen suhteellisen myöhään, mutta lopulta kun sain opuksen kätösiini, olin vähällä ongelmoitua, koska tahdoin kovasti lukea sitä, mutten voinut. Minulla oli kauheasti kaikkea ja oli juuri pahin koesuma meneillään kun luin kirjan puoliväliä. Rasittavaa oli moinen. Englanniksi lukemisen kanssa minulla ei ollut mitään ongelmaa, sillä olin lämmitelyksi lukenut kolmoskirjan englanniksi juuri ennen tätä. Piti testata voiko sitä kirjoja lukea englanniksi, ja sehän osoittautui helpommaksi kuin luulin. Luin kirjaa pätkittäin ja melkoisen hitaasti, kiireitä kun oli ja aina kun oli vapaa-aikaa, yritin lukea mahdollisimman paljon. Silti siinä meni tuhottoman kauan. Viimeiset luvut luin perin murheissani, sarjan loppu kun oli käsillä ja lempihahmoni kuollut. (Kyllä, itkin ensimmäistä kertaa mitään kirjaa lukiessani kun Severus kuoli.) Lopusta en edes pitänyt. All can't be well. Ever.

~Moondancer (viimashadow)

Poissa Cailín

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2008, 22:11:07 »
Minä luin kirjan vain suomeksi, koska en kuitenkaan olisi ymmärtänyt englanninkielistä kirjaa, vaikka koenkin olevani keskivertoa parempi englannissa. En kuunnellut tai syönyt mitään lukiessani, koska se olisi häirinnyt keskittymistäni. Kirjan sain itseasiassa syntymäpäivälahjaksi, koska sitä pyysin. Maaliskuun alussa minulla ei itseasiassa ollut kovinkaan suurta hinkua päästä lukemaan kirjaa, vaan ennemminkin sellainen olo, että: no jos nyt puolen vuoden päästä lainaan kirjan kirjastosta, ehkä se olisi loppujen lopuksi ihan kiva lukea joskus kun ei ole muuta tekemistä. Pyysin sen kuitenkin synttärilahjaksi. Synttäreideni iltana aloitin kirjan lukemisen. Oikeastaan minulla oli silloin olo, kuin kirja olisi ollut minulla jo monta viikkoa, vaikka oikeasti olin omistanut sen vasta vajaan päivän. (synttärit 12.3., eli aika nopeasti ilmestymisen jälkeen sen sain.) Heti kun aloin sitä lukemaan, tajusin kuinka paljon olin kaivannut pottereiden lukemista, ja kuinka suuri aukko mulla oli ollut elämässä sen aikaa kun olin unohtanut ne.

Sitten itse lukemisesta. Luin kirjan melkein kokonaan heti ensikerralta, jätin vain n. 150 sivua lukematta kun viimein tajusin kuinka paljon kello on. Olin ajatellut alkaa nukkuun kaheltatoista, että varmasti saan nukuttua tarpeeksi. Sitten se venyi yli puolenyön, ja yhteen. Kahelta päätin olla menemättä seuraavan päivän ensimmäiselle tunnille. (oon lukiossa joten lintsaaminen ei oo kovin harvinaista ainakaan mulla) Kolmelta päätin olla menemättä aamun toisellekkaan tunnille. Luin neljäänkin asti. Viideltä päätin alkaa lopulta nukkuun. Vastentahtoisesti tosin. Kouluun päästyäni mulla olis ollut maantiedon tunti, mutta sitä odotellessani aloin taas lukemaan potteria, kun olin ottanut sen mukaan. Jäin koukkuun, enkä mennyt mantsan tunnille kun kello soi. Puolessavälissä tuntia sain kirjan luettua. Haikeilla mielin. Tunnille en enää viitsinyt mennä, ei ollut pätevää syytä myöhästymiseen. Seuraavaa olisi pitänyt odotella yli tunti, joten lähdin kotiin. Kävin siis sinä päivänä koulussa, mutten ollut yhdelläkään tunnilla.

Kirjan loputtua olo oli haikea. Surullinen, onnellinen, ristiriitainen, kuin osa, todella iso osa minua olisi kuollut. Se tunne, kun tajusi, ettei enää yhtään potteria (eikä mun mielestä mitään sen tapaista ja yhtä hyvää) tule ikinä, ikinä enää ilmestymään, oli todella murskaava. Erityisesti harmitti kun en kertaakaan päässyt jonottamaan yhtään kirjaa. Tuleehan sitä muitakin kirjasarjoja, muttei yhtään yöjonotuksen arvoista, ja jos menisinkin joskus jonottamaan, tulisi mieleen vain menetetty hp:n jonotus. Siksi en kai tule koskaan harrastamaan sellaista.

Kirjan luettuani en pystynyt avaamaan sitä pariin päivään, ja uskoin etten enää ikinä pystyisi lukemaan yhtään potteria. Onneksi päätin kuitenkin lukea kirjan uudestaan, vaikka se sattuikin. Sain intoa lukea muutkin kirjat taas uudelleen, ja sitä kautta päädyin vuotikseenkin. Onneksi, sillä nyt pottereiden aiheuttama aukko on taas täyttynyt.

tulipas pitkä vuodatus, mutta oli ihanaa taas purkautua :)

Viivih

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Kesäkuu 25, 2008, 11:30:17 »
Ostin viimeisen Potterin englanninkielisenä, koska en mitenkään jaksanut odottaa suomenkielisen ilmestymistä ja olin ennenkin lukenut kirjoja enkuksi. En ihan kaikkea kuitenkaan tajunnut ja luin suomenkielisen vähän aikaa sitten kun en sitä viittinyt omaksi ostaa. Kun luin sen sitten suomeksi tajusin kaiken paremmin ja se oli sitten se teh end.

En oikein muista kunnolla sitä kun luin DH:ta, mutta kyllä mä taisin sen melkein putkeen lukea (siis nopeasti). KV:nkin luin vajaassa kahdessa päivässä. Luin sitä melkein kaikkialla, koska pystyin kuitenkin keskittymään siihen. En kuunnellut mitään musiikkia samalla, koska se on yksi asia joka herkentää keskittymistäni. Kun kirja viimein oli lopussa mä vaan jäin janoamaan lisää lukemista :')). En säästellyt mitenkään kirjaa, vaan luin niin paljon kuin kerkesin aina. Viimeinen kirja innoitti lukemaan uudelleen vanhempia kirjoja, ja kyllä mä sen viimeisenkin varmaan kesän aikana uusiksi luen.

Poissa Jippu

• Drama Queen
  • Vuotislainen
  • ♥meidän kunkku on Ron
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2008, 13:51:02 »
Minä ostin uusimmman Potterin suomenkielisenä sinä päivänä kun se ilmestyi. Menin heti aamulla kauppaan ostamaan sen omilla rahoilla, mitäs äiti nukkui. Toisaalta, en olisi varmaan edes saanut rahaa koko kirjaan joten... ;D
Anyway, kipaisin siis ostamassa kirjan ja aloitin lukemisen saman tien. Luin koko päivän, välillä pidin taukoa, söin ja olin koneella ja yhdessä vaiheessa kävin ostamassa Rodeota kaupasta.
Illallakin vielä jaksoin lukea tuota kirjaa, se jäikin jännään kohtaan mutta vasta aamulla luin koko kirjan loppuun. Eli lukemiseen meni noin päivä, ei edes sitä, jos olisin lukenut koko ajan.
Jäi sitten vähän haikea olo. Loppu oli minusta aika surkea ja viimeinen lause kammottava näinkin hyvälle kirjasarjalle kuin Potter mutta enpä jaksanut siitä välittää. Koko sarja oli luettu ja piste.
Heti seuraavana aamuna sitten menin kirjastoon lainaamaan Viisasten kiven ja aloitin koko sarjan lukemisen ihan alusta.
En sitten tiedä oliko se turhaa vai ei, mutta hauskaa se oli ainakin. Kaikki vihjeet ymmärsi ja sillein...
No, kannattaa kokeilla. ;)

-Jippu
~Rohkeat eivät elä ikuisesti, mutta varovaiset eivät elä lainkaan~

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2008, 00:18:00 »
Oi tähän potteriin liittyy niin paljon muistoja. Sain Deathly Hallowsin käsiini ahkeran jonotuksen päätteeksi ja tottakai lukeminen piti aloittaa heti yöllä. Koska olin parin päivän päästä kirjan ilmestymisen jälkeen lähdössä bussilla Englantiin maailman partiolaisten suurleirille Jamboreelle (leirillä oli n. 42 000 partiolaista yli sadasta maasta jos nyt oikein muistan), joten en voinut linnoittautua omaan huoneeseeni päiväkausiksi vaan matkavalmisteluita täytyi tehdä. Kun sitten lähtöiltana nousin meidän leirilippukunnan bussiin, minulle selvisi ensimmäisen kerran, kuinka moni ihminen oikeastaan lukee pottereita. Monet istuivat illalla lukien DH:taan, joku oli jo lukenut loppuunkin. Itse en tiennyt olisiko kirjaa pitänyt säästellä vai ahmia.

Luin niin pitkään kuin mahdollista. Puolen yön aikaan leirilippukunnan johtajat käskivät sammuttamaan bussin valot, koska seuraavasta päivästä tulisi rankka. Aina kun joku kävi kiertämässä ja varmistamassa että kaikki nukkuivat piilotin kirjan ja teeksentelin nukkuvaa. Johtajan mennessä ohi jatkoin lukemista. Kahden ja kolmen välillä alkoi tulla niin pimeää etten saanut tihrustettua mitään vaan luovutin suosiolla ja rupesin nukkumaan. Seuraavan kerran havahduin parin tunnin päästä, kun aamu alkoi sarastaa. Muun bussin nukkuessa rupesin tunnelmoimaan kirjan kanssa ja oli hyvä hetki tunteilla ja silmäkulmasta salaa muutama kyynel pois pyyhkäistä.

Aamulla saavuimme Turkuun ja päivä vietettiin laivalla matkalla Ruotsiin. Jokaisena vapaana hetkenä linnoittauduin hyttiimme ja koitin lukea. Olin jo loppusuoralla. Muut samasta hytistä käyttivät ajan nukkumiseen tai laivalla oleiluun. Siinä sitten vähillä yöunilla, monen viikon stressin jälkeen (niin potterin kuin matkan takia) ja muiden ihmisten kerrossängyn alasängyssä kuorsaten sain viimeisen potterin luettua. Tunne oli ihan kamala, mutta samalla tavalla kummallisen haikean ihana ja epätodellinen. Jotenkin ahdisti ja tuntui lopulliselta. Siellä halailin hämärässä hytissä potteriani tunnekuohujen valtaamana ja toivoin ettei kukaan muu heräisi.

Kun sitten monen päivän päästä pääsimme matkan päähän ja saavuimme leirille Englantiin, tajusin jälleen kuinka suuri asia Harry Potter on. Leirille oli pystytetty pieniä ruokakauppoja, joista sai itselleen jotain välipalaa tai muuta hyvää ostaa. Jopa siellä myytiin DH:ta. Eräskin naapurissamme asunut Brittipoika katsoi minua kummasti kun ensimmäisenä päivänä yllätin tämän DH kourassa ja rupesin jotain käsittämätöntä sönkkäämään siitä kuinka mahtavaa on löytää joku lukemassa sitä ja kuinka itse olin sen lukenut loppuun. (ja ei muisteta sitä että poika katsoi minua kummasti ja lähti kävelemään kauemmas)

Näin siis minä muistan potter-sarjan lopun ja ikimuistoinen loppu olikin.
syön sun pään.

Hockenheim

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2008, 10:25:42 »
Perjantaisen koulupäivän jälkeen ihan innolla suuntasin Poriin, äkkiä kauppaan ja suomennos käteen. Sitten tien toiselle puolelle mummilaan, noin tunnin verran lukemista ja muistaakseni jonkin urheilun tölöttämistä: jatkoin toki pienellä tauolla. Kilpailun loputtua muutama koneella käynti ja makuuhuoneeseen, mutta sitten pian pakotettiinkin jo valot laittamaan pois. Vihaisesti laitoin valot pois, olinhan kerennyt lukemaan vasta pari-kolme tuntia. Aamulla aikainen herääminen ja Potterin jatkamista. Sain aamupäivään mennessä kirjan luettua.

En kuunnellut musiikkia sitä lukiessani, niin kun en yleensäkään kuuntele. En syönyt oikeastaan mitään, paitsi aamupalan ja join jotakin. Kun olin lukenut kirjan loppuun, tunnelmani oli hieman haikea ja tavallaan pettynytkin: se sarja on ohi nyt, lisää ei tule. Kirjan luettuani menin tietokoneella katselemaan jotakin sattumanvaraisesti valittua sivustoa.

Poissa Shirlene

• Introvertti 110%
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #12 : Heinäkuu 09, 2008, 11:07:06 »
Muistaakseni se oli suomennoksen ilmestymispäivän jälkeinen maanantai, kun hain sen koulun jälkeen kirjakaupasta. Suuntasin ensin kauppaan ostamaan ison pussin irtokarkkeja ja sen jälkeen heti kotiin. Rojahdin suoraan oman huoneeni sängylle lukemaan. Kello oli tuolloin noin puoli neljä iltapäivällä ja luin KVta herkeämättä. Yhdesti taisin käydä syömässä paahtoleipää, kun äiti olisi muuten takavarikoinut koko kirjan, mutta sitten taas herkeämätöntä lukemista. Karkkipussista sain jyystettyä vain alle puolet, koska unohdin syödä niitä. Oli niin upea kirja, että unohdin kaiken muun. Yhdesti *hih* piti käydä hakemassa vessapaperia kuivaamaan silmiä ja niistämään(Dobby oli juuri kuollut). Olin lukenut kirjan puoli kolmelta aamuyöllä, kirjan lukemiseen oli kulunut siis noin 11 tuntia.
Siskoni osti englanninkielisen version, ja minäkin sitä yritin lukea. Olin toisessa luvussa menossa, kun päätin, etten jatkaisi lukemista. Ymmärsin kyllä jonkin verran, mutta kuitenkin osa jäi hämärän peittoon ja se häiritsi lukemista. Päätin siis odottaa suomennokseen.
En kuunnellut mitään, koska se olisi häirinnyt niin ihanaa tunnelmaa. Sitäpaitsi, en olisi pystynyt yhtään keskittymään kuuntelemiseen.
Söin kirjan alussa vähän niitä irtokarkkeja, mutten paljon.
Kun puoli kolmelta havahduin, että olin lukenut jo kirjan, tunsin monenlaisia tunteita. Aluksi piti tirauttaa vielä yhdet itkut, ihan vain sen takia, että paras kirjasarja ikinä oli loppunut. Sitten aloin hiljalleen käydä läpi mielessäni kirjan tapahtumia, kuolemia, ja melkein aloin itkeä uudestaan. Joskus puoli viiden aikoihin havahduin, että joo, pitäisihän sitä hieman nukkuakin, kun herätys olisi puoli seitsemän :) Huvittavaa oli, että en tuntenut mitään nälkää, vessahätää tms. KV oli kyllä tyydyttänyt nälkäni ^^.

- Shirlene
"A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one."

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2008, 17:24:39 »
Suomennoksen ilmestyessä olin kuumeessa, ja äiti kävi ostamassa kirjan minulle. Kun sain kirjan käteeni, luin sen ilman taukoja loppuun (söin ja kävin vessassa tietysti, mutta luin samalla). Kaiken lisäksi tein aika idioottimaisen jutun; menin ulos terassille kuumeisena lukemaan, koska halusin lukea samassa paikassa, jossa luin Potteria ensimmäisen kerran. Onneksi sitten älysin mennä takaisin sisälle, kun alkoi olla vähän kylmä! Luin kirjaa yöhön asti, kunnes sain sen loppuun. Lopussa ajattelin vähän hidastavani lukemistahtia, ettei kirja loppuisi niin äkkiä. Tietysti se jossain vaiheessa loppui, ja sai silmät vuotamaan. Kirjan luettuani oli aika tyhjä olo ja ajattelin, että pitää varmaan lukea uudestaan. 
Englanninkielisen olin ostanut pari päivää sen ilmestymisen jälkeen (heti kun niitä tuli lisää kauppoihin). Luin sitä silloin noin sata sivua, ja ajattelin, ettei tästä tule mitään. Jätin siis kirjan kesken, ja aloin lukemaan uudestaan vasta KV'n luettuani. Silloin se tottakai tuntui paljon selkeämmältä ja mukavammalta lukea. Lukemiseen minulla meni ehkä viisi päivää, kun en niin paneutunut siihen. Yllätyin siitä, että DH sai minut itkemään eri kohdissa kuin KV. Ehkä ne sitten olivat mielestäni parempia/herkempiä englanniksi.
Musiikkia harvoin kuuntelen lukiessani, enkä siis kuunnellut kummankaan kirjan kohdalla mitään. Jotenkin vain koen musiikin kuuntelun häiritseväksi, etenkin jos pitäisi kuunnella sanoja samalla kun lukee. Instrumentaalinen musiikki on sitten ihan toinen juttu, se voisi olla ihan hyväkin vaihtoehto.
Minullakaan ei tainnut olla lukiessa yhtään nälkä, tiedä sitten johtuiko se kuumeesta vaan ihan jostain muusta. Muistan syöneeni koko päivän aikana vain puolikkaan tonnikalapatongin, jonka äiti toi kaupungista.
imagine none of this is real

Monninen

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2008, 17:38:51 »
Äitini osti kirjan sinä päivänä, kun se ilmestyi... Olin ihan "yli-innoissani". Aloin heti lukemaan, ja siinä vierähtikin muutaman tunnin aikana muutama sata sivua... Sitten luin joka päivä aina koulun jälkeen ja harrastusten jälkeen... Eli: en tehnyt mitään muuta vapaa-ajalla paitsi luin. Sain kirjan luettua alle viikossa... (Kuuntelin tosi usein myös PotC- soundtrackia... Oli todella helppo kuunnella soittoa, missä ei ollut ollenkaan mitään sanoja... Nykyään kuuntelen aina PotC elokuva musiikkia kun luen...) Kun olin lukenut kirjan, oli sellainen olo, että se pitää lukea uudestaan, koska en ollut ymmärtänyt kaikkea (olen vuoren varma, että se ei johtunut musiikista), mutta päätin lukea viidennen ja kuudennen kirjan ennen, kuin luen seitsemännen uudestaan.

En lukenut englannin kielistä kirjaa, koska en olisi ihan ymmärtänyt... Koitin lukea kaverillani jolla oli englannin kielinen versio, mutta se oli liian vaikeaa tekstiä minulle... Ymmärsin alle puolet sivusta :D. Joten päätimpä pysyä housuissani ja odottaa suomen kielistä versiota.

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Heinäkuu 10, 2008, 19:16:21 »
Hain suomennoksen heti kun se ilmesty eli sillon kaheltatoista yöllä ;D. En kyllä asu kun semmosessa pikku kaupungissa, että ei siinä mitään sen suurenpia juttuja ollu. Aloin heti autoon päästyäni lukee sitä ja kotona tottakai jatkoin, vaikka en ois saanu koska seuraavana päivänä oli koulu aamu ja silloinhan pitää nukkua hyvin (ainaki iskän ja äitin mielestä...). Ja sitten tottakai luin joka päivä sitä koulun jälkee. Viimesen sivun sulkeminen tuotti kyl ongelmia ja sit lopulta päädyin jättää sen välii kirjan merkin. Oli kauheeta kun Potterit loppu niisk....

Poissa Minsvo

• shakes all over like a jellyfish
  • Vuotislainen
    • dA
« Vastaus #16 : Heinäkuu 10, 2008, 22:21:08 »
Luin sen sängynpohjalla peiton alla suklaata mussuttaen. Ostin suomennoksen sen ilmestymisaamuna, luin hieman koulussa, ja sain sen loppuun seuraavan päivän illalla/yöllä. Jouduin lukemaan sen pätkissä, sillä jouduin ripulin, jonka sain koulun jälkiruuasta, (ja pienen kuumeen) takia ramppaamaan vessassa, juomaan ja syömään sekä nukkumaan. Mutta oli kyllä varsin mukavaa lukea sitä kaikessa rauhassa, lähes täydellisessa hiljaisuudessa, sillä porukat painuivat lauantaina sukulaisten häihin. Tunnelma oli aika tyhjä kun sen olin lukenut, hieman olin itkeä tirautellutkin. Mutta loppuen lopuksi olin hyvin pettynyt koko kirjaan, täynä typeriä ahaa!-elämyksiä ja pitkiä puheita.

Poissa Desdemona

• A Gay Superhero
  • Vuotislainen
  • ♥♣♦♠
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2008, 02:03:22 »
Heti DH:n ilmestyttyä en malttanut odottaa suomennosta vaan pistin äidin juoksemaan kirjakaupalle. Kirjan luinmökillä aitassa peiton alla sanakirja kaverinani. Linnoittauduin sinne heti kirjan saatuani, taisin poistua sieltä vain syömään ja vessaan.
KV:n kävin hakemassa heti koulusta päästyäni kirjakaupasta ja sitten äkkiä kipaisin kotia, jossa kaivauduin sänkyyni. Ensin ahmin KV:n nopeasti parissa päivässä ja sen jälkeen hidas uudelleen luku, joka oli melko tunteellista. Tuntui pahalta kun sarja loppui, mutta onneksi Potterit kestävät hyvin uudelleen lukemista.

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #18 : Heinäkuu 18, 2008, 12:07:38 »
Deathly hallowsin luin, lainasin sen Neverlandwitchiltä. Luin pätkinä, mutta joka päivä tuli kuitenkin luetta, hetkinä jolloin tuli lukemiselle tarvetta. Luin melkein joka paikassa, ulkona, sisällä, sängyllä, tuolissa. Missä vain sai hyvän asennon ja pääsi mukaan kirjaan.
Kuoleman varjelukset osti itse, sen ilmestymispäivänä, aloitin lukemaan jo autossa, matkalla kotiin, mutta aloin voimaan huonosti joten jätin lukemisen kotiin. Minulla oli työharjoittelu samaan aikaan, joten luin iltaisin n. 1-2 lukua, mutta sitten olin kolme päivää sairaana ja sain oivaa lukuaikaa, nousi sohvan nurkalle ja aloin lukea, siinä sain sitten tarinan päätökseen. :) Ja nyt se KV on muuten lainassa Neverlandwitchillä.. :P
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #19 : Heinäkuu 18, 2008, 14:47:55 »
Heti sillon 7. päivä kun KV ilmesty, menin koulun jälkeen kaverin kaa ostaan sen ja mentiin sitte kahville ja siellä luin sen kirjan takakannen. Sitten kun menin kotiin alotin heti lukemaan sängyllä. Sunnuntaina se olikin jo sitten luettu :D

Hiihtolomalla luin DH:ta 200 sivua (ja siihen se sitten jäi :D) sitä taisin lukee sillon Kuusamossa (mökillä).
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #20 : Elokuu 17, 2008, 16:59:36 »
Luin KV:n, koska halusin ymmärtää kirjan aivan sataprosenttisesti.

Minä istuin sohvalla. ^^ Luin suomennoksen samana päivänä kun se ilmestyi.
Itse muistan kyynelehtineeni, kun tuli luku, jossa Harry tapasi Dumbledoren. Se oli niin herkkä hetki, sillä mestari kohtasi oppipojan.
Lisäksi muistan viimeisen luvun. Minulla oli tunne Nyt se on ohi! Taas kyyneleitä. :D Sekin oli herkkä hetki, sillä se oli ohi. Se oli parhaan kirjasarjan mitä olen lukenut viimeisen kirjan viimeisen luvun viimeisen sivun viimeisen kappaleen viimeinen lause. Ja oli vielä huono lause. ;)
Enempää muistoja minulla ei oikein olekaan. ^^

~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Dunja

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2008, 19:42:20 »
Heti 7. päivä sen sain. Koulun jälkeen tosin, oli aika tuskaa odottaa sitä sen koulupäivän ajan.. Luin suomeksi, ihan kotona omassa huoneessa sängyllä löhöten. Mitään en kuunnellut, vaan keskityin ja mietin ainoastaan kirjaa ja sen tapahtumia. Jotain saatoin siinä samalla popsia, mutta en nyt muista mitä. Varmaan kaikkia päivän aterioita ja sitten tietysti karkkia :) Kerralla tuli luettua, ainakin mekein.. Välillä piti vaan nukkua.. Perjantaina aloitin joskus viiden aikaan, ja sunnuntaina puolen päivän aikaan oli kirja luettu.

Poissa Marina

• Peikkotanssi
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2008, 19:22:03 »
Deathly Hallowsia olin jonottamassa. Aamulla vain katselin kirjaa. Katselin ja kääntelin, mutten lukenut. Ei sitä vain osannut aloittaa lukemista.Vähän ekoja sanoja sitä katseli. Bussimatka jonotuksesta kotiin oli pitkä ja täysin muistamattomissa. Torkuin varmaan, kirja kädessäni. Ei sitä vaan voinut lukea. Eieieiei. Voi kun muistan niin paljon paremmin kuudennen kirjan englanniksi lukemisen. Kuitenkin, luin tätä aina joskus. Vähitellen. Ei mulla ollut kauheasti mitään halua lukea sitä. Vähän välttelin sitä. Joskus olin koko päivänkin lukematta, ja ihmettelin itseäni. Noin viikko sen lukemiseen kuitenkin meni. Luin sisällä ja ulkona. Selkeä muistikuva mulla on vain siitä, kun luin lopun. Eli aika pitkästi sitä loppua oli. Oli yö, tietenkin, ja huoneessani luin sitä. Luin vaan ja väsytti kamalasti. Ei voinut enää lopettaa. Sitten, kun lopetin, olin niin väsynyt että nukahdin vain. Seuraavana päivänä kiikutin kirjan ystävälleni. Toisen kerran luin sen joulukuussa, vähän niin kuin joulukalenterina.

Kuoleman varjelukset taas. Voitin sen arvonnasta :D! Jonottamassa olin sitäkin. Oli pakko. Oli kylmä. Jalat olivat ihan tunnottomat. Ei se kyllä tähän oikein liity. Kotona vain heitin kirjan pikkuveljelleni. Sillä meni jonkin aikaa lukemiseen. Luin sen sitten joskus, ilman kirjettä.

Feeniksin killan loppua lukiessani söin kuivia riisimuroja! Se täytyi vain kertoa.
"Miten voin enää katsoa silmiin miestä, joka nyt tietää, että minullakin yleensä on ajatuksia, ja mikä pahinta vielä kauniita?"

Poissa last hero

• Naaperkuutiainen
  • Vuotislainen
  • Love only matters
  • Pottermore: MidnightHowl38
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2008, 21:42:49 »
Satuttiin juuri olemaan Helsingissä kun DH julkastiin, joten pitihän se mennä seittemältä ostaan jo. Hotellihuoneessa sitten taisin vajaat puolet ekasta luvusta lukea, kunnes nukahdin. Sitten aamupalan jälkeen jatkoin hetken, mutta se keskeytyi kun piti lähteä ajamaan kotiin päin ja autossahan en tietenkään pysty lukeen. :/ Oli muuten erittäin tuskastuttava reilu kolmituntinen. Mutta sitten luin loppuun asti kotona, joko omassa huoneessa tai terassilla. Ja tais mennä joku viikko siihen?
KV:n kävin myöskin ostamassa heti aamusta, tällä kertaa oman kylän kirjakaupasta kaverin kanssa. Siitä sitten mentiin koululle odottaan sen alkua, kun ei kotiinkaan enää vittiny mennä kun koulu alko kaheksalta. Siellä sitten aulassa luin pari ekaa kappaletta, ja oli erittäin suuri houkutus jatkaa lukemista kemian tunnilla, mutta aattelin että luen kokeisiin mielummin. :P Ja kotona taas jatkoin lukemista ja sunnuntai aamuna taisin saada loppuun.
"But why's she got to go to the library?"
"Because that's what Hermione does. When in doubt, go to the library."

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Joulukuu 14, 2008, 18:17:40 »
Rehu, nuo laulun sanat tosiaankin osui kohdalleen. :)
Taisi olla niin että koska kirjastosta vimpan osan lainasin, ja kun vihdoinkin sain kirjan käsiini piitkän pitkän odottamisen(kirjaston jonotuslistalla) jälkeen, ahmaisin sen aika nopeaa tahtia. Olisikohan ollut viikonloppu jos oikein muistan, eli siinä kahdessa päivässä sen luin eikä koulustakaan tarvinnut välittää. Etukäteen oli kyllä aikomus lukea pitkä kirja vähän pienemmissä pätkissä, koska en halunnut että kaikki loppuisi niin äkkiä, mutta eihän sille mitään mahda kun tulee lukemisvimma eikä kirjaa voi jättää kesken. Pidin lukemastani ihan mielettömästi ja itkinkin muutaman kerran kun teksti oli niin liikuttavaa.. (Dobbyn ja Fredin kuolemaa en pysty vileäkään sulattamaan. Ei toinen Weasleyn kaksosista voi kuolla, ei vaan voi!) Luin kirjan rauhassa omassa huoneessani. Enkunkielistä en olisi tajunnut joten luin sen suomeksi. Jäi tosi jännä fiilis kun luettuani aattelin sitten että "nyt ei tuu enää yhtään Potteria ja olipa surkea loppu" ja itkin vielä vähän. <3
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2008, 18:28:57 kirjoittanut jerusa »
Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.