Kirjoittaja Aihe: Merirosvot  (Luettu 1730 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Merirosvot
« : Toukokuu 16, 2008, 20:12:41 »
HUOM: JIM:illä: torstaina merirosvot välimerellä ohjelma klo. 21.00. (Luultavasti 22.5)

Eli aiheena olisi Merirosvot.

Itse olen todella kiinnostunut/innostunut merirosvoista. En tietenkään ajattele että olisi oikein tappaa ja varastaa mutta ne ovat vain niin kiehtovia.

Merirosvoushan on esim. risteilijöiden tai kauppalaivojen -yleensä- väkivaltaista ryöstämistä, jossa joskus koko laiva otetaan itselle.

Merirosvousta esiintyy nykyäänkin Etelä-Amerikassa, Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa. Itseasiassa 19.4.2008 tapahtui Ranskassa merirosvous josta nämä merirosvot tuomittiin elinkautiseen.

Merirosvoja:

-Henry Morgan
-Musta Bart
-Mustaparta
-Anne Bonny
-Henry Avery
-Edward England
-Calico Jack Rackham
-Stede Bonnet
-Christopher Moody
-Mary Read (Anne Bonnyn rikoskumppani)
-Thomas Tew

Tortuga.

Tortuga oli 1600-luvulla kuuluisa merirosvojen keskus ja se on monille luultavasti tuttu myös Pirates of the Garibean -elokuvista.

Merirosvo lippu/pääkallolippu on eurooppalaisten ja amerikkalaisten merirosvojen perinteisesti käyttämä tunnus. Nykyään tyypillisenä merirosvolippuna ajatellaan mustalla pohjalla olevaa pääkalloa, jonka esim. alapuolella on ristissä kaksi sääriluuta. Merirosvolippua sanotaan myös Jolly Rogeriksi. Kun merirosvot aloittivat hyökkäyksen he eivät nostaneet lippua heti. He nostivat ensin jonkin kaapattavalle laivalle ystävällisen maan lipun tai maan oman lipun. Vasta kun he olisivat niin lähellä "uhri" laivaa, ettei se pääsisi enää karkuun, he nostivat oman lippunsa.

Osa meriroso tarinoista on ihan tosia, mutta suurin osa niistä on silti vain keksittyjä. Myös merirosvoja on keksitty.

Keksittyjä merirosvoja:

Pirates og the Garibbean:
-Jack Sparrow
-Davy Jones
-Hector Barbossa

Muita:

-Buggy-Klovni
-Nami
-Shanks
-Guybrush Threepwood
-Nico Robin
-Nefertari Vivi

Suomessa viimeksi merirovouksesta on annettu tuomioita sota-aikana vuonna 1943. Silloin luvialaisia kalastajia tuomittiin naftatynnyreiden ja muun irtaimiston varastamisesta käräjillä 4kk - 1,5 vuoden vankeusrangaistukseen. Varastetun omaisuuden arvo oli 50 000 sen ajan markkaa.

Voitte sitten tänne lisäillä omia mietteitänne ja tietojanne. Myös merirosvoaiheiset piirrustukset ovat tervetulleita!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2008, 16:37:38 kirjoittanut fascino »
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Merirosvot
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2008, 23:24:11 »
Yksitoista miestä arkulla vainaan. Huh hah hei ja rommia pullo...

Jau, merirosvot kiinnostavat minuakin ja olenkin sanonut jos eläisin eri vuosisadalla olisin merirosvo. Saahan niitä unelmia olla! ;)

Kerrompas yhdestä merirosvosta, Kalikoo-Jack Rackham, näin suomalaisittain sanottunua. Aloittaja manitsikin sen tuolla. :)
Jack Rackham oli merirosvokapteeni 1700-luvulla. Hänet tunnettiin myös nimellä Calico Jack eli Kalikoo-Jack, sillä hän käytti värikkäitä kalikoohousuja. Hänen miehistöönsä kuului myös kaksi tunnetuinta naismerirosvoa, Anne Bonny ja Mary Read.

Jack Rackham toimi englantilaisen sotalaivan Neptunen miehistön jäsenenä. Miehistö alkoi kapinoida kapteenia vastaan ja Jackista tehtiin uusi johtaja. Hän ja miehistö päättivät ryhtyä merirosvoiksi. Hän oli kuitenkin pelkurimainen ja kerrankin pakeni juopuneena miehistön kanssa ruumaan, kun vihollinen hyökkäsi. Ainoastaan Anne Bonny ja Mary Read jäivät taistelemaan.

Jack saatiin lopulta kiinni ja hirtettiin Jamaikalla 17. marraskuuta 1720. Bonnya ja Readia lukuun ottamatta myös kaikki miehistönjäsenet teloitettiin. Kerrotaan, että Rackham pyysi vielä saada nähdä Anne Bonnyn ennen hirttämistään. Bonny mulkaisi hirttolavalla seisovaa Rackhamia halveksuvasti ja huudahti: "Jos olisit taistellut kuin mies, et nyt roikkuisi hirressä kuin koira!"

Wikipedia on hyvä tieto lähde, Merirosvous. Juuri wikipediasta minä otinki Kalikoo-Jackista tietoa.

Eiköhän tällä päästä jo pikkuhiljaa alkuun.. :)

~~Ind
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2008, 16:37:06 »
Merirosvot olivat jonkinlainen innostuksen kohteeni tuossa muutama vuosi sitten, kun Pirates Of The Caribbean oli hieno uusi juttu. Merirosvojen ihannointi ja romantisointi tuntui ihan järjelliseltä, mutta nyt en oikein voi ymmärtää sitä. Sinällään merirosvot ovat ihan kiinnostavia hahmoja, joista lukeminen voi olla kiehtovaa, mutta toisaalta en voisi enää mitenkään nähdä heidän elämäntapaansa oikeutettuna ja hyvänä. Kaipa siinä voi nähdä jotain vapauden symboliikkaa - saa mennä minne haluaa ja tehdä mitä haluaa, mutta oikeaksi se ei ryöstämistä, raiskaamista ja tappamista tee.

Erityisesti minua kyrsivät Pirates Of The Caribbeanin kaksi jälkimmäistä osaa (siis tähän mennessä ilmestyneet). Ensimmäinen osa, joka onkin suosikkini, ei yrittänyt tehdä merirosvoista mitään muuta kuin he ovat. Ne esittivät totuuden sellaisenaan: "tällaisia me olemme, emmekä väitä, että olisimme hyviä". Erityisesti At The World's End -elokuva esittää merirosvouden jotenkin haluttavana ja hyvänä asiana. Merirosvot ovat valmiita purjehtimaan manan maille saadakseen toverinsa takaisin ja taistelevat elämäntyylinsä puolesta, kun taas ne, jotka haluavat lopettaa merirosvojen väkivaltaisen elämäntavan, esitetään pahiksina, jotka tappavat hyvinä esitettyjä hahmoja, kiristävät ja käyttävät kaikki keinot häikäilemättömästi hyväkseen, että voittaisivat. Minusta tässä on sellainen irvokas ristiriita. Viimeisessä elokuvassa yksi päähahmoista, Elizabeth saarnaa muille merirosvoille vapauden puolustamisesta ja niin edelleen. Siis, minustakin "pahisten" puolella oli inhottavia hahmoja, mutta heistä oli tehty tarkoituksella sellaisia. Eli siis tiivistettynä minua häiritsi noissa elokuvissa se, että ne, jotka oikeasti taistelivat rikollisia vastaan, esitettiin inhottavina ja ilkeinä, kun taas merten ryövärit ja raiskaajat olivat muka niitä hyviksiä.

Merirosvoudessa ei oikeasti ole mitään hienoa, koska he elivät lain ulkopuolella ottaen väkisin muilta ihmisiltä haluamansa. En minä nyt sano, että on olemassa hyvä ja paha puoli, ja että ihminen voi edustaa näistä vain toista. Jotkut saattoivat ajautua merirosvoiksi vain, koska heillä ei ollut vaihtoehtoja, ja kyllä siellä "laillisella puolellakin" oli varmasti ihmisiä, jotka korkeiden virkojen ja asemien turvin tekivät mitä halusivat. Ehkä siinä mielessä merirosvot olivat "parempia" rikollisia, koska he sentään tekivät rikoksensa avoimesti.

Tällä tulikivenkatkuisella viestilläni yritän nyt sanoa sitä, että en oikein pidä merirosvojen romantisoinnista, mutta heidän elämänsä ja tekonsa voivat olla ihan kiinnostavia tutkimuksen kohteita ja tarinoiden lähteitä.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Boogey

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2008, 20:47:28 »
Yhtä paljon Usopp, Luffy ja Zoro on merirosvoja kuin Nami ja Buggykin. >:) Oli pakko sanoa...mutta asiasta toiseen.

Olen itse ollut todella kiinnostunut merirosvoista, vaikka tänä päivänä tuo rosvomaailmaan perehtyminen on jäänyt taka-alalle. ^^ Merirosvoihin oon tutustunut lukemalla mangaa nimeltä One Piece sekä seilaamalla Pirates of the Caribbean elokuvien aalloissa. (; Onhan sitä tullut luettua myös muutamia kirjoja, jotka käsittelevät juuri merirosvoutta. Pienenä sanoinkin, että musta merirosvo. ♥ ^^ Olishan sellainen elämä paljon jännittävämpää, kuin vaikka toimistossa istuminen. XD

hensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2008, 14:44:21 »
Merirosvot ovat jotenkin, mitenköhän tän sanois, kiinostavia! Ja kivoja, jos olisin eri vuosisadalla, niin olisin merirosvo!

On tullut katottuu, Pirates of the Caribbean- leffat ja ne ovat hyviä. :) Ja olen lukenut muutaman merirosvokirjan, jotka olivat myös hyviä. Se elämä olisi varmasti, paljon jännittävämpää, kuin semmoinen normaali "maakrapu" elämä..

Itse en kyllä paljon merirosvoista tiedä, kun en ole kauheesti vielä katellu mitään, mutta kyllähän sitä aina voisi katella, jos vaikka lyötäisi jotain uutta kiinostavaa. :)

Eipä ollut kovin kummoinen vastaus...

~Hensku

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Kesäkuu 05, 2008, 15:27:26 »
Mun mielestä merirosvot on jännän olosia tyyppejä. Joskus on tullut haaveiltuu, että olis merirosvo : DD

Kun joku sanoo sanan "merirosvo", mulle tulee ekana mieleen Pirates of the Caribbean - leffat, enkä maha sille yhtään mitään. Just niitten leffojen pohjalta, mulle on muodostunu kuva merirosvoista (varastelevia, juopottelevia ym.) Itse hurahdin merirosvoihin juuri, kun ensimmäinen POTC - mustan helmen kirous tuli elokuvateattereihin. Mutta kun viimeinenkin leffa - maailman laidalla - oli tullut, niin sitten se jotenkin, se innostus, vaan lopahti ja katosi.
Mun mielestä keksityt merirosvot on jotenkin sellasia sankarillisempia tai silleeen. En osaa oikeen selittää, mutta toivottavasti ees joku tajuaa, mitä ajan takaa.

En paljoakaan tiedä merirosvoista, en ole tutustunut niihin sen paremmin, kuin just leffojen kautta.

Poissa Aleister

• Päivän Profeetan kolumnisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Kiinnostavia ja kivoja merirosvoja
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2008, 15:28:39 »
Merirosvot ovat lystikkäitä veijareita, kuten näistäkin parista lehtijutusta ilmenee.

http://www.hs.fi/artikkeli/1135236871098
Lainaus

YK salli merirosvojahdin Somalian vesillä
Julkaistu: 3.6.2008 13:02
Päivitetty: 3.6.2008 14:26

Inka Kovanen
HELSINGIN SANOMAT

YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi maanantaina ulkomaalaisten sota-alusten pääsyn Somalian aluevesille merirosvojen nitistämiseksi. Turvallisuusneuvoston 15 jäsenmaan yksimielisesti hyväksymä päätöslauselma sallii "kaikki tarvittavat keinot merirosvouden ja aseellisen ryöstelyn tukahduttamiseksi", uutistoimistojen mukaan.

Kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan myönnettävä valtuutus hyväksyttiin sen jälkeen kun Somalian väliaikainen hallitus oli antanut hyväksyntänsä sille. Sopimus koskee maita, joilla on yhteistyösopimus hallituksen kanssa.

"Meillä ei ole mahdollisuuksia eikä kapasiteettia käsitellä merirosvoutta", Somalian presidentti Abdullahi Yusuf sanoi turvallisuusneuvoston edustajille ennen äänestystä uutistoimisto Reutersin mukaan.

Neuvoston edustajat ovat parhaillaan Somalian naapurimaassa Djiboutissa alustamassa rauhanneuvotteluja Somalian väliaikaisen hallituksen ja opposition kanssa.

Somalian rannikkoa ja Afrikan sarven edustaa pidetään maailman vaarallisimpiin kuuluvina alueina merirosvouksen kannalta. Viime vuonna merirosvojen hyökkäyksestä ilmoitettiin 263 kertaa. Yksin viime viikolla kolme laivaa kaapattiin.

Myös avustuslaivoja on kaapattu, ja päätöslauselmassa turvallisuusneuvosto sanoi olevansa "syvästi huolissaan" humanitaarisen avun turvallisesta pääsystä Somaliaan. Merirosvot kaappaavat laivoja lunnaiden toivossa.

Päätöslauselmaa ehdotti Ranska sen jälkeen kun merirosvot kaappasivat ranskalaisen Le Ponant -luksusjahdin ja sen miehistön Adeninlahdella huhtikuussa. Ranska tiettävästi maksoi miljoonan euron lunnaat, mutta otti osan sieppaajista kiinni näiden vapautettua panttivankinsa.

Ehdotus hyväksyttiin vasta sen jälkeen kun Ranska oli peräytynyt vaatimuksestaan ulottaa taistelu myös muille maailman vesille. Kiina ja Indonesia uhkasivat muutoin kaataa ehdotuksen.

Nyt sotalaivat saavat jahdata merirosvoja Somalian aluevesillä seuraavat kuusi kuukautta ja "kansainvälisen merenkulkua koskevan lainsäädännön sallimissa rajoissa."

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1475505
Lainaus

Merirosvojen hyökkäykset lisääntyneet ja raaistuneet
13.01.2008 13:43

Merirosvojen hyökkäykset maailman merillä lisääntyivät viime vuonna, kertoo kansainvälinen kauppamerenkulkujärjestö IMB. Järjestön keräämien tietojen mukaan hyökkäyksiä tehtiin viime vuonna yhteensä 269, kymmenen prosenttia enemmän kuin vuonna 2006.

Vaarallisimmat vedet löytyvät Nigerian ja Somalian rannikoilta, missä tehtiin 70 ilmoitusta laivoja kohtaan tehdyistä hyökkäyksistä. Samalla seudulla merirosvojen iskut ovat myös muuttuneet entistä väkivaltaisimmiksi ja niissä on monesti käytetty automaattiaseita ja räjähteitä.

Somaliassa merirosvot ovat hyökänneet myös YK:n ruoka-avustuksia ja pakolaisia kuljettavia aluksia vastaan. IMB:n mukaan kansainvälinen sotilaallinen väliintulo saattaakin olla ainoa keino torjua kansainvälisistä laeista piittaamattomia rosvojoukkioita.

STT-DPA

Merimatkaan tulee jännitystä, kun merirosvojen alus piipahtaa moikkaamaan.

Tuossa on vielä yksi juttu lisää:
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=103&aid=1680

...

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2010, 14:13:16 »
Minä lukeudun myös näihin, joihin kaikenlaiset tarinat ja jutut merirosvoista uppoavat täysin :) PotC -leffat ovat antaneet lisämaustetta merirosvo-kiinnostukselleni ja herättäneet kiinnostukseni jälleen esiin.

Joskus on tullut haaveiltuu, että olis merirosvo : DD

Sama täällä. Muistan, kuinka pienempänä haaveilin avomerestä ja merirosvoudesta: ei olisi huolta huomisesta, ei suuria sääntöjä taikka muuten elämää rajoittavaa tekijää, eikä olisi pulaa ystävistä. Vähän isompana sitä sitten taas oivalsi, ettei merirosvous ehkä olisi se oma tuleva haaveammatti :)

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2010, 21:05:21 »
Yo ho, haul together
hoist the colours high.

Minä olen erään kaverini mukaan pitänyt pienestä pitäen merirosvoista. Ja olemme tunteneet toisemme tosiaan eskarista asti.
Itse en sinällään muista, miksi olen alkanut pitämään juuri merirosvoista. Ehkä juuri se merellä eläminen, tuntemattomilla vesillä seilaaminen ja melko vapaa elämäntapa kiehtoivat pienempänä. Nykyäänhän minulla on kunnon merirosvoinnostus, joka on kyllä hieman laantumassa mutta siitä en kuitenkaan luovu. Olen myös viimeinkin saanut innostuksen kirjoittaa oman merirosvotarinan, katsoo nyt vain koska ehdin aloittaa sen.

En ole niin hirveästi todellisiin merirosvoihin perehtynyt, koska heistä kertovia kirjoja ei niin vain löydä kirjastosta. En siis jaksa etsiä aikuisten puolelta, lasten puolelta pari kuvatietokirjaa merirosvoista olen lukaissut pariinkin otteeseen. Pirates of the Caribbean elokuvat olen katsonut ja omistankin ne kaikki. Myös niiden elokuvien käsikirjoitusten pohjalta kirjoitetut kirjat olen lukenut. Myös Vampiraatteja luen, sekä sitä One Piece -mangaa. Eli enemmän pidän noista mielikuvitusmerirosvoista, vaikka kyllä oikeissakin merirosvoissa on sitä kiehtovaa asiaa. Olen aina halunnut olla merirosvo, vaikken pystyisikään tappamaan ketään. Siitä huolimatta toivoisin, että olisin elänyt sinä aikana kun merirosvoja purjehti maailman merillä suurilla purjelaivoillaan. Olen mieltynyt ajatukseen laivoilla purjehtiviin merirosvoihin, en oikein pidä ajatuksesta että vielä nykyäänkin on merirosvoja tuolla Somalian rannikolla. Se tekee merirosvo-ajatuksen oudoksi, ne ns. oikeat merirosvot vain kuuluvat siihen menneisyyteen, en minä heitä meidän aikaamme kaipaa.

Merirosvot tulevat kuitenkin elämään aina mielessäni merten valtiaina, miehinä vailla huolia. Vaikka olenkin sisäistänyt sen, että he todella tappoivat ja riehuivat merillä, aiheuttaen tuhoa ja kauhua. Kuitenkin he edelleen jaksavat kiehtoa ihmisiä, huolimatta että olivat rikollisia.

Heave ho, thieves and beggars
never shall we die!
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2010, 10:28:36 »
Mä oon niin kauan kuin muistan pitänyt merirosvoja kiehtovina ja jännittävinä, mutta miksikään superihkutuksen kohteeksi he eivät koskaan ole muotoutuneet. Pienenä tuli luettua Aarresaaret ja sellaiset, mutta kaikista paras merirosvokirja oli silloin kuitenkin Haamu keskipäivän auringossa -niminen seikkailu. Mä itse asiassa olin ehtinyt jo unohtaa kyseisen kirjan, mutta törmäsin siihen ihan sattumalta kirjaston poistomyynnissä edellisenä kesänä ja tunnistin vanhan rakkauteni heti <3 Nyt se on tottakai turvallisesti omassa hyllyssä! :)

Mutta tuon lapsuuden seikkailukirjavaiheen jälkeen mä en ajatellut merirosvoja juuri ollenkaan vuosikausiin. Pirates of the Caribbean -leffat tottakai toivat ne ryminällä takaisin tietoisuuteen, mutta ei mulla ollut mitään kiirettä käydä niiden kimppuun. Olin itse asiassa vähän epäileväinen ja eka osa tuli katsottua vasta kun se löytyi dvd:nä alelaarista. No, se paljastui oikein viihdyttäväksi elokuvaksi ja tokaa menin katsomaan ihan teattereihin. Se taasen oli huomattavasti heikkotasoisempi ja kolmannen tulin katsoneeksi vasta viime syksynä (eikä sekään mitään suurta vaikutusta tehnyt).

Periaatteessa ei mua romantisoitu merirosvoviihde haittaa, kunhan se on tehty hyvin, mutta noiden kahden viimeisimmän PotC-elokuvan esittämästä merirosvokuvasta mä olen kyllä samaa mieltä Rainmakerin kanssa. Merirosvojen latistaminen ja siloittelu joksikin vapauden tms. esitaistelijoiksi ei yksinkertaisesti toimi, se ainoastaan ärsyttää. Eihän tuollaisilla merirosvoilla ole oikeastaan enää mitään pesäeroa "hyviksiin" ja heidän meriseikkailuihinsa (esim. Patrick O'Brienin tai C. S. Foresterin kirjat).

Vaikka siis 'oikeaan' merirosvoiluun kuuluukin ilkeiden ja inhottavien asioiden (ryöstely, väkivalta) mukanaolo, joissain suhteissa se on kuulemani mukaan kuitenkin ollut edistyksellisempää kuin lain suojissa olevilla. Mä luin jostain, että esim. 1700-luvun merirosvolaivoilla vallitsi paljon parempi demokratia kuin mitä virallisissa instituutioissa ja että naiset ja mustaihoiset olivat miehistön täysivaltaisia jäseniä. Ja jos mennään lähemmäksi nykypäivää, niin joku lehtijuttu taisi kertoa, että nuo Somalian merirosvot olivat aiemmin ihan tavallisia kalastelijoita, mutta koska (länsimaiden harrastama) ryöstökalastus oli tyhjentänyt alueen vedet, niin heidän toimeentulonsa romahti ja siksi merirosvoilu alkoi näyttää houkuttelevalta vaihtoehdolta. Eli joissain suhteissa merirosvoja voi mustakin katsoa jopa kunnioittaen ja joissain suhteissa ymmärtävästi, mutta ei se tietenkään sitä miksikään muuta, että ryöstelyssä, tappamisessa, raiskaamisessa ja väkivallassa yleensäkin ei ole mitään ihailemista.  
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2010, 10:33:59 kirjoittanut Mab »
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RuneLumos12214
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2010, 18:47:09 »
Merisosvoukseen tutustuin lukemalla (katsomalla kuvia, en osannut lukea silloin) tietokirjasta. Ihailen merirosvousta jo muitten maitsemisista syistä mm. vapaus ja siksi, että luen One Pieceä ja se aiheitti "ihailemisreaktion". Jos eläsin mutamaa vuosisataa taaempana haluasin olla merirosvo, jos vain omatunto ei estäisi...
En kuiten kaan ihaile kaikkia merirosvojen tokoja mm. raiskauksia.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2010, 20:01:47 »
Merirosvous nimenomaan romantisoituina tarinoina kiehtoo minuakin. Ei oikea merirosvous eikä varsinkaan se mitä nykyään harrastetaan. Mutta tässä parhaillaan on Aarresaari kuuntelussa äänikirjana ja on kyllä tosi hyvin luettu, varmasti jännittävämpi kuin jos lukisin itse. Siinähän on antisankarina Pitkä-John Silver, ja muitakin merirosvoja riittää. Vampiraatteja myös luen, mutta toisin kuin muut, en ole katsonut enkä aiokaan PotC-elokuvia.
Eräs tosielämän merirosvo oli vielä Jean Laffite (tai Lafitte) 1800-luvun alussa Meksikonlahdella, ilmeisesti kotoisin Ranskasta. Kyseinen herra on tarinoiden aiheena, enkä tiedä hänestä paljonkaan tosiasioita, mutta muun muassa kirjassa Zorro (kirjoittanut Isabel Allende) hän on läsnä ja melko romanttisesti kuvattuna. Kyseisessä tarinassa Laffitella on piilopaikka, oikea pikku kaupunki, jossa elellään herroiksi.
Merirosvouksessa minua kiehtoo se merielämä, vapaus ja seikkailut. Taistelussa pärjääminen on minusta miehen työ, mutta en sentään tappamisesta, väkivallasta (kaksintaistelua en laske väkivallaksi) tai raiskaamisista pidä.
Lukekaapa Celia Reesin kirja Merirosvoja!. Loistava lukukokemus.
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Dallas

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Helmikuu 27, 2010, 20:41:18 »
"Musta tulee äiti isona merirosvo (ja taikuri)!"
Joo o, äiti nauraa tuolle edelleen.

Mei oon pienestä pitäen siis ollut kiinostunut merirosvoista ja heidän toiminnastaan. Mutta niin kuin jotkut ovat sanoneet, nykypäivän merirosvotoiminta ei ole mieleen. Pidän juuri niistä vanhanajan tarinoista ja seikkailuista, jolloin merirosvouden tarkoitus tuntuikin oleminen se vapauden hakeminen, ei ihmisten yltiöpäinen satuttaminen. Eli romantisoitu merirosvous, kyllä vain!
PotCit on hyviä elokuvia, tykkään. Ykkönen on niistä parhain, kakkonen ja kolmonen ei iskenyt yhtä lujaa muhun. Mutta, olin kyllä siinä jossakin vaiheessa Jack Sparrow -fanaatikko ja siksi kaikki merorosvot silmissäni olivat ihania ja parhait yms. Onhan Johnny Jackin roolissa toki edelleenkin suosiossani, mutta mielestäni esim. Barbossa esittää enemmäin merorosvojen oikeita puolia. Jos nyt siis pitäydytään tässä PotC -aiheessa.
Hmm ja mitäs muita elokuvia... Mustaparran katsoin joskus, mutta en muista siitä oikein mitään. Pitäisi kai virkistää muistia tässä kun ehtii.

Meariadoc, minä olen lukenut ehdottomasi kirjan! Se oli aivan loistava, olen lukenut sen jo muutamaankin kertaan eikä varmasti viimeisin kerta jäänyt viimeiseksi, sen verran hyvä kirja nimittäin on. Pidän Merorosvoja! -kirjan tunnelmasta, ja erityisen mukavaa on, että pääosassa on nainen!
Vampiraatteja luin muutaman kymmenen sivua, mutta se ei oikein miellyttänyt. Siitäkin on jos tosin jonkin verran aikaa, ehkä jossakin vaiheessa voisi kokeilla uudelleen.
Vanhempani ostivat parina jouluna lahjaksi mulle tuollaisia isoja merirosvokirjoja, jotka sisältävät kaikenlaista inofrmaatiota merien valtiaista. Siellä on mm. tietoa vanhoista laivoista, miehistön tehtävistä, löytyy vanhanajan pelikortteja, etsintäkuulutuksia ja sen sellaisia. Ihania kirjoja, joita on joskus kiva jäädä selailemaan ja uppoutua kesken arjen merirosvojen maailmaan.