Kirjoittaja Aihe: Migreeni  (Luettu 7007 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Migreeni
« Vastaus #25 : Syyskuu 29, 2008, 08:36:34 »
Itse kärsin migreenistä silloin tällöin. Ensimmäinen migreenikohtaukseni tapahtui muistaakseni vasta kasiluokalla. Migreenini oli "aurallinen"; minusta tuli puolisokea (:D), eli siis jos katsoin jotain tiettyä kohtaa, esim. tietokoneen näyttöä, en nähnyt sivusilmällä mitään sen ympärillä. Sitä kesti jonkun aikaa, ja sitten tuli se siekaleen sahalaitakuvio silmänurkkaan. Pääkipu tuli vasta, kun olin tajunnut sen olevan migreeni ja lähdin kotiin. Kohtaus ei sinänsä ollut voimakas, vaan se talttui buranalla ja parin tunnin unella. Tämän jälkeen migreeniä on minulla ollut vain kerran, se tapahtui viime viikolla.

Minun äidilläni, siskollani ja tädilläni on paha migreeni. Heillä sitä on ollut kauan ja kohtaukset ovat pahoja.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #26 : Lokakuu 01, 2008, 16:52:27 »
Onko nämä (myös) migreenin oireita; pään kivulias tykytys, päähän sattuu kävelemisen 'tömähdykset', ei ole tarkkaa kohtaa kivulle, kipu ei lopu särkylääkkeelläkään..?
 Jos ovat niin kärsin migreenistä about kerran kahdessa viikossa, ja tämä on kamalaa koska nämä jutut alkavat kouluaikana ja keskittyminen häiriintyy.

// No voihan helv- ny on sitten todettu migreeni.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2009, 16:15:28 kirjoittanut puolipro »
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Cicerille

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Helmikuu 23, 2009, 18:47:08 »
Täällä on taas yksi! Just makasin viikonlopun neljän seinän sisällä migreenissä. Kohtaukseni...voi,ne ovat kamalia! Oksentelen,sahalaidat ja eriväriset pilkut pyörivät ympäriinsä ja pää tuntuu painavan viisisataa kiloa. Nyt kun ajattelen asiaa,minullakin puutuu nenänvarsi aina aluksi.Jännä juttu...Itse parantelen migreeniäni pilkkopimeässä ja hiljaisessa huoneessa peiton alla kylmägeelipussi pään päällä.

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RuneLumos12214
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #28 : Maaliskuu 13, 2009, 21:06:32 »
Mulla ihtelläkin on ollu migreeni jo useamman kerran.
Ensimmäinen kerta oli tieten pahin; ko yhtenä päivänä pelasin aivan hirveästi enkä välittänyt kovastakaan päänkivusta, ja siitähän se alkoi, illalla oli sitten huono olo ja pää hirveän kipeä, aura ei mulla ollut. Sen jälkeen migreeni on sitten joskus vaan tullut, ei kyllä yhtä pahana mutta hirveänä päänkipuna, onhan se sitten pari kertaa koulussakin tullu. Siihen helpotti sitten särkylääke ja rauhallisemmin olo. Migreenin mää taisin peria äidiltä.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Lokakuu 17, 2009, 17:26:10 »
Täälläkin on yks migreeniä sairastava, tai oikeastaan kahta migreeniä.

Ekat migreeni kohtaukset sain joskus ala-asteen viimosilla luokilla. Hyvin usein mulla tulee aurallisesti migreeni eli näköhäiriöitä, huimausta ja pahoinvointia. Herkempi migreenille on vasen puoli. Migreeniä mulle aiheuttaa yleensä pitkät välit ruokailussa (ensin vähän pahoinvointia ja sitte raju migreeni) ja unettomuus tai että on nukkunu liia vähän. Estolääkitystä en ole vielä ees harkinnut mutta mulla on 800mg buranaa otettavaks heti jos tulee minkäänlaista esioiretta. Välillä se ärsyttää ku aattelee että jos ottaa "turhaan" sen lääkkeen jos olisi ollutkin tuloillaan vain tavallinen päänsärky? Toisinaan kun tuo migreeni on auratonta, silloin toinen puoli turtuu silmän yläpuolelta mutta kokemuksesta tietää että joskus siitä ei kehity sen enempää kuin normi jomotusta. Mutta sitten jos tulee migreenikohtaus ei mitään pelastusta oo. Buranat ei auta. Joskus oon ottanut Panacodia mutta vetää kyllä aika sekasin eikä ainakaa koulussa viittis ottaa kun meinaa vetää jalat alta vaikka kipu meneekin pois. Yleensä jos migreeni oikein yltyy niin pimeään kamariin nukkumaan. Noin 2h päästä on normaali, ennen sitä on sekavuutta sun muuta huimausta.

Sitten tuo toinen eli mun vatsamigreeni. Samoista asioista tuleva kohtaus mutta kipu tulee ylävatsaan ja hyvin monesti tietyistä ruoka-aineista joista migreeni voi tulla (viini, suklaa jne.). Yleensä mulle tulee mahamigreeni jännityksestä, unettomuudesta, syömättömyydestä sekä pastaruuasta (keliakia vasta-aineet otettu joten todettiin että todennäköisesti mahamigreeniä.) Kipu on kouristelevaa, yleensä kohtauksen tullessa vain makaan kippurassa ja tekisi mieli huutaa.. Eli nämä molemmat vaivaa.

Kohtauksia esiintyy kuusta riippuen 1-4
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #30 : Lokakuu 17, 2009, 22:02:29 »
Minulla on ollut yhden kerran migreeni. Se tuli yhtenä kesäpäivänä. Olin ulkona auringossa ja menin sitten sisällä ja koneelle. Tekstistä rupesi häviämään kirjaimia ja koko ajan oli joku valkoinen tyhjä läikkä juuri siinä kohtaan johon katsoin. Ekaksi luulin että se johtui auringosta että se menee kohta ohi. Mutta sitten se ei mennytkään ohi ja päätin lähteä koneelta, juuri ja juuri pystyin kirjautumaan ulos, kun en nähnyt kunnolla. Vähän ajan päästä alkoi sitten koskemaan tosi paljon päätä, ja vähän jos liikkui niin sattui paljon. Se kesti monta tuntia ja vielä illallakin oli jotenkin outo olo ja päähän sattui vieläkin kun kävelin.
Nyt ei enää onneksi ole tullut ja toivottavasti ei tulekaan enää. Silloin en tainnut ottaa mitään särkylääkettä. Toivottavasti tuo vain johtui jostain, eikä minulla ole migreeniä. Iskä sanoi että hänelläkin oli minun ikäisenä migreeni tai pari migreeniä, mutta ne loppuivat eikä enää ole tullut.

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
« Vastaus #31 : Lokakuu 17, 2009, 23:11:13 »
Minäkin kärsin migreenistä, aurallisesta sellaisesta.
 Ensimmäinen kohtaus tuli 9-vuotiaana ja siitä lähtien on ollut melkein joka kuukausi yksi kohtaus. Syön Miranax-lääkettä migreeniin, se auttaa jonkin verran; migreeni menee ohi nopeammin.
 Ensin kohtauksessa tulee näkökenttään vilkkuvia valoja, sahalaitoja ja mustia palloja. Silloin myös etäisyyksien hahmottaminen ja lukeminen on hankalaa. Sitten iskee kova päänsärky, minulla se on sellaista jyskyttävää, mutta ei toispuoleista. Kädet puutuvat myös tässä vaiheessa kokonaan. Lopuksi iskee kova paha olo ja jos olen syönyt ennen kohtausta, oksennan melko varmasti. Yäk.
 Onko kellään sattunut niin, että jossain tietyssä tilanteessa tulee aina migreenikohtaus? Itselläni on ainakin... öö... kolme kertaa tullut kohtaus taidemuseossa. En tiedä miksi juuri siellä, ehkä kun tarkastelee jotain värikästä taulua läheltä, niin se laukaisee migreenin. Kummaa, mutta näin käy.
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2010, 00:20:53 »
En oikeastaan tiedä onko minulla migreeni vai onko se tavallista päänsärkyä... Minun piti kyllä joskus pitää jotain päänsärkypäiväkirjaa, kun kerroin päänsäryistäni kouluterveydenhoitajalle, niin että se olisi sitten jotenkin tutkittu, että onko se migreeniä vai mitä, mutta se sitten hiukan jäi, eikä sitä ole vieläkään tutkittu mitenkään. Mutta minulla tulee hmmm varmaan kerran kuukaudessa nykyään pää kipeäksi, joskus ehkä harvemmin, joskus useammin ja se alkaa hiljalleen, mutta voimistuu aika nopeasti ja sitten tulee huono olo, oksettaa, pitäisi päästä makaamaan, eikä oikein kestä valoa. Jos täytyy paljon vaikka kävellä, niin se sattuu aika pahasti päähän, juuri se tömähtely. Silloin ei myöskään jaksaisi tehädä mitään, eikä edes puhua, haluaisi vain maata jossain pimeässä hiljaa, eikä pysty syömään mitään. Ja myös haistaa kaiken jotenkin kauhean herkästi ja se vain pahentaa särkyä. Muistan kerran kun olimme perheen kanssa ulkomailla, ja olimme juuri jollain veneajelulla jollakin joella ja minulla oli hirveä päänsärky, niin siellä veneessä oli ihan hirveän etova haju, meinasin oksentaa vain sen hajun takia. Jälkeenpäin kun kerroin siitä muille, niin ei siellä heidän mielestään ollut haissut millekään, niin se johtui sitten juuri tuosta päänsärystä, että jotenkin sitten kaikki pienimmätkin hajut oli minun nenääni niin voimakkaita. Joskus kylmä suihku auttaa vähän. Päänsärkyyn otan ihan tavallista Ibumaxia, joka auttaa yleensä vasta sen jälkeen jos olen saanut nukkua jonkin aikaa. Mutta pelkkä nukkuminen ei auta, joskus olen mennyt nukkumaan illalla, ottamatta lääkettä kun on ollut päänsärkyä ja aamulla päätä jomottaa vieläkin.
Kerran oksensinkin kun oli niin paha päänsärky.
En ole varma, että onko säryt yhteydessä johonkin erityisesti, mutta ainakin joskus olen huomannut että jos on kauheasti stressiä, niin silloin ainakin tulee pää kipeäksi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2010, 00:36:32 kirjoittanut Mustesydän »

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Huhtikuu 15, 2010, 21:58:50 »
Asiat joita vihaan numero 1: MIGREENI! Onneks mulla ei nykyään juurikaan ole. Viime keväänä oli melko usein. Migreeni oli aurallista ja näin aluksi sellasia jänniä sahalaitoja ja sitten tuli helvetillinen päänsärky, jonka aikana mä en pystyny tekemään mitään muuta, ku makaamaan sängyllä. Mikään lääke ei auttanu, se meni ohi vaan nukkumalla. Ja sen jälkeen oli sellanen kummallinen tyhjä, humiseva olo. Seuraavana päivänä olin taas ihan kunnossa.

Joskus sain päänsäryn estetyksi niin, että otin ihan auran alussa päänsärkylääkkeen, esim. buranan. Tai ainakin se lieventää sitä. En ole pahemmin oksentanut koskaan. Ainoastaan silloin, kun sain ensimmäisen kohtaukseni. Silloin mikään ei pysynyt sisällä vaan oksensin välittömästi jopa veden, jonka join särkylääkkeiden mukana.

Nykyään inhoan monia biisejä sen takia, koska ne muistuttavat migreenikohtausta, niissä on sellanen omituinen jumputus.
I can see you

Poissa Sugar

• sininen välähdys tähtien keskellä
  • Vuotislainen
« Vastaus #34 : Huhtikuu 16, 2010, 15:32:30 »
Mulla ei ole mitään migreeniä onneksi diagnosoitu, mutta yhdessä vaiheessa sitä epäiltiin.
  Yhdessä vaiheessa mulla oli jatkuvasti pää kipeenä, yhtenä päivänä oli n. 7 tuntia jatkuvaa päänsärkyä (mikään särkylääke ei auttanut) ja sitten kyllästyin siihen ja menin nukkumaan.
  Sitten nää pääkivut loppuivat, mutta yhtenä päivänä (joku puol vuotta sitten ehkä) tuli ihan järkyttävä jyskyttävä pääkipu. Koitin sillon tehdä jotain käsitöitä (sukkaa, lapasia tms.) ja olin päättänyt sen saada valmiiksi, en siis ole mikään käsitöiden ihmelapsi, joten suhtauduin siihen aika ärtyneesti.
  Sitten joku alkoi kattoa hämmentyneenä että minkä takia sä huiskit sun päätä noin, yritin siis kääntää päätä poispäin koska oikeessa silmäkulmassa oli alkanut näkyä sahalaitakuvioita (aiemmin näitä ei ollut siis näkynyt, se oli ensimmäinen (ja huh viimeinen) kerta) ja koitin kattoa johonkin muualle koska ne häiritsi siinä niin paljon. Sitten yhtäkkiä meni näkö kokonaan pariksi sekunniksi ja sitten sain kuulla että lopeta jo ja ota jotain särkylääkettä ja mee lepäämään tms

Mutta en laskisi tota miksikään migreeniksi. Siskolla taitaa olla jonkinlainen migreeni kyl.
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Huhtikuu 16, 2010, 16:08:57 »

Sitten joku alkoi kattoa hämmentyneenä että minkä takia sä huiskit sun päätä noin, yritin siis kääntää päätä poispäin koska oikeessa silmäkulmassa oli alkanut näkyä sahalaitakuvioita (aiemmin näitä ei ollut siis näkynyt, se oli ensimmäinen (ja huh viimeinen) kerta) ja koitin kattoa johonkin muualle koska ne häiritsi siinä niin paljon. Sitten yhtäkkiä meni näkö kokonaan pariksi sekunniksi ja sitten sain kuulla että lopeta jo ja ota jotain särkylääkettä ja mee lepäämään tms

Mutta en laskisi tota miksikään migreeniksi. Siskolla taitaa olla jonkinlainen migreeni kyl.

Khh... Ihan heti näin ennekuin kirjoitan, niin sisarella, please, sisarella, tai määritä kumpi, iso- vai pikkusisko. Sisko-nimiset henkilöt tulevat vielä ja heittävät sinut jorpakkoon, nimimerkillä olen Sisko ja nimimerkillä, katsoin, että miksi ihmeessä minusta puhutaan ;D
Mutta siis, sahalaitakuviot kyllä kuuluvat migreeniin, joten itse sanoisin sinulla mahdollisesti olevankin sellaista.

Itsellänikään ei olle diagnosoitu migreeniä, mutta olen siitä itse aika varma. Tai sitten se on vain migreeniksi naamioitunutta päänsärkyä, niinkuin isosiskoni sitä nimittää.
Yleensä kohtaus lähtee liikkelle huonosta nukkumisesta + kovista äänistä tai kirkkaista valoista. Alkaa päässä tuntumaan hieman oudolta ja ehkä jompaakumpaa silmää särkeä, myöhemmin sitten koskee oikeaa pääpuoliskoa silmän ja ohimon alueelle, tuntuen siltä, kuin joku kaivaisi lusikalla silmääni ulos. Lopulta ei tee mielu syödä, ei juoda, vain maata pimeässä hiljausuudessa ja nukahtaa, mutta kuitenkin tuntuu kokoajan, että oksennusreaktio tulisi. Kerran kohtaus meni niin pitkälle harkoissa, että kotiin päästyäni olin pyöstyä keittiöön, otin vettä ja laahustin äkkiä nukkumaan. Nukkuminen auttaa. Lääkkeet pillereistä sumutteisiin eivät auta. Pillerit aiheuttivat vain väsymystä, ja sitä nyt tulee muutenkin... Ja siis kaikkea on kokeiltu.  Myös akupunktiota ja hierontaa. Molemmat ovat himo kivoja, mutta pänsäryt eivät kadonneet. Mutta, osaan elää vaivani kanssa huolettomasti ja tiedän milloin se iskee.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Huhtikuu 16, 2010, 20:00:22 »
 Jossain vaiheessa minulla oli parin viikon ajan ihan hirveä päänsärky koko ajan. En tiedä oliko se migreeni. Äiti ajatteli varata ajan lääkäriin mutta sitten se kamala päänsärkyjuttu lakkasi eikä mitään tehty. Onkohan migreeni perinnöllinen? Äidillä on ollut monta kertaa. Migreenit ovat kamalan ärsyttäviä ja toivon ettei minulle tule enää ikinä.

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #37 : Huhtikuu 16, 2010, 20:07:13 »
Jossain vaiheessa minulla oli parin viikon ajan ihan hirveä päänsärky koko ajan. En tiedä oliko se migreeni. Äiti ajatteli varata ajan lääkäriin mutta sitten se kamala päänsärkyjuttu lakkasi eikä mitään tehty. Onkohan migreeni perinnöllinen? Äidillä on ollut monta kertaa. Migreenit ovat kamalan ärsyttäviä ja toivon ettei minulle tule enää ikinä.

Kyllä, migreeni voi olla perinnöllinen.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Tammikuu 11, 2012, 21:15:15 »
Minulla oli ensimmäinen migreenikohtaus vuonna 2007. Se oli lauantai-ilta ja katsoin äitini kanssa Huumaa. Ihmettelin miksi näen henkilöt telkkarissa, niin oudosti. Joskus Huuman jälkeen alkoi sitten kova toispuoleinen päänsärky ja silloin tajusin, että "Tämä taitaakin olla migreeni ja se näköhäiriö taisi liittyä siihen".

Nykyään minulla on migreeni n. 2-3 vuodessa. Viimeksi oli kova migreeni pari vuotta sitten. Silloin minulla oli liian matala tietokonetuoli ja hartiani tulivat niin kipeiksi, että sain ihan järkyttävän migreenin. Se alkoi myöhään illalla, kuten migreenini usein alkavat. Migreenin aikana en siedä valoa yhtään. Ympäristön pitää olla myös mahdollisimman hiljainen. Särky oli voimakasta toispuoleista. Silloin ei tiennyt miten päin olisi pitänyt olla, kun joka asennossa särki ja oli huono olo, eikä pystynyt keskittymään mihinkään muuhun, kuin siihen särkyyn.

Burana vie pahimman säryn pois, mutta yleensä särkyä kuitenkin jää vielä. Siihen auttaa ainakin minulla mukillinen teetä ja pari palaa ruisleipää. Ensimmäistä kertaa kokeilin tuota silloin pari vuotta sitten. Se olikin tehokas lääke, sillä se vei heti lopun säryn pois ja pystyin katsomaan vuokraamani elokuvan heti sen jälkeen. Jouduin tosin sammuttamaan kirkkaan siniset pihavalot, mutta jo elokuvan jälkeen pystyin katsomaan niitäkin taas. 

Viime vuonna minulla oli kaksi lievää migreeniä. Särky ei ole ihan niin voimakasta, kuin kovassa migreenissä, eikä olo muutenkaan ole ihan niin kamala. Se myös menee nopeammin ohi.

Tänä vuonna ei ole vielä ollut migreeniä ja toivottavasti ei tulekaan pitkään aikaan.

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #39 : Maaliskuu 09, 2012, 11:46:43 »
Mulla todettiin migreeni muistaakseni v. 2008, ja oon aika säännöllisin väliajoin saanut kohtauksia. Ei todellakaan oo mikään mukava juttu, yleensä mulle tulee migreeniä jos en juo tarpeeks tai jotain, mut aina en ees tiiä siihen syytä. Yleensä mul tulee onneks vaan muutama kohtaus kuukaudessa, joskus enemmän ja joskus ei ollenkaan. Oon onnellinen, ettei sentään joka viikko, kuten mun serkulla on. :/

Viimeks mul oli migreeniä helmikuun lopulla, ja yleensä mul liittyy kohtaukseen ens sellasta, etten tunne kättä tai jalkaa ollenkaan ja yleensä kans tuntuu et kaikki mitä toiset ihmiset puhuu menee ihan ohi ja sekotan sanoja ja puhuminen on vaikeeta ja niin edelleen, ja sit suunnillee tunnin kuluttua siitä alkaa iha sietämätön päänsärky johon ei auta mikää jos ei oo ottanu lääkettä jo alkuoireiden aikana. :(
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #40 : Maaliskuu 09, 2012, 19:53:50 »
Meillä on äidinpuolella migreeniä, jonka minäkin olen sitten perinyt.
Vuosi sitten minulla oli migreenilääkitys, mutta onneksi en tarvitse niitä enään.
Minulla kohtaukset aiheuttivat/aiheuttavat liian kovat & kimeät äänet, liian kirkkaat valot, vahvasti tuoksuvat hajusteet, sahalaitakuviot... Eli esim. diskot eivät koskaan ole olleet minun juttuni, sillä niistä usein migreeniä tulee.

Migreeniin liittyy yleensä aluksi se, että silmissäni sumenee. Sitten alkaa huimata ja heikottaa. Sitten iskee se julmetun kova päänsärky, joka ei menekkään niin helposti ohi.

Nykyään migreenini on vähentynyt, onneksi.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Lelalala

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2012, 18:56:16 »
Minua pelottaa, että itselleni olisi vielä "tulossa" migreeni kaiken muun vaivan päälle. En oo varma, onko nämä migreenin oireita vaiko ihan tavallista päänsärkyä. Mm. Tänään olin välitunnilla auringossa ja alkoi sattumaan päähän ihan kauheesti, pyörrytti, oksetti ja silmissä näkyi mustia pisteitä. Korvissakin humisi. Voisiko tämä olla alkua migreenille vaiko ihan normaalia kevätauringon aiheuttamaa pyörrytystä?

Poissa Svitanie Tonttu

• Onnettoman oikukas
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Maaliskuu 21, 2012, 14:49:42 »
Tästä vaivasta kärsitään täälläkin. Ei oo diagnoosia eikä täsmälääkkeitäkään, ja suhteellisen tuore vaiva :D Reilu kaks vuotta taitaa olla ekasta kohtauksesta (oon 16v. tällä hetkellä)

Altistavia tekijöitä mulle on kirkkaat valot ja kovat äänet, verensokerin lasku, ja pitempiaikainen huono unirytmi (ts. jos nukun esim. viikon huonosti/vähemmän kuin yleensä niin saan takuuvarmasti migreenin kaveriksi)
Samoin epäpuhtaudet sisäilmassa ja home aiheuttaa kohtauksia. Ja nyt kun sille huonolle sisäilmalle on tullut altistuttua pari vuotta ah-niin-ihanan koulun takia niin vartti _todella_ epäpuhtaassa sisäilmassa saa mulle migreenikohtauksen aikaan. Tää migreeni on yleensä hyvin lievästi aurallista, mutta kipu on kova. Silmissä siis lähinnä näkyy valopisteitä jonkin aikaa, ennenkuin kipu alkaa.

Pääsääntöisesti mun migreeni on aurallista, eli näkökenttään ilmestyy sahalaitakuvioita. Se kestää 20-45 min, sitten menee yleensä n. 10 min että särky alkaa. Jos otan aurojen aikana pari särkylääkettä, se lieventää yleensä vähän kipua. Kipu on sykkivää, tai parempi sana sitä kuvaamaan on repivää, ja tuntuu otsassa ja säteilee takaraivoon. Yleensä toispuoleisena, puoli vaihtelee. Yleensä vasemmalla puolella.
Migreenin jälkeen pää on hellänä vähintään seuraavan päivän, ja päänsärkyvaiheen jälkeen on yleensä todella huono olo, vaikka oksentanut en ole vielä koskaan.

Esioireita on yleensä järkyttävän epätodellinen olo, joka yleensä on koko päivän. Kohtaukset kun tuntuu ajoittuvan iltaan. Samoin haukottelu kuuluu oireisiin :D Joskus migreeni rajoittuu pelkästään näköoireisiin ja sitten haukotteluun ja väsymykseen, eikä päänsärkyä tulekaan ollenkaan.

Kuukautisten aikaan (yleensä niiden alussa) saattaa olla lievä auraton kohtaus, jolloin särky on aika 'siedettävä' eikä lamaannuta sängyn pohjalle niinkuin auralliset kohtaukset ja voimakas särky. Nämä kohtaukset tulee yleensä vaan, jos yhtäaikaa kuukautisten alun aikaan on kova stressi päällä.
''Emme lopeta leikkimistä sen takia, että vanhenemme. Vanhenemme sen takia, että lopetamme leikkimisen.''

''Hänet vastaanotti lääkäri, joka totesi:
Tonttu on lisätty keskusteluun'' (c)ryhmis

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #43 : Maaliskuu 29, 2012, 20:36:47 »
Tätä keskustelua ei todellakaan ole mukava lukea. Itse en onneksi kärsi migreenistä. Listaisin luultavasti migreenin inhottavimpien sairauksien top10:een, joten olen onnellinen siitä, ettei minulle tätä sairautta ole kirottu. Mutta miksi sitten edes kirjoitan tänne?

No, migreeniä minulla ei ole, mutta migreenin kaltainen päänsärkykohtaus minulle on kerran tullut. Se oli kammottavaa. Olimme intialaisessa ravintolassa syömässä perheeni ja kaverini perheen kanssa, kun tämä tapahtui. En tiedä, mikä siellä laukaisi sen kohtauksen vai liittyikö se edes siihen paikkaan, mutta joka tapauksessa ensimmäinen tunteeni oli, että joku olisi kiristänyt otsani ympärillä jotakin liinaa. Hyvin kovaa. Melkein tunsin pääni puristuvan kokoon ja yritin käsilläni ottaa "liinaa" pois otsaltani, ennen kuin tajusin, ettei siinä mitään ole. Se tunne ei varsinaisesti vielä sattunut päähäni, tuntui vain hyvin puristavalta. Sitten silmissä sumeni ja minulle tuli hirveän paha olo (mutta en onneksi oksentanut). Sitten alkoi järkyttävä päänsärky. En osaa sitä mitenkään sanoin kuvailla, mutta voin vain sanoa, että onneksi en joudu kokemaan sitä luultavasti enää ikinä. Ihan kuin joku olisi sahannut päätäni poikki. Argh.

Vähän aikaa sitä särkyä kesti ja sitten se meni pois. Ei kyllä tehnyt sen jälkeen mieli ruokaa. Koko loppupäivän minulla olikin ihan hyvä olo lukuunottamatta sitä, että olin hirveän huolissani. Ihmettelin koko seuraavan viikon, että mitä oikein tapahtui. Äitinikin oli huolissaan. Onneksi tätä ei ole sen jälkeen (muutama vuosi sitten) tapahtunut.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.