Kirjoittaja Aihe: Migreeni  (Luettu 7518 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Migreeni
« : Huhtikuu 08, 2008, 10:54:51 »
Voitaisiin kehitellä vähän keskustelua migreenistä, tästä melko yleisestäkin vaivasta. Ja siis tosiaan migreenistä, ei tavallisesta päänsärystä :) Löytyykö muita kohtalotovereita, joita tämä viheliäinen päänsäryn muoto vaivaa? Minä olen sairastanut migreeniä nelivuotiaasta tähän päivään, eikä loppua varsinaisesti ole näkyvissä. Olen syönyt estolääkkeitäkin, mutta pitemmän päälle niiden teho tuntuu aina vähenevän. En tiedä, tottuuko elimistö niihin liiaksi vai mistä se johtuu.

Onko sinulla ollut migreeniä? Onko se säännöllistä, vai oletko kokenut elämässäsi esimerkiksi vain yhden kohtauksen? Onko migreenisi aurallista, eli tuleeko sinulle kohtausta ennen jotain oireita esim. näön kanssa? Ovatko kohtauksesi voimakkaita?

Minulla on ollut vain pari kertaa aurallinen migreeni, eli että olen nähnyt ihan sahalaitakuviota sun muuta. Normaali migreeni alkaa yleensä nenänvarren turtumisella! Tai siis, tuossa otsan ja nenän seudulla tuntuu painava tunne. Joskus se on myös toispuoleista, eli vain toisella puolella kasvoja :) Toisinaan kohtaus taas tulee huomaamatta, joskus kertarysäyksellä kunnon päänsärky.

Miten hoidat migreeniäsi?
Unta? Buranaa? Täsmälääkettä? Minulle ei ole mitään iloa tavallisista särkylääkkeistä, ellei kyse ole muusta päänsärystä kuin migreenistä. Mutta niitä on välillä hankalaa erotella, ja yleensä jännityspäänsärystäkin tulee lopulta migreeni, jos ei pääse pian nukkumaan. Uni on yleensä se lääke, joka siis toimii minulla parhaiten - lääkityksen ohella. Joskus yritän kuitenkin kärvistellä ilman lääkettäkin, kun täsmälääkkeet ovat aika tujua tavaraa, ja niistä tulee vähän hassu olo :> Myöskin sauna on aika tehokas, sillä saunassa ainakaan minä en tunne kipua, vaikka se palaakin sitten pian takaisin, kun tulee saunasta ja suihkusta pois.

Miten migreeni vaikuttaa elämääsi? Ikävin muistosi migreenistä? Minulla migreeni on joskus paremmalla tolalla ja joskus sitten saattaa olla pää kipeä kolmesti viikossa. Eniten aina ärsyttää, jos migreeni iskee hetkinä, jolloin on vaikka kavereiden kanssa jossain (kuten viime perjantaina) tai jos on jokin muu tärkeä tilanne. Kuukautiset ja stressi ovat minulla selkeästi yhteydessä migreeniin. Myöskin loman ensimmäinen päivä, ja loman jälkeinen ensimmäinen koulupäivä ovat taattuja migreenipäiviä. Liian pitkät välit ruokailujen välissä myös aiheuttaa päänsäryn, joka sitten useimmiten kehittyy migreeniksi.

Ja vielä lopuksi, oletko löytänyt parannuksen migreeniisi, tai ainakin keinon hallita sitä? Mikä helpottaa oloasi kohtauksen ollessa pahimmillaan?
Humor me.

Poissa Tanzu

• Feeniksin killan jäsen
  • Vuotislainen
  • Tulejo KV-elokuvat!
    • Tulisalama
  • Pottermore: SnidgetGold186
Vs: Migreeni
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2008, 12:31:23 »
minä kärsin migreenistä. Itselläni ei ole koskaan ollut ns. "auraa", mutta päänsärky on todella kova ja se paikoittuu oikean silmän yläpuolelle ja siitä takaraivoon saakka. Kohtauksen aikana en kykene tekemään mitään ja valo sattuu silmiin. Joskus olen myös voinut pahoin kohtauksen aikana. En syö täsmälääkkeitä, mutta kohtauksen iskiessä otan Clotamia tai vastaavaa. Normaali burana ei siihen edes auta. Myös uni auttaa melko hyvin. Nykyään kohtauksia on ollut melko harvakseltaan. Myös isäni ja isoveljeni kärsivät migreenistä. Isälläni särki kerran melkein kolme kuukautta putkeen pää, eikä mikään lääke tehonnut kunnolla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2008, 12:38:41 kirjoittanut Tanzu »
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistys!
Viimeinen leffa nähty 13.7.2011.

Caribu

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2008, 08:10:16 »
Minulla on ollut tasan kerran elämässäni migreeni ja sekin meni nopeasti ohi. Ei todellakaan mukava vaiva. Muistan, että näin punaisia ja vihreitä pisteitä, päähän koski ja olin vähällä pyörtyä.
Itse otin buranaa, mutta ei se oikeastaan auttanut. Muuta päänsärkyä minulla on aika usein, mutta ei itse migreeniä.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2008, 10:13:56 »
Aika jännää, en ole tiennyt että migreeni alkaa tuolla nenänvarren puutumisella. Nyt kun ajattelen, voin hämmästyksekseni todeta, että minullakin on ilmeisesti sitten melko usein (n. 6 kertaa vuodessa) esiintyvä migreeni. Olen aina pitänyt sitä vain pahemmanlaatuisena päänsärkynä. Se puolestaan johtunee siitä, että olen kaksi kertaa ollessani yläasteikäinen saanut sellaisen aurallisen migreenikohtauksen, kerran kotona kokeisiin lukiessani ja kerran koulussa. Terkkari laittoi minut kävelemään koululta terveyskeskukseen, en muista matkasta mitään. Ihme, etten jäänyt auton alle. Sain terveyskeskuksessa reiteen jonkun pistoksen ja jäin tarkkailuun nukkumaan kunnes äiti ja isä tulivat hakemaan minut kotiin. Se pistos muuten auttoi tosi hyvin, olin iltaan mennessä saanut jo pääni takaisin, niin sanoakseni. Mitäköhän se oli? Mutta olen siitä asti yhdistänyt migreenin ainoastaan noihin näköhäiriöihin, sahalaitakuvioihin, toisen silmän "sokeuteen" ja oksenteluun. En ole tiedostanut, että muunlainenkin päänsärky voidaan lukea migreeniksi. Onneksi murrosiän jälkeen ei ole noita oireita esiintynyt.

En taida kuitenkaan hakea mitään juuri migreenille spesifioitua lääkettä, kun kohtaukseni eivät ole niin kovia. Lääkkeillä on kuitenkin aina sivu- ja haittavaikutuksensa ja jos ilman jotenkin pärjää, niin hyvähän se sitten on. Kaikki sympatia kuitenkin niille, jotka joutuvat kestämään niitä kovia kohtauksia. Kokemukseni mukaan ne voivat todella jopa hallita elämää ja heikontaa elämänlaatua usein toistuessaan.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2008, 15:02:51 »
Minulla on ollut joskus lievä migreeni. Pari kertaa, siis. Ei ole ennen kohtausta oireita, eikä migreeni ole hirveän voimakas, ainakaan yleensä. Nukun, jos minulla on migreeni, ja syön myös särkylääkettä. Migreeni ei ole juurikaan vaikuttanut elämääni, koska se ei ole kovin yleistä. Ei tule nyt mitään mieleen migreeneistä... Nukkuminen  on se yleisin lääke, ja pimeässä olo helpottaa, jos en saa unta.

Poissa Amiale

• Kangastus
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2008, 15:45:55 »
Täälläkin on yksi, joka kärsii migreenistä. Se ei ole kauhean voimakasta paitsi suunnilleen viitisen kertaa vuodessa, kun se kestää pitempään ja kipu on kauhean voimakasta ja kohtaukseen liittyy oksenteluakin, mutta aivan tarpeeksi voimakasta muulloinkin. Minulla on migreenilääkettä – Clotamia – mutta se ei auta kuin silloin, jos sen ottaa aivan päänsäryn alkuvaiheessa. Ja kun alussa on välillä vaikea erottaa migreeniä tavallisesta päänsärystä, niin tietysti se pääsee kauhean usein jo liian pitkälle ennen kuin tajuan sen lääkkeen vasta ottaa. Ja aurallista migreeniä minulla ei ole koskaan ollut, vaan migreenini on ihan auratonta. Mitään muitakaan oireita ei migreeniä edellä, vaan se tuntuu aluksi useimmiten ihan tavalliselta päänsäryltä, joka sitten pahenee.

Migreeniä hoidan lähinnä siten, että menen jonnekin pimeään tilaan ja pidän vielä kättä silmilläni, koska pienikin valo todellakin tuntuu niin kauhean tuskalliselta. Nukkuminen auttaa myös ja joskus viilennän niskaa kylmägeelipussin avulla. Se tuntuu auttavan välillä ainakin. Joskus nukkuminenkaan ei kuitenkaan auta, vaan päänsärky saattaa jopa paheta nukkumisen aikana, kuten kaikissa voimakkaimmissa migreenikohtauksissani on käynyt. Siitä johtuukin se, että useimmiten migreenistä johtuva oksentelu ajoittuu aamuyöhön, mistä taas johtuu, että koko seuraava päiväkin menee harakoille. Muutenkin pahan migreenikohtauksen jälkeen pää tuntuu hellältä monta päivää.

Migreeni vaikuttaa aika paljon elämääni, koska joskus se saattaa tulla hyvin useinkin ja kestää monta päivää. Olen kokeillut erilaisia täsmälääkkeitä ja akupunktiotakin, mutta mistään ei ole ollut liiemmin apua. Suvussakaan ei ole migreeniä kuin tädilläni, eikä minun migreenini ole yhteydessä kuukautisiin. Joskus sen sijaan jännittäminen saattaa laukaista migreenin ja myös se, jos on hartiat jumissa tai jotain. Samoin auringossa oleskelu (ei siis mihinkään auringonpistokseen asti, vaan välillä parin tunnin aikakin riittää saamaan migreenin aluilleen) ja kokemuksieni mukaan myös väärään aikaan nukkuminen (eli toisin sanoen se, jos menee aamuyöstä nukkumaan ja nukkuu iltapäivään).

Hyvin ärsyttävä vaiva.
I want to hunt with the tameless heart, I want to learn the wisdom of mountains afar
In my world love is for poets...

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2008, 17:57:44 »
Minulla ei ole todettu migreeniä, mutta en kyllä ole käynyt lääkärissä valittamassa päänsärystä. Äidillänikään ei ole migreeniä diagnosoitu, mutta hänellä on kyllä selkeitä migreenioireita, samoin kuin kaverini isällä (emännän serkku on hän), joka ei myöskään käynyt lääkärissä taudin takia.

Minulla on ollut yksi päänsärkykohtaus, jonka arvelen olleen migreeniä. Ennen kohtausta näin silmissäni sahalaitakuvioita ja päänsäryn alettua se olikin sitten erittäin voimakas päänsärky. Päässä jyskytti niin, että tuntui että se hajoaa. Pimeässä huoneessa oleminen auttoi hieman, mutta vielä illalla nukkumaan mennessänikin oli pää kipeä. Nukkumalla se onneksi parani. Jonkinasteista pahoinvointia saattoi päänsärkyyni liittyä, en nyt oikein muista, koska siitä on sen verran aikaa. Migreeni ei toki vaikuta elämääni, koska varsinaisestihan minulla ei ole migreeniä. Luulen kyllä silti, että minulla on taipumus lievään migreeniin. Mikäli tämä on perinnöllistä, ei olisi mikään ihme vaikka minulla migreeni olisikin, sillä äidin suvussa tosiaankin on ollut runsaasti kyseistä sairautta. Onneksi minulla ei ole ollut migreenikohtausta kuin kerran elämässäni, mutta jos niitä alkaa tulla useammin, niin ei kait siinä auta kuin mennä lääkäriin hoitoa etsimään.

~Moondancer (antipilleristi)

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #7 : Huhtikuu 11, 2008, 11:29:40 »
Ah niin epämieluisa keskustelunaihe tämä...
Minulla on ollut migreeniä suunnilleen 10-vuotiaasta, mutta viime aikoina on ollut huomattavasti vähenemään päin.
Äidilläni on ollut migreeni aikuisiästä asti, isälläni taas oli nuorena, mutta hävisi vanhemmiten. Nyt onneksi näyttäisi siltä, että minullakin on migreeni loppumaan päin. Mutta saan vielä kohtauksia kerran kahdessa kuukaudessa suurin piirtein.

Minulla on ennen migreeniä yleensä ohimolla sellainen inhottava tunne (vasemmalla puolella) ja huomaan myöskin aristavani valoa. Sitten tulee sellainen hieman pökkelö olo, jolloin tiedän, että migreenikohtaus on tulossa.
Kohtauksen iskiessä menen kotona sänkyyn, vedän verhot ikkunan eteen ja pimennän koko huoneen. Laitan myös siteen silmilleni, koska sattuu ylipäätään pitää silmiä auki. Makaan siinä sitten mahdollisimman liikkumatta, sillä pienikin liike saa päässä vippaamaan ja kerran menin hetkeksi tajuttomaksi.
Käytän Imigran -nenäsumutetta oireiden tullessa. Saatan ottaa myös Buranan etukäteen, jos vaikkapa ei ole lääkettä mukana. Ei se kyllä migreenikohtausta estä, mutta hieman helpottaa...
Ennen käytin Miranaxia, mutta mahani ei kestä sitä, joten piti vaihtaa toiseen. Ei tuo nenään sumuttaminen kovin mukavaa ole, mutta toinen vaihtoehto olisi peräsuppo... Ei kiitos sitä!
Näen usein migreenin aikana erilaisia välkkyviä palloja näkökentässäni, jotka sattuvat. Jos sidon siteen sopivan tiukalle, ne tuntuvat vähenevän ja helpottuvan.

Jos migreenikohtaus iskee, kohtaus on yleensä melko voimakas. Se tuska on jotain aivan käsittämätöntä, usein olen toivonut kuolevani siihen paikkaan. Tekisi mieli huutaa ja karjua, mutten pysty siinä tilassa oikein mihinkään.
Minulla ei koskaan jää itse kohtauksesta tarkkaa mielikuvaa, sillä olen silloin todella sekavassa tilassa. Yleensä särky keskittyy ehkä enemmän ohimoille, mutta periaatteessa koko päähän.

Olen toisaalta tyytyväinen, että minulla on noita ennakko-oireita, sillä niiden avulla osaan ennakoida, milloin kohtaus on tulossa. Niinpä migreeni ei ole aiheuttanut minulle liiemmin ongelmia, mutta onhan se todella riesa, jos iskee kesken koulupäivän...
Kärsin myös melko voimakkaista tavallisista päänsäryistä, joista on kuitenkin enemmän haittaa, sillä ne eivät varoita itsestään.
Mutta toivon todella, että migreeni on väistymään päin kun ikää tulee lisää...
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Rain Wild

• Kissankorkuinen
  • Vuotislainen
  • Ähäkutti!
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2008, 17:52:01 »
Minulla on myös migreeni, mutta omalla kohdallani kohtaukset tulevat onnekseni sen verran harvoin, etteivät ne varsinaisesti haittaa elämääni, enkä ole lääkärissäkään tämän ongelman vuoksi käynyt.

Ensimmäisen kohtauksen sain 11-vuotiaana, ja sitä seuraavat kolme vuotta kohtaukset löysivät minut suorastaan hämmästyttävällä tarkkuudella aina puolen vuoden välein, loppusyksystä ja loppukeväästä. Jokaista kohtausta edelsi auravaihe, joka alkoi yleensä juuri kouluun päästyäni, ennen ensimmäisen tunnin alkamista. Ensin ihan näkökentän keskelle tuli sellainen pienen pieni valopiste, joka peitti juuri sen kohdan, mihin katse koetti tarkentaa. Tätä seurasi sahalaitakuvio, minkä jälkeen näköoireet helpottivat hetkeksi ennen varsinaisen päänsäryn alkamista. Jos tässä auravaiheessa ehdin napata päänsärkylääkkeen, pääsin yleensä kotiin asti suhteellisen turvallisesti. Kotona ei auttanut muu, kuin antaa periksi päänsärylle ja mennä vain nukkumaan mahdollisimman pimeään huoneeseen. Loppuilta menikin sitten aina sellaisessa suht pökkelömäisessä olotilassa, vaikka päätä ei enää olisi särkenytkään.

Lukioajan selvisin muistaakseni ilman yhtäkään kohtausta, mutta viime vuonna sain migreenin taas riesakseni. Nykyään kohtaukset ovat täydellisen epäsäännöllisiä, ja auravaihekin on vaihtunut päänsärkyä edeltävään huimaukseen, eli taju meinaa lähteä, jos ei pääse heti pitkäkseen. Nykyään, jos tässä vaiheessa ehdin ottaa päänsärkylääkkeen, ei migreeni pääse ollenkaan kunnolla puhkeamaan, vaan selviän pöllämystyneellä ololla ja massiivisella väsymyksellä. Tämän vaiheen ohitettuani lääkettä on taas ihan turha ottakaan, sillä vaikutus on ihan olematon. Nykyään tuolla migreenilläni on myös sivuvaikutus, jota en ennen ole havainnut: kohtauksen jälkeen en ymmärrä englantia (enkä varmaan muitakaan kieliä, mutta Englannissa asuessa tuo englannin ymmärtämättömyys nyt vain on osoittautunut huomattavimmaksi haitaksi). Saatan koittaa lukea yhtä lausetta uudestaan ja uudestaan ymmärtämättä sanaakaan. Se on kieltämättä aika hurja vaihe, mutta silloin täytyy vain pysytellä sisätiloissa ja luottaa siihen, että se menee seuraavaan päivään mennessä ohi. Yhdestäkään särkyvaiheesta en muista mitään, sillä siinä vaiheessa olen yleensä jo sen verran sekaisin, ettei ajatus tunnu kulkevan.

Ikävin muistoni taitaapi olla juuri edellinen kohtaus (viime vuoden puolella tosin), kun kohtausta edeltävä huimaus iski kassajonossa. Meinasi lähteä taju ihan sillä sekunnilla, keskellä maanantairuuhkaa. Päästessäni maksamaan ostoksiani en nähnyt enkä kuullut enää mitään, mutta sain ne kuitenkin maksettua (kortilla, mikä oli sekin aikamoinen suoritus). Kaavin tavarat sokkona kassiin ja ryntäsin lähimmälle tuolille istumaan. Vartin päästä olin selvinnyt sen verran, että pääsin kahvioon asti, missä nappasin särkylääkkeen ja istuskelin vielä toisen vartin, ennen kuin uskalsin lähteä kävelemään takaisin kämpille. Loppupäivä menikin sitten nukkuessa.

Muualla suvussani ei tietääkseni migreeniä ilmene, eli olen siinä suhteessa jonkinmoinen luonnonoikku. Migreenikohtaukset ovat kuitenkin aina olleet ihan selkeästi kytköksissä kuukautiskiertooni (ensimmäinen kohtaus tuli ihan pari päivää ennen kuukautisten alkua), vaikka kovin epäsäännöllisiä ovatkin (eli eivät jokakuisia riesoja ollenkaan). Itse koen tämän aika mielenkiintoisena, että migreeni palasi kolmen vuoden tauon jälkeen muuttuneena. Spectre tuossa yllä taisi mainita vastaavankaltaisesta muutoksesta omalla kohdallaan. Onko muille tapahtunut näin, että ennen aurallinen migreeni olisi muuttunut aurattomaksi tai päinvastoin? Mahtaako olla miten yleistä?
Permission to shout "Bravo" at an annoyingly loud volume, sir? | Would you mind holding my metaphor for a second?

Whinez

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2008, 01:59:00 »
Tämmöstä keskustelua lukiessahan tulee psykosomaattisesti migreeni! Wikipedian migreeni -artikkeliakin lukiessa tulee jo tunne, miten epämääräinen ja varsin ärsyttävänä välkkyvä sahalaita alkaa näkyä silmässä. Ehkäpä sitä ei näe, jos sulkee silmät? Väärin, se ei katoa. Vähän niinkun joutuis kattomaan jotain oikein ärsyttävää kuvaa silmät kiinnikin. Hienoa, kun yrittää lukea jotain ja ei pysty näkemään tietyllä kohdalla silmästä niin pitää kattoa vähän "ohi" että näkee. Tämä yhdistetään sitten vielä ärsyttävämpään päänsärkyyn. Siis jotenkin tällainen yhdistelmä on ihan käsittämätön. Migreenin keksijä saa kyllä kunnioitukseni! Mikään muu yhdistelmä ei voi olla yhtä tehokas. Täytyy varmaan hommata migreenin bändipaita..

Ei ole nykypäivänä tosin kauhean usein. Ehkä hyvä niin.

pölypunkki

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2008, 18:30:50 »
Itselläni on/oli migreeni.

Ensimmäisen kerran ala-asteen viidennellä (?) sain kolme migreenikohtausta peräkkäin joka toinen päivä.
Kaikki migreenikohtaukseni ovat alkaneet silmäkulmaan tulleella aurakuviolla, ja sanojen ja kirjaimien häipyminen tekstistä. Kokeillut olen lukuisiä lääkkeitä, enkä vieläkään tiedä mikä oikeasti migreeniini tepsii. Kohtaukseni ovat aina menneen ohi oksentamisen jälkeen. Sittemmin migreenejä on tullut silloin tällöin, mutta eipä enää.
En sitten tiedä oliko migreenini ns ''murrosikämigreeniä'', sillä minulle ei ole moneen vuoteen tullut yhtään migreeniä. Toivottavasti ei tulekaan(:

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Huhtikuu 14, 2008, 21:26:23 »
Minäkin olen migreenipotilaita. Olen kärsinyt hurjista päänsäryistä aivan pienestä lähtien, ja noin kaksitoistavuotiaana minut vietiin niiden takia lääkäriin. Lääkäri totesi, että kyseessä on migreeni, mutta että kyseessä saattoi olla lapsuusiän migreeni, joka loppuisi myöhemmin. Vaiva taukosikin jälkeenpäin joiksikin vuosiksi, kunnes jatkui taas mentyäni yliopistoon. On vaikea määritellä, kuinka usein kohtauksia tulee, sillä ne ovat hyvin epäsäännöllisiä. Pahimpina aikoina niitä voi tulla joka viikko, toisinaan vain pari puolessa vuodessa tai jopa harvemminkin.

En huomaa mitään erityisiä merkkejä kohtauksen alkamisesta. Toisinaan kyllä haukottelen usein ennen niitä. Yleensä selvin merkki on kuitenkin hyvin pienellä alueella tuntuva sitkeä kipu, joka asteittain laajenee ja voimistuu. Tässä vaiheessa olisi epäilemättä järkevää ottaa lääke, mutta koska kärsin myös pienemmistä päänsäryistä joita on helpompi kestää mutta vaikea erottaa migreenin alkuvaiheesta ja koska en mielelläni ota lääkkeitä, ehtii kohtaus yleensä pahentua ennen kuin viimein lääkitsen itseäni. Tavalliset lääkkeet eivät auta koskaan, eivätkä vahvatkaan jos kohtaus on pahimmillaan. Silloin auttaa vain pimeässä makaaminen. Onneksi olen yleensä niin pökerryksissä kivusta, että vaivun helposti uneen. Kipu on minulla lähes poikkeuksetta toispuoleista ja aiheuttaa suurta pahoinvointia sekä valoarkuutta. Jos en pääse pitkäkseni pimeään paikkaan, oksentelen.

Myös minulla toisenlainen pääsärky voi kehittyä migreeniksi. Stressi, pitkät päivät, painavan laukun pitkällinen kantaminen, syömättömyys ja tunkkainen ilma ovat altistavia tekijöitä. Ne vaikuttavat tappavan tehokkaasti varsinkin muutaman huilipäivän jälkeen. Siksi minulla on usein kohtauksia maanantaisin, jos päivä on pitkä enkä voi levätä välillä. Myös niin yksinkertainen asia kuin purkan pureskelu voi saada aikaan päänsäryn. Johtuu varmaan siitä, että se jännittää kasvon lihaksia. Joskus näkee lehdissä kasvojumppa -ohjeita päänsäryn parantamiseen, mutta minulla nekin vain pahentavat kohtauksia, kuten myös pään hierominen, joka taas auttaa toisia. Minun pitää vain olla mahdollisimman liikkumattomana ja hiljaa.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2008, 20:14:25 »
Itseasiassa en tiedä, onko minulla migreeni vai ei... Minulla on joskus päänsärkyä, joka tuntuu enemmänkin silmissä... Kun kuvailin sitä isälleni, hän sanoi sen kuulostavan migreeniltä. Päätäni siis särki silmistä ja muutenkin se tuntui tavallaan "painavalta". Helpotti hiukan, kun laittoi silmät kiinni.
Osaisiko joku sanoa, onko tämä migreeni vai ei?

// Selvä, eipä tuo sitten onneksi taida olla migreeniä : )) Tenso- mikä se sana oli?- päänsärky kuulosti osittain siltä, mitä päänsärkyni oli, mutta en sitten tiedä...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2008, 19:46:24 kirjoittanut Hippo »

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2008, 00:32:23 »
Hippo, tuolta pohjalta on mahdotonta mitään diagnoosia tehdä. Päänsäryssä minulla ainakin yleisesti tuntuu siltä, että päätä on ihan liikaa. Silmissä tuntuva särky voi johtua silmänliikuttajalihasten kipeytymisestä ja yleensä tosiaan helpottuu, kun silmät laittaa kiinni ja silmän lihakset rentoutuvat.

Migreeni on pulsoivaa (eli sykkivää), kovaa, toispuoleista ja liikunta hankaloittaa sitä. (Diagnoosikriteerien mukaan siis ainakin kahta edellisistä.) Lisäksi sen aikana on pahoinvointia/oksentelua sekä valo- ja ääniarkuutta. (Jompi kumpi on "pakollinen", jotta kyse on migreenistä). Migreenipäänsärky myös kestää 4-72 tuntia.

Sen sijaan tensiopäänsärystä kerrotaan seuraavaa: "Päänsärky alkaa usein vähitellen päivän mittaan ja pahenee iltaa kohden. Särky on pantamaista, tasaista, ei sykkivää, ja siihen liittyy usein repäisyjä ja vihlauksia kalotilla. Päänahka voi olla kosketusarka usein hyvin paikallisesti. Särky alkaa usein takaraivolta, nousee koko päähän tai ohimoille ja aiheuttaa painavan tunteen silmien yläpuolelle. Usein särkyyn liittyy huimaus. Pahoinvoinnin tunne voi liittyä tensiopäänsärkyyn ja potilas voi valittaa huonon olon tunnetta, mutta jos hän oksentaa päänsärkyyn liittyvänä, sitä ei pidä hyväksyä tensiopäänsärkyyn kuuluvaksi."

Päänsärkyjen erotusdiagnostiikka ei ole mitenkään helppoa ja päänsärkytyyppejä on todella paljon. Kaikki päänsärky ei siis todellakaan ole migreeniä, vaikka monet lähes kaikkea päänsärkyä migreeniksi nimittävätkin. Ehkä peruserona voisi sanoa sen, että migreeni on yleensä paljon rajumpi kuin monet muut päänsäryt. Jännityspäänsärkyyn esimerkiksi ei koskaan saa liittyä oksentelua ja suurin osa päänsäryistä, joiden takia ihmiset lähtevät lääkäriin, ovat migreeniä. (Koska yleensä minkään pienen päänjomotuksen takia ei yllättäen lääkäriin lähdetä.)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2008, 11:00:56 kirjoittanut Derica Tonks »
What would The Doctor do?

Poissa Nemuru

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Toukokuu 01, 2008, 15:51:00 »
Migreeni.. Hyrr.. Tulee kylmiä väreitä kun ees aattelen koko asiaa. Eli joo myös mulla on migreeni ja ei oo ku pari päivää ku jouduin lähteen sen takia koulusta pois. Mulla migreeni kohtaukset on aina samanlaisia. Ensi mä tavallaan sokeudun, mä nään vaan osan ja tuntuu et joku verho laskeutuis mun silmille, verho joka ensi on pieni mut koko ajan suurenee ja lopulta ei näe paljon mitään. (On muuten aika pelottavaa kun ei nää mitään ja pitäs päästä äkkiä pois jostain tai portaita alas tai jotai.. Kerran meinasin jäädä auton alle ku tuli migreeni kun olin kävelemässä koulusta kotia, olin sillon viel ylä asteella.)

Toi "näköharha" kestää jonku aikaa, sitte yhtäkkii näkö tulee takas ja alkaa kauhee päänsärky, tuntuu oikesti et pää halkee. Sit mä meen ihan sekasin, en osaa tavallaan sanoo mitä mä ajattelen. Nytki koulussa puhuin mun kaverin kans ja sanoin: "Mut tullaan pois kohta viemään." (tarkotin et mua tullaan kohta hakemaan, mut en osaaanu sanoo sitä.) Sama oli ku laitoin viestiä mun kaverille etten tuu harkkoihin tänää, mä huusin ja kirosin ku en osannu yhistää mun ajatuksia ja kirjotusta. (En osannu kirjottaa "en tuu tänää harkkoihin"). Olin myös kuulemma sanonu autossa et: "Mun puhelimesta on loppunu sähkö." Et tää on jo aika pelottavaa, en nimittäi ite muista mitään tosta sähkö jutusta..

Vähä ajan päästä mä oksennan ja yleensä ennen sitä mun oikee käsi ja oikee puoli naamasta ja keilestä puutuu iha kokonaan. Kädellä mä en pysty tekeen mitään se on melkeen kun halvaantunu en ees kunnolla kykene nostamaan kättäni.

Mulle määrätyistä migreeni lääkkeistä ei oo mitään apua mulle, mä oksennan jo kun haistan sen migreeni lääkkeen hajun. muutenki tulee paha olo jos ees aattelee koko lääkkeitä.. Ennen 500:nen burana autto kohtuullisen hyvin ja nopeesti mutta nykyään en voi ottaa ollenkaa mitään särkylääkettä, kiitos migreenin oksennan sen samantien ulos. (siis vaikka mulla ei sillon ois migreeniä mut siit on tullu mun keholle sellanen tapa et yleensä ku mul o migreeni ni ku otan särkylääkkeen ni se aiheuttaa sen oksennuksen.. mikä on erittäin tyhmää sillä en voi ottaa mitään särkylääkettä tuskallisiin menkkoihin.. )

Yleensä nukun sellaset reilut 12 tuntia migreenin jälkeen tai sen aikana, ihan hilaisessa ja pimeessä huoneessa. Siinä menee "kivasti" koko päivä nukkuen pahaa oloa pois. Oon huomannu et stessi ja unen puute aiheuttaa migreenin, samoin sillon ku on menkat tulos tulee helpommin migreeni.

Eka migreeni mulle tuli mun synttäreillä, olin sillon viidennellä luokalla. Ja sillon oli melkeen joka kuukausi migreeni, vasta seiskalla migreenit hellitti vähän sen jälkeen kun sain silmälasit. Mutta ei mennyt kauaa kun sama tahti jatkui. Ysillä rautakuurin jälkeen kun mun veri oli parempi ei tullut yhtään migreeniä puoleen vuoteen. Ja nyt lukiossa koulu ja musikaali vie niin paljon aikaa et huomaamattani stressaan ja nyt tänä keväänä o ollu pitkästä aikaa 3 kohtausta.
Nemuru

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #15 : Toukokuu 01, 2008, 21:03:07 »
Mulle määrätyistä migreeni lääkkeistä ei oo mitään apua mulle, mä oksennan jo kun haistan sen migreeni lääkkeen hajun.

Ootko koskaan testannut esimerkiksi nenäsuihkeena otettavia täsmälääkkeitä? Itselläni on myös tuo ongelma, että migreeniin kuuluu aina pahoinvointia eikä suun kautta otettavat lääkkeet pysy sisällä. Olenkin jo pitkään käyttänyt noita nenäsumutteita, ja olen myös todennut niiden vaikuttavan paljon paremmin kuin vaikkapa sellainen tabletti, joka liukenee kielen alla! Äiti puhui myös, että nyt on tullut migreenilääkkeitä myös injektioina. Ajattelin testata niitäkin jossain vaiheessa ihan mielenkiinnosta, en tiedä millainen ruiske siinä on kyseessä. Tämä jo ihan siksikin, kun nuo nenäsumutteet aiheuttaa kaulaan ja kurkkuun oudon tunteen, tavallaan puuduttaa, ja vaikkapa nieleminen tuntuu sitten omituiselta :) Joskus on myös inhottavaa, jos se lääkeaine valuu kurkkuun, kun se maistuu semmoiselta karvaalta. Mutta ei niin käy aina, onneksi.

Pointtini oli siis se, että on olemassa vaihtoehtoja suun kautta otettaville lääkkeille. Kannattaa ottaa selvää ennemmin kuin kärvistellä pahojen kohtausten kanssa, etenkin kun sulla kuulostaa nuo kohtaukset olevan tosiaan rajuja! :)
Humor me.

Poissa Nemuru

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Toukokuu 02, 2008, 18:07:32 »
Juu en oo testannu.. :) Tiedän, että on muitakin vaihto ehtoisia lääkkeitä, mutta mulle suositeltiin juuri tuota kielen alle laitettavaa sulavaa tablettia, koska mä en pysty pistään itteeni sillon ku mul on migreeni. Muuten kyllä mielummin ottaisin ruiskeen.
Nenäsuihkeesta tosin en ollut kuullut aiemmin, mutta ajatus puistattaa. Toisaalta parempi että kokeilee kun kumminkaan siin ei menetä mitään ja se (saattaa) auttaa eikä tarttis kärsiä kauheesta päänsärystä..
Nemuru

Daniel

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Toukokuu 06, 2008, 00:31:17 »
Grr, migreeni. Itselläni ei ole, mutta yhdellä kaverillani on. Oletteko koskaan nähneet miltä näytätte sellaisen hirveän päänsärkyaallon kourissa? Se on _todella_ ilkeää katsottavaa, olin kerran tällä kaverillani kylässä ja sitten hän jotain huusi pikkuveljilleen ja yhtäkkiä iski kamala migreeni. Ilme oli tietenkin tyyliin kulmat kurtussa ja melkein itku silmässä. Ja minä olin tietysti sitten vähän "apua? Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Haluatko vettä? Nukkumaan?"
Näin jälkeen päin ajatellen se oli melko huvittava tapahtuma (minun kannaltani) kun sekoilin siinä jotain omiani. Kaverini meni särkylääkkeiden kera nukkumaan ja minä hipsin hiljaa karkuselle.

Mutta eipä taida olla kovin mukava sairaus tuo migreeni :D Osanottoni.

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2008, 14:56:14 »
Aww, aika jännä aihe. Todellakin löytyy kohtalontovereita niille, joilla on migreeni.

Meikällä on migreeni, sukuvika. Ensimmäinen kohtaus tuli tossa 10-vuotiaana. Migreeni on ns. säännöllistä, koska aikaa menee seuraavasta migreenistä seuraavaan migreenin vaihtelevasti 1 kk - 3kk välein. Joten ei paljon kohtauksia. Mutta sitäkin tuskallisempia. Tuosta aurajutusta, mulla on ainakin sellanen, että aina kun nään kirkkaita valoja ja ne alkaa käydä silmiin pahasti, että päätä alkaa särkeä ja nenä turtuu silleen hassusti, on luultavasti odotettavista migreenikohtausta.
Kohtauksen voimakkuus muutamissa pätkissä, joille olen keksinyt oman lempinimet. Ensin kohtaus voi olla "mini räjähdys", jossa päätä vain jomottaa, enemmän kuin tavallisessa päänsäryssä. Sitten voi olla "pieni räjähdys", jossa silmiä voi tuskin pitää auki, koska valo tunkee jokapaikasta, joka heijastaa päähän (mitä voimakkaampi valo, sitä voimakkaammin käy päähän). Viimeinen näistä kohtauksista, jota kutsun "suureksi räjähdykseksi" (tuskallisin, yleisin kohtaus mitä mulla on) on sellainen, että silmiä ei voi pitää ollenkaan auki, täytyy olla huoneessa, jossa on mahdollisimman pimeää, päätä vain jomottaa ja mikä oudointa, oksettaa. Aika outo tapaus mun kohalla.

Kyseessä on sellainen jännän hassu migreeni, jota yritetään aina hoitaa millon milläkin. Joskus unta, joskus buranaa. Joskus jopa rauhallista musiikkia. Mutta sitten on tää yks juttu. Täsmälääkkeet. Ne on tosi tujua tavaraa, enkä oikeen uskalla/halua niitä käyttää. Eikä oikeen muutenkaan mitkään lääkkeet auta, silti niitä pitää vaan ottaa varmuuden vuoksi. Hyvin muuten nukuttaa migreenin jälkeen, menee kevyesti 12 h. Mutta se on aika huono homma, jos migreeni sattuu kouluviikolle. Sillon mulla ei oo asiaakaan kouluun, ennen kuin kohtaus on hallinnassa ja oon taas selvillä maailman menoista.

Täytyy kyllä myöntää, että migreeni ei sillä tavalla vaikuta mun elämään. Mutta toisaalta se kyllä vaikuttaa osaksi. Mulla ei niinkään erityistä ikävää muistoa migreenistä ole, ainakaan vielä. Koska eihän sitä koskaan tiijä.

Tiijättekö, aika outo juttu tää seuraava. Kun mulla on migreeni ja yritän lievittää sitä, kuuntelen rauhallista musiikkia. Painotan sanalla RAUHALLINEN, koska se jotenki rauhottaa mun olemusta, päätä eritoten, enkä ollenkaan tiedä mistä se johtuu. Ja sitten pyydän äitii tai veljee pistämään mulle jonkun Harry Potter-leffan pyörimään :'DD  Tässä tarina minun migreenistäni.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #19 : Kesäkuu 07, 2008, 14:22:14 »
Yläasteella luulin sairastuneeni migreeniin. Kesken koulupäivän minulle tuli todella kova päänsärky joten oli pakko käydä terveydenhoitajalla. Hän antoi buranaa, mutta hetken päästä oksensin (eikö jonkinlaiseen migreeniin kuulu pahoinvointi) ja pääsin kotiin. Olin koko päivän vuodepotilaana, en mahdollisen mahataudin, vaan päänsäryn vuoksi. Onneksi vastaavaa ei ole tapahtunut myöhemmin enkä todellakaan haluaisi.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Latu

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 29, 2008, 16:12:24 »
Meikäläisellä ei ole todettu migreeniä, mutta epäilty nyt kuitenkin. Toivon, todella, todella hartaasti etten migreeniä omistaisi... tosin tämänkeväinen tapaus siihen viittaakin. Ach. >_<
Tulin kouluun pyörällä, kuten normaalisti. Ajomatkalla silmieni väliä ja ohimoita oli ruvennut tykyttämään ja -aivan kuten Vilenallakin- nenäni jotenkin hassusti puutui, en tuntenut sillä mitään.
Ensimmäiset tunnit olivat valinnaista kuvista. Opettajaa odottaessani päätäni rupesi puristamaan vanne ja silmäkulmissa vilkkui, pyörrytti. Ajattelin sen johtuvan vain siitä, että olin tullut niin äkkiä kylmästä ulkoilmasta sisätiloihin. Mutta ei, luokassa, päivänavauksen aikana alkoi tulla jo niin huono olo, että nousin ylös, tokaisin opettajalle "Pitää mennä terkkarille" ja lähdin epätoivoisesti tarpomaan kohti terveydenhoitajan huonetta. Koko kävelymatka oli kuin unta -tietääkseni kahteen kertaan olin pyörtyä ja rojahtanut lattialle puolitajuissani, päätä särki niin paljon etten saanut ajateltua oikeastaan mitään. En nähnyt paljon mitään muuta kuin valoja, ja herkkänä ihmisenä olin varsin itkuisessa tilassa -tosin siinä päänsäryssä mitään saanut itkettyä » ryhdyin hyperventiloimaan. Voitte vain kuvitella, millaista se oli. x_x loppujen lopuksi pääsin makuulle terkkarin pedille, hengittämään paperipussiin makuulle pimeässä huoneessa. Elämäni kauhein kokemus koulusta...
Tämän jälkeen on tapahtunut pari lievempää kohtausta, toinen kotona ja toinen tallilla -olin juoksuttamassa poniani, kun aivan äkkiarvaamatta pää oli pienten metallivanteiden kuorruttama. Lössähdin maahan ja istuin siinä pää polvien välissä niin kauan, että pääsin edes ylös, ja silloinkin kampeamalla itseni pystyyn ponista tukea ottamalla. Kultainen kaveri. <3 (On muuten eka kerta kun kerron tuosta. Hassua kyllä, häpesin silloin kertoa... olinpas tyhmä, kenenkään ei olisi tarvinnut ihmetellä, miksi lähdin niin sännillä kotiin. o_o)

Eipä minun elämääni kait kauheasti ole haitannut, noita tilanteita tulee harvoin. Ne ovat vain ikävän voimakkaita, ja kuten näette, minun tuurillani 2/3 niistä on tapahtunut muualla kuin koulussa. Ja vain yhdessä niistä on ollut aura, eli niitä on hyvin vaikea ennakoida. Nyyh.

White lady

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Elokuu 16, 2008, 23:01:16 »
aah.. itse olen mikreeniä poteva jo neljättä sukupolvea... (en tiedä onko periytyvää vai sattumaa...)
Kuitenkin kohtaukset ovat välillä todella voimakkaita... Saatan jopa pyörtyä tai "menettää" näköni... kohtaukset ovat vain koventuneet nyt kun olen kasvanyt ja olen huomannut että (onneksi) ne tulevat myös harvemmin... jotkut ruuat tai hajut aiheuttavat sitä... esim suitsukkeet ovat perheessäni kielletty koska äitini ja minä alamme oksennella ja valittaa suunnatonta kipua... joskus jopa sairastamme äitini kanssa yhtä aikaa...

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Guns N' Fuckin' Roses!
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #22 : Elokuu 17, 2008, 00:37:05 »
Migreeni tuo vaivoista vittumaisin.

Mulla on migreeniä ollut 6 vuotiaasta saakka ja lääkäritkin on sen sellaiseksi diagnosoineet. Neurologi on tutkinut muutamaan otteeseen ja minulla on siihen täsmä lääkekkin, jos burana 600mg(yleensä riittää) tai 800mg(jos ei migreenilääkkeitä löydy niin on turvauduttu), joka on nimeltään Imigran (huono siinä mielessä että, se on kolmiolääke) ja se on otettava nenänkautta mutta se on ainoa joka toimii.
Koulussa minulla on yleensä 100 kpl setti buranaa mukana migreenin varalta.

Kohtaukseni eivät ole yleensä kovin dramaattisa, mutta ne pahenevat jos en saa heti lääkettä. Perus migreeniini kuuluu kovaa särkyä jommankumman silmän takaa eikä minulla ole ns auraa joka noin 30% migreenistä kärsivillä on eli minulla ei ilmene salamointia saati sitten pillkkuja tai muuta. Jos oikein paha kohtaus sattuu päälle niin saatan jopa oksentaa mutta näitä on yleensä harvemmin.

Jos olen paljon telkkarin tai tietokoneen, joka on kuvaputki mallinen päänsärky alkaa helposti, mutta voin olla esim läppärin näytön edessä tuntikausia, mutta tuplatunti koulun atk-luokassa jossa on vanhat romunäytöt aiheuttaa lähes, joka kerta migreeniä.

Estolääkityksenä minulla oli verenpainetta laskeva lääke mutta lopetin se käytön koska se aiheutti minulle huimausta ja aamuisin suihkuun mennessä pahoinvointia.

Erityisesti minua ärsyttävät ne jotka vähättelevät ongelman suuruutta ja sanovat: että ihan normaalia toi on et mullakin särkee joskus päätä.

-Kin-
Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

Satsuma

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Syyskuu 28, 2008, 22:32:45 »
En jaksa lueskella tätä topsua, joten kysyisin, että mitkä asiat voivat aiheuttaa migreenin? Ja voiko se olla periytyvää? Äidilläni on nimittäin migreeni, ja joskus se on tosi pahakin. Ja mua vähän pelottaa, että jos mulle tulee migreeni. Oon kuullut, että voimakkaista hajuista/äänistä voi tulla migreeni, ja kerran kun meillä oli iskä maalannu tuoleja, ja se maali haisi aivan tajuttomasti, niin mulla tuli aluksi kova päänsärky, sitten se yltyi jo aivan hirveäksi ja yhessä vaiheessa taisin oksentaakkin. Ja sitten nousi kuume. Ja kerran discossa tuli niistä kovista äänistä ja vilkkuvista valoista kamala päänsärky, mutta se ei onneksi ollut muuta kuin järjetöntä päänsärkyä.

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
« Vastaus #24 : Syyskuu 29, 2008, 00:00:28 »
Satsuma, kannattaa koittaa hakea tietoa esim. Googlella. Hakusanaksi "migreeni", niin johan alkaa löytyä.

Migreeniyhdistys: http://www.migreeni.org/
Lääkeyhtiö GlaxoSmithKlinen migreenisivu (josta löytyy mm. "migreenitesti"): http://www.glaxosmithkline.fi/terveytesi/migreeni/index.html
Tohtori.fi, varsin monta artikkelia migreenistä: http://www.tohtori.fi/?page=7200156

Ja paljon lisääkin löytyy. Siitä vaan lukemaan. :)

Migreenialttius on tosiaan usein geneettistä ja sitten itse kohtauksen voi laukaista hajut, värit, stressi, jännitys, unenpuute...
What would The Doctor do?

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #25 : Syyskuu 29, 2008, 08:36:34 »
Itse kärsin migreenistä silloin tällöin. Ensimmäinen migreenikohtaukseni tapahtui muistaakseni vasta kasiluokalla. Migreenini oli "aurallinen"; minusta tuli puolisokea (:D), eli siis jos katsoin jotain tiettyä kohtaa, esim. tietokoneen näyttöä, en nähnyt sivusilmällä mitään sen ympärillä. Sitä kesti jonkun aikaa, ja sitten tuli se siekaleen sahalaitakuvio silmänurkkaan. Pääkipu tuli vasta, kun olin tajunnut sen olevan migreeni ja lähdin kotiin. Kohtaus ei sinänsä ollut voimakas, vaan se talttui buranalla ja parin tunnin unella. Tämän jälkeen migreeniä on minulla ollut vain kerran, se tapahtui viime viikolla.

Minun äidilläni, siskollani ja tädilläni on paha migreeni. Heillä sitä on ollut kauan ja kohtaukset ovat pahoja.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #26 : Lokakuu 01, 2008, 16:52:27 »
Onko nämä (myös) migreenin oireita; pään kivulias tykytys, päähän sattuu kävelemisen 'tömähdykset', ei ole tarkkaa kohtaa kivulle, kipu ei lopu särkylääkkeelläkään..?
 Jos ovat niin kärsin migreenistä about kerran kahdessa viikossa, ja tämä on kamalaa koska nämä jutut alkavat kouluaikana ja keskittyminen häiriintyy.

// No voihan helv- ny on sitten todettu migreeni.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2009, 16:15:28 kirjoittanut puolipro »
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Cicerille

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Helmikuu 23, 2009, 18:47:08 »
Täällä on taas yksi! Just makasin viikonlopun neljän seinän sisällä migreenissä. Kohtaukseni...voi,ne ovat kamalia! Oksentelen,sahalaidat ja eriväriset pilkut pyörivät ympäriinsä ja pää tuntuu painavan viisisataa kiloa. Nyt kun ajattelen asiaa,minullakin puutuu nenänvarsi aina aluksi.Jännä juttu...Itse parantelen migreeniäni pilkkopimeässä ja hiljaisessa huoneessa peiton alla kylmägeelipussi pään päällä.

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RuneLumos12214
« Vastaus #28 : Maaliskuu 13, 2009, 21:06:32 »
Mulla ihtelläkin on ollu migreeni jo useamman kerran.
Ensimmäinen kerta oli tieten pahin; ko yhtenä päivänä pelasin aivan hirveästi enkä välittänyt kovastakaan päänkivusta, ja siitähän se alkoi, illalla oli sitten huono olo ja pää hirveän kipeä, aura ei mulla ollut. Sen jälkeen migreeni on sitten joskus vaan tullut, ei kyllä yhtä pahana mutta hirveänä päänkipuna, onhan se sitten pari kertaa koulussakin tullu. Siihen helpotti sitten särkylääke ja rauhallisemmin olo. Migreenin mää taisin peria äidiltä.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Lokakuu 17, 2009, 17:26:10 »
Täälläkin on yks migreeniä sairastava, tai oikeastaan kahta migreeniä.

Ekat migreeni kohtaukset sain joskus ala-asteen viimosilla luokilla. Hyvin usein mulla tulee aurallisesti migreeni eli näköhäiriöitä, huimausta ja pahoinvointia. Herkempi migreenille on vasen puoli. Migreeniä mulle aiheuttaa yleensä pitkät välit ruokailussa (ensin vähän pahoinvointia ja sitte raju migreeni) ja unettomuus tai että on nukkunu liia vähän. Estolääkitystä en ole vielä ees harkinnut mutta mulla on 800mg buranaa otettavaks heti jos tulee minkäänlaista esioiretta. Välillä se ärsyttää ku aattelee että jos ottaa "turhaan" sen lääkkeen jos olisi ollutkin tuloillaan vain tavallinen päänsärky? Toisinaan kun tuo migreeni on auratonta, silloin toinen puoli turtuu silmän yläpuolelta mutta kokemuksesta tietää että joskus siitä ei kehity sen enempää kuin normi jomotusta. Mutta sitten jos tulee migreenikohtaus ei mitään pelastusta oo. Buranat ei auta. Joskus oon ottanut Panacodia mutta vetää kyllä aika sekasin eikä ainakaa koulussa viittis ottaa kun meinaa vetää jalat alta vaikka kipu meneekin pois. Yleensä jos migreeni oikein yltyy niin pimeään kamariin nukkumaan. Noin 2h päästä on normaali, ennen sitä on sekavuutta sun muuta huimausta.

Sitten tuo toinen eli mun vatsamigreeni. Samoista asioista tuleva kohtaus mutta kipu tulee ylävatsaan ja hyvin monesti tietyistä ruoka-aineista joista migreeni voi tulla (viini, suklaa jne.). Yleensä mulle tulee mahamigreeni jännityksestä, unettomuudesta, syömättömyydestä sekä pastaruuasta (keliakia vasta-aineet otettu joten todettiin että todennäköisesti mahamigreeniä.) Kipu on kouristelevaa, yleensä kohtauksen tullessa vain makaan kippurassa ja tekisi mieli huutaa.. Eli nämä molemmat vaivaa.

Kohtauksia esiintyy kuusta riippuen 1-4
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Lokakuu 17, 2009, 22:02:29 »
Minulla on ollut yhden kerran migreeni. Se tuli yhtenä kesäpäivänä. Olin ulkona auringossa ja menin sitten sisällä ja koneelle. Tekstistä rupesi häviämään kirjaimia ja koko ajan oli joku valkoinen tyhjä läikkä juuri siinä kohtaan johon katsoin. Ekaksi luulin että se johtui auringosta että se menee kohta ohi. Mutta sitten se ei mennytkään ohi ja päätin lähteä koneelta, juuri ja juuri pystyin kirjautumaan ulos, kun en nähnyt kunnolla. Vähän ajan päästä alkoi sitten koskemaan tosi paljon päätä, ja vähän jos liikkui niin sattui paljon. Se kesti monta tuntia ja vielä illallakin oli jotenkin outo olo ja päähän sattui vieläkin kun kävelin.
Nyt ei enää onneksi ole tullut ja toivottavasti ei tulekaan enää. Silloin en tainnut ottaa mitään särkylääkettä. Toivottavasti tuo vain johtui jostain, eikä minulla ole migreeniä. Iskä sanoi että hänelläkin oli minun ikäisenä migreeni tai pari migreeniä, mutta ne loppuivat eikä enää ole tullut.

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
« Vastaus #31 : Lokakuu 17, 2009, 23:11:13 »
Minäkin kärsin migreenistä, aurallisesta sellaisesta.
 Ensimmäinen kohtaus tuli 9-vuotiaana ja siitä lähtien on ollut melkein joka kuukausi yksi kohtaus. Syön Miranax-lääkettä migreeniin, se auttaa jonkin verran; migreeni menee ohi nopeammin.
 Ensin kohtauksessa tulee näkökenttään vilkkuvia valoja, sahalaitoja ja mustia palloja. Silloin myös etäisyyksien hahmottaminen ja lukeminen on hankalaa. Sitten iskee kova päänsärky, minulla se on sellaista jyskyttävää, mutta ei toispuoleista. Kädet puutuvat myös tässä vaiheessa kokonaan. Lopuksi iskee kova paha olo ja jos olen syönyt ennen kohtausta, oksennan melko varmasti. Yäk.
 Onko kellään sattunut niin, että jossain tietyssä tilanteessa tulee aina migreenikohtaus? Itselläni on ainakin... öö... kolme kertaa tullut kohtaus taidemuseossa. En tiedä miksi juuri siellä, ehkä kun tarkastelee jotain värikästä taulua läheltä, niin se laukaisee migreenin. Kummaa, mutta näin käy.
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Maaliskuu 09, 2010, 00:20:53 »
En oikeastaan tiedä onko minulla migreeni vai onko se tavallista päänsärkyä... Minun piti kyllä joskus pitää jotain päänsärkypäiväkirjaa, kun kerroin päänsäryistäni kouluterveydenhoitajalle, niin että se olisi sitten jotenkin tutkittu, että onko se migreeniä vai mitä, mutta se sitten hiukan jäi, eikä sitä ole vieläkään tutkittu mitenkään. Mutta minulla tulee hmmm varmaan kerran kuukaudessa nykyään pää kipeäksi, joskus ehkä harvemmin, joskus useammin ja se alkaa hiljalleen, mutta voimistuu aika nopeasti ja sitten tulee huono olo, oksettaa, pitäisi päästä makaamaan, eikä oikein kestä valoa. Jos täytyy paljon vaikka kävellä, niin se sattuu aika pahasti päähän, juuri se tömähtely. Silloin ei myöskään jaksaisi tehädä mitään, eikä edes puhua, haluaisi vain maata jossain pimeässä hiljaa, eikä pysty syömään mitään. Ja myös haistaa kaiken jotenkin kauhean herkästi ja se vain pahentaa särkyä. Muistan kerran kun olimme perheen kanssa ulkomailla, ja olimme juuri jollain veneajelulla jollakin joella ja minulla oli hirveä päänsärky, niin siellä veneessä oli ihan hirveän etova haju, meinasin oksentaa vain sen hajun takia. Jälkeenpäin kun kerroin siitä muille, niin ei siellä heidän mielestään ollut haissut millekään, niin se johtui sitten juuri tuosta päänsärystä, että jotenkin sitten kaikki pienimmätkin hajut oli minun nenääni niin voimakkaita. Joskus kylmä suihku auttaa vähän. Päänsärkyyn otan ihan tavallista Ibumaxia, joka auttaa yleensä vasta sen jälkeen jos olen saanut nukkua jonkin aikaa. Mutta pelkkä nukkuminen ei auta, joskus olen mennyt nukkumaan illalla, ottamatta lääkettä kun on ollut päänsärkyä ja aamulla päätä jomottaa vieläkin.
Kerran oksensinkin kun oli niin paha päänsärky.
En ole varma, että onko säryt yhteydessä johonkin erityisesti, mutta ainakin joskus olen huomannut että jos on kauheasti stressiä, niin silloin ainakin tulee pää kipeäksi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2010, 00:36:32 kirjoittanut Mustesydän »

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Huhtikuu 15, 2010, 21:58:50 »
Asiat joita vihaan numero 1: MIGREENI! Onneks mulla ei nykyään juurikaan ole. Viime keväänä oli melko usein. Migreeni oli aurallista ja näin aluksi sellasia jänniä sahalaitoja ja sitten tuli helvetillinen päänsärky, jonka aikana mä en pystyny tekemään mitään muuta, ku makaamaan sängyllä. Mikään lääke ei auttanu, se meni ohi vaan nukkumalla. Ja sen jälkeen oli sellanen kummallinen tyhjä, humiseva olo. Seuraavana päivänä olin taas ihan kunnossa.

Joskus sain päänsäryn estetyksi niin, että otin ihan auran alussa päänsärkylääkkeen, esim. buranan. Tai ainakin se lieventää sitä. En ole pahemmin oksentanut koskaan. Ainoastaan silloin, kun sain ensimmäisen kohtaukseni. Silloin mikään ei pysynyt sisällä vaan oksensin välittömästi jopa veden, jonka join särkylääkkeiden mukana.

Nykyään inhoan monia biisejä sen takia, koska ne muistuttavat migreenikohtausta, niissä on sellanen omituinen jumputus.
I can see you

Poissa Sugar

• sininen välähdys tähtien keskellä
  • Vuotislainen
« Vastaus #34 : Huhtikuu 16, 2010, 15:32:30 »
Mulla ei ole mitään migreeniä onneksi diagnosoitu, mutta yhdessä vaiheessa sitä epäiltiin.
  Yhdessä vaiheessa mulla oli jatkuvasti pää kipeenä, yhtenä päivänä oli n. 7 tuntia jatkuvaa päänsärkyä (mikään särkylääke ei auttanut) ja sitten kyllästyin siihen ja menin nukkumaan.
  Sitten nää pääkivut loppuivat, mutta yhtenä päivänä (joku puol vuotta sitten ehkä) tuli ihan järkyttävä jyskyttävä pääkipu. Koitin sillon tehdä jotain käsitöitä (sukkaa, lapasia tms.) ja olin päättänyt sen saada valmiiksi, en siis ole mikään käsitöiden ihmelapsi, joten suhtauduin siihen aika ärtyneesti.
  Sitten joku alkoi kattoa hämmentyneenä että minkä takia sä huiskit sun päätä noin, yritin siis kääntää päätä poispäin koska oikeessa silmäkulmassa oli alkanut näkyä sahalaitakuvioita (aiemmin näitä ei ollut siis näkynyt, se oli ensimmäinen (ja huh viimeinen) kerta) ja koitin kattoa johonkin muualle koska ne häiritsi siinä niin paljon. Sitten yhtäkkiä meni näkö kokonaan pariksi sekunniksi ja sitten sain kuulla että lopeta jo ja ota jotain särkylääkettä ja mee lepäämään tms

Mutta en laskisi tota miksikään migreeniksi. Siskolla taitaa olla jonkinlainen migreeni kyl.
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #35 : Huhtikuu 16, 2010, 16:08:57 »

Sitten joku alkoi kattoa hämmentyneenä että minkä takia sä huiskit sun päätä noin, yritin siis kääntää päätä poispäin koska oikeessa silmäkulmassa oli alkanut näkyä sahalaitakuvioita (aiemmin näitä ei ollut siis näkynyt, se oli ensimmäinen (ja huh viimeinen) kerta) ja koitin kattoa johonkin muualle koska ne häiritsi siinä niin paljon. Sitten yhtäkkiä meni näkö kokonaan pariksi sekunniksi ja sitten sain kuulla että lopeta jo ja ota jotain särkylääkettä ja mee lepäämään tms

Mutta en laskisi tota miksikään migreeniksi. Siskolla taitaa olla jonkinlainen migreeni kyl.

Khh... Ihan heti näin ennekuin kirjoitan, niin sisarella, please, sisarella, tai määritä kumpi, iso- vai pikkusisko. Sisko-nimiset henkilöt tulevat vielä ja heittävät sinut jorpakkoon, nimimerkillä olen Sisko ja nimimerkillä, katsoin, että miksi ihmeessä minusta puhutaan ;D
Mutta siis, sahalaitakuviot kyllä kuuluvat migreeniin, joten itse sanoisin sinulla mahdollisesti olevankin sellaista.

Itsellänikään ei olle diagnosoitu migreeniä, mutta olen siitä itse aika varma. Tai sitten se on vain migreeniksi naamioitunutta päänsärkyä, niinkuin isosiskoni sitä nimittää.
Yleensä kohtaus lähtee liikkelle huonosta nukkumisesta + kovista äänistä tai kirkkaista valoista. Alkaa päässä tuntumaan hieman oudolta ja ehkä jompaakumpaa silmää särkeä, myöhemmin sitten koskee oikeaa pääpuoliskoa silmän ja ohimon alueelle, tuntuen siltä, kuin joku kaivaisi lusikalla silmääni ulos. Lopulta ei tee mielu syödä, ei juoda, vain maata pimeässä hiljausuudessa ja nukahtaa, mutta kuitenkin tuntuu kokoajan, että oksennusreaktio tulisi. Kerran kohtaus meni niin pitkälle harkoissa, että kotiin päästyäni olin pyöstyä keittiöön, otin vettä ja laahustin äkkiä nukkumaan. Nukkuminen auttaa. Lääkkeet pillereistä sumutteisiin eivät auta. Pillerit aiheuttivat vain väsymystä, ja sitä nyt tulee muutenkin... Ja siis kaikkea on kokeiltu.  Myös akupunktiota ja hierontaa. Molemmat ovat himo kivoja, mutta pänsäryt eivät kadonneet. Mutta, osaan elää vaivani kanssa huolettomasti ja tiedän milloin se iskee.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Huhtikuu 16, 2010, 20:00:22 »
 Jossain vaiheessa minulla oli parin viikon ajan ihan hirveä päänsärky koko ajan. En tiedä oliko se migreeni. Äiti ajatteli varata ajan lääkäriin mutta sitten se kamala päänsärkyjuttu lakkasi eikä mitään tehty. Onkohan migreeni perinnöllinen? Äidillä on ollut monta kertaa. Migreenit ovat kamalan ärsyttäviä ja toivon ettei minulle tule enää ikinä.

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #37 : Huhtikuu 16, 2010, 20:07:13 »
Jossain vaiheessa minulla oli parin viikon ajan ihan hirveä päänsärky koko ajan. En tiedä oliko se migreeni. Äiti ajatteli varata ajan lääkäriin mutta sitten se kamala päänsärkyjuttu lakkasi eikä mitään tehty. Onkohan migreeni perinnöllinen? Äidillä on ollut monta kertaa. Migreenit ovat kamalan ärsyttäviä ja toivon ettei minulle tule enää ikinä.

Kyllä, migreeni voi olla perinnöllinen.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Vieläkö juonituttaa? Juonittelupelit Facebookissa

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #38 : Tammikuu 11, 2012, 21:15:15 »
Minulla oli ensimmäinen migreenikohtaus vuonna 2007. Se oli lauantai-ilta ja katsoin äitini kanssa Huumaa. Ihmettelin miksi näen henkilöt telkkarissa, niin oudosti. Joskus Huuman jälkeen alkoi sitten kova toispuoleinen päänsärky ja silloin tajusin, että "Tämä taitaakin olla migreeni ja se näköhäiriö taisi liittyä siihen".

Nykyään minulla on migreeni n. 2-3 vuodessa. Viimeksi oli kova migreeni pari vuotta sitten. Silloin minulla oli liian matala tietokonetuoli ja hartiani tulivat niin kipeiksi, että sain ihan järkyttävän migreenin. Se alkoi myöhään illalla, kuten migreenini usein alkavat. Migreenin aikana en siedä valoa yhtään. Ympäristön pitää olla myös mahdollisimman hiljainen. Särky oli voimakasta toispuoleista. Silloin ei tiennyt miten päin olisi pitänyt olla, kun joka asennossa särki ja oli huono olo, eikä pystynyt keskittymään mihinkään muuhun, kuin siihen särkyyn.

Burana vie pahimman säryn pois, mutta yleensä särkyä kuitenkin jää vielä. Siihen auttaa ainakin minulla mukillinen teetä ja pari palaa ruisleipää. Ensimmäistä kertaa kokeilin tuota silloin pari vuotta sitten. Se olikin tehokas lääke, sillä se vei heti lopun säryn pois ja pystyin katsomaan vuokraamani elokuvan heti sen jälkeen. Jouduin tosin sammuttamaan kirkkaan siniset pihavalot, mutta jo elokuvan jälkeen pystyin katsomaan niitäkin taas. 

Viime vuonna minulla oli kaksi lievää migreeniä. Särky ei ole ihan niin voimakasta, kuin kovassa migreenissä, eikä olo muutenkaan ole ihan niin kamala. Se myös menee nopeammin ohi.

Tänä vuonna ei ole vielä ollut migreeniä ja toivottavasti ei tulekaan pitkään aikaan.

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #39 : Maaliskuu 09, 2012, 11:46:43 »
Mulla todettiin migreeni muistaakseni v. 2008, ja oon aika säännöllisin väliajoin saanut kohtauksia. Ei todellakaan oo mikään mukava juttu, yleensä mulle tulee migreeniä jos en juo tarpeeks tai jotain, mut aina en ees tiiä siihen syytä. Yleensä mul tulee onneks vaan muutama kohtaus kuukaudessa, joskus enemmän ja joskus ei ollenkaan. Oon onnellinen, ettei sentään joka viikko, kuten mun serkulla on. :/

Viimeks mul oli migreeniä helmikuun lopulla, ja yleensä mul liittyy kohtaukseen ens sellasta, etten tunne kättä tai jalkaa ollenkaan ja yleensä kans tuntuu et kaikki mitä toiset ihmiset puhuu menee ihan ohi ja sekotan sanoja ja puhuminen on vaikeeta ja niin edelleen, ja sit suunnillee tunnin kuluttua siitä alkaa iha sietämätön päänsärky johon ei auta mikää jos ei oo ottanu lääkettä jo alkuoireiden aikana. :(
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #40 : Maaliskuu 09, 2012, 19:53:50 »
Meillä on äidinpuolella migreeniä, jonka minäkin olen sitten perinyt.
Vuosi sitten minulla oli migreenilääkitys, mutta onneksi en tarvitse niitä enään.
Minulla kohtaukset aiheuttivat/aiheuttavat liian kovat & kimeät äänet, liian kirkkaat valot, vahvasti tuoksuvat hajusteet, sahalaitakuviot... Eli esim. diskot eivät koskaan ole olleet minun juttuni, sillä niistä usein migreeniä tulee.

Migreeniin liittyy yleensä aluksi se, että silmissäni sumenee. Sitten alkaa huimata ja heikottaa. Sitten iskee se julmetun kova päänsärky, joka ei menekkään niin helposti ohi.

Nykyään migreenini on vähentynyt, onneksi.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Lelalala

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2012, 18:56:16 »
Minua pelottaa, että itselleni olisi vielä "tulossa" migreeni kaiken muun vaivan päälle. En oo varma, onko nämä migreenin oireita vaiko ihan tavallista päänsärkyä. Mm. Tänään olin välitunnilla auringossa ja alkoi sattumaan päähän ihan kauheesti, pyörrytti, oksetti ja silmissä näkyi mustia pisteitä. Korvissakin humisi. Voisiko tämä olla alkua migreenille vaiko ihan normaalia kevätauringon aiheuttamaa pyörrytystä?

Poissa Svitanie Tonttu

• Onnettoman oikukas
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Maaliskuu 21, 2012, 14:49:42 »
Tästä vaivasta kärsitään täälläkin. Ei oo diagnoosia eikä täsmälääkkeitäkään, ja suhteellisen tuore vaiva :D Reilu kaks vuotta taitaa olla ekasta kohtauksesta (oon 16v. tällä hetkellä)

Altistavia tekijöitä mulle on kirkkaat valot ja kovat äänet, verensokerin lasku, ja pitempiaikainen huono unirytmi (ts. jos nukun esim. viikon huonosti/vähemmän kuin yleensä niin saan takuuvarmasti migreenin kaveriksi)
Samoin epäpuhtaudet sisäilmassa ja home aiheuttaa kohtauksia. Ja nyt kun sille huonolle sisäilmalle on tullut altistuttua pari vuotta ah-niin-ihanan koulun takia niin vartti _todella_ epäpuhtaassa sisäilmassa saa mulle migreenikohtauksen aikaan. Tää migreeni on yleensä hyvin lievästi aurallista, mutta kipu on kova. Silmissä siis lähinnä näkyy valopisteitä jonkin aikaa, ennenkuin kipu alkaa.

Pääsääntöisesti mun migreeni on aurallista, eli näkökenttään ilmestyy sahalaitakuvioita. Se kestää 20-45 min, sitten menee yleensä n. 10 min että särky alkaa. Jos otan aurojen aikana pari särkylääkettä, se lieventää yleensä vähän kipua. Kipu on sykkivää, tai parempi sana sitä kuvaamaan on repivää, ja tuntuu otsassa ja säteilee takaraivoon. Yleensä toispuoleisena, puoli vaihtelee. Yleensä vasemmalla puolella.
Migreenin jälkeen pää on hellänä vähintään seuraavan päivän, ja päänsärkyvaiheen jälkeen on yleensä todella huono olo, vaikka oksentanut en ole vielä koskaan.

Esioireita on yleensä järkyttävän epätodellinen olo, joka yleensä on koko päivän. Kohtaukset kun tuntuu ajoittuvan iltaan. Samoin haukottelu kuuluu oireisiin :D Joskus migreeni rajoittuu pelkästään näköoireisiin ja sitten haukotteluun ja väsymykseen, eikä päänsärkyä tulekaan ollenkaan.

Kuukautisten aikaan (yleensä niiden alussa) saattaa olla lievä auraton kohtaus, jolloin särky on aika 'siedettävä' eikä lamaannuta sängyn pohjalle niinkuin auralliset kohtaukset ja voimakas särky. Nämä kohtaukset tulee yleensä vaan, jos yhtäaikaa kuukautisten alun aikaan on kova stressi päällä.
''Emme lopeta leikkimistä sen takia, että vanhenemme. Vanhenemme sen takia, että lopetamme leikkimisen.''

''Hänet vastaanotti lääkäri, joka totesi:
Tonttu on lisätty keskusteluun'' (c)ryhmis

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #43 : Maaliskuu 29, 2012, 20:36:47 »
Tätä keskustelua ei todellakaan ole mukava lukea. Itse en onneksi kärsi migreenistä. Listaisin luultavasti migreenin inhottavimpien sairauksien top10:een, joten olen onnellinen siitä, ettei minulle tätä sairautta ole kirottu. Mutta miksi sitten edes kirjoitan tänne?

No, migreeniä minulla ei ole, mutta migreenin kaltainen päänsärkykohtaus minulle on kerran tullut. Se oli kammottavaa. Olimme intialaisessa ravintolassa syömässä perheeni ja kaverini perheen kanssa, kun tämä tapahtui. En tiedä, mikä siellä laukaisi sen kohtauksen vai liittyikö se edes siihen paikkaan, mutta joka tapauksessa ensimmäinen tunteeni oli, että joku olisi kiristänyt otsani ympärillä jotakin liinaa. Hyvin kovaa. Melkein tunsin pääni puristuvan kokoon ja yritin käsilläni ottaa "liinaa" pois otsaltani, ennen kuin tajusin, ettei siinä mitään ole. Se tunne ei varsinaisesti vielä sattunut päähäni, tuntui vain hyvin puristavalta. Sitten silmissä sumeni ja minulle tuli hirveän paha olo (mutta en onneksi oksentanut). Sitten alkoi järkyttävä päänsärky. En osaa sitä mitenkään sanoin kuvailla, mutta voin vain sanoa, että onneksi en joudu kokemaan sitä luultavasti enää ikinä. Ihan kuin joku olisi sahannut päätäni poikki. Argh.

Vähän aikaa sitä särkyä kesti ja sitten se meni pois. Ei kyllä tehnyt sen jälkeen mieli ruokaa. Koko loppupäivän minulla olikin ihan hyvä olo lukuunottamatta sitä, että olin hirveän huolissani. Ihmettelin koko seuraavan viikon, että mitä oikein tapahtui. Äitinikin oli huolissaan. Onneksi tätä ei ole sen jälkeen (muutama vuosi sitten) tapahtunut.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.