Kirjoittaja Aihe: Läksyjä tehtäessä musiikin kuuntelu  (Luettu 5213 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Jeneelaf

• Sateenvarjon alla
  • Vuotislainen
Läksyjä tehtäessä musiikin kuuntelu
« : Huhtikuu 02, 2008, 20:22:23 »
Teettekö läksyjä samalla kun kuuntelette musiikkia? Häiritseekö se mielestäsi keskittymistä? Omia kokemuksia asiasta (plussia/miinuksia)?

Henkilökohtaisesti en pysty tekemään läksyjä jos on hiljaista. Tämä johtaa siihen että ala-asteella luokallani oli eräs poika joka jatkuvasti liikkui, puhui tai piti muuten pientä ääntä, joten en enää pysty tekemään tehtäviäni täydessä hiljaisuudessa. Asiasta on hyötyäkin, koska jos muut pulisevat (esim. matikan tunnilla) ei työskentelyni siitä häiriinny.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2008, 16:22:43 kirjoittanut Jeneelaf »
she fears if she cries That first tear The tears will not stop Raining down.
stand in the rain Stand your ground Stand up when it's all crashing down You stand through the pain You won't drown And one day what's lost can be found You stand in the rain...Hymy Kirja

Poissa kikieh

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Läksyjä tehtäessä musiikin kuuntelu
« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2008, 21:11:11 »
Mieluista musiikkia voin kuunnella läksyjä tehdessä, mutta kun luen vaikkapa kokeisiin tai ylipäätänsä mitä tahansa niin keskityn paremmin hiljaisuudessa. Muistan kun joskus opettajat sanoivat, että musiikkia ei ole hyvä kuunnella läksyjen parissa, mutta minusta kukin tyylillään. Jos jonkun mielestä se on paras tapa keskittyä niin olkoot! :D

Muistuu sekin mieleen, kun meillä oli yksi kerta matikan koe ja meidän luokalla oli poika, joka sinnikkäästi jaksoi joka tunti kysellä kaikilta opettajilta, että saako kokeessa kuunnella mp3. No, tämä opettaja suostui mutta huomautti kyllä, että se näkyy varmasti arvosanassa onko kuunnellut musiikkia vai ei. Siinä minä sitten kirosin mielessäni kun en ollut muistanut ottaa mukaan mp3, mutta koulukaverini kaiveli iPodia taskustaan ja pisti napit korville ja antoi mennä.
Kokeen palautuksien aika oli ja kaverini oli saanut tuosta matikan kokeesta 10. :D Siis hän oli luonnostaan jo matikkanero, mutta musiikki ei sentään ainakaan alentanut hänen arvosanaansa. Mainittiin sitten opettajalle asiasta, aika yllättynyt oli kaveri. :D
Muutan sen kirpuks, vaarattomaks kirpuks, sit panen kirpun pakettiin ja panen paketin toiseen pakettiin ja lähetän sen itelleni. Ja kun se tulee... muahahah! Läjäytän sen vasaralla!

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2008, 00:09:19 »
Mielestäni erilaisten opiskelujuttujen teko on hauskempaa taustamusiikin kanssa. Itse joskus luen tentteihinkin jonkin hauskan musiikin säestämänä. Tuntuu, että aivot aktivoituisivat paremmin, sillä myös kuuloalue on käytössä. En edes osaa opiskella hiljaisuudessa, esimerkiksi yliopiston lukusalin hiljaisuus ahdistaa, en pysty keskittymään ja luen hitaammin.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Sale

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2008, 07:48:12 »
Se vähän riippuu. Matikan tai englannin läksyjä pystyn kyllä ihan hyvin tekemään jos kuuntelen samalla musiikkia, mutta esim. historian läksyjen tekeminen ei onnistu. En pysty lukemaan jos mankka möykkää vieressä. Ja kun luen kokeisiin, niin ihan pienikin möly toisesta huoneesta häiritsee niin paljon, etten pysty lukemaan.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2008, 08:48:06 »
Minun on oikeastaan lähes pakko kuunnella musiikkia, kun teen jotain jossa pitää keskittyä. Musiikki ei saa olla kovalla, vaan sen pitää olla hiljaisella ja ikään kuin taustalla. Ja tietysti sen pitää olla "tuttua ja turvallista". Jos kuuntelee uutta musiikkia, niin keskittyy enemmän sanoihin ja muuhun itse kappaleeseen liittyvään.

Kuuntelen musiikkia ehkä siksi, että olen niin tottunut siihen, en kerta kaikkiaan vain pysty keskittymään hiljaisuudessa. Sama on kokeissa. En onnistu kokeissa niin hyvin, kuin mitä oikeasti osaan, yleensä. Musiikki toimii jonkin sortin apuvälineenä oppimisessa ja muistamisessa. Tosin en usko, että YTL olisi sitä uskonut, joten en edes yrittänyt :) Tuskin olisivat siellä antaneet luvan kuunnella mp3 kirjoituksissa.

Toinen syy, miksi musiikin kuuntelu auttaa läksyihin keskittymisessä on se, että minulla tinnittää. Minulla on tinnittänyt koko ikäni, ainakin niin kauan kuin muistan. Sille ei voi tehdä mitään ja se on maailman rasittavin ääni. Musiikki peittää sen hyvin. Kuuntelen usein musiikkia iltaisin, kun menen nukkumaan, kun se auttaa nukahtamisessa. Tinnitusta kun ei saa korvatulpilla eristettyä mitenkään....

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2008, 15:10:18 »
Olen aika huono esimerkki, teen läksyt lähes poikkeuksetta tv:n ääressä. :D Ne on vaan niin tylsiä etten millään jaksaisi tehdä ellen toisella silmällä vilkuilisi jotain Päivien viemää .. Musiikkiakin kuuntelen joskus, läksyjen tekeminen on yleensä enemmänkin kuin lukemista, niin pystyn keskittymään. Sen sijaan jos pänttään kokeeseen niin jokainen häiriöääni laskee keskittymistäni kun kiinnitän koko ajan huomioni johonkin muuhun. Pitää olla ehdoton hiljaisuus että kykenen syventymään, varsinkin jos on joku tylsä aihe, kiinnostavaa juttuahan jaksaa lukea keskittyneesti vaikka ratikassa.

En kyllä tiedä miten hyvin ne läksyt tulee telkun avulla tehtyä, oppisin varmaankin paljon enemmän jos jaksaisin keskittyä kunnolla. Mutta vaihtoehdot ovat minulle joko tv:n kanssa tai ei ollenkaan. :D
Don't cry because it's over, smile because it happened.

Kit

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2008, 15:17:57 »
Kyllä sitä aina tulee jotain pistettyä soimaan ennen kuin läksykirjat aukaisee. Omistan pari levyllistä LotR-elokuvien musiikkia ja ne on sitten tullut kokemuksen kautta aika ihanteelliseksi taustamusiikiksi huomattua. :D Radio sen sijaan, no, jos se on päällä en kykene keskittymään ollenkaan kun huomio ihan vahingossa lipuu juontajiin jos niillä on joku hyvä juttu menossa.

Minun kohdallani ainakin tuo musiikki auttaa keskittymään ja pakko myöntää, että mp3 on tunneillakin aika tiuhaan käytetty vehje.

Caribu

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2008, 15:22:00 »
No, minulla on tapana vähän kaikkea tehdessä kuunnella musiikkia, mm. läksyjä tehdessä. Se ei oikeastaan häiritse, mutta välillä jään vain kuuntelemaan. Äiti aina sanoo, että pystyisin keskittymään paremmin ja saisin parempia tuloksia, jos en kuuntelisi, mutta kun siihen on tottunut, on aika vaikea lopettakaan. Olen tietysti joskus yrittänyt olla kuuntelematta musiikkia läksyjä tehdessä, mutta yleensä se häiritsee niin paljon, että minun on pakko ottaa MP3 esille:D

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2008, 16:40:53 »
Meidän ruotsin kirjassa luki, että kokeisiin lukiessa/läksyjä tehdessä taustamusiikki "kiihdyttää aivojen toimintaa" vai miten se oli...

Lainaus
Jag läste en intressant artikel i tidningen om hur man kan
förbättra minnet och bli klokare. Man ska lyssna på musik. --
Musiken sätter fart på hormonerna och - simsalabim! -
hjärnan börjar fungera bättre, säger som vet något.

Uskoo ken tahtoo. :D

Itse en ole huomannut mitään muutosta tuloksissa jos luen kokeisiin tai teen läksyjä musiikin soidessa, mutta jos haluan keskittyä, en kuuntele musiikkia tai jos kuuntelen niin hiljaisella ja sellaisia biisejä, jotka eivät ala laulattaa tai vie ajatuksia muualle. En tosin pidä hiljaisuudessa työskentelystä, johtuu minullakin varmaan siitä että meidän luokassa on poikia jotka ruukaa häiritä keskittymistä tunnilla.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Kathryn

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2008, 22:22:56 »
Minä kuuntelen lähes aina musiikkia kun teen läksyjä. Tosin minulla on muutama vaatimus sille musiikille: ei suomenkielistä eikä mitään liian raskasta. Huomattavasti vaikeampaa on keskittyä, jos on ihan hiljaisessa huoneessa, minua ainakin alkaa  häiritä kaikki pienetkin rapinat ja naksahdukset toisesta huoneesta.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2008, 16:04:09 »
Jos teen läksyni keittiön pöydällä, kun muut huseeraavat siinä ympärillä jotain(pikkuveljet tappelevat..) niin ei musiikki oikein tahtoisi kuulua. Jos yksin olen kotona ja teen läksyni keittiön pöydällä, musiikkia saattaa olla taustalla.
Omassa huoneessa läksyjä tehdessäni(joka on harvinaista; keittiön pöytä on kätevämpi, se on siisti) musiikki on aina taustalla. Ihan aina.

Jos musiikki on taustalla läksyjä tehdessä, se ei häiritse. Se helpottaa oloa. Jos on joku tosi hankala tehtävä, mitä tehdessä alkaa ärsyttää kun ei osaa ja alkaa mahasta kuristaa, musa lievittää oloa. Jaksaa keskittyä, ja ajatella "Miten tämä tehtiinkään". Ei heti ala vekslaamaan vauhdilla. Ja yrittää, eikä heti luovuta.
Musiikin pitääkin sitten olla taustalla; ei niin että menee melkein kuuloraja rikki.

Muuten musiikista ei ole minkäänlaista haittaa. Tarinoita/ficcejä kirjoittaessa musa on taustalla, jollen kirjoita jotain synkkää kohtaa missä joku kuolee tai muuten vain "maaginen"kohtaus, niin eipä siinä mitään.

Tunneilla jos joku puhuu siinä vieressä, ärsyttää. Varsinkin matikan tunneilla; vaikka olenkin siinä hyvä, keskittyminen hukkuu kun kuuntelee toisten puhetta.

- Flyrashaz
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Hendrix

• Rock Soldier
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2008, 17:27:46 »
Minä kuuntelen aina musiikkia läksyjä tehdessäni, sillä silloin en kuule mitään muita häiritseviä taustaääniä. Pystyn aivan hyvin keskittymään läksyihin musiikkia kuunnellesani, jollen kuuntele mitään sellaista musiikkia, jota jää kuuntelemaan sen sijaan, että tekisi läksyjä.
Danger You, Danger Me, DANGER US!

Poissa chérupei

• Chinese Mushroom
  • Vuotislainen
  • no limits
« Vastaus #12 : Huhtikuu 05, 2008, 17:48:49 »
Minä kuuntelen musiikkia suunnilleen koko ajan, joten läksyjä tehdessäkin se on aina taustalla. En oikein tiedä miten olen päätynyt musiikin suurkuluttajaksi, mutta jotenkin se on vian päässyt käymään. En voi tehdä läksyjä täydessä hiljaisuudessa, en sitten niin mitenkään, oli aine mikä tahansa.

Oikeastaan soivalla musiikillakaan ei ole mitään merkitystä, kaikki käy Marilyn Mansonista klassiseen. Jos olen juuri ostanut jonkun artistin tai bändin levyn ja kuuntelen sitä samalla, niin silloin en kiinnitä huomiota eri biiseihin, jossain vaiheessa se musiikki vain on taustalla. Voi olla etten edes kunnolla rekisteröi sitä, näin käy erityisesti jos luen historiaa. Koska en kuuntele radiota juuri ollenkaan, ei tule sellaisia ajatuksia että "Mikähän tämä biisi on, täähän on hyvä."

Erityisesti matematiikan ja maantiedon tunneilla on hirveästi melua ja se oikeastaan auttaa keskittymään paremmin niin kauan kun joku ei kilju ihan korvan juuressa. Kuuntelin kerran kemian kokeen aikana musiikkia (tietenkin salaa, kemianopettaja ei ikinä antaisi kuunnella musiikkia kokeen tai tunnin aikana, jäkättäjä kun on) ja taisin saada siitä 9½. Muista kemiankokeista onkin sitten tullut huonompia numeroita, joten kyllä se musiikki ainakin minun keskittymiskykyä ja muistamista helpottaa suuresti.
I'd love to just give in,
I'd love to live this lie.

Poissa qmis

• paperitähti
  • Vuotislainen
  • kaunein
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #13 : Huhtikuu 05, 2008, 18:07:23 »
No joooo. Miksipä ei. ^___________^

Itse mä kuuntelen musiikkia noin suurimman ajan siitä, mitä mä olen valveilla (+nukkuessakin mä kuuntelen.. silleenn... 8))) sitä on vähän outo selittää. nukahan yleensä mp3:n kuulokkeet korvissa.), ja silloinkin kun pitäis tehdä läksyjä. 8D Siis se ei häiritse mua, mutta ei se mua oikein auta keskittymäänkään. Tietysti joskus tunneilla mulle on ainakin helpompaa tehdä tehtäviä ilman musiikkia, koska mä yleensä jään ajattelemaan niitä laulun sanoja ja vaikka biisin musavideota mun päässäni, kun sitten sen sijaan keskittyisin matikkaan. :---------------DD Whahah.

Mutta sitten, mulla on yleensä radio päällä mun huoneessa kun teen läksyjä, ja laitan sen ehkä vähän hiljemmalle, että se musiikki olis vaan siellä taustalla. Suosin sillon vähän enemmän semmosta rauhallista ja hiljasta musiikkia, kuin kauheeta öriheviä 8DD~~. Sillon alkaa vähän keskittyminen heittää, kun haluais vaan alkaa riehua sen musiikin tahdissa...........

8)
And I will love until my heart it aches
And I will love until my heart it breaks
Kanelitanko -> qmis

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 06, 2008, 14:01:26 »
Kuuntelen musiikkia suurimman osan siitä ajasta, jonka vietän kotona, joten myös läksyjä tehdessä jotain soi yleensä taustalla. Osaan olla keskittymättä musiikkiin, joten taustamusiikki ei häiritse minua edes kokeisiin lukiessa tai muissa keskittymistä vaativissa tehtävissä. Kaikki opettajat ja muut kyllä sanovat, ettei opiskellessa saisi tehdä samalla mitään muuta, edes kuunnella musiikkia, mutta minun on  jopa vaikeaa keskittyä täydellisessä hiljaisuudessa. Sopivan rauhallinen ja huomiotaherättämätön musiikki vain auttaa keskittymään.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #15 : Huhtikuu 08, 2008, 16:14:34 »
Olen kuullut, että musiikin kuuntelu parantaa keskittymistä paitsi niillä, jotka harrastavat musiikkia (siis soittavat, laulavat, säveltävät jne.). Oletteko huomanneet tällaista ilmiötä?
Hui ompa jännä ilmiö, minun kohdallani tuo ei todellakaan toteudu, vaikka harrastan musiikkia aktiivisesti. Pystyn ehkä jossain määrin kuuntelemaan jotain tuntematonta kappaletta hiljaisella volumella esimerkiksi radiosta(lukuun ottamatta klassista),  mutta tuttuja kappaleita en pysty kuuntelemaan läksyjä tehdessä. Klassinen musiikki varsinkin valtaa keskittymiseni täysin siihen kuuntelemiseen laajuudellaan ja läksyjen tekeminen/lukeminen unohtuu heti. Samoin käy myös kappaleiden kanssa, jonka lyriikat ovat vähänkin tutut. Minun kohdalla se pystymättömyys voi johtua kylläkin siitä, että harvoin soitan musiikkia vain taustalla ja kun kuuntelen musiikkia, niin todella vain kuuntelen sitä, enkä tee mitään mikä vaatisi tarkkaa keskittymistä. Radio vielä menee tietyissä rajoissa.

kuuluisiko tämä musiikkiosastolle tai sitten miten kuuntelet musiikkia topicin yhteyteen?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2008, 22:11:05 kirjoittanut Huhutar »

hensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Huhtikuu 08, 2008, 16:53:07 »
Mä kuuntelen musikkia läksyjä tehdessä ja kokeisiin lukiessa. Se ei häiritse mua millään tavalla, mutta mulla on volyme hiljaisella. En mä pusty kuntelemaan musaa kovalla ja samalla lukee jotain. Jos kuuntelee hyvää musaa niin rupeaa välillä laulamaan siinä musan mukaan... Mutta ei se paljon häiritse...

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 08, 2008, 21:12:29 »
Minä kuuntelen joskus musiikkia tehdessäni läksyjä. Joskus se auttaa minua keskittymään, mutta yleensä siitä on vain haittaa, varsinkin jos kappaleet ovat hyviä. Jos kuuntelen esimerkiksi jotain tanssittavaa musiikkia, alkaa minua tanssittaa. Tulen levottomaksi ja sitten on pakko tanssia. Musiikki vaikuttaa minuun ihan liikaa ja elän tosi vahvasti musiikin kautta. Harrastan musiikkia, ja se vaikutta niin paljon mielentilaanikin, että se vie yleensä keskittymiskykyni kaikkeen muuhun täysin.

Jos luen kokeisiin, en kuuntele musiikkia yhtäaikaa. Silloin lukemisesta ei yksinkertaisesti tule tolkkua, koska keskityn liikaa musiikkiin. Voin kuunnella vain huonoa musiikkia niin, ettei se vaikuta keskittymiseeni. Huono musiikki taas ärsyttää minua ja tulen siitä huonolle tuulelle, eikä se ole hyvä. Parempi kuunnella ne musiikit sitten läksyjenteon jälkeen. Läksyjä tehdessä tosin saatan joskus kuunnella musiikkia, jos läksyt ovat helppoja ja sellaisia, joihin ei tarvitse niin suurella aivokapasiteetilla keskittyäkään.

Ja voisi tosiaan kuulua musiikki-osastolle tämä, kuten Huhutar mainitsi.

~Moondancer (antikeskittyjä)

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2008, 18:06:16 »
En kuuntele musiikkia läksyjä tehdessä, sillä tuntuu kuin se häiritsisi läksyjen tekoa. Olen sellainen, että häiriinnyn, jos joku oittaa pianoa, tai esim. huutaa. Ehei sitten ei tule läksyjen teosta mitään ^^^Tosin joskus, todella harvoin voin kuunnella musiikkia esim. matikan läksyjen ohessa, mikäli ne eivät ole mitään tappovaikeita ;)

Sama juttu oikeastaan kokeisiin lukiessa. Matikan kokeisiin lukiessa se on ok, mutta muuten en kuuntele. Sotkee ajatuksia :D Kielten (enkun ja ruotsin) kohdalla voin myös tehdä poikkeuksen, mutta esim. äidinkielen ja historian kokeisiin en pysty. Voisikohan se johtua siitä, että olen ehkä huono keskittymään 8DD
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

sheisapirate

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Huhtikuu 22, 2008, 16:58:01 »
Minun on aivan pakko kuunnella musiikkia kun teen mitä tahansa omassa huoneessani ja varsinkin jos kuuntelen musiikkia. Kun istahdan pöytäni ääreen käsi menee refleksin omaisesti mankan on/off nappulalle. Joskus jos minulla on jo iPod päällä ja istahdan työpöydän ääreen saatan silti aivan refleksistä laittaa radion päälle.

Tai jos luen kokeisiin minun on helpompi lukea kun kuuntelen musiikkia, mutta jos kappaleessa on selkeät sanat minun täytyy laittaa joku ´epäselvempi´ kappale jottei keskittymiseni häiriinny.
Isäni valittaa, että ei saa kokeisiin lukiessa kuunnella musiikkia, mutta minä oikeasti tarvitsen sitä. :)

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
« Vastaus #20 : Huhtikuu 22, 2008, 19:25:52 »
Minäkin kuuntelen musiikkia läksyjä tehdessä, jopa kokeisiin/tentteihin lukiessa. Pystyn jotenkin keskittyä kun taustalla on musiikkia, se samalla jotenkin rauhoittaa. Itse kun en pysty keskittyä täydessä hiljaisuudessa keskittymään (niinkuin täällä koulun atk-luokassa on tapana olla). Mutta sitten taas täydessä metelissä, jossa oma ääni ei kuulu minnekään päin, ei pysty myöskään keskittymään.

Lempimusiikki sopii hyvin taustalle, silloinkun mp3-soittimesta tulee biisi jota ei jaksa kuunnella on pakko vaihtaa biisiä. Ja sitten syntyykin tämä ketjureaktio että mennään mp3-soitin läpi etsien hyvää biisiä. Mutta kyllä se musiikki saa saoida taustalla. (Toistan itseäni).

~~Indigo
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 25, 2008, 09:02:06 »
Kuuntelen lähes aina musiikkia läksyjä tehdessäni.
Olen itse testannut omalla kohdallani väittämää, että Mozart yms. parantavat keskittymistä, suorituksia jne. Mutta en edes pystynyt keskittymään läksyihin kuunnellessani moista musiikkia! Se häiritsi aivan liikaa keskittymistä.
Koulussakin psykan opiskelijat tekivät jotakin tutkimusta juuri klassisen musiikin vaikutuksista suoritukseen. Saimme tehtävälaput, joihin piti vastata musiikin soidessa taustalla. En silloinkaan pystynyt keskittymään kunnolla.
Ehkäpä siis tosiaan pitäydyn siinä omassa musiikissani...

Se on varmasti todella tapauskohtaista, pystyykö keskittymään tehtäviin, jos kuuntelee samalla musiikkia. Minulla tuo musiikki menee, mutta muunlainen hälinä häiritsee joskus suunnattomasti, joskus taas tosin ei sekään. Kai se riippuu motivaatiosta ja mielentilasta, häiritseekö taustahälinä vai ei. Musiikki ei kuitenkaan häiritse, ellei se ole jotakin ärsyttävää.

Kotona kuuntelen harvoin mp3:sta, sillä suosin enemmän mankkaani. Välillä kuuntelen radiota, välillä levyjä. Kuulun vielä siihen porukkaan, joka ostaa musiikkinsa levykaupasta, ja joskus jostakin vanhoja kasetteja ja LP:itä. Haluan, että musiikki on ihan "konkreettisessa" muodossa.
Mutta tosiaan, kuuntelen joko radiota tai levyjä läksyjä tehdessäni, enkä koe sen millään tavalla haittaavan tehtävien tekoa. Päinvastoin.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Macy

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Huhtikuu 25, 2008, 14:26:31 »
Minun olisi suoraansanottuna vaikea välttää sen musiikin kuuntelua, tein läksyjä/luin kokeeseen tai en. Tässä talossa musiikki kulkee mukana huoneesta toiseen, keittiössä on lähes tauotta radio päällä, isä soittaa, sisko soittaa, minä soitan, joku kuuntelee musiikkia tietokoneelta, isä kuuntelee olohuoneessa musiikkia, siskon huoneessa on aina joku levy soimassa, minun huoneeseeni ei voi astua kuulematta musiikkia... Näin on ollut niin kauan kuin muistan, sillä musiikki on tärkeää isälleni ja minulle vähintäänkin yhtä vahvasti (ei, en pärjää ilman sitä, saan kohtauksen ja olen todella vaikea ihminen, vaikea selittää). Pienestä pitäen olen tottunut tekemään läksyt ja kokeeseen luvut musiikin lomassa. Onnistuu hyvin, jopa paremmin kuin täydessä hiljaisuudessa. Musiikki taustalla pakottaa keskittymään lukemiseen enemmän, jotta ymmärtäisi lukemaansa eikä se vain soljuisi mielen lävitse.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #23 : Toukokuu 18, 2008, 20:22:49 »
Kuuntelen melkein aina läksyjä tehdessäni tai kokeeseen lukiessani musiikkia. Mielestäni se auttaa keskittymään. Musiikki sulkee kätevästi kaikki pikku raksahdukset pois. Vaikka kuuluisikin muita ääniä talosta, musiikki silti auttaa keskittymään. Kotona läksyjä tehdessäni kuuntelen yleensä levyjäni. Radiota en pysty kuuntelemaan läksyjä tehdessäni. Juontajien höpinät vie huomion pois läksyistä. Varsinkin kun ne höpinät on useimmiten mielenkiintosempia kuin läksyt. Tai jos tulee joku huono kappale, se ärsyttää ja sittenkään en pysty keskittymään. Me saadaan koulussa kuunnella mp3 soitinta sillon kun tehdään itsenäisesti tehtäviä. Yleensäkin kuuntelen melkein kokoajan musiikkia kotona. Mua rupeaa jotenkin häiritsemään, jos on täysin hiljasta...
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Meenai

• Helmisimpukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 19, 2008, 17:50:29 »
Silloin kun en tee valtavassa kiireessa aamulla ennen bussin lähtöä kuuntelen musiikkia läksyjä tehdessä. Musiikki on aina auttanut keskittymään asioissa. Kokeisiin lukiessakin minulla on tapana kuunnella musiikkia. Varsinkin kuunnellessa jotain hyvää, rytmikästä musiikkia, jossa on asennetta, läksyjen teko sujuu paljon paremmin ja se ei ole ihan niin tuskaa kuin muuten. Ja esim. englannin kokeisiin lukiessa englannin kielistä musiikkia kuunnellessa tietyt sanat jäävät mieleen ko. kappaleesta. Minä ainakin muistan paljon sanoja eri kappaleista.

No tulipa taas epäselvä viesti...