Kirjoittaja Aihe: Alpakat ja laamat, sekä kamelit  (Luettu 1732 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • diibadaabafggh
Alpakat ja laamat, sekä kamelit
« : Maaliskuu 29, 2008, 11:24:13 »
En löytänyt tästä ficciä, joten aloitinpa nyt. Alpakka ja laama ovat kamelille sukua, ne ovat eräänlaisia kotieläimiä. Niiden villa on pehmeämpää kuin lampaan, ja sopii ehkä joillekin allergigoillekin. Villa on todella kysyttyä.

Alpakat ovat aika isoja. Isoimmat yksilöt yltävät jopa katsomaan ihmistä silmiin. Emä (naaras) synnyttää yhden vasan, ja odottaa sitä 11-12 kuukautta. Alpakoiden värejä on paljon, ne vaihtelevat valkoisesta ja ruskeasta mustaan. Sävyjä on paljon. Villassa voi olla kuvioita. Alpakan kynnet täytyy leikata. Alpakoilla ei ratsasteta, niitä ei syödä, eivätkä ne tuota maitoa.

Laama on isompi kuin alpakka, sen säkäkorkeus voi yltää 120 senttimetriin. Orhi (uros) on isompi. Laamojen värit ovat samat kuin alpakoilla. Laamoilla on hiukan isommat korvat ja vähemmän karvaa kuin alpakoilla. Myös laaman kynnet täytyy leikata.

Onko kellään, jonka tunnet alpakkaa tai laamaa?
Oletko ikinä nähnyt alpakkaa tai laamaa?
Mitä mieltä olet alpakoista ja laamoista?

Itse voin vastata: en tunne ketään, jolla on alpakka tai laama. En ole ikinä nähnyt alpakkaa tai laamaa livenä. Ne ovat laumaeläimiä, joten niitä tarvitsee ainakin kaksi! Niitä muuten käytetään lenkillä ja ne ulkoilevat isossa ulkotarhassa. Ne syövät ruohoa ja heinää, sekä niille tarkoitettuja leseitä, vai mitä ne nyt olivatkaan.

//Aijaa, kukaan ei siis ole kiinnostunut näistä suloisista otuksista... Ei sitten. Kiva. Sitten lisään keskusteluun myös vaikka nuo kamelit... Kyttyräselkäiset (köntykset) ihanat otukset.

//Yhdistin kaksi peräkkäistä viestiä :) -Leonor
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2008, 19:05:19 kirjoittanut Erizza »

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Alpakat ja laamat, sekä kamelit
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2008, 15:21:57 »
En ole ennen kuullutkaan alpakoista... Mutta laamat ovat söpöjä! Näin niitä kerran sirkuksessa, ja sai  silittää. Aivan ihana pörröinen turkki. Kamelinkin näin samaisessa sirkuksessa. Ihania hontelojalkoja.

Laama on kiva eläin. Sellanen vuoristoelukka. Mukavia hyppijöitä, hyppivätpä ne tai eivät. Kamelit vaan on sellaisia kyttyräselkiä. Ja dromedaarit myös. Aavikon laivat :) Ihania.

Joo, vähän lyhyt viesti...

- Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2008, 17:14:10 »
Alpakat, laamat sekä kamelit ovat kiehtovia! Olen saanut sen käsityksen, että laamat ovat luonteeltaan hankalampia (nehän sylkevät vihaisina), kun taas alpakat ovat lauhkeampia. Olen silitellyt alpakoita maatalousmessulla, ja ne olivat tosi sympaattisia! Jos minulla olisi paikka, jossa pitää alpakkaa (ja paljon rahaa, sillä ne tosiaan ovat kalliita), ostaisin varmasti sellaisen. Nuo eläimet ovat kaikki vielä jokseenkin harvinaisia Suomessa, joka ehkä osin selittää korkeaa hintaa.

Kamelitkin ovat mielenkiintoisia eläimiä. Arabialaisessa kulttuurissa niillä on erittäin tärkeä asema, ja koska kyseinen kulttuuri kiinnostaa minua, kiinnostaa sitä myötä myös kamelit. Ne ovat myös niin erikoisen näköisiä...etenkin niiden jalat ovat kummalliset. Olen ratsastanutkin kamelilla, mutta unelmoin kunnon matkasta Saharan halki kamelikaravaanissa. Se olisi erittäin hienoa.
-Non unde possim sed unde volo-

Blue Raven

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2008, 18:00:44 »
:D Ah, repesin kun luin tämän keskustelun otsikon :DD Siispä nyt sitten pakko vastata...

En tunne ketään jolla olisi joku laamaeläin.
Muistelisin joskus sirkuksessa pari kappaletta näitä nähneeni, ainoa muistikuva kyllä vaan niiden tuhoton syljeskely :s
Mutta onhan ne söpöjä :D Meillä on jääkaapin ovessa laaman/alpakan kuva (leikattu jostain Turun Sanomien liitteestä, luulisin). Aika otus :)

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2008, 14:23:24 »
Haluaisin joskus laaman. Ne ovat suloisia, viehkeitä otuksia, jotka voisivat korvata hevosHULLUUTTANI: haluan hevosen, mutta en halua ratsastaa tai ajaa sitä. Haluan vain hoivailla sitä, ja nauttia sen seurasta. Laama voisi olla siihen puuhaan mukava kaveri. Tämä on kuitenkin tälläistä älytöntä hulluutta, sillä en tule ikinä hankkimaan laamaa tai hevosta. Koirat riittävät minulle.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2008, 20:52:36 »
Minä olen nähnyt alpakan ja laaman ja kamelin. Tosin eläintarhassa. Suloisia otuksia, vaikka en tule ikinä tottumaan niiden hajuun. Pehmeä turkki, kauniit "kavot" ja niin hauskoja... Jossain Liedossa päin on maatila, jossa on laamoja (tai alpakoita). Siskojen kanssa odotamme aina innolla niiden näkemistä, kun menemme junalla ohi. Siellä ne laukkaa yhtä söpöinä kuin ennenkin :)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2008, 14:26:45 »
Eihän laamat haise paljon miltään (kamelit kyllä), eivätkä ne syljeskele kuin puolustusmielessä. Olen nähnyt laamoja niiden oikeassa ympäristössä, Andeilla. Ovathan ne sieviä, ja voisi päät kääntyä, jos lähtisi tunturivaellukselle taakkalaaman kanssa. Mutten kuitenkaan vakavissani sellaista haluaisi. Miksi pitää tuoda lisää eksoottisia eläimiä? Hirviä voisin ennemmin ruveta kasvattamaan ratsuiksi ja reenvetäjiksi - se on aivan mahdollista, Venäjällä ja Ruotsissa on kesyhirvifarmeja.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Gretel

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2009, 19:42:31 »
Alpakat ja laamat ovat ihania, ja aika mielenkiintoisia.
Olen nähnyt niitä "eläintarhassa" ja olivat aika äkäisiä, eivätkös jommat kummat niistä syljeskele?
Oikeastaan näitä eläimiä ei edes tule ajatelleeksi, sanon vaan aika usein jostakin ihmisestä, että "ihan laaman näköinen".

Näistä on jäänyt aika hassu mielikuva, mutta olisi kiva saada lemmikiksi. Tykkään isoista eläimistä, hevosista ja sen sellaisista. Niitä olisi kiva paijailla, miksihän on muuten sellainen fiilis, että ne purevat?

Äh, en saa oikein mitään järkevää aikaiseksi.
Hassuja ennakkokäsityksiä lähinnä.

Mutta söpöjä ovat. :)