Kirjoittaja Aihe: Mikä sinusta tulee "isona"? vol 2.  (Luettu 29317 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Mikä sinusta tulee "isona"? vol 2.
« Vastaus #100 : Heinäkuu 06, 2010, 16:45:09 »
Paljonkohan keskiarvon pitää olla, jos psykoterapeutiksi haluaa? Itselläni on 9.2, ja olen menossa syksyllä kasille. (aion vielä parantaa numeroa.. :D) Mutta onkohan se riittävästi..? :/

Kuten Surumielinen jo kertoikin, niin keskiarvoa ei yliopistoon mennessä katsota lainkaan. Puolet pisteistä tulee ylioppilastodistuksesta ja puolet pääsykokeista, joihin kuuluu tilastomatematiikkaa, psykologiaa sekä joissakin yliopistoissa vielä soveltuvuuskoe/haastattelu. Osa opiskelijoista otetaan kuitenkin pelkän pääsykoetuloksen (+ soveltuvuuskokeen) perusteella, eli vähän heikommallakin yo-koemenestyksellä voi kyllä päästä sisään. Jo lukiossa kannattaa siis jo pitää korvat auki matiikan tunneilla, ainakin tilastot ja todennäköisyys -kurssilla, jos haluaa mahdollisimman hyvät pohjat tulevaan opiskeluun. Kannattaa myös muistaa, että vaikka psykologia ei olekaan mitään lääketiedettä, niin ihmisen ja aivojen biologian tunteminen on siellä kokoajan entistä tärkeämpää. Bilsantunnit nukkuneille yliopiston psykologiankurssit saattavatkin tuottaa myöhemmin vaikeuksia, joten kannattaa kuunnella sielläkin.  

Mainittakoon muuten sekin, etteivät kaikki psykoterapeutit ole koulutukseltaan psykologeja :) Myöskin esimerkiksi lääkäreitä ja sosiaalialan työntekijöitä kouluttautuu psykoterapeuteiksi.  Opiskelen itse psykologiaa Jyväskylän yliopistossa ja tarkoituksena on myös joskus hakeutua psykoterapiakoulutukseen, mutta se on vielä sitä hamaa tulevaisuutta. Koulutukseen päästäkseenhän on ensin suoritettava lähes kuusivuotinen tutkinto ja sitten vielä oltava pari vuotta työelämässä, joten kannattaa jättää muutkin vaihtoehdot avoimiksi vielä opintojen alkuvaiheessa, niitä kun tällä alalla riittää.

...niin, ja tästähän jo selvisikin, mikä minusta itsestäni tulee isona, ainakin koulutuksen perusteella. Mutta eivät ne unelmat siihen lopu. Olen lapsesta lähtien haaveillut kirjailijan ammatista, ja vielä jonain päinä aion sen kirjan myös julkaista, olkoon niitä sitten vaikka vain se yksi ja ainoa. Toinen haaveeni on perustaa jonain päivänä oma pieni ravintola, mutta se ehkä sitten vähän myöhemmin, kunhan kokkaaminen on paremmin hallinnassa ja psykologintyötä on nähty riittämiin ;) 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2010, 21:02:49 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Maigguli

• Kilokielimelli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #101 : Heinäkuu 09, 2010, 13:25:32 »
Noh, se tuntuu itsetä jo aika selkeältä vaikka olenkin vasta kolmetoista vuotta. :) Eli minusta tulee psykoterapeutti! :D Eli ensiksi täytyy tietty mennä lukioon ja sitten yliopistoon opiskelemaan psykologian maisteriksi Tampereelle, jolloin olen sitten virallisesti psykologi. Sitten kun perustutkinto on suoritettu, haen terapiakoulutukseen jotta minusta tulisi se psykoterapeutti. Se koulutus kestääkin useita vuosia :> Se on yleinen ala psykologiassa, mutta minkäpä teen :)

Hmm... Se syy, miksi sitten haluan psykoterapeutiksi... No tunnen kaksi jotka ovat itseni lisäksi masentuneita. Haluan auttaa heitä, itseäni ja muita ihmisiä. En ole kiinnostunut ihmisruumiista, vaan mielestä. Se on jotenkin outo alue. Sitä ei oikein tunneta, ja se kelpaa minulle :>

Ja siis tietämättömille; psykoterapeutti auttaa esim. masentuneita tai muuten sellaisia jotka kärsivät mieleltään. Jos oikein muistan, psykoterapeutteja on suomessa noin 4000... Toivotaan että 14 vuoden päästä heitä on 4001 :D

Itsekin olen miettinyt samaista alaa. :D Psykologia on aina kiinnostanut ja mielestäni ihmismieli on erittäin mielenkiintoinen aihe. :) Avuliaana persoonana haluan myös auttaa ihmisiä. Olen kärsinyt monesti masennuksessa, enkä haluaisi että kukaan muu joutuisi kärsimään sitä. Masennusta kokevat kuitenkin melko monet, eikä sitä voi noin vain.. lopettaa.. tai estää.. Joten omalta osaltani olisi hienoa, jos voisi edes hieman helpottaa masentuneiden ihmisten ahdistusta. :)

Itse kärsin nyt masennuksesta toista kertaa... Mutta en nyt siitä tullut tänne puhumaan :) Aivan, jos saisi helpotettua muiden oloa, se olisi ihanaa. :> Nyt varsinkin tunnen itseni hyödyttömäksi, kun sain tietää että isänikin on masentunut... Mutta kun saan oikean koulutuksen, niin ehkä pystyn auttamaan enemmän kaikkia masentuneita :)

Itse olen tarttunut jo toimeen ja lainasin kirjastosta neljä lukion psykologian kirjaa ja olen jo melkein ensimmäisen lukenut :> Biologiankin paransin 3 numeroa, kun tajusin sitä tarvitsevani :) Elikkä se nousi jopa 6sta 9siin :) Lisäksi matikan olen pitänyt 9nä ja kielet ylhäällä varmuuden vuoksi :) Kaikki unelman puolesta! <3

Hmmm, sitä olen miettinyt, että mitä minun pitäisi lukiossa opiskella sitten eniten ja näin? Paitsi tietysti matikkaa, biologiaa ja psykologiaa? Olisikohan kemiasta ja fysiikasta hyötyä? :)

//Kiitos Ria! :)) Täytyykin mennä katselemaan matematiikan kirjoja kirjastosta :))
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2010, 23:53:58 kirjoittanut Maigguli »
Kuka? Kuka? Ai, se olinkin minä :D

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #102 : Heinäkuu 10, 2010, 22:17:34 »

Hmmm, sitä olen miettinyt, että mitä minun pitäisi lukiossa opiskella sitten eniten ja näin? Paitsi tietysti matikkaa, biologiaa ja psykologiaa? Olisikohan kemiasta ja fysiikasta hyötyä? :)
Biologia, fysiikka ja kemia ei ole niin välttämättömiä, mutta minulle ainakin sanottiin että matikkaa kannattaa lukea, koska pääsykokeissa toinen kirja on pelkkää matikkaa ja toinen psykoloiaa. Tottakai biologiasta, kemiasta ja fysiikasta on varmaankin hyötyä, mutta matikka ja psykologia on ne tärkeimmät (ja matikasta tilastollisuus, sitä se melkeinpä on psykologiassa, tilastotiedettä [siis matika osalta])

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #103 : Heinäkuu 10, 2010, 22:23:50 »
Varmaankin opettaja. :)

Siitä ainakin olen haaveillut. Se itse työhän siinä minua kiinnostaa, mutta kans ihan houkuttelevana plussana siinä on ihan suht hyvä palkka ja pitkät lomat. Haluaisin olla ainakin joskus 1. luokan opettaja. Ykköset on niin hellyyttävän pieniä ja niitä saa opastaa joka asiassa, sitten on kiva ajatella, että olinko minäkin tollanen pieni sillon joskus.
-Nemi ♥

Poissa Valkyrie

• Musta suola
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #104 : Syyskuu 02, 2010, 09:08:45 »
Ah, rikoskemisti!

Kemia ja matikka ovat aina olleet sydäntä lähellä, samoin kuin erilaiset rikossarjat. Dekkareita olen lukenut koko ikäni. Pienempänä tahdoinkin etsiväksi (realistista, tietenkin) tai rikostutkijaksi, mutta sitten totesin että olen siihen liian heikkohermoinen. Rikoskemisti olisi niin ihana ammatti, saisi toimia kemian ja matikan parissa ja myös rikosalalla. Oikeastaan, *punastuu*, koko ajatus lähti kun katsoin telkkarista NCIS:ää, CSI:tä yms rikossarjoja. En ollut ikinä tajunnut, että rikoskemistejäkin on, ja jokin Abbyssä (kai jokainen tietää Abby Sciuton NCIS:stä, tietäähän?) ja Abbyn labrassa toi ahaa-elämyksen. Rikoskemisti. Mitä enemmän olen ammatista lukenut, sitä enemmän se kiinnostaa (ja ei, en oleta sen olevan samanlaista kuin televiissiossa;) ). Patologi olisi myös hieno ammatti, mutta siihen pätee tuo hermoheikkoisuus. Kun kahdeksan tuntia päivässä tekee ruumiinavauksia, se tuskin tekee hyvää hermoille.. Myös historia kiinnostaa hirvittävästi, historiantutkija olisi hienoa olla, mutta ei yhtä hienoa kuin kemisti.
Ugh, olen puhunut.

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
« Vastaus #105 : Syyskuu 02, 2010, 18:57:02 »
En tiedä, mikä minusta tulee isona, mutta tiedän, että muutan isona Tukholmaan! Tukholma on hieno paikka! Juuri sopivasti eläväisempi kuin Suomi, mutta silti melko "tuttu ja turvallinen". Ravintolatkin on parempia ja kaupasta saa kaikkea hienoa ostettua. Mielestäni kruunu on myös parempi rahayksikkö kuin euro: Jos sinulla on 5 euroa, niin luultavasti on sellainen olo, että ei ole rahaa yhtään. Sen sijaan 50 kruunua tuntuu joltakin. Eli, isona minusta tulee tuhkolmalainen :D

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #106 : Syyskuu 05, 2010, 18:42:31 »
Hm, vaikea kysymys. Varmaankin minulla on kaksi ammattitoivetta tällä hetkellä. Toinen on vähän leikkimielisempi, ja toinen vähän vakavampi. Kuitenkin kun ottaa huomioon ikäni, nämä ovat vain pieniä mieteammatteja, eivät mitään eeppisiä tulevaisuudennäkymiä. :D

Ensin hiukan vakavampi. Olen monesti miettinyt lakimiehen ammattia, ja olen löytänyt siitä paljon itselleni sopivia hyviä puolia. Olen omasta mielestäni hyvä sopimaan riitoja ja rauhoittelemaan ihmisiä. Monesti koulussa juuri minä olen se, joka ensimmäisenä on menossa riitelevien väliin. :D Lait ovat aina kiinnostaneet minua, niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin lait. Jotenkin olisi vain mielenkiintoista tutustua ihmiskunnan sääntöihin. Laeissa on sellaista ihanaa virallisuutta, jota on aina mukava lukea. Olen myös aika haka etsimään porsaanreikiä, vaikka itse sanonkin. Huomasin yhden, kun löysin lakikirjan sivun leikkikentältä ja lueskelin sitä illalla. :D Huono puoli tuossa ammatissa on sitten se, että niitä lakeja luettaessa näkö kuulemma huononee, enkä siitä pitäisi ollenkaan. Myös päänsärkyä voisi olla, vaikka olenkin paljon lukenut.

Kevyempi ammattiehdotus olisi bussikuski. Olen äärettömän kiinnostunut eri bussilinjojen reiteistä ja aikatauluista, ja niiden ajaminen olisi aivan ihanaa. <3__<3 Teen usein bussiretkiä myös, joissa kuljen eri busseilla vain siksi, että saisin kokea ne. :'D Joidenkin mielestä olen outo, mutta minkäs teet kun sattuu omistamaan pakkomielteen busseihin. Tosin se olisi aika lahjojen haaskausta, ainakin äiti sanoo niin. Tähän ammattiin liittyen myös liikennesuunnittelijan ammatti olisi aika kiva, bussireittien suunnittelua... *etäinen katse*

Monet ovat sanoneet, että minusta voisi tulla ammatiltani pianonsoitonopettaja tai vastaava pianonsoittoon liittyvä, mutta en usko näin käyvän. Haluan pitää musiikin vapaampana harrastuksena, jottei se olisi niin kovin rajoittunutta. :)
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
« Vastaus #107 : Syyskuu 05, 2010, 22:11:09 »
Minulla ei ole minkäänlaista ammattihaavetta tai vahvaa visiota tulevaisuudestani, vaikka peruskoulun loppu häämöttää pelottavan lähellä...

Se ainoa ammatti"haave" (=ainut ammatti, jossa luulisin jaksavani olla tai josta saattaisin jopa pitää) on edelleen toimittaja. En muista milloin ajatus tästä ammatista on lähtenyt, mutta se on tuntunut aina kivalta. Median ja taiteen parissa työskenteleminen ja etenkin kirjoittaminen/valokuvaaminen tuntuu minusta houkuttelevalta ja "omalta jutulta" jos ylipäätään työn tekemisen voi laskea "mun jutuksi" :D Lisäksi olen tarpeeksi nörtti tehdäkseni tietokonejuttuja. Olenkin ajatellut, että jos lukion jälkeen en ole keksinyt mitään muuta, niin opiskelen jonkinlaiseksi toimittajaksi. Tai vaikka kolumnistiksi :D Olen nyt menossa TET-harjoitteluun paikallislehden toimitukseen, joten saa nähdä mitä mieltä olen koko hommasta...

Inhoan sitä, kun kaikki kyselevät miksikä haluan isona ja vastaan aina ihan kettuillakseni, että roskakuskiksi... Minusta se nyt yksinkertaisesti kuulostaa niin kykyjentuhlausammatilta että haluan järkyttää kaikki. Itse asiassa ajatus koko ammatista on mielestäni aika viehättävä :D Mutta jos nyt ei kuitenkaan...

Äitini ehdotti, että voisin lukon jälken mennä yliopistoon lukemaan kirjallisuutta. En tiedä kuinka tosissaan hän oli, mutta ajatus on alkanut kuulostaa minusta ihanalta! Kirjallisuus... Ei mitään hajua edes, että mitä se pitää sisällään :D Kirjoja? Mihin ammattiin siinä valmistutaan?

Luojan kiitos minulla on koko elämä aikaa miettiä, mitä oikeasti tahdon tehdä...
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
« Vastaus #108 : Syyskuu 05, 2010, 22:48:55 »
Vai että mikä minusta tulee isona. Haaveita on monta. Turha on näin nuorena vielä mitään lukkoon lyödä, mutta neljä haavetta löytyy.

Ensiksi: Astronautti. Toivoin nuorempana tulevani lentäjäksi. Edelleen on sekin haave voimassa, mutta ehkä olisi paljon kiinnostavampaa olla astronautti... *unohtuu hetkeksi leijailemaan haaveisiinsa* Olisi aivan uskomatonta päästä käymään kuussa ja muutenkin taivaalla. Nähdä maapallo ilmastakäsin... Ja tiedä vaikka sitten, kun olen aikuinen Marssiin matkustaminen olisi jo mahdollista. Taivas on upea paikka. Olen aina haaveillut lentäväni edes jollain tavalla, mutten koskaan ole ollut edes lentokoneessa. No, toiveet ovat tärkeitä. Tiedä sitä, jos joskus pääsisinkin ihan vaikka sattuman kautta käymään kuussa, tai jossain muualla...

Toisen: Opettaja. Periaatteessa hyvin normaali,  jotenkin tylsäkin ammatti, mutta silti se kuullostaa niin mukavalta. Palkkakin on kuitenkin suhteellisen hyvää ja lomat pitkiä... Niin ja olisihan toki aivan ihana määrätä, mitä pitää tehdä tällä tunnilla, ja minne lähdetään kävelemään... Oman luokan [varsinkin ykkösluokan] pitäminen olisi aivan ihanaa :D Eivät kyllä kaverit kuulemma voisi kuvitella minua opettamassa kilteille ykkösluokkalaisille hyviä tapoja...
Muutenkn olen harkinnut lastenhoitoalaa, koska minusta on aivan ihana hoitaa pieniä lapsia :) Ja kokemustakin on kuitenkin senverran jo näin nuorena, kun äitini hoitaa lapsia työkseen kotona, ja isä sitten työpaikalla [molemmat ovat lähihoitajia].

Kolmantena: jokin Armeijatyyppi. Olen ollut aina kinnostunut Armeijasta. Ihan pienenä jo tiesin että haluan sinne. Joskus seitsemän vuotiaana ammattihaaveni oli "mennä armeijjaan ja nousta parhaaksi". Empä silloin [saati vieläkään] ole perehtynyt niin niihin arvonimiin, että tietäisin mikä on korkein... Kuitenkin käyn armeijan, ja mahdollisesti jos pärjään siellä, niin voisin ehkä jäädä sinne töihinkin... Ehkä.

Neljäntenä: Näyttelijä tai Ohjaaja. Pidän elokuvista. Paljon. Tällähetkellä haaveni olisi tulla ohjaajaksi. Harmittavaa, kun ei ole syntynyt iso-Britanniassa, koska silloin olisi puolet paremmat mahdollisuudet päästä jompaankumpaan ammattiin. Suomi kun ei oikein pysty vain tekemään "maailmanparhaita" elokuvia. Olisi aivan upeaa näytellä jossain menestyselokuvassa. Tuskin minusta koskaan kuitenkaan tulee ainakaan näyttelijää. Ehkä ennemmin ohjaaja. Toivossa on hyvä elää :)
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Hele

• Lukutoukka, filosofi, kirjoittaja
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #109 : Syyskuu 07, 2010, 10:06:45 »
Mä haluan kirjailijaksi ja elokuva- tai teatteriammattilaiseksi kulisseihin.
Opiskelen tällä hetkellä Suunnitteluassistentiksi. Sen jälkeen oon ajatellut lähteä ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Saa nähdä miksi tulen...
Älä tuu sanomaan, mitä mun pitää tehdä tai mitä en saa tehdä. Mä teen mitä mä haluun!

Poissa Teatterikärpänen

• Kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Rotta kiusaa muita ottamalla liikaa lääkkeitä.
« Vastaus #110 : Syyskuu 07, 2010, 17:44:33 »
Mikä minusta tulee isona?
Olen joskus halunnut pitkän aikaa laulajaksi tai näyttelijäksi, mutta nyt kiehtoo enemmän kokin ura. Kokkaaminen on niin hauskaa, silloin kaikki murheet unohtuu. Tosin, kesällä saattaisi olla aika tuskaista siellä keittiössä... :)
Rottanda kuuntelee J-rockia, lukee mangaa, suttaa ProMarkereillaan, roolipelaa ja pukeutuu decoraan.

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Syyskuu 07, 2010, 18:31:39 »
Pienenä, luokittelen itseni 'pienuusajan' siihen ikään kun olin 3-8-vuotta, halusin olla poliisi, palomies ja elokuvatähti. Minulle itselleni sanotaan usein että sopisin hyvin näyttelijäksi (joskus minua kutsutaankin draamaqoeeniksi), mutta en oikein tiedä haluaisinko juuri siihen alaan, mielestäni kiva ammatti olisi opettaja, joskin arvaan että tulevaisuudessa en varmaan jaksa opiskella kaikkea tarvittavaa.
Toiseksi mieleeni on pälkähtänyt että voisin olla kennelinhoitaja (esim. kissatalossa) ja tällä alalla saisin olla eläinten kanssa, pidän muuten ihan valtavasti ultraüberbüberpaljon kissoista, ja pääsisin hoitamaan niitä jne. Kolmanneksi tietysti voisin ruveta jollekkin pelialalle, siis ihan kehittelemään/testaamaan tietokonepelejä tai muita konsolipelejä.. sekin voisi olla mielenkiintoinen ala, pidähnän toodella paljon pelailusta. Joskus viime koulun lukuvuonna luin jutun toimittajan-alasta ja se kyllä kiinnosti silloin mutta ei oikeastaan enään... Viimeisenä ehkä haluaisin lastenhoitajaksi/kerhojen ylläpitäjäksi. Tuo kyseinen ala tietysti liittyy hieman opettajan uraan mutta kyllähän siinä on niitä eroja. Ensinnäkin pidän lapsista, jo nyt lohduttelen ja opetan pieniä asioita lapsille (useinmiten koulussa) jotka haluavat oppia jotain/tarvitsevat tietoa jostain tai muuten vain heitän jonkun minulle helpon mutta tälle pienemmälle vaikean ja fiksunkuuloisen nokkeluuden. Tällä luokalla jolla olen on yleistä että ekaluokkalaiset saavat meidän luokkalaisistamme koulukummeja juuri tällä luokalla. Me opastamme ja leikimme ja muutenkin vietämme aikaa heidän kanssaan välitunneilla, ja tutkimme eri paikkoja ja paljon muuta. Minä itse sain pojan ja sovimme hyvin yhteen; kumpikin on hiljainen mutta haluaa olla toistensa seurassa. Olen (mielestäni) hyvin aktiivinenoman kummilapseni kanssa ja tästä taas päättelen että yksi mieluisista urista on lastenhoitaja/terapeutti jne. Lisäksi olen ajatellut ilahduttaa kummilastani omatekemälläni nukella ja uskon että hän  ilahtuu (koulun puolenvuoden käsityötuntien valmistusaihe: nukke).

// Dakin ryhdy näyttelemään poliitiikkoa joka laulaa rockista ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2010, 06:56:55 kirjoittanut Betaé »

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #112 : Syyskuu 07, 2010, 18:50:46 »
Tosin, kesällä saattaisi olla aika tuskaista siellä keittiössä... :)

Tuo taitaa olla aika keittiöriippuvaista. Toisissa keittiöissä on. Toisissa taas ilmastointi/tuuletus toimii niin hyvin, et ei ole. Suurkeittiöillä on myös jättimäiset jääkaapit, joissa on taatusti kylmä. (Pääsee siis vilvottelemaan.) Toisaalta jos on kiireinen keittiö, voi tulla kuuma vuodenajasta ja lämpötilasta riippumatta. Varsinkin, jos joutuu viettämään paljon aikaa patojen, hellojen sun muiden lämpimien laitteiden vierellä. Ne ihan oikeasti lämmittää.

Nuo toiveesi muuten muistuttaa hieman omiani. :D Ihan pienenä halusin laulajaksi. Sit isompana kokiksi/leipuriksi (laulajaksi en enää pitkään aikaan ole halunnut). Eipä musta kumpaakaan ainakaan vielä tullut. :)

Vaikka nyt ammattiin olenkin valmistunut ei haaveilut tähän ole loppuneet. Mielessäni on käynyt, että jokin lastenhoito ala voisi olla mukava. Opettajaksi en kuitenkaan halua. Pidän lapsista ja tulen aika hyvin niiden kanssa toimeen. Ehkä sitten joskus, jos kyllästyn omaan alaani hankkiudun sellaiselle ajalle. :D Psykologikin olisi ollut mukava ammatti, mutta nuo haaveet olen koittanut kuopata. Ei, psykologia minusta ei ikinä tule, mutta olisi se silti ollut mukavaa... *haaveksuva ilme*
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Ayleth

• Drifter
  • Vuotislainen
« Vastaus #113 : Syyskuu 08, 2010, 18:49:02 »
Pienempänä minulla ei oikein koskaan ollut mitään selvää ammattia, johon haluaisin. Myöhemmin ajattelin ryhtyä taidemaalariksi, mutta taidot eivät taida riittää. Aina olen kuitenkin halunnut tehdä jotain eläinten kanssa, joten se kehittyi ajatukseksi oman löytöeläinhoitolan perustamisesta. En kuitenkaan tiedä, olisiko minusta siihen. Koko elämäni olen elänyt epätietoudessa mitä haluan elämältä, enkä vieläkään ole yhtään sen paremmin perillä. katsotaan vain mitä tulee. Tällä hetkellä kouluttaudun kuitenkin tekstiiliartesaaniksi, joten saapa nähdä onko se tuleva ammattini. Epäilen kyllä vähän.

Poissa Da Kin

• Overdrive
  • Vuotislainen
  • Guns N' Fuckin' Roses!
« Vastaus #114 : Syyskuu 08, 2010, 19:26:45 »
Olen viimeiset 3vuotta halunnut epätoivoisesti tulla rokkitähdeksi ja bändillämme menikin ihan hyvin ja yksi levy-yhtiökin oli osoittanut kiinnostusta demojemme perusteella. Mutta viimekesänä kaaduin prätkällä ja loukkasin käteni aika pahasti ja jouduin useampaankin leikkaukseen joissa käteni jänteitä jouduttii korjaamaan ja käytän edelleen lastaa, joka tukee sitä enkä saa käyttää sitä koska korjatut jänteet ovat vielä liian heikot, joten olen täysin vasenkätinen toistaiseksi ja lapsellisen naivit rokkitahti haaveeni ovat väliaikaisesti jäässä.

Pienenä halusin lentokapteeniksi, mutta näköni heikentyminen teki haaveestani mahdottoman ja olen nyt viimevuosina rokkitähtihaaveiden ohella alkanut kiinnostua poliittisesta historiasta ja politiikasta yleensäkin ja ajattelin sen takia hakea valtiotieteelliseen tiedekuntaan politiikkaa lukemaan ja sitä kautta voisi sitten myöhemmin pyrkiä kansanedustajaksi, mutta tämä taas on liki mahdotonta alle 30-vuotiaalta ellei nyt satu kuulumaan Vihreisiin johon en kuulu. Muutenkaan sosiaaliliberaalille minälleni ei näytä löytyvän suomen puoluekentästa sopivaa puoluetta.

Sisäinen lapseni halajaa rokkistaraksi ja vakava minä poliitikoksi.

Ei lopu täältä polle ei amfetamiini, täältä kukkaloistosta amsterdamin, ojat pullollaan pitkätukkiaan antaa kaikkien kukkien kukkia vaan..

Andromeda

• Ankeuttaja
« Vastaus #115 : Syyskuu 26, 2010, 02:14:42 »
Pienempänä minulla oli paljon kaikkia toive-ammatteja. Muun muassa psykologi, astronautti, sarjakuvapiirtäjä, näyttelijä, laulaja, pianisti ja kirjailija. Taidepainotteisia ovat haaveeni aina olleet. Nykyään haluan edelleenkin avaruuteen, en kuitenkaan astronauttina. Olen päättänyt, että jotenkin haalin rahat kasaan ja lähden turistimatkalle avaruuteen. Eiköhän siitä tule vielä halvempaa ja helpompaa tässä kymmennen vuoden aikana. Nyt tosiaan haave-ammattejani on astronomi, sirkustaiteilija, muusikko ja näyttelijä. Myös jonkinlaisena muotoilijana olisi jännää Sarjakuvapiirtäjä aion joka tapauksessa mitä luultavimmin olla. :)

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #116 : Syyskuu 26, 2010, 11:57:16 »
Toimittajaksi haluaisin, koska pidän kirjoittamisesta kovasti. Muutkin urat median parissa kiinnostavat. Ehkä se liittyy jotenkin siihen, että mielestäni on "kiva", tai ei se nyt kivaakaan ole, mutta mielenkiintoista olla mukana maailman tapahtumissa, myös niissä epämiellyttävissäkin. On mielenkiintoista saada tietää reaaliajassa, että oho, FBI onkin saanut kiinni sen ja sen rikollisen, kohta ne varmaan tiedottavat miten ne sai sen kiinni. En osaa selittää tätä kunnolla, mutta tunnen vahvaa yhteenkuuluvuutta mediamaailmaan. Sillälailla jännästi. :D
Kuvataidealaa olen harkinnut jo ihan kakarasta asti, koska olen aina pitänyt piirtämisestä ja lahjoja kyllä riittää. Ainoa vain, että taidealalla on hankala elättää itseänsä...

Edit. Nyt tuli perustelutkin sitten mukaan settiin. :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2010, 20:09:56 kirjoittanut Mustepullo »
Who knows which is which and who is who

Poissa takkuturkki

• varjoissa
  • Vuotislainen
  • yes, i can
    • tumblr
  • Pottermore: StrikeWizard7023
« Vastaus #117 : Lokakuu 01, 2010, 12:29:04 »
Varmaankin juristiks tai kirjailiaks..

juristiks siks et oon kiinnostunnu laista jo jossai 5v... Ja muuteki se ois haastellista eikä löytyis samanlaisia päiviä=)) oon kyllä muitaki syitä kuten hyvä palkka joka siks et haluun muuttaa Ateenaan..

Kirjailiaks on kyl aika samat syyt... Mut muitaki on kuten: tykkään lukee, tykkään kirjottaa, mulla on toooosi hyvä mieli kuvitus, ja osaan sekoilla( toisin sanoen en pysty hallitsemaan sitä!)..
elämättömyysaika jähmettynyt

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
« Vastaus #118 : Lokakuu 01, 2010, 16:36:33 »
Varmaan kirjailija. Kirjailijan työ ei välttämättä sopisi mulle, mutta mulla on suhtkoht hyvä mielikuvitus ja pidän lukemista tärkeänä. Jos ei ole kirjoja, on vähän mahdoton lukea!  

Mielummin ehkä sittenkin kirjojen kuvittaja. Kuvaamataidon numeroni koulutodistuksessa on aina ollut 10. Toimitamme kaverini (esiintyy täällä nimimerkillä Boonie) kanssa lukemisteemaista lehteä, joka kirjoitetaan koodikielellä. Se on ainot syy, miksi olen ahkera tekemään sivuja: kirjaimia saa piirtää!
(Jos kiinnostuit lehtijutusta, asut helsingissä tai mikkelissä ja olet alle 12 vuotias esitä yksityisviestissä minulle kysymyksesi.)

Minulle sopisi siis kirjankuvittaja (jos sellaista edes on).

Myös haluaisin hevostenhoitajaksi. Hevoset ovat niin ihania ja pienestä asti olleet lähellä sydäntäni. Tosin voisinhan olla kirjailija, kuvittaa itse kirjani ja sen ohella hoitaa hevosia.

-Tassu, joka näköjään on jaarittelutuulella
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Saana

• Ankeuttaja
« Vastaus #119 : Lokakuu 03, 2010, 04:20:20 »
Näitä uraunelmia on ollut ja mennyt. :D Halusin pienempänä, joskus tokaluokkalaisena, ihan älyttömästi kirjailijaksi, ja edelleenkin olen todella kiinnostunut kirjoittamisesta. Osallistun NaNoWriMoonkin tällä kertaa tarkoituksena saada koko homma pakettiin, ja vuonna 2004 aloittamani kirja on vieläkin kesken. Kirjailijan ammatti olisi kuitenkin aika epävakaa, eikä kirjojen menestymisestä ole minkäänlaista varmuutta.
Halusin myös joskus pieneläinlääkäriksi, mutta en kestäisi laisinkaan eläimien lopettamista, tai niiden kärsimisen katsomista. Joten.

Sitten sain päähäni, että sisustussuunnittelijan homma voisi olla mielenkiintoinen. Rakastan kuitenkin suunnitella sisustuksia, kaikki värisuunnitelmat ja muut saavat vain pääni ihan sekaisin. No, sisustussuunnittelijoille ei tätä nykyä ole kamalasti edes kysyntää, joten ajattelin hankkia työkseni jotain varmempaa.

Nyt sitten sain päähäni, että olenhan minä aina rakastanut kokkaamista. Koulun kotitaloustunneilla reseptit ja muut eivät ole olleet herkullisimmasta päästä, joten siellä ei ole kunnon herätyskelloa vielä soinut. Mutta heti kun saan revittyä itseäni niskasta ylös ja raahauduttua hellan ääreen, voi että, se on taivas.
Kyllä, eli aion hakea kokkilinjalle.

Surullinen fakta vaan on se, että olen ihan aina halunnut opettajaksi, mutta en ikävä kyllä pidä tällaisesta ns. perusopiskelusta ollenkaan jota lukio todennäköisesti tarjoaa, joten tie sinne olisi liian raskas minulle D:

Poissa worldsayshello

• Snivellus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SnidgetDream29844
« Vastaus #120 : Joulukuu 04, 2010, 23:40:55 »
Olen samalla tasolla nowel:lin kanssa; Halusin myös pienempänä ihan hirveästi kirjailijaksi, mutta "vanhentumisen" myötä unelmani pikkuhiljaa hiipui. Nyt se on kuitenkin taas aivan loistossaan. Ja niinkuin nowel edellisessä viestissä sanoi, on kirjailijan ammatti epävakaa, eikä kirjojen menestymisestä ole minkäänlaista varmuutta.

Olen myös halunnut kampaajaksi, mutta niitä on nykyään niin kauhean paljon ja kaikki tuntuvat olevan peruskoulun jälkeen suuntamassa amikseen kampaaja linjalle.Ja toisaalta yrityksen pyörittäminen minua ei oikein houkuta. Mutta toisaalta voisihan sitä aina mennä töihin johonkin isompaan firmaan.. En tiedä.

Myös kokin ura on pyörinyt mielessäni jo pidemmän aikaa. Viihdyn kotitaloustunneilla ja numeroni on ollut aina 9 ja 10 välimailla. Ja mielestäni osaan kokata suhteellisen hyvin, opettaja, kaverit ja sukulaisetkin ovat pariin otteeseen taitojani kehuneet. Joten tällähetkellä tulevaisuuteni on aikalailla selvä, mutta mieli saattaa muuttua vielä pariinkin kertaan :D
"Honestly, woman, you call yourself our mother." -George Weasley

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #121 : Joulukuu 04, 2010, 23:58:27 »
:D
En tiedä miksi, mutta jotenkin aina kun näen tai kuulen tämän kysymyksen, alkaa hymyilyttää. "Mikä susta tulee isona?" :D
Tärkeäähän sitä on miettiä, ja hyvä se olisi jossain vaiheessa tietääkin.

Nuorempana ajattelin aina ryhtyväni laulajaksi, mutta olen kyllä hylännyt sen vaihtoehdon jo aikoja sitten! Kyllä minä (ehkä) osaan jotenkin laulaa, mutta ammatiksi, ehei!
Kirjailijan ammatti olisi haaveenani, kirjoittelen paljon tarinoita, mutta ongelma on etten uskalla lähettää niitä eteenpäin >:(. Perfektionistina haluan kaiken olevan täydellistä ja kun niin on, tulee tekstiä muokattua jatkuvasti.
Yksi haave ammattini on myös eläinlääkärin ura. Tahtoisin jollain tapaa auttaa eläimiä, ja se olisi yksi hyvä vaihtoehto. Jos jatkan koulu-uraani loppuun asti samalla mallilla, niin ajatus ei ole lainkaan mahdoton.
Kauppiaaksi en koskaan ryhtyisi!
Ehkä jokin ammatti, jossa vaaditaan mielikuvitusta, voisi sopia minulle. Jokin suunnittelia tai jotain :) suomentajanakin voisi olla ihan kivaa :D
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

VOHVELIJORMA

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Joulukuu 05, 2010, 02:55:04 »
En nyt jaksanu lukea noita aiempia kommentteja mutta voisin kuitenkin omia ajatuksiani kirjotella tähän väliin .. (:
   Suunnilleen 5-6 -vuotiaasta asti mulla on ollu ne samat kaks haaveammattia: laulaja/muusikko ja lastenhoitaja. Ja molemmat on yhä edelleen aktiivisesti mukana suunnitelmissa, nyt niitä vaihtoehtoja on vaan tullu pikkusen lisää. Musiikkia oon jo pitkään suunnitellu harjoittavani aikuisena vaan muun työn ohessa, riippuu tietenkin että kuinka suosittu musiikin saralla lopulta on mutta näin alustavasti en kuitenkaan ihan kehtaa musiikin varaan tulevaa toimeentuloani laskea. Jos musiikista tulevaisuudessa sais sillai ihan mukavasti rahaakin ja pääsis ehkä jopa vähän maalimaa kiertämään rundien merkeissä niin se olis kyllä jo ihan unelmaa, mutta jos ei niin en mä usko että siitä mulle mitään yksityistä maailmanloppua kehkeytyis. (: Pääasia olis se että mä saisin tehdä musiikkia aina jollakin tasolla, vaikkei kuulijakunta oliskaan mikään puoli universumia. Jos joku tulevaisuudessa vois vaikka tykkäillä mun musiikillisista tuotoksista ni olishan se toki plussaa, mutta jos ei niin tekisinpä musaa sitten vaan ihan omaksi ilokseni. n_N'
   Sitten tulis tää toinen elikkä lastenhoito. Mä rakastan pikkulapsia, varsinki sellasia tarhaikäsiä, aww (: Tiedän hyvin omasta kokemuksesta että aina ne hoidettavat lapsoset ei oo aina sieltä kilteimmästä päästä ja uhmaikääkin pukkaa aina välillä mutta sellasta se on. ^^ En mä itekkää oo ollu sen ikäsenä mikään unelmalapsi, mutta mä uskon että mä voin tulevaisuudessa vaikuttaa edes jollain tasolla niiden hoidettavien lasten luonteeseen, ja se tuntuu jo etukäteen tosi palkitsevalta. :> Enkä mä omasta mielestäni oo lastenhoidossa mitenkää huono, kyllä mä oon hyvin tähänki asti pärjänny jos mulle joku piltti on vastuulle annettu (:
   Mä haluaisin tulevaisuudessa kannustaa lapsia kokeilemaan uusia asioita ja toteuttamaan itseään taiteen saralla, koska se on se juttu mitä mä ite rakastan eniten. En mä siis oleta että niistä mitään uusia Picassoja tulee, mutta mä haluaisin ainaki yrittää että jos vaikka joku niistä tykkäis esim. piirtää ja kehittää itseään siinä. Mä ite ainaki olisin ollu sen ikäsenä ihan mielissään jos olis ollu joku teemapäivä kerhossa, että olis kannustettu vaikkapa piirtämään koska mä piirsin sillon jo paljon ja ylipäätään tykkäsin piirtämisestä. Ja tällä sekavalla selostuksella mä siis koitan ilmaista, että varmasti tulevaisuudessaki on paljon samanlaisia lapsia ku millanen minä olin sillon joskus, ja siksi mä haluaisin että sellasille lapsille annettais tilaisuuksia ilmaista itteään monipuolisemmin. Ja mä en siis nyt tarkota, että päiväkodeista yms. pitäis tehdä jotain vakavia leikki-ikäisten taideopistoja, mutta siis joo. Ymmärsikö joku mitä mä ajoin takaa? Toivottavasti.
   Tästä pääsemmekin sitten niihin muihin ammattivaihtoehtoihin, ja niitä on tähän mennessä vakiintunut kaksi (jos tatuoijan ammattia ei lasketa)... En itsekään ole ihan täysin varma, mitä muita vaihtoehtoja oon kokenu itelleni sopiviksi, kun nyt on tullu sen verran uusia juttuja vastaan, mutta nämä ainakin tällä hetkellä tuntuu sopivimmilta. o_O Ensinnäkin yks olis somistaja. Idea tuli tässä pari kuukautta sitten kun katselin jotain Anttilan kuvastoa ja normaaliin tapaani katoin läpi myös sen osaston missä on niitä ihme verhoja ja pussilakanoita ja niitä. Sitte ääneen vaa jtn ihastelin et kuinka olis niin mukavaa päästä laittelemaan semmosia juttuja ja käyttämään mielikuvitusta ja näin... Sit muuan henkilöltä nimeltä äiti kuulin että siihenkin on olemassa erikseen ammatti. Kävin sitte netistä vähä kattelemassa ja selvitin että somistaja voi laitella myös näyteikkunoita ja jotain tuommosia. Olin totta kai ihan innossaan kun mua tommoset jutut kiehtoo. Mut sitten on kans sellanen ongelma et mä rakastan kans tämmösiä sisustusjuttuja, mä rakastan katella hyvin sisustettuja taloja ja mä rakastan myös suunnitella niitä. Ne kuvastojututhan kuuluu sisustukseen myös omalla tavallaan, ku verhot ja sängyt ja muuthan on osaa sisustusta, eli siinäpä se, mitäs teet? Mä ainaki tykkäisin tosi paljon töissä käymisestä jos musta tulis sisustaja, that's for sure... :) Mutta sitte toisaalta taas se että olis kivaa kans suunnitella näyteikkunoita ja sellattii, ja sit olis niin mukavaa olla joka päivä päiväkodissa ohjailemassa lapsia, ja dghsdhdsafd---
   Onneksi mä oon jo aika varhain ruvennu miettii tollasia juttuja eikä mulla nytkää vielä tarvi välttis päättää mitään, huh :) Ensinnäkin pitää käydä peruskoulu loppuun ja sitte sen jälkeen lukio, jonka jälkeen mä oonki jo luultavasti päättäny mitä mä tulevaisuudeltani haluan. ^^ Ja voihan se olla että päätös on tehty jo ysin lopulla ku me käydään niissä ihme tutustumisjutuissa ja saadaan kaikkea ammatinvalintatietoa ja tämmöstä, ei voi tietää. :> Onneksi mulla on sentään kuitenki ainaki toistaiseksi jo tietty visio että minkä tyyppistä työtä mä haluan "isona" tehdä. Nyt mun tavoite olis vaan sitte opiskella semmoset arvosanat että mä pääsen lukioon ja se mitä sitte tapahtuu, no, sen näkee sitte. n_N'

Poissa guopus

• Vuotislainen
« Vastaus #123 : Joulukuu 05, 2010, 09:43:10 »
Minulla on melkeimpä aina ollut sama ammatti"haave". Eli luokanopettajan uraa olen miettinyt jo ala-asteelta lähtien. En yläasteella todellakaan, mutta 1-2 luokkalaisia voisin mielelläni opettaa, koska tulen hyvin toimeen lasten kanssa. Plussaa työssä on lyhyehköt päivät, lomat ja tietenkin lasten kanssa oleminen. Miinusta taas huonohko palkka ja joidenkin lasten vanhemmat... ("ei minun Mattini ketään kiusaa")
      Nyt on kuitenkin tullut mieleen, että voisin yrityksenkin perustaa. Ehkä pienen hotellin, tai sitten askartelukaupan. Mutta näitä tosiaan vasta sitten VIelä isompana, kun olen jo ollut luokanopettajan ammatissani tovin.

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #124 : Joulukuu 05, 2010, 11:01:35 »
Voi että! Näitä ammattihaaveita on ollut ja tullut monenlaisia.
Pienempänä halusin laulajaksi/ammatti pianistiksi. Enää se ei niinkään tunnu niin houkuttelevalta valinnalta, mutta tuota pianisti-haavettani en ole silti kokonaan luovuttanut. Käyn nyt kuudetta vuotta "virallisilla" pianotunneilla, sitä aiemmin siskoni opetti minua. Sen olen jo päättänyt, että tuleva ammattini liittyy jotenkin musiikkiin. En osaisi elää ilman sitä. En ole ikinä tuntenut niin hienoa tunnetta, kuin se, että istuu flyygelin/pianon ääreen, ja soittaa jonkin kappaleen hienosti! <3 <3
Takaisin asiaan. Kanttorin/urkurin yms. ura on tämän hetkinen SUURI haaveeni. Tunnen erään henkilön juuri tästä ammatista. Ihailen hänen soitto/laulutaitojaan valtavasti! Se on osasyy, miksi haluaisin sille alalle.
Mutta kirjailijan "ammatti" kummittelee silti taustalla. Musiikin lisäksi, sydämestäni suuri osa kuuluu kirjoittamiselle.
Siinä ne tärkeimmät <3
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor