Kirjoittaja Aihe: Facebook  (Luettu 22953 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Facebook
« Vastaus #50 : Toukokuu 01, 2010, 23:58:02 »
Miuta hatuttaa ko kaikki ovat hurahtaneet Facebookiin :/ Itse en ole kyseiselle sivustolle liittynyt, enkä kyllä aiokaan ihan periaatteen vuoksi.

Kukaan ei koskaan enää kerro suunnitelmista "päin naamaa", koska ne ovat olleet naamakirjassa esillä, joten kaikkihan niistä tietävät. Mikään ei nykyään saa minua hermostumaan yhtä paljon kuin se, että kuulen ihmisten puhuvan jostain (esim. X on eronnut Ystä, vaikka heidän piti mennä naimisiin; Z muuttaa Jyväskylään viikon päästä) ja kun tivaan miksi miulle ei ole kukaan kertonut, saan vastaukseksi "liittyisit Facebookiin."
Nytkin on tullut pyörittyä luokkakaverien kanssa mestoilla ja ensimmäinen asia, mitä he sisätiloihin päästyään tekevät, on Facebookiin kirjautuminen. "Farmille! Pitää ruokkia koira tai se karkaa!" Jos juomme kaffea pöydän ääressä, jollain on läppäri sylissä, että voi selailla kaverien päivityksiä. Nauran räkäisesti, kun lähdetään Lapin reissulle, eikä viikkoon ole nettiä mailla halmeilla!

Toki FBssä on hyviä puolia - itse olen tosi huono pitämään yhteyttä ylipäätänsä kehenkään ja siellä kuulee kuulumisia vaikkei välttämättä edes haluaisi. Arvatkaa vaan harmittiko tunnuksettomuus, kun lukioaikainen ystäni lisääntyi ja missäs muualla niitä kuvia katselet kuin FBssä.
Myönnettäköön myös, että olen Sims-narkkari, joten luultavasti asuisin Farmvillessä X) Ja tykkään testeissä.

Mutta siis, pointtini oli kai se, että ärsyttää kun kaikki on Facebookissa (kavereista metsäkisainfoihin ja Vuotikseen) ja kaikki olettavat, että kaikki kuuluvat siihen ja itse jää tavallaan ulkopuoliseksi (tämän takia olen edelleen Galtsussa kirjoilla, vaikken enää sielläkään käy kuin kerran kuussa - kun Vuotis tai Fini keittää yli, joku yksinäinen sielu kirjoittaa sinnekin ehkä mahdollisesti tilannepäivityksen).
Odotan mielenkiinnolla sitä päivää, kun FBssä on niin paljon väkeä, että saitti ei kestä ja lakaa lopullisesti.
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #51 : Toukokuu 05, 2010, 22:18:11 »
Itse olen irtautunut facebookista.

Liityin kyseiseen palveluun n. 2 kuukautta sitten. Muuten ihan miellyttävä paikka, mutta jatkuvat kaveripyynnöt alkoivat häiritä. Itse kun en osaa torjua kenenkään pyyntöjä (voivat pahoittaa mielensä...), päätin tehdä tililleni tyhjennyksen. Kaikki kaverit laitoin veks, kaveriksi pystyivät pyytämään vain kaverien kaverit (joita ei ollut), ja tyhjensin tietoni.

Kyllähän palveu varmasti hyödyllinen on joissakin asioissa, kuten vaikka juuri yhteydenpidossa, mutta en voi ymmärtää tälläistä jatkuvaa tilapäivittelyä. "Nyt syön kinkkuvoileipää" "Nyt siivoan muruset pöydältä" "Nyt särkee pää" Ihmettelen, ketä kiinnostaa? Nyt tuntuu paljon rauhaisammalta kun olen poissa facebookista, eikä tarvitse siitäkään huolehtia.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #52 : Toukokuu 06, 2010, 22:08:25 »
Gingerillä oli hyviä pointteja kirjoituksessaan. Nyt vähän hävettää että olen itse sortunut noihin "ai niin kun sä et ole Facebookissa" -heittoihin. En tiennytkään, että se voi tuntua noin pahalta. :s On niin vaikeaa muistaa, että joku ei ole siellä. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Itseäni kalvaa ja nakertaa Feiskarin turvallisuussäännöt. En oikein ymmärrä, miten voi olla mahdollista, että FB voi jakaa käyttäjien tietoja eteenpäin? Kaipa niidenkin on jostain ne rahat revittävä, mutta silti! Järkkyä! Minusta ihmiset voisivat muutenkin kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä Feiskarissa julkaisevat, koska vaikka kymmenesti olisi rajannut profiilinsa näkyviksi vain kavereille, kyllä ne tiedot sieltä johonkin voivat levitä. Joskus parisen vuotta sitten sain pienen kohtauksen kun havaitsin, että jengi postailee surutta profiiliinsa kuvia vauvoistaan - mikä sinänsä on ihan söpöä ja mukavaa - mutta tarkan syntymäajan ja koko nimen kanssa. Haloo. o____o Pitäisi joku yksityisyys niillä lapsillakin olla sentään. Jotkut myös kirjaavat profiiliinsa yksityiskohtaisesti työhistoriansa aikoineen ja paikkoineen, sisarusten ja vanhempien nimet, syntymäajan vuoden kanssa, kaiken. Ajattelevatko nuo ihmiset yhtään, miten vaarallista nettiin on laittaa noin paljon yksityistietoja? Pitää myös pitää varansa sen suhteen, mitä kirjoittelee statuspäivityksissään - kovin hanakasti ei kannata hakkua pomoaan tai levitellä muitakaan ei-niin-mairittelevia tietoja, etteivät potkut uhkaa.  Facebookista itsensä pois saaminen on myös yllättävän kinkkinen juttu. Kaverini poisti itsensä sieltä ja hän yksi kerrallaan poisti joka ikisen applicationin, wall postit, kaverit ja muun. Jossain vaiheessa hän tuli katumapäälle ja tuli takaisin, ja a vot: siellä komeilivat sitten kaikki tiedot seinäkirjoituksineen, aivan kuin hän ei olisi ikinä lähtenytkään. Aika hemmetin pelottavaa. Aluksi minua myös ärsytti, kun kaverit tägäilivät ja postailivat kuvia minusta lupaa kysymättä, ja sama meininki jatkuu vieläkin. Ennen Facebookia en olisi voinut kuvitellakaan, että joku lisäilee minusta kuvia nettiin ilman lupaa. Mutta näin ne ajat muuttuvat ja yksityisyyden raja hämärtyy. Hmh.

Kaikesta huolimatta olen intohimoinen Facebookkaaja ties kuinka monennetta vuotta. Nykyään tulee postattua statuksia vain kerran-pari päivässä enkä koske testeihin tai Farmvilleen (enkä Mafia Warsiin, Café Worldiin, akvaariojuttuihin...). Tietoni ovat myös aika minimalistiset. En ole maininnut sanaakaan työhistoriastani tai ole myöskään ilmoittanut syntymävuottani siellä. Hauskaa ajanvietettähän se on ja tuntuu myös, että sosiaalinen elämäni on parantunut. Nyt saa niin näppärästi tietää kaiken maailman tilaisuuksista, bileistä ja illanvietoista. Toisaalta meininki on myös sellainen, että se kutsu lähtee puolelle maailmaa, eikä se tunnu läheskään niin henkilökohtaiselta kuin jos se tulisi kasvotusten tai vaikka tekstarilla. Mutta onhan se mahtavaa saada tietää, mitä vanhoille ja uusille kavereille sekä rakkaalle isoveljelleni, jota näen aika harvoin, kuuluu.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #53 : Toukokuu 06, 2010, 23:02:37 »
Oon aika samoilla linjoilla muuten Gingerin kanssa tuosta, että kukaan ei enää kerro mistään suunnitelmista muualla kuin feisbuukissa. Itse olen huomannu sen, että saan viimeisenä tietää jostain illanvietosta tahi muusta, vaikka olenkin fb:ssä XD En vain koskaan jaksa selailla jokaista news feed-seinätekstiä läpi, koska useimmiten siellä ei ole mitään kiinnostavaa. Siinä sitten olen pihalla kaikesta hauskasta, koska kukaan ei vaivaudu edes soittamaan ja kysymään tulenko. Että näin hyvä fb-käyttäjä olen. Tosin saan syyttää itseäni laiskuudestani, mutta toisaalta voidaan syyttää niitä kavereita, jotka eivät enää osaa käyttää puhelinta tai mitään muuta yhteydenpitovälinettä.

Oon myös huomannu sen, että kukaan ei taida lähetellä kortteja syntymäpäivinä, kun onnentoivotukset voi hoitaa kätevästi naamakirjassa. Argh, sanon minä. Mie kun tykkään saada etanapostia, niin... On tää nykyaika vaan niin ärsyttävä..
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
    • Facebook
« Vastaus #54 : Kesäkuu 19, 2010, 10:37:23 »
Olen erittäin aktiivinen Fb:ssä, käyn siellä joka päivä ja vietän kai ainakin yli tunnin päivästä siellä, kirjoittelen sinne aika usein, välillä kaikkee ihan turhaaki :D ja kommentoin paljon muitten kirjotuksii
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Sami

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #55 : Kesäkuu 19, 2010, 13:18:56 »
Minä rekisteröidyin Facebookiin jo joskus todella kauan sitten, mutta vasta viime syksynä aloin käyttämään Facebookia aktiivisesti. Aikoinaan rekisteröidyin Facebookiin ja unohdin koko jutun samantien. Viime syksynä eräs kaveri kuitenkin soitti minulle ja kysyi, että olenko rekisteröitynyt Facebookiin. Niinpä päätin pitkästä aikaa kirjautua Facebookiin, tutustua siihen hieman tarkemmin ja innostuin heti.

Nykyään Facebook on minulle vähän liiankin tärkeä. Käyn siellä joka päivä ja joskus saatan viettää siellä suurimman osan päivästä - en ehkä putkeen, mutta käyn siellä vähän väliä. En kuitenkaan ole täysin luopunut muista yhteydenpitovälineistä. Käytän edelleen IRC-Galleriaa, irkkiä, meseä, skypeä ja jopa kännykkää.

Poissa Ryövärintytär

• pulupikkunen
  • Vuotislainen
  • Täydenkuun ja yksinäisen karhun neljäs tytär
  • Pottermore: PotionRain200
« Vastaus #56 : Kesäkuu 21, 2010, 12:00:26 »
Rekisteröidyin Facebookiin joskus, tein vähän niitä testejä, yritin ymmärtää mikä idea/järki koko hommassa on ja nyt olen unohtanut salasanankin enkä pääse enää sisään... Täytyy kyllä sanoa, että vaikka salasanan muistaisinkin, niin tuskin kävisin.
Nykyään ärsyttää kun tuntuu ettei yli puolella kavereista ole Facebookin lisäksi mitään tärkeämpää tekemistä. Pakko kertoa kaikille miten on kurjaa kun sataa ja nyt lähden kauppaan, ja miten paljon tykkää jostain jutusta.
Missä vaiheessa lakattiin käymästä kaverin luona oikeasti jos siihen on mahdollisuus, kysyn vaan.
Koulussa kaverit eivät sanoneet mitään kun minulla oli synttärit, mikä ei sinänsä häirinnyt, ennen kuin yhdellä välähtää että "Ai niin! Sullahan oli synttärit eilen!" ja toinen huudahtaa heti perään että "Joo, mä luin Facebookista!" .... Oli aika lähellä, etten heittänyt päähän jollain.

Ahem. Juu... anteeksi jos nyt innostuin hieman liikaa, älkää kiltit tappako...
"Hän kirjoittaa kuin känninen rapu!"
"I'm not crazy! My mother had me tested."
"Oh Remus you're so fine, you're so fine you blow my mind, hey Remus!"
http://lorunloppu.tumblr.com/

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #57 : Kesäkuu 21, 2010, 12:10:30 »
Nykyään ärsyttää kun tuntuu ettei yli puolella kavereista ole Facebookin lisäksi mitään tärkeämpää tekemistä. Pakko kertoa kaikille miten on kurjaa kun sataa ja nyt lähden kauppaan, ja miten paljon tykkää jostain jutusta.
Missä vaiheessa lakattiin käymästä kaverin luona oikeasti jos siihen on mahdollisuus, kysyn vaan.
Koulussa kaverit eivät sanoneet mitään kun minulla oli synttärit, mikä ei sinänsä häirinnyt, ennen kuin yhdellä välähtää että "Ai niin! Sullahan oli synttärit eilen!" ja toinen huudahtaa heti perään että "Joo, mä luin Facebookista!" .... Oli aika lähellä, etten heittänyt päähän jollain.
Siinä vaiheessa, jos läheisimpienkin kavereiden kanssa käy noin, on jotain pielessä, mutta itse olen huomannut Facebookin korvaamattomaksi kommunikointivälineeksi niiden kanssa, jotka asuvat kauempana tai ovat hieman ei-niin-läheisiä minulle, jotta tulisi järin usein tavattua. Mukava rupatella sellaistenkin ihmisten kanssa, joiden kanssa muutoin rupattelisi todella harvoin - samaten kuulumisia ja arjen kulumista on kiva lueskella.
Onhan se aika jännä ilmiö, kun "Joo, luin Facebookista" -lausahdus on kovin yleinen - itsekin sitä tulee käytettyä. Minusta on ihan hyväkin juttu, että ne synttärit muistaa sitten sitä kautta, jos ei muuten - tosin asia erikseen, kannattaako sitä mainostaa, että juuri Facebookin ansiosta muisti. Kyllä itse onnittelen myös sellaisia tuttuja FB:n kautta, joille tuskin muuten onnittelua lähettäisin, kun en edes tiedä syntymäpäivää. Ja on se mukavaa itsekin saada niitä onnitteluja sitä kautta.

Kyllä minäkin silti arvostan sitä, ettei FB korvaisi irl-elämää, jos irl tapaaminen on mahdollista. Ei se kuitenkaan ole läheskään sama asia kuin kasvokkain keskustelu.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Vana

• Eksynyt haaveilija
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #58 : Kesäkuu 21, 2010, 16:20:55 »
Liityin Facebookiin noin 1,5 vuotta sitten, mutta aktiivisemmin olen siellä käynyt vasta viimeisen vuoden ajan. Kyllähän siihen meinaa koukuttua, mutta ei se maata kaada jos ei joka päivä sinne pääse. Enimmäkseen suhtaudun kyseiseen palveluun positiivisesti, sillä se on ainakin jonkin verran auttanut pitämään yhteyttä kauempana asuviin kavereihin & sukulaisiin, sekä olen mielestäni sitä kautta tutustunut paremmin joihinkin livenä tapaamiini ihmisiin, joihin en ehkä muuten olisi juurikaan yhteyttä pitänyt. Läheisten kavereiden kanssa jutellaan niin Facebookissa kuin myös normaalissa elämässä, enkä toistaiseksi ole joutunut pelkäämään sitä, että kaikki sosiaalinen kanssakäyminen siirtyisi vain ja ainoastaan Facebookiin. Ehkäpä sitä tulisi ilman Facebookia soiteltua hieman useammin kuin nyt, mutta kuten sanottu, se ei häiritse mua, ei ainakaan vielä. Nähdään kuitenkin livenä edelleen ihan yhtä usein kuin ennen Facebookiakin ja se on pääasia :)
"Well you built up a world of magic
Because your real life is tragic
Yeah you built up a world of magic"

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #59 : Kesäkuu 21, 2010, 23:06:02 »
Liityin Facebookiin joskus tämän vuoden alussa pienen "painostuksen" vuoksi - kaverit kyselivät viime vuoden lopussa usein että koska aion ilmaantua paikkaan. Kyllästyin siihen kyselemiseen niin paljon, että menin lupaamaan että tekisin vuoden sisään tunnuksen, ja näin kävi. Vaikkei tuo painostus ollutkaan vakavaa ja lähinnä vitsinä heitettyä, niin kieltämättä Facebookin tarpeellisuus mietitytti kovasti ennen liittymistä. Toisaalta monesta paikasta olin kuullut miten mahtava yhteydenpitoväline se on, miten kauan sitten taakse jääneitä tuttuja on löydetty ja sitten taas olin kuullut monesti niitä surkuhupaisia tarinoita siitä, miten Facebook haittaa työntekoa :D Lukiossammekin koneluokkaan saapuessaan näkee monella Facebookin auki, ja itsekin vilkuilen sitä aina silloin tällöin, vaikken turhaan jaksa pitää sitä tunteja auki. Mitä suotta?

Facebook on oikeastaan ihan kiva paikka. Kaverilistallani on vähän päälle 30 ihmistä, suurin osa on samasta lukioryhmästä, ja jokunen peruskoulusta tuttu naamakin löytyy. Joitain kaveripyyntöjä olen hylännyt, koska en ole vaihtanut kyseisten tyyppien kanssa sanaakaan, vaikka nimi olisikin tuttu. Vähän ihmetytti kun yksi minua ala-asteella kiusannut poika oli pyytänyt minua kaverikseen. Aluksi päätin ihan hälläväliä-asenteella hyväksyä hänet kaverikseni, mutta loppujen lopuksi päätin että oli outoa pitää tuota poikaa listalla, ja poistin hänet sieltä. Tuskinpa hän edes huomasi. Mietin myös kaveripyynnön saadessani, että haluanko tosiaan lukea tämän statuspäivityksiä. En ole rekisteröitymiseni jälkeen etsinyt tuttuja Facebookista, lähinnä ekoina päivinä hain suurimman osan tutuistani ja laitoin kaveripyynnön.

Sovelluksia en ole kertaakaan tehnyt, enkä jaksa tuijottaa kavereitten tekemiä testejä uutiset-sivulla, joten olen piilottanut ne pois näkyvistä. Ainut peli, josta olen pitänyt on Bejeweled Blitz, mutten ole sitäkään kauheasti jaksanut pelata - peruspeli, joka löytyy muualta netistäkin. Omia kiinnostuksenkohteita on ihan kivaa etsiä Facebookista, kuten lempiartisteja. Joihinkin ryhmiin olen myös liittynyt, tosin en hakemalla hae niitä.

Statuspäivityksiä on tavallaan ihan kivaa seurata, vaikka ne perinteiset "mis on bileet?", "väsyttää", ":))) ::D:O" sun muut samanlaiset päivitykset ovat tylsiä ja poikkeuksetta jokasen merkkipäivän/loman alun/juhlan jälkeen ilmestyvät väsyneiden bilettäjien valitukset ovat surkuhupaisia :D Toisaalta jokainen on vapaa antamaan itsestään sellaisen kuvan kuin itse haluaa. Itse päivitän statustani aika harvoin, ehkä muutaman kerran viikossa tai harvemminkin, vähän vaihdellen. Yleensä en yritä väkisin keksiä jotain kirjoittavaa, vaan päivitän silloin kun on jotain erityistä kerrottavaa. Kivointa on, kun statuspäivitys poikii kavereilta saatujen kommenttien myötä keskustelua :) Tosin siitä Facebookissa olevasta keskusteluikkunasta en tykkää yhtään, se on niin ärsyttävän pieni. Onneksi minun tarvitsi turvautua siihen vain silloin, kun kaverini mese ei toiminut.

Lainaus käyttäjältä: Ginger
Mutta siis, pointtini oli kai se, että ärsyttää kun kaikki on Facebookissa (kavereista metsäkisainfoihin ja Vuotikseen) ja kaikki olettavat, että kaikki kuuluvat siihen ja itse jää tavallaan ulkopuoliseksi

Tuo on kyllä niin kurjaa, kaverini kertoi ihan älyttömän esimerkin siitä miten kerran partiossa jotain todella tärkeää tietoa ei oltu kerrottu muualla kuin Facebookissa, joten ne Facebookiin kuulumattomat joita asia myös koski eivät saaneet tietää siitä :/ Todella epäreilua niitä kohtaan jotka eivät oikeasti halua liittyä sinne. Tosin itseäni kummastuttaa vähän se, miten kaikki tieto jaetaan nykyään Facebookin kautta, tai siltä joskus tuntuu :( "Ai niin, mä luin siitä Facebookista!"-lause on kuultu jokusen kerran täälläkin.

Mitä noihin henkilökohtaisiin tietoihin tulee, vieras näkee profiilistani vain nimeni ja lukioni, kaverit noiden lisäksi syntymäajan ja kaikki seinämerkinnät. Mitään hirveän henkilökohtaista tietoa sinne en todellakaan laittaisi, niin kuin en minnekään muuallekaan vastaavaan paikkaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2010, 20:17:53 kirjoittanut Raitasukka »

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Kesäkuu 22, 2010, 20:15:46 »
Meikäläinen ilmaantui facebookiin joskus viime syksynä. Aluksi koko sivusto vaikutti tosi sekavalta ja oudolta, mutta täytyy myöntää että naamakirjasta on tullut jo aikalailla korvaamaton yhteydenpitoväline. "Kavereinani" on toki monia, joita en edes tunne ja jotka tunnen/tiedän vain ulkonäöltä, mutta useimmiten he ovat itse lisänneet minut kaverikseen. Onhan toisaalta kiva tietää juoruja ja mitä sellaistenkin ihmisten elämässä tapahtuu ;)

Facebookin keskusteluosio on myös mukava, sillä sen avulla voi pitää yhteyttä esim. sukulaisiin, jotka eivät omista meseä. Myös sellaisten kanssa on kiva jutella jotka ovat eräänlaisia puolituttuja. Heidän osoitteitaan en nimittäin halua turhaan killumaan meseruudulle. Ryhmät ovat myös kivoja, vaikka aika harvoihin olen loppujen lopuksi liittynyt.

On muuten ollut hauska huomata kuinka aika monella nuorella facebook on syrjäyttänyt irc-gallerian yhteydenpito- ja kyyläysvälineenä :DD Näin on tapahtunut ainakin minulle ja monille kavereilleni. Enpä taida edes muistaa milloin olisin viimeksi käynyt galleriassa, ja facebook on tässä koko ajan päällä... Ärsyttää muuten todella paljon, että galleria yrittää matkia aika paljon naamakirjaa: etusivulle on ilmestynyt eräänlainen seinä, voi kerätä kavereita, jokaisen kuvista löytyy "flow", joka vastaa aikalailla facebookin seinää...

Nyt kun mietin asiaa, löydän kuitenkin facebookista todella paljon ärsyttäviä piirteitä. Tai en ehkä itse facebookista, vaan sen käyttäjien käyttäytymisestä palvelussa. Ensinnäkin minua ärsyttävät todella paljon ihmiset, joilla on pakkomielle julkaista turhia päivityksiä: "ääääähh tylsääää!!;((((", "onks missää mitää menoo???", "pitäskö mennä nukkuun...?" ... näitähän on aivan loputtomiin. Ärsyttää myös lueskella joskus perjantai- ja lauantai-iltaisin, kun ihmiset tekevät päivityksiä suoraan jostain bileistä. Eikö oikeasti ole muuta tekemistä kuin istua facebookissa, kavereidenkin keskellä?

Toinen todella rasittava juttu ovat kaveripyynnöt ihmisiltä, joita en edes tunne. Näitä pyyntöjä tulee tosi paljon ulkomaalaisilta miehiltä. Lopulta kyllästyin ja hyväksyin erään turkkilaisen samanikäisen pojan kaverikseni. Hän alkoi juttelemaan minulle, kysyi ikääni ym. ja pyysi minua liittymään johonkin häntä ylistävään ryhmään. En liittynyt ja kysyin heti perään, miksi hän lisäsi minut kaverikseen, koska emme edes tunne. Hän ei vastannut... :D
Myös noiden testi- ja sovellusjuttujen julkaisut ovat rasittavia. Ei minua ainakaan kiinnosta minkä tulevaisuuden ammatin fb on arponut jollekin kaverini pikkusiskoista...

Vaikka en itse julkaise päivityksiä ja testejä kovin usein, tykkään olla facebookissa. On loppujen lopuksi ihan kivaa tietää, mitä ihmiset tekevät ja mitä heille kuuluu. Joskus tulee kuitenkin sellainen olo, että pärjättiinhän kuitenkin ennen kännyköitä ja nettiä. Onko minun ihan pakko tietää mitä joku meidän koulukeskuksen ysiluokalta on tehnyt tänään? Mutta ihmiset vain ovat sosiaalisia, ja nykyään ihmismassat kerääntyvät nettiin. Ja paljon ihmisiä tuntuu olevan juuri facebookissa...

Poissa sotka

• kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Kesäkuu 22, 2010, 21:01:25 »
Facebookiin tuli rekattua tässä kesäkuun alussa. Joten vielä ei ole paljon ystäviä tullut lisättyä, kun oon perehtynyt tohon fb:n käyttöön, kun kaikki vaikuttaa vielä vähän sekavalta. Kyllä mä toivottavasti vielä opin käyttämään hyvin.
Kavereina on sukulaisia,kavereita,sitten ihmisiä jotka tiiän ulkonäöltä ja nimeltä koulusta, jotka on jotain mun kavereiden kavereita. Enkä oo niille ees puhunnu koskaan. Sitten on joitakin nettikavereita.
Seinälle ei ole vielä paljon tullut kirjotettua mitään, ku vähän vielä totuttelen tohon koko facebookiin.
Ihan mukava paikka ja hyvä tapa pitää yhteyttä kavereihin sekä pysyä ajantasalla kavereiden tapahtumista tuo facebook.

Poissa Neige

• kuolontonttu
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #62 : Kesäkuu 23, 2010, 18:17:47 »
Ihan mielenkiinnosta päädyin Facebookin käyttäjäksi joulukuussa vuonna 2008. Muistan, että ainakin omassa kaveripiirissäni Facebook sai enemmän suosiota vasta hiukan myöhemmin oman liittymiseni jälkeen. Alussa tein paljon niitä testejä ja taisin pelata paria peliäkin, mutta Farmvilleä en ole vielä kokeillut, enemmänkin koukutuin Bejeweled -peliin, ja hiukan aikaa olikin kova kilpailu kaverien kesken, kuka saa eniten pisteitä.

Nyt kuitenkin käyttö on hiukan jäänyt vähemmälle, mutta käyn silti joka päivä tarkistamassa tilapäivitykset, koska on kiva tietää, mitä maailmalla oikein tapahtuu. En ole tainnut ikinä olla varsinaisesti koukussa Facebookiin, ilmankin voisin olla, mutta kyseinen sivusto on osoittautunut hyödylliseksi paikaksi. Esimerkiksi synttärijuhlista ja muista pippaloista on helppo tehdä tapahtumakutsu, ja jos tarvitsee nopeaa mielipidettä jostakin asiasta, niin kysäisee vain äkkiä, niin kyllä siellä aina joku kaveri vastaa.

Eniten minua on ärsyttänyt Facebookissa se, että se muuttuu koko ajan, ja yhdessä vaiheessa tuli kaikkia outoja häiriöitä, mutta nyt näyttäisi siltä, että kaikki on ok. *koputtaa puuta* Mitä tuohon kaverimäärään tulee, niin itselläni on ”vain” alle 100 kaveria. Sukulaisia, ystäviä ja sitten pelkkiä tuttuja, joita kuitenkin tervehdin, jos vastaan sattuu kävelemään. Yhtenä positiivisena asiana muuten koin sen, että oli hienoa löytää lapsuudenystäviä, joista en ollut kuullut aikoihin.

Profiilini ei näy kaikille, eli vain kaverit näkevät kaikki tietoni. Vaikka minulla on kuvia Irc-Galleriassakin, missä kuka tahansa voi katsella kuviani, en silti pidä ajatuksesta, että Facebookissa joku ei-kaveri voisi stalkata. Ehkä se johtuu siitä, että Galleriassa olen piiloutunut nickin taakse, mutta naamakirjassa näkyy oikea nimeni.

Eipä mitään suurempaa valituksenaihetta löydy. Koen Facebookin hyödylliseksi, enkä aio häipyä sieltä vasta kuin pakon edessä. :D
Kun taistelu on alkanut, se ei lopu koskaan, vaikka rauhanmerkit peittäisivät koko taivaan ja helpottuneet huokaukset karkaisivat ilmaan. Henkinen taistelu jatkuu edelleen, kohti voittoa tai tuhoa. - Athene

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #63 : Kesäkuu 26, 2010, 16:49:58 »
Facebook on jees, parempi kuin tätä matkiva IRC-Galleria. Voi stalkkailla toisia (nam) ilman, että liikkuu ovesta ulos. Ärsyttää vaan nuo alituiset muutokset joko etusivulla tai profiilitiedoissa. Erityisesti se, että yritin yks päivä etsiä Ryhmiäni profiilitiedoista, mutta ei. EI LÖYTYNYT ENÄÄ. Sivut kyllä joo, mutta Ryhmät piti etsiä jostain Sovellusten ja Pelien välisestä palkista etusivulta. Sitäkään en olisi ilman Help centeriä (joka muuten palvelee loistavasti) löytänyt.

Ärsyttää myös se, että nykyään jo tilojen kommenteistakin voi tykätä. HUOH. Kohta voi varmaan tykätä tykkäämisistäkin? Tai kommentoida tykkäämisiä? Voi Merlinin tähden oikeesti.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #64 : Elokuu 10, 2010, 18:51:36 »
Lainaus
Ärsyttää myös se, että nykyään jo tilojen kommenteistakin voi tykätä. HUOH. Kohta voi varmaan tykätä tykkäämisistäkin? Tai kommentoida tykkäämisiä? Voi Merlinin tähden oikeesti.

Hahaa! Muakin ärsyttää kyllä toi. Kun huomasin tuon, olin melkeen järkyttyny, se tuntu niin oudolle... Nyt siihen on jo tottunu mutta eikö se muka oikeasti riitä, että jostain kirjoituksesta tykkää? Okei voihan jonkun kommentti olla hyvinkin huba, mutta en vain älyä. Odotan innolla sitä millon voi tykätä tykkäämisestäkin. :P
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #65 : Elokuu 10, 2010, 19:13:30 »
Itse en ole Facebookissa, olen tähän asti onnistunut välttämään sitä. :) Pikkuveljeltäni ja kaveriltani olen kyllä saanut tietää siitä enemmänkin kuin vain vierailevalle Facebook näyttää. Se näyttää mukavalta paikalta, mutta silti arveluttaa. Oma kuvahan siellä ei ole pakollinen, mutta käytännössähän kaikilla naamakirjassa käyvillä kuva on. Olen ollut alusta asti hyvin kriittinen kaiken nettiin laitettavan sisällöstä, etenkin kuvista. Netissä ei ole minusta missään kuvia, lukuun ottamatta kaverini hyvin huomaamatonta partiokuvagalleriaa. Ja se profiilikuvahan näkyy kaikille käyttäjille, vaikka käyttäjä ei olisikaan kaverini.

Facebook vaikuttaa hyvin kätevältä kaikkine juttuineen. Sen kauttahan voi pitää kaikkiin tuttuihin kätevästi yhteyttä. :) Ainoana juttuna arveluttaa se kuvan laitto. Mutta luulen, että lähiaikoina kuitenkin alistun itselleni facebook-profiilin luomaan. :D Nykyäänhän suurin piirtein kaikki ovat siellä ja se vaikuttaa fiksummalta kuin Irc-galleria. Ja kaveri on koko ajan yrittänyt saada minua liittymään, siitä lähtien kun itse rekkasi itsensä naamakirjaan ja siitä on jo melko kauan. :D Sain kuitenkin kaikkein positiivisimman kuvan Facebookista, kun sukulaisten mökillä oltiin tänä kesänä ja sitten yks sukulainen alkoi kertomaan siitä, miten se itse oli kiinnostunut Fb:sta. Silloin ajattelin, että eihän se niin paha paikka ole, mitä minä ajattelen. :)

Sehän siinä kuitenkin on, että sitten tulee niitä kaveripyyntöjä kaikilta puolitutuiltakin ja oudoiltakin. Enkä minä nyt aivan hirveesti välittäisi kaikkien outojen kaverina olla. Ja jos ei hyväksy niitä kaveripyyntöjä kaikilta, niin saako sitten sellaisen ylimielisen maineen? Tottahan niiden omien tietojen näkevää porukkaa voi rajata, mutta en siltikään tiedä...

No, katsotaan minne tulevaisuus vie, ehkäpä tämän syksyn aikana Facebookiin. :)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa Tunafish

• ehkä jossain muualla
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Elokuu 11, 2010, 14:51:39 »
Itse tein tunnuksen joskus viime talvena ja jonkin aikaa teinkin innoissani testejä ja pelasin joitain pelejä. Sitten siihen kyllästyi ja kävin siellä enää vain ihan jo syntyneestä tottumuksesta. Muutama viikko sitten poistin tunnukseni, mikä ei ollut kovinkaan helppoa. Koko poistamislinkkiä en löytänyt ilman sitä help centeriä mitä lie.

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #67 : Elokuu 11, 2010, 18:32:10 »
"Saanks mä käyrä yhtäkkii feisbuukis..?"
♥ En tiedä, jokin tuossa koukuttaa. :D Ei siis mitenkään pahalla tavalla tai mitään, pärjään hyvin ilmankin. On vain nyt niiiiin mukavaa tietää mitä maailmalla tapahtuu ja mitä ne kaverit oikeastaan puuhailee. (:

Itse rekkasin sinne noin 1½vuotta sitten. Sivusto ei kyllä näytä nykyään yhtään samanlaiselta kuin silloin joskus hyvinä aikoina. :D En tiedä, onko se miten huono juttu tavallaan, toisaalta nykyinen "feisbuukki" on melko selvä ja helppo käyttöinen -siis sen jälkeen, kun on ensin tutkinut uudistukset. :D
Kaverini suostutteli mutkin sinne, aluksi nimen laitto vähän pelotti, mutta ei se enää häiritse. Varsinkin kun voi rajata mitä tietoja kenellekin antaa. Eikä se kuva häiritse, kun onhan se oma naama ollut sielä gallerian ihmemaassakin näytillä. :D
Facebook on mielestäni aivan mahtava keksintö; pystyy pitämään kavereihin helposti yhteyttä ja vielä ilmaiseksi! Olen tutustunut uudelleen moniin kavereihin, joiden puhelinnumerot ja osoitteet ovat kadonneet vuosien varrella teille tietymättömille. (:
Itselläni on joku 400 kaveria tuolla, 300:an asti olin puhunut kaikille joskus, mutta sitten alkoi randomseiskat hyökkäilemään kaveripyyntöineen jotka useimmiten hyväksyin. Nyt kuiteskin olen vähäsen siivoillut kaverilistaani ja suurin osa on sellaisia, joiden kanssa olen ihan IRL ollut tekemisissäkin joskus. :)
Itse olen Facebookkiin onnistunut käännyttämään vain muutaman kavereistani, mm. poikaystäväni. :D

Mutta noi uudet muutokset kyllä ärsyttää aina välillä, esimerkiksi toi kommenteistakin tykkääminen. Mitähän järkeä siinä taas mahtoi olla?
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Elokuu 14, 2010, 08:07:32 »
Voivoi, ei ei ei minä en pidä Facebookista poistin vähän aikaa sitten oman profiilin. Tylsä paikka kaverikin lopettaa käytön kun on niin tylsä paikka, siellä ei ole mitään sen erikoisempaa kuin täällä ;D Sinne rekisteröidyin (en osannu melkein kirjottaa) ekana meidän luokalta mutta tein sitten kesän alussa uuden ja sitten lopetin kun se on semmonen ihmepaikka....

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #69 : Elokuu 14, 2010, 09:46:48 »
Rekisteröidyin Facebookiin varmaan tämän vuoden alkupuolilla, en itse asiassa tarkkaan muista, milloin. Ajattelin rekisteröityä, kun kaikki muutkin kaverini olivat siellä ja kaikki myös kehuivat sivustoa paljon. No, aluksi se vaikutti ihan kivalta paikalta ja noin. Muistan, että oli ihan mielettömän hauskaa kirjottaa "mitä mietin" (argh, nykyään tuo lausahdus saa tukkani pystyyn), kirjoitella muiden seinille, sekä liittyä ryhmiin ja yhteisöihin. Mistä sitten kiikasti?

Voin tunnustaa, että en kauheasti tykkää yliaktiivisista sivustoista, joissa tulee suunnilleen joka toinen minuutti jotain ärsyttävää ilmoitusta. Lopulta, noin parin kuukauden jälkeen, sain sitten tarpeekseni Facebookista, ja sen joka tuutista pursuilevista ilmoituksista sun muista kaveripyynnöistä, enkä avannut sitä pitkään aikaan. En vain enää jaksanut olla siellä, koska vaikka minulla oli siellä vain nelisenkymmentä kaveria, ilmoituksia oli ja tuli aiiivan liikaa. En henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä, joilla on yli viitisensataa kaveria FB:ssä, hulluksihan siinä tulisi. :D

Vähän aikaa sitten olen taas käynyt siellä kurkkaamassa, eikä se yhtään paremmalta näyttänyt. Minua ei vain ole tarkoitettu sivustoille, jotka ovat liian aktiivisia. Olisi varmaan ihan hauskaa tykätä tykkäämisen tykkäämisestä, tai muuta vastaavaa, mutta kun siitäkin pitää tulla aina se yksi ilmoitus sinne ilmoitus"koriin", ja ne vain ärsyttävät.

Yleisesti ottaen Facebook on varmaan ihanteellinen paikka elämättömille stalkkereille (enkä nyt hauku elämättömyyttä, en missään nimessä). Jos toinen on tarpeeksi ahkera kirjoittelemaan "mitä miettii", hänen elämästään voi yhdistelemällä ja hitusen päättelemällä saada aika hyvänkin kokonaiskuvan. On ihan kivaa kirjoittaa sinne mietteitään vaikkapa pari kertaa päivän aikana, mutta huolestuttavaksi se menee silloin, kun pitää joka ikinen asia, kuten "Hihihii, värjäsin juuri kynnet keltaisiksi :)" tai "Ärh, tätini soitti minulle" laittaa Facebookiin. Silloin saattaa olla jo pahasti koukussa.

Anteeksi tämä negatiivinen suhtautumiseni, minä en vain tykkää FB:stä, kuten joku varmasti jo saikin selville. :D (Niistä ilmoituksista vielä: Tiedän ettei minun olisi ollut edes pakko katsoa niitä, mutta jotenkin niitä ei vain pystynyt olemaan katsomatta. Ihminen on luonnostaan utelias.)

//Poistin tilini, kiitos EJR:n joka neuvoi miten se tehdään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2010, 13:50:42 kirjoittanut Presto »
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Venia

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Elokuu 16, 2010, 18:08:22 »
En ole Facebookissa. Idea periaatteessa on ihan toimiva. Minusta olisi kiva olla yhteydessä tuttuihin jne. mutta Facebookissa on kuitenkin liian paljon puolia, jotka arveluttavat minua. Se on liian julkinen. Minua häiritsee, jos muut ihmiset stalkkaavat tekemisiäni, vaikken mitään ihmeellistä teekään. Minua ei myöskään pahemmin kiinnosta tietää joidenkin muiden ihmisten arkisista touhuista. Facebookissa on sattunut noita kaikenlaisia identiteettivarkauksia ja muutenkaan yksityisyyden suoja ei vaikuta kummoiselta. Ja sitten siellä myös täytyy notkua koko ajan päivittämässä tietojaan ja pysyäkseen ajan tasalla.
"There is no creature on earth half so terrifying as a truly just man."

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #71 : Elokuu 16, 2010, 18:20:42 »
En ole Facebookissa. Idea periaatteessa on ihan toimiva. Minusta olisi kiva olla yhteydessä tuttuihin jne. mutta Facebookissa on kuitenkin liian paljon puolia, jotka arveluttavat minua. Se on liian julkinen. Minua häiritsee, jos muut ihmiset stalkkaavat tekemisiäni, vaikken mitään ihmeellistä teekään. Minua ei myöskään pahemmin kiinnosta tietää joidenkin muiden ihmisten arkisista touhuista. Facebookissa on sattunut noita kaikenlaisia identiteettivarkauksia ja muutenkaan yksityisyyden suoja ei vaikuta kummoiselta. Ja sitten siellä myös täytyy notkua koko ajan päivittämässä tietojaan ja pysyäkseen ajan tasalla.

Hmm, ensinnäkin. Muiden ihmisten ei tarvitse stalkata tekemisiäsi, jos et niitä sielä ilmoita (ja jos et lisää epämiellyttäviä henkilöitä kavereiksesi). Ja miksi pitää notkua koko ajan päivittämässä tietojaan? Plus sitten se, että jos et ole siellä niin et ainakaan ole ajan tasalla. :)
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Venia

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Elokuu 17, 2010, 17:31:04 »
Lainaus käyttäjältä: Vispilä
Hmm, ensinnäkin. Muiden ihmisten ei tarvitse stalkata tekemisiäsi, jos et niitä sielä ilmoita (ja jos et lisää epämiellyttäviä henkilöitä kavereiksesi). Ja miksi pitää notkua koko ajan päivittämässä tietojaan? Plus sitten se, että jos et ole siellä niin et ainakaan ole ajan tasalla. :)

Joo tiedän kyllä noista systeemeistä, että monet tiedot näkyy vain kavereille jne. mutta siltikään Facebookkiin liittymin ei huvita. Olen pärjännyt ilman Facebookkia tähän asti oikein mainiosti, olin sitten ajan tasalla, tai en :)
"There is no creature on earth half so terrifying as a truly just man."

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #73 : Elokuu 17, 2010, 17:51:41 »
Vannomalla vannoin ja vakuutin etten ikinä astu jalallani sinne, mutta kappas vaan, eikös eräs tietty kiero kaverini kiristänyt ja lahjonut minua niin kauan, että suostuin. Siellä ollaan.
Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että facebook on tylsä, aikaa vievä ja -ainakin minun osaltani- aika turha paikka. Minulla on muitakin keinoja pitää yhteyttä ystäviini, kuin sivusto, jolla kerron heille minkävärisen paidan vaihdoin juuri päälleni tai mitä läksyjä teen juuri sillä hetkellä. Olihan se ihan alussa kivaa ilmoittaa jotain täysin turhaa siellä, mutta enää en jaksa. Jos on tosi tosi tylsää, menen sinne ja liityn turhiin ryhmiin ja fanitan turhia sivustoja. Siinäpä se. En edes hirveästi viitsi seurata mitä muut tekevät mitä nyt saatan painaa "tykkää" -namiskaa, jos satun jotain sellaista huomaamaan, mikä itseä kiinnostaa.

Juu, aikas negatiivista palautetta minun suunnaltani, mutta kun ei iskenyt niin ei iskenyt. Olen aikoinani testannut irc-galleriaa ja ii2:sta ja nyt tuli sitten facebookin vuoro. Ilmeisesti tämä "Tässä on minun kuvani, kommentoi ja kerro mitä teit tänään" -tsydeemi ei iske minuun. Mieluummin hengaan vuotiksessa ;D
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #74 : Elokuu 17, 2010, 18:05:22 »
^Ihan sama juttu, Zenzibar. Aika monelle on (valitettavasti) käynyt noin. Facebookia ei tarvitse yhtään mihinkään ennen kuin sinne tulee liityttyä. Liityin ihan vain siksi että saisin pidettyä yhteyttä leirillä tapaamiini ihmisiin, kun he sanoivat että Facebook on siihen tosi hyvä apuväline, mutta en kyllä ole kauheasti heistä Facebookin välityksellä mitään kuullut, vaikka kavereita ollaan. Mutta Facebookissahan tuo kaveri-käsite ei ole yhtään niin syvällinen kuin oikeassa elämässäni. Muistan yhden kaverini kanssa keskustellessa sen, että hänen mielestään olisi hyvä jos Facebookissa pystyisi määrittelemään nuo kaverit vaikkapa lohkoihin "tuttu", "kaveri" ja "ystävä" (ja ehkä vielä "perhe/suku") ja sitten saisi vaikka valita kenelle tietyt julkaisut näkyvät tmv.

Jotkut ovat kauhean tarkkoja siitä, että heillä on kavereinaan vain sellaisia ihmisiä, jotka he tuntevat hyvin ja jolle he ihan varmasti voivat kirjoittaa ja julkaista mitä on päivällä tapahtunut tmv. Minulla itselläni on kyllä kaverina jotain tutun tuttuja tai pikkusiskoni luokkalaisia ja niin edespäin, mutta nykyään en siellä kauheasti mitään muuta tee kuin pelaa, enkä sitäkään en ihan älyttömästi enää. Käyn vain katsomassa mitä kaikkea kaverit (erityisesti vuotislaiset kaverit <3) ovat tehneet yms.

En silti sanoisi, että Facebook on täysin hyödytön, onhan siitä myös hyötyjäkin. Varsinkin sellaisille, joilla on oikeassa elämässä paljon kavereita ja haluaa sanoa saman asian kaikille :D Noo, kyllä se minusta silti vähän hullua on, että pitää koko ajan käydä päivittämässä sitä mitä tekee ja sitten sellaiset jotkut Facebook-riippuvaiset aikuiset, jotka laittavat oman vauvansakin profiilin Facebookiin. Taitaa tuolta kyllä ihan varmasti muutama lemmikkieläinkin löytyä.

~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts