Kirjoittaja Aihe: Vieraat (ja vaikeat) kielet  (Luettu 357 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Miyuki

• Vuotislainen
Vieraat (ja vaikeat) kielet
« : Marraskuu 11, 2014, 22:33:02 »
Olenkohan ainoa, joka opiskelee vieraita kieliä omaksi huvikseen?

Lasken kielten opiskeluni harrastukseksi, sillä opiskelen niitä omasta tahdostani vapaa-ajalla. Ostan paljon sanakirjoja erilaisitakielistä ja luen ja opiskelen niitä. Osaan nykyään puhua jotenkuten (pakollisten, koulussa opuskeltavien enkun ja ruotsin lisäksi) saksaa, ranskaa, italiaa, espanjaa, portugalia, eestiä, kiinaa, japania, saamea, latinaa ja kreikkaa. Kiinalaisten ja japanilaisten merkkien kirjoitus tuottaa ongelmia ja ne menevät helposti sekaisin.

Haluaisin kuulla olenko ainoa kielten opiskelusta kiinnostunut ja muidenkin kantoja asiaan :)

susitar -> Miyuki

Poissa Kalaongelma

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Vieraat (ja vaikeat) kielet
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2014, 01:36:46 »
Minä olen vieraista kielistä tosi kiinnostunut, oon vaan tosi laiska :D Eli harvemmin tulee ihan tosissaan opiskeltua mitään ylimäärästä vapaa-ajalla.

Koulussa opiskelen jo ranskaa ja espanjaa, mutta lisää kieliä haluaisin oppia. Oon opetellut lukemaan ja kirjoittamaan koreaa (sekä muutamia sanoja on tarttunut päähän), ja siitä olis tarkotus lähtee itseopiskelee sitä enemmän. Mulla on myös italian-, latinan- ja japaninkirja tuossa odottamassa avaamista... Joskus opettelin jonkun verran latinaa omaksi huvikseni, mutta melkein kaikki on jo unohtunut kun ei ole ollut sille käyttöä. Japania ja kiinaa osaan muutamia sanoja, tosin japaniksi enemmän. Joskus yritin opetella hiraganoja ja katakanoja mutten ole vielä onnistunut niitä opettelemaan :D

Eli intoa löytyy, mutta viitsimistä ei. Vähän huono juttu sinänsä, jos meinaan joskus oppia vielä lisääkin.

Yleisesti ottaen musta on sitä parempi, mitä enemmän kieliä osaa. Oon huomannu jo ranskan ja espanjan eli tällaisten melko yleisesti osattujen kielten osaltakin, että osaan tavallaan katsoa maailmaa eri näkökulmista ja ajatella "laatikon ulkopuolelta". Ranska ja espanja ovat vielä kieliopillisesti ja osin sanastollisesti melko lähellä toisiaan, joten olisi tosi mielenkiintoista osata vielä jotain toista kieltä, jonka kielioppi ja sanasto ovat täysin erilaisia (kuten vaikka se korea). Tähän pitää vielä lisätä, että oon tosi iloinen että mun äidinkieli on suomi, osin juuri sen takia että se on niin poikkeavaa näistä maailman valtakielistä :D
ni l'un, ni l'autre
je suis, j'étais et resterai moi

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2015, 22:45:49 »
Japanin kielen opiskelun lopetin aikoinaan, ehdin siihen jonkin verran syventyä kursseilla. Englanti menettelee mukavasti, sitä on helppo käyttää! Mahtava kieli. Ruotsia ymmärrän myös. Nyt tavoitteena opetella ranskaa, se on niin kiehtova ja kiva kieli! Teini-ikäisenä olin superkiinnostunut ja esim. malaijin kieli vaikutti tosi helpolta. Sen sijaan vietnamin monet eri intonaatiot vaikutti aluksi haasteellisilta.

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2015, 22:50:04 »
Mäkin oon opiskellu japanin kieltä :D
Nykyään treenaan espanjaa, kaunis ja kansainvälinen kieli. <3
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Hermoinen

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2016, 08:46:23 »
Minä opiskelen quenyaa vaikka sen opiskelusta tuskin tulee koskaan olemaan mitään hyötyä (heh heh). Kun olen sen oppinut ajattelin alkaa opiskelemaan Sindaria joka ainakin minun mielestä näytää Quenyaa hankalammalle kielelle. Ehkä sitten kun ne hallussa opiskelisin jotain yleisempää kieltä (Quenya tai Sindar ei taida nykyään olla kun Haltioiden äidinkieli eikä heitä nyt ihan joka päivä kävele vastaan:D) Myös Latinan kieli vaikuttaa kiinnostavalle.
Aa' menle nauva calen ar' ta hwesta e' ale'quenle

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #5 : Maaliskuu 15, 2016, 09:10:46 »
Mulla on vähän ongelma kieltenopiskelun kanssa, koska aloitan koko ajan uusia kieliä ja vanhat sitten unohtuu autuaasti siinä samalla :D Olen opiskellut, joko itsenäisesti tai jossain koulussa/opistossa:

englantia, ruotsia, venäjää, saksaa, espanjaa, romaniaa, quenyaa, gallifreyania (sitä jännää ympyräkirjoitusta siis) ja latinaa.

Näistä kielistä sujuvasti osaan vain englantia, ymmärrän erittäin hyvin ruotsia ja espanjaa ja jonkinverran venäjää. Muut olikin sitten semmoisia kausiluontoisia kieliä :DD Ehdottomasti vaikein opiskelemani kieli on ollut ja on edelleen venäjä. Siis voi jestas. Olen opiskellut sitä nyt yhteensä kuusi vuotta, mutta osaan sitä paljon huonommin kuin esimerkiksi espanjaa, jota olen opiskellut vajaat kaksi vuotta.

Eniten vieraiden kielten (englantia lukuunottamatta) opiskelua hankaloittaa se, että niitä pitäisi pystyä pitämään aktiviisesti yllä jotenkin. Mun on hirveän vaikea esimerkiksi keskittyä lukemaan venäjänkielisiä uutissivustoja tai etsimään jostain materiaalia josta voisi venäjää kuunnella. Parhaiten opin kieliä juurikin kuuntelemalla ja olemalla kielen kanssa interaktiivinen, mutta joidenkin kielten kanssa se on hankalampaa kuin toisten.

Espanjaa olen nyt oppinut kuuntelemaan aika hyvin, koska innostuin katsomaan youtubessa yhtä espanjankielistä sarjaa, jossa ei tietenkään ollut tekstityksiä millään kielellä. Onneksi telenovelat ei oo mitenkään hirveän hankalia ymmärtää, sama perusjuoni kaikissa :D Harmittaa, että kohta olen saanut sarjan katsottua loppuun ja siihen loppuu espanjankuuntelu, ellen löydä jotain uutta sarjaa katsottavaksi (otan ehdotuksia mielelläni vastaan! :DD).

Mutta joo, mulla on vähän paha tapa aina aloittaa uusi kieli, mutta ihan yhtä nopeasti jätän sen myös kesken.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Veelan silmä

• Outous
  • Vuotislainen
  • Hulluin ystävä, joka sinulla on koskaan ollut.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2016, 06:33:48 »
Espanjaa olen nyt oppinut kuuntelemaan aika hyvin, koska innostuin katsomaan youtubessa yhtä espanjankielistä sarjaa, jossa ei tietenkään ollut tekstityksiä millään kielellä. Onneksi telenovelat ei oo mitenkään hirveän hankalia ymmärtää, sama perusjuoni kaikissa :D Harmittaa, että kohta olen saanut sarjan katsottua loppuun ja siihen loppuu espanjankuuntelu, ellen löydä jotain uutta sarjaa katsottavaksi (otan ehdotuksia mielelläni vastaan! :DD).

Violette löytyy Netflixistä ja se on espanjaksi :)
Mitä ikinä teetkään elämälläsi, elä se täysillä!

Poissa Narnia

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2018, 11:49:24 »
Itse olen opiskellut: englantia, ruotsia, islantia, norjaa, ranskaa, saksaa, italiaa, espanjaa, portugalia, kreikkaa, viroa, kiinaa ja japania. Olen lisäksi yrittänyt opiskella turkkia ja saamea.

Lempikieleni on portugali. Se vain kuulostaa kivalta ja osaan sitä jonkin verran.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2018, 23:54:27 »
Kielet on aina olleet mun intohimo (pun intended). Valitettavasti ammatinvalinta ei sinänsä tue kieltenopiskelua mitenkään hirveän perusteellisesti, mutta vapaa-ajalla yritän kaikkeni. Koulukielten lisäksi olen opiskellut ranskaa ja italiaa, minkä lisäksi olen hirveän kiinnostunut oppimaan venäjää ja arabiaa. Jotenkin kauhea kynnys vain niiden kohdalla, kun on eri kirjaimisto, jolloin oppiminen on tuplaten hankalaa. Motivaatiolla siitäkin ehkä selviäisi, mutta...
Tänään on hyvä päivä auttaa.