Kirjoittaja Aihe: Taitoluistelu  (Luettu 1427 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Taitoluistelu
« Vastaus #25 : Elokuu 18, 2008, 17:47:26 »
Luistelu on aivan ihana laji! Olen harrastanu muodostelmaluistelua n. 9-10 vuotiaasta asti, tänä syksynä käynnistyi kahdeksas kausi. Olen koko urani luistellut samassa seurassa, tällä hetkellä kansallisissa junioreissa. Lisäksi olen muutamana parina edellisenä kautena ollut seuramme luistelukoulussa ohjaamassa pieniä luistelukoululaisia. Joku täällä muuten aiemmin kyseli että minkä ikäisenä piruetteja aletaan harjoitella, niin kyllä niitä aletaan opetella heti ku aloittaa, eli nuorimmat n. 3-4 vuotiaina. Samoin pieniä hyppyjä (kahden jalan) harjoittellaan myös ihan pienten kanssa, sekä paikaltaan että vauhdista.

Yksinluistelua en ole kauheasti seurannut, mutta viime kausi oli muodostelman puolella aivan ihana kun suosikki seniroijoukkueeni Rockettes voitti kaikki kipailunsa joihin osallistui. Itkimme kavreideni kanssa katsomossa jo SM-kisoissa ja myöhemmin MM-kisojen jälkeen kun saimme kuulla tulokset.

Sailunder

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Maaliskuu 15, 2009, 14:31:22 »
Mä oon harrastanu taitoluistelua omien laskujeni mukaan nyt jo 8 vuotta yksinluistelupuolella. Luistelu on kyllä joskus aika rankkaa, mutta ihanaakin se on. Luistelen Vantaalla EVT:ssä ja olen luistellut siellä aina, vaikka vaihtamis ajatuksia on kyllä ollut. Tällä kaudella luistelin debytanteissa, mutta tulevasta en vielä tiedä. Luistelu on niin <3333! :D

Poissa aiii

• se yksinäinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyKey55
« Vastaus #27 : Kesäkuu 22, 2009, 10:28:21 »
Harrastan muodostelmaluistelua. Aloitin sen joskus 8 vuotiaana,
eli aika vanhana, enkä ollut aiemmin käynyt mitää luistelukouluja tai semmoisia, kaveri opetti mua vähäsen. Nopeasti sitä sitten oppi kaikki perusasiat.
Yksinluistelijaks en ois halunnukkaan, koska hypyt ja piruetit ei oikein suju multa, ja ois joutunu menemään kisoissa yksin jäälle.
Muodostelmassa taas on koko joukkue samaan aikaan jäällä, ja se on mun mielestä kivempaa.
Jäällä on ihanaa olla, ja koko taitoluistelu on ihan mahtava laji. :)

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #28 : Tammikuu 29, 2011, 16:21:36 »
Taitoluistelu on todella kaunis laji. Voiko 14-vuotias alkaa harrastaa sitä vielä? Ja paljonko pitäisi treenata viikossa?
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #29 : Tammikuu 30, 2011, 12:13:47 »
Varmasti voi, Zabit (: Mutta se on sitten jotain ihan harrastusluistelua, kisaamaan (ainakaan yksärinä) tuskin pääsee. Jos löydät jostain jonkinlaisen ryhmän, jossa aloittaa, luultavasti harjoituksia olisi 1-2 kertaa viikossa. Ehdottomasti suosittelen! Jos motivaatiota löytyy, voit treenata itseksesi vaikka yleisöjäillä, ja päästä etenemään parempiin ryhmiin (:
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Lumihiutale

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Tammikuu 30, 2011, 13:37:20 »
Taitoluistelu on todella kaunis laji. Voiko 14-vuotias alkaa harrastaa sitä vielä? Ja paljonko pitäisi treenata viikossa?

Mäkin oon 14-vuotias ja taitoluistelu kiinnostais mua, mut mäkään en tiiä kannattaako mun sitä harrastaa:// Näin keskellä vuotta ei kyllä uskalla mennä, mut jos syksyllä koittais ihan vaan harrastuksena:D

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #31 : Tammikuu 30, 2011, 15:21:43 »

Mäkin oon 14-vuotias ja taitoluistelu kiinnostais mua, mut mäkään en tiiä kannattaako mun sitä harrastaa:// Näin keskellä vuotta ei kyllä uskalla mennä, mut jos syksyllä koittais ihan vaan harrastuksena:D

Haa, aloitetaan se yhdessä :'> Jos se siis tän ikäisiltä vielä onnistuu, kehtaisko joku alan ammattilainen kertoa onnistuuko?

Ja diih tota mitä eroa on taito- ja muodostelmaluistelulla? o____O Olen tyhmä, tiedän.
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Lumihiutale

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Tammikuu 30, 2011, 15:30:09 »

Haa, aloitetaan se yhdessä :'> Jos se siis tän ikäisiltä vielä onnistuu, kehtaisko joku alan ammattilainen kertoa onnistuuko?

Ja diih tota mitä eroa on taito- ja muodostelmaluistelulla? o____O Olen tyhmä, tiedän.

Juu aloitetaan vain:D (anteeksi lyhyet viestini://)

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #33 : Tammikuu 30, 2011, 19:18:30 »
Siis taitoluisteluunhan kuuluu vaikka mitä (:

Yksinluistelu: Kiira Korpi sun muut (ajattelin että Korpi on ehkä ollut mediassa eniten esillä viime aikoina :D). Painopiste (ainakin ulkopuoliselle, itse en ole koskaan ollut yksäri :D) hypyissä. Tässä EM-kisojen lyhytohjelma. Yksinluistelussa jäällä ollaan - tittidiiii - yksin.

Muodostelmaluistelu: Sarjasta riippuen vähintään 12-16 luistelijan joukkue on yhdessä jäällä, luistelee muodostelmassa joko otteessa tai ilman (yritän vääntää rautalangasta, en tiedä onnistunko :D). Painopiste on hmm... kuvioiden muodoilla varmaan. Tässä suomalaisen Rockettesin vapaaohjelma.

Toivottavasti oli apua (:
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #34 : Tammikuu 30, 2011, 20:18:22 »
Semmoinen pikku lisäys vielä, että on olemassa myös jäätanssi ja pariluistelu, joissa siis luistellaan parina. Jäätanssi on nimensä mukaisesti tanssillisempaa ja pariluistelu taasen hieman akrobaattisempaa (isompia nostoja ja hyppyjä).
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Huhtikuu 12, 2011, 21:20:49 »
Siis taitoluisteluunhan kuuluu vaikka mitä (:

Yksinluistelu: Kiira Korpi sun muut (ajattelin että Korpi on ehkä ollut mediassa eniten esillä viime aikoina :D). Painopiste (ainakin ulkopuoliselle, itse en ole koskaan ollut yksäri :D) hypyissä. Tässä EM-kisojen lyhytohjelma. Yksinluistelussa jäällä ollaan - tittidiiii - yksin.

Muodostelmaluistelu: Sarjasta riippuen vähintään 12-16 luistelijan joukkue on yhdessä jäällä, luistelee muodostelmassa joko otteessa tai ilman (yritän vääntää rautalangasta, en tiedä onnistunko :D). Painopiste on hmm... kuvioiden muodoilla varmaan. Tässä suomalaisen Rockettesin vapaaohjelma.

Toivottavasti oli apua (:

Ehkä tärkein ero on kuitenkin siinä, että yksin luistelevilla keskitytään pääasiassa eri elementtien suorittamiseen ja sujuvuuteen, kun taas muodostelmaluitelussa keskitytään (lisäksi) ryhmän toimintaan(kuinka hyvin koko ryhmä toimii samalla tavalla ja kuinka yhtä aikaa). ;)
Pariluistelussa katsotaan samanaikaisuutta ja jäätanssissa rytmiä.(karkeasti eroteltuna, toki kaikkiin kuuluu elementit(=erilaiset temput(piruetit,hypyt,askelasrjat, nostot...) ja esittäminen myös)

Kun olen koko pienen ikäni lajia seurannut äidin mukana, niin laji on tavallaan tuttu. Itse olen onneksi yhtä notkea, kuin rautakanki ja hyvin pian taitoluisteluharjoitusten alkamisen jälkeen vaihdoinkin taitoluistimet ja mekot hokkareihin ja mailaan(jota jatkui siihen asti, kun hammas katkesi kolmannella luokalla :D). Mutta siis taitoluistelun teoriapuoli on ihan hyvin hallussa ja tykkään seurata.

Ja nykyisen pistejärjestelmän mukaan painopiste ei ole hypyissä, vaikka hypyt toki ovatkin elementtejä ja niistä saa pisteitä. Ainakin kansainvälisissä kisoissa mahdollisimmaan puhtaat suoritukset tuovat parhaat pisteet, jos vaikeustaso ei ole kauhean paljon matalampi kuin muilla.

Ja kun parikymppisellä ei kisauralle ole enää mitään mahdollisuuksia, voisi luistelun uudelleen aloittamista harkita jossain harrastelijaporukassa. Mukavaa urheilua se ainakin pienenä oli.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

essikissa

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Heinäkuu 07, 2011, 15:35:59 »
Harrastan muodostelmaa (siinä kilpailen jo) Ja yksärii... On ollu ehkä viidet tai kuudet kisat... Harmitti kun olin kipee just sillo ku oli kisat ;(
Luistelu on kivaa!!

Poissa Epolia

• puhpallurankesyttäjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #37 : Elokuu 04, 2011, 00:58:49 »
päätinpä nyt tänneki kirjotella : ) oon yksinluistellu öö..13 vuotta mutta lopetin kokonaan tänä vuonna. Olin viimmeisimpänä junioreissa, mutta jalat meni niin päätin että terveys ensin. Oon ohjannu luistelukoulussa 6 vuotta kohta ja nyt viime talvena kävin yksinluistelun seuratuomari kurssin eli kohta näette mut tuomarina jossain kisoissa :) tarkotus olis sieltä nousta ISU tuomariksi ehkä myös muokkaripuolelle ; )
"It matters not what someone is born, but what they grow to be" - J.K. Rowling

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #38 : Huhtikuu 25, 2012, 22:01:47 »
Harrastin muodostelmaa vielä 2 päivää sitten. Ja se oli ja on vieläkin koko elämäni. Harrastin minnu -sarjassa ja joukkueessa Ice Illusions, mikä on täysp**** joukkue.
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Hattaraprinsessa

• Pikkunoita jääräpää
  • Vuotislainen
  • Pottermore: miisaneen
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2017, 18:58:05 »
Itse harrastan tällä hetkellä muodostelmaluistelua minoreissa. Olen luistellut seitsemän kautta ja kahdeksas starttasi n. kuukausi sitten. Aloitin luistelun suunnileen 5 vuotiaana. Olen istse kilpaillut vasta vaivaiset neljä vuotta ja odotan innolla sitä, että pääsen eteenpäin. Luistelen siis TTK:ssa. Viimekausi oli yksi ehdoton suosikkini sillä sioituimme hyvin jokaisessa kilpailussa ja pisteet olivat hyvät. Ja tulihan sieltä Rauman kutsukilpailusta kultainen mitalli :3

En ole kovinkaan perehtynyt yksinluisteluun ja aloitimme vasta viimekaudella kunnolla harjoittelemaan hyppyjä ja piruetteja. Itse osaan vasta ritin ja shalkovin (en ole varma kirjoitetaanko noin) niistä ns. vaikeammista hypyistä. Ja minulla on vielä kaikkien piruettejen kanssa ongelmia.

Toivon etten joudu lopettamaan luistelua sillä se on hyvinlähellä sydäntäni. :)
Warning! Olet astunut vaaravyöhykkeelle! Varo ärsyttävää ja hattarapäistä prinsessaa!

Miisaneen -> Hattaraprinsessa

Poissa Sieppilukee

• Vuotislainen
  • Pottermore: Melody Storm
« Vastaus #40 : Tammikuu 17, 2018, 21:45:49 »
Tälleen myöhässä löydän tämän keskutelun, mutta olen muokkari joka luistelee neljättä kautta. Meidän joukkueella on mennyt hyvin (luistelen kansalliset noviisit sarjassa.) Mites muilla on mennyt kausi? Ja vielähän on loppukisoihin aikaa.

Itseä ehkä vähän jännittää nousenko seuraavaksi kaudeksi ylemmässä sarjassa olevaan joukkueeseen. En toisaalta usko, että nousen, koska osan meidän joukkueesta on pakko nousta (ikärajat) ja siellä joukkuessa on jo paljon hyviä luistelijoita. Toisaalta alemmasta joukkueesta on pakko nousta tähän joukkueeseen ja vähän pelottaa, koska ne on semi nuoria.
Eli toisaalta toivon nousevani vaikken sitä usko, mutta mua myös pelottaa jos jään tähän joukkueeseen.