Kirjoittaja Aihe: Taitoluistelu  (Luettu 1472 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Vicky

• Ankeuttaja
Taitoluistelu
« : Lokakuu 06, 2007, 11:23:14 »
Harrastaako kukaan muu täällä taitoluistelua? Jos harrastaa niin missä sarjas kilpailet (jos siis kilpailet) ja sit mihin hyppyyn asti pääset? Oletko yksinluistelija vai muodostelmaluistelija? Voit kertoo jotain muutakin.. ;) Ja sit niille jotka ei harrasta taitoluisteluu nii mitä mieltä olette siitä? ;D Minun mielestä taitoluistelu on aivan parasta ja se on kuulunut elämääni jo n. 8 vuotta!! <3
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2008, 18:32:15 kirjoittanut Vicky »

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: taitoluistelu
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2007, 10:21:32 »
Itse en luistele, koska näillä töppöjaloilla ei mihinkään suuntaan luistella tai saati sitten hyppiä. Isosiskoni on kuitenkin alan harrastaja. Muodostelmaluistelija. Hän on luistellut Steps on Ice ja Team Unique- joukkueissa. Niissä kisoissa ollaan aina sitten perheen voimin käyty katselemassa. Minusta se on aivan upea laji! Se on niin kaunista! Olen joskus itkenytkin mm. Marigoldin suoritusta katsellessa. Etenkin se Leijonakuningas- teema oli älyttömän upea.

Eli en itse luistele, mutta arvostan sitä suuresti. Valitettavasti siskoni luistelee nyt yhdessä "lopettaneiden joukkueessa". Aika ei vain hänellä enää riittänyt, kun joka päivä harkat ja pitäisi lukea samalla ylppäreihin. Ei oikein onnistu. :( Nyt en ole pitkään aikaan käynyt katsomassa siskoni luistelua.
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Vicky

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2007, 17:14:03 »
Mirandel: onko sun sisko luistellut koskaan muuten Unikkien riveissä MM-jäällä? :)
Mä oon joskus ajatellut et jos en enää kehittyiskään yksinluistelussa nii vaihtaisin muokkariin ja sit pyrkisin Unikkeihin, Marigoldiin tai Rockettesiin, mut toi on kyl vaa mun kaukainen unelma.. ;D

Tanza

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Lokakuu 17, 2007, 11:02:19 »
Harrastan taitoluistelua olen muokkari mutta en kilpaile vielä.
Luistelu on tosi kivaa!

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2007, 22:44:11 »
Aah taitoluistelu, olenkin haikaillut että joku kehittäisi tästä topikin (joojoo itse en ole jaksanut). Harrastan muodostelmaluistelua suunnilleen yhdennettätoista kautta, enkä kyllä haluaisi luopua siitä harrastuksesta millään. Melkein jokaisena päivänä viikossa saan hoippua hallille, eikä vapaa-aikaa ole juuri lainkaan. Viikonloppuna herätys on joko kahdeksalta tai varttia vaille seitsemän ja reenien takia on pakko olla koulusta pois ja stressata vaikka millä mitalla. Usein olenkin miettinyt että miksi ihmeessä harrastan tätä lajia? Miksi ihmeessä näin monta vuotta vakituista kärsimystä :D

Ei kyllä kovin kauaa tarvitse miettiä. Jokaiseen kauteen kuuluu ne muutamat perushetket, onnistumiset ja epäonnistumiset jotka koetaan yhdessä joukkueen kanssa. Vaikka tässä lajissa ei kisoja ole kovin paljoa ja koska Oulussa asun, niitä on vieläkin harvemmin, ne ovat aivan mahtavia. Se latautuminen joka joukkueesta lähtee on niin uskomaton. Se etuoikeus mikä meillä on muihin joukkueisiin verrattuna, on kisamatkat. Joukkuehenki kohottuu hirvittävästi niiden hikisten bussituntien aikana ja kaikista mahtavinta on silloin kolmen aikaan aamuyöllä kotimatkalla muutaman huonosti nukutun yön jälkeen. Ne ihmeelliset hihitykset ja ihmeelliset päähänpistot, kuten monen tunnin lauluhetket tai muut taputusleikit.

Muodostelmaluistelu on kaunista katsottavaa. Se pukujen loisto ja luistelijoiden samanaikaisuus on ihanaa, etenkin kun itse tietää mitä se vaatii. Kohta taas alkaa kisakausi ja ne huhut mitkä minun korviini ovat kantautuneet, kertovat että tänä vuonna junnujen ja sennujen kisoja näkyy myös urheilukanavalta, että kaikki vaan katsomaan, minäkin pääsen ehkä ihan telkkariin. Aika mahtavaa :D

On aina hauska tutustua muihin luistelijoihin, etenkin niihin jotka samassa sarjassa luistelevat, joten toivottavasti useat kirjoittaisivat kokemuksiaan. Tietysti nekin jotka lajia eivät harrasta. Ennakkoluuloja tai muita mielipiteitä :)

//juu, sm-junnuissa luistelen :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2007, 14:56:34 kirjoittanut pöllö »
syön sun pään.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2007, 11:34:30 »
Olisin odottanut, että tämä topicci tulee täyteen yksäreiden viesteistä, ja jos joku muokkari olisi uskaltanut kirjoittaa, hänet olisi sitten saman tien leimattu mitään osaamattomaksi ^^ Itse siis muodostelmaluistelen, ja entisessä seurassani yksärit vain mulkoilivat ylimielisesti ja vähättelivät taitojamme (esimerkiksi, kun pitkän rivin, joka ei oikein toiminut vaan oli ihan mutkalla, kaksoiskolmonen ei mennyt ihan puhtaasti, sieltä tuli heti kommentteja). Nykyisessä seurassani nuo yksärit eivät ehkä ole niin paljon hypelleet nenille, voi tosin johtua siitä, että nykyisessä seurassa on enemmän joukkueita kuin entisessä. Jospa ne ovat tottuneet.

Jep, junnujen ja sennujen ekat valinnat tulee telkkarista. Olet siis kenties sm-junnuissa, pöllö? ^^ Itse luistelen kansallisissa.

Muodostelmaluistelu on muuten todella hassu laji. Mitä enemmän sitä mietin, sitä omituisemmalta se vaikuttaa. Joku on ehkä keksinyt luistella jotenkin käsi kädessä, ja sitten jollekin on välähtänyt, että joo, otetaanpa olkapäistä kiinni :D

Tuli vain mieleen tuosta Vickyn ajatuksesta, että voisit mennä joskus johonkin noista joukkueista, pari tapausta, kun yksärit ovat tulleet testaamaan meille. Kyseessä on siis aina ollut joitakin kilpailevia, hyvin pärjääviä ja paaaljon joukkueemme luistelijoita tasokkaampia tyyppejä. Sitten olemme tehneet alkuverkkablokkia tavallista hitaammassa vauhdissa, eivätkä he ole pysyneet siinä mukana, eivät osanneet tehdä rivissä yhtä ainoaa yksinkertaista kantakäännöstä tai ainakaan astua eteenpäin taaksepäin sirklauksen jälkeen (en osannut oikein ilmaista tuota mutta ehkä joku tajusi). Joskus, kun olin vielä minori ja meidän joukkueemme oli aina tokavika kisoissa, tuli meille testaamaan yksäri, joka oli valittu pari kertaa seuran parhaaksi luistelijaksi. En tiedä, missä sarjassa hän kilpaili, mutta oli kuitenkin todella hyvä. Teimme sitten piiriä ja jo parin sirklauksen jälkeen hän aina kaatui tai ote pääsi irti tai jotain vastaavaa. En kyllä tarkoita, että kaikille käy näin, mutta tuli vain mieleen nuo pari tapausta ^^

Oih, on pakko vastata vielä tuohon Vickyn aloitusviestiin, jossa kysyit hypyistä. Huomaa kyllä, etten ole ollut koskaan yksinluistelija, koska pääsen ainoastaan tulpin (ja valssihypyn). Monta vuotta sitten meillä oli ohjelmassa oileri, joten silloin sentään osasin sen, mutta nykyään siitäkin tulee vain jotain epämääräistä yhdellä jalalla pyörimistä ^^ Rittiä tai flippiä en ole koskaan päässytkään (jopa luistelijakaverini järkyttyvät usein, kun kuulevat tämän... olen vain ihan surkea hyppijä).
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2007, 17:27:47 »
Taitoluistelu on todella kaunista. Itse en ole kyseistä lajia harrastanut mutta joskus ala-asteella olin talvilomalla parin tunnin luistelukoulussa. Lopuksi ohjaaja opetti hyppyjä ja piruetteja. Ihan hyvin kaikki lutzit ja tulpit (ja mitä muita niitä nyt on) meni ohjaajan mielestä, axelia en tosin uskaltanut yrittää. Yhden jalan pirueteissa olen tehnyt erilaisia omia muunnoksia.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Snowrose

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2007, 19:48:32 »
Harrastin pienempänä yksinluistelua n.5vuotta. Lopetin kun ei enää riittänyt aika jokapäiväisille treeneille ja tuli aika paljon stressiä. Mutta vain kivoja muistoja on luistelu ajoilta, sain hallilta paljon kavereita ja vaikka vapaa aikaa ei olutkaan, niin hallilla aina hengattiin kavereiden kanssa jään ja tanssituntien väliin jäävä aika.

Sillon joskus aikoinaan kun olin lopettamassa, pääsin kaksois ritin, tulpin ja salkovin(?) juuri harjoiteltiin kaksoisakselia.
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle.
-Tommy Tabermann

Florenden

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Marraskuu 01, 2007, 22:01:29 »
Heij! Kivaa että luistelijoille on saatu tänne oma paikka! :D
Minä olen muodostelmaluistelija ja olemme kansallisia junioreita. Vaikka tämä on vasta viides kauteni, olen niin rakastunut tähän lajiin, että en voi kuin vain ihmetellä kuinka ilman luistelua voi olla! Joukkue tuntuu kuin perheeltä ja kaikki ilot ja surut jaetaan sen kanssa!
Juup! :D Ai niin! Noista hypyistä! Itse saan oilerin, ritin ja flippi menee joten kuten. Aikas kehno hyppelyissä olen, mutta onneksi ne eivät ole muokassa se pääasia.

Onnea muuten alkavalle kisa kaudelle!

~flore

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2007, 15:15:50 »
Ohhohhoo, Florenden! Löysinpäs vastustajani ^^ Kiinnostaisi tietää joukkueesi, mutta koska itse en ainakaan olisi ihan valmis paljastamaan omaani, ajattelinpa kysäistä, oletko mahdollisesti kisaamassa Lahdessa vai Turussa nyt ensimmäisissä valinnoissa? Itse kuulun lohkoon, joka kisaa Lahdessa :D

Tuli muuten Lady Asension puhuttua pirueteista mieleen, että olen niissäkin ihan surkea. Mutta on hiukan hankala edes oppia oikeaa pyörisimtekniikaa, kun tekee piruetteja ehkä mahdollisesti joka kolmas viikko noin kaksi minuuttia kerrallaan ja lisäksi oli aina monen kuukauden taukoja, jolloin ei tehty yhtäkään piruettia. Toki asia muuttui, kun se tuli ohjelmaan pakolliseksi...

Osaisiko joku yksinluistelija tai joku muu vastata, kuinka vanhana yleensä aletaan harjoitella piruetteja? Tyyliin jotain 5-vuotiaina vai nuorempina? Minua kiinnostaisi ihan hirveästi. (Niin, tai siis tietenkään ne, jotka eivät ole aloittaneet ihan joskus 3-5-vuotiaina eivät varmaan aloita yhtä nuorina, mutta periaatteessa, jos aloittaa ihan luistelukoulusta ja siirtyy seuraavaan ryhmään niin kuin seurassa on tapana.) Itse en ole nimittäin koskaan tehnyt muuta kuin kahden jalan piruettia ei-muokkari-aikanani, ja mietin, onko minut vain todettu niin huonoksi, etten ole koskaan päässyt mihinkään yksinluisteluryhmään. Jossain vaiheessa minut nimittäin siirrettiin sellaiseen harrastelijaryhmään, jonka kaikissa harkoissa mentiin edestakaisin kentällä ja vaikein asia oli ehdottomasti vaakaliuku.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2007, 15:43:28 »
Itse saan oilerin, ritin ja flippi menee joten kuten.

Tyhmä kysymys mutta millainen hyppy on oiler? Luulin että niitä on vain salchow, ritti, flippi, tulppi, axel ja lutzi kun en ole muista kuullutkaan.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

Vicky

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2007, 17:43:20 »

Tyhmä kysymys mutta millainen hyppy on oiler? Luulin että niitä on vain salchow, ritti, flippi, tulppi, axel ja lutzi kun en ole muista kuullutkaan.

Oiler on muuten samanlainen kuin ritti paitsi että oiler ei tule ponnistusjalalle alas.

Poissa noorap

• Vuotislainen
  • maanantai
    • kiina-blogi
« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2007, 22:31:46 »
Osaisiko joku yksinluistelija tai joku muu vastata, kuinka vanhana yleensä aletaan harjoitella piruetteja? Tyyliin jotain 5-vuotiaina vai nuorempina?
Meille opetettiin kai luistelukoulussa kukkopiruetti, ainakin mulla on jotain hämäriä muistikuvia ekasta kevätnäytöksestä että siellä olisi ollut jo kukkopiruetti. Luistelukoulun jälkeisessä ryhmässä useimmissa seuroissa viimeistään aletaan kai opettaa kukkopiruettia, ehkä myös kiihdytys- ja istumapiruettia, vaaka- ja taivutuspiruetit jätettäs kai vähän myöhempään. Tästä sanoisin että nelivuotiaana alottaneet alkaa tehä peruspiruetteja siinä viisvuotiaina jos niistä lapsista aiotaan kilpailijoita tehdä. Tosin riippuu aina tietenkin ryhmäjaoista, lapsen oppimiskyvystä ja siitä, montako ryhmää seurassa edes on ja valmentajien päätöksistä.

Joo. Omaa luistelukokemusta on ala-astevuodet yksinluistelua, yläastevuodet muodostelmaa ja nyt kolme vuotta täysin ulkona kaikesta. Yksinluistelu tuli seitsemänvuotiaana aloitettua tietenkin liian vanhana, joten en koskaan edennyt siinä tarpeeksi enkä oikeen muutenkaan soveltunut lajiin koska en venynyt tarpeeksi että liu'ut näyttäisivät hyvältä, en päässyt hyppyjä tarpeeksi nopeasti ja piruetitkaan eivät olleet vahvin puoleni - istumapiruetti ehkä meni verrattaen hyvin. Perushypyt pääsin juuri ja juuri ja kaikkia kaksoishyppyjä oli tietenkin harjoiteltu, mutta kun kaksoisaxelista puuttuu melkein kierros ja kaksoislutzista puuttuu vähän ja hyppy tulee kahdelle jalalle alas vaikka jos olisin halunnut pärjätä, olisi minun se jo silloin osata. Vaihtoehtoja oli kaksi: harrastelijaryhmään tai lopeta. Valitsin muodostelman.

Kun tuolla oli noista yksäreistä testaamassa, puhuttu, niin totta kai pitää saada kertoa omiakin kokemuksia. Muodostelmaan testatessa ne muuten pisti mut aika nopeasti alkuverkkablokkiin. No, mun ongelmanihan ei ollu se kantakäännös joka oli siellä päädyssä ja joka oli ongelma niille minnuille, jotka samalla testas niihin novuihin ja jotka ei ollu koskaan tehny kantakäännösblokkia - kuten sain sit myöhemmin kuulla yheltä joka nous parissa vuodessa junnuihin vaikkei sillon päässy (nostopolitiikka jotain ihan omaansa, niinhän se aina). Enemmänki mun ongelma oli se etten koskaan ollu nähny alkuverkkablokin askeleita - ne näytettiin mulle pikavauhtia mut eihän yksäreissä askelsarjoja opittu oppimaan nopeesti. Siinä sit keskellä toista riviä oli kiva yrittää kattoa eturivin jaloista että miten nää menee samalla ku yrittää tajuta jotain kaarista, joita ei tietenkään yksäreissä oo pahemmin painotettu, ja laskuista, joista ei oo koskaan kuullukaa. Pääsin kuitenkin (no yksäripohja ja valmentajilla asenne "yksäripohja, nopeestihan tää muodostelman oppii") ja parin viikon päästä ne siirs mut ja jotain muita junnuihin.

Muodostelmassa... no. Eihän me koskaan pärjätty, mutta SM-junnuja oltiin silti ja mulla meni vuos aikaa tajuta miten kädet jännitetään - siihen asti voin hyvin ymmärtää ettei mun vieressä varmaan ollut kiva luistella. Ekana vuonna aloin pitää laitapaikasta koska siinä oli vain yksi kaveri vieressä epätykkäämässä. Seuraavina kahtena vuotena se pitäminen oli jäänyt ja myllyn laita vaan on paras paikka ohjelmassa. Kaks vikaa vuotta oli hienoja ja vika vuosi aivan loistava tai sitten aika vaan kultaa muistot.

Lukion alkaessa laskin ettei millään oo enää aikaa. Hain lukioon vähän kauemmas ja tiesin pääseväni. Joukkuetta ei olisi tarvinnut vaihtaa mutta harjoitusajat eivät olisi toimineet ikinä. Tiesin että kursseja tulisi lukiosta paljon ja että lukujärjestys olisi täysi - siihen harkat päälle ei tuntunut hyvältä. Harrastelijoihin olisi tietenkin voinut siirtyä mutta lähellä olevat harrastelijajoukkueet ei oikeen yksikään siinä vaiheessa tuntunu ihan siltä mitä haki. Joo onneks en harrasta, ei oo ollu oikeen aikaa käydä ees kisoissa kattomassa saati sitten että luistelis itte.
oho typosin mun nickin :OO

Florenden

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2007, 00:21:34 »
ajattelinpa kysäistä, oletko mahdollisesti kisaamassa Lahdessa vai Turussa nyt ensimmäisissä valinnoissa? Itse kuulun lohkoon, joka kisaa Lahdessa :D
Turussa kisataan ekoissa valinnoissa, mutta ehkä sitten loppukisoissa huomaamattamme saatetaan nähdä. :D Onko ne muuten loppukisat?? o: Oltiin viime kaudella noviiseja ja siellä kun oli kulta- ja hopeafinaalit.. En vielä ole iha perillä näistä kaikista. -.-'

Onpas kello paljon!! => nukkumaan!! :D

~Flore

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 20, 2008, 20:18:09 »
Kuka seurailee tällä hetkellä aktiivisesti MM-kisoja? Mielestäni Kiira Korvella oli hyvä suoritus, tällä hetkellä 4. lyhytohjelman jälkeen ajatellen että kisassa ovat mukana kovat vastukset Yhdysvalloista ja Aasiasta. Tänään onkin tulossa superjännittävä vapaaohjelma klo 22.05 TV2:lta. Harmi vain että Laura Lepistöllä meni kolmois-kolmoisyhdistelmä pieleen, samoin yksittäinen kolmoishyppy. Hänen täytyy petrata todella paljon jos haluaa sijoittua paremmin (tällä hetkellä 21.) sillä pisteitä on vain noin 45, kun 4 parhaalla on yli 60. Oliko se nyt niin, että suomalaisten pitäisi sijoittua vähintään sijoille 6. ja 7. jotta ensi vuoden MM-kisoissa olisi 3 kilpailijapaikkaa. Olisi mukavaa nähdä myös Jenni Vähämaa (vai kuka se kolmas EM-kisaaja oli) MM-kisoissa Korven ja Lepistön lisäksi.

Onkohan Susanna Pöykiö lopettanut tms. vai miksi hän ei ollut EM-kisoissa?

Katsoin eilen flunssaisena pariluistelua (en tiedä mikä ohjelma oli), mutta naureskelin joidenkin kämmeille. Oikeasti parhaimmat saivat jotain 70 pistettä, huonoimmat eivät saaneet edes 30 pistettä. Kumma ettei ole jotain pisterajaa, joka on pitänyt saavuttaa kaudella ennen MM-kisoja, varmaan rasittavaa tuomareille katsella kymmeniä huonoja esityksiä. Toiselle kierroksellehan pääsee kuitenkin vain parhaat, joten huonojen on turha edes kisata.

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 20, 2008, 20:38:20 »
Kyllä sitä nyt lajin kannattajana ja edustajana pitää kisoja seurata. Eilen en ehtinyt katsoa naisia tai mitään muutakaan ollenkaan. Parien ohjelmat tajusin sentään nauhalle, sillä muodostelmaluistelijana niitä on paljon mukavampi katsella ja kuka tietää vaikka hyviä ideoita pariliukuihin tai muihin vastaaviin keksii, kevätnäytöskin vielä tälle keväälle tulossa :)

Tosiaan Korpi teki aika mahtavan tuloksen, toivottavasti tänään sitten nappisuoritus. Lepistön lyhyt oli kyllä aika harmi. Vielä sieltä voi nousta, vaikeaa on toki kärkikahinoihin nousta, mutta taas sitä nappisuoritusta ilman mitään kämmejä tarvitaan.

Onkohan Susanna Pöykiö lopettanut tms. vai miksi hän ei ollut EM-kisoissa?

Pöykiö ei ole lopettanut, vaan ei päässyt tänä vuonna arvokisoihin. Pöykiöllä on nyt sitten ollut hyvin aikaa parannella selkää ja mitä muita vaivoja olikaan ollut. Toivon mukaan ensi kaudella sitten takaisin kansainvälisille areenoille.

Muutenkin on suomalaisittain luistelut menneet hyvin. Muodostelmaluistelun puolella junioreiden maailmanmestaruuskisoissa tuli voitto kotiin ja on ihan pakko mainostaa, että pian ovat tulossa senioreiden MM:mit Budapestistä Unkarista. Rockettes ja Marigold IceUnity ovat edustamassa ihanilla ohjelmilla molemmat. En kyllä tiedä että miten tulee telkkarista lähetyksiä, mutta joka tapauksessa kisa käydään 28.-29.3., joten silloin varmaan. Kannattaa katsoa, nimittäin näyttävää menoa :D
syön sun pään.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #16 : Maaliskuu 21, 2008, 00:06:36 »
Hei, minäkin noita kisoja seurailen. Kauniiltahan tuo näyttää. Joskus ala-asteella olisin mielelläni aloittanut jonkin luisteluharrastuksen, mutta hyppypelon myötä jäi sekin ja jääkiekko veti enemmän puoleensa. En edelleenkään uskalla piruettejakaan tehdä, jääköön urani jäällä mailapuolelle. Mutta siis, äärimmäisen hieno laji ja ihana tuota on televisiosta katsella, jännittävämpää kuin luulin, ihan sydän syrjällään saa säikkyä, että kaatuukohan se vai ei! (Ja kirjoitin äärimmäisen turhan viestin).

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 21, 2008, 22:15:20 »
Hyvä, Laura Lepistö! Todella hieno nousu sijalta 21 sijalle 8. *taputtaa*
Kiira Korvella meni kyllä todella huonosti. En ymmärrä miten liukusarjassa voi kaatua. Hypyissä kyllä voi kaatua ja se on ihan OK. No onneksi molemmat ovat sentään 10 parhaan joukossa, vaikkei tuota 3 kilpailijapaikkaa ensi vuoden kisoihin saatukaan.

Maailmanmestaruus meni mielestäni oikeaan osoitteeseen, en kuitenkaan muista oliko Mao Asada juuri se, joka kaatui kolmoisaxelin ponnistusvaiheessa. Meni kyllä aika pahan näköisesti kohti kaukalon laitaa ja olisi voinut käydä pahemminkin. Harmi että Miki Ando joutui keskeyttämään, inhottavia sellaiset loukkaantumiset. Esim. revähtymä voi olla kipeä vielä seuraavan päivän suorituksessa vaikka edellisenä iltana olisi luullut terveeksi. Tästä on omaa kokemusta: juostessani reväytin reiteni joskus lukiossa ja seuraavana päivänä olisi liikunnassa pituushyppyä. Illalla reisi ei ollut enää kipeä, mutta seuraavana päivänä pituushypyssä iski sellainen kipu että luulin kuolevani siihen paikkaan.

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Maaliskuu 22, 2008, 01:24:25 »
Jep, Lepistö näytti kyllä aikamoista tahdonvoimaa ja nousu oli huima. Huonoja päiviä taasen sattuu jokaiselle, näytti olevan aika vahvasti Korven huono päivä. Mietin van että oliko Korpi vaihtanut vapaan pukua vai olenko vaan jotenkin sekoittanut kaiken päässäni?

Maailmanmestaruus meni mielestäni oikeaan osoitteeseen, en kuitenkaan muista oliko Mao Asada juuri se, joka kaatui kolmoisaxelin ponnistusvaiheessa. 

Jep, maailmanmestarimme onnistui kaatumaan ja voittamaan. Pelottavan näköinen kaatuminen. Se säikäyttää varmasti aika pahasti, mutta Asada kokosi ihan mahtavasti itsensä ja loppu ohjelma oli aivan mahtavaa katsottavaa. Siinä oli kaikki pelissä ja ohjelman loputtua ei edes muistanut että jotain kämmiä oli edes sattunut.

Revähtymät ja revähdykset ovat kyllä ikäviä. Itselläkin revähdys piinasi melkein puoli vuotta takareidessä. Se kun ei tahdo muulla kuin levolla lähteä ja lepoa ei ikinä jaksa pitää niin pitkään vaan tyhmyyttään testailee että käykö enää kipeää ja voi olla varma että käy. Muutenkin kisoissa sattuneet onnettomuudet, loukkaantumiset ja muut vammat ovat erittäin harmillisia.

Huomenna vielä miesten vapaaohjelma, tänään näkyi ihan mahtavia lyhkäreitä. Miesten kisassa on sitä aivan omanlaistaan jännitystä, kun lihasta löytyy enemmän eivätkä kaikki ohjelmat ole pelkkää sievistelyä ja liirumlaarumia. Aivan mahtavia koreografioita ja muuta. Jännityksellä huomiseen :D
syön sun pään.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 22, 2008, 20:08:56 »
Voi kun minua harmittaa! En nähnyt tänään miesten vapaata. >_< Lambiel on suosikkini, mutta oli vasta 5. Voi itku... en nyt tiedä, menikö sillä jotain pieleen sitten vapaassakin, vai olivatko muut sitten yksinkertaisesti ohjelmassaan parempia. Näin vain Joubertin puoliksi ja Buttlen kokonaan. Kyllä he aivan mahtavasti luistelivat, mutta jostain syystä en olisi kauheasti toivonut kummallekaan voittoa.
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Vicky

• Ankeuttaja
Vs: Taitoluistelu
« Vastaus #20 : Huhtikuu 20, 2008, 18:31:46 »
Ketkä ovat teidän lemppari taitoluistelijoita?
Minä itse pidän todella paljon Suomen kärjestä eli: Susanna Pöykiö, Kiira Korpi, Laura Lepistö sekä Jenni Vähämaa. Ulkomaalaisista suuren vaikutuksen minuun ovat tehneet Mao Asada ja USA:n uusi polvi, jotka eivät ole vielä arvokisadebyyttiään tehneet. Miehistä suosikkejani ovat esim. Stephane Lambiel, Brian Joubert, Daisuke Takahashi ja pitäähän myös mainita rakkaan länsinaapurin pojat Adrian Schultheiss ja Kristoffer Berntsson. Pidän näistä kaikista, koska he ovat hyviä esiintyjiä ja karismaattisia (välttämättä ei kaikki nuorimmat) ja tekniikkakin on heillä ihan hyvin hallussa. :)

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 20, 2008, 23:05:05 »
Katsokaapa, minkä löysin. Ilmeisesti aikuisenakin voi aloittaa "taitoluistelun". Tekniikkaryhmä vaikuttaa aika kiinnostavalta, mutta haluaisin tietää minkä tasoisia juttuja siellä on. Perustaidot ovat todella hyvin hallinnassa, ja haluaisin opetella piruetteja ja hyppyjä. Kuitenkin hinta on aika korkea, eikä harjoitusajatkaan mitkään kovin mukavat ole. Täytyy varmaan mieluummin joskus selata jotain taitoluistelun painettua opasta, sillä netistä ei ainakaan sellaista löydy.

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 21, 2008, 18:35:56 »
Jep, noita aikuisjoukkueita on muodostelmaluistelun puolella ihan useampia. Toiset joukkueet ovat mukana vakavammalla menolla, toiset ihan täysin hauskanpitoasenteella. Ihan loistava juttu minun mielestäni. Etenkin se seikka, ettei aikuisjoukkue tarkoita pelkästään hei-lopetin-luistelun-huippu-tasolla-siirryn-aikuisjoukkueeseen -joukkuetta, vaan että kyseessä on todellakin aikuisia ihmisiä ja taidot sen mukaisia.

Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä tuohon tekniikkaryhmään ja kysellä. Ainakin Oulun suunnalla (kun aikuisryhmä vielä oli) jäällä tehtävät jutut olivat ihan henkilökohtaisia, kun porukka oli niin eri tasoista. Osa oli luistellut enemmänkin, osa ei koskaan sitten ulkojäitä enempää. Ainahan sitä voi lähteä muodostelmaluistelun puolelle sinne EasyGlidersiin. Muodostelmaan ryhtyminen ei varmasti kaduta :)
syön sun pään.

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 25, 2008, 16:37:13 »
Itse luistelin kolmivuotiaasta viisivuotiaaksi, mutta kun kotipaikkakuntani harjoitusolosuhteet taitoluistelijoille olivat mitä olivat, (lue: huonosti hoidettu ulkojää) niin ei oikein napannut jatkaa pidemälle. Jokunen piruetti ja valssihyppy menivät siinä vaiheessa. Enää en edes osaa luistella taitoluistimilla, kun on ollut hokkarit jalassa 14 vuotta.
Luistelua on kyllä tullut äidin takia seurattua sitten ihan urakalla. ISU tuomari katsoo kaikki arvokisat ja silloin ei saa soittaa, pelata, nauraa tai muutenkaan aiheuttaa minkäänlaista häiriötä tai saa sapiskaa. Ja sitten taas jos äiti on ollut kisoissa, niin on katsottu koko lähetys keskittyneesti, jos vaikka sattuisi näkemään vilauksen tuomaripöydästä.
Ihan vaan mutsin kiusaksi, minun jääurheiluni on lätkä/ringettelinjaa, tosin niissäkään en ole koskaan kilpaillut.

Mutta lajia on kyllä oppinut arvostamaan, kun tietää miten paljon aikaa ja vaivaa siihen uhrataan. Ja arvosteluperusteet olen oppinut. Siinä vaiheessa kun siirryttiin max. 6.0 pistejärjestelmästä nykyiseen järjestelmään, tuli katseltua ja käännettyä ISU:lta tulleita DVD-levyjä.

Olisi kyllä mukava aloittaa uudestaan, ehkä vois kysellä onko paikallisella seuralla jotain aikuisjoukkuetta.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

Hockenheim

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2008, 17:25:44 »
Itse en harrasta taitoluistelua, täällä ei varmaan olisi mahdollistakaan, kun varmaan yksi ulkojää on ja sekin huonossa kunnossa aina. Seuraan kuitenkin lajia televisiosta talvisin laajalti, mutta yleensä katsominen on vain ja ainostaan naisten luistelua, koska muuhun en jaksa suunnata keskittymiskykyäni jostain itselleni tuntemattomasta syystä. Suosikkiluistelijoista mainittakoon suomalaisista Lepistö ja kansainvälisestä suosikkikaartista en juurikaan muista nimiä, nimimuisti kun on niin loistava.

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #25 : Elokuu 18, 2008, 17:47:26 »
Luistelu on aivan ihana laji! Olen harrastanu muodostelmaluistelua n. 9-10 vuotiaasta asti, tänä syksynä käynnistyi kahdeksas kausi. Olen koko urani luistellut samassa seurassa, tällä hetkellä kansallisissa junioreissa. Lisäksi olen muutamana parina edellisenä kautena ollut seuramme luistelukoulussa ohjaamassa pieniä luistelukoululaisia. Joku täällä muuten aiemmin kyseli että minkä ikäisenä piruetteja aletaan harjoitella, niin kyllä niitä aletaan opetella heti ku aloittaa, eli nuorimmat n. 3-4 vuotiaina. Samoin pieniä hyppyjä (kahden jalan) harjoittellaan myös ihan pienten kanssa, sekä paikaltaan että vauhdista.

Yksinluistelua en ole kauheasti seurannut, mutta viime kausi oli muodostelman puolella aivan ihana kun suosikki seniroijoukkueeni Rockettes voitti kaikki kipailunsa joihin osallistui. Itkimme kavreideni kanssa katsomossa jo SM-kisoissa ja myöhemmin MM-kisojen jälkeen kun saimme kuulla tulokset.

Sailunder

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Maaliskuu 15, 2009, 14:31:22 »
Mä oon harrastanu taitoluistelua omien laskujeni mukaan nyt jo 8 vuotta yksinluistelupuolella. Luistelu on kyllä joskus aika rankkaa, mutta ihanaakin se on. Luistelen Vantaalla EVT:ssä ja olen luistellut siellä aina, vaikka vaihtamis ajatuksia on kyllä ollut. Tällä kaudella luistelin debytanteissa, mutta tulevasta en vielä tiedä. Luistelu on niin <3333! :D

Poissa aiii

• se yksinäinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SkyKey55
« Vastaus #27 : Kesäkuu 22, 2009, 10:28:21 »
Harrastan muodostelmaluistelua. Aloitin sen joskus 8 vuotiaana,
eli aika vanhana, enkä ollut aiemmin käynyt mitää luistelukouluja tai semmoisia, kaveri opetti mua vähäsen. Nopeasti sitä sitten oppi kaikki perusasiat.
Yksinluistelijaks en ois halunnukkaan, koska hypyt ja piruetit ei oikein suju multa, ja ois joutunu menemään kisoissa yksin jäälle.
Muodostelmassa taas on koko joukkue samaan aikaan jäällä, ja se on mun mielestä kivempaa.
Jäällä on ihanaa olla, ja koko taitoluistelu on ihan mahtava laji. :)

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #28 : Tammikuu 29, 2011, 16:21:36 »
Taitoluistelu on todella kaunis laji. Voiko 14-vuotias alkaa harrastaa sitä vielä? Ja paljonko pitäisi treenata viikossa?
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Tammikuu 30, 2011, 12:13:47 »
Varmasti voi, Zabit (: Mutta se on sitten jotain ihan harrastusluistelua, kisaamaan (ainakaan yksärinä) tuskin pääsee. Jos löydät jostain jonkinlaisen ryhmän, jossa aloittaa, luultavasti harjoituksia olisi 1-2 kertaa viikossa. Ehdottomasti suosittelen! Jos motivaatiota löytyy, voit treenata itseksesi vaikka yleisöjäillä, ja päästä etenemään parempiin ryhmiin (:

Poissa Lumihiutale

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Tammikuu 30, 2011, 13:37:20 »
Taitoluistelu on todella kaunis laji. Voiko 14-vuotias alkaa harrastaa sitä vielä? Ja paljonko pitäisi treenata viikossa?

Mäkin oon 14-vuotias ja taitoluistelu kiinnostais mua, mut mäkään en tiiä kannattaako mun sitä harrastaa:// Näin keskellä vuotta ei kyllä uskalla mennä, mut jos syksyllä koittais ihan vaan harrastuksena:D

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #31 : Tammikuu 30, 2011, 15:21:43 »

Mäkin oon 14-vuotias ja taitoluistelu kiinnostais mua, mut mäkään en tiiä kannattaako mun sitä harrastaa:// Näin keskellä vuotta ei kyllä uskalla mennä, mut jos syksyllä koittais ihan vaan harrastuksena:D

Haa, aloitetaan se yhdessä :'> Jos se siis tän ikäisiltä vielä onnistuu, kehtaisko joku alan ammattilainen kertoa onnistuuko?

Ja diih tota mitä eroa on taito- ja muodostelmaluistelulla? o____O Olen tyhmä, tiedän.
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Lumihiutale

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Tammikuu 30, 2011, 15:30:09 »

Haa, aloitetaan se yhdessä :'> Jos se siis tän ikäisiltä vielä onnistuu, kehtaisko joku alan ammattilainen kertoa onnistuuko?

Ja diih tota mitä eroa on taito- ja muodostelmaluistelulla? o____O Olen tyhmä, tiedän.

Juu aloitetaan vain:D (anteeksi lyhyet viestini://)

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Tammikuu 30, 2011, 19:18:30 »
Siis taitoluisteluunhan kuuluu vaikka mitä (:

Yksinluistelu: Kiira Korpi sun muut (ajattelin että Korpi on ehkä ollut mediassa eniten esillä viime aikoina :D). Painopiste (ainakin ulkopuoliselle, itse en ole koskaan ollut yksäri :D) hypyissä. Tässä EM-kisojen lyhytohjelma. Yksinluistelussa jäällä ollaan - tittidiiii - yksin.

Muodostelmaluistelu: Sarjasta riippuen vähintään 12-16 luistelijan joukkue on yhdessä jäällä, luistelee muodostelmassa joko otteessa tai ilman (yritän vääntää rautalangasta, en tiedä onnistunko :D). Painopiste on hmm... kuvioiden muodoilla varmaan. Tässä suomalaisen Rockettesin vapaaohjelma.

Toivottavasti oli apua (:

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #34 : Tammikuu 30, 2011, 20:18:22 »
Semmoinen pikku lisäys vielä, että on olemassa myös jäätanssi ja pariluistelu, joissa siis luistellaan parina. Jäätanssi on nimensä mukaisesti tanssillisempaa ja pariluistelu taasen hieman akrobaattisempaa (isompia nostoja ja hyppyjä).
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Huhtikuu 12, 2011, 21:20:49 »
Siis taitoluisteluunhan kuuluu vaikka mitä (:

Yksinluistelu: Kiira Korpi sun muut (ajattelin että Korpi on ehkä ollut mediassa eniten esillä viime aikoina :D). Painopiste (ainakin ulkopuoliselle, itse en ole koskaan ollut yksäri :D) hypyissä. Tässä EM-kisojen lyhytohjelma. Yksinluistelussa jäällä ollaan - tittidiiii - yksin.

Muodostelmaluistelu: Sarjasta riippuen vähintään 12-16 luistelijan joukkue on yhdessä jäällä, luistelee muodostelmassa joko otteessa tai ilman (yritän vääntää rautalangasta, en tiedä onnistunko :D). Painopiste on hmm... kuvioiden muodoilla varmaan. Tässä suomalaisen Rockettesin vapaaohjelma.

Toivottavasti oli apua (:

Ehkä tärkein ero on kuitenkin siinä, että yksin luistelevilla keskitytään pääasiassa eri elementtien suorittamiseen ja sujuvuuteen, kun taas muodostelmaluitelussa keskitytään (lisäksi) ryhmän toimintaan(kuinka hyvin koko ryhmä toimii samalla tavalla ja kuinka yhtä aikaa). ;)
Pariluistelussa katsotaan samanaikaisuutta ja jäätanssissa rytmiä.(karkeasti eroteltuna, toki kaikkiin kuuluu elementit(=erilaiset temput(piruetit,hypyt,askelasrjat, nostot...) ja esittäminen myös)

Kun olen koko pienen ikäni lajia seurannut äidin mukana, niin laji on tavallaan tuttu. Itse olen onneksi yhtä notkea, kuin rautakanki ja hyvin pian taitoluisteluharjoitusten alkamisen jälkeen vaihdoinkin taitoluistimet ja mekot hokkareihin ja mailaan(jota jatkui siihen asti, kun hammas katkesi kolmannella luokalla :D). Mutta siis taitoluistelun teoriapuoli on ihan hyvin hallussa ja tykkään seurata.

Ja nykyisen pistejärjestelmän mukaan painopiste ei ole hypyissä, vaikka hypyt toki ovatkin elementtejä ja niistä saa pisteitä. Ainakin kansainvälisissä kisoissa mahdollisimmaan puhtaat suoritukset tuovat parhaat pisteet, jos vaikeustaso ei ole kauhean paljon matalampi kuin muilla.

Ja kun parikymppisellä ei kisauralle ole enää mitään mahdollisuuksia, voisi luistelun uudelleen aloittamista harkita jossain harrastelijaporukassa. Mukavaa urheilua se ainakin pienenä oli.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

essikissa

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Heinäkuu 07, 2011, 15:35:59 »
Harrastan muodostelmaa (siinä kilpailen jo) Ja yksärii... On ollu ehkä viidet tai kuudet kisat... Harmitti kun olin kipee just sillo ku oli kisat ;(
Luistelu on kivaa!!

Poissa Epolia

• puhpallurankesyttäjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #37 : Elokuu 04, 2011, 00:58:49 »
päätinpä nyt tänneki kirjotella : ) oon yksinluistellu öö..13 vuotta mutta lopetin kokonaan tänä vuonna. Olin viimmeisimpänä junioreissa, mutta jalat meni niin päätin että terveys ensin. Oon ohjannu luistelukoulussa 6 vuotta kohta ja nyt viime talvena kävin yksinluistelun seuratuomari kurssin eli kohta näette mut tuomarina jossain kisoissa :) tarkotus olis sieltä nousta ISU tuomariksi ehkä myös muokkaripuolelle ; )
"It matters not what someone is born, but what they grow to be" - J.K. Rowling

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #38 : Huhtikuu 25, 2012, 22:01:47 »
Harrastin muodostelmaa vielä 2 päivää sitten. Ja se oli ja on vieläkin koko elämäni. Harrastin minnu -sarjassa ja joukkueessa Ice Illusions, mikä on täysp**** joukkue.
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Hattaraprinsessa

• Pikkunoita jääräpää
  • Vuotislainen
  • Pottermore: miisaneen
« Vastaus #39 : Toukokuu 11, 2017, 18:58:05 »
Itse harrastan tällä hetkellä muodostelmaluistelua minoreissa. Olen luistellut seitsemän kautta ja kahdeksas starttasi n. kuukausi sitten. Aloitin luistelun suunnileen 5 vuotiaana. Olen istse kilpaillut vasta vaivaiset neljä vuotta ja odotan innolla sitä, että pääsen eteenpäin. Luistelen siis TTK:ssa. Viimekausi oli yksi ehdoton suosikkini sillä sioituimme hyvin jokaisessa kilpailussa ja pisteet olivat hyvät. Ja tulihan sieltä Rauman kutsukilpailusta kultainen mitalli :3

En ole kovinkaan perehtynyt yksinluisteluun ja aloitimme vasta viimekaudella kunnolla harjoittelemaan hyppyjä ja piruetteja. Itse osaan vasta ritin ja shalkovin (en ole varma kirjoitetaanko noin) niistä ns. vaikeammista hypyistä. Ja minulla on vielä kaikkien piruettejen kanssa ongelmia.

Toivon etten joudu lopettamaan luistelua sillä se on hyvinlähellä sydäntäni. :)
Warning! Olet astunut vaaravyöhykkeelle! Varo ärsyttävää ja hattarapäistä prinsessaa!

Miisaneen -> Hattaraprinsessa

Poissa Sieppilukee

• Vuotislainen
  • Pottermore: Melody Storm
« Vastaus #40 : Tammikuu 17, 2018, 21:45:49 »
Tälleen myöhässä löydän tämän keskutelun, mutta olen muokkari joka luistelee neljättä kautta. Meidän joukkueella on mennyt hyvin (luistelen kansalliset noviisit sarjassa.) Mites muilla on mennyt kausi? Ja vielähän on loppukisoihin aikaa.

Itseä ehkä vähän jännittää nousenko seuraavaksi kaudeksi ylemmässä sarjassa olevaan joukkueeseen. En toisaalta usko, että nousen, koska osan meidän joukkueesta on pakko nousta (ikärajat) ja siellä joukkuessa on jo paljon hyviä luistelijoita. Toisaalta alemmasta joukkueesta on pakko nousta tähän joukkueeseen ja vähän pelottaa, koska ne on semi nuoria.
Eli toisaalta toivon nousevani vaikken sitä usko, mutta mua myös pelottaa jos jään tähän joukkueeseen.