Kirjoittaja Aihe: Viulunsoitto  (Luettu 958 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
Viulunsoitto
« : Syyskuu 22, 2007, 11:11:32 »
Keskustelua viulunsoitosta, kiitos. Löytyykö ketään, joka soittaa viulua tai on edes joskus soittanut?

Muutama kysymys:
Kauanko olet soittanut?
Yksityinen opettaja vai konservatorio/musiikkiopisto?
Harrastatko muuta viulunsoittoon liittyvää, esim. musiikin teoriaa tai orkesteria?
Tympiikö soittaminen koskaan?
Oletko suorittanut tutkintoja?

Minä soitan viulua nyt neljättä vuotta konservatoriolla. Käyn siksi myös teoriatunneilla ja orkesterissa. Ole suorittanut tutkinnot 1/3 ja 2/3.
Soittaminen on yleensä ihan hauskaa, ainakin jos kappaleet ovat helppoja tai niitä on harjoitellut niin kauan, että ne menevät kuin vettä vaan... Jos kappaleita ei oikein osaa, ei soittaminenkaan ole kovin kivaa. Sitten vain pitää harjoitella ja harjoitella, vaikkei sitäkään aina jaksaisi... Hauskuus riippuu yleensä siitä, millä päällä on, joskus tekisi mieli soittaa viululäksyt, ja joskus taas ei ollenkaan. Joskus käy niinkin, että huomaan, etten ole soittanut laisinkaan, ja tunti on huomenna... Niin kävi esimerkiksi tällä viikolla. :)
Orkesterissa soittaminen on tosi hauskaa, varsikin silloin, kun kappaleet alkavat sujua ja soitto kuulostaa hienolta. Teoria tympii välillä ja pahasti, mutta siitä on paljon hyötyä, vaikka sitä ei aina tajuakaan. Kaiken lisäksi sieltäkin saa kavereita.

Minkälaisia kokemuksia muilla on viulunsoitosta? Sana on vapaa! :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2011, 09:11:00 kirjoittanut Lorainne »
Using the "are we", are we?

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Viulunsoitto
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2007, 16:16:10 »
Täytettyäni yhdeksän vuotta aloitin viulunsoiton Hämeenlinnan musiikkiopistossa, joka tätä nykyä kulkee nimellä Sibelius-opisto. Reilut seitsemän vuotta soitin, ja keväällä 2004 suoritettuani 3/3-tutkinnon lopetin tunneilla käymisen. Sen koommin olenkin vain lähinnä itsekseni soitellut. Opistovuosieni aikana totta kai suoritin teorian ja säveltapailun perustutkinnot, samoin yleisen musiikkitiedon ja soitin neljässä orkesterissa sitä mukaa, kun kehityin.

Soittovuosinani itse soitto oli vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta tykkäsin kovasti viulunsoitosta, mutta en sitten ikinä oikein jaksanut harjoitella. Sanoisin, että ihan kohtuuvauhtia suoritin tutkintoni, mutta en ikinä ollut mikään loistava soittaja. Jos olisin enemmän panostanut harjoitteluun, saattaisin nytkin jatkaa opistotasolla. Toisaalta olen ihan tyytyväinen siihen, että perustaidot kuitenkin ovat hanskassa.

En oikein pitänyt matineoista ja muista, joissa jouduin soittamaan yksin tai säestäjän kanssa. Minua jännitti sen verran paljon, että käteni alkoivat tärisemään kesken soiton, ja se taas vaikutti saundiin ja saattoi aiheuttaa epävireyttä, joka taas raastaa korviani. Absoluuttisesta sävelkorvasta on välillä haittaa :D Enemmän tykkäsin soitella orkesterissa. Kamariorkesteri oli varmasti suosikkini, vaikka en ehtinyt siellä soittamaan kuin sen viimeiset puoli vuotta mitä opistolla enää olin. Orkesterissa vain oli niin hienoa soittaa porukassa ja samalla kuulla, kuinka kaikkien jousien melodiat muodostivat yhdessä upean kappaleen.

Nykyään tosiaan soitan itsekseni silloin kun huvittaa. Vanhoja kappaleita tulee soiteltua, tosin viime vuonna keksin lainata kirjastosta Giuseppe Tartinin Paholaistrillin ja opetella sitä. Osa kappaleesta taitaa mennä taitojeni yli, mutta ei se mitään. Lukion kakkosvuonna osallistuin musiikin bändikurssille, jolla sitten harjoittelimme muutaman biisin, ja joista yhdessä soitin viululla soolon.

Toisaalta harmittaa, että lopetin tunneilla käymisen, sillä yli kolmen välivuoden jälkeen voi olla vaikeaa enää jatkaa eteenpäin. Olenkin todennut olevani jatkossa pelimannimuusikko :D Toisinaan sitä pääseekin soittelemaan vanhojen sukulaisten syntymäpäiville. Vanhat ihmiset näyttävätkin kovin arvostavan sitä :P

minävaan

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2007, 15:52:56 »
Kyllä soitan viulua jo hmm... kahdeksatta vuotta Joensuun konservatoriolla. Aloitin soittamisen kun menin ensimmäiselle luokallle ja nyt olen kerinnyt suorittaa 1/3 ja 2/3 tutkinnot. Ensi syksynä olisi tähtäimessä 3/3 tutkinto(noinkohan onnistuu). Käyn myös orkesterissa joka on ihan ok ja teoriassaa joka todella tylsää :P
Aluksi soitin paljon, mutta nyt harjoittelu on jäänyt vähemmälle, vaikka pitäisi soittaa enemmän :P Joskus tuntuu ettei opettajakaan oikein jaksa kun jumitamme samassa kappaleessa koko ajan... Kyllähän tuo välillä vähän tympii kun ei huvittaisi soittaa ja lopettaminenkin kävi mielessä vuosi sitten, mutta päätin suorittaa ainakin 3/3 ja katsoa sitten. Kuitenkin viulun soitto on mukavaa, vaikka välillä vähän ongelmia onkin :D

jaajee

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2007, 11:03:47 »
Minäkin soitan viulua. Aloitin 5 vuotiaana ja soitan nyt kymmenettä vuotta. Olen suorittanu 1/3 ja 2/3 tutkinnot. 3/3-tutkinto on pitänyt suorittaa jo monta kertaa, mutta opettaja aina sanoo että olen vielä niin nuori ettei mitään kiirettä (olen kyllä 14 että en nyt mitenkään liian nuori siihen).  Ensi keväänä olisi tarkoitus se sitten suorittaa. Soitan viulua Kotkan musiikkiopistossa. Harjoittelen yleensä joka päivä vähän. Käyn myös teoriassa ja orkesterissa. Orkesteri on kamariorkesteri, mutta se on tauolla nyt tämän syksyn. Minulle vain ilmoitettiin se eikä mitään syytä sanottu. Epäilen kyllä sitä että eivät saanneet sinne tarpeeksi soittajia. Se oli pari kertaa nyt syksyllä ja kummallakin kerralla oli 7 soittajaa mukanan. Keväällä sen olisi tarkoitus jatkua. Tai ainakin silleen luvattiin. Teoriassa olen suorittanut 1/3:n, 2/3 A:n, 2/3 B:n, 3/3:n, YMT:n ja nyt olen Säveltapailu ykköstä suorittamassa. En kyllä tiedä jaksanko sitä. Lopettaisin jos vain voisin, koska se on tylsää ja vaikeaa eikä minulla ole mitään mielenkiintoa siihen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2007, 09:15:53 kirjoittanut jaajee »

mmayy

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2007, 12:31:53 »
Heii, muitakin viulisteja löytyy! Hyvä. :>

Olen soittanut viulua muistaakseni nyt kymmenen vuotta. Voi olla että olen soittanu yksitoistakin. En ole varma.

Opettajani on musiikkiopiston ihan normaali opettaja. :D (älkää kysykö mitä tarkoittaa normaali opettaja :D) Samalla opettajalla olen ollut alusta lähtien. Käyn myös sibeliusakatemian opettajalla n. kerran kuukaudessa. Olen kehittynyt sen kautta nopeammin ja hyviä vinkkejä soittamiseen on tullut.

Tällä hetkellä joka maanantai-iltanan joudun menemään teoriaan. huoh. niin tylsää kuin se onkin. No, onneks nyt meneillää ymt (yleinenmusiikkitieto, jos joku ei vielä sitä tiennyt. :> ) joten kyllä se aika siellä istuessa ja kalenterin sotkemisella menee melko nopeasti.
Orkesterissakin soitin puoli vuotta mutta en enää jaksanut, sillä kappaleet olivat mielestäni aika vaikeita, eikä vain yksinkertaisesti jaksanut kolmea tuntia soittaa joka torstai-ilta klo 18.oo-21.oo, joten päätin keskeyttää sen.

Nykyään minulla on tullut sellaisia jaksoja ettei soittaminen kiinnosta pätkääkään enkä saata harjoitella pitkään aikaa kunnolla, mutta välillä taas tulee sellanen olo et nyt on pakko saada soittaa. Hyvä keino purkaa tunteitaan siihen. :> Senkuu vaa soittaa eikä aattele muuta kun sitä soittamista niin unohtaa huolet ym. jutut mitkä painavat mieltä.

Olen suorittanut viululla 1/3, 2/3 ja 3/3 ja nyt olis tarkotus n. kuukauden päästä suorittaa iso ykkönen. Pitäs vaa jaksaa nyt syyslomallakin harjoitella ahkerasti tutkintoa varten, mutta aitaa olla että en jaksa.

Mutta tsemppiä soittoonne ja hyvää syksyn jatkoa! :) soitelkaa paljo. ;>>

Cofié

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2008, 09:38:49 »
Täälläkin on yksi viulisti!
Olen soittanut 9(?) vuotta, melkein 10 (olen 13). Aloitin siis soiton noin 4 vuotiaana.
Opiskelen Joensuun konservatoriolla. Opettajani on vaihtunut kerran omasta tahdostani.
Soittaminen tökkii todella pahasti ja suorastaan inhoan ja vihaan sitä. Kuitenkin siitä on tullut tapa ja on kiva, että koulussa on joku juttu millä voi hieman leveillä ;> Lopettaisin, mutta olen soittanut niin kauan, että kaikki 'työ' olisi tavallaan mennyt hukkaan jos lopettaisin.
Suoritan tällä hetkellä 3/3sta, hiihtoloman jälkeen on tutkinto.
En harjoittele kotona ollenkaan (hävettää suorastaan sanoa), kuin tutkintojen edellä. Onnistun kai paremmin jos jätän viimetippaan. Ja viulunsoitto ei ole minulle liian vakavaa. Tärkeintä ois päästä nyt se tutkinto vaan läpi :)
Teoriat olen käynyt kaikki perustason. Vielä 3 säveltapailu on suorittamatta. Tänä vuonna pidän välivuotta teoriasta ja säveltapailusta, mutta ensi syksynä olisi tarkoitus tuo yleinen musiikkitieto suorittaa pois.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2008, 17:54:33 »
Minä soitin viulua viime syksyyn asti, kunnes sitten lopetin tunneillakäymisen. Ei vain enää iskenyt. Ehdin soittaa kymmenisen vuotta. Eikä lopettaminen tullut hetken mielijohteesta, sillä soittaminen (ja erityisesti harjoittelu) oli tökkinyt jo pari vuotta. Ehdin syksyllä käydä muutamalla tunnilla ennen kuin päätin, ettei ole järkeä jatkaa. Lopettamisen jälkeen on viuluun tullut tartuttua erittäin harvakseltaan, jos ei tosiaan ole mitään parempaa tekemistä. Jotenkin se ei vain jaksa kiinnostaa niin paljon, että soittelisin huvikseni, eikä ole oikein mitä soittaakaan. Tartun niin paljon mieluummin kitaraan tai bassoon jos soitatuttaa! En silti ole halunnut vielä myydä viuluani, koska sitten sitä ei enää voisi soittaa ollenkaan. Ja sitä paitsi, mummoni on aina kovasti tykännyt viulunsoitosta, ja joudunkin hänen mielikseen soittamaan jossain juhlissa silloin tällöin. Ongelma on se, ettei minua suuremmin huvita, eikä minulla ole koskaan mitään valmista soitettavaa, enkä kuollaksenikaan kehtaisi harjoitella :P Eli lopputulos on yleensä jotain ei-niin-imartelevaa...

Yksi selvä heikkous minulla on aina ollut se, etten ole ollut mukana juuri minkäänlaisessa orkesteri- tai yhteismusisointitoiminnassa. Siitä on ihan selkeä hyöty, sillä olen hirveän epävarma soittamaan yhdessä muiden kanssa! Muutenkin kun olen aika epävarma soittotaidoistani. Ja primavistataitoni on ihan nollatasoa, eli on kamalan vaikeaa lähteä vain soittamaan, minulla ei koskaan ole mitään hajua oikeasta temposta tai rytmistä, jollei joku ensin näytä minulle! Meidän paikkakunnalla vaan ei ole tarjolla mitään orkesteria, ja se on sääli, sillä sen pitäisi kuulua jokaisen pikkuviulustin ohjelmaan alusta pitäen, minun mielestäni.

Yksi syy siihen, etten jaksa viulua soitella, on varmaan se, kuinka herkästi se kuulostaa rumalta. Näin kun ei harjoittele ja soittaa jotain kerran kahdessa kuukaudessa, ei se kuulosta oikein nautittavalta. Viulu kun on aika hankala soitin, siitä saa niin helposti rumaa ääntä aikaiseksi; On helpompi soittaa jotain pianoa tai vaikka tuota sähköbassoa, kun siinä se ääni kuulostaa siltä miltä pitääkin kun oikeasta välistä painaa, eikä sinne päin :D Oikeastaan syytän opettajaani jollain tasolla oppimattomuudestani, sillä vaikka vähäinen harjoittelu onkin yksi syy, myös opettaja merkkaa paljon. Minä saatoin soittaa monta vuotta jotain samaa kappaletta edistymättä juuri lainkaan, koska kyllähän se nyt tappaa kiinnostuksen jos aina samaa pitää veivata! Hän aina vain puhui, että sitten tehdään sitä ja sitä, mutta koskaan ei kuitenkaan tehty mitään. Ja vibraattoakaan ei käytetty koskaan. Oli hän sen minulle opettanut, mutta koska sitä ei tunneilla juuri käytetty, on se minulle edelleenkin vaikeaa. Ja soittohan ei kuulosta miltään ilman kunnollista, toimivaa vibraattoa - jälleen yksi syy, miksi en tykkää soittaa viulua. Onhan se toki joskus ollut mukavaa, en muuten olisi kymmentä vuotta jaksanut. Mutta mitä vanhemmaksi tuli, sitä enemmän huomasi miten paljon jäljessä olin suurinta osaa muista, eikä se ainakaan ollut omiaan nostamaan soittointoani.

Eli, mitä voidaan todeta? Ollakseen hyvä viulisti, on pakko harjoitella ja tykätä siitä mitä tekee - ja minun kohdallani kumpikaan ei toteutunut.
Humor me.

minävaan

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2008, 20:19:53 »
Jep,jep tuttuja tuntemuksia löytyy...Saanko udella sinulta Cofie että kenellä opettajalla soitat, koska itsekin käyn tunneilla Joensuun konservatoriolla ja kiinnostaisi tietää kuka opettajasi on. Itsekin olen miettinyt opettajan vaihtoa, mutta kuitenkaan se ei ole vielä vaihtunut. Tuntuu että alkaa olla vähän kyllästynyt ja se johtuu myös siitä varmasti että olemme jumittaneet samassa kappaleessa yli vuoden. Nyt kun minulla oli sijainen n. kuukauden tunnuin saavani uutta intoa soittamiseen ja nyt taas vähän "masentaa" kun oma openi tulee takaisin. Aion kuitenkin vielä sinnitellä 3/3 asti.(Muuten soitatko missään orkesterissa, itse soitan sinfonietassa)
Siis jos voit vastata olisi kiva kuulla sinun muitakin mielipiteitä konsasta :P

Cofié

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Maaliskuu 12, 2008, 15:05:55 »
Lähetin yksäriä sulle opesta.
Uintiharkat puskee orkesterin päälle, ja mieluummin uinti kuin orkesteri (aina välillä), mutta käyn silloin tällöin myös Sinfonietassa.
Itseasiassa mitä olen huomannut, todella harva pitkään soittanut enää pitää viulunsoitosta!

Joensuun konservatorio - en tiedä tasosta, jotkut opettajat on vaativampia, ja en voi sanoa opetusta huono tasoiseksi, jos en itse harjoittele yhtään. Tutkintokin on ihan lähellä, mutta pariääniasteikot on vielä ihan hakusessa (=en muista ulkoa). Ihan ookoo se kai on, rakennukset kyllä on aika vanhoja (varsinkin joenpuoleinen, vaikka se vastikään maalattiinkin).

Kurisu

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2009, 20:19:55 »
Aloitin viulunsoiton ekalla ja olen siis soittanut 7 vuotta .
Mullakin uinti harkat puskee orkesterin päälle..kävin kyllä sitä 2 vuotta ja nyt on ollut sitten 2 vuoden tauko Viulu opettaja kyllä jaksaa muistuttaa että pitäisi käydä mutta ehkä vois luistaa vielä vuodella kun on vielä musiikin teoriakin suorittamatta (jäin kakkosesta "luokalleni").

Cofié

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2009, 04:10:08 »
Ihanaa kaikki teoriat 3/3 asti käyty ja kaikki ekalla läpi.
3/3 on myös viulusta suoritettu - jee, taisin kolmosen siitä saada :'D

Pianpa syksyllä taas jatkuu nuo viulutunnit sekä orkesteri. Mietityttää mitä ohjelmistoa on nyt syksyllä, sittenpä sen näkee.

Joskus olen käynyt musiikkileireillä viulun kanssa, mutta nyt pariin vuoteen ei ole tullut sitten mentyä, on ollut miellekkäämpääkin tekemistä, vaikka musiikkileirit on kyl aina ollu hirmu kivoja!

Minyaww

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2009, 13:40:53 »
Olen soittanut viulua 9 vuotta paikkakuntani musiikkiopistossa. Monta kertaa olen tahtonut lopettaa, mutta aina vaan olen jatkanut. Viime keväänä vihdoinkin suoritin 3/3, vaikka oli tarkoitus jo viime vuonna soittaa se. Nyt tänä lukuvuonna olisi tarkoitus suorittaa tolppa ykkönen, saa nähdä, että riittääkö aika ja kiinnostus harjoitella tarpeeksi.

Teoriaa olen käynyt 1/3, 2/3 ja 3/3 sekä säveltäpailun ja teoria ykkösen. Lisäksi olen ollut kansalaisopiston yleisessä musiikkitiedossa, joka oli pakollinen.

Soitan musiikkiopiston jousiorkesterissa, jossa soittaa myös jonkin verran ammattilaisia. Olen siis orkesterin pikkuisia. Orkesterimatkoilla olen ollut Isossa-Britanniassa, Romaniassa ja Moldovassa. Juuri nyt olen lähdössä harkkoihin, harjoittelemme moldovalaisten vastavierailua varten.

Jonkin verran olen harkinnut ammattilaisviulustiksi kouluttautumista, mutta tuntuu siltä, etteivät taitoni riitä. Minusta ei myöskään olisi mukavaa viettää iltoja konserteissa ja harjoitella jatkuvasti. Viulunopettajaa minusta ei ainakaan tulisi, se veisi hermot :D

Bellax

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Syyskuu 17, 2009, 16:26:51 »
Kas vain, muitakin viulisteja täällä. :)

Eli tässä vastaan kysymyksiin:
Kauanko olet soittanut?
-Hmm... Noin 8 vuotta.
Yksityinen opettaja vai konservatorio?
-Olen musiikkiopistossa.
Harrastatko muuta viulunsoittoon liittyvää, esim. musiikin teoriaa tai orkesteria?
-Joo, teoriaa ja orkesterissakin käyn. Orkesterissa soitan ykkösviulua.
Tympiikö soittaminen koskaan?
-Hmm, eipä oikeastaan. :)
Oletko suorittanut tutkintoja?
-Juu, 1/2, 2/2 ja nyt keväällä 2010 suoritan 3/3.

Muuten, kannattaa kokeilla soittaa Twilightista tuttua biisia Bella's Lullaby viululla. Se on melko helppo, vaikka pitääkin mennä asemiin aika paljon. Ihanalta kuulostaa! :)

Cofié

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2009, 20:49:00 »
Muuten, kannattaa kokeilla soittaa Twilightista tuttua biisia Bella's Lullaby viululla. Se on melko helppo, vaikka pitääkin mennä asemiin aika paljon. Ihanalta kuulostaa! :)

Oi, tiedätkö mistä tähän olisi mahollista saaha nuotteja? :)

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #14 : Syyskuu 18, 2009, 21:30:22 »
Oi, tiedätkö mistä tähän olisi mahollista saaha nuotteja? :)

Mitä tuossa googlailin, niin Fazer-musiikilta saa ainakin tilattua. Katsopas vaikka f-musiikki.fi ja laita hakusanaksi Twilight niin löytyy viululle. :) Ja kun tuollainen on olemassa, niin kirjastosta saattaa myös löytyä (paitsi ei välttämättä viululle, mutta pianonuotit ovat ainakin yleisiä, mutta siitä vain nappaat ylimmän äänen niin siinähän se on!) Ja fazer-musiikin vihkossa tulee myös cd mukana. :)

Mira

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2009, 15:28:33 »
Soitan viulua konservatoriolla, vasta kolmatta vuotta kylläkin. Käyn teoriassa kerran viikossa ja orkesterinkin pitäisi alkaa tänä vuonna. Joskus on vähän tylsää soittaa, jos läksyt on liian helppoja/hankalia, mutta yleensä ihan kivaa. Oon suorittanut 1/3 teoriasta ja soitosta. (:

Koulun vanhempainillassa joudun soittamaan kai jonkun kappaleen, mutta en onneksi yksin. (:

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2009, 03:46:47 »
Kuten olin syksyllä 2007 tähän ketjuun kirjoittanut, tosiaankin lopetin musiikkiopistolla käymisen vuonna 2004. Nyt kuitenkin viime vuonna muuttaessani opiskelujen takia toiselle paikkakunnalle äitini ehdotti, että pyrin paikalliseen musiikkiopistoon avoimelle puolelle soittamaan viulua. Sangen mielenkiintoista aloittaa viulunsoitto uudestaan yli neljän vuoden tauon jälkeen. Sain kuin sainkin paikan avoimella puolella, ja siellä soitin sen yhden lukuvuoden, kunnes viime keväänä päätin hakea samaan opistoon viralliseksi oppilaaksi opistopuolelle. No, ilman erityisiä soittonäytteitä tämäkin homma onnistui, ja tänä syksynä aloitin kyseisessä opistossa virallisena oppilaana, tavoitteena tolppa ykkönen (vai millä nimellä tuo tutkinto tätä nykyä onkaan) vielä ehkä parin vuoden sisään.

Musta tuntuu, ettei mun taitoni olleet ihan hirveästi ruostuneet sitten 3/3 tutkinnon - paremmaksi ne nyt tietenkään eivät olleet voineet kehittyä neljän vuoden soitan-silloin-kun-tuntuu-siltä -kauden jälkeen. Jonkin aikaa tunneilla käytyäni tosin huomasin jotain pikkujuttuja, joita en muista aiemmin minulla olleen: kallistan jousta turhankin paljon, aivan kuin yrittäisin aina soittaa hiljaa, ja vasemman käden peukalo on aina toisinaan vähän väärässä asennossa.

En vieläkään tiedä haluanko oikeasti jatkaa viulistina vai en. Neljän vuoden tauko aktiivisesta soitosta ei kauhean hyvää tehnyt sitä ajatellen, mutta toisaalta ehkä kovalla työllä vielä pääsisi sille tasolle, missä minun ikäisteni nuorena soittamaan aloittaneiden pitäisi suunnilleen olla. Kuitenkin pidän viulunsoitosta, rakastan biiseissä olevia viulusooloja, barokkimusa on ehanata ja haavenani on joskus osata tiettyjä kappaleita täydellisesti. Ongelmani on se, että olen edelleen julmetun laiska harjoittelija :D

Onko vuotislaisten joukossa muita, jotka ovat soittaneet viulua, mutta pitäneet taukoa välissä ja jatkaneet jälleen?

Poissa Odotum

• Poni
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #17 : Lokakuu 23, 2009, 10:38:05 »
Minä! Soitin viisi vuotta ja suoritin 2/3 :n. Sitten lopetin. Nyt neljän vuoden jälkeen aloitin uudelleen, ja ensi keväänä tarkoitus tehdä 3/3. Nyt on jotenkin paljon enemmän motivaatiota harjoitella. Oli mullakin monia juttuja joita olin unohtanut, mutta tänä syksynä olen  päässyt "kärryille" kokoajan enemmän ja paremmin.
Nyt kun vielä olin kuuntelemassa Jyväskylän XII viulukilpailuja monissa erissä ja niin vanhempien ja nuorempienkin sarjassa, niin sai lisää vielä innostusta. Itseasiassa vanhempien (yli 14.v) finaali oli keskiviikkona tuossa teatteritalolla.

Olen miettinyt että mitäs jos olisi soittanut kokoajan - olisi nyt paljon parempi. Mutta ehkä mun kuului pitää se tauko, koska mua ei soittaminen silloin lopettaessa tosiaan kiinnostanut, ahdisti enemmänkin.
aaaaaaaaaaaaaaa lol

Poissa Kilppari

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #18 : Huhtikuu 12, 2010, 22:34:57 »
Olen soittanut viulua melkein 12 vuotta ja olen nyt musiikkiopistotasolla Kirkkonummella. Aloitin 4-vuotiaana ja orkesterissa soittamisen aloitin 6-vuotiaana. Nyt olen kolmannessa orkesterissa ja Teoria I opinnot ovat meneillään. Esiinnyn usein matineoissa ja konserteissa. Yleensä soitan piano säestyksenäni, joskus olen itse säestämässä esim. kuoroa.

Välissä oli noin vuoden jakso, jolloin harjoittelin huonommin (ennen 2/3 ja 3/3:sta). Sitten tajusin ettei edistystä tapahdu, jos harjoittelee vain n. 30 min viikossa, joten nykyään harjoittelu määrä on 2-3,5 tuntia viikossa. Lisäksi olen ostanut elokuvamusiikkia (Taru sormusten herrasta, Pirates of the Caribbean ja tietysti Harry Potter) ja soitellut niitä mukana olevan orkesteritaustan kanssa. Välillä ei jaksaisi raahautua viulun ääreen, mutta kyllä sen aina nostaa sieltä kotelosta ja parin ensimmäisen minuutin jälkeen soitto luistaa taas hyvin. :) Kun on tavoitteita, niin kyllä silloin jaksaakin tehdä jotain asian eteen. :D
I love dragons.

Poissa Ringella

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2010, 20:55:47 »
Onpas paljon viulisteja. :)
Itse aloitan soittamaan nyt yhdeksättä vuotta. Kyllähän se välillä alkaa tympimään, kun ei jaksaisi oikein harjoitella. Mutta onhan se hieno taito ja olen iloinen että osaan sen. En ole halunnut käydä teorioissa ja muutamaan vuoteen konserteissakaan ja kamarimusiikki jäi jo ajat sitten, sillä harrastan joukkueurheilua ja alkaa viikkokalenteri olla jo aika täysi, eikä oikein ole mielenkiintoa niihin. Mutta tarkoitus olisi ensi lukuvounna suorittaa toinen tutkinto. Käyn siis musiikkiopistossa tunneilla. Ja yhden teoriankin olen tainnut suorittaa mutta siitä on jo aikaa...

Poissa Wizardine

• Fletkumato
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ElmWing25933
« Vastaus #20 : Heinäkuu 30, 2010, 18:41:39 »
Olen soittanut musiikkiopistolla noin 9 vuotta. Käyn myös sekä teoriassa että orkesterissa. Teoriassa olen ollut 5 vuotta, orkesterissa ehkä 7 vuotta. Soittaminen tympii silloin, kun kotona harjoitellessa joku kappale ei vain ota mennäkseen oikein... Olen suorittanut tutkinnot 3/3:een asti, parin vuoden sisään pitäisi suorittaa iso 1 -kurssi. Turhauttavia hetkiä lukuunottamatta viulunsoitto on mielestäni ollut oikein mukava harrastus, ja haluaisin vielä kehittyäkin siinä huomattavasti. ;D
Mischief managed!

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2010, 13:37:12 »
Minä soitin vaivaiset 2 vuotta. Kävin yksityisellä "opettajalla", siis eräs naapuri, joka oli soittanut vaikka miten monta vuotta.
Pidin kyllä viulun soitosta paljon. Vihasin soittaa korkeita ääniä, kun en saanut niitä puhtaiksi. Ja ne kuulostivat kauheilta.
Lopetin kuitenkin nopeasti. Jouduin soittamaan koulun joulujuhlaan soolona. Biisi meni täysin niilä korkeimmilla kielillä (siis muistan minkä nimiset ne oli.. *köh*). Biisi oli outo. Sain pari viikkoa aikaa opetella. Ehkä joku ymmärtää, ettei se mennyt kovin hyvin. Varsinkin, kun kädet tärisi janoh.. viulussahan se häiritsee jonkin verran.
Tämän nöyryytyksen jälkeen en ole viuluun kovin monesti koskenutkaan. Pidin siitä paljon, mutta tuo vei innon täysin.
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Mameha

• Peilijään uurtaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2010, 16:59:00 »
Ihana nähdä, että täällä on näin paljon viulisteja! :) Täältä tulee yksi viulisti lisää.

Olen soittanut viulua nyt noin 13 vuotta, mikäli äkkiä oiken laskin. (Yleensä, kun joku kysyy, meinaan ensin sanoa kymmenen vuotta, kunnes tajuan, että olen oikeasti niin ikäloppu, että olen soittanut jo 13!) Kipinä aloittamiseen tuli kotoa, äiti kun on viulunsoitonopettaja. Ensimmäiset vuodet soitin yllättäen hänen opetuksessaan, kunnes ei enää synkannut vaan alkoi pienen oppilaan räiskyvä luonne tulla tielle. Äitihän ei minua neuvo! Vaihdoin sitten opistolle ja vähän ajan päästä Tampereen konservatoriolle. Siellä olen nyt melkoisen kauan jo soittanut. Harjoittelemaan oikeastaan opin vasta viime vuonna, tai tässä pikku hiljaa neljän viime vuoden aikana ja edelleen opin. Ensimmäiset kymmenen vuotta meni "pelkällä lahjakkuudella" ja minimaalisella harjoittelulla. Seiskaluokan aikoihin soittaminen tuntui niin tylsältä, että meinasin lopettaa, mutta äidin kannustuksella (kadut jos lopetat nyt) jatkoin. Ja nyt motivaation jälleen löydyttyä huomaan, että todellakin olisin katunut, jos olisin lopettanut.

Tutkinnoista on tullut suoritettua kaikki D-tutkintoon (siis iso ykkönen) asti. D:n tein viime keväänä ja nyt sitten innolla uusia kappaleita soittamaan. Teoriat olen myös käynyt kaikki, mitkä vain pystyy olematta ammattiopiskelija. Tre:n konsalla se tarkoittaa Musiikin perusteet -kurssien 1-7 suorittamista. (Ihanaa, nyt olen vapaa!). Soitan myös konservatoriomme kamariorkesterissa ja se on aivan huippua! Osa orkesteristamme on ammattiopiskelijoita ja loput ovat muuten vaan "pitkälle edenneitä", joten taso on melko korkea. Myös kapellimestari on loistava. Se on motivoivaa, sillä sitä voi kuunnella ajatuksella Hei, täähän kuulostaa ihan musiikilta! Lisäksi on kiva, että orkesterimme harjoitukset ovat periodeina eli n. 2 viikkoa puolessa vuodessa on intensiivinen jakso harjoituksia ja konsertit ja loppulukukautena ei mitään. Toimii minusta paremmin, kuin joka keskiviikko orkesteriharjoitukset -pakkopulla.
Wow! We're identical!

Poissa wayr

• really sick apple
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 08, 2011, 22:25:53 »
Juhuu, minä myös! 12 vuotta olen soittanut ties missä ja nyt sitte viidettä vuotta konservatoriossa :) eihän se soittaminen ole aina mitään kivaa munkaan kohdalla. välillä sitä on menty kiukkua tuhisten tunnille ja joskus itkettykkin, mutta kyllä olen onnelline kun en oo luovuttanu :DD
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2013, 22:36:09 kirjoittanut wayr »
We are meeting for the first time,
We might never meet again, you and me.

vanilladream

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 10, 2011, 11:24:00 »
Jaahas, viulua minäkin soitan ;D

Kauanko olet soittanut? -Kohta 12 vuotta.

Yksityinen opettaja vai konservatorio? - Olen musiikkiopistossa opettajalla.

Harrastatko muuta viulunsoittoon liittyvää, esim. musiikin teoriaa tai orkesteria? - Juu, olen kamariorkesterissa. Sekä myös nyt syksyllä aloitan musiikkitiedon.

Tympiikö soittaminen koskaan? - No, jos ei joku kohta kappaleesta mene millään oikein niin sitten voi pieni suuttumus tulla. :D

Oletko suorittanut tutkintoja? - Kyllä, 1/3, 2/3 ja 3/3 -tutkinnot. D-tutkinto on tässä kohta käsillä, sitä odotellessa. Sitten olen myös suorittanut kaikki perustason teoriat (1,2,3).

Orkesterin kanssa käytiin juuri kiertueella Puolassa ja Liettuassa, Latvian ja Viron läpi ja suunnitteilla on kai matka Italiaan tai Irlantiin... :))

//muoks. täytyihän sitä vielä kysyä, että te, jotka olette suorittaneet 3/3 tutkinnon, mitä saitte arvosanoiksi? Itse sain prima vistasta 5/5 ja muusta tutkinnosta 4/5, kuulemma oli lähellä saada koko tutkinnosta 5/5 . ;)

hei, ja ihan huvikseen tällaista galluppia:
Minkä kokoinen viulu sinulla on?
Minkä merkkinen?
Viulu ja jousi; mitä hintaluokkaa?
Minkä merkkinen jousi sinulla on?
Mistä ostetut viulu&jousi? 
Mitä muuta omistat viululle (sordiino, kosteutusmato tms.)?

Itselläni on kokoviulu 4/4 Ernst Heinrich Roth (Stradivarius Model) -viulu sekä Dörflerin jousi, viulu hintaluokkaa 6000-7000 euroa, jousen ovh. noin 1000 euroa. Ostettu Kaisaniemen F-Musiikista. Viulun ja jousen lisäksi minulla on tietenkin kotelo, nuottiteline, ja myös sordiino sekä kosteutusmato, joka pitää kotelon kosteutuksen sopivana.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2011, 12:07:58 kirjoittanut vanilladream »