Kirjoittaja Aihe: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?  (Luettu 56045 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lenune

• Viipaltaja
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« Vastaus #75 : Tammikuu 07, 2008, 16:15:45 »
Harryn olisi pitänyt kuolla! Varsinkin nyt olen sitä mieltä, kun olen lukenut kirjan lopun, joka oli järkyttävän huono. Mieluummin olisin lukenut kuinka Harry kuolee, kuin kuinka hän elää elämänsä loppuun niin onnellisena, että hellantuuteli sentään. Lisäksi kuolema olisi lopettanut sarjan kerralla, eikä kenenkään olisi tarvinnut jäädä elättelemään toiveita, jos Rowling vielä kirjoittaisi Harry Potteria.

Harry Potter sarja on mahtava, jokainen kirja on mahtava, lopunkin olisi pitänyt olla mahtava. Mutta sitä se ei ollut. Harry jäi henkiin, Hermione jäi henkiin, Ron jäi henkiin, Ginny jäi henkiin, ja Voldemort kuoli, jippii. Kaikki jäivät henkiin, tosi hienoa. Olin todella todella yllättynyt, että edes Fred kuoli. Siis uskomatonta. Olisi Rowling mielestäni voinut mieluummin tappaa jonkun kolmesta päähenkilöstä kuin toisen kaksosista, jotka tottakai ovat lukijoille läheisiä hahmoja, itselleni erityisen, mutteivat kuitenkaan niitä tärkeimpiä.

Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin. Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä. Loppu tavallaan mielestäni myös nosti Harryn jotenkin inhimillisyyden yläpuolelle, mikä vei häneltä uskottavuuden ja inhimillisyyden, joka hänessä oli vielä aiemmissa kirjoissa.

Enkä sitten tiedä tuosta, menisikö into lukea kirjoja uudestaan, kun tietäisi Harryn kuolevan. Voisi mennäkin, mutta meni itseltä huolimatta siitä, ettei Harry kuollut. Hetkeksi aikaa ainakin, palasi onneksi takaisin, ehdin jo huolestua :D Mutta Rowlingin kirja, Rowlingin hahmot, Rowlingin ratkaisut.
"Tuohan kapteenillesi tuo horisontti." Jack kehotti rakkaitaan, miestä ja laivaa.

Varo liittymästä heihin, jotka usko eivät enää mihinkään. - CMX

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #76 : Tammikuu 16, 2008, 20:12:58 »
Muistan, kuinka itkin silloin (vuolas itkemiseni kirjan aikana saattoi johtua vähäisistä yöunista. Väsyneenä kun itkee helpommin), kun Harry käveli sinne metsään kuolemaansa. Harry ei minusta ole sellainen itsensä uhraaja tyyppi, mutta hän kuitenkin tiesi, että Voldemort ei lopeta, ennen kuin saa hänet tapetuksi. Hän tiesi myös, että muuta kyllä tappelevat hänen puolestaan loppuun asti. Harry oli kuitenkin jo aikaisemmin jossain kirjassa muistaakseni päättänyt, että ei anna muiden enää kärsiä (kuolla) hänen takiaan. Ehkä tämä osaltaan selittää sitä.
Minusta oli kuitenkin hyvä, että hän ei antautunut heti niille ensimmäisille kuolonsyöjille, jotka häntä odottivat, vaan meni itse suoraan Voldemortin luokse. Harmitti suunnattomasti Hagridin vuoksi. Hän kun näki kaiken ja piti Harrya kuitenkin suuressa arvossa. Kuten niin moni muukin. Hagridille oli varmasti shokki nähdä Harryn sillä lailla vain kuolevan, panematta yhtään vastaan.

Dumbledoen ilmestymistä kuvioon vähän ihmettelin. Ajattelin, että jos jonkun pitää sinne tulla, niin olisi edes joku Harryn äiti/isä tms. Olisivat varmasti osanneet selittää yhtä hyvin ja heidät Harry varmaan mieluummin olisikin nähnyt. Toki oli tietyllä tapaa juonen kannalta oleellista (muistaakseni), että ne asiat selitettiin. Tai ainakin selkeyden kannalta...

Kuitenkin minä itse pidin Rowlingin ratkaisusta paljon. Harry kuoli, mutta heräsi henkiin (tätä on käytetty myös pari tuhatta vuotta sitten).

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Lyydel

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Tammikuu 17, 2008, 00:07:56 »
Jännää että monen mielestä (tai ainakin jonkun) Harryn olisi pitänyt kuolla, kun se oli niin (miten se nyt oli) "ärsyttävä, lapsellinen ja itkekäs"... Juuri näillä seikoillahan Rowling pyrki tekemään Harrystä todellisen, uskottavan, ihan tavallisen teinipojan!

Ja vastauksena kysymykseen; ei Harryn olisi pitänyt kuolla. Maailmassa on muutenkin niin paljon *just sitä itteään* etten kaipaa sitä jokaiseen kirjaan tai elokuvaankin. Kaiken ei tartte olla taiteellista angstia, että se olisi hyvää. Ja huomautuksena että olen sitä hieman vanhempaa lukijakuntaa...

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #78 : Tammikuu 20, 2008, 20:14:39 »
Jännää että monen mielestä (tai ainakin jonkun) Harryn olisi pitänyt kuolla, kun se oli niin (miten se nyt oli) "ärsyttävä, lapsellinen ja itkekäs"... Juuri näillä seikoillahan Rowling pyrki tekemään Harrystä todellisen, uskottavan, ihan tavallisen teinipojan!

Ja vastauksena kysymykseen; ei Harryn olisi pitänyt kuolla. Maailmassa on muutenkin niin paljon *just sitä itteään* etten kaipaa sitä jokaiseen kirjaan tai elokuvaankin. Kaiken ei tartte olla taiteellista angstia, että se olisi hyvää. Ja huomautuksena että olen sitä hieman vanhempaa lukijakuntaa...

Olen aivan samaa mieltä. Vaikka maailma olisikin kurja paikka, ei kaikkien loppujen aina tarvitse olla onnettomia. Joskus voi käydä hyvinkin. Ja olihan se Harryn angstaus välillä aika ärsyttävää, mutta juuri se teki hänestä inhimillisen. Olisiko sitten ollut parempi, että Harry olisi ollut täydellinen pikku kärsijä, joka ottaa kaikki iskut vastaan tyynesti ja koskaan valittamatta?
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa rave

• Tittelitön
  • Vuotislainen
« Vastaus #79 : Tammikuu 28, 2008, 21:05:21 »
Rowling järjesti ns. molemmat loput sarjan päätteeksi, varmaan olettaen että se tyydyttäisi niitä jotka haluavat surullisen lopun ja niitä jotka onnellisen. Harry koki sinänsä kuoleman, kun sai tappavan iskun Voldemortilta ja kävi siellä Kings Crossilla, mutta taas kuitenkin jäi eloon.

Minusta olisi sinäänsä ollut aika... turhauttavaa jos Harry olisi kuollut ja Voldemort olisi jäänyt henkiin. Olisi ollut aika turha kirjoittaa kirjasarjallisen verran pojasta, joka haluaa kukistaa pahan, mutta olisi kuollut ja pahuus jäänyt eloon. Tuossa tapauksessa kirjan olisi voinut kirjoittaa melkein kenestä tahansa, vaikka Colin Creeveystä, hänkin halusi Volden kuolevan, mutta ei olisi kuitenkaan onnistunut tekemään asialle mitään ja heittänyt henkensä. Loppu olisi joka tapauksessa ollut sama. Ja kun tätä ajattelee pidemmälle, niin Row olisi voinut tehdä vaikka kertomuksen rouva Figgin kissasta, joka olisi sitä mieltä että kerma maistui paremmalle silloin kun Voldemort ei hengittänyt niskaan sitä juodessa.

Eli, Voldemortin oli mielestäni jokatapauksessa kuoltava, Harryn ei. En olisi alkanut tappaa vaikka sankarimme olisi heittänyt henkensä mutta parempi näin, vaikka onkin iljaista miettiä että maailman pelastaja vanhenee rouvansa kanssa jästilähiössä tv:tä tuijottaen ja kokemassa Dudley efektin niin, ettei mitään tarvitse tehdä kun kaikki tulee valmiiksi (Dudleystä poiketen tosin taikojen avulla).

Silti ihan hyvä näin. Vielä siitä otan kantaa, että jos Harry olisi kuollut, niin olisimme säästyneet siltä naurettavalta Nineteen years later -osiolta, joka olisi mennen tullen voinut jäädä sille tielleen.
akfjldjklk

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Maaliskuu 17, 2008, 20:09:58 »
Olisihan Harry voinut voittaa ja kuolla. Niinkuin minä toivoin. Ei häviäjä ole aina se, joka kuolee. Antaa henkensä hyvän puolesta on minusta enemmän sankaria kuin tappaa toinen tai juosta karkuun.

Niin, itse olisin pitänyt (olen tämän sanonut vuotiksessa miljoona kertaa mutta kerrataan silti) siitä jos kirja olisi päättynyt Harryn Hautajaisiin. Siinä on enemmän tunnetta kuin onnellisessa lopussa ja loistava tapa hyvästellä hahmot kirjoittamalla kauniin ja tunteikkaan muistopuheen Harrystä. Olisi seiskakirja saanut arvoisensa lopun.

Mutta ei minua oikeastaan olisi haitannut jos Harry olisikin jäänyt eloon mutta kunhan tarina päättyisi siihen kun pahis on voitettu eikä tähän mihin kirja nyt loppuu. Katsotaan 19 vuotta eteen päin kuinka Harry juniorit kiipeävät Tyliksen junaan auringon paistaessa taivaalla ja todellakin kaikki on vallan loistavasti. Voiko etovampaa loppua ollakkaa?

Sarja olisi oikeasti päättynyt, eikä jäänyt lillumaan ällöttävän onnellisena, kaikilla lapsia ja perhe. Burgh. Oksettavaa.

Tuo minua juuri ällöttääkin tässä lopussa. Kun kaikki ovat onnellisia. Se on lapsen omaista... kaikki ovat lisääntyneet tahoillaan ja kaikilla on junioreita jotka lähetetään tylypahkaan ja ollaan kuin mitään pimeyden lordia ei ikinä olisi ollutkaan. Juuri tällasita loppua minä olen pelännyt nämä vuodet... 
"Are we there yet?"
"No"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #81 : Maaliskuu 17, 2008, 20:16:38 »
Todellakin: kirjasarja loppui lauseeseen Kaikki oli hyvin. Miksei samantien vaikka että: "Ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti?" Nojaa, katsokaas, Rowling kirjoittaa kliseisen lopun, koska tämä ei halua pikkulasten pahastuvan! Mielestäni lopetus oli kyllä hyvä, mutta siis - mielestäni olisi voinut käydä niin, että kaikki ei ole niin iloineniloinen-meiningin täyttämää vaan tuolla kun joku jo mainitsikin idean että Harry ensin tappaa Voldusukan ja sitten kuolee itse, mutta näin ei käynytkään.

Nojoo, lukiessani kohdan jossa Dumbledore kertoi siitä, että Harryn on heitettävä veivinsä tuli kaikille tuttu O__O-elämys, päättelin että mitä tässä nyt käy? Se oli jotenkin todentuntuisesti kirjoitettu ja Harryn mennessä sinne pusikkoon kuuntelemaan Voldun ja kavereiden höpinöitä oli melko paljon kauhistunut olo, että kirjasarja loppuu ties mihin. Se oli koko juttu melko sekavaa meininkiä, että sitten se Voldu todellakin tappaa Harryn, mutta sitten tämä ei kuolekaan vaan "pyörtyy"... en tajunnut sitä kokonaan. Harrystä en pidä oikein hahmona, mutta seiskakirjan myötä pidän hänestä ehkä hieman enemmän kuin yleensä, mutta hän ei siltikään yllä lempihahmojen listalle, ei varmaan ikinä sinne tule pääsemään. Harry olisi voinut myös kuolla, ei se olisi haitannut minua. We hate Harry. Mokomakin varasti seljasauvan Dracolta ja aiempana vuonna käytti tähän sektumsempraa... *mutisee* Mielestäni Harryn henkiinjääminen oli vähän ristiriitainen juttu. Olisin tykännyt siitä, että kuolarit juhlivat oikeasti, eivät turhaan.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

al

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Maaliskuu 17, 2008, 20:21:00 »
Tottakai Harryn piti jäädä henkiin!
Olisin pettynyt todella pahasti jos hän olisi kuollut, rakastan niin paljon lukea hänen elämästään ja tempauksistaan, hänen jalo luonteesta kiehtoo vaikkei hän lempihahmoni olekkaan (kunnia Albus Dumbledorelle! Ja sitruunatoffeelle!).

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #83 : Maaliskuu 17, 2008, 20:32:46 »
Ei olisi. Se olisi ollut liian helppo kirjoittaa vain, että sitten Harry kuoli avadaan ja mmmm... Tuntuisi silloin sitlä, että Row'ilta olisi ideat loppuneet ja "Noh, mitäs se nyt haittaa, Harrylta vois hengen pois laittaa hmm.. Kyllä Nevillekin voi kuolla, samoin Hagrid.. Ehkä Vauhkomieli henkiin, hmm.. Lupin kuoli, ei se herää vielä eloon.." yms.

'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #84 : Maaliskuu 18, 2008, 14:05:58 »
Ei, missaan  nimessa Harryn ei olisi pitanyt kuolla! Kirjassa oli aivan tarpeeksi dramatiikkaa ja tunnetta ilman tuollaista traagista loppua, ja aivan liian moni ihana henkilo kuoli, mika teki kirjasta ainakin minun mielestani melkein sietamattoman surullisen. Eika siita myoskaan tunnetta puuttunut, vaikka jonkun mielesta Harryn kuolema olisikin tehnyt kirjan lopusta tunteellisemman.

Yleisesti ottaen olen onnellisten loppujen vankkumaton kannattaja. Minulle jaa kirjasta ylisurullinen ja muutenkin epamukava jalkimaku, jos paahenkilo kuolee, ellei han sitten ole erityisen arsyttava hahmo. Ja vaikka Harryn angstaaminen ja lapsellisuus oli toisinaan arsyttavaa, se tosiaan teki hanesta tavallisemman ja inhimillisemman oloisen tyypin. Paahenkilon tappaminen ei olisi mielestani sopinut Pottereiden tyyliin ollenkaan. En voisi kuvitella Pottereille ihanampaa loppua kuin tama, joten ei valittamista.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

HPWalrus

• Ankeuttaja
« Vastaus #85 : Maaliskuu 18, 2008, 18:26:07 »
Minun mielestäni Harryn kuolema olisi ollut tylsin mahdollinen loppu kirjalle. =P
Eihän nyt tuommoisessa kirjasarjassa päähenkilö voi kuolla!

Kathryn

• Ankeuttaja
« Vastaus #86 : Maaliskuu 18, 2008, 23:33:15 »
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita. Oli kyllä arvattavaa, ettei Harry kuole. Toisaalta olisin kumminkin toivonut, että Harryn ja Voldemortin välillä olisi ollut kunnon taistelu jonka lopuksi molemmat olisivat kuolleet. En sitten kyllä tiedä, olisinko pitänyt tuosta ideasta niin paljon, jos se olisi ollut kirjassa. Harryn hautajaiset kirjan lopuksi eivät varmaan olisi olleet kovin mukava päätös sille.

Hemming

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Maaliskuu 19, 2008, 00:00:39 »
En pystyisi enää lukemaan Pottereita jos Harrykin olisi kuollut. Minua Harryn lapsellisuus, itsekkyys tms. piirteet eivät ole liiemmälti häirinneet, koska, vinkki vinkki, se on inhimillistä ja joku viaton, täysin hyveellinen sankarityyppi olisi taatusti miljoona kertaa ärsyttävämpi. Harryyn oli helppo samastua ja minulla oli koko sarjan aikana lähinnä myötätuntoa häntä kohtaan - kaikki mikä vain voi mennä päin peetä myös meni ja häneltä ei kysytty paljon mitään. Onhan se kieltämättä dramaattista jos pitkän kirjasarjan päähenkilö potkaisee tyhjää tarinan päätteeksi, mutta ei se minusta ole tarpeellista että kirja olisi hyvä. En tajua mikä siinä on, että ihmiset väkisin haluavat ydinhahmon kuolevan vain siksi että henkiinjääminen on liian klisee. Sankarityypitkö pitää siis tappaa ettei kirja ole liian ennalta-arvattava? Kuolema vie tylsyyden pois? Tämä on taas tätä logiikkaa, jota ei voi tajuta.

No, Harry jäi henkiin ja olen tyytyväinen vaikka muut eivät olisikaan. En dissaa onnellisia loppuja, niistä jää loppujen lopuksi parempi maku suuhun. Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita. :3

Tanjuska

• Ankeuttaja
« Vastaus #88 : Maaliskuu 19, 2008, 09:57:09 »
Lainaus
Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita.

Olen ihan samaa mieltä. En olisi voinut kuvitellakaan loppua, jossa Harry olisi kuollut. Joskin täytyy myöntää, että pelkäsin ja odotin kauhulla juuri sitä, että sekä Volde että Harry kuolevat molemmat. Näin on hyvä. :)

Youre

• Ankeuttaja
« Vastaus #89 : Maaliskuu 28, 2008, 22:50:01 »
Minusta Harryn ei todellakaan olisi kirjan lopussa pitänyt kuolla. (ja onneksi ei kuollutkaan) Mitä järkeä edes olisi ollut tehdä 7 kirjan sarja, jota ollaan kirjoitettu vuosia, ja fanit ovat innolla odottaneet uusia kirjoja. Koko vuosien kirjoitus kuitenkin loppuisi siihen, että päähenkilö kuolee. Ei jotenkin käy järkeen, tai siis jotenkin innotonta olisi kirjoittaa piiiiitkä kirjasarja Harrysta, mutta lopuksi päähenkilö kuolisikin. Melkeen olisi ihan sama, että Harry olisi antanut periksi heti ensimmäisenä kun näki kuolonsyöjät (no okei, ei ihan, sillä ei Voldemortin tappaminen olisi onnistunut ilman, että ensin tuhoaa hirnyrkit).

En oikein osaa selittää tätä niin, miten itse sen päässäni ajattelen. Mutta siis, jotenkin miten monien vuosien taistelu olisi päättynyt Harryn kuolemaan. Tietenkin hyötyä olisi ollut, että Voldemort oltaisiin saatu tapettua (siis jos Harry olisi tappanut hänet ennen kuolemaansa TMV), mutta sellainen loppu, että Harry kuolisi ja Voldemort eläisi ei olisi missään tapauksessa tullut kuuloonkaan! Hyihyi, pitkän vuoden odottelu kirjoista, että Voldemort saataisiin kukistettua, sitten viimeisessä kirjassa hyvikset kuolisivatkin ja Voldemort jatkaisi tuhoamistaan, hyi ei. Sehän ei olisi mitenkään hyvä päätös Harry Potter kirjoille, koska sehän tässä ideana juuri on ollut, että Voldu saataisiin tuhottua. Mutta jos V jäisi viimeisessä kirjassa eloon, niin ei se olisi mikään päätös, vaan siitä jäisi epätietämättömäksi, että mitäs se nyt keksii ja miten velhomaailmassa nyt voidaan, kun jos KIRJOJA EI ENÄÄ TULISI, koska Harry olisi kuollut.

Eh, mutta oikeesti Harryn kuoleminen kirjan lopussa olis ollut todela yäh, kamalaa! Tätäkö me ollaan odotettu nää vuodet, et Harry kirjan lopussa kuolis? ;s No mutta kuitenkin, oon kans miettinyt, et JOS Harry ois kuollut, niin ei olis ollut ees niin kivaa lukea joitakin HP kirjoja uudelleen, kun tietää ettei Harry enää pian olis elossa. Mutta toisaalta joidenkin mielestä nyt, kun Harry jäi eloon, niin he pyörittelevät, että olis mahdollisuuksia jatkaa Harry Pottereita. Itse en näkisi siinä kyllä järkeä, koska juoni menisi periaatteessa pilalle. Voldemorthan on kuollut, niin mitä vastaan Harry enää taistelisi. :D

Mutta silti kirjan loppu oli jotenkin liian onnellinen. (enkä näe mitään ideaa, että mitä järkeä Rowin oli kirjoittaa loppu luku ennen kuin viiminen kirja oli edes kirjoitettu .__.) Jotenkin, että pääkolmikko jäi henkiin tässä taistelussa yms, heidän sukulaisensa suurin piirtein, on melkein mahdotonta? Tai siis oikeastaan melkein kukaan päähenkilö (paitsi Voldemort) ei kuollut seiska kirjassa, äh. Mutta onneksi Harry jäi eloon. (;

^Tajuskohan joku noista selostuksista jotain, oon vähän pökerryksissä niin saattaa olla vähän toistoa. (:

Poissa Emubird

• Fyysisesti paikalla, henkisesti muualla
  • Vuotislainen
  • Always the tone of surprise!
  • Pottermore: ScarletCentaur10898
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #90 : Maaliskuu 30, 2008, 19:50:20 »
Itse en missän nimessä olisi halunnut Harryn kuolevan! (onneksi ei kuollutkaan)

Harryn kuuluu saada elää elämänsä loppuun asti! Olen iloinen, että Harry sai Ginnyn ja Ginny sai Harryn ja, että Ron ja Hermione saivat toisensa. iloinen ja onnellinen loppu. Voiko muuta toivoa?

Lainaus
Tapattakaa omia hahmojanne omissa tarinoissanne jos draamaa ja tunteita haluatte, tai katsokaa Kaunareita.

Olen ihan samaa mieltä. En olisi voinut kuvitellakaan loppua, jossa Harry olisi kuollut. Joskin täytyy myöntää, että pelkäsin ja odotin kauhulla juuri sitä, että sekä Volde että Harry kuolevat molemmat. Näin on hyvä. :)

Toi kattokaa kaunareita juttu *reps*! Sitten vähän asiallisempaa kommenttia. Niin tapattakaa hahmot ficeissänne, jos halusitte Harryn kuolevan. Päätös on Rown ja minä kunnioitan sitä minkä hän on kirjoittanut. (ja piste)

Unsatisfiable kuittaa ja kiittää!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2009, 22:19:44 kirjoittanut Unsatisfiable »
I have seen your heart, and it is mine
Blogini: http://mylifemyfandoms.blogspot.fi/

Jisushi

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Maaliskuu 31, 2008, 18:10:15 »
Minäkin olen tätä miettinyt pitkään itsekseni, mutta tulin lopulta siihen tulokseen että hyvä kun Harry jäi henkiin. Harryn "palaaminen kuolleista" oli itse sinänsä aika mielenkiintoinen prosessi ja kirjaan tuli mielenkiintoa kun Harryn piti kohdata kuolema kasvotusten, sekä voittaa se. Eli hyvä näin, hän koki miltä tuntuu kuolla ja voitti kuoleman.
Mutta lisäänpäs vielä että itse en tykännyt tavasta millä Voldemort voitettiin. Mielestäni sen olisi kuulunut olla iso taistelu, ja loppuluvussa ne lapset jotka sinne junalle ja asemalle tulivat olisivat voineet ehkä..hitusen ihailla suurta Harry potteria, joka voitti maailmaa hallineen pahan velhon. Mutta menkööt nyt tuollain, Harryn herääminen kuolleista oli mielenkiintoista luettavaa.^^
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2008, 18:16:31 kirjoittanut Jisushi »

Basisti

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Maaliskuu 31, 2008, 19:28:52 »
Minusta olisi ollut viisasta että Harry olisi kuollut ihan lopussa loogisesta syystä(esim:vanhuuteen)
Minusta Lupin ei olisi sannut kuolla:(
Hän oli lempihahmoni.

Mei Ling

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Huhtikuu 07, 2008, 13:40:26 »
Harryn olisi pitänyt kuolla! Varsinkin nyt olen sitä mieltä, kun olen lukenut kirjan lopun, joka oli järkyttävän huono. Mieluummin olisin lukenut kuinka Harry kuolee, kuin kuinka hän elää elämänsä loppuun niin onnellisena, että hellantuuteli sentään. Lisäksi kuolema olisi lopettanut sarjan kerralla, eikä kenenkään olisi tarvinnut jäädä elättelemään toiveita, jos Rowling vielä kirjoittaisi Harry Potteria.

Olen todella hämmentynyt siitä, että ihmiset oikeasti ovat käsittäneet tuon lopun äärionnelliseksi, kun minusta se oli haikea arkisella, lämpimällä ja tyytyväisellä tavalla. Ei se vaadi Harryn kuolemaa, että kirjasarjaan saadaan päätökseen, herran jestas! Harry on oikeasti ansainnut sen normaalin elämän velhomaailmassa - ei se, että hän saa lapsia ja vie nämä kouluun tee hänen elämästään yltiöonnellista. Ihan oikeasti! Mikä siinä epilogissa on sellaista, minkä ihmiset tulkitsevat kohtaukseksi Disney-elokuvasta? En tiedä vaikuttaako asiaan sitten ikä tai se, onko itse valmis ajattelemaan lapsia vai mikä, mutta jotenkin olen vain yksinkertaisen puzzled tästä onnellisena elämänsä loppuun asti -tulkinnasta. Harrylla on kaikki hyvin, mutta ei se tarkoita, että kaikki on täydellistä. Onhan suurella osalla meistäkin kaikki pohjimmiltaan hyvin, kun asiaa alkaa syvällisemmin pohtia: katto pään päällä, terveys, puhdas vesi ja riittävä ruoka ja sit jos on vielä perhettä tai joku, joka välittää - siitähän se syntyy, pienistä asioista.

Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin.  Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä.

Kyllä asia on niin, että monesti menetys ja suru ja kaikki koettu vahvistaa enemmän kuin heikentää. Harry on koko kirjasarjan ajan yrittänyt kunnioittaa vanhempiensa hänen vuokseen tekemää uhrausta ja kunnioittanut elämää. Ihminen on sitkeä ja jos päättää, ettei anna vaikeuksien viedä voittoa niin on täysin mahdollista päästä niistä yli ja elää onnellista elämää. Ei se, että elää itse onnellisesti tarkoita, että on unohtanut menneet ja ne, jotka kuolivat. 19 vuotta on pitkä aika ja vaikka muistot säilyvätkin aina, niin niistä huolimatta on perheellisen miehen täysin mahdollista elää NORMAALIA elämää. Ei välttämättä yltiöonnellista, mutta normaalia ja hyvää elämää. Arkea. Arjessa on huomattavasti enemmän voimaa kuin luulisi - tiskeissä ja ruoanlaitossa ja lasten nukuttamisessa on jotain sellaista, joka tekee onnen helposti ja vaivattomasti.

Hay

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Huhtikuu 09, 2008, 15:43:24 »

Olen todella hämmentynyt siitä, että ihmiset oikeasti ovat käsittäneet tuon lopun äärionnelliseksi, kun minusta se oli haikea arkisella, lämpimällä ja tyytyväisellä tavalla. Ei se vaadi Harryn kuolemaa, että kirjasarjaan saadaan päätökseen, herran jestas! Harry on oikeasti ansainnut sen normaalin elämän velhomaailmassa - ei se, että hän saa lapsia ja vie nämä kouluun tee hänen elämästään yltiöonnellista. Ihan oikeasti! Mikä siinä epilogissa on sellaista, minkä ihmiset tulkitsevat kohtaukseksi Disney-elokuvasta? En tiedä vaikuttaako asiaan sitten ikä tai se, onko itse valmis ajattelemaan lapsia vai mikä, mutta jotenkin olen vain yksinkertaisen puzzled tästä onnellisena elämänsä loppuun asti -tulkinnasta. Harrylla on kaikki hyvin, mutta ei se tarkoita, että kaikki on täydellistä. Onhan suurella osalla meistäkin kaikki pohjimmiltaan hyvin, kun asiaa alkaa syvällisemmin pohtia: katto pään päällä, terveys, puhdas vesi ja riittävä ruoka ja sit jos on vielä perhettä tai joku, joka välittää - siitähän se syntyy, pienistä asioista.
Mietin myös tätä, että miten hitsissä Harry muka pystyy kaiken hänelle tapahtuneen jälkeen elämään onnellista elämäänsä, joka hänelle sitten annettiin.  Ei kaikesta tuosta selvitä pelkällä tyttöystävän tuella, lisäksi kun tyttöystäväkin tarvitsisi sitä tukea jostain menetettyään veljensä.

Samaa mieltä.
Onneksi Harry ei kuollut. Olin jo ihan järkyttynyt kun luulin että hän kuolee, mutta onneksi niin ei sitten käynytkään. Olisipa valju loppu kirjalle jos Harry kuolisi. Ei, ei, ei. Kyllä näin on hyvä.

Sitten vielä siihen, mistä joku mainitsikin, miksei Harry saisi olla "angstaava, itsekäs, lapsellinen", sehän on normaalia! Enemmän minua olisi ärsyttänyt jos Harry olisi täydellisen miellyttävästi pystypäin kohdannut kaiken valittamatta. Ei käy laatuun. Hertsyykkeri, olisin minäkin "angstaava nuori" jos vanhempani olisivat kuolleet, lapsuuteni olisi ollut ankea ja ystävät/tärkeät ihmiset kuolisivat ympäriltä sekä kaiken lisäksi velhomaailman pelätyin jahtaisi minua ja tahtoisi tappaa. Miettikää nyt.

Tupuliini

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Huhtikuu 11, 2008, 18:17:34 »
Onneksi Harry EI kuollut! Tykkään lukea kirjoja aina uudestaan ja uudestaan, ja olisi aika surullista lukea viisasten kiveä ja tietää koko ajan, että seitsemän vuoden päästä se kuolee!!!!

hensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Huhtikuu 11, 2008, 18:46:42 »
Onneksi Harry ei kuollut! Mä oon toivonu koko kirjasarjan ajan, että Voldemort kuolee, mutta ois ollu vähän erilainen loppu jos Harryki ois kuollu. Mutta kyllä Harryn kaikkien niiden koettelemusten jälkeen kuulu kyllä jäädä henkiin. Harry on tehny nii paljon sen eteen, että sais tapettua Voldemortin, että kyllä se ansaitsi mun mielestä eloonjäämisen ja se on ihailtavaa, että Harry oli valmis kuolemaan kunhan saisi Voldemortin tapettua.. Ihan oikein siis meni, mutta täytyy myöntää, että olisin kuvitellut erilaista loppua Potterin tarinalle...

kaistale

• Ankeuttaja
« Vastaus #97 : Toukokuu 12, 2008, 18:06:00 »
Minusta oli hyvä,ettei Harry kuollut. Viimeinen luku olisi kuitenkin voinut olla pidempi. Mutta toisaalta jos Harry olisi kuollut ei ainakaan tulisi mieleen jatkaa Potter- sarjaa. Jos sarjaa jatkettaisiin ja jatko olisi huono,niin se pilaisi koko ihanan sarjan. Loppu on ehkä vähän "töksähtävä". Odotin,että lopussa olisi kaksintaistelu tai vastaavaa, mutta eipä sitten ollutkaan.

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #98 : Toukokuu 12, 2008, 21:08:03 »
Periaatteessa tykkään rajojen rikkomisesta ja siitä, ettei kliseitä käytetä liikaa. Mutta Pottereiden kohdalla olin tyytyäinen että loppu oli hieman klisee ja päättyi onnellisesti. Rowling halusi päättä tarinan siihen että Harry sai perheen, sillä hänen oma unelmansa on onnellinen perhe (Happy Family). Ja olisihan se ollut täysin epäreilua, että Harryn vanhemmat kuolevat, Sirius kuolee, Dumbledore kuolee, ja kaikki nämä uhrakset johtavan siihen, että Harry menettää itse henkensä ja Voldemort pääsee valtaan (hähää)

Harryn kuolemiselle olisi pitänyt olla todella, todella, TODELLA hyvä syy, jos hän olisi kuollut lopullisesti. Oli kyllä jännää, kun Harry tavallaan sai kokea kuoleman.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa charmed

• Sourcream and onion!
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #99 : Heinäkuu 19, 2008, 12:46:18 »
Minulle tuli seiskakirjaa lukiessa ihan pirunmoinen ongelma tästä aiheesta. Kun Harry meni kiellettyyn metsään ja Volde oli siellä jne jne tiiätte kyllä, olin että ei ei ei älä Harry kuole. Etenkin luvun lopussa (kai te nyt tiedätte mitä minä tarkotan) olin ihan paniikissa ;S Mutta kirjan luettuani olo oli jotenkin pettynyt, kun kaikki oli mennyt ah-niin-täydellisesti, Harry jäi ihanasti henkiin ja Volde kuoli ja kaikki on kivaa, paritukset meni just sillein kun pitikin ja kaikki kolme taikaministeriössä, tulee sellanen teennäinen olo. Että "kas mitenkä se nyt noin meni, enpä osannut aavistaakkaan".  <- Sarkasmia, ellette älynnyt. (Olenpa taas ärsyttävä :D) Onko todellakin mahdollista, etteivät Ron, Hermy ja Harry ole yhdeksässätoista vuodessa tavanneet uusia ihmisiä? Tai siis, ei minulla ole mitään Harry/Ginny-paritusta vastaan, mutta minusta olisi ollut ihanaa jos vaikka Harry ja Cho olisivat menneet naimisiin. Ja HUPS mitenkä se nyt että vallan Ron ja Hermione yhteen päätyivät (- sarkasmia jälleen)? Minua ärsyttää jostain syystä tällainen. Niin että minä vihaan KV:tä, mutta rakastan KV:tä. Ristiriitaiset on tunteet, juu. Mutta ehkä Harryn olisi pitänyt kuolla. Ehkä. Vastaukseni on kai siis.. Kyllä.

Toisaalta Cho Potter kuullostaisi hieman.. no, tyhmältä.

//muoks// Mutta. Ottaen huomioon, että Potterit ovat periaatteessa satukirjoja, satukirjoissa on onnellinen loppu; sankari jää henkiin ja pahis saa opetuksen. Siinä mielessä Harryn piti jäädä henkiin.

Tykkään tuosta Zenzibarin kannasta muuten. Hyvin perusteltu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2009, 20:12:32 kirjoittanut charmed »
so then i was like AVADA KEDAVRA
and he was like *dead*