Kirjoittaja Aihe: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?  (Luettu 55951 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« Vastaus #50 : Syyskuu 07, 2007, 16:02:15 »
Ei. Oli lyhyt ja ytimekäs vastaus. Harry teki palveluksen ihmiskunnalle "tappamalla" Voldemortin, joten oli oikein että hän jäi henkiin. Osasin tätä odottaa, koska jos Row oli sanonut ettei koskaan sano "ei koskaan" kahdeksannelle kirjalle, niin mitä järkeä hän olisi sitä kirjoittaa (jos kirjoittaa) jos olisi tappanut kirjan päähenkilön edellisessä kirjassa.
Olihan loppu hieman kliseinen, kun pääkolmikko selvisi naarmuilla, ehkä olisi jotain hieman dramaattisempaa kaivattu, mutta ei kenenkään murhaa. Harry on kokenut elämässään niin paljon, niin oli parempi että hän jäi henkiin. Sai kerrankin normaalin elämän, ilman pelkoa että Voldemort hyökkää jostain nurkan takaa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2007, 09:48:35 kirjoittanut Posityyhtynen »
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Ben eneth

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Lokakuu 14, 2007, 00:39:32 »
Olen samaa mieltä kuin fubar: Harry kuoli, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - hän kävi pohjalla niin yksin kuin ihminen voi käydä. Se merkkaa mielestäni enemmän kuin tekniset yksityiskohdat. Poikkeus käsikirjoitukseen on tietysti sitten se, että hänen annettiin valita. Minusta kuolema oli joka tapauksessa tärkeä, koska sen jälkeen kirjan lopun pienet yksityiskohdat tuntuivat todella pieniltä, mahdollisimman ei-stressattavilta.

Summa summarum: elämän detaljeistahan tuli vain peitettä sille lopulliselle asialle, joka on elämä itse. Harryn luulisi täydellisesti ymmärtävän, mitä on elää; ihan vain koska on kokenut sen vastakohdan. Jos haluaa vaikka käyttää apuna Platonia (jota siis en muuten arvosta): Harry oppi tuntemaan elämän Idean.

En siis oikein osaa ottaa kantaa tuohon epilogiin, mutta enemmän minua huvitti varsinaisen kirjan loppu. Ihminen on vuosikaudet haaveillut kaiken maailman turnajaisissa yms. pääsevänsä sankariksi. Kun hän lopulta sitten on Todella Suuri Sankari, hän ajattelee ensimmäiseksi juustovoileipää. Eikös tällainen ollut melkein viimeisiä lauseita koko loppuluvussa? Jotenkin kornia.

Anyway, minulla oli hauskaa - kuten ilmeisesti muillakin täällä - Pottereita lukemattoman sukulaiseni kanssa, joka kysyi: "No, kuoliko se vai menikö se naimisiin?" Mitä tuohon enää voi sanoa? No, minä sanoin: "Sekä että. - Ja siinä järjestyksessä."

Sukulaisparka jäikin sitten loppupäiväksi miettimään kaikenlaisia Nangilima-vaihtoehtoja. Hahaa.

fubar

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Lokakuu 14, 2007, 08:16:10 »
Olen samaa mieltä kuin fubar: Harry kuoli, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - hän kävi pohjalla niin yksin kuin ihminen voi käydä.
Kiitoksia - olihan täällä samanlaisesti ajattelevia...

Lainaus
Anyway, minulla oli hauskaa - kuten ilmeisesti muillakin täällä - Pottereita lukemattoman sukulaiseni kanssa, joka kysyi: "No, kuoliko se vai menikö se naimisiin?" Mitä tuohon enää voi sanoa? No, minä sanoin: "Sekä että. - Ja siinä järjestyksessä."

Nope - oikea vastaus olisi ollut vain:

Kyllä

Siinä sitten vasta ois ihmeteltävää :D

Aava meri

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Lokakuu 14, 2007, 09:11:18 »
Kun aloitin seiskakirjan, olin aivan satavarma, että Harry tai ainakin joku The Kolmen Koplasta kuolisi. Onhan sitä vihjailtu, että joku päähenkilöhahmo kuolee kirjassa... tai ainakin minulle on niin vihjattu.

Mutta eipä sitten kukaan heistä kuollut. Ties vaikka eräs vitoskirjassa esiintynyt Punurmion ennustus voisikin toteutua ja Harrysta tulisi taikaministeri + seitsemän lapsen isä :P. No, olin joka tapauksessa vähän pettynyt Harryn hengissäselviytymisestä, mutta Voltti-Mortinhan piti lopulta päästä hengestään. Koko seitsenosainen sarja olisi päättynyt muuten vielä surkuteltavammin.

Joku tässä sanoi, ettei Potterit olisi olleet enää lasten-/nuortenkirjoja, jos Harry olisi potkaissut tyhjää lopullisesti. Saanen huomauttaa tähän väliin, että en itse pidä loppupään Pottereita kovinkaan lastenkirjoina: ihmisiä kuolee yhä enemmän ja enemmän ja tulee puhetta murrosiästä. Jotenkin ajattelisin, että Harryn ikä kyseisissä kirjoissa viittaisi karkeasti (HYVIN karkeasti) sen ikärajaan. Tyyliin että kolme-neljä vuotta tietyssä kirjassa Harrya nuoremmat lukijat "voivat lukea" ko. kirjaa. Ja en itse pidä 13-vuotiaita ihan pikkuskideinä...

Nimimerkillä Potterin siivellä kasvanut.

Astarak

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Lokakuu 21, 2007, 04:46:08 »
Tämä menee ihan offtopiikiksi nyt osaltani.. mutta..

"Joku tässä sanoi, ettei Potterit olisi olleet enää lasten-/nuortenkirjoja, jos Harry olisi potkaissut tyhjää lopullisesti. Saanen huomauttaa tähän väliin, että en itse pidä loppupään Pottereita kovinkaan lastenkirjoina: ihmisiä kuolee yhä enemmän ja enemmän ja tulee puhetta murrosiästä. Jotenkin ajattelisin, että Harryn ikä kyseisissä kirjoissa viittaisi karkeasti (HYVIN karkeasti) sen ikärajaan. Tyyliin että kolme-neljä vuotta tietyssä kirjassa Harrya nuoremmat lukijat "voivat lukea" ko. kirjaa. Ja en itse pidä 13-vuotiaita ihan pikkuskideinä..."

Siis, olen samaa mieltä.. että ne jotka kirjoja lukevat enemmän, ovat samaa ikäluokkaa Harryn kanssa. Tai siis näin nyt tuosta ymmärsin. Itsekin kun olen näiden siivillä kasvanut. En usko, että viimeisiä kirjoja pidetään enää viidennestä kirjasta alkaen lastenkirjoina. Nuortenkirjoina nyt kenties, mutta.. muuten tuskin.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #55 : Lokakuu 26, 2007, 15:00:21 »
Minusta Harryn olisi kuulunut kuolla, se olisi ollut dramaattisempaa. Jos Harry ei olisikaan koskaan palannut King's Crossilta, loppu olisi mielestäni ollut sellainen kuin pitääkin. Harry olisi kuollut sankarina, uhrannut itsensä ja Ron ja Hermione olisivat voineet hoidella Voldemortin loppuun. Nyt loppu oli hitusen... tylsä. Kukaan pääkolmikosta ei kuollut. Selväähän on, että surulliset loput jäävät paremmin mieleen ja koskettavat ihmisiä.

Tosin minusta tämän kirjan loppu ei edes ollut kovin onnellinen, kun lempihahmoni Snape kuoli.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2008, 03:31:22 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa ZZZ

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Lokakuu 26, 2007, 15:48:59 »
En olisi toivonut Harryn kuolevan eikä hänen olisi tarvinnutkaan, mutta jotenkin loppu oli kyllä vähän kliseinen. Hyvä voittaa pahan, hyvä elää normaalia perhe elämää, paha kuolee, se siinä. Odotin Rowlingilta kyllä erilaista ratkaisua, en ehkä dramaattisempaa, mutta ennalta arvaamattomampaa ja mielikuvituksellisempaa.

Sukkahousuagentti

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Marraskuu 02, 2007, 10:53:02 »
Ei harrylle kuolemaa, itse en ainakaan olisi siitä tykännyt.
Harry on kuitenkin se päähenkilö ,vaikka joku hermione tai ron mielummin olis voinu kuolla.
muttajoo, harryn kuulu elää.
Jos harry olisi kuollut, loppu olis vituttanu mua ainakin ihan perkeleesti, oon kasvanu harry pottereiden kanssa ja halusinkin että pääsen lukemaan sen miten harry voittaa.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #58 : Marraskuu 03, 2007, 20:15:04 »
Jos harry olisi kuollut, loppu olis vituttanu mua ainakin ihan perkeleesti, oon kasvanu harry pottereiden kanssa ja halusinkin että pääsen lukemaan sen miten harry voittaa.

Olisihan Harry voinut voittaa ja kuolla. Niinkuin minä toivoin. Ei häviäjä ole aina se, joka kuolee. Antaa henkensä hyvän puolesta on minusta enemmän sankaria kuin tappaa toinen tai juosta karkuun. Tosin Harryhan ei tappanut varsinaisesti Voldemortia, josta olen tyytyväinen. Ei Harrysta olisi ollut tappajaksi. Mutta pointtini on se, että Harry olisi voinut voittaa taistelun ja kuolla.
Minäkin olen kasvanut sarjan parissa ja se on minulle todella tärkeä, mutta silti olisin toivonut Harryn kuolemaa. Se olisi ollut jotenkin.. no, se the Loppu. Sarja olisi oikeasti päättynyt, eikä jäänyt lillumaan ällöttävän onnellisena, kaikilla lapsia ja perhe. Burgh. Oksettavaa.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

rinkilä

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Marraskuu 04, 2007, 19:38:47 »
Mun mielestä harry ois voinu kuolla lopuks... Siis ei nyt sillä et haluisin et kaikki kuolee tai muuta mut se ois tuonu vähän enemmän draamaa loppuu :S Ja jos Harry ei ois kuollu niin joko sit Hermione tai Ron ees... Nyt se vaan loppu silleen et jeejee nyt tuli lorun loppu ja kukaan ei kuollut ja hyvä voitti pahan plaaplaaplaa.. Siihen vaa jäi semmonen fiilis et oliks tos nyt mitää järkee ku nythän tolle kirjalle voi tehä vaik miljoona jatko- osaa ku harry on elossa :/ Se ois ollu niin ihanaa jos Harry ois kuollu ja sit kaikki ois kunnioittanu sitä sen kuoleman jälkee suurena sankarina (olis tullu enemmän lopun tunnetta)<333 Kaikki ois tullu itkemää sen hautajaisiin ja siitä ne ois saanu voimaa jatkaa eteenpäin ku ne aattelis et Harry kuoli taistellen niitten henkien edestä (tietenki volde ois kuollu siis myös eihän siinä muuten ois mitää hienoo :D)... Ja siinä ois ollu just hyvä ja tarpeeksi dramaattinen loppu kirjalle jota niin kauan odotettiin... Mutta mikisipäs ei näin, lopputulokseenhan päästiin: voldemort kuoli ja rauha laskeutui maahan, kaikki naivat rakastettunsa ja saivat onnellisesti lapsia :P Silti olen Harryn kuoleman kannalla (älkää ymmärtäkö väärin että olisin kuoleman himoinen... )

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #60 : Marraskuu 05, 2007, 14:22:02 »
Toisaalta olisi ja toisaalta ei.

Kuolema olisi laittanut oisteen mahtavalle sarjalle, mutta nyt jälkeenpäin on kivempi lukea edellisiä kirjoja tietäen, että kaikki ei päätykään kuolemaan. Että kaikki ei sittenkään ole ollut "turhaa" (ei mikään kyllä turhaa olisi ollutkaan, vaikka Harry olisi kuolla kupsahtanutkin). Jotenkin lohdullista tietää samalla, kun lukee kaikkea pahaa, mitä on tapahtunut, että kaikki päättyy loppujen lopuksi hyvin. Kaikki saavat toisensa ja elävät elämänsä onnelisena loppuun asti :D
Minä pidän onnellisista lopuista...

Mutta toisaalta kuolema olisi ollut jotenkin enemmän oikein. En oikein osaa tätä kantaa perustella...

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että Rowlingin ratkaisu oli paras. Minä tykkäsin siitä :)

~Xanie
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2008, 20:02:04 kirjoittanut Xanie »
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
« Vastaus #61 : Marraskuu 11, 2007, 14:46:42 »
Minä puolestani tuskin maltoin odottaa, että pääsisin lukemaan kuinka Tom kiduttaa Potterin penskan hitaasti järjiltä ja kuoliaaksi ja heittää kaivoon. Ja mitä sain lukea? Horcruxit löytyivät mitä arvattavimmista paikoista ja Tomin oma tappoloitsu iskee takaisin ja kaikki minkä puolesta Tom ja kuolonsyöjät olivat taistelleet, oli turhaa, mukaan lukien Bellatrixin mahdollinen kuolema. Ja kaikille hahmoille, joita Rowling inhoaa, käy kehnosti. Yhhyh. Ja "ihmepoikamme" tekee Jeesukset ja saa monta lasta ja nimeää heidät kuolleiden henkilöiden nimillä. Ainakin sai näpäytyksen Seven pilkkaamisesta.

Btw, oli huvittavaa huomata, että Draco ja Harry kumpikin tunsivat myötätuntoa toisiaan kohtaan, mutta heidän oli yksinkertaisesti mahdotonta näyttää sitä avoimesti toisilleen ja tarvehuoneessa he heittelivät vaivaantuneina toisilleen herjoja.

Mutta siis, odotin maailman ajat, että se röyhkimys pääsisi hengestään. No, kaikkea ei voi kai saada.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

emeritus

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Marraskuu 11, 2007, 15:18:58 »
No ei siis tietenkään Harryn olisi pitänyt kuolla!!! Ihan kumma ajatus. :) Miettikääpä kokonaisuutena: monta vuotta kestänyt saaga josta on tullut maailman suosituin kirja Raamatun jälkeen (muistaakseni), jopa ne jotka eivät ole lukeneet ainoaakaan kirjaa odottavat jännittyneinä loppuratkaisua... ja pam. Voldemort voittaa, kiduttaa samantien kaikki Harryn kaverit vihanneksiksi ja valtaa koko maapallon. Vähän tylyä. Jää paha maku suuhun.
Tykkään siis Harrysta enemmän elossa, mutta tuo and they lived happily ever after -loppu oli vähän nääh, eihän homma niin mustavalkoinen ole.

(Kyllähän Harry olisi voinut kuolla vähemmänkin shokeeraavin seurauksin kuin tuossa äsken kuvailin, mutta main point oli se että ratkaisu olisi ollut vähän typerä. Kökkö, sanoisin.)

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
« Vastaus #63 : Marraskuu 11, 2007, 15:41:17 »
Miettikääpä kokonaisuutena: monta vuotta kestänyt saaga josta on tullut maailman suosituin kirja Raamatun jälkeen (muistaakseni

Offia kenties, mutta esimerkiksi Victor Hugon "Kurjat" ja Guinnesin suuri ennätyskirja-sarja sekä Taru Sormusten herrasta on osoittanut yleisesti katsottuna suurempaa suosiota, sekä myyntilukujakin. Lisäksi Potterien ja esim. "Kurjien" yhteiskunnallista merkitystä tuskin voi alkaa vertailla, niin suuri se ero on.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

jääkuningatar

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Marraskuu 11, 2007, 16:20:45 »
No ensinnäkin meinasin saada laagin kun Harry uhrasi henkensä noin...hienosti. Kun kaikista eniten pelkäsin juuri Harryn kuolemaa ^^ muttamutta, kuten me kaikki tiedämme, Harry palasi takaisin elävien kirjoihin (kummastelin suuresti Dumpiksen ilmestystä jälleen kuvioihin).
Minusta olisi ollut jotenkin kuivaa jos Harry olisi vain kuollut. Siis yks kaks, ja poissa. Minusta Row teki hienosti kun keksi tollaisen kun-uhraat-henkesi-muiden-puolesta-et-kuolekkaan-jutskan. Se lisäsi jonkinmoista kunnioitusta koko tarinaa kohtaan :)

Jusku

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Marraskuu 11, 2007, 16:44:41 »
en tiiä. ehkä/toisaalta oli hyvä että se "jäi" henkiin... mutta olis ollu enemmän draamaa ja jontenkin se olis ehkä sopinut siihen paremmin, mutta haloo näähän on potter kirjoja. ei rowling olis päähenkilöö sillai voinu "murhata" koska se ei jotenkaan olis sopinut sen kirjan lopuksi. siis että kaikki surivat kun kuuluisa harry potter heittää veivit.... ja sitä rataa

Fergen

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Marraskuu 22, 2007, 16:20:33 »
Itseasiassa mua ei haittaa vaikka Harry ei kuollutkaan, vaikken siitä sitten tykännyt YHTÄÄN. On se hyvä että se jäi henkiin, muutenhan Rowlingilla ei olisi oikein ollut mitään, mistä jatkaa jos Harry olisi kuollut. Jos Rowling olisi tappanu Harryn ja tahtonut vielä joskus jatkaa kirjaa, niin tylsäähän siitä tulis jos muuta kirjassa ei olisikaan kun ihmisten tappamista. Ja Potterit kun ovat vielä kuitenkin enemmän nuortenkirjoja.
Paitsi tietysti, jos Ron ja Hermione olisivat jatkaneet taistelua Harryn puolesta, mutta eikai siitäkään oikein mitään tulisi. Ei onnistuisi ilman Harrya.

Poissa Grainne

• Vuotislainen
« Vastaus #67 : Joulukuu 09, 2007, 15:31:12 »
No ensinnäkin meinasin saada laagin kun Harry uhrasi henkensä noin...hienosti.

Se oli upea kohtaus, totta. Liikuttavimpia koko tarinassa.
Kunpa hän olisikin uhrannut sen.

Kuten olen aiemmin jo sanonut, en missään nimessä toivonut Harrylle kuolemaa kuoleman itsensä vuoksi. Hartsa sai kärsiä paljon, kyllä,  mutta suurin hinta ja uhraus taistelussa asiansa puolesta on antaa henkensä (niinkuin niin moni teki Harryn puolesta), ja minusta Harryn olisi pitänyt tehdä samoin. Ei pelkästään myönnytyksenä draamalle, vaan palveluksena Harrylle sankarihahmona. Se että Harry oli valmis tekemään sen.... Nääh. Tuo haiskahtaa vain siltä että JK halusi tehdä jonkinmoisen kompromissin koskien Harryn kohtaloa ja fanien vaatimuksia; Harry kuolee, muttei kuolekaan. Siis mitä ihmettä! Kenelle meistä oikeasti annetaan mahdollisuus valita, palata takaisin tai jatkaa eteenpäin?? Ei Harry sentään mikään jumalolento ole.

Minun toiveeni oli että Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa, ja suurin jymäytys olisi ollut siinä että Harry meni ja tuhosi viimeisen Horcruxin Voldemortin tajuamatta yhtään mitä tekee...Tuo ratkaisu olisi ollut paitsi kunnon draamaa, myönnettäköön :), myös murtanut sydämiä, ja tehnyt Harrysta todellisen kuolemattoman sankarin. Sen sijaan sieltä tulikin aimo annos jeesustelua ja käsittämättömiä tappokirousten ponnahteluja sinne sun tänne. Eihän Harryn lopulta tarvinnut liata käsiään ja viatonta sieluaan käyttämällä avada kedavraa, ei edes Voldemortia vastaan... (Jännää, ettei kirjailija kantanut suurtakaan huolta esimerkiksi Mollyn tai Snapen sielujen puolesta.. ;))
Harry seikkaili teinivuotensa ja selvisi kuin ihmeen kaupalla kaikesta. Ja jäljelle jäi vain keski-ikäinen, viileä ja etäinen ex-sankari. Jihuu. Kiitos paljon. Tarina oli hyvä, mutta loppuratkaisu ei tehnyt Harry Potterista sankaria, valitan.

Porukka pitää kirjan lopetusta kovin laimeana, eikä suotta koska laimeahan se on, myönnetään kaikki se pois. Joillekin meistä todella kova pettymys.

kuten me kaikki tiedämme, Harry palasi takaisin elävien kirjoihin (kummastelin suuresti Dumpiksen ilmestystä jälleen kuvioihin)

Sitä kummasteli yksi jos toinenkin. Muistan ajatelleeni epätoivoissani, että jos tässä kammottavassa lopussa edes hitunen on hyvää niin se, ettei Dumbledore putkahda enää selittämään Harrylle juurta jaksaen kaikkea. Ja miten sitten kävikään :S
"Tiedätkö, mitä koirat tekevät susille?"

Binni

• Ankeuttaja
« Vastaus #68 : Joulukuu 09, 2007, 17:41:02 »
Harryn kuolemaa toivoneet ovat lukeneet aivan vääriä kirjoja.

Samaa mieltä :D 

Oli parempi että Harry jäi henkiin, koska muuten mielestäni ei olisi ollut mitään järkeä kirjoittaa seitsemää kirjaa, vaan olisi yhtälailla voinut tappaa Harryn heti ensimmäisessä kirjassa. Muutenkin pidin tosi paljon kirjan lopusta osa taas ei. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni, täytyy myöntää että kyllä se Harryn kuolemakin olisi ihan kelvannu. Ehkä loppu olisi ollut sitten hieman dramaattisempi.

Poissa Cilla

• Vuotislainen
« Vastaus #69 : Joulukuu 16, 2007, 14:53:59 »
Vaikka en pidäkään Harrystä tai hänen käytöksestään, niin täytyy myöntää, että olo olisi tuntunut tyhjältä, jos hän olisi kuollut. Kirjan luettuani olin vähän vihainen, miksi tuo poika selvisi, kun hänellä oli sentään aikuinen mies vastassaan? Joka oli Pimeyden ruhtinas ja ties mitä. Jotenkin loogisesti ajatellen, itselleni mahtuu vain se mieleen, että Voldemortin olisi pitänyt pystyä tekemään selvää Harrystä. Toisaalta taas, hänhän ei koskaan rakastanut ketään, eikä siksi osannut uhrautua kenenkään puolesta, niin kuin Harry sitten oli valmis tekemään. Siis siinä kohtaa, kun se tajusi että näin sen kuuluu mennä ja plää plää. Tuostakin tuli vaan hirveätä Jeesustelua ja suuremman hyvän vuoksi tekemistä. Loppu olisi mennyt paremmin, jos Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa. Niin kumpikaan ei olisi selvinnyt.

Älkää välittäkö tuosta rakkaus kohdasta, se lähti vähän aiheen ulkopuolelle. En vaan voi uskoa sitä, että Voldemort ei koskaan rakastanut ketään. Kai sillä nyt joku aito rakkaus olisi voinut olla? Vaikka niin että rakkaus olisi pettänyt sen ja siksi siitä tuli Pimeyden ruhtinas.

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Joulukuu 16, 2007, 15:56:42 »
Vaikka en pidäkään Harrystä tai hänen käytöksestään, niin täytyy myöntää, että olo olisi tuntunut tyhjältä, jos hän olisi kuollut. Kirjan luettuani olin vähän vihainen, miksi tuo poika selvisi, kun hänellä oli sentään aikuinen mies vastassaan? Joka oli Pimeyden ruhtinas ja ties mitä. Jotenkin loogisesti ajatellen, itselleni mahtuu vain se mieleen, että Voldemortin olisi pitänyt pystyä tekemään selvää Harrystä. Toisaalta taas, hänhän ei koskaan rakastanut ketään, eikä siksi osannut uhrautua kenenkään puolesta, niin kuin Harry sitten oli valmis tekemään. Siis siinä kohtaa, kun se tajusi että näin sen kuuluu mennä ja plää plää. Tuostakin tuli vaan hirveätä Jeesustelua ja suuremman hyvän vuoksi tekemistä. Loppu olisi mennyt paremmin, jos Harry ja Voldemort olisivat tuhonneet toisensa. Niin kumpikaan ei olisi selvinnyt.

Älkää välittäkö tuosta rakkaus kohdasta, se lähti vähän aiheen ulkopuolelle. En vaan voi uskoa sitä, että Voldemort ei koskaan rakastanut ketään. Kai sillä nyt joku aito rakkaus olisi voinut olla? Vaikka niin että rakkaus olisi pettänyt sen ja siksi siitä tuli Pimeyden ruhtinas.

Voldemorthan välitti alusta alkaen vain itsestään. Hän rakasti vain itseään, muttei muita. Silti hän kunnioitti Dumbledorea, sillä tällä oli suuri voima, jota Voldemortilla eli Valedrolla ei ollut. Hän halusi voimakkaammaksi kuin Dumbledore ja ajatteli Pimeyden ruhtinaan tittelin olevan ainoa keino saavuttaakseen tavoitteensa. Voldemort näin ollen piti rakkautta pahimpana vihollisenaan, sillä "Valoisa puoli" omasi rakkauden parhaimpana aseenaan. Ja sillähän Harry voittikin Voldemortin. Minusta itsensä uhraaminen muiden puolesta on suurempi voima kuin antaa vain odotella häntä koipien välissä, että kohta se varmaan kuitenkin tulee ja tappaa. :)

Njoo... itsekin olin ensin vähän sitä mieltä, että Harry varmaan kuolee, mutta nyt en enää pysty ajattelemaan mahdollisuutta, että Voldemortin olisi pitänyt voittaa. Ehkä kuolema olisi lisännyt dramatiikkaa, mutta se olisi ollut jotenkin liian yksinkertainen ratkaisu. Niin kuin jo aikaisemmin sanoin, olisi ollut tökeröä tappaa Harry, sillä koko tarinahan kerrotaan Harryn näkökulmasta. Jos Harry olisi kuollut, olisiko sitten kerrottu kuinka hän onnellisesti istuskeli vanhempiensa ja ystäviensä kanssa pilven reunalla katselemassa kuinka Voldemort ottaa vallan? Miksi Harry kuoli? Koska Voldemort loihti tappokirouksen. That's it! Entä miksi Harry nyt elää? Tähän ei riitä vain yksi lause. Kirjathan sen kertovat. ^^ 
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Poissa Miss Skywalker

• Padawan
  • Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #71 : Joulukuu 17, 2007, 11:36:33 »
mun mielestä Harry olisi pitänyt kuolla. Se olisi tuonut loppuun draamaa(ihan niin kuin aikaisemmin jo mainittiiinkin), sillä jotenkin toi lopun yltiöonnellisuus kävi hermoille, että siltä pohjalta. Jotenkin vain olisi ollut hyvä että Harry olisi kuollut, ja toiset olisivat jääneet muistelemaan sitä suurella haikeudella(joo olen paras selittämään) : D
Ei sydän kuole vaikka se särkyisikin - toivon niin.

Paperisydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Joulukuu 18, 2007, 15:13:20 »
Ennen kuin sain tämän himoitun ja kauan odotetun Potter sarjan viimeisen osan käsiini, keksin ystävieni kanssa mitä mielikuvituksellisia päätöksiä viimeiselle osalle. Olin melkein 100 % varma että Harry tulee kuolemaan, ja olin siihen jotenkin valmistautunutkin avatessani kirjan ensimmäisen kerran. Kirjan edetessä ja yhä useampien mahtavien hahmojen kuolema sai minut kuitenkin muuttamaan mieleni. En halunnut Harryn kuolevan, se olisi murentanut koko käsityksen hyvän voitosta ja "paha saa palkkansa" ilmauksesta.
Olen hyvin onnellinen kirjan päätökseen, se loppui aivan arvoisallaan tavalla.

Poissa zip

• Dreamer
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #73 : Tammikuu 02, 2008, 14:04:09 »
Olisi ollut paljon jännempää, jos Harry olisi kuollut. Koko kirjan aikana odotin Harryn kuolevan, mutta sillein ei sitten harmikseni tapahtunutkaan. Toisaalta olin helpottunut, kun Harry ei kuollut.
Kirjoitus jatkuu, vaikka kuinka paljon sattuisi...

El Leon

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Tammikuu 02, 2008, 20:20:02 »
Niille, jotka luulevat, että Harryn uhraus mahdollisti Harryn paluun elävien kirjoihin: olette väärässä. Haluatte ehkä ajatella niin, mutta olette väärässä. :)

Kun Voldemort reinkarnaatiossaan käytti Harryn verta, hän kätevästi mahdollisti, ettei Harry voi kuolla niin kauan kuin hänen verensä virtaa Voldemortin ruumiissa. Kun Voldemort sitten avadakedavroi Harryn toistamiseen koskaan, hän tuli tuhonneeksi 17 vuotta sitten Harryn sisään vahingossa luomansa hirnyrkin. Harry olisi itsekin kuollut kiroukseen hirnyrkin kanssa, jos Voldemort ei olisi käyttänyt hänen vertaan, sori. :P

Kun Harry oli pieni, Voldermortin ruumiissa ei tietenkään vielä hänen verensä virrannut. Silloin Harryn poisti pälkähästä Lilyn uhraus, joka muuttui niin Lilyn, Harryn kuin Voldemortinkin tietämättä ainutlaatuiseksi vastataiaksi avada kedavraa vastaan.

Ei, teknisesti Rowling-taikaversumin lakien mukaan Harryn ei olisi kuulunut menettää henkeään kummallakaan kerralla. Eikä minun mielestäni tunnemielessäkään: hän on kirjan pääsankari, inhimillinen, suorastaan ihmisyyttä edustava perus poika, joka taistelee natsahtavaa, rakkauteen kykenemätöntä ylipahaa vastaan. Joku voisi sitten sanoa Harryn voittoa Voldemortista epärealistiseksi tai naiiviksi, mutta itse pidän siitä, että oikeus voittaa edes kirjoissa ja elokuvissa - vääryyttä on riittämiin jo "jossain tuolla ulkona".