Kirjoittaja Aihe: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?  (Luettu 55943 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

mixeri

• Ankeuttaja
Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« : Elokuu 11, 2007, 00:38:58 »
Eli kuten otsikosta näkyy eli olisiko Harryn teidän mielestänne pitänyt menettää henkensä kuten Voldemortinkin?

Oliko Harryn henkiinjääminen/henkiin herääminen huono/pettymys/epäuskottava asia vai hyvä/hieno asia? Oliko henkiinjääminen epälooginen vai oliko asia juuri sellainen kun sen pitikin olla?

Omasta mielestäni ehdottomasti hyvä että Harry jäi loppujen lopuksi henkiin. Tietenkin se tekee mielestäni lopusta vähän pliisun ja ennalta arvattavan mutta kun miettii miltä tuntuisi lukea enään mitään muuta Harry Potterii nyt kun tietäis että Harry kuolisi lopulta. Itse tykkään lukea muitakin Harry Potter kirjoja paljon, mutta innostus olisi varmasti lopahtanut suuresti jos tietäisin että Harry tulee kuolemaan lopulta.. Jotenkin kirjasarjan lukemisessa ei olisi mitään mieltä enään silloin.

Omia mielipiteitänne, kiitos! Muokkasin nyt sen verran että samaan kysymykseen menee se, kun Harry heräsi henkiin. Tästäkin voi antaa mielipiteitä, oliko Harryn henkiinherääminen pettymys/outo/epälooginen vai hyvä/hieno/mahtava asia?

Mixeri on puhunut.

ps. myönnän, en ole lukenut uusinta kirjaa, olen spoilannut itseeni täällä :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2007, 17:50:26 kirjoittanut mixeri »

eyeel

• Ankeuttaja
Vs: Olisiko Harryn kuulunut kuolla?
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2007, 01:05:01 »
Olisi tullut vähän enemmän draamaa (tai edes vähän draamaa) kirjaan jos se olis kuollu.

Ja Harry on ärsyttävä, itsekeskeinen ja lapsellinen joten sen kuolema olisi muutenkin ollut hyvä juttu, vaikka ehkä mieluummin Hermy olisi saanu mennä (Voldu vastaan Hermy kaksintaistelu olis ollu upea, lähinnä koska Hermy olis voinu mennä sankarillisesti)
Musta oli kiva että Hermy sai hyvän ammatin ja kaikkee, mutta olisin odottanu vähän hienompaa.
Promoted, as they say, to glory.
Eli Hermy olisi ansainnut sankarin maineen, paljon enemmän kun Potter.
Mutta Harry olisi ehdottomasti saanut kuolla, ja lisää porukkaa myös, kaikki kuolemat sijoittu loppupuolelle, Amelia Bonesin kuolema HBP:ssä oli surullisempi kun mikään DH:ssa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2007, 01:35:49 kirjoittanut eyeel »

fubar

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2007, 10:00:01 »
Oliko Harryn henkiinjääminen huono/ärsyttävä/epäuskottava asia vai hyvä/hieno asia? Oliko henkiinjääminen epälooginen vai oliko asia juuri sellainen kun sen pitikin olla?

Ennen vikan kirjan lukemisen aloittamista olin vakuuttunut että Harryn pitää kuolla, mutta lukiessanii vikaa kirjaa tajusin myös että Harryn on samalla voitettava kuolema.

Itselleni tämä oli hienoinen pettymys, mutta fantsussa kuten scifissäkin on usein ollut näitä kuoleman voittamisia. (esim. Philip Pullman, Universumien Tomu trilogia ja JMS, Babylon 5) Se jotenkin kuuluu olennaisena osana tarinoita. Mitä suurempaa sitä olla voisikaan kuin voittaa kuolema. Täten tajusin että HP:ssakin on kuolema voitettava ja että Harryn on se tehtävä.

Tottakai kirjan loppu oli kevyempi kun kaikki kolme hengissä selvisivät, mutta oishan tässä ollut potentiaalia muuhunkin. Itse ajattelin lopuksi että JK Rowling jätti hahmot henkiin sillä onhan tämä kuitenkin melkein lasten fantasia kertomus. (Luettuani vikan kirjan - aloitti sen ahmimisen 13v. veljenpoikani)

Marbella

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2007, 10:24:13 »
Onneksi ei kuollut. Vaikka hänestä tuhoutuikin Voldemortin "sielun palanen".  Mielestäni oli hyvä että kaikki kolme ovat hengissä. Viimeinen luku olisi voinut olla pidempi. Muuten tosi hyvä kirja :)

dumppaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2007, 10:30:17 »
Vaikea kysymys. En oikeastaan osaa sanoa olisiko Harryn pitänyt kuolla vai ei. Olihan tuo melko arvattavaa, että päähenkilö jätetään eloon. Tosin en voi väittää, ettenkö olisi pelästynyt siinä kohti kun Harry 'kuoli'. Minusta tuntuu että lopusta tuli vähän liiankin onnellinen. Harry ja Ginny menivät naimisiin ja saivat lapsia, kaikki pääkolmikosta jäivät henkiin, Ron ja Hermione saivat toisensa... Toisaalta ehkä Harryn kuolema olisikin ollut ns. hyvä juttu.

En ole koskaan liiemmin pitänyt Harrysta, minua ovat miellyttäneet eniten muut sivuhahmot. Vaikka Potterin kuolema olisi ainakin henkilökohtaisesti tietysti minua järkyttänyt, niin mielummin hän olisi heittänyt henkensä kuin joku muu kolmikosta. Harryn kuolema olisi oikeastaan ollut täydellinen loppu kirjasarjalle - kun päähenkilo kuolee niin ei ole enää paluuta.

Cursed J

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2007, 10:36:44 »
Harryn olisi pitänyt kuolla, mutta hänen piti myös tuhota Voldemort. Harryn sisällä oli pieni Voldemortin sielun palanen, joka piti kuitenkin tuhota ennen kuin Voldemort voisi kuolla. Harryhän omisti kaikki kolme Hallowia, oli Kuoleman Mestari ja pystyi voittamaan sen. Olisihan kuka tahansa voinut tappaa Voldemortin Hirnyrkkien tuhoamisen jälkeen, mutta Harryn vain piti tehdä se ja olisin yllättyny jos sen olisi tehnyt joku muu. Miten Harry ei olisi ansainnut kunniaa Voldemortin tappamisesta? Olisiko esim. Hermionella ollut rohkeutta kävellä Voldemortin eteen kuolemaan...

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2007, 10:39:52 »
Kun anti-HP-fani ystäväni kysyi: "No, kuoliko Harry vai Voldemort?"
Vastasin hänelle, että tavallaan molemmat kuolivat. Sehän on totta. Harry vain palasi takaisin elävien kirjoihin. Jäin muuten ihmettelemään syvästi, että jäikö Harry henkiin siksi, että hän oli hirnyrkki? Ja Voldemort ei jäänyt henkiin, vaikka hän oli periaatteessa viimeinen hirnyrkki. O_o EDIT: sainkin hakemani vastauksen epäselvyyksien osastolta. Voldu ei siis ollut itse hirnyrkki.
Ja Harrylla oli Elder wand.

Jos Harry olisi kuollut, minun vatsanpohjaani olisi luultavasti jäänyt hyvin ontto tunne. Harry Potter ei olisikaan ollut enää poika joka elää tai kuolematon sankari.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2007, 10:43:34 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"

loetkoe

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2007, 10:43:41 »
Harryn olisi mielestäni pitänyt kuolla. Ehkä eniten siksi, että Punurmio ennusteli sitä koko Azkabanin Vangin ajan. Kuitenkin hänhän olikin oikea ennustaja, eikä mikään petkuttaja.

Saikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2007, 15:41:31 »
Harryn olisi mielestäni pitänyt kuolla. Ehkä eniten siksi, että Punurmio ennusteli sitä koko Azkabanin Vangin ajan. Kuitenkin hänhän olikin oikea ennustaja, eikä mikään petkuttaja.

Mutta hän ei koskaan ennustanut Harryn kuolemaa niiden vähäisten todellisten näkyjen aikana, jolloin hän oli transsissa. Muut ajat hän mielestäni oli täysin feikki ennustaja.

Una

• Ankeuttaja
Vs: Olisiko Harryn kuulunut menettää henkensä?
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2007, 16:09:13 »
Mun mielestä Harryn olis kyllä pitäny kuolla. Samalla olisi Voldun viimeinen hirnyrkki kuollut, ja sittenhän joku muu, kuten Ron, Hermy tai Ginny, tai ehkä joku mahtavampi velho, kuten McGarmiva, olisi voinut tappaa Voldun. Toinen vaihtoehto olisi ollut että Harry ja Voldu olisivat kuolleet yhtä aikaa vaikka toistensa loitsuista, niin he olisivat lopulta tuhonneet toisensa. Se Harryn "henkiin herääminen" oli ihan naurettava juttu, varsinkin kun se Dumble oli siellä "tuonpuoleisessa" neuvomassa sitä, olis nyt ollu edes Sirius tai Kalkaros (mun lempihahmot :)).
Muutenkin koko kirjan loppuosa oli yhtä siirappia. Nekin traagiset kuolemat mitä oli (Tonks, Lupin, Fred) sivuutettiin vaan nopeasti ja siirryttiin yhdeksäntoista vuotta eteenpäin, aikaan, jossa kaikki on taas hyvin.
Osa syy kirjan siirappilopulle ja sille, että tehokolmikko säästyi suurin piirtein naarmuitta, on varmaan ollut nuorempi lukijakunta, jota tietenkin pitää kunnioittaa.

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2007, 16:17:55 »
No, kun luin kirjaa ja tajusin että Harryn pitää kuolla, olin ihan sokissa ja sitä oli kamala lukea. Että ei, Harryä ei saa tappaa! Entäs Ginny? Mutta kun Harry "heräsi henkiin" olin helpottunut ja tavallaan pettynytkin. Enpä tiedä, Jos Harry olisi kuollut, se olisi ollut kamalaa, mutta kun se jäi henkiin niin melkein toivon että se olisi kuollut. Enpä tiedä, en oikein osaa päättää että elävä vai kuollut Harry, molemmissa hyvät puolensa:D Ja Dumbledoren kommentti Snapulle tyyliin jotain että monenko olet nähnyt kuolevan tai jotain, oli kamala. Dumbbis alas ja Snapu ylös!:P
The stories we love best do live in us forever.

Airik

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2007, 17:11:06 »
Minä olin koko ajan siinä vahvassa uskossa, että ainoa tapa jolla Rowling voi pelastaa nahkansa on molempien kuolema. Eli siis Harry ja Voldemort tuhoaisivat toisensa. Olen edelleen sitä mieltä että näin olisi pitänyt käydä - niin surullista kuin se olisikin ollut. Itse asiassa ajattelin, että Volde ei voi voittaa (se olisi liian julma sanoma, ihmisen on voitava uskoa hyvän voittoon), mutta samalla ajattelin että Rowling ei yksinkertaisesti kehtaa/uskalla jättää Harrya henkiin (juuri sen vuoksi että se olisi siirappimainen loppu). No, olin väärässä eikä siitä sen enempää. Tyydyn luonnollisesti myös nykyiseen ratkaisuun, enhän voi muutakaan.

celi

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2007, 18:22:47 »
Itse myös uskoin ja toivoin, että lopussa Harry ja Voldemort molemmat kuolisivat tappaen toisensa - näin loppu olisi ollut dramaattisempi ja voimakkaampi mokoman "kaikki hyvin" lässytyksen sijaan.
Harry olisi saanut sen viimeisen silauksen sankarimaineelleen ja Ron ja Hermione olisivat voineet sitten vanhoina kertoa lapsenlapsilleen tunteneensa "sen Potterin, joka uhrasi itsensä muun maailman hyväksi" :)

Tuntui, että koska Harry ja muut päähenkilöt jäivät eloon, piti sitten valita edes joitakin tyyppejä katoamaan kuvioista...ja tietenkin ne sattuivat olemaan Lupin ja Tonks, murr. Heidän kuolemansa saikin huomiota ja kunnioitusta suunnilleen yhtä paljon kuin pakollisten mutta tavanomaisten uhrilampaiden listiminen.

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2007, 21:24:12 »
Kun anti-HP-fani ystäväni kysyi: "No, kuoliko Harry vai Voldemort?"
Vastasin hänelle, että tavallaan molemmat kuolivat. Sehän on totta. Harry vain palasi takaisin elävien kirjoihin. Jäin muuten ihmettelemään syvästi, että jäikö Harry henkiin siksi, että hän oli hirnyrkki? Ja Voldemort ei jäänyt henkiin, vaikka hän oli periaatteessa viimeinen hirnyrkki. O_o EDIT: sainkin hakemani vastauksen epäselvyyksien osastolta. Voldu ei siis ollut itse hirnyrkki.
Ja Harrylla oli Elder wand.

Jos Harry olisi kuollut, minun vatsanpohjaani olisi luultavasti jäänyt hyvin ontto tunne. Harry Potter ei olisikaan ollut enää poika joka elää tai kuolematon sankari.

Menee offiksi mutta sanonpa kuitenkin..

Harryn tapauksen ajattelin niin, että tavallaan Harryssa oli kaksi osaa, kerrosta. Se päällisempi kerros oli Voldemortin luoma hirnyrkki ja sisempi osa itse Harry. Siksi Harry ei siis kuollut, koska Voldemort tuhosí vain pinnalla olevan "kilpi"hirnyrkin, luullen pääsevänsä Harrysta eroon. Mutta Harry ei kuollutkaan kilpensä ansiosta vaan Voldemort heikensi tällöin itseään ja se koitui kohtaloksi.
Sekava selitys, mutta yrittäkää ymmärtää:D
I'll come back you. I promise.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2007, 15:38:44 »
Minusta Harryn olisi kuulunut kuolla. Se olisi ollut oikea ratkaisu, tarina olisi saanut arvoisensa päätöksen. Tottakai myös Voldemortin tarvitsi kuolla, mutta olisi ollut hienompaa, jos Harrykin olisi mennyt. Olin jo täysin varma, että Harry kuolee oikeasti siinä kun Voldy yritti tappaa hänet ja Harry joutui "King's Crossille" Dumbledoren kanssa. Toisaalta ymmärrään, että sen piti olla Harry, joka lopulta tappaa Voldemortin, mutta sen jälkeen hän olisi voinut kuolla.
Petyin loppuratkaisuun tässä kohdin, mutta ehkä joskus vielä sulatan tämän. (Paitsi tietenkin tämä helpottaa H/D slasherien elämää suuresti, itsekin olen kyseisen parituksen suuri fani..:D)
Olin kuitenkin olettanut jo vuosien ajan, että Harry tulee kuolemaan lopussa, ehkä siksikin tämä tuntuu niin kököltä. Vaikka tavallaanhan Harry kuolikin, niinkuin joku tässä aiemmin on jo sanonutkin.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

makkara

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Elokuu 12, 2007, 16:28:37 »
Minusta loppu oli ihan hyvä näin (toki ottaisin sen vikan luvun pois..). Oikeastaan ennen kuin aloin lukea kirjaa ajattelin, että Harryn on pakko kuolla, mutta kirjan aikana aloin ajattelemaan, ettei Harry saa kuolla. Harrylla on kuitenkin ollut suht ankea lapsuus, hän on menettänyt monta rakasta ihmistä jne. Ja hitsit jos Harry olisi tuon kaiken jälkeen vielä kuollut 17-vuotiaana niin se olisi ollut liikaa.

Hirveän moni sanoo, että oli tosi ennalta-arvattavaa, että Harry jäi henkiin niin minusta se ei kyllä ollut. Tai siis itse ihan uskoin siihen, että Harry oikeasti kuolee.

Homer

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Elokuu 12, 2007, 16:52:24 »
Minusta olisi ollut varsin kökkö loppu tälle kirjasarjalle, jos Harry olisi mennyt ja heittänyt veivinsä. Tämähän on kuitenkin vähän niinkuin kaikenikäisille, ja olisihan siinä varmasti itse kullakin ruvennut naksumaan jos Harry olisi kuollut jne. Itse ajattelin Harryn kävellessä kohtaamaan Voldemorttia Kiellettyyn metsää, että "näinkö tässä käy". Mutta ei, hieno loppu Pottereille. Epilogin olisi voinut jättää tulevaan "hakuteokseen", tai sitten kirjoittaa paljon kattavammaksi. Kuitenkin, olen täysin tyytyväinen muuten kirjaan :)

hhelmi

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Elokuu 12, 2007, 16:54:48 »
ei välttämättä harryn olisi pitänyt heittää henkensä
mutta hermionen tai ronin kyllä.
teos jäi liian syvyyttömäksi, draama loppuun olisi tehnyt uskottavamman

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #18 : Elokuu 12, 2007, 18:28:06 »
Minä oletin koko ajan, että Harry kuolee, mutta vaikka se jäikin henkiin, en minä oikeastaan mitenkään kamalan pettynyt ollut. Se harmitti ehkä enemmän, että kaikki loppui Harryn kannalta niin hyvin; Ron, Hermione tai edes Ginny ei kuollut. Mutta toisaalta, olihan Harry saanut kokea surua ja murhetta ihan tarpeeksi aikaisemmin, että ehkä tämä loppuratkaisu ei ihan niin huono juttu ollut.

Sitä paitsi Harry ei ärsyttänyt minua DH:ssa enää ollenkaan; se ei ollut enää lainkaan niin lapsellinen/angstaava kuin aikaisemmissa kirjoissa. Ja muutenkin, jos Harry olisi kuollut, Sevi olisi jäänyt ilman taulua, nyyh...
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #19 : Elokuu 13, 2007, 16:52:40 »
Mielestäni Harryn kuolema olisi ollut tietyllä tavalla melko hieno loppu kirjasarjalle -kunnon tragediaa, vähän kuin antiikin tai Shakespearen näytelmissä. Toisaalta se olisi kuitenkin ollut melko tylyä, koska Harry oli jo kärsinyt suurimman osan elämästään. Odottaessani vikaa kirjaa horjuin kahden vaiheilla miettiessäni, haluaisinko Harryn kuolevan vai en. Nyt kirjan lukeneena on mielestäni ok, että Harry jäi henkiin, mutta joku muu lähipiiristä olisi kyllä saanut kuolla. Tarkoitan lähinnä Ronia tai/ja Hermionea, mahdollisesti Ginnyakin (joka muuten olisi mielestäni joutanut kuolla, kun en voi koko hahmoa sietää). Tällaisena loppu oli kuitenkin aivan liian onnellinen.
-Non unde possim sed unde volo-

Masa

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Elokuu 13, 2007, 17:44:53 »
Ajattelin kuudennen kirjan jälkeen, että Harryn pitäisi kuolla, koska inhosin häntä siihen aikaan. Mutta kun aloin lukea DH:ta muutin mieleni. Harry ei olisi missään nimessä saanut kuolla! Aloin ajattelemaan, että olisi surkeata lukea aiempia kirjoja, jos olisi tiennyt, että Harry kuolee. Ron tai Hermy taas ois saanu kuolla, vähän draamaa :P

Rubini

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Elokuu 13, 2007, 17:52:55 »
Ei Harryn olisi pitänyt kuolla, mutta Ron olisi voinut menettää vaikka toisen jalkansa tai jotain. Oli liian ruusunpunaista unelmaa, että koko kolmikko selvisi pelkillä naarmuilla. Odotin kirjalta kyllä enemmän draamaa.

Niar

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Elokuu 13, 2007, 18:49:10 »
Minusta loppu meni hyvin. Siinä ehdittiin pelästyttää ihmiset, että nyt se Harry menee ja kuolee, muttei sitten oikeasti kuollutkaan. Jotenkin en kuitenkaan jaksanut uskoa siihen, että Harry tapettaisiin vikassa kirjassa. Se on kuitenkin kirjan päähenkilö, ja loppujen lopuksi on aika harvinaista, että päähenkilö (sankari) tapetaan. Muut voivat kyllä mennä, mutta päähenkilö yleensä jätetään, kuitenkin. Sankarin tappaminen on kuitenkin aika dramaattista (kun kerran tarina on keskittynyt kyseisen hahmon ympärille, niin mitäs sitten tapahtuu, jos päähenkilöltä otetaan nirri pois?), saati sitten se, että olisi tapettu Harry, kun Potterit kuitenkin ovat jossain määrin nuortenkirjoja.

Shakespearen tragediat ovat sitten asia erikseen, niissä kun lähtee henki kaikilta vähänkään merkittäviltä hahmoilta :P

Poissa Kiiwi

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #23 : Elokuu 13, 2007, 19:02:03 »
Itse ajattelin lopuksi että JK Rowling jätti hahmot henkiin sillä onhan tämä kuitenkin melkein lasten fantasia kertomus. (Luettuani vikan kirjan - aloitti sen ahmimisen 13v. veljenpoikani)

Näin juuri. Sitä mieltä olen itse, että Harryn kuului jäädä henkiin. Samoja syitä, mitä tässä on tullut - kuka olisi enää jaksanut lukea näitä kirjoja? Rowling ei varmasti olisi tehnyt sitä rahan takia, vaan siksi, että tahtoo antaa lukijoilleen syy nautti lukemisesta kerta toisensa jälkeen. Toinen syy, että kyseessä on _satu_ kuitenkin. Satu. Saduissa sankarit ei kuole. Okei, kuolee joskus, mutta se ei vaan kertakaikkiaan sovi sadun olemukseen, että paha voittaa ja hyvä kuolee. Eijei.

Olin aika turta siinä vaiheessa, kun Harry kuoli. Oli sellainen olo, että mitä kummaa? Sitten tajusin, että hetki vain, kirjaa on vielä aika paljon jäljellä, jotakin tässä vielä tapahtuu. Se oli loistava ja loppujen lopusi tosi loogisesti selitetty kuolleistaherääminen. Ottaen taas huomioon, että kyseessä on fiktiokertomus. ;)

Kyllä sen näin pitikin mennä, jes!
'Cause I love you and I need you and I'll never let you go.

El Leon

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 14, 2007, 11:10:52 »
Näköjään Harryn ei olisi pitänyt kuolla. Muutoinhan Rowling olisi kirjoittanut hänet kuolemaan :I.

Jos Harry olisi kuollut, ei olisi ainakaan ollut tarvetta surkealle ja älyttömälle epilogille, jossa Harryä ei Row'n lupauksista huolimatta edes mitenkään "kirjoita Harrya ulos".