Kirjoittaja Aihe: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2  (Luettu 6260 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Lartsu

• Ankeuttaja
Vs: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2
« Vastaus #100 : Helmikuu 14, 2009, 09:58:05 »
Näkeekö pilkkopimeässä mustaa vai ei mitään?
Minusta ei mitään! Sillä emmehän me "näe" mustaa. Jos katsomme esim. mustaa kangaspalaa, silloin näemme mustaa. Mutta kun on pimeää, niin ei kaikki yhtäkkiä muutu mustaksi, vaan emme näe mitään, sillä musta on ei mitään.
Eihän avaruuskaan ole "mustaa" vaan tyhjyyttä, ei mitään.
Tajusiko kukaan?

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #101 : Maaliskuu 08, 2009, 14:53:02 »
Lainaus

Mielestäni pimeys on mustaa, koska kaikki muut värit ovat valoisia. Pimeys on siis mustaa. (Eri asia on, onko pimeys minkään väristä vai väri. Minun mielestäni pimeys ei ole väri vaan jonkunväristä.) Olen sitä mieltä, että aina näkee jotain (sokeana mustaa) ja että kaikki on jonkinväristä. Siten pimeys olisi musta(a) ja pimeänä näkee mustaa.

Haluan tuoda keskusteltavaksi yhden asian, jota olen paljon miettinyt.
Kuinka ajatukset syntyvät?

~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #102 : Maaliskuu 08, 2009, 15:02:04 »
Minä sanoisin, että pilkkopimeässä ei näe mitään väriä, mutta kyllä siellä oikeasti täytyy jotakin olla, mutta emme vain näe sitä. Huoneessa, jossa ei missään ole valonlähdettä, valo ei pääse heijastumaan mistään silmiin ja siksi on aivan pimeää, mutta musta väri pimeässä johtuu juuri siitä, että musta on niiden kohteiden väri, jotka eivät heijasta mitään valoa. Musta ei kuitenkaan tästä johtuen ole itseasiassa väri, koska se ei heijasta minkäänväristä valoa. Valkoinen taas on sitten kaikkien värien summa, jos vastakohtia katsotaan. :) Pimeässä ei siis näe mitään väriä, eikä myöskään pimeän kohteita, koska mikään valo ei ole tekemässä niitä näkyviksi. Siellä kuitenkin on jotain, jota emme sitten vain näe :)

Kirjan kysymys, hmm. Olen usein miettinyt tuota, ja mniusta tuntuu että ajatusten syntyminen johtuu vain siitä, että ihmisillä ja näillä elollisilla olioilla on aivot, joilla sitten ajatellaan. Siellä sitten on niitä mekanismejä ja vaikka mitä, mitkä saavat aikaan ajatustenjuoksun. Sehän on välttämätöntä sen kannalta, että sattuu olemaan elossa, sillä jos ihmiset eivät ajattelisi mitään, eivät he myöskään ymmärtäisi mitään, ja vain olisivat täysin tiedottomina mistään. Eli jostakin tuolta ne sitten tulevat, ja minusta ainakin ajatukset syntyvät oikeastaan automaattisesti ympäröivien asioiden pohjalta (olen joskus kuvitellut että päässä on sellainen jonkinlainen kuviteltu muistojana, josta ne sitten hyppivät esiin satunnaisesti :D) ja sitten yhden ajatuksen mukana tämä linkittyy miljooniin muihin ja siinä sitten onkin kunnolla miettimistä :D Tämähän on vähän kuin muna ja kana-juttu. Vastaus on vain tuollainen jännä. :D
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Matemt

• Ankeuttaja
« Vastaus #103 : Maaliskuu 08, 2009, 15:28:44 »
Lainaus
Emme näe pimeydessä mitään eli näemme mustaa..

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #104 : Maaliskuu 12, 2009, 11:24:18 »
Peruskoulun jälkeen: töihin vai jatko-opintoihin? Amis vaiko lukio vaiko kauppis vaiko laitos?
Minun kohdallani vastaus tähän on amis. Suurimman osan peruskoulusta olin ehdottomasti sitä mieltä, että hakeudun lukioon enkä minnekään muualle, mutta kummasti mieleni muuttui ysiluokan aikana. Pidän lukemisesta kovasti, mutta vain silloin, mikäli olen kiinnostunut siitä mitä luen. Esim. terveystiedon kokeisiin päntätessä asiat jäivät mieleen paremmin, kuin taas historian kokeisiin lukiessa ei päähän jäänyt koskaan mitään. Varmasti ei kukaan muukaan tykkää lukea väkisin mitään tylsää. Eli siis lukiossa olisin tuskin pärjännyt, koska minua ei huvita päntätä kirjoista niin paljon. Amiksessa on enemmän käytännön tekemistä ja paljon vaihtelua, joskus käydään ajamassa 50 kilometrin lenkki ja joskus taas käplätään kuormalavojen kanssa pihalla (olen siis logistiikkalinjalla). Vastapainoksi istutaan jonkin verran luokassa pänttäämässä teoriaa. Minä tykkään.

Runot vai kirjoitelmat?
Riippuu tietenkin tekstien laadusta ja aihepiiristä, mutta kallistuisin enemmän kirjoitelmien puoleen. Runoissakin on oma viehätyksensä, mutta niitä ei tule luettua niin usein kuin kirjoja ja novelleja. Runot ovat usein hieman vaikeaselkoisia, eikä niiden pohtimiseen jaksa aina kuluttaa aikaa.

Tatuointi vai lävistys?
Molemmat ovat mieleeni, mutta tatuoinnit ovat ehkä enemmän se "The Thing" minulle. Omistan kylläkin vasta vain yhden tatuoinnin, mutta en malttaisi odottaa, että täytän 18 ja pääsen ottamaan lisää. Tietysti tatuoinneissa on se arveluttavampi puoli, ettei niitä saa koskaan pois (ainakaan helpoin keinoin), mutta toisaalta se on mielestäni yksi asia, mikä tatuoinneissa juuri monia viehättää. Ne ovat pysyviä ja voivat muodostua tärkeäksi osaksi ihmisen identiteetille. Itse en ainakaan osaa enää kuvitella itseäni ilman tatuointeja.

Tykkään tosin myös paljon lävistyksistäkin. Itselläni on kaksi huulilävistystä (snake bites) ja yksi korvalävistys. Huulilävistyksetkin tuntuvat jo niin tutuilta, etten osaa kuvitella millaista olisi olla ilman niitä. Lävistyksiä tulen luultavasti ottamaan lisää, ainakin medusa, nape ja bridge ovat sellaisia, mitä olen harkinnut ottavani. Ihan törkeää rautanaamaa minusta ei kylläkään koskaan tule. : D

Kumpaa käytät tiedonhaussa, Googlea vai wikipediaa?
Yleensä käytän mieluummin Googlea. Se on minulla kotitietokoneessakin aina aloitussivuna. Wikipedia on kyllä myös hyödyllinen sivusto, sieltä tulee usein etsittyä vähän syvällisempää tietoa asioista. Googlella etsin enemmänkin sellaisia pieniä käsitteitä, kun taas Wikipediassa löytää asiasta laajemmin tietoa.

Ensimmäisillä treffeillä: voiko suudella vai kannattaako pitäytyä vain esim. halaamisessa?
En luultavasti tekisi kumpaakaan. : D En ole niin avoin persoona, että tykkäisin usein halailla ihmisiä. Jos treffien (inhoan tuota sanaa) toinen osapuoli halaisi minua, halaisin tietysti takaisin, mutta en kyllä itse varmaan tekisi aloitetta. Mutta jos olisi kyseessä joku todella ihana ihminen, jonka kanssa klikkaisi heti, saattaisinkin seota hetkellisesti ja halata ihan omasta aloitteesta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla en todellakaan alkaisi suutelemaan. Haluaisin tuntea sen toisen ihmisen kunnolla, ennen kuin alkaisin mihinkään tuollaiseen.

Liha vai kala?
Vegetaristina sanon tähän, että ei kumpikaan. Jos olisi kuitenkin pakko valita jompikumpi, söisin mieluummin kalaa kuin lihaa. Kalat sentään useammin ovat eläneet vapaina, kun taas teuraseläimet saavat kärsiä suurinpiirtein koko elämänsä. En siltikään pidä kalan syömistä mitenkään pienempänä pahana. Kyllä me ihmiset pärjäämme vallan hyvin ilmankin lihaa.

Lyijykynä vai lyijytäytekynä?
Kirjoitan mieluummin lyijytäytekynällä, koska inhoan teroittamista ja terän tylsymistä. En ikinä löydä teroitinta mistään silloin kun tarvitsisin sellaista. Toisaalta lyijytäytekynän lyijyt ovat myöskin aina kateissa. Tai sitten en löydä mistään sopivan kokoisia lyijyjä. Siinä mielessä tavallinen lyijykynä on helpompi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2009, 13:58:06 kirjoittanut lullaby »

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #105 : Maaliskuu 12, 2009, 14:42:45 »
Runot vain kirjoitelmat?
Riippuu runoista. Tykkään japanilaisista tankoista (vai miten se nyt sitten taipuukaan), mutten yleensä hirveästi välitä lukea runoja. Harvat runot ovat mielestäni hyviä. Eli siis kirjoitelmat.

Tatuointi vai lävistys?
Alan kallistua tuon tatuoinnin puoleen. Sen voi laittaa minne vain, se voi olla minkä kokoinen vain ja se voi esittää mitä vain. Se merkitsee kantajalleen enemmän kuin lävistys, koska sillä on enemmän symboliarvoa. Läväreissä on paljon vähemmän vaihtoehtoja. Muutenkin tatskaa tulee harkittua paremmin, joten sitä on sitten hienompi "kantaa", kun sen lopulta saa.

No tällainen: koira vai kissa?
Tykkään kummistakin, mutta koska olen allerginen kissoille, valitsen koiran.

Kannettava pc vai pöytä pc?
Kannettava, koska sen voi viedä mukanaan mihin vain. Haluan kannettavan!

Liha vai kala?
Kala. En juuri välitä kokolihasta enkä pihveistä, ja jauhelihakin menee vain jos siitä saa tehtyä jotain hyvää, vaikka lihapullia. Kana menettelee, mutta nyt alan kyllästyä siihen. Uunilohi taas on herkkuani, ja madekeitto, ja graavilohi, ja sushi, ja niin edelleen.....

Hämärässä lukeminen?
Inhoan sitä. Silmät väsyvät ja tuntuu etten näe sen jälkeen yhtä hyvin. Muutenkin inhottavaa tihrustaa jotain tekstiä hämärässä kun valossakin voi lukea.

Karkki vai suklaa?
Riippuu karkista, mutta valitsen nyt sen suklaan, kun sitä useammin syön... sitä paitsi sitä voi käyttää monipuolisemmin kuin karkkia, esim. leivonnassa.

Yöllä nukkuminen vai päivällä nukkuminen näin kesälomalla?
Yöllä nukkuminen. Unirytmini on mennyt siihen että väsyttämään alkaa jo kymeneltä illalla ja herään joskus kahdeksan aikoihin aamulla. Joskus aikaisemmin kesällä saatoin nukkua kahteen asti, mutta kyllä silloin tuntui että päivä meni "hukkaan".

Lintsi vai särkkis?
Lintsi, koska se on lähempänä kuin Särkkä. Särkässä olen käynyt viimeksi vaikka kuinka monta vuotta sitten, enkä juuri tiedä mitä uutuuksia sinne on tullut. Tornado on kyllä kiva, ja Coca-Cola, mutta muuta ei tule mieleen. Lintsi on kyllä älykallis, en vitsi enää joka vuonna käydä.

Täytesuklaa vai tavallinen suklaa?
Jos voi valita, niin täytesuklaa. Tavallinen on aina tylsempää. Tai joku krokanttisuklaa... nam!

Onko käärme pää+häntä vai pää+vartalo+häntä vaiko pää+vartalo?
Se on pää + vartalo + häntä. Luin tietokirjasta.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #106 : Huhtikuu 09, 2009, 21:02:36 »
Karkki vai suklaa?

Hei, siis mikä kysymys tuo on? Minun mielestä nimittäin suklaa on karkkia! Karkkipusseissa voi olla suklaata aivan samalla tavalla kuin salmiakkia tai hedelmäkarkkejakin. Suklaata on karkkihyllyissä. Tokihan suklaata voi käyttää monipuolisesti myös muuten kuin makeisena. Mutta esimerkiksi se, kun jotkut väittävät olevansa karkkilakossa ja sitten syövät muina miehinä suklaata, on minun mielestäni vain ja ainoastaan itsensä huijaamista. Semmoiset keksitkin, joissa on paljon suklaata, ovat hyvin harmaata aluetta.

Kannettava. Tykkään paljon enemmän kannettavan näppiksestä, kuin sellaisesta tavallisesta, jollainen yleensä pöytäkoneiden yhteydessä on. Onhan kannettava ominaisuuksiltaan yleensä vähän rajoitetumpi kuin pöytäkone, mutta minulle riittää aivan hyvin ne perustoiminnot, joihin kannettavallakin pystyy vallan mainiosti. Ja kannettavan (15,4'') näyttö on ihan sopivankokoinen, esimerkiksi 22-tuumainen alkaa minusta olla jo vähän ärsyttävän iso.
Humor me.

Poissa aholopai

• kappale kauheinta historiaa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #107 : Huhtikuu 09, 2009, 22:47:22 »

Olin ennen vannoutunut pöytäkoneen käyttäjä, mutta nyt kelpaa molemmat sekä sellainen miniläppäri ois kans kiva :D kun tämä mun virallinen kannettava on sellanen "Rohjo" ettei paljon enempää kuin on pakko niin viitsi mukana kuljetella.

Plou

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Huhtikuu 13, 2009, 18:56:50 »
Aivan sama kunhan toimii, mutta läppäriin kallistuisin kylläkin, koska ovat niin käteviä; voi ottaa mukaan, jos haluaa maksaa voi saada jopa pöytäkoneen veroisen, ei vie tilaa eli yksinkertaisesti kätevä jos ei ruveta puhumaan muistista ja suoritus kyvystä.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #109 : Huhtikuu 14, 2009, 17:47:15 »
- Fysiikan lait huomioonottaen, pimeys johtuu siitä, ettei valo heijastu esineistä, eli emme näe värejä. Joten periaatteessa emme näe mitään, eli näemme mustaa, mutta ei niin, että musta olisi tässä tilanteessa väri, sillä se on oikeastaan väritön, koska musta ja valkoinen ovat värittömiä (ja miksi muuten sanottaisiin 'värisokea' jos musta ja valkea olisivat värejä).

Ja tämä on 'hyvän' arvosanan saaneen 'fyysikon' tekstiä::D:dd
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #110 : Huhtikuu 14, 2009, 20:53:46 »
Peruskoulun jälkeen: töihin vai jatko-opintoihin? Amis vaiko lukio vaiko kauppis vaiko laitos?
- Riippuu ihan siitä, millaisista asioista on kiinnostunut, ja mille alalle on taipumuksia. Itselleni lukio oli itsestään selvä vaihtoehto, sillä mikään amisala ei tuntunut kiinnostavalta, kuten ei myöskään töihin lähteminen. Amis on kuitenkin tosi hyvä vaihtoehto niille, jotka tykkäävät enemmän käytännön jutuista ja jotka löytävät kutsumuksensa niiden alojen joukosta. Joillekin taas lukio sopii paremmin, sillä moni ei tiedä vielä peruskoulun loppuessa, mitä haluaa elämällään tehdä, ja lukiossa saa ainakin muutaman vuoden lisää miettimis- ja sivistymisaikaa. Ja vaikkei lukiossa ehkä käytännön taitoja opikaan, siellä oikeasti sivistyy, kun on pakko opiskella monenlaisia asioita - myös niitä, jotka eivät yhtään kiinnosta mutta joita ehkä myöhemmässä elämässä huomaa tarvitsevansa.

Runot vai kirjoitelmat?
- Molemmissa on hyvät puolensa, mutta itse pidän enemmän runoista. Niissä kielellä leikittely on niin vapaata kaikista säännöistä, ja teksti kuulostaa lausuttunakin kauniilta, toisin kuin suurin osa kirjoitelmista. Lisäksi runot ovat sopivan lyhyitä, jos ei halua tai ehdi lukea pitempiä jaaritteluja. Tietysti runojakin on monen tasoisia, mutta loistava runo tekee minuun yleensä huomattavasti suuremman vaikutuksen kuin loistava kirjoitelma: runon sanat ja ajatukset jäävät soimaan päähän. Symboliikkaa ja kielikuvia käytetään tietysti molemmissa, mutta runoissa nekin ovat mielestäni tehokkaampia. Itse asiassa taidan olla aika lailla runoihminen, sillä pidän teksteistä, joita voin luonnehtia 'runollisiksi' - eli runomaisuus tekee suunnilleen mistä tahansa tekstistä nautittavamman.

Tatuointi vai lävistys?
- Itse en ottaisi kumpaakaan, ja molemmat ovat mielestäni turhia ja rumia, mutta jos olisi pakko valita, niin ottaisin lävistyksen. Syykin on yksinkertainen: sen saa helpommin pois. Olen luonteeltani niin ailahtelevainen, etten ikinä ottaisi tatuointia, sillä saattaisin hyvin helposti kyllästyä siihen, ja niiden poistohan on vaikeaa ja kallista. En myöskään pidä tatuointeja (tai lävistyksiä) yhtään kauniina, sillä luonnollinen kauneus on enemmän minun makuuni. Varsinkin ne ihmiset, joilla on kädet (tai koko vartalo) täynnä tatuointeja, ovat mielestäni lähinnä ällöttäviä. Sama pätee lävistyksiin, joiden epäkäytännöllisyyttä jaksan aina ihmetellä - voiko olla mahdollista, ettei esimerkiksi kieli- ja nenäkoruihin pesiydy hirveitä määriä bakteereja?

Kumpaa käytät tiedonhaussa, Googlea vai wikipediaa?
- Googlea yleensä, mutta google ohjaa minut aina ensimmäisenä wikipediaan :D Yleensä pyrin kyllä etsimään tietoa muualtakin kuin kyseiseltä sivustolta, sillä kuten tietänette, wikipediaan voi kirjoitella kuka tahansa, joten sen luotettavuus ei liene kaikissa tapauksissa kovin korkea. Mutta hyvin sieltä yleensä löytyy tietoa, se on helppo paikka sivistyä.

Liha vai kala?
- Eettisestä näkökulmasta kala, sillä ne saavat useammin elää vapaina. Ikävä kyllä tällaiset näkökohdat usein unohtuvat, jos on näin nirso kuin minä... en nimittäin meinaa saada kalaa kurkusta alas, niin pahalta se lähes aina maistuu. Sama kyllä pätee melkein kaikkeen lihaan, enemmän tykkään syödä kasviksia. Kana on kyllä poikkeus, siitä tykkään kovasti.

- Piirtäessä lyijykynä (varjostaminen helpompaa), kirjoittaessa ehdottomasti lyijytäytekynä. Inhoan kynien terottamista ja varsinkin tylpällä kynällä kirjoittamista, lyijytäytekynällä tulee kauniimpaa jälkeä aina.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Cowboy

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Toukokuu 04, 2009, 14:15:19 »
Kannettava, koska se on kätevän pieni ja sitä voi tietenkin kuljettaa paikasta toiseen, ja jos kaipaa paikallaan pysyvää tietokonetta, niin tätäkin yksilöä voi pitää paikallaan. Aina ei tarvitse olla edes töpselit lähellä, koska tämä toimii myös akulla - pöytä pc:ä ei voi ottaa vessaan mukaan. Sitä paitsi kannettava on ekologisempi.

Normaali lyijykynä, koska lyijytäytekynä on liian monimutkainen ja sen lyijy katkeilee helposti. Lyijytäytekynä on myös epäkäytönnöllisempi, koska siihen pitää välillä lisätä lyijyä ja mukana täytyy kuljettaa lyijyrasiaa, että kynän saisi täytettyä. Normaali lyijykynä toimii ilman lataamista, paitsi eipäs toimikaan, koska se täytyy teroittaa välillä. No jos teroitinta ei ole, sen voi tehdä terävämmäksi vaikkapa puukolla tai muulla terävällä esineellä. Ja lyijykynä menee pienempään tilaan, kuin tuo täytekynäkapistus, joka näyttää muuten ihan avaruusalukselta, mikä ei ole hyvä juttu, koska se on liian moderni. Hm.

*pistää silmät kiinni* Mustaa. Näköjään. =)

Päätin tarttua nyt noihin tylsimpiin aiheisiin. Nuo edelliset aiheet ovat melkein puhkikulutettuja, niin odottelen, jos joku kehittelisi jotain uutta. Eikun, kehittelenpäs itse:

Miten maailma syntyi; Jumala loi vai alkuräjähdys?

Olen tänään varsin jumalaisella tuulella..

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #112 : Toukokuu 04, 2009, 19:19:22 »
Kannettava, koska se on kätevän pieni ja sitä voi tietenkin kuljettaa paikasta toiseen, ja jos kaipaa paikallaan pysyvää tietokonetta, niin tätäkin yksilöä voi pitää paikallaan. Aina ei tarvitse olla edes töpselit lähellä, koska tämä toimii myös akulla - pöytä pc:ä ei voi ottaa vessaan mukaan. Sitä paitsi kannettava on ekologisempi.

Haluatko täsmentää millä tavalla kannettava on ekologisempi? Kannettava voi kuluttaa vähemmän sähköä, mutta pöytäkoneenkaan ei tarvitse olla energiasyöppö. Lisäksi väitän, että kannettavissa akku on melkoinen ympäristörasite.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #113 : Toukokuu 04, 2009, 21:02:16 »
uota sähkönkulutusta meinasinkin, että ihan järjellä ajateltuna iso pöytä pc kuluttaa enemmän, kuin kannettava, koska se on.. isompi ja tarvitsee sähköä joka kolkkaan. Ja jos haluaa oikein ekologista lähteä leikkimään, niin saahan sen kannettavan akun pois.

Kokohan ei sinänsä vaikuta sähkönkulutukseen mitenkään. Tehokkaammat komponentit kyllä, mutta halutessaan pöytäkoneen voi koota myös vähän virtaa kuluttavista komponenteista.
Akun poistaminen ei taas auta mitään. Ongelmana on siis se, että akun valmistaminen ei ole luonnolle hyväksi ja kaikissa kannettavissa tulee akku mukana.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #114 : Kesäkuu 06, 2009, 16:41:50 »
Talvi vai kesä?
Pidän talvesta; lumesta, pulkkamäessä laskemisesta, lumiukkojen- ja enkeleiden teosta. Talvella on myös kaunista; sekä lumi että tähdet kimmeltävät kauniisti. Syksyn tilalle astuva talvi tuo mukanaan lunta ja samalla valoa. Talvella ovat kaikki parhaat juhlat, kuten Joulu ja Uudenvuodenaatto- ja päivä. Silloin on mukavaa lötköttää peiton alla syömässä pipareita ja katsella televisiota, tai oikein lumisella ja ihanalla säällä olla ulkona.
Siitä huolimatta olen kesäihmisiä. Pidän enemmän lämpimästä kuin kylmästä, ja kuumuuskin on parempi kuin jäätyminen. Talvella on hauskaa pyöriskellä lumihangessa vähän aikaa, mutta sitten se ei olekaan enää hauskaa, kun tulee kylmä ja vaatteet kastuvat. Talvella pitää tunkea itselleen kamala määrä vaatetta, ettei niin kävisi. Talvi tuntuu kivalta jonkin aikaa, mutta sitten siihen kyllästyy. Talvella kaipaa kesää, mutta kesällä ei kaipaa talvea; kesällä on loma, kaikki parhaat tapahtumat ja muistot. Kesä on kuin aikaa unelmistani, ja muina vuodenaikoina on vaikeaa kuvitella, että niinkin ihana vuodenaika on olemassa. Kesällä voi pukeutua vähempiin vaatteisiin ja tehdä melkein mitä vaan; silloin tuntee olevansa vapaa.

Kovakantiset kirjat vai pokkarit?
Tällaisenkin sitten keksin. :) Pokkarit ovat kyllä pieniä ja käteviä, niitä voi lukea joka paikassa ja ne on helppo raahata mukaan. Ne ovat myös halvempia, mutta samalla huonompia. Pokkarit menevät paljon helpommin rikki ja minua ärsyttää kamalasti, että joutuu taistelemaan saadakseen kirjan pysymään auki. Kovakantisia kirjoja on paljon helpompi ja mukavampi lukea, ne ovat isompia ja niissä on isompi fontti. Eivätkä kaikki kovakantiset kirjat ole suinkaan painavia - sehän riippuu vain kirjan paksuudesta ja koosta. Eli taisi jo tulla selväksi, että olen kovakantisten puolella, vaikka molemmat ovat hyviä.

Runot vai kirjoitelmat?
Tämä on ainakin minun tapauksessani ristiriitainen juttu. Pidän molemmista ihan kamalasti, mutta en tiedä kummista pidän enemmän. Itse luen ja kirjoitan runoja usein, muita kirjoitelmia en niinkään. Tietenkin saan aina luokan parhaat arvosanat kaikenlaisista kirjoitelmista, mutta silti minun on yleensä vaikeaa keksiä niihin aihetta. En ole erityisen hyvä tiivistämään kirjoitelmia, jolloin niistä joko tulee pitkiä, jolloin tulee kirjoitusblokki, tai minun pitää lopettaa kesken johonkin kohtaan. :( Kirjoitelmat ovat ihan yhtä ihania kuin runot, mutta koska runoja on helpompi kirjoittaa, kallistun enemmän runojen puolelle. Ne ovat enemmän alaani. :)
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

noelle

• Ankeuttaja
« Vastaus #115 : Kesäkuu 06, 2009, 23:02:07 »
Talvi vai kesä?
mä oon niitä jotka vihaa talvea. vihaan jopa niin paljon, että lähes poikkeuksetta talvisin masennun: en mitenkään diagnosoitavasti, mutta kuitenkin. vihaan lunta ja kylmää ja sitä kun ulkona ei voi tehdä mitään. kyhjötän sisällä kaiket ajat eikä huvita lähteä mihinkään, lenkillä ei huvita käydä koska aina on kuitenkin kylmä tai typerän paksut vaatekerrastot häiritsee. aina kun kesä alkaa tulla ja aurinko paistaa, oon ihan pilvissä, kesä on mua varten. nytkin kun on ollut tälläset viileet kesäilmat ja satanu paljon, oon ollu tosi ärsyttävä jankuttaja enkä oon paljoakaan poistunu kotoa. hmph... mutta sillon kun aurinko paistaa ja on lämmin, oon niin hyvällä päällä että. vähän hassua että kaikki riippuu niin paljon säästä, oon tajunnutkin sen vasta ihan hiljattain.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #116 : Kesäkuu 07, 2009, 00:20:43 »
Hmmhmm. Aiemmin olisin vastannut epäröimättä 'kovakantiset', sillä en erityisemmin pokkareita ollut lueskellut. Nyt niitäkin on jotenkin eksynyt kirjojeni joukkoon, uusin tällä viikolla. Pokkareissa on se jokin oma tunnelmansa, ja niitä on mukavampi pitää kädessään juuri pehmeiden kansien takia. Eivätkä ne vie suurta tilaa mistään, saati maksa hirveästi. Siinä vain tulee mukaan se haittapuoli, ettei mitään halpaa ja hyvälaatuista ole olemassa -pokkarit hajoavat helpommin kuin kovakantiset, yllätys yllätys. Tosin pokkareissa ei ole sitä tunnelmaa, mikä on kovakantisissa kirjoissa.. :D Tässä tapauksessa taitaakin ratkaista sitten fontti ja tottumus, sillä pidän molempia ihan hyvinä vaihtoehtoina. Pokkareissa kun fontti on erilaista, ja olen tottunut lukemaan kovakantisia kirjoja. Ja jotenkin arvostan enemmän kovakantisia, ihan kuin ne olisivat parempia.. :'D Ehkä siinä on takana muisto niistä kaikista halppispokkareista, joita on usein kassojen lähellä.
Eli, valitsen kovakantiset.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #117 : Kesäkuu 08, 2009, 23:12:51 »

Kovakantiset kirjat ovat mukavampia, koska ne eivät kulu käyttäessä pokkarien tapaan. Lisäksi ne miellyttävät silmää ja ovat arvokkaamman näköisiä. Varsinkin vanhat kovakansiset ovat silmää hiveleviä.

Kannettavan energiankulutus on keskimäärin noin kymmenyksen pöytäkoneen kulutuksesta, mutta kuten aiemmin on jo todettu, pöytäkonekin voi olla taloudellinen ja ekologinen. Pöytäkone on toisaalta parempi toistamaan esim. värejä. Voihan pöytäkoneenkin sähkön tuottaa ekologisesti esim. aurinkopaneeleilla tai tuulivoimalla.

Runot vai kirjoitelmat?

Riippuu runosta/kirjoitelmasta. Runot ovat mielestäni parhaimmillaan eeppisissä teoksissa (Kalevala, Tolkienin runot ja laulut), nykyaikaiset ja lastenrunot ovat melkoista roskaa. Niin mielestäni. Kirjoitelmienkin pitää olla hyviä ollakseen mieleeni. En tiedä, sisällytetäänkö kirjoitelmiin tässä tapauksessa asiatekstit, mutta niiden kirjoittamisesta pidän eniten (varsinkin mielipidekirjoituksista). Jos yritän tehdä runoja, niistä tulee aina mieleeni liian lapsellisia, joten hylkään ne.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #118 : Kesäkuu 09, 2009, 09:53:41 »
Kovakantiset kirjat, vai Pokkarit?
Kovakantinen tietenkin, vaikka omistan kaikki potterit enkuksi pokkarina...
Koska se näyttää että oikeasti olen kiinnostunut kirjasta. Nehän ovat kalliimpia kuin pokkarit. Kovakantiset ovat paljon mukavampia lukea.Vaikkakin pokkarit ovat paljon hassumpia, koska ne ovat helpompai ottaa mukaan. Mutta kovakantiset tietenkin.

Kannettava PC vai kiinteäkone?
Jaa-a. Valitsenko uuden, hyvin mukana pidettävän, todella hyvä muistisen,  ja kevyemmän läppiksen vaiko vanhan-näköisen, tyhmän mallisen, muisti-vajaisen, ja kiinteän tietokoneen? No jaa-a. KANNETTVA PC, tottakai! se on aina kaksikertaa parempi missä tahansa, verrattuna kiinteään.

___________________________________________________________ _____________________________

Lyijykynä, vai kenties lyijytäytekynä?

Lyijykynä. Oppilaan perusväline. Se täytyy olla kaikilla. Maailmassa varmaankin kaikki ihmiset ovat kokeilleet lyijykynää. Onhan se vähän kulmikas, mutta silti niin klassinen, että sitä on jopa hauska käyttää. Lyijytäytekynä. Hmm. No tämä on parempi kädessä, sillä tulee siistimpää käsialaa, ja se on, "modernimpi."
Se vain on parempi. Luokassamme vain muutamalla on lyijytäytekynä, muut käyttävät perus lyijäriä. Eih. Lisää lyijytäytekyniä.

- joo, mistäköhän mä ton repäsin...
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Minsvo

• shakes all over like a jellyfish
  • Vuotislainen
    • dA
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #119 : Kesäkuu 09, 2009, 23:25:56 »
Tavallinen. Ei ole mitään järkeä tunkea sellaiseen herkkuun jotain muuta herkkua, joka sitten jokseenkin pilaa suklaan maun. Esim. salmiakilla täytetty suklaa on ihan kamalaa.

Kovakantiset kirjat, vai Pokkarit?
No sehän riippuu kirjan pituudesta. Tykkään luke mangapokkareita, mutta niitä paksumpia on minusta aika inhottava lukea. Kovakantinen on myös kestävämpi, joten vastaukseni on kovakantinen.

No oma valintani on lyijytäytekynä, sillä hyvää teiroitinta joka on sopusoinnussa kaikkien lyijykynien kanssa on vaikea löytää. Lyijytäytekynä on helppo ja nopea.

Poissa yökukkuja

• Tuleva muurahaiserakko
  • Vuotislainen
« Vastaus #120 : Kesäkuu 12, 2009, 17:33:06 »
Kaipa tännekkin on pakko käydä sutaisemassa :D

Riippuu ihan suklaasta. Täytesuklaa on silleen parempaa, että on 80 prosenttista suklaata (eli hyvin tummaa) ja sit siinä on appelsiinia... Mm... *juoksee kännykkään ja käskee iskän ostaa sitä äkkkkiä*

Akkari-pokkarit vaiko kirjat? Riippuu onko akuankkanälkä vai joku tämmönen kirjallisuudennälkä.. Yleensä kyllä kovakantiset kirjat..

Öö... Täytekynä on siinä mieles parempi ettei sitä tartte terottaa ja niitä ei tartte ostaa kokoajan uusia. Mutta sellainen piirrustuslyijäri on kyllä kaikista paras. Sellainen paksu ja "täyteläinen"...

HP-elokuvat vai HP-kirjat?
HP-kirjat. Niissä saa kuvitella itse kaiken ja kirjoissa on muutenkin enemmän juttua =) Ja kirjat kestää pitempään =)

Tolkienin setä vai rouva Rowling?
Rowling =) Viuhpiipore =) Harry Potterit =)

-vaihdan lörpöttelypaikkaa...
Rupeen muurahaiserakoks.
Ja tsekkaa myös kuvaukseni =)
ynnig rettop -> yökukkuja

Poissa dzinni

• Mangosose
  • Vuotislainen
« Vastaus #121 : Elokuu 17, 2009, 19:34:46 »
Minusta tämä väittely on muuttunut enemmänkin oman mielipiteensä kertomseen kun hauskaan väittelyyn. Lukekaapa vaikka ensimmäisen topan ihan ensimmäisiä sivuja, joissa väiteltiin kunnolla ja kaikilla oli hauskaa ja sai nauraa kunnolla ja niin edespäin.. en nyt väitä, että täällä ei olisi kenelläään hauskaa, mutta varmaan olisi vielä hauskempaa jos väiteltäiskin vähän eikä pelkästään kerrottais omaa mielipidettä. :D (puolustetaan näkökulmaamme niin kauan, että itsekkin nauretaan perusteluillemme. xDD)
Siinähän tuli uusi väittelyaihekkin samalla.. Onko tämä topa enään väittelyä vai mielipiteen kertomista? :)

Lainaus
- Fysiikan lait huomioonottaen, pimeys johtuu siitä, ettei valo heijastu esineistä, eli emme näe värejä. Joten periaatteessa emme näe mitään, eli näemme mustaa, mutta ei niin, että musta olisi tässä tilanteessa väri, sillä se on oikeastaan väritön, koska musta ja valkoinen ovat värittömiä (ja miksi muuten sanottaisiin 'värisokea' jos musta ja valkea olisivat värejä).
Näemmehän me pilkkopimeässä, emme ehkä värejä, mutta kuitenkin jotakin.. jos ei muuten niin näemme sen, ettemme näe oikein mitään. Lisäksi pilkkopimeässä näemme kaikkia siistejä viivoja ja pilkkuja. ja joskus myös ilma näyttää surisevan, joten näemme surinaa.

Ja kyllä se läppäri on paljon parempi, vaikka pöytäkone saattaakin olla ekologisempi. Läppäri vie vähemmän tilaa. Lisäksi pöytäkoneeseen joutuu ostamaan näytön, hiiren, kajarit ja näppäimistön vielä erikseen, mutta läppärissä ne tulee samassa paketissa, vaikka kyllähän pöytäkoneetkin myydään yleensä koko paketti kerralla, mutta sillon joutuu alkaan säheltään johtojen kanssa ja varsikin kun on 100 mahdollista paikkaa minne johdon voi laittaa. Ja se ei ole hauskaa.. Sitten kun alat vielä tarkistaan mikä johto ei olekkaan kunnolla kiinni, kun kone ei toimi. :(

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #122 : Elokuu 17, 2009, 21:15:27 »
                  Kokis vaiko Pepsi
No sanon että Kokis. Se on jotenkin se "ensimmäinen ja ainut" limu, josta kaikki ovat kuulleet(ja on ainut limu jota ei sensuroida. I thinker..)
Pepsi on todella kuohuvaa, useat saavat siitä päänsä kipeäksi, sen maku on erilainen kuin kokiksessa. Jotenka Kokis. ja näin on selevä.
Tolkien vs. titiitiii Rowling!!
Noh, Onhan se tolkkieni hyvä, mutta... Se on jo niin nähty juttu. Sitä on hehkutettu kun lehvat tuli, ja silloinkun ne kirjat ilmestyivät, samoin silloin kun ne tulivat äänikirjoiksi, ja se on sellainen niinkuin... "kaikki sen tietää!" kirja.Kukapa ei olisi kuullut tarusormustenherrastatrilogiastajokaonsuperpaksu?!
   //nyt en tietenkään tarkoita näitä 99.v mummeleita jotka istuvat rollaattoreissa, mitenkään syrjimättä.
Täytesuklaa vain tavallinen suklaa
Dodiii. No, olen suklaa allergikko, ja vedän suklaata. Juu. Täytesuklaa on parempaa. Kai, Maitosuklaa on tietenkin myös hyvää, mutta Fami vetää voiton ^^
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #123 : Elokuu 17, 2009, 21:40:58 »
Näemmehän me pilkkopimeässä, emme ehkä värejä, mutta kuitenkin jotakin.. jos ei muuten niin näemme sen, ettemme näe oikein mitään. Lisäksi pilkkopimeässä näemme kaikkia siistejä viivoja ja pilkkuja. ja joskus myös ilma näyttää surisevan, joten näemme surinaa.

Siinä olen samaa mieltä, että topic alkoi mennä vain mielipiteiden kertomiseksi. Mutta tuo ei vaikuta enää väittelyltä, sillä syysi vaikuttavat epätoivoisesti keksityiltä. :D Minä en muista nähneeni viivoja ja pilkkuja tai surinaa. Sitä paitsi, jos näkee viivoja tai pilkkuja, eivät ne ole paikan päällä, vaan johtuvat silmistä. Ja surinaa ei voi nähdä; voi nähdä vain värähtelyä ilmassa, jos sitä tarkoitat. Emmekä me näe sitä, ettemme näe mitään - me vain tiedostamme sen. Omasta mielestäni pilkkopimeässä ei voi nähdä mitään juuri sen takia, että musta ei ole väri, joten ei voi nähdä mustaa. :P

//Aa, taidan ymmärtää kantasi, dzinni. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2009, 08:16:17 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa dzinni

• Mangosose
  • Vuotislainen
« Vastaus #124 : Elokuu 17, 2009, 21:59:07 »
Minä en muista nähneeni viivoja ja pilkkuja tai surinaa. Sitä paitsi, jos näkee viivoja tai pilkkuja, eivät ne ole paikan päällä, vaan johtuvat silmistä. Ja surinaa ei voi nähdä; voi nähdä vain värähtelyä ilmassa, jos sitä tarkoitat. Emmekä me näe sitä, ettemme näe mitään - me vain tiedostamme sen. Omasta mielestäni pilkkopimeässä ei voi nähdä mitään juuri sen takia, että musta ei ole väri, joten ei voi nähdä mustaa. :P
Nyt kyllä ymmärsit väärin mitä tarkoitan.. tai sitten et. :) Tarkoitan siis sitä kun silmät sulkee tai herää pilkkopimeään huoneeseen niin näkökentässä alkaa vilisemään sellasia viivoja ja pilkkuja jotka on erivärisiä. Vaikka ne eivät olekkaan itse siinä huoneessa niin pilkkopimeä ei estä meitä näkemästä, sillä voimme pilkkopimeässäkin nähdä jäänteitä valosta, tai sitten pelkkää pimeää.
Se on aika jännä miten jotkut ajattelee, että koska musta ei ole periaatteessa väri niin sitä ei voisi nähdä. Vaikka emme näekkään mitään väriä niin näemme silti jotakin, ja se jotakin on mustaa.