Kirjoittaja Aihe: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2  (Luettu 6203 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Aiemman väittelytopicin kasvaessa ihan kiitettävään mittaan on aika aloittaa puhtaalta pöydältä. :)

Lainaus käyttäjältä: Neverlandwitch
Väitellään. Väittely on luovaa ja mieltä avartavaa, sitä harrastetaan jopa äidinkielen tunnilla! Ihmisen perusominaisuuksiin kuuluu väittelytaito.

Väittelyssä ihmiset jakautuvat oman mielipiteensä mukaisiin ryhmiin, he yrittävät kumota toisten väitteet ja luoda omaa pohjaa pitäviä väitteitä jotka ovat totuudenmukaisia. Väittelyssä oma ja muiden näkökanta tulevat esille suhteellisen kivuttomalla tavalla. Väittelyä harrastetaan niin aikuisten kuin lasten keskuudessa (lapsilla kyseessä pikkuauto, ei perehdytä niihin). Tulee kuitenkin muistaa, että jokaisella on oma mielipiteensä ja niitä tulisi kunnioittaa, väittelyllä vain selitetään miksi puolustaa ja miksi ei, avarretaan näkökulmaa ja pohdintoja ja tuodaan oma mielipide esille.
 Muistakaa, että tämä on vain leikkimielistä, ei tarvitse loukkaantua. :)

Vuorossa on siis väittelyä eri aiheista! Tunnetko, että sinulla on sana sanottavana kanarialintujen tai vaikkapas koulun puolesta? :) Ei muuta kuin väittelemään - sana on vapaa!

Pistänpäs minäkin aiheen liikkeelle. Onko syksy parempi kuin kevät? Kummasta pidätte enemmän? Itse rakastin ennen syksyä enemmän, koska pidän ruskan väreistä: lisäksi syntymäpäiväni osuvat syyskuulle, joten pienenä sekin innosti odottamaan syksyä. Nykyisin minua vain masentaa nähdä päivän valoisuuden lyhenevän, lehtien tippuvan puista ja todeta, että kyllä se pitkä, pimeä ja kylmä talvi on tulossa. Kaikki vaikuttaa niin kuolleelta, eikä silloin tee mieli muuta tehdä kuin kuunnella musiikkia hölkäten (silmät kiinni) tai vajota sänkyyn kaakaomukin kera katsomaan ulkomaalaisia telenoveloita. Ehkä pienenä sitä tykkäsi talven ja joulun tulosta: oli lunta jossa laskea pulkkamäkeä, mutta ei enää.

Kun taas kevät... nykyisin pidän siitä valtavasti! Kevään sen olla pitää! Keväisin lumet sulaa, aurinko paistaa, päivät pitenee... on tiedossa kesäloma, jolloin voi rentoutua arjen kiireistä ja luonto herää taas eloon. Sitä saa täysin uutta virtaa. :) Linnut laulaa ja malttamattomana odottaa nurmikon kasvua ja veden lämpenemistä. Nauttii kauniista ilmasta! Vaikkakin täytyy myöntää, että keväisin on myös hirveä stressi opiskelun kanssa. Viimeiset kokeet, esitelmät sun muut isketään kuin tarkoituksella samaan aikaan... siltikin! Onko parempaa tapaa lukea niihin kokeisiin kuin vasta pystytetyn trampoliinin päällä auringon paistaessa? 

Lisäksi aiemmassa topicissa käsiteltiin mm. tällaisia aiheita:

Hämärässä lukeminen!
Mielummin suuri city vai pieni maalaiskaupunki?
Karkki vai suklaa?
Yöllä nukkuminen vai päivällä nukkuminen näin kesälomalla?
Lintsi vai särkkis?
Täytesuklaa vai tavallinen suklaa?

Väitellessä muistetaan käytöstavat! Kaikkien mielipiteitä on kunnioitettava väitellessäkin, eikä henkilökohtaisuuksiin saa mennä!  Ja koska kyseessä on väittely, kaikki muistavat, että perustelut ovat asian a ja o. Miksi olette sitä mieltä, miksi asia on hyvä, miksi huono. Eli ei niitä: "Maito on hyvää niiku mut vesi ei!!!" -kommentteja, vaan kunnon perustelut. Väitellessä on hyvä ottaa eri näkökulmia asioihin ja kertoa kantaansa laajasti :)

Areena on vapaa - pitäkää hauskaa! ;)
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
Vs: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2007, 21:55:44 »
Jaa, että kevät vai syksy? Kyllä minä sanoisin, että kevät. Syksy on kamalan masentavaa aikaa; päivät lyhenevät lyhenemistään, ja kaikki valoisa aika menee töissä tai koulussa. Koko ajan on niin pimeää ja märkää, ja kaikki näyttää kamalan ankealta lehtien pudottua. Ei pimeys sinänsä haittaa, mutta kun pihalla on vielä niin ikävän näköistä (sataa, on kylmä, luonto on eloton...). Esimerkiksi talvella, kun on luntakin, kirpeä pakkaspimeys voi olla tosi kaunista. Mutta syksyllä se on vain... kamalaa. Kynttilät tuovat onneksi vähän valoa ja piristystä hämärään. Tietysti ruska-aika on ihan kaunis, ja sitä olisikin kiva päästä joskus oikein Lappiin vilkaisemaan. Kevät voittaa silti syksyn; valon määrä kasvaa, lumet sulavat ja luonto herää taas vähitellen eloon, ja kesä lähestyy. Joka kevät sitä huomaa odottavansa innoissaan niitä ensimmäisiä lehtiä puihin, ja syksyllä on aina yhtä masentavaa katsella, kun ne kellertyvät ja putoavat viimein pois. Ihmisetkin näyttävät paljon virkeämmiltä ja iloisemmilta keväällä.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Daniel

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2007, 22:09:50 »
Hmm, kevät vai syksy... Hankalaa, mutta vastaan, että kevät. Syksy on mielestäni kauniimpaa aikaa ja rakastan sitä kun ilmat vähän jäähtyvät ja illat pimenevät. En tykkää t-paidoista, tai muutenkaan kovin kevyistä vaatteista, ja on ihana kun ei tarvitse pitkän kesän jälkeen enää paahtua, kun tulee vilpoista.
Keväällä on ällöttävää, joka paikassa on roskia jotka tulevat lumen alta ja kengät kastuvat aina. Lisäksi on vähän sellaista jäistä ja jos kaadut vetisellä jäällä, niin kastut varmasti.
Miksi minä sitten vastasin kevät, jos syksy on mielestäni parempi... Noh, koulun alkaminen pilaa koko syksyn. Kevättä taas parantaa se, että tietää pitkän loman olevan lähellä. Tuollainen pikkujuttu vain onnistuu muuttamaan mielipiteeni täydellisesti.

(Mutta sitten kun ei enää tarvitse käydä koulussa, voin vastata, että syksy. :>)

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2007, 08:07:15 »
Voiton taitaa viedä kevät.
Keväällä on ihanan piristävä tuoksu, se virkistää ja saa mielen paremmaksi, koska on ollut kylmä talvi. Kevät on myös suurta muutoksen aikaa: muuttolinnut tulevat/lähtevät yms. On mukavaa katsoa, kun kaikki elollinen alkaa kasvaa yhä uudelleen ja uudelleen, koska sitä ei ole nähnyt pitkään aikaan. Kevät on siis muutoksen aikaa, ja hyvä asiahan se on!
Syksykin on melko hauska, koska kaikki lehdet ovat mukavan värisiä, ennen ne ovat olleet vain vihreitä. Mutta syksy on tylsä, koska pimeä aika tulee ja kaikki valo katoaa. Lehtien tippumistakin on tylsä katsella, vaikka lehdet värikkäitä olisivatkin, koska lehdetkin ovat puissa ja puutkin ovat elollisia. Kaikki elollinen lähtee pois toisin, kuin syksyllä. Mutta hauskaa on kuitenkin koulujen alku ;)
~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2007, 11:52:47 »
Minä pidän enemmän syksystä. Syitä on mm. talven tulo hiljakseen, ötököiden häviäminen, ihanat syksyn värit ja tuoksu, ilmaston viileneminen. Ensinnäkin, minä pidän myös talvesta. On ihanaa kun ei ole niin kuuma, voi käpertyä iltaisin viltin alle lämpimään. Ötököistäkää en pidä sitten ollenkaan, varsinkaan hämähäkeistä ja kaikenmaailman koppakuoriaisista. Vaikkakin tiedän että eiväthän ne ole minulle tehneet yhtään mitään, miten olen saanut kuulla. Silti en viihdy kauaa edes metsässä, jos ympärillä pörrää hyönteisiä. Kai minulla on jokinlainen kammo. Ja syksyn tullessa nuo ötökätkin lähtevät pikkuhiljaa unten maille. Minä pidän kaikista syksyn ihanista väreistä, ruskosta. Kun lehdet tippuvat puista, jolloin maisemavärit muuttuu rusehtavan punaisiksi, oranssiakin näkee hieman. Lisäksi se ihana tuoksu, kun on juuri satanut. Ja tuo ilmaston viileneminen, tottakai on kivaa kesäisin kun on ihana helle, mutta on se mukavaakin kun on vilpoista, pitää villasukkia jalassa. Syksyllähän ei ole aina niin kylmä kuin ei kuumakaan, joten on kiva kun on semmoinen sopiva lämpötila. Ei siis liian kuumaa eikä kylmää.
Tässä nyt oli minun mielipiteeni :)

Poissa Trigger

• Hammaskeiju
  • Vuotislainen
  • Nielen purematta
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2007, 12:37:18 »
Kyllä syksy vie täälläkin voiton. Kaunis ruska, pieni haikeus kun kesä päättyy, odotukset korkealla tulevaa talvea varten. Mietitään mennyttä ja tulevaa kesää, kaivetaan lisää vaatetta kehiin ja siinä samalla etsitään myös lasketteluvehkeet jotta päästään mäkeen sen talven tullen. Vetinenkin syksy käy, mikäs sen piristävämpää kuin reipas pikku sade kastelemassa lenkkarit, hiukset ja vaatteet läpikotaisin. Parasta on kuitenkin ne kuivat päöivät, jolloin koira leikkii lehtikasoissa ja kevyt syysaurinko paistaa aina silloin tällöin.

Kevät on minusta kammottava, on liian liukasta ja kosteaa, lumet eivät sula ikinä, aina on liian kuuma tai liian kylmä. Ei oikein tiedä, mitä laittaa ylle ja milloin on aika luopua piposta ja siirtyä kesävetimiin. Koulu painaa päälle koko ajan eikä rentoutumisesta tietoakaan... Ei kiva.
Hiljaa yksin pimeässä

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2007, 19:38:01 »
Kevät on parempi kuin syksy. Luonto herää eloon ja on valoisaa. Olen keväällä aina pirteämpi ja luennoillakin jaksaa istua paremmin. Minulle syksy on vain merkki tulevasta talvesta, on synkkää, ilma kylmenee ja päivä lyhenee.

Talvi vai kesä?
Omasta mielestäni kesä. En pidä helteistä, mutta on valoisaa, linnut laulavat ja luonto on kaunis. Lisäksi saa rentoutua ja latautua syksyllä jatkuvia opintoja varten (työnteko ei ole niin rasittavaa kuin opiskelu).
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2007, 21:48:19 »
Minä en niinkään osaa sanoa, onko talvi kesää parempi vai toisin päin. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, joten voidaan kai sanoa, että pidän kummastakin yhtä paljon. Kesäisin on valoisaa, luonto on kukkeimmillaan, ja jos sää vain on yhtään sellainen kuin sen pitäisi kesällä, on myös lämmintä. Minä aivan rakastan metsän tuoksua kun maailma on kukkeimmillaan! Kesäyöt ovat myös todella upeita. Minusta on aivan ihanaa käpsytellä valoisassa kesäyössä ja kuunnella hiljaisuutta. Varjopuolena ovat sitten erilaiset hyönteiset, ja aina kesätkään eivät ole sellaisia kuin haluaisi (sataa liian paljon tai vähän, on liian kuuma tai kylmä). Lisäksi voi myös ukkostaa, ja minä koen ukkosen hyvin ahdistavana asiana.

Talvi tuntuu heti aivan upealta märän ja masentavan syksyn jälkeen. Koko maailma näyttää (ainakin hetken) puhtaalta ja unenomaiselta lumipeitossaan. Valoakin on aivan eri tavalla kuin syksyllä. Kirpeät pakkaspäivät ovat todella kauniita, ja on todella mukavaa tulla kotiin rankan päivän jälkeen, sytyttää pari kynttilää, laittaa kaakaota tai teetä ja käpertyä sohvalle kirjan kanssa. Vaikka olenkin jo täysi-ikäinen, lumessa peuhaaminen jaksaa yhä huvittaa. Suuri ilonaihe on myös se, ettei ole ärsyttäviä ötököitä inisemässä. Ei talvikaan koko ajan mitään ihanuutta ole. Lumityöt on joskus jotain todella tuskastuttavaa. Minun kotitaloni on puulämmitteinen, joten talvipakkasilla täytyy aina raahata puita edes takaisin ja lämmittää taloa, että täällä tarkenisi jotenkin. Minä olen aina niin viluinen, että palelen joskus talvisin aivan hirveästi. Siitä huolimatta pidän kovasti myös talvesta.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Villilapsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2007, 22:43:06 »
Minun ei tarvitse kahta hetkeä vastaustani miettiä kumpaankaan kysymykseen.

Syksy, koska ruska on kaunista ja rakastan syyssateita ja pimeitä iltoja. Syksy myöskin tarkoittaa kesän loppumista ja talven alkamista, jotka ovat molemmat hyviä asioita. Keväästä en ole koskaan pitänyt, eikä se johdu pelkästään siitepölyallergiasta. Keväällä on yleensä kauhea stressi kouluasioista, kun viimeiset kokeet käyvät päälle. Pitenevät päivät, mutaiset loskalammikot ja lumen alta paljastuvat roskat eivät myöskään minua viehätä. En osaa sanoa, miksi kura ja loska eivät minua syksyllä haittaa :) Ehkä se johtuu siitä, että olen niin iloinen päivien lyhetessä.

Talvi taas vie ehdottomasti voiton kesästä. Lumi, pakkanen, jäinen järvi ja hiihtoretki, takka, hyvä kirja ja teekupponen, ei ihminen voi elämältä enempää vaatia. Kesällä lähes kaikki hyvät asiat, kuten uiminen ja metsän siimeksessä käveleminen liittyvät kuumuudelta pakenemiseen. Vihaan helteitä sydämeni pohjasta eikä minua saisi löhöilemään rannalla edes kirveellä uhaten. Kesällä ei ole pimeää läheskään tarpeeksi, ja yleensä heti juhannuksen jälkeen alan malttamattomana odottaa syyskuuta.

Jos kysymys olisi ollut talvi vai syksy, vastaaminen olisi ollut minulle lähes mahdotonta. Ehkä muilta löytyisi selkeitäkin mielipiteitä, mutta itse vastaisin syksy ehkä sen takia, että syksyn jälkeen on vielä luvassa talvi, eikä kevään tuloa tarvitse murehtia vielä pitkään aikaan.

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Elokuu 08, 2007, 23:34:51 »
Kesä, ehdottomasti. En voi sietää talvea, mielestäni siinä kamalassa kylmyydessä ja pimeydessä ei ole mitään ihanaa - toki, saattaa olla mukavaa löhöillä takan edessä ja polttaa kynttilöitä, mutta se ei korvaa niitä huonoja ouolia, jotka ottavat vallan. Kun on kylmä ja pimeä, aurinko saattaa näyttää vilauksen itsestään kerran tai pari koko talven aikana, koska muulloin taivaskin on valkoinen/harmaa ja lunta pyryttää enemmän tai vähemmän, eikä se ollenkaan ole hyväksi edes meidän ihmisten mielille, varsinkin kun suomalaiset ovat niin herkkiä reagoimaan vuodenaikoihin tunnetasolla - ihmisetkin vaipuvat kaamokseen. Talvisin toivoisin olevani joku eläin, joka voi mennä horrokseen/talviuneen ja herätä vasta kun kevät saapuu. Talvella ei kerta kaikkiaan jaksa mitään, hymyt palaavat ihmisten kasvoille kiurujen mukana.

Kesä, taas. Kesällä on valoisaa ja lämmintä. Luonto on uhkeimmillaan, samoin ihmiset, kesälomalla olevat ottavat rennosti eikä huolet paina. Ja todellakin, luonto on suuri tekijä siihen, miksi pidän kesästä niin paljon: en osaa kuvitella kauniinpaa näkyä, kuin järvimaisema (ihme kyllä, vaikka olenkin rannikolta), jossa aurinko on juuri painumassa mailleen värjäten kaiken kullan eri sävyillä, niin veden pinnan kuin koivujen lehdet ja mäntyjen havut. Kun taustalle vielä lisää lintujen laulun ja sirkkojen soinnut, ah. Toinen ihana ajatus on myöskin istua meren rannalla jollain kivellä, uittaa jalkojaan vedessä, katsella kuinka ilma muuttuu harmaammaksi ja pilviä tulee lisää, kuin sadetta/ukkosta odottaen, ja merituuli hyväilee kasvoja ja koko olemusta, hiukset hulmiavat tuulessa. Tuollaisissa kuuvaamissani hetkissä jos joissain voi tuntea Rauhan, sellaisen että tahtoisi vain jäädä siihen, muuttua yhdeksi maiseman ja luonnon kanssa, eikä koskaan enää palata nykyajan kiireiseen, rahan pyörittämään maailmaan. Vaikka tietenkin, hyönteiset ovat suuri vika, joka rikkoo kuvan, mutta ne voidaan antaa anteeksi.

Tuohon aiempaan kysymykseen vastaten lyhyesti, mieluisampi minulle on kevät. Kun kevät tulee, kaikki herää eloon, päivät pitenevät eikä asiat vaikuta enää niin synkiltä. Sitä on joutunut odottamaan pitkään, koko synkän talven ja märän (vaikkakin kauniin) syksyn, kun taas syksyn tullessa tulee välittömästi ikävä kesää, haluaisi vielä hetken aikaa nauttia, mutta kun ei niin ei, ja tietää, että joutuu odottamaan taas yhden vuoden lisää sitä ihanuutta.

Poissa Meenai

• Helmisimpukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2007, 18:36:12 »
Kevät vai Syksy?
Ehdottomasti syksy. Syksyllä on syntymäpäiväni ja pidän ruskan väreistä. Pimeät illat ovat mukavia, samoin lehtien tippuminen maahan. On aivan ihanaa kahlata lehdissä. Kevättä en voi sietää, johtunee luultavasti siitepölyallergiasta joka on keväällä pahimmillaan. Keväällä on myös vaikeampaa koulussa, kuin syksyllä. On keväässä toki hyviäkin puolia, kuten lumen sulaminen ja kesän tuleminen, mutta kyllä syksy on parempi.

Kesä vai Talvi?
Kesä. Ehdottomasti kesä. On lämmin, voi käydä ulkoilemassa, ei ole koulua, linnut laulavat, kukat kukkivat, Juhannuskokko, mökkeily... Kesään liittyy paljon ihania asioita, mutta myös auringossa palaminen, mikä ei todellakaan ole mukavaa. Talvella on kylmä ja koulua on ihan liikaa. Tietysti talvessakin on hyviä puolia, vuoden vaihtuminen ja luistelu.

sooda

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2007, 20:34:00 »
Kesä on ehdottomasti paljon kivempi. Perustelut? No, kesällä voi mennä pyörällä kaikkialle ihan vapaasti, ei tarvitse maksaa julkisista eikä mankua porukoita heittämään. Ja nekin on aina päivät töissä. Pyörällä pääsee kaikkialle minne tarvitsee enintään puolessa tunnissa. Ihanan helppoa. Ja on myös paikkoja jonne mennä. Voi lähteä heti kun herää kavereitten kanssa rannalle, loikoa siellä koko päivä, eikä tarvitse käydä kotona, koska kukaanhan ei tiedä, vaikka missä on. Voi syödä jätskiä ihan sikana, pulahtaa välillä uimaan, makoilla taas auringossa ja sitten kun vanhemmat ovat kotona, voi käydä näyttäytymässä ja ehkä syömässä jotain, jos jaksaa jätskinsyömiseltä, jä lähteä notkumaan ihaniin katukahviloihin. Jos sataa, voi vaikka pelata pleikkaria, olla koneella yms. Niin helppoa elämä kesällä on. Mutta talvella taas. Talvella joutuu ensin heräämään kuudelta, lorvimaan koulussa puoli päivää, sitten raahautua bussilla kotiin, tehdä läksyt, olla jonkun kaverin kanssa, kunnes pitää taas mennä nukkumaan, että jaksaa herata taas seuraavana aamulla herata kuudelta. Masentavaa. Ainoat hyvät asiat talvessa on joulu ja se, että pääsee laskettelemaan melkein k´joka viikonloppu. Ne ovatkin anoat valonpilkahdukset pimeydessä.

Keväästä ja syksystä valitsen ehdottomasti kevään. Silloin on jotain odotettavaa, voi odottaa kesää. Syksy taas on talveen valmistautumista, sitä ei odota yhtään.

Poissa Peräkylän Pete

• Pottumainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • All right
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2007, 23:01:16 »
Kevät vai syksy?
Ehdottomasti syksy. Ruska, puiden väriloisto. Kevät Suomessa taas on rumaa ja kurjaa aikaa. On märkää, puissa ei vielä ole lehtiä, sataa koko ajan vettä tai räntää. Mutta loppukevään ensimmäiset helteet piristävät.

Kesä vai talvi?
En osaa vastata. Kesällä on ihanan lämmintä. Kesäyöt ovat sanoinkuvaamattoman kauniita, ja luonto on vehreää ja kaunista. Uiminen, lomat Turun saaristossa, helteet, pyöräretket... Kesällä on ehdottomasti mukavaa.

Talvi taas; rakastan talvea. Lumi, aurinkoiset pakkaspäivät, pimeät ja lumiset yöt, hiihto, joulu... Talvella palaan aina iloisena koulusta kotiin. En tiedä mistä se johtuu, mutta ehkä siitä, että olen syntynyt tammikuussa ja siten rakastan talvea.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2007, 23:04:58 kirjoittanut Peräkylän Pete »
Syntyperäinen urpå

Poissa Partiotyt

• Jääsafiiri
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Elokuu 12, 2007, 09:59:10 »
Kevät vai Syksy?

Syksy minustakin, sateessa on jotain ihanaa, ja lehdet putoilevat, ja koulu alkaa, (varsinkin loman lopussa alkaa tulla tylsää, kun ei ole tekemistä) saa nähdä luokakaverit, ja pääsee taas säännölliseen päivärytmiin. Lehtien haravoiminen ei ehkä ole kaikkein ihaninta, mutta kyllä senkin kestää, jos on pakko.
Toki kevätkin on kivaa aikaa, mutta syksystä pidän silti enemmän.

Kesä vai talvi? 

Kesä, tosiaankin. Kesällä on ihanan lämmin, ja toukokuussa alkaa kaivata jo lomaa, ja yleensä kesällä on tylsää vain kesäloman viimeinen viikko, jolloin kaipaa jo kouluun.
Talvella on kylmä, vihaan hiihtoa, mutta luistelu on ihan kivaa, talvella on pimeää ja liukasta. Toki talvella on joulu, mutta ei se saa minua pitämään talvesta muuten, varsinkaan, jos ei ole lunta.
Atra esterní ono thelduin / Mor’ranr lífa unin hjarta onr / Un du evarínya ono varda

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2007, 11:24:26 »
Minusta ei oikein irtoa tällä hetkellä mitään noiden vuodenaikojen suhteen. Olen niin monta kertaa käsitellyt niitä, että en yksinkertaisesti halua toistaa itseäni (olkoonkin ettei se ole tapahtunut Vuotiksessa).

Takaako suosio laadun?
Helppo vastaus on ei tai joo. Mutta sitten tullaan kysymykseen, mikä on laatua? Sellainen, mikä ei mene heti rikki, voisi olla yksi vastaus. Annan kuitenkin yhden esimerkin, joka varmaan herättää keskustelua (toivottavasti) Potter-fanien keskuudessa.
Eli äidinkielen ei-niin-ihana opettajani kertoi aikoja sitten, että Harry Potterit ovat bestsellereitä (engl. ”parhaiten myyvä”, suomalaisia vastine esim. menekkiteos). Se ei kuitenkaan (kuulemma) tarkoita, että Potterit olisivat hyviä (~kieliopillisesti loistavia). Ne ovat lastenkirjoja, ja lukiolaisten pitäisi alkaa lukemaan esim. Jane Austenin (joka kuuluu btw JKR:n lempikirjailijoihin ja innoittajiin) sivistäviin teoksiin.
Takaako suosio siis laadun, haluan väitellä tästä. Oma vankka mielipiteeni on, että ei takaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei laadukas tuote voisi olla suosittu. Väitellä voi myös siitä, ovatko Potterit kieliopillisesti hyviä vai huonoja, vaikka aihe saattakin olla aika loppuun jyrsitty täällä Suomen suurimmalla HP-fanifoorumilla. :'D
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
« Vastaus #15 : Elokuu 12, 2007, 17:09:46 »
Pakko tulla kertomaan oma mielipiteeni :P

Kevät vai syksy?

Ehdottomasti syksy. Kevät ahdistaa minua aina suunnattomasti ja on mielestäni kamalin vuodenaika, vaikka yleensä sanonkin vihaavani enemmän kesää. Juuri se kesän tuleminen tekee keväästä niin kammottavan, kevään jälkeen kesä ei sitten lopulta olekaan enää niin kamalan tuntuinen, kun on selvinnyt keväästä…

Syksyllä taas ilma alkaa viilentymään, yöt pimenemään (jolloin saa paremmin nukuttua). Sade kuuluu myös syksyyn ja sade on kivaa, kuten myös ukkonenkin. Puut värjäytyvät kauniiksi ja on mukavaa kahlata lehdissä koulumatkalla.

Kesä vai talvi?

Talvi. Talvella on kylmää (tai siis pitäisi olla), pimeys on ihanaa, varsinkin kun on kotona lämpimässä. Ulkona ei ole niin kivaa olla yksin talvisin, mutta sisällä oleminen talvella on mukavaa, voi katsella ikkunasta kuinka lumi sataa hiljalleen maahan. Yhdistän myös talven hiljaisuuteen, öisin harvoin keskellä yötä ihmiset kerääntyvät tuohon ikkunan alle kikattamaan.

Lisäksi talvella on mukavampi hengittää, keväällä kun ilma lämpenee, minua alkaa usein pyörryttämään, kun hengittäminen ei enää pakkasesta johtuen satu ja alan kuvitella, etten saa tarpeeksi henkeä.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #16 : Elokuu 12, 2007, 18:15:39 »
Huomenta kaikille, minäkin tulen tänne uutukaiseen topiciin aukomaan päätäni ja kertomaan mielipiteitäni:)

Syksy vai Kevät? No Syksy tietenkin. Mikä on ihanampaa kuin kävellä kaupungilla hämärässä, valot loistaa ja alkaa tulla pikkaisen kylmä. Tietää pian pääsevänsä lämpimään sisälle, nojatuoliin juomaan teetä ja lukemaan muumia. Se on niin täydellistä. Värikkäät kaulahuivit ja neuleet, neulominen ja villasukat. Rakastan sitä kaikkea. Makeaa kuumaa teetä. Päivällä kun tulee koulussa, lähtee kavereiden kanssa kävelemään puistoon, värikkäät vaahteran lehdet. Niin ihanaa. Rakastan syksyssä värejä, sitä ettei ole kuuma, kaikki on niin kaunista ja on vähän kylmä. Rakastan neuleita ja tuulta joka sotkee hiukset kun käy puistossa. Se vain on niin ihanaa. Ihan fiiliksissä, syksy tekee tulojaa:))
Keväällä taas on märkää ja loskaista ja kaikkea muuta kauheaa. Mutta syksy on syksy<3

~Nevvie
Yhtälailla säälittävä olen niinkuin muutkin, Yksinäinen jos et tuu, ja jos sä sitten tuutkin. Olen sulle kohtelias mutta vain sen verran, että saan sut sänkyyni tämän yhden kerran.

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Elokuu 12, 2007, 19:45:17 »
Takaako suosio laadun?

Ei välttämättä, mutta pitääkö suositun olla laadukasta. Eikö olekin mukavaa esim. katsella suosittua hömppäleffaa mikä ei ole välttämättä taiteellisesti ansiokas mutta sitä katsellessa voi rentoutua. Sama kirjojen suhteen.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #18 : Elokuu 12, 2007, 19:47:41 »
Kevät vai syksy?

En tosiaankaan osaa sanoa; molemmat ovat mieluisia. Kevät siksi, koska pitkän, pimeän talven jälkeen on ihanaa, kun huomaa että aurinkokin on vielä olemassa ja kasvit ja eläimet (ja ihmiset, hehheh) heräävät eloon. Kevään tuoksu on mahtava. Sellainen puhdas ja raikas.
Mutta syksy on myös ihana. Se on kaunis ja siinä on omaa, melankolista tunnelmaansa. Sade ja keltaiset lehdet tekee syksyn, ja syksyn tuoksu on myös hyvä. Eli tähän en voi vastata juuta enkä jaata.

Kesä vai talvi?

Kyllä minä sanon, että kesä, koska silloin on valoisaa ja (useimmiten) lämmintä ja silloin voi tehdä paljon enemmän kuin talvella, olla ulkona ja uida järvessä. Talvi taas on pimeä ja kylmä, vaikka on silläkin jotkin hyvät puolensa; silloin on kaunista (jos on tarpeeksi pakkasta) ja kuutamoinen talviyö järven jäällä ei parane mitenkään. Mutta valitsen silti kesän.  

Takaako suosio laadun?

Ei todellakaan takaa. Moni suosittu asia (on se sitten kirja, leffa, bändi tai muotivaate) voi olla ihan roskaa - useammissa tapauksissa vieläpä. Tietysti jokin laadukaskin voi olla suosittua, eli en sano, että kaikki suosittu on roskaa. Ja laatu taas voi ihan hyvin olla epäsuosittua/vain pienen marginaalin suosimaa. En minä tätä tämän paremmin osaa perustella (sitä paitsi herää myös kysymys, miten laatu määritellään?).
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa dzinni

• Mangosose
  • Vuotislainen
« Vastaus #19 : Elokuu 15, 2007, 17:45:31 »
Talvi vai kesä?

Kesä, koska silloin on kesäloma ja on ihanan lämmintä ja kesällä käydään aina matkoilla. Silloin voi myös nukkua pitkään eikä tarvitse herätä niin aikaisin. Huonoja puolia kesässä on se että joskus on liian kuuma ja ei voi tehdä melkein mitään, koska sisällä on viileämpi ja sisällä ei ole paljoa tekemistä. Eikä viitsi mennä ulos 35 asteen helteeseen
Talvella on hauskaa, koska on joulu, mutta muuta mukavaa talvessa ei oikein ole. Ulkona on kylmä ja on koulua. Uusivuosikin on toki hauska, mutta sekin kestää vain yhden illan. Joten kesä on hauskempi.

Kevät vai syksy?

Syksy, koska syksyllä on hauskempaa kuin keväällä ja keväällä on paljon enemmän kokeita. Syksyllä pääsee takaisin kouluun. Ei koulu kyllä hauskaa ole, mutta koulunaloitus on ihan mukavaa ja syksyllä koulu on helpompaa. Syksyllä voi myös polttaa kynttilöitä ja silloin alkaa odottamaan talvea/joulua.
Keväällä taasen on hauskaa,kun lumet lähtevät ja tulee kesä, mutta en pidä siitä loskasta ja kosteudesta. Keväällä myös koulu on paljon rankenpaa. Joten syksy on hauskempi.

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #20 : Elokuu 16, 2007, 16:14:27 »
Kesä vai talvi? Jaahas, onnistuitte keksimään hankalas aiheen. Kesällä on mukavan lämmintä (ja joskus liiankin kuumaa), mutta koulut loppuvat, mikä on selvä -, koska minä pidän kouluista, sillä siellä saa oppia. Lämpö on hyvä, koska mieluummin sulan kuin jääsyn, sillä kuumalla voi aina vähentää vaatteita. Talvella taas saa olla hyödyksi auraamalla lumia, mikä on hyvä, koska auttaminen on hauskaa, sillä sillä saa muille hyvän mielen. Koulujen alkukin on hyvä asia, koska saa oppia, mutta huonoa on kylmä, koska ei ole melkein mitään tekemistä. Vain sisällä. Sanotaan nyt vaikka, että se on tasapeli.
Takaako suosio laadun?
Ei. Se siksi, koska moni voi pitää myös laaduttomasta, koska se on mielipideasia. Suositun ei tietenkään sen takia tarvitse olla laadukasta, ainakaan aina.
Takaako suosio laadun?

Ei välttämättä, mutta pitääkö suositun olla laadukasta. Eikö olekin mukavaa esim. katsella suosittua hömppäleffaa mikä ei ole välttämättä taiteellisesti ansiokas mutta sitä katsellessa voi rentoutua. Sama kirjojen suhteen.

Olen aivan samaa mieltä. Laaduttomistakin voi nauttia!

Kannan minäkin korteni kekoon:
Piimä, vesi vai maito? Reppu vai laukku? Lankapuhelin vai kännykkä? Lyijykynä vai lyijytäytekynä?
Minä olen veden puolella, koska vesi on terveellistä ja sitä saa helposti. Vesi ei ole kauhean kallis, joten sitä pystyy juomaan paljonkin. Kaiken lisäksi se on erittäin kesyttä, ei raskasta, joten se täyttää mukavasti, ei liikaa.
Reppujen puolella olen, koska reput ovat helppoköyttäisiä ja suuria, ja paino jakautuu selälle. Selkä väsyy hitaammin, kuin kädet, missä laukkuja kannettaisiin. Repussa on myös usein monia eri taskuja, joten kaikki mahtuu oikeaan paikkaan.
Olen erikoinen ja outo, kannustan lankapuhelimia! Ne eivät huku tai hajoa niin helposti, koska ovat suuria. Niissä ei myöskään ole mitään vanhoille hankalia nappuloita tai lisätoimintoja, joten kaikki voivat käyttää niitä. Kaiken hyvän lisäksi ne myös antavat voimaa: täytyy lähettää kortti, eikä kirjoittaa tekstiviestiä ;)
Lyijykynähän on paras, koska se on sopivan käytännöllinen, sillä sen teroittaminen on helppoa ja kynät eivät ole kalliita. Jäljen saa pois hienosti, sillä lyijy on käytännöllinen aine. Lyijykynä on myös mukavan kokoinen, koska se mahtuu helposti käteen. Jos sitä teroittaa, lyijyn määrän saa itse valita. Lyijykynät ovat helpokäyttöisiä.
~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Elokuu 16, 2007, 19:03:48 »
Lainaus
Piimä, vesi vai maito?

Molemmat ovat terveellisiä. Vesi on hyvä janojuoma, mutta aterian yhteydessä on hyvä juoda maitoa. Valitsen maidon, koska se ei ole mautonta kuten vesi.

Lainaus
Reppu vai laukku?

Repussa voi kuljettaa enemmän tavaroita, sillä paino jaettuna kahdelle olkapäälle tuntuu mukavammalta kuin yhdellä olkapäällä.

Lainaus
Lankapuhelin vai kännykkä?
Kännykkä, sitä voi kuljettaa mukana. Lisäksi kännykkäpuhelut ja liittymien kuukausimaksut ovat halvempia kuin lankapuhelimessa.

Lainaus
Lyijykynä vai lyijytäytekynä?

Lyijytäytekynä. Se on paremman tuntuinen kädessä.

Muoks. En huomannut että ekassa oli myös piimä. En pidä siitä ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2007, 19:40:16 kirjoittanut Lady Asensio »

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Elokuu 16, 2007, 19:32:00 »
Piimä, vesi vai maito?
Piimä on aivan kamalaa, en ole koskaan tykännyt siitä. Maitoa juon yleensä ruoan kanssa, mutta vettäkin aika usein. Veden puolelle kuitenkin kallistun, vesi on hyvää janojuomaa eikä se täytä kamalasti.

Reppu vai laukku?
Tykkään enemmän laukuista. Reppu olisi kyllä käytännöllisempi, esimerkiksi kun menee pyörällä kouluun. Käytän silti melkein aina laukkua, tykkään laukuista tosi paljon. Jos tarvitsee kamalasti kirjoja (yläasteella taisi olla 8-15 koulua, kaikkiin tarvittiin kirjat) niin otan kyllä sitten mielummin repun kuin laukun, koska reppuun mahtuu enemmän tavaraa.

Kännykkä. Pystyy kantamaan kätevästi mukana, ja sillä pystyy tekstaamaan. En soita puhelimella kauheasti, vaan lähetän enemmän tekstiviestejä.

Mielummin lyijytäytekynä. Tuntuu että saan kirjoitettua paremmalla käsialalla lyihytäytekynällä kuin tavallisella.

Kesä vai talvi?
Kesä ehdottomasti. Ihanan lämmintä ainakin yleensä eikä tarvitse pitää niin paljon vaatteita päällä. Kesällä on ihanaa ottaa aurinkoa, uida, hyppiä trampoliinilla ja pelata ulkona jotain. Eikä ole koulua! Saa nukkua ja valvoa myöhään. Talvella taas.. luistelu on kivaa. Ulkona on joskus ärsyttävän kylmää, haluaisi lähteä jonnekkin ja ulkona on 20 astetta pakkasta. Talvessa hyvää on se, että on jotain mitä odottaa - omia synttäreitä ja joulua.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 16, 2007, 20:21:13 »
Piimä, vesi vai maito?
Piimästä minä en pahemmin perusta, koska en pidä sen mausta. Maito ja vesi ovat kuitenkin yhtä hyviä. Vesi on todella hyvä janojuoma ja menee ruoankin kanssa, mutta yritän yleensä ottaa silti maitoa. Sitä paitsi maito on hyvää jääkylmänä, ja se on hyvä juoma varsinkin tulisia ruokia syödessä.

Reppu vai laukku?
Koulussa reppu on parempi, jos on paljon kirjoja ja tavaroita, joita täytyy pitää mukana. Painokin jakautuu mukavasti kummallekin olkapäälle. Raskas laukku puuduttaa olkapään nopeasti ja sitä joutuu siirtelemään koko ajan edes takaisin, että toinen olkapää saisi hiukan levätä. Pidän kuitenkin enemmän laukuista, ja lukion kolmosvuonna minulla olikin koko ajan vain laukku (oli aika vähän tunteja, eikä kirjojakaan tarvinnut enää niin paljon).

Kännykkä, tietysti. Sitä voi pitää aina mukanaan, sillä voi lähettää tekstiviestejä ja mahtuu useimmiten myös pieniin tiloihin. Lankapuhelin puolestaan täytyy pitää siinä yhdessä paikassa. Kun omistaa kännykän, on aina tavoitettavissa, ja hätätilanteissakin voi soitta apua. Kännykköjen huono puoli on ainakin se, että niiden akut kuluvat ja niitä pitää olla aina lataamassa. Lisäksi nykyään kännyköitä on niin paljon erilaisia, ettei aina oikein tiedä, mikä olisi itselle se sopivin kapula, ja niissä on aina jotain turhia ominaisuuksia. Hintakin huimaa usein köyhän opiskelijan päätä.

Lyijytäytekynä on parempi. Se tuntuu käteen mukavalta, ja teräkin on aina suhteellisen terävä. Tavallinen lyijykynä tuntuu tylsyvän niin nopeasti ja sitä pitää aina olla teroittamassa, kun lyijytäytekynään saa aina vaihdettua lyijyn halutessa. Tietysti lyijytäytekynissä on se huono puoli, että jos lyijy loppuu, se myös loppuu, eikä sitä saa lisää kuin ostamalla tai pyytämällä muilta. Lyijykynän loppumiseen taas osaa aina varautua sen lyhentyessä.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #24 : Elokuu 16, 2007, 21:00:41 »
Reppu vai laukku?
Koulussa reppu on parempi, jos on paljon kirjoja ja tavaroita, joita täytyy pitää mukana. Painokin jakautuu mukavasti kummallekin olkapäälle. Raskas laukku puuduttaa olkapään nopeasti ja sitä joutuu siirtelemään koko ajan edes takaisin, että toinen olkapää saisi hiukan levätä.
Täysin samaa mieltä. Elikkäs reppu. Laukkua tykkään käyttää vain, jos ei ole kauheasti tavaraa kannettavana.

Kännykkä, koska sitä voi kantaa mukana, voi lähettää tekstiviestejä, jos ei jaksa puhua (nimimerkillä kokemusta on) ja se on muutenkin jotenkin parempi. Minulla tosin on melko vanha kännykkä ja olen tässä kohta hommaamassa uutta...

Melko lyhyt viesti, mutta en nyt ehdi kirjoittaa enempää... Muoksin lisää kun kerkiän.
Using the "are we", are we?