Kirjoittaja Aihe: Sauna/saunominen  (Luettu 11996 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa katjuska

• ainoa laatuaan
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Sauna/saunominen
« Vastaus #50 : Tammikuu 10, 2015, 23:21:25 »
itse pidän saunassa käymisestä, mieluiten yksin (kauhistun aina kun isä kysyy pikkusiskoltani, haluaako tämä kanssani saunaan). käyn isän luona kerrostalon asukkaiden yhteisessä saunassa, jossa jokaisella on omat saunavuorot. saunon kerran kolmessa viikossa, muuten nuorempi pikkusiskoni ei pääse saunaan ollenkaan. olen joskus käynyt savusaunassa, mutta lähdin heti koska en saanut henkeä.
"In 900 years of time and space I’ve never met anyone who wasn’t important"- The Doctor

Poissa Kermakaljakissa

• Vuotislainen
  • Pottermore: DreamSpirit10028
« Vastaus #51 : Tammikuu 11, 2015, 12:21:51 »
ite tykkään saunomisesta aina välillä, mutta nykyään saunon yksin. Sisko ei tykkää sisäsaunasta ja vanhemmat käyvät keskenään.
- well, it may have escaped your notice but life isn`t fair -

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #52 : Tammikuu 11, 2015, 13:05:29 »
Noh, minä saunon kans yksin jos oon kotona perheen kans. Mut ei mulla näin muuten oo mitään porukalla saunomista vastaan, saatan saunoa kavereitten kans tai sit yleisissä saunoissa vieraampien kans. Mummolassa jos ollaan ni sit mummon kans.
Kaikista paras sauna on kyllä meijän mökkisauna. Kunnon puusauna, muurikka ja pesuvadit... Suoraan saunan kuistilta puuportaat mökkilampeen, jossa voi käydä sit pulahtaan...
Elukkakammoisena ja pahasti likinäköisenä olen kyllä papalle ikuisesti kiitollinen niistä portaista, ei tarvitse pelätä maassa vipeltäviä muurahaisia tai muita öttiäisiä, joita ei edes näe, kun enhän minä lasit päässä lähde uimaan...
Saunomisen jälkeen pitää päästä jäähyllä, näin talvella se onnistuu parhaiten. Ja ehdottomasti saunajuoma.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #53 : Lokakuu 23, 2015, 12:07:20 »
Tykkään kyllä saunomisesta. Se rentouttaa ja rauhoittaa. Omassa asunnossamme ei ole omaa saunaa, vaan taloyhtiön sauna, enkö oikein pidä sellaisessa käymisestä. Käyn saunassa yleensä porukoilla tai anoppilassa ollessani. Uimahallissa tulee kanssa saunottua, kun siellä käyn. En kiutenkaan haluaisi saunoa päivittäin, silloin siitä lähtisi oma hehkunsa jo pois.

Saunomiseen ei liity erityisesti muistoja, enemmänkin se rauhallisuus ja tunnelma. Puhdistautuminen. Suomalaisessa mytologiassa sauna on ollut aina pyhä paikka, kun siellä synnytettiin ja kuoltiin, joten pidän sitä pyhänä.

Lempisaunani on ukkini rakentama mökkisauna. Se on kunnon puusauna, josta tulee ihanan pehmeät löylyt. Harmikseni mökki ei ole talviasuttava ja se sijaitsee aika kaukana, joten siellä tulee käytyä korkeintaan kerran kesässä. Hyvässä saunassa on luonnonvaloa/pehmeää valoa ja pehmeät löylyt. Puusauna on suosikkini. Seei tarvi mittään erikoisuuksia, kuten tuoksuja tai muuta. Saunan luonnollinen haju riittää minulle. Saunon mieluusti kesällä juuri lammen lähellä mökeillä ym. ja talvella taas kylmiä talvi-iltoja lämmittääkseni.

Savusaunat ei ole minun juttu, silmiäni alkaa helposti niissä kirvelemään ja en oikein helposti pysty siellä hengittämään.