Kirjoittaja Aihe: Nukkekodit  (Luettu 895 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MoonMist
  • Tupa: Korpinkynsi
Nukkekodit
« : Heinäkuu 27, 2007, 21:20:07 »
No niin, eli olisi kiva tietää, löytyykö Vuotiksesta muita nukkekotiharrastelijoita kuin minä... Eli nukkekodit eivät välttämättä ole pelkkiä lasten leluja, myös jotkut aikuiset tekevät nukkekoteja. (En kylläkään laske itseäni aikuiseksi, olen 13...) Nukkekodeilla ei välttämättä leikitä, ne voivat olla myös koristeita. Vähän kysymyksiä...:
Minkälaisen nukkekodin omistat? Oletko tehnyt se itse vai ostanut? Teetkö itse huonekaluja yms., vai suositko valmiita? Ja ylipäätään, millainen nukkekotisi on, ja ketä siellä asuu (:D)? Kauanko nukkekodin valmistuminen on kestänyt, vai onko se vielä kesken?

Minulla itselläni ei ole vielä nukkekotia, mutta tilaamme sen (luultavasti huomenna, jos muistan muistuttaa :D) jostain Forssalaisesta lelukaupasta. Olen kerännyt huonekaluja ja muita tavaroita nyt neljä vuotta. Huonekalut ovat muistaakseni kaikki valmiina ostettuja, mutta joitakin tavaroita olen tehnyt itsekin. Taloakin aloin tehdä isäni kanssa, mutta se jäi sitten niin paljon kesken, että hermot menivät, ja kun sitten löysimme netistä hyvän nukkekodin, päätimme tilata sen ja jättää tekemisen siihen. Minulla on jo melkein kaikkien huoneiden huonekalut ja odotan nyt sitten, että pääsisin laittamaan ne sinne taloon... :)

Mitenkäs teillä muilla? (Jos teitä nyt on...)

//Kate yhdisti kaksi Nukkekodit-topiccia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2010, 17:38:42 kirjoittanut Kate »
Using the "are we", are we?

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
Vs: Nukkekodit
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2007, 00:05:00 »
Kyllä mulla nukkekoti on, tosin en anna laittaa sitä enään omaan huoneeseeni. (se ei itte asias mahdu mun huoneeseen...)On tällähetkellä huvimajas, ja sielä veljenpojat sillä innolla leikkivät.
Oon aina tykännyt siivoilla sitä, vaikka oma huoneeni on enemmän kuin räjäytetyn pommin jäljiltä. Siellä on varmaankin vieraillut hurrikaani.

Ja sitten vähän vastauksia:
Mä omistan sen ihan tavallisen mallin, jossa on kaks huonetta ylhäällä ja kolme alhaalla. Niitä mä ainaskin oon nähnyt vähä siellä ja täällä. Alakerras on keittiö ja eteinen/ruokasali ja vessa, yläkerras olohuone ja makuuhuone.
Ostettuhan tuo on, joskus hyyvin kauan sitten, samoin kuin huonekalutkin. Pienempänä mulle ei puukkoa uskaltanut antaa tietystikkään käteen, ja nytten kun jotakin voisin veistellä, nukkekoti on jo täynnä tavaraa. Voi voi.
Mun nukkekodissani elää sekalaista sakkia; yksi aika hoikanpuoleinen äiti, sen kaksoset (suurinpiirtein kait 9-vuotiaat tytöt) ja sitten semmosia klooneja ehkä viisi, kahdeksan... Naispuoleeset kloonit eroaa hivenen naamastaan miehistään, ja suurinosa on alasti. Vaatteet ei riitä kaikille >xD Pitäis kai niillekkin jotakin ylle tehdä...
Kyllä se vielä kesken on. Mikäänhän ei ole täydellistä, ja mähän en luovuta, ennekuin se on täydellinen!
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

ayu

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2007, 19:06:59 »
Mulla on omassa huoneessa hyllykön päällä mun vanha nukketalo ja sielä on rakkaimmat lelut millä pienenä tuli aina leikittyä ^^. se on sellane vaaaleanpunane kaks kerroksinen ja tykkään ihan hirviästi siitä n_n muistan pienenä ko oltii keski-suomesa meiä mökillä ja iskä tuli sinne myöhemmin ko minä ja äiti ja toi mulle sellasen.

Joo mulla on myös sellane perinteinen malli, niinku suvituulella. Huonekaluja keräsin yhteen aikaa siihen koko ajan ja teletappimäestä (joo mulla oli sellanenki :D) otin niitä ihme sänkyjä sinne lisää ko joskus leikein että se oli hotelli.

Nukkekodissa ei koskaa ollu vakioasiakkaita ja koska en tykännyt koskaa mistää barbeista tai muista ihmisleluista, sielä asusti aina eläimiä joita oliki iso kokoelma.

Pidän nukkekoteja tosi suloisina ja haluaisin niitä itseasiassa enemmän vaikka en leiki leluilla enää, mutta jotenkin kaikki lelut ja muut tuollainen "lapsellinen" asia on minusta kaunista ja haluaisin huoneeseeni kaikkea sellasta että siitä saisi vaikutelman, että sielä asuisi joku ala-asteelainen tyttö. Oon 18 ja ostan leluja, ja pehmoleluja ofkooz ja se on kivaa se n____n

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2007, 20:34:30 »
teletappimäestä (joo mulla oli sellanenki :D)
Minullakin oli tuollainen... ^^

Juu, kannattaa kokeilla sisustaa niitä vanhoja nukketaloja uudestaan, esim. viktoriaanisiksi tms. Uusilla tapeteillakin saa jo aikaan paljon. ^^ Nukkekoteiluun jää koukkuun.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2007, 17:57:53 »
Vuosiahan tätäkin on tullut jo "harrastettua", milloin aktiivisemmin ja milloin vähemmän. Äidin kanssa keräillään nukketaloon huonekaluja ja muita tavaroita.

Nukketalon sain ihan pienenä. Minulla ei ole koskaan ollut perus-Lundiaa (käsittääkseni tuo ns. perusnukkekoti, josta tässä topicissa on puhuttu, on nimenomaan Lundia), enkä ole sellaista oikeastaan halunnutkaan. Nukketaloni on peräisin joltain äidin työkaverilta, en enää edes muista milloin sain sen. Se vain on ollut aina. Ja itse asiassa on oikeastaan hassua puhua nukketalosta, koska talossani asuu vain nalleja, ja olen sanonut sitä aina itse nalletaloksi :) Asukkaat, nallet, ovat sellaisia pieniä ruskeita nalleja, jotain keräilysarjaa käsittääkseni. Äiti, isä, kaksi tyttöä ja pieni vauvanalle. Niillä on kaikilla omat vaatteet ja kaikki.

Itse talo on kaksikerroksinen ja siinä on neljä huonetta (2 alhaalla, 2 ylhäällä). Lisäksi siihen kuuluu raput. Alunperin talossa oli myös ullakko (eli talo oli harjakattoinen ja toisen katonpuoliskon nostamalla löytyi ullakkotila). Sittemmin remontoimme talon ja nykyään siinä on tasakatto. Ennen talo taisikin olla kirkkaanpunainen, nyt se on vaaleankeltainen. Tapetoitu sitä on myös monta kertaa. Kuuluipa taloon joskus ennen ihan sähkötkin. Nekin on sittemmin otettu pois. Eli ei olla tehty taloa itse ihan alusta asti, mutta ollaan tosi paljon sitä kunnostettu. Ja se on kuitenkin ihan käsityönä tehty puinen talo.

Huonekaluilla on kaikilla oma tarinansa. Jonkin verran on vielä muovikalusteitakin, mutta ollaan ostettu paljon puukalusteita, milloin mistäkin. Se on ollut sellainen pitkäaikaisprojekti, aina väliin tekee jotain hienoja löytöjä, joskus kuluu vuosikin, ettei tule kiinnitettyä mitään huomiota. Itse on myös tullut tehtyä joitakin huonekaluja, tauluja ja cernit-massasta mm. ruokia  ja sen sellaista.

Periaatteessa nalletaloni on ikuisuusprojekti. Ei se koskaan tule valmiiksi. Aina voi ostaa uuden kukka-asetelman, maton tai ruokalautasen. Se on vain sellainen pieni viaton harrastus, jonka kanssa voi välillä puuhailla. En edes muista, milloin joku olisi viimeksi leikkinyt talolla. Itse olen pian 19, joten leikkiminen ei ole enää kovinkaan ajankohtaista, mutta ei tämä harrastus pahitteeksi ole :)

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
« Vastaus #5 : Syyskuu 25, 2007, 23:22:52 »
Minä olen käsittänyt, että se perusnukkekoti on Lundby eikä Lundia. Tosin netistä jotain mainintoja Lundia-nimisestä nukkekodista löytyy, mutta lähinnä jostain harrastelijoiden blogeista (joita en siis pidä kovin luotettavana lähteenä, ihmiset kun kirjoittelee ihan mitä sattuu). Lundiahan kun on se hyllyjärjestelmä... Eikä "Lundia nukkekoti" tai "Lundia dollhouse" haku tosiaan kovin ihmeellisiä tuloksia anna.

Ja itselläni joskus pienenä ainakin oli tuollainen Lundby. Ja kaikilla kavereilla kans.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2007, 23:26:19 kirjoittanut Derica Tonks »
What would The Doctor do?

Savagewoman

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2007, 13:24:23 »
Itselläni on kaksikin rakennusprojektia odottelemassa, kummitustalo Halloweeniksi mun pikkuisille kovamuovisille My Little Ponyilleni ja Weasley's Wizard Wheezes ullakkoasunnolla varustettuna Fred ja George-figuureille. Ne kun tarvitsevat asuinpaikan, eivät ne voi ikuisesti vain ratsastella noilla isommilla My Little Ponyilla... Piirustukset alkavat olla ihan hyvässä mallissa, joskin tuota Wheezesiä pitää vielä vähän pienentää tai niillä on kohta isommat tilat kuin meillä ihmisillä... Sinne on tarkoitus tulla varsinainen liiketila, varasto, laboratorio ja tosiaan asunto yläkertaan ja jos oikein innostun niin kylppäri ja keittiö. Pikkusälää olen väkerrellyt aina silloin tällöin, just nyt on pari huonekalua työn alla. Vikon sisään pääsen varmaan hakemaan jo ihan itse talon rakennusmateriaaleja :)
http://www.spminiatures.com/witches.html <- tuolla on kaikkea tyyliin sopivaa sälää myynnissä, olen käynyt sieltä hakemassa inspiraatiota.

Poissa Milgia

• Clandestine
  • Vuotislainen
  • Miittiriippuvainen
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2007, 22:03:44 »
Ne ovat ihania,varsinkin sellaiset hienot käsityönukkekodit <3
en ole omistanut yhtään nukkekotia.. ja se ottaa vieläkin kaaliin :P

olis ihana tehdä itse nukketalo *haaveilee* kyllä mä joku päivä semmosen teen..
"Summer lovin' had me blast
Summer lovin' happened so fast
I met girl crazy for me
Met boy cute as can be."

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Syyskuu 27, 2007, 10:41:30 »
Minä olen käsittänyt, että se perusnukkekoti on Lundby eikä Lundia.

Oi, totta kai Lundby eikä Lundia. Nähtävästi sekoitin tosiaan noihin kirjahyllyihin. Kiitos korjauksesta. Puhun taas ihan omiani...

Ulfur

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2007, 21:59:24 »
Minullakin on nukkekoti, sellainen perus Lundbyn malli, niin ja sitten siihen kuuluu myös se alakerta (mikä on erikseen ostettavissa, tiedätte varmaaan). Itse asiassa, minun isosiskoni ostivat sen silloin, kun olin ihan pieni ja no sitten se vain siirtyi minulle, kun ostin sinne itse enemmän tavaraa ja sain joulu/syntymäpäivalähjaksi kaikennäköistä tavaraa sinne. Nykyään se on hieman levinnyt ympäri kirjahyllyä ja tavarat eivät meinaa mahtua sinne. Pitkään aikaan en ole sinne mitään ostanut, mutta aina välillä järjästelen sitä uudelleen :)
Huonekalut olen enimmäkseen ostanut kaupasta, mutta joitain olen itse tehnyt niistä valmiista paloista, mitkä vain liimataan kiinni ja maalataan. Sähkötkin nukketalostani löytyy ja lamput on melkein joka huoneessa :) Parvekekkin on jossain välissä tullut mukaan.

Asukkaita...no niitä on aika paljon, kun olen ostanut uusia perheitä (niitä missä on isä, äiti, poika ja tyttö), aina kun vanha on mennyt rikki, tai silloin kun olen vain halunnut sinne uusia asukkaita, ja kaikilla niillä on omat nimet. Ja asuu siellä myös kissoja ja pari koiraa. On minulla myös auto, mutta se ei ole esillä, kun ei mahtunut mihinkään.
2 nukkea ja yksi huonekalu taitaa olla äitini siskon vanhoja.
Että tämmöinen nukkekoti minulla, pahoitten hieman lyhyehköä esittelyä :)

Trinity

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2007, 23:39:40 »
Äidilläni on ollut jo pitkään iso nukkekoti, viktoriaaniseen aikakauteen sisustettuna. Siellä on kamalasti kaikkea itsetehtyä, mutta ostettuakin on. Nukkekoti on tehty vanhasta keittiökaapista, pappani rakensi sen melkein kokonaan, ja äiti sitten sisusti. Minä ja siskoni hoidimme sen leikkimisen ;) Nykyään emme tosin niinkään leiki sillä. Satunnaisesti erään serkkumme kanssa. Nukkekoti on äidin ikuisuusprojekti, ja hän sai ystävänsäkin innostumaan nukkekodeista. Hänellä on nyt monta laatikollista huonekaluja ja muuta pikkusälää, eikä nukkekotikaan ole vielä lähellekään valmis.
Siskoni ja minä innostuimme myös, mutta minä en niinkään jaksa tehdä mitään itse.. Hermostun nopeasti, ja heitän esineen seinään, jos se ei heti onnistu.. Tällä hetkellä kaapit ovat papan varastossa, missä hän niitä rakentaa melkein joka päivä. Ikkunat ovat paikoillaan. Tavaroita on kasaantunut jo "muutamia".. Rahaa niihin on kulunut minulla varmaankin suunnilleen 60-70 €... Nyt kun ajattelee, se on hirveä summa. Mutta kun ostaa pienissä erissä, kuluttaa kympin kerralla, se ei tunnu melkein missään.
Tässä jonkun aikaa sitten en taas yhtään tykännyt koko nukkekoti ajatuksesta.. Vähän hävetti siinä vaiheessa sanoa, että ei tarvi enää tehä mulle mitään, mua ei kiinnosta. Onneks kiinnostus on palautumaan päin. Luulisin.
Jos on tekemässä nukkekotia ja muuttamassa uuteen asuntoon, kannattaa muuttaa ensin. Tupareissa on takuuvarmaa, että nukkekoti saa enemmän huomiota kuin oikea. Meillä kävi niin :D
Kaikki vieraat ovat polvillaan nukkekodin edessä ja ihailevat sitä. Naapuritkin olivat kylässä, ja ihauílivat sitä. Hauskinta oli, että perheen isä oli innostunein. Hän osoitteli koko ajan kaikkea ja hoki vaimolleen: Kato nyt tätäkin! Uskomatonta! Miten tää on tehty? Mistä tää on?
Oli kyllä hauskaa kuunnella sitä :D Nyt vasta, tasan nyt, aloin miettiä minne nukkekoti laitetaan.. Omaan huoneeseeni se ei mahdu, ellei barbitaloa (joka on valitettavasti pinkki ja turha tällä hetkellä) siirretä muualle. Ulkovarastoonkaan sitä ei voi laittaa, siellä on liian kylmä.. Mutta mietin asiaa tarkemmin kun se tulee ajankohtaiseksi.
Äitini halusi jossain vaiheessa liittyä Nukkekotiyhdistykseen, joten olemme nyt sen jäseniä. Tai äiti on, mutta me siinä sivussa. Pappani on myös todella innostunut kaikesta nukkekoteihin liittyvästä. Hän rakentaa kaikkea innoissaan kun aikaakin on niin paljon, eikä telkastakaan mitään kiinnostavaa enää tule. Eilenkin kun menimme papalle, pappaa ei näkynyt missään. Mietimme ensin vähän aikaa missä hän on, kunnes tajusimme. Hän oli varastossa liimaamassa ikkunoita paikoilleen :D
Nukkekodeistamme tulee kai neli kerroksisia, mahdollisesti myös ullakko. Nyt riittää tämä selonteko, kädet väsyvät.

Poissa Momo

• Varhain mummoontunut
  • Vuotislainen
    • Blogini
« Vastaus #11 : Helmikuu 26, 2008, 17:56:48 »
Minulla on iso, vino, vanhanaikaiseen tyyliin sisustettu nukkekoti. Tai sisustusvaiheessa oleva... ;D
Teen suuren osan huonekaluista ja muista tavaroista itse, joitain pikkutavaroita (+ nuket) olen ostanut.
Kolme ranskalaista, ei perunaa vaan kansalaista, talossa asustaa, hienosti nimetyt Amelie, Jean-René ja Mignonette-vaavi. Tällä hetkellä tosin sekä Amelie että Mignonette ovat useammassa palassa, raukat kun hajosivat pikkuveljen armeijaleikeissä... Mrr. Mignonetten saa korjattua, mutta Amelien jalkoja tuskin saa takaisin paikoilleen, joten joudun ostamaan uuden. Luonnon kiertokulku...
Minulla itselläni ei ole vielä nukkekotia, mutta tilaamme sen (luultavasti huomenna, jos muistan muistuttaa :D) jostain Forssalaisesta lelukaupasta.
Taidat tarkoittaa Nukkekoti ja Lelua :) Tunnen paikan omistajan, olen tilannut omat nukkeni sieltä ja lämpimästi suosittelen.

Nojuu, jotain vielä tuosta omasta talosta... Tiedoistani löytyy linkki blogiini, siellä on vähän kuvia, mutta koska avasin sen vasta aika äskettäin, enemmän löytyy vanhasta blogistani http://chiya.vuodatus.net. Ulkoseinäpuuhat on vielä aika pahasti kesken mutta sisäremontti alkaa olla valmis. Etuseinä ja kattokin ovat vielä irrallisina ja maalaamattomina kappaleina varaston pöydällä.
Minäpä rakastan sinua niin paljon kuin on matkaa täältä kuuhun ja takaisin.

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
  • Pohjanlahden merenneito <3
« Vastaus #12 : Helmikuu 26, 2008, 20:01:53 »
Aloitin syksyllä rakentamaan nukkekotia pikkusiskolleni. Sain sen eilen valmiiksi. Suunnittelin sen ystäväni kanssa alusta asti.
Siinä on alakerrassa kylpyhuone jonka lattia on laatoitettu. Se on kyllä aika ruma koska yhtä väriä ei ollut tarpeeksi koko lattiaan.
Sen vieressä on keittiö. Kaikkien huoneiden seinät on tapetoitu; kylpyhuoneessa sinistä,ullakolla tumman vihreää ja keittiössä vaaleaa
vihreää. Yläkerta on makuuhuone. Se on aika hankala huone koska katto on kalteva. Olen myös tehnyt  kauniin hyllyn ja sängyn. Tein
myös patjan, peiton ja kaksi tyynyä. Talo on valkoinen ja katto on rusehtava pinkki. Oletteko törmänneet nukkekoti-kirjoihin? Minä löysin nukkekoti elämää-nimisen kirjan ja lasten muumikirjan jossa tapahtumien keskipiste oli muumitalo, kirjan nimi oli outo vieras muumitalossa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2008, 16:45:12 kirjoittanut Tyyppi »
Olenko minä olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko mikään olemassa?
Pitchy pitchy Live start! Love shower pitch!
Blogini simpukan.kuoressa.blogspot.com

Poissa Livingstone

• Arvon Victory Queen Liv the EVIL Mastermind Jedi Goddess of Mattomaa
  • Vuotislainen
  • Sirius, taivaankannan kirkkain tähti.
  • Pottermore: NimbusScale161
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #13 : Toukokuu 04, 2009, 18:20:01 »
Mullakin on nukkekoti! :)
Niin, tälläisen tänä vuonna 15 täyttävän tytön huoneesta löytyy nukkekoti. Se on väriltään vaalean sininen, katto on tumma sininen ja ikuunapuitteet, sekä ovet ja kaiteet ovat valkoisia. Kyseinen nukkekoti on ollut minulla kohta 5 vuotta (niin kauan?!), sain sen 10-vuotis lahjaksi mummultani. Nukkekotini tuli minulle osittain kalustetuna, vain joitakin tavaroita puuttui (mm.keittiökalusteet). Nukkekotini on on kooltaan n. 1m x 1m. Siinä on neljä eri kerrosta (ullakko, yläkerta, alakerta, kellari) ja se on rakennettu näyttämään vanhanaikaiselta puutalolta. Kalusteet nukketalon sisällä on myös vanhanajan kalusteita, lempparini näistä kalusteista on jostain syystä vanhanajan silitysrauta. Nukkekoti maksoi n. 280 euroa. (en ole 100% varma asiasta) Kyseinen malli on joku sellainen, jota jotkut aikuisetkin keräilevät harrastukseen. Olen hankkinut nukkekotiini puuttuvat keittiökalusteet, asukkaat sekä muuta tilpehööriä.

~Liv
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2009, 11:32:54 kirjoittanut Livingstone »

Tupuliini

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2009, 21:33:13 »
Minulla on nukkekoti, jonka kävin hakemassa Forssasta joskus pari vuotta sitten. Se on neljäkerroksinen ja väriltään keltainen. Huonekkaluja kokoan sinne vähän kerrallaan, jokaiseen esineeseen liittyy jonkinlainen muisto. Esimerkiksi suurin osa kalusteista on jostakin ulkomailta tai mummolasta. Kirpputoriltakin löydän aina välillä jotain kivaa sälää. En usko, että saan nukkekotia valmiiksi vielä pitkään aikaan, osa huoneista on vielä kokonaan tapetoimattakin, mutta on hauska kerätä sinne kaikenlaista aina välillä. Kesällä aion remontoida nukkekodin ullakon, sillä löysin ihanaa vanhaa tapettia varastosta ja se sopii ullakolle täydellisesti.

- Elizabeth

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #15 : Lokakuu 31, 2009, 11:26:33 »
Kun olin pieni, meillä oli pienessä välikäytävässä nukkekoti. Muistan sen hyvin, sillä tuli leikittyä yleensä tovi jos toinenkin. Minulla oli sellaisia pieniä pupuja, jotka asuivat siinä nukkekodissa. Se oli pieni ja söpö, siinä oli viisi huonetta ja neljä ikkunaa. Mutta nyt tätä nukkekotia ei ole enää....

Jossain vaiheessa minulle sitten iski "ei enää tyttömäisiä leikkejä" -kausi. Nukkekoti jäi unholaan, ja seuraava mielikuva nukkekodista on se, ettei sillä ollut kattoa (kukalie oli minkälie raivokohtauksen saanut :D )!

Eli ne siitä nukkekodista ja sillä leikkimisestä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 18:47:54 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
« Vastaus #16 : Huhtikuu 17, 2010, 17:32:17 »
Olen kirjoittanut tähän töpöön viimeksi lähemmäs kolme vuotta sitten, joten melko paljon on ehtinyt tapahtua tähän mennessä. :)

Omistan siis sellaisen vaaleansinisen 3 kerrosta + ullakko -nukkekodin, joka on tilattu Nukkekoti ja Lelusta tuolloin vuonna 2007. Tyylillisesti olin alunperin ajattellut tekeväni siitä viktoriaanisen, mutta nykyään aikakaudella tai muulla ei ole niinkään paljon väliä. En kuitenkaan laittaisi talooni esimerkiksi tietokonetta tai muuta kovin nykyaikaista.
Kalusteita olen keräillyt pikkuhiljaa sieltä sun täältä. Muuten talo on melko lailla kalustettu, mutta tarvitsisin vielä jotain täyttämään isoa lastenhuonetta, sekä keittiöön pöydän ja lisää säilytystilaa. Talon valmistumiseen menee kuitenkin vielä paljon aikaa  -  joskaan en varmaan koskaan osaakaan sanoa sitä täysin valmiiksi, aina kun löytyy lisää sopivia tavaroita. :)
Nukkekodissani asustaa perhe, johon kuuluvat äiti, isä, 7-vuotias poika ja pieni tyttövauva. Tähän mennessä tosin olen nähnyt heistä vain kaksi viimeksi mainittua. ;)

Taloni lisäksi olen väsännyt muutaman pienoishuoneen. Nekin tosin ovat kaikki enemmän tai vähemmän vaiheessa  -  vaikka luulin yhden olevan aivan valmis, aloin kuitenkin pari päivää sitten maalata sen kalusteita. Koskaan ei voi tietää, mitä sitä seuraavaksi keksii...
Yksi pienoishuoneistani on kahden pienen pehmolelun koti, toinen on sellaiseen häkkiin tehty lukunurkkaus ja kolmas Potter-teemalla tehty huone. Olen myös tekemässä koulun kuviskurssin "lopputyöksi" metsä-aiheista pienoishuonetta. :)

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2010, 16:54:15 »
Oi, nukkekodit. <3 Rakastan niitä, pieniä aitoja yksityiskohtia, huteria portaita, pikkuruisia sähköllä toimivia lamppuja, avautuvia kaappeja jne. Kotoa löytyy tavallinen Lunby, ja rantahuvila-Lunby. Ne ovat todellakin ihania. Kalusteet ovat osin Lunbyja, osin joitain äidin vanhoja. Lunbyt ovat kivoja, varsinkin kalusteet, mutta melko massaa. Olisi ihana saada huoneeseen nukkekoti, vaikkakin vain koristeeksi. Se saisi huoneeni näyttämään persoonallisemmalta. Pitääkin seuraavalla Helsinginreissulla etsiä jotain... ;)
Who knows which is which and who is who

Rae

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2010, 11:05:08 »
Mulla ei ole ittelläni koskaan ollut varsinaista nukkekotia, mutta posliininukeilla len leikkinyt. Pari vuotta nuoremmalla serkullani, joka on myös paras ystäväni, on aika vanhanaikainen nukkekoti. Se on ihan äly iso! En tiedä, missä se on nyt, mutta varmaan sanoo jotain, jos kerron että mahduttiin leikkimään siinä posliininukeilla, jotka saatiin äideiltä. Ne kyllä on vieläkin kaapin päällä tallessa. Ne on aika arvokkaita, joten en ole aivan hirveästi raaskinnut käyttää, ettei vaan menis rikki (mulla kun tuppaa kaikki menee rikki...).

Itse asiassa, olin just tässä viime viikon lopulla serkkuni luona pari yötä. kun ei ollut perjantaina koulua koeviikon takia (olen siis lukion ykkösellä). Siinä sitten perjantai illalla juteltiin hänen kanssa ja päätettiin laittaa kynttilöitä. Ollaan kummatkin tosi addiktoituneita kynttilän valoon. Se on vaa niin paljon tunnelmallisempaa kuin joku hemmetin sähkövalo. Tuli sitten jotenkin puheeksi juuri ne nuket (varmaan siitä, kun näin yhen niistä hänen omistaan siellä hyllyllä), ja kaivettiinkin ne uudelleen esiin. Löydettiin myös pieniä teesettejä, joilla leikittiin niitten kaa teekutsuja.

Kaikki ei välttämättä uskoisi, että tämän ikäinen (ja varsinkaan tämän näköinen) olisi kiinnostunut nukeista, mytta myönnän, että kaiken muun ohella haluaisin kyllä vielä joskus ssaada oman nukkekodin. Ehkä sitten parin vuoden päästä, kun muutan omaan kämppään... Ehkä silloin sitten pääsen sellaisen hankkimaan.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
Nukkekodit
« Vastaus #19 : Heinäkuu 15, 2010, 14:21:00 »
Löytyykö täältä muita nukkekodeista innostuneita? Minä olen aina pitänyt nukkekodeista, ja pikkutyttönä minulla oli niitä peräti kaksin kappalein: perinteinen Lundby, sekä äidiltä peritty, 50-luvulta peräisin oleva sininen nukkekoti. Lundbyn taitavat kaikki tuntea, mutta jos joku ei tunne, niin se on siis se perusnukkekoti, jota jokaisessa lelukaupassa myydään, kaksikerroksinen, viisihuoneinen ja vinokattoinen. Äidin vanha nukkekoti taas oli ihanan, kaksihuoneinen, luultavasti isoisoisäni rakentaman. Harmittavasti molemmille nukkekoideille kävi köpelösti, kun niitä säilytettiin liian kosteissa olosuhteissa. Voihan surku :(

Nukkekoti-innostukseni heräsi uudestaan, kun isäni löysi halvan ja hurjasti kuluneen Lundbyn kirpparilta. Taloparka oli kärsinyt hurjasti.

Kuva piilossa, ison koon takia:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Kuten näkyy, talo oli aika surkeassa kunnossa. Katossa oli vesivahinkoja, ja reunus on kadonnut kokonaan. Joka ainoassa huoneessa oli tapettien ja lattioiden pintaa revitty, portaiden kaiteet olivat palasina, ovet lenksottivat... Kuvassa näkyy vain olohuone, eteinen ja kylppäri, mutta makuuhuone ja keittiö olivat aivan yhtä hurjassa kunnossa. Joku oli yrittänyt paikkailla lattioita paksulla, harmaalla muovimatolla, mutta se lensi heti roskiin, inhottavaa ainetta! Onnistuin ajoittamaan tämän talon noin vuoteen 1985, joten ei ole ihme että se ei enää ole ihan priimakunnossa.

Tarkoitus olisi kuitenkin uudistaa ja korjata tästä talosta siisti ja nykyaikainen nukkekoti. Tässä vaiheessa olen ennättänyt repimään talon palasiksi ja poistamaan kaikki lattia- ja seinäpinnat. Seuraavaksi olisi tarkoitus korjata portaat ja ovet, ja sen jälkeen on vuorossa katonkunnostus. Ihana, innostava projekti!

Kunhan saan talon taas kuntoon, alkaa huonekalujen metsästys. Olen vähän mietteliäs sen suhteen. En nimittäin juurikaan pidä Lundbyn valmiista huonekaluista, aivan liian muovisia minun makuuni. Haluaisin nukkekotiini puuta ja muita luonnonmateriaaleja. Puisia nukkekodinkalusteita on tietenkin markkinoilla vaikka kuinka, mutta melkein kaikki tuntuvat olevan mittakaavassa 1:12, kun Lundby-talo on suunnilleen mittakaavaa 1:16... Eli valmiit huonekalut ovat siis liian isoja talooni. Ehkäpä joudun vielä opettelemaan huonekalujen teon.

Lopuksi vielä linkkivinkki: Nukkekoti Väinölä. Aivan ihana blogi, josta löytyy myös tulostettavaa ja ohjeita.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
« Vastaus #20 : Heinäkuu 15, 2010, 19:06:18 »
Itse en varsinaisesti nukkekoteja harrasta, mutta aina olen sellaisen halunnut. Eräänä kesänä monia vuosia sitten vaarini askarteli minulle nukkekodin imurin pahvilaatikkoon. Vaalin ja rakastin kyseistä nukkekotia, leikkelin lahjapapereista nätit tapetit ja kaikki, mutta pilalle pahvinen nukkekotini meni, kun päätin maalata seinät. Pahvihan ei märästä pitänyt ja niin nukkekodista tuli hiukan... epämuodostunut ja vaarallinen elinympäristö nukeille kun makuuhuoneesta lähti lattia irti...

Sen sijaan olen aina kadehtinut, siis kadehtinut koko pienen tytön sydämestä kummitätini ja tämän siskon lapsuuden kodissa olevaa nukketaloa. Kyseessä on joskus 70-luvulla Belgiasta ostettu nukkekoti, jossa on alimmaisena autotallit, sitten seuraa kolme kerrosta asuinkerroksia ja viimeisenä vielä ullakko. Parasta tässä nukkekodissa on se, että siinä on sähköt, joiden avulla takassa palaa "tuli" ja huoneiden lampuissa palaa valo.

Ajattelinkin siis kysyä, vaikken asian harrastaja olekaan, niin tietäisikö joku mistä Suomesta mahtaisi saada tuollaisia sähköistettyjä nukkekoteja?
Mens agitat molem.

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #21 : Heinäkuu 15, 2010, 22:39:12 »
Rakastan nukkekoteja :) Itse en omista yhtäkään, mutta haaveissa olisi sitten kun muutan omilleni niin hommata nukkekoti. Tänne en viitsi semmoista vielä hankkia kun omistetaan alle 2v koira joka voi rikkoa sen (epätodennäköistä kun ei ole mitään vielä hajoittanut, mutta silti mahdollista). Kaverillani on tuollainen samanlainen Lundbyn nukkekoti ja olen ollut hänelle kateellinen jo vähän aikaa. Noh, kyllä minä vielä sen nukkekodin saan jossain vaiheessa.
Osaatko Lupin muuten kertoa paljonko uusi ja hyvä nukkekoti maksaisi tai sitten paljon suurinpiirtein voisi kirpparilla maksaa hyväkuntoinen nukkekoti?

Marja Tyrni

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 16, 2010, 03:57:31 »
Rakastin/rakastan nukkekoteja, ne olivat niin ihania, kun niitä sai sitten ajanvietoksi vain sisustella mielensä mukaan. Mielestäni minulla oli aika pieni sellainen, taitaa olla tällä hetkellä mummuni luona.
Ja muumitalolla leikin myös joskus nukkekotia. Kaikkia huonekaluja sinne, sun muita. Muistan vielä lempihahmonikin siinä, Perhonen, joka oli pinkin värinen. Oi kultaisia, upeita muistoja.
Ja Lupin, minun äidilläni taisi olla tuollainen Lundby, ehkä pitäisi ullakolla käydä.

Poissa Sid

• laiskiainen
  • Vuotislainen
  • vompatti
  • Pottermore: GoldNox21584
« Vastaus #23 : Heinäkuu 16, 2010, 03:58:57 »
Minulla on Lundbyn nukkekoti, jossa on kolmekerrosta. Alin on uusi muovinen lisäkerros, joka ei ihan sovi kahteen ylempään, varsinaiseen taloon, joka on siis puuta/tms. Minulla ja äidilläni oli ikusuusporjekti sen kanssa, mutta se on nyt jäänyt ihan kokonaan. Sähköt toimii varmaan edelleen:D.
Äiti tapetoi sitä vanhoilla tappettikirjoilla (tiiättekö mitä meinaan? Sellasia kirjoja joista voi valita mieluisensa tapetin, niitä on kaupassa esillä. Niitä oltiin viemässä pois ja äiti sitten kysäisi että voisiko hän saada ne:D), mutta epähuomiossa myös reiät sähkölle. Niinpä on varsin hankalaa saada sähkölaitteita paikalleen, mutta kyllä ne saa kun vähän käyttää sorminäppäryyttä ja voimaa:D. Eli jos joku on sähköistä nukkekotiaan tapetoimassa, ehdottomasti muistakaa ne pistokkeet!
Myös nukeille äiti on tehnyt vaatteita, koska hääpuvuissa kekkaloivat vanhemmat ovat höhlä näky.
Meidän nukkekoti muistuttaa aika paljon pohjaltaan tutoa Lupinin kotia, mutta joitain eroja on (pakko sanoa, että porrashuoneen tapetit ovat aivan ihanat!).

Mielestäni sirot nukkekodit on paljon nätinpiä kuin ne karkeat puiset, joita nykyään lapsilla tuntuu olevan paljon.
Afrikan sademetsissä lukuisat hienostoherrat juovat kermalikööriä.

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
« Vastaus #24 : Heinäkuu 16, 2010, 09:58:41 »
Olen muuten tehnyt aiheesta töpön, joka on täällä... Ajattelin juuri pari päivää sitten, että voisin laittaa aurorille viestiä, että siirtäisi sen tänne harrastuksiin.

//Jee, kiitos. :)

Osaatko Lupin muuten kertoa paljonko uusi ja hyvä nukkekoti maksaisi tai sitten paljon suurinpiirtein voisi kirpparilla maksaa hyväkuntoinen nukkekoti?
En ole Lupin, mutta sanon nyt että oma nukkekotini (kolme kerrosta + ullakko) maksoi 140 euroa. Itse en ole kirpparilta löytänyt nukkekoteja, mutta blogeissa olen nähnyt joidenkin löytäneen ei-niin-hyväkuntoisia kympilläkin. Tapetoinnilla ja lattioiden kunnostuksella niistäkin saa hyvän aikaan. :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2010, 17:54:08 kirjoittanut Lorainne »