Kirjoittaja Aihe: Tatuoinnit/lävistykset/hammaskorut ja muut koristukset  (Luettu 113680 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa jepuli

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Boys.
Vs: Tatuoinnit/lävistykset/hammaskorut ja muut koristukset
« Vastaus #225 : Toukokuu 23, 2009, 21:11:18 »
Mulla on tällä hetkellä tupla lävistykset korvissa (yhteensä 4 reikää korvalehdessä siis) ja napalävistys. Harkinnan alla on ollu jo pitkää inner conch ja kielilävistys, mutta saapi nähdä miten käy. Napalävistyksestä haaveilin 1,5 vuotta ja sen ajan otin melkeempä kaiken mahdollisen tiedon siitä ja harkitsin asiaa tarkkaan. Inner conch on siis korvan syvimpään kohtaan tuleva lävistys.
Tatuoinnista haaveilen myös, mutta ei tietoakaan millaisen ottaisin. Paikka on mietitty valmiiksi eli lantionluun alapuolelle, sillai ettei raskauden aikana venyisi ja muutenki saa piiloon sen. Lävistykset ja tatuoinnithan ovat ainoastaan omaksi iloksi ja olisi naurettavaa ottaa lävistys/tatuointi vain koska kaverilla on tai sitä olisi kiva esitellä muille.

Mua ärsyttää suunnattomasti nykyää ko ihmiset puhuu esim. napalävistyksestä napakoruna. Ne on kaks täysin eri asiaa. Koru ei kirpase ko korkeintaan kukkarossa, lävistys voi kirpasta kehossaki.
Elämä on mielikuvitusta, potter on todellisuutta.<br />Kelmit ne on vaan ne. Ja Kirjailijat. Lukijat on asia eriksee.

cocolove

• Ankeuttaja
« Vastaus #226 : Heinäkuu 21, 2009, 18:07:42 »
Minä rakastan tatuointeja. En itse kylläkään halua itselleni kehoa täyteen tatuointeja, mutta aion kyllä varmasti hankkia oldschool ruusu tatuoinnin käteeni tai jalkaani, johonkin kohtaan, mutta en ole päättänyt vielä.Olen miettinyt tätä melko pitkään jo, varmaan nelisen vuotta ja puolen vuoden päästä saan toteuttaa sen, jos haluan, koska vanhempani eivät tällä hetkellä asiasta pidä. Oikeastaan ihan hyvä niin, että pitävät minut aisoissa, koska tatuointi on todella tärkeä päätös ja sitä ei saakkaan helposti pois, jos ei siitä pidäkään. Olen myös harkinnut samankailtaista henna-tatuointia ennen kyseisen tatuoinnin ottamista.

Itselläni on myös tragus-lävistys (+ korvalehdissä ampumalla tehtynä) ja se onkin ainoa lävistys, josta henkilökohtaisesti pidän. Mielestäni se on sievä ja siisti. En oikeastaan välitä turhista lävistyksistä, kuten vaikka joistain genitaalilävistyksistä tai sellaisista "ilmiselvästi näkyvistä"-lävistyksistä no esimerkkinä vaikka huulilävistykset, nenälävistykset jne.

Minusta oikeastaan ihminen saa pistää naamallensa niin paljon lävistyksiä tai tatuoida kehoonsa niin paljon tarinoita tai kuvia kuin haluaa, jos vain rahaa löytyy ja tahtoa että kiinnostusta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2009, 18:21:26 kirjoittanut cocolove »

Viuhti

• Ankeuttaja
« Vastaus #227 : Heinäkuu 22, 2009, 23:30:24 »
Mulla ei ole tavallisia korvareikiä kummempia lävistyksiä. Niitä mulla on viisi, joissa yhdessä oli vielä toissapäivänä venytyskoru mutta päätin ottaa sen pois, koska halusin yksinkertaisesti vaihtelua. Vähän mietityttää vielä pistäisinkö sen sittenkin takaisin, koska tuntuu oudolta yhtäkkiä olla ilman.

Vielä vähän aikaa sitten haaveilin jos minkälaisista lävistyksistä ja nyt oon kyllä kamalan tyytyväinen, etten ehtinyt mennä turpaani rei'ittelemään. Mulle ei kertakaikkisesti sopisi lävistys kasvoihin. Tai enää en ainakaan itse voisi kuvitella semmoista itselläni. Medusa voisi olla ihan söpö ja sitä joskus harkitsinkin, mutta tiedän, että kyllästyisin siihen pian ja äklö arpi jäisi.

Niskalävistys mulla on ollut vakavassa harkinnassa jo pari vuotta, mutta sitä ei kai voida laittaa mulle, koska niskani iho on on tosi tiukka ja niskalävistyksen tekeminen vaatisi semmoisen vähän irtonaisemman ihon. Harmittaa kamalasti, koska kyseistä lävistystä olen jo niin kauan mietiskellyt.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #228 : Heinäkuu 23, 2009, 15:28:08 »
Toivon kuitenkin, että kaverikakkonen tulee järkiinsä ihan itsensä takia, koska tuskin jaksaa vanhainkodissa kyylätä joka päivä peilistä siipiä.
Onhan tuossa kumminkin se hyvä puoli, että selässä olevaa tatuointia ei näe ellei sitä peilin kautta katso, joten ei se sinänsä häiritsisikään, kun sitä ei itse tarvitse katsella. :D

Paha lävistysbuumi päällä... Ajattelin käydä korviin hankkimassa kolmannet, ja oikealle puolelle rustoon pari. Vasemman puolen ruston jätän rauhaan, kun siellä on tuo industrial. Rakastan kyllä aivan tajuttoman paljon sitä!
Nenään olen myöskin harkinnut, mutten oikein ole varma, sopisiko minulle. Korviin kuitenkin olisi tarkoitus keräillä, onhan minulla jo tuo madonna huulessa.
Nännikoru voisi olla kiva, mutta ei perhana en kyllä uskalla sellaista ottaa... Kun ei se edes näy muille. Enkä tiedä, miten se vaikuttaisi siihen, jos jossain vaiheessa aion rintojani korjauttaa. Kyllähän sen pois saa, mutta vaikuttaisi turhalta sen jälkeen.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #229 : Heinäkuu 25, 2009, 02:12:20 »
Mulla on korvissa seitsemän korua, neljä toisessa, kolme toisessa ja ihan korvalehdissä ovat, mutta toiseen rustoon olen vähän haaveillut korua.
Ja hammaskorukin löytyy.
Minun mielestäni hammaskorut vain ovat turhia ja tekevät hymyn kömpelöksi. Jos korun omistaa, silloinhan on pakko hymyillä niin, että koko purukalusto näkyy, eihän se muuten näy. Ja jos joku teistä nyt omistaakin sellaisen korun, niin älkää peljätkö, en minä naura. Ainakaan niin pitkään, kunnes näen sinut, höhö.

En sanoisi, että ne ovat sen turhempia kuin esim. napakorutkaan. Eikö molemmat ole tavallaan kumminkin otettu omaksi iloksi. Ja en minä ainakaan hymyile aina purukalusto näkyvissä. Tosin, sehän riippuu ihan, että millainen hymy on, että näkyykö hampaat kokonaan vai puoliksi vai ei ollenkaan. :D Kyllä minulla ainakin monesti näkyy kun hymyilen, eikä se mitenkään hankaloita tai tee hymyä kömpelöksi. Ei sitä edes huomaa sen jälkeen kun siihen on tottunut, koska se ei edes ole oikein koholla.
Ja jos kerran hammaskorun omistavana on pakko hymyillä niin, että koko purukalusto näkyy, niin eikö sitten napakorun omistavana täydy pitää napapaitoja, että napa näkyy ja korvakorut omistavana pitää olla hiukset aina niin, että korvat näkyy?

Sen rustokorun lisäksi olen myös ajatellut pientä nenäkorua, se voisi olla ihan kiva. Ei ole nyt kuitenkaan aikeissa ottaa, mutta jos joskus jonkun lävistyksen otan, niin varmaan nenään sitten. Mutta minun mielestä se on rumaa jos naama on ihan täynnä lävistyksiä. Se ei ole ollenkaan kaunista. Muutama on ihan nättiä vielä.

Sitten löytyy vielä yksi tatuointi, jalkapöydästä. Se on ihan hyvä paikka, saa tarvittaessa piiloonkin. Kävin ottamassa sen tässä muutama kuukausi sitten ja sattui aika pirusti, kun jalka on sellainen paikka mikä on herkempi kuin esim. käsivarsi, mutta menisin ilman muuta ottamaan toisenkin, ei se kipu niin paha ollut.
Enkä oikeastaan harkinnutkaan kovin pitkään, että millaisen otan, se oli aika helposti mietitty. Ennen kuin otin tatuoinnin, niin olin miettinyt aina silloin tällöin, että olisi kiva saada joku tatuointi, mutta ajattelin, että eivät vanhemmat ikinä anna lupaa, että sitten täysi-ikäisenä pitäisi ottaa. Mutta sitten kun lupa tulikin, niin tottakai halusin ottaa. Ja tyytyväinen olen vieläkin. Nyt haluaisin ottaa toisen tatuoinnin, jonkun suhtpienen yläselkään, ihan niskan alapuolelle, se olisi kiva paikka. Mutta enpä usko, että vanhemmilta tulee lupaa toiseen tatuointiin ihan lähi-aikoina ainakaan. Ihan varmasti tulen kuitenkin jossain vaiheessa ottamaan ainakin yhden tatuoinnin lisää, ellen sitten enemmänkin. Se tatuoija sanoikin, että niihin jää helposti koukkuun, kuten mulle on tainnut käydä. Mutta en kuitenkaan aio hankkiutua ihan täyteen tatuointeja, vaikka ei se rumaa ole, mutta ei sovi ehkä minulle. Kohtuus kaikessa. :)

Sitä en kuitenkaan tajua, jos joku tatuoi itseensä vaikka tyttö-/poikaystävänsä nimen/kuvan, koska sitten jos eroaa, niin eipäs se sitten olekkaan niin kiva. Se on kaikista huonoin idea ikinä. Äidin/isän tai lapsen tms. ymmärtää, koska ne ovat kuitenkin pysyviä. Ja sitten se, jos ottaa vaikka mahaan, navan ympärille tai johonkin siihen tatuoinnin niin sekään ei ole ihan järkevää, ainakaan naisilla, koska jos vaikka hankkii lapsen, niin sitten se tatuointi venyy ja siitä tulee ruma. Joten kannattaa harkita se paikka ainakin tarkkaan.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #230 : Heinäkuu 25, 2009, 23:55:46 »
Mulla on pelkät korvikset. Siis kummassakin korvassa yhdet. Voisin ottaa toiset, mutta en nyt mitenkään älyttömästi kaipaile. Mielipiteeni on kaikista naamalävistyksistä, että en tykkää niistä. Ne jotenkin "pilaavat naamaa". Ja tämä on siis vain oma mielipiteeni. Ei sekään minusta kamalan kaunista ole jos korvat on ihan täynnä korviksia. Jos olisi pakko naamaan ottaa koru, ottaisin sen varmaan kulmaan. Se on ihan ok. Kaverillani oli kulmassa (hän pelasi koripalloa), ja jotenkin se "repeytyi" irti. En nyt muista, repäisikö joku vahingossa, vai miten se oli.

Tatuointeihin minulla on jyrkkä mielipide. En ottaisi ikinä itselleni tatuointia. Ei ne edes ole mielestäni hienoja. Vaikka ne olisivatkin kuinka taiteellisia tahansa. Minä en näe niissä mitään hienoa. En pystyisi edes kuvittelemaan, että ottaisin tatuoinnin, jotenkin se on siinä aina (ellei nyt mitään ihon siirtoa, ja se sitten kallis onkin). En ole koskan erityisemmin henna tatuoinneistakaan pitänyt.

Korviksilla siis mennään. ;)
Is this the real life, is this just fantasy ?

Kaba

• Ankeuttaja
« Vastaus #231 : Heinäkuu 26, 2009, 00:16:19 »
Itelläni on tähän mennessä kerääntynyt neljät korvikset ja tatuointi. Yhdessä korvassa kolme ja toisessa yksi joka on 3mm, venytin sen ihan vahingossa! Tatuointi on ranteen ulkopuolella oleva joka siis tarkoittaa äärettömyyttä. Idea siitä tuli televisiosta, mutta harkitsin sitä nuoresta iästäni huolimatta yli kaksi vuotta. Se muistuttaa siitä että elämä on ikuista, se jatkuu kuolemankin jälkeen.

Olen myös suunnitellut tuleviakin tatuointeja, sillä niihinkin jää helposti koukkuun ;) Seuraava tulee 16-vuotislahjaksi nilkkaan semmoinen Aristokattien tyttökissa. Siitä seuraava on luultavasti 18-vuotiaana ja silloin meinasin tatuoida rippiristin kaulaan. Vaikka tatuoinnit on ikuisia, niin en silti luultavasti tule katumaan tuota nykyistäkään, sillä vaikka joku mieltymys menisi ohi se on silti kertomassa tietystä ajasta elämästäni.

Lävistyksiä haluaisin vielä kieleen ja huuleen ja venyttää lisää tuota yhtä, korkeintaan 8mm...

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
« Vastaus #232 : Marraskuu 13, 2009, 10:24:33 »
Laitan kuvina mitä kaikkea löytyy, kieltä en jaksa kuvata, mutta kielikoru löytyy ja toisen ajattelin kieleen vielä ottaa. Sitten kädessä on 30 STM:n logokuviointi väärässä järjestyksessä, koska minua kiehtoo enemmän niiden planeetallinen merkitys. Selkään tuli Placebo-siivistä muokattu versio.

http://img23.imageshack.us/i/pb131192.jpg/ (lävistykset, ennen oli kulmissa ja bridge, mutta klasvoivat ulos.)
http://img8.imageshack.us/i/pb121187.jpg/ (4.11.2009 otetut Placebo-siivet)
http://img697.imageshack.us/i/n5307743168781151429.jpg/ (20.8.2008 otettu ensimmäinen tatuointi 30 STM:n logokuvioinnilla.)
Julien, you're slow-motion suicide.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #233 : Joulukuu 12, 2009, 09:16:00 »
Minulla itselläni ei ole ainuttakaan tatuointia taikka lävistystä missään puolella kehoani. Pienempänä manguin korvakoruja, mutta niitä en saanut, enkä ole saanut näin vähän vanhempanakaan niitä hommattua. Jostain pienestä tatuoinnista olen myös haaveillut jonkin aikaa, ja haaveen toteuttamisen toimeksipanoon saattaa vielä kulua jokunen tovi.

Mielestäni juuri erilaiset tatuoinnit ja lävistykset ovat hyvä juttu. Niillä luodaan omaa itseään ja persoonallisuutta. Tutuillanikin olen nähnyt jos jonkinlaista lävistystä, ja ne ovat olleet hienoja. Tatuointeja en ole niin paljoa näin livenä nähnyt, mutta ne vähät, jotka olen, ovat olleet silmiinpistäviä (noin hyvässä mielessä). Itseään saa näillä tällaisilla koristaa, mutta mielestäni tässäkin pitää muistaa järki ja kohtuus: liika on liikaa.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #234 : Joulukuu 13, 2009, 23:06:51 »
Haluan lävistyksen.

Haluan lävistyksen. Ihan oikeasti. Tällä hetkellä ei ole korvissakaan reikiä, ne pitäisi taas laittaa uudestaan, sillä rakastan kaikenlaisia korvakoruja. Mutta mutta mutta... haluan myös muunlaisen lävistyksen. Itse asiassa olen pyöritellyt kuukausikaupalla ajatusta nännilävistyksestä mielessäni. Haluan sen edelleen, kyllä.

En vain ole uskaltanut mennä ottamaan. Pelkään sitä kipua, kipukynnykseni on tunnetusti melko matala. Ajattelin joululomaksi tsempata itseäni tarpeeksi. Eräs hyvä ystävä lupasi toimia henkisenä tukena ja tsempata myös, että eiköhän sitä jossain vaiheessa todella tule käveltyä lävistäjälle...

Pidän noin yleensäkin lävistyksistä ja tatuoinneista. Ainut vain että kaikki ei sovi kaikille ja liika on niissäkin liikaa. Toisekseen etenkin tatuointien kohdalla liian moni on mielestäni kuitenkin rumia tai ammattitaidottomasti tehtyjä. Huonoista lävistyksistä kun kuitenkin pääsee eroon helpommin kuin tatuoinneista. Itselläni en tatuointia näe edes tulevaisuudessa, vaikka niistä periaatteessa kovasti pidänkin noin keskimääräisesti – kyllästyisin siihen kuitenkin ajan kanssa enkä osaisi ensinnäkään valita mitään yksittäistä kuvaa, jonka haluan ihooni.

//muok. 5.1.2010

No niin, no niin... tuli hankittua se sitten. Pari tuntia sitten. Täytyy sanoa, että olen nyt ihan innoissani siitä ja se näyttää hyvältä. Olin varautunut ihan mielettömään kipuun, mutta eipä se ollut loppujen lopuksi niin läpitunkevaa kuin olisi voinut olla. Toki se kipu oli ihan selkeää kipua, purin huuleni haavan. Lävistäjä totesi myös, että kyseessä on yksi niistä kivuliaimmista lävistyksistä noin yleensä. Lävistäjä oli kyllä ihan mahtava tapaus, ei jännittänyt oikeastaan yhtään (paitsi matkalla lävistysliikkeeseen kyllä mietin, uskallanko ihan oikeasti). Tuli heitettyä hyvää juttua lävistäjän kanssa, oikein rento fiilis oli alusta asti ja tunsin olevani oikeasti ammattilaisen käsissä (ja tiedänkin olleeni sen verran olin selvitellyt asioita etukäteen).

Ei kaduta kyllä yhtään. Veikkaan kyllä, että isovanhempani olisivat miettineet kahdesti, jos olisivat tienneet, että heiltä saamani joululahjarahoilla päädyin maksamaan itselleni nännilävistyksen. No, se kun oli niin sanotusti "ylimääräistä rahaa" niin mikäs tässä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2010, 19:14:19 kirjoittanut Millat »
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa Semmé

• Sievä Sivetti
  • Vuotislainen
  • Bumtity Bumtity Bum! My life for you!
« Vastaus #235 : Tammikuu 10, 2010, 21:41:42 »

Ah, mä haluaisin niin kovasti tatuointia. Jonku sellasen kivan pienen nilkkaa tai käsivartee ylös. En siis mitää isoo tai rumaa, vaa sellasen pienen ja sievän. Ehkä jonku ihanan(mustan) kuvion, lohikäärmeen, suden tai tiikerin :)
Oon jo hetken halunnu, mutta sitten on se pienen pieni ongelma edessä. Meinään ikä ja äiti. En tiedä laitetaanko 14(tänä vuonna vielä 15) vuotiaalle tatuointia vanhemman luvalla, ja vaikka annettaisiinkin äitini on aika jyrkästi vastaan, vaikka joskus puhui että voisi itse ottaa.
Innostus tuli tatuointeihin kun sisareni(isoveli- ja sisko) ottivat lapsensa ja puolisoidensa nimet, ja ne oli tehty niin hienosti, että alkoi tehdä itsekkin mieli ottaa jotain :}
Mutta täytyy ilmeisesti oottaa siihen 18 asti ennenkun hankin :/ Vaikka luonne on hieman kärsimätön, ja olisi tosi kova halu ottaa jo nyt.. Ajattelin että jos löydän jonkun liikkeen joka tekee myös alle 18 vuotiaille, ja alan puhumaan asiasta äidille hienovaraisesti.

Lävistyksistä sen verran, että en pystyisi kuvittelemaan ottavani muutakun korkeintaan toiset reiät korviin. Tai sitten napakoruki  vois olla kiva :) Mutta niitä en sen suuremmin halua, voisi olla ihan kivat, mutta ei mun makuun..
”Teidän lakinne ja oikeutenne, ha, ha, ha, ha.  Niitähän minun pitikin ampua.”
-Homsantuu

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #236 : Tammikuu 10, 2010, 22:50:31 »
En tiedä laitetaanko 14(tänä vuonna vielä 15) vuotiaalle tatuointia vanhemman luvalla, ja vaikka annettaisiinkin äitini on aika jyrkästi vastaan, vaikka joskus puhui että voisi itse ottaa.

Mutta täytyy ilmeisesti oottaa siihen 18 asti ennenkun hankin :/ Vaikka luonne on hieman kärsimätön, ja olisi tosi kova halu ottaa jo nyt.. Ajattelin että jos löydän jonkun liikkeen joka tekee myös alle 18 vuotiaille, ja alan puhumaan asiasta äidille hienovaraisesti.

Siellä ainakin missä minä otin tatuointini, niin alaikäraja oli 16 vuotta ja siellä tarvitsi olla aikuinen mukana, tai ainakin vanhemman lupa piti olla.
Tuo raja taitaa olla sen takia, että kauhean nuorille ei haluta tehdä, kun sitten kuitenkin kasvaa vielä, niin se tatuointi saattaa venyä siinä ja mennä pilalle.

Poissa Toujours pur

• jääauringon pilkahdus
  • Vuotislainen
    • My life
  • Pottermore: NightCentaur152
« Vastaus #237 : Tammikuu 10, 2010, 23:08:08 »
Olenkohan vastannut jo tähän... En usko joten nyt tulee.

Minulla on kaksi tatuointia. Yläselkään olan taakse otin -08 syksyllä tuon tatuoinnin. Kuva olan sanassa.
Toisen otin juuri ennen kesälomaa 2009. Se on nilkassa.

Useimmat eivät uskoisi että kuvilla on tarinansa, mutta niillä on. Kummankaan tarinaa en kerro kuin parilla lauseella, tuskin toista silläkään.

Eli olan takana oleva muistuttaa ihmisten raadollisuudesta, siitä että pitää olla sinut itsensä kanssa ja arvostaa kaikkea kaunista. Minulla on ollut ongelmia sen kanssa. Se myös muistuttaa toisten auttamisesta (2 delfiiniä) ja ystävyydestä. Ettei saa erakoitua mihin minulla on taipumusta liiaksikin.

Toinen merkitsee monia asioita, ja siihen tulee omalla tavallaan jatkoa. En haudo synkkiä ajatuksia, mutta tahdon muistutuksen kaikesta rakkaasta. Joten minulle tulee tassujen ja kavioiden kuvia joka kuoleman kohdalla.

Kuulostaa oudolta, mutta ranteeni sisäpuolet minusta kuuluvat äidilleni ja isälleni. Heidän nimensä tulevat niihin.

Mielestäni tatuoinneilla kuuluu olla tarina joka merkitsee itselleen jotain. Onhan se "coolia" omistaa tatuointi mitä saattaa katua myöhemmin. Toisekseen tatuointi kuuluu ehdottomasti teettää osaavassa paikassa, kaikkihan ovat todennäköisesti nähneet kuvia huonosti tehdyistä tatuoinneista. Voin antaa vinkin taatusti osaavasta paikasta: Hells tattoo piercing Nummelassa. Numeroa ja osoitetta voin heitellä jos joku tahtoo. Yksäri on pop.

Toisekseen, olen myös aina tahtonut lävistystä. Mutta vain pientä huulikorua alahuuleen keskelle. Industrialinkin tahdon ja siihen on jo lupa. Täytyy vain tienata rahat.
Japanilaiset hymyilevät paljon ja tekevät paljon itsemurhia. Hymyllä peitetään suru. :)
Camera and I.

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #238 : Maaliskuu 01, 2010, 20:43:21 »
Tällä hetkellä lävistyksiä löytyy vain korvista. Oikeassa korvassa kolme ja vasemmassa kaksi. Ensimmäiset reiät korviin sain 7-vuotiaana, kun menin kouluun. Toiset tulikin vasta lukiossa ja viimeisen reiän otatin yhtäaikaa parhaan kaverini kanssa lukion viimeisen vuoden ystävänpäivänä (kaverini otti kolmannen reiän vasempaan korvaan ja minä oikeaan).

Napakorua olen himoinnut jo useamman vuoden, mutta olen päättänyt ottaa sen vasta, kun saan mahani sellaiseen kuntoon, että sitä kehtaa esitelläkin :D Siihen saattaakin tosin mennä sitten aikaa... :D

Viime aikoina olen myös alkanut himoitsemaan lävistystä tuohon ylähuuleen (tiedän, että sille on olemassa oma nimensä, mutten nyt juuri saa sitä päähäni), mutta tuskinpa koskaan sitä saan aikaiseksi ottaa. Pelkään sitä kipua nimittäin aivan liikaa. Napakorusta olen onneksi kuullut lähes kaikilta kavereiltani, ettei se satu juuri lainkaan.

Tatuointiakin olen himoinnut jo jonkin aikaa. Ystäväni otti juuri äskettäin nilkkaan koiransa tassunjäljen (Maalasi siis ensin koiran tassun, painoi sen paperille, hieman siisti kuvaa ja vei sen tatuointisedälle) ja nyt hinkuni hankkia tatuointi on entistä suurempi! :D Mielialani vain heittelee vähän turhan voimakkaasti ja siksi pelkään ottaa mitään noin pysyvää merkkiä ihooni. Todennäköisesti kun viimeistään vuoden päästä olisin jo ihan tympääntynyt siihen. Ehkä jos keksin jonkin ajattoman ja merkityksellisen kuvan, niin saatan harkita...

Noin yleisesti minulla ei siis ole mitään lävistyksiä, tatuointeja tai muita vastaan. Kunhan muistaa, että kohtuus kaikessa. En vain yksinkertaisesti ymmärrä, mitä kaunista on naamassa, joka on täynnä metallia. Tai ihossa, josta ei paljasta ihoa näy juuri lainkaan.
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #239 : Maaliskuu 01, 2010, 22:15:28 »
Viime aikoina olen myös alkanut himoitsemaan lävistystä tuohon ylähuuleen (tiedän, että sille on olemassa oma nimensä, mutten nyt juuri saa sitä päähäni), mutta tuskinpa koskaan sitä saan aikaiseksi ottaa. Pelkään sitä kipua nimittäin aivan liikaa. Napakorusta olen onneksi kuullut lähes kaikilta kavereiltani, ettei se satu juuri lainkaan.
Sivuun vai keskelle ylähuulta? Minulla on madonna (sivussa siis), ja pakko kyllä mainita, että on melko kivuton lävistys. Kipu on tietty yksilöllistä, mutta enpä ole koskaan kuullut, että kenellekään olisi sattunut huulen lävistäminen, jos on asiallisessa liikkeessä sen ottanut. Kyllähän se tuntuu toki, mutta en nyt osaisi sitä kivuksi sanoa... Ja lävistyksissä on kumminkin se hyvä puoli, että peruslävistyksissä se korkein kipu kestää vain sen pienen hetken.

Noin yleisesti minulla ei siis ole mitään lävistyksiä, tatuointeja tai muita vastaan. Kunhan muistaa, että kohtuus kaikessa. En vain yksinkertaisesti ymmärrä, mitä kaunista on naamassa, joka on täynnä metallia. Tai ihossa, josta ei paljasta ihoa näy juuri lainkaan.
En minäkään ymmärrä monenkaan asian kauneutta, mutta ne ovat silti ok. Haluaisin itsellenikin oikein paljon tatuointeja, ja varmaan ajan kanssa niin tulee olemaankin, enkä näe mitään rumaa ihmisessä, joka on lähes täyteen tatuoitu. Tietty eroa on ihmisten välillä siinä, millaisia tatuoinnit ovat, eivätkä kaikki niin kovin kauniita ole minun silmääni, mutta ymmärrän kuitenkin sen, että jollekin toiselle ne varmasti ovat sitä.
En menisi tatuointien kohdalla sanomaan, että kohtuus kaikessa, kun kumminkin on kyseessä ihmisen oma keho ja operaatio, josta ei koidu fyysistä haittaa - harkintakyky sun muut ovat sitten asia erikseen.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Edmund

• smile
  • Vuotislainen
« Vastaus #240 : Toukokuu 30, 2010, 21:34:51 »
Miusta tatuoinnit ja lävärit ovat ihan hienoja, toki riippuu minkälaisia ne ovat. Venytykset on kivoja, jos ne ei oo ihan kaameen isoja. Itelleni en kumminkaan ottaisi, eikä äiti varmaan antaiskaan. Kun sanoin että haluun huulikorun, se sanoi vaan että sen jälkeen kun on rippikoulu käyty. 8D Ja on enää kaks viikkoa konfirmaatioon, että pitäisi jo ruveta ettimään hyvää liikettä... Tietääkö joku ketään hyvää lävistäjää Seinäjoelta? Seinäjoki on lähin paikka missä voisikin olla joku asiallinen lävistäjä. :D

Huulikorua joo olen hiniöinyt kaks vuotta, ja lupa herui hetken (=viikon) taivuttelun jälkeen. Renkaan aion ottaa, koska itelläni ei varmaankaan tappi mitenkään hyvin puhtaana pysyisi, kun räpeltäisin sitä koko ajan. Minkälaisia koruja teillä on huulessa, onko kuvia? Olis mielenkiintoista nähdä.

En menisi tatuointien kohdalla sanomaan, että kohtuus kaikessa, kun kumminkin on kyseessä ihmisen oma keho ja operaatio, josta ei koidu fyysistä haittaa - harkintakyky sun muut ovat sitten asia erikseen.
Juuri näin! Jos jolla kulla on keho täynnä tatuointeja ja niillä kaikilla on oma tarinansa, niin sehän on pelkästään mielenkiintoista. Ja ovathan tatuoinnitkin taidetta, siinä missä DaVincin maalaukset ja graffitit.

Itse tykkäisin ottaa Pimeän piirron vasempaan käteen. :D Tosin harkitsen sitä vielä pitkään, ja vasta sitten kun tiedän mille alalle tulevaisuudessa kouluttaudun niin päätän otanko vai enkö ota sitä.

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #241 : Toukokuu 30, 2010, 22:25:16 »
Minä.
Minä en ole ikinä edes voinut kuvitella ottavani tatuointia.
Ei minulla mitään niitä vastaan ole, ottakoot jos tahtovat, mutta minä en.
Myöskään lävistyksistä en liiemmin piittaa. Reijittää nyt itseään - ei kiitos.

Lyhennettynä siis sanon:
Ottaoot ken tahtoo, minä en.
MS Hirmun kapteeni!

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #242 : Kesäkuu 15, 2010, 13:56:41 »
Kyllähän näitä koristuksia on viimeisen parin vuoden aikana kroppaani ilmestynyt. Lävistyksiin hurahdin jo joskus 12-13-vuotiaana, mutta vastahakoisen äitini vuoksi menetin neitsyyteni lävistysten suhteen vasta 16-vuotiaana. Silloin kävin ottamassa snake bitesin eräässä helsinkiläisessä lävistysliikkeessä. Jaksoin sellaiset puoli vuotta odotella kunnes kävin ottamassa septumin. Siitä nenärenkulasta onkin tullut suurin rakkauteni, huulilävistyksistä voisin oikeastaan luopuakin, mutta sonninrengas on ja pysyy. : )

Septumin jälkeen en ole enää käynyt uusia lävistyksiä ottamassa, vaikkakin nyt on taas pieni hinku päällä (nostril tai bridge olisi ehkä tällä kertaa mielessä). Yritän rajoittaa itseäni sen verran, etten ihan joka kuukausi kävisi rei'itettävänä, kun muuten olisin varmaan pian joulukuusen näköinen. Vaikea pitää kohtuus tällaisissa asioissa... Olen kuitenkin viime aikoina lähinnä venyttänyt septumiani ja käynyt tatuoitavana, joten en ole pahemmin edes ehtinyt miettiä uusien lävistysten ottoa. Septumini on tällä hetkellä nelimillinen (1.2mm -> 4mm) ja ihan mukavan näköinen, mutta varmaan se tuosta vielä suureneekin ajan kuluessa.

Tatuointeja minulta löytyy yhden "puolihihan" verran, vasen käsi on ranteesta suunnilleen kyynärpään tienoille kuvan peitossa. (Tässä muutamia kuvia kädestäni, kuvanlaatu ei ole paras mahdollinen. : D 1, 2, 3 & 4.) Haaveena olisi jatkaa tuota tatuointia olkapäähän asti. Tuollainen värikäs basic japanese on aika lailla eniten mieleeni, etenkin noita koikarppeja rakastan. : )

snikkeri

• Ankeuttaja
« Vastaus #243 : Kesäkuu 18, 2010, 14:07:19 »
En tahtoisi tatuointia, lävistystä tai muutakaan. Minusta vain ei ole mitään järkeä lävistää ihoaan neuloilla ja muilla. Ei tatuoinnit ole minusta kovin kauniita, tietty riippu vähän tatskasta.

Itselläni ei ole edes korva reikiä. En ole vaan tullut hankkineeksi, kun en kuitenkaan ikinä pitäisi korviksia. Eikä minusta ole ihan viisasta reiittää ruumiinosiaan.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #244 : Kesäkuu 18, 2010, 15:50:19 »
En tahtoisi tatuointia, lävistystä tai muutakaan. Minusta vain ei ole mitään järkeä lävistää ihoaan neuloilla ja muilla. Ei tatuoinnit ole minusta kovin kauniita, tietty riippu vähän tatskasta.

Itselläni ei ole edes korva reikiä. En ole vaan tullut hankkineeksi, kun en kuitenkaan ikinä pitäisi korviksia. Eikä minusta ole ihan viisasta reiittää ruumiinosiaan.
Olisi kiva kuullä perusteluja. Ei muuten, mutta ihan oikeasti mielenkiinnosta. :) Kun noita kommentteja kuulee, mutta perustelut ja syyt yleensä jäävät hämärän peittoon, olisi ihan kiva kuulla jonkun mielipide.
Jos järkilinjalle lähdetään, ei ole järkevää meikata, värjätä hiuksiaan, leikkauttaa mitään hiusmallia, lakata kynsiään tai muutenkaan tehdä ulkonäölleen muutoksia - miksi kaiken pitäisi kuitenkaan olla järjellä selitettävissä? Eikö ihmisen.. mielihalut (paremman sanan puutteessa) ole riittäviä, jos näistä mielihaluista ei koidu kellekään haittaa?
En kumminkaan menisi sanomaan, etteivät modaukset ole järkeviä, jos kyse on lävistyksistä, tatuoinneista yms. joita kyseisissä liikkeissä tehdään.

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #245 : Kesäkuu 18, 2010, 21:14:23 »
Vaikka edellinen viesti ei olekaan minulle suunnattu voisin silti sanoa siitä jotain.

Vaikka luettelemistasi asioista voi kaikista todellakin ajatella "mitä järkeä" kysymyksellä, minusta ne ovat toisaalta eri asioita kuin tatuoinnit ja lävistykset. Kaikki edelliset saa helposti pois eivätkä ne tuota minkäänlaista pysyvää jälkeä uusiutumattomaan jäseneen. (Toisaalta kestovärillä värjätyt hiukset kestävät kauemmin, mutta niidenkin päälle voi värjätä) Ja juu, lävistyksenkin saa kyllä pois, mutta niiden laittaminen voi tuottaa kipua ja niistä jäädä arpi. Siinä kuitenkin "vaurioitetaan" itseään. Niitä ei myöskään voi ottaa oikein pois ilman että ottaa sen sitten kanssa lopullisesti pois, ne kun umpeutuvat helposti. Tatuointi taas on todellakin jonkin muuttamista pysyvästi. (ja jooo senkin _saattaa_ saada pois hirveällä vaivalla ja suurella rahalla mutta näin pääsääntöisesti) Meikit voi aina pestä pois minuutissa ja niitä pystyy muuttelemaan.

Tämä oli nyt sitten vain selittelyä miksi lävistyksissä tai tatuoinneissa on ehkä "vähemmän järkeä" jonkun mielestä (ja ihan näin btw olen itse asiassa useinkin pysähtynyt miettimään juurikin meikkien ja etenkin hiusvärien "järjellisyyttä") enkä oikeastaan ajattele näin kuin äsken perustelin, sillä omistan itsekin huulikorun (ja neljä korvareikää), ja pidän siitä valtavasti. Ja ehkä siinä ei olekaan oikein järkeä (ainakaan vanhempieni mielestä) en aijo ainakaan lähiaikoina luopua siitä muuta kun jos on ihan pakko (hampaat meinaa vaurioitua tms) Se on paitsi hieno myös jonkinlainen...en oikeastaan osaa sanoa mitä. "osa persoonaa" kin on väärä muotoilu enkä tahtoisi käyttää sitä, mutta pakko ilmeisesti. Tuossa vasemmalla puolella huulta killuu tällä hetkellä sininen pallo. Tahtoisin vaihtaa takaisin renkaaseen, mutta en saa sitä kiinni itse. Täytyy varmaan käydä liikkeessa vaihdattamassa. Ennen sen ottoa arvoin että otanko nyt keskellä vai sivulle, päädyin sitten sivulle. Haaveilenkin salaa nyt siitä että joskus kävisin otattamassa toisellekin puoelle, eli saisin snake bitesit 8P  Mutta tällä hetkellä haaveiluksi jää. Muistakaan lävistyksistä en erityisemmin haaveile. Paitsi ehkä vähäsen nenäkorusta. Näin kiteytettynä voisin siis sanoa että pidän lävistyksistä, kunhan niitä ei ole muutamaa enempää, ja sekin lähinnä koskee vain itseäni.

Tatuoinnit sitten. En erityisemmin ole koskaan haaveillut niistä. Olen ajatellut joskus että voisihan se olla ihan kiva, mutta perusajatus on ollut että en ottaisi. Ei ole oikein mitään sellaista tärkeää kivaa kuvaa että juuri sen haluaisin tatuoida nahkaani. Pidän sellaiset mielummin mielessäni kuin ihollani. Enkä todellakaan haluaisi ottaa mitään ihan yhdentekevää kuvaa. Jotenkin minua ärsyttää, kun nykyään tyypit näyttää ottavan jotain ihania perhos/kukka tatuointeja jonnekin olkapäähän kun...se nyt on kivaa ja tyttömäistä. Tai siis, saahan niinkin tehdä mutta jotenkin...en tiedä se tuntuu kummalliselta.

Ainakin toistaiseksi siis jätän tatuoinnit pois ja annan korun määritellä ulkoisista elementeistä sen kuka olen, ja niille jotka tahtovat tietää lisää saavat ottaa siitä selvää syvemmin.

Poissa Vammasipuli

• Järjen riemuvoitto
  • Vuotislainen
    • Let us die young or let us live forever
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #246 : Heinäkuu 01, 2010, 16:26:57 »
Minä tykkään tatuoinneista ja lävistyksistä ihan hurjasti. Tällä hetkellä naamasta ei löydy muita kuin septum. Ollut on nenäkoru (en ikinä muista sitä virallisempaa nimitystä), smiley sekä labret x 2. Toista labretia pidin melkein kolmisen vuotta, alkuvuodesta otin pois. Septum on ollut reilun vuoden, enkä voisi kuvitellakaan luopuvani siitä. Sitä ei oikein edes huomioi enää. On kuin se olisi ollut tuossa aina. Ja sitä kun ei edes tunne samalla lailla miten esimerkiksi huulessa olevat, niin se kuuluvuuden tunne vain voimistuu, kun sen tosiaan näkee sitten vain peilistä. Mitähän ihmettä oikein selitän? :D
Suunnitelmissa olisi ainakin medusa. Bridge on jonkun tovin pyörinyt ajatuksissa, mutta annan sen vielä toviksi jäädä sinne. Katsotaan jos jossain vaiheessa innostuisin siitä enempi. Sitä ennen pohdin, että sopisiko se todella minulle. Korvissa minulla on 4 + 2 reikää sekä pieni venytys. En nyt mene varmaksi vannomaan kokoa, mutta 6mm voisi olla aika hyvä arvaus. Tarkoitus olisi tästä vielä hieman venytellä. Ehkäpä siihen 10 milliin.

Tatuointeja minulla tällä hetkellä vain yksi. Bruce Springsteenin kitara vasemmassa olkavarressa. Ympärillä nauha, jossa teksti "Reason to Believe", sillä tätä ko. herran musiikki minulle on. 26.7. tulee toinen kuva, aseet ja ruusu oikeaan olkavarteen kera nauhan ja tekstin "I'm on the Nightrain". Guns N' Roses siis kyseessä. Kuva tulee vielä toiseen olkavarteen tarkalleen samaan kohtaan missä tuo kitara on toisella puolella, jotta aikaan saataisiin mukava kokonaisuus. Nuo kaksi bändiä kun ovat muuttaneet niin minua, elämänkatsomustani ja elämääni enemmän kuin mikään ikinä (no okei, exä on myös vaikuttanut elämääni hurjasti mutten viitsi mitään häneen liittyvää tatuoida itseeni :D). Tyyliltään kuvat tulevat olemaan samankaltaisia, jotta kokonaisuus olisi vielä selvempi ja muutenkin old school -tyyli on sydäntäni lähimpänä, mitä tatuointeihin tulee. Kummassakaan tatuoinnissa ei lue tai tule lukemaan mitään bändin nimeä tai sellaista. En nimittäin koe tärkeänä sitä, että kaikki ihmiset ymmärtävät kuvan merkityksen. Ne jotka jakavat kanssani rakkauden näihin bändeihin ymmärtävät mistä on kyse, muut katsovat että siinäpä on kitara ja toisessa aseet. That's it :)

Voin kyllä jo nyt heti sanoa, että tämä kohta tuleva kuvakaan ei kyllä jää viimeiseksi. Näihin jää koukkuun!

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2010, 03:01:57 kirjoittanut Vammasipuli »

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #247 : Heinäkuu 01, 2010, 17:00:24 »
Itse tykkään todella paljon lävistyksistä, tatuoinneista ja tällaisista <: Tällä hetkellä on vain kahdet korvareiät mutta ajattelin käydä indrustialin hankkimassa kenties tämän kesän aikana kunhan saan rahat siihen kokoon. Äitini vaan ei pidä yhtään tällaisista, se on kuulemma niin että niin kauan kun asun kotona ei tule lävistyksiä ja tatuoinneista ei edes puhetta. Suunnitelmissa kuitenkin hankkia joskus kulmaläväri, unicorn ja snakebite kuulostavat myös kivoilta mutta niitä harkitsisin sitten huomattavasti tarkemmin. Napakorunkin saatan joskus hommata^^ Idea kielikorusta on aina houkuttanut mutta luovuin siitä, en tiedä miten se sitten tulisi vaikuttamaan puheeseeni sillä minulla oli vielä toiseen luokkaan asti r- ja s vikoja. Mietin myös kärsisikö lauluharrastus kielikorusta, mistään on vaikea löytää kunnon tietoa aiheesta kun kaikki tuntuu olevan ihan ristiriidassa toistensa kanssa :''D Nenäläväriäkään en tahdo, minulla on sen verran usein kaiken maailman nuhaa ja muuta että olisi sitten aika epähygienistä.

Sitten tatuointeihin :''D Ajattelin joskus täysi-ikäisenä sellaisen hommata, mutta jos tahdon tatuoinnin/tatuointeja, haluan ensinnäkin suunnitella sen/ne itse. En menisi kiinnittämään ihooni mitään randomia kuvaa hetken päähänpistosta ilman että sillä olisi minkaanlaista merkitystä. Mielestäni tatuoinnit ovat usein kuitenkin kauniita, tarinoita niiden takaa on aina kiva kuulla <:

Vammasipuli, olisiko mahdollista nähdä kuvaa tatuoinneistasi jossakin vaiheessa? <: Nuo kuulostavat hienoilta^^

- BG -

//Giladra, kiitos :) Tuo tieto auttoi jo paljon, ehkä jossain tulevaisuudessa tulee kielikorukin sitten hankittua <:
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2010, 18:19:20 kirjoittanut Bad Girl »
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #248 : Heinäkuu 01, 2010, 17:05:10 »
Idea kielikorusta on aina houkuttanut mutta luovuin siitä, en tiedä miten se sitten tulisi vaikuttamaan puheeseeni sillä minulla oli vielä toiseen luokkaan asti r- ja s vikoja. Mietin myös kärsisikö lauluharrastus kielikorusta :''D
Itselläni oli myös ensimmäisille luokille saakka r-vika, joka puheopetuksen myötä lieveni ja lopulta hävisi. Kielikorun kanssa oli about ensimmäiset pari viikkoa enempi tai vähempi puheen kanssa ongelmaa, mutta se ei vaikuta enää puheeseeni yhtään, kun sen parin viikon jälkeen kävin vaihtamassa lyhyempään barbelliin tuon korun. Lävistäjä (jos on kunnollinen) osaa katsoa paikan niin, että kielikoru haittaa puhumista mahdollisimman vähäsen ja että lävistys osuu sopivalle kohdalle niin, ettei suonet vahingoitu. Laulamisen kanssa oli sama kuin puhumisen kanssa, eli koru alkuun hieman häiritsi, mutta enää se ei vaikuta päivittäisessä elämässä juuri lainkaan.

//EJR, todella peestä... Minua ei yhtään haittaa toisten puheviat, mutta osaan omalle kohdalleni kuvitella sen, ettei tuo puheopetus olisi tehonnut. Siitä saan olla ikuisesti kiitollinen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2010, 02:01:34 kirjoittanut Giladra Carrion »

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #249 : Heinäkuu 01, 2010, 22:55:16 »
Idea kielikorusta on aina houkuttanut mutta luovuin siitä, en tiedä miten se sitten tulisi vaikuttamaan puheeseeni sillä minulla oli vielä toiseen luokkaan asti r- ja s vikoja. Mietin myös kärsisikö lauluharrastus kielikorusta :''D
Itselläni oli myös ensimmäisille luokille saakka r-vika, joka puheopetuksen myötä lieveni ja lopulta hävisi. Kielikorun kanssa oli about ensimmäiset pari viikkoa enempi tai vähempi puheen kanssa ongelmaa, mutta se ei vaikuta enää puheeseeni yhtään, kun sen parin viikon jälkeen kävin vaihtamassa lyhyempään barbelliin tuon korun. Lävistäjä (jos on kunnollinen) osaa katsoa paikan niin, että kielikoru haittaa puhumista mahdollisimman vähäsen ja että lävistys osuu sopivalle kohdalle niin, ettei suonet vahingoitu. Laulamisen kanssa oli sama kuin puhumisen kanssa, eli koru alkuun hieman häiritsi, mutta enää se ei vaikuta päivittäisessä elämässä juuri lainkaan.

Offina pakko angstata, että minulla on r-vika, mitkään puheopetukset ei auttanut : <
MS Hirmun kapteeni!