En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä "Minä piirrän mangaa" -touhotusta. Minä itse en osaa määritellä tätä mangatyyliä, mutta näkeehän sen toki kuvista, mitä on tullut luettua. Ainakin useimpien mangojen ja manhwojen kotimaat näkee päältä. Mangahan tarkoittaa sutaistua kuvaa tai vastaavaa, se taitaa siis houkutella piirtäjiä helppoudella noin suosion lisäksi. Mangapiirtämisessä kun on yleensä tietty kaava asioiden piirtämiseen, silmät naisilla näin ja miehillä näin, kädet näin ja jalat näin. Tämä asettaa "mangatyylin" piirtäjän päähän rajat luovuudelle ja asettaa kuvat omiin muotteihinsa, joita muuntelemalla hieman saadaan liukuhihnalta rajaton määrä eri muunnoksia.
Oppailla varmasti useimmat ovat oman "mangakauransa" aloittaneet. Kirjasto on aivan oivallinen paikka, lainatkaa aivan kaikenlaisia piirtämistä koskevia oppaita ja ostakaa vasta tarpeellisimmat. Kokeilkaa erilaisia oppaita aina jonkin välineen käytöstä kertovista oppaista esimerkiksi muotokuvien tekemisestä kertoviin opuksiin. Mangaoppaina itseään mainostavat kirjaset neuvovat usein vaihe vaiheelta tikku-ukosta valmiiksi hahmoksi piirtämistä. Niiden avulla piirtämiseen tulee rutiinia luonnostelemisesta eteenpäin. Sitten on helppo jättää vaiheita välistä ja muunnella tyyliä omakseen. Katy Coopesta kannattaa pysyä kaukana, mikäli toivoo saavansa edes jonkinlaiset valmiudet tasokkaaseen piirtämiseen. Draw Your Own Manga kertoo välineistä ja sarjakuvan tekemisestä oikean mangakan näkökulmasta. Sen lisäksi suosittelen Betty Edwardsin Luovan piirtämisen opasta, joka keskittyy lähinnä mallista piirtämiseen, mutta helpottaa elämää esimerkiksi anatomian piirtämisen saralta. Ja esimerkiksi lehdistä leikatut mallikuvat voi arkistoida, niistä on todella paljon apua esimerkiksi asennoissa ja vaatetuksessa. Ja google auttaa muutoin.
Tietysti kaikki mikä saa ihmiset kiinnostumaan piirtämisestä, on hyväksi. Minä innostuin muiden sarjakuvien kautta myös mangasta ja aloin piirtää entistä enemmän aluksi eri mangakoiden tyylillä. Sitten aloin hivuttautua kauemmas tästä tyylistä ja löytänyt sen, joka sopii minulle. Kannattaa pitää silmät auki vaikutteille kaikkialta taiteesta ja sarjakuvamaailmasta. Edes oppaiden ja sarjakuvien lukeminen ei korvaa harjoitusta. Mitä enemmän piirtää, sitä nopeammin kehittyy havainnoimisessa ja tekniikassa. Toivottavasti ei tullut liikaa saarnaamista, halusin vain, että neuvoista on hyötyä edes jollekulle.