Kirjoittaja Aihe: Missä maissa juuria?  (Luettu 12011 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Missä maissa juuria?
« Vastaus #50 : Toukokuu 11, 2008, 12:27:55 »
Sukuni on (tietääkseni) Suomesta ja Ruotsista kotoisin. Sukututkimuksen mukaan olen isän puolelta suoraa sukua Kaarina Maununtyttärelle (tai hänen veljelleen). Isän puolelta suku on Suomenruotsalaista ja äidin puolelta kotoisin Karjalasta. En ole kovin syvästi perehtynyt sukututkimukseeni, joten en tiedä enempää.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

hensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Toukokuu 11, 2008, 12:46:11 »
Sukuni on ainakin mun tietojen mukaan suomalaista pääosin (meillä on sukutila, joka on ollut vuodesta 1698) se on kyllä isänpuoleinen suku... Mummo on karjalasta ja vaari täältä äiti ja isä ovat omlemmat kanssa täältä Lammilta hämeestä..

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
« Vastaus #52 : Toukokuu 11, 2008, 13:34:57 »
 Minä olen jonkun esi-isäni kautta espanjalaista tai italialaista sukua, isän puolelta. Ja joltain puolelta myös karjalasta. Äitini on taas perussuomalainen. Juureni eivät ole kovin paljoa elämääni vaikuttaneet, isällä on välimerellisiä piirteitä, mutta minulle on jäänyt niitä hyvin vähän. Sukututkimusta oo tehty/tehdään, joten tiedot ovat hiukan rajallisia.
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Musval

• Vuotislainen
  • Pottermore: LeviosaUnicorn19035
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #53 : Toukokuu 11, 2008, 15:30:29 »
Minä olen tietääkseni ihan suomalainen. Tai no oikeastaan pikkuserkkuni on puoliksi tanskalainen, sillä hänen äitinsä on suomalainen ja isänsä siis tanskalainen. Mutta eihän sitä lasketa. En ole kyllä mitenkään ihan varma, että olenko nyt ihan täysin suomalainen, en ole sukuani jaksanut ruveta tutkimaan. Mutta itetääkseni ainakin olen suomalainen. Tai sitten ne muunmaalaiset sukulaiset ovat jotain tosi kaukaista sukua.
"Dancing is like dreaming with your feet." -Constanze

Eliz

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Toukokuu 11, 2008, 16:22:11 »
En tiedä kovinkaan paljon juuristani, mutta itse olen sekä suomalainen että australialainen, sillä äitini on syntynyt Australiassa.  Äidin puolelta suku on tietääkseni ihan suomalaista, mutta monet ovat muuttaneet jostain syystä Australiaan ja isovanhempieni siellä ollessaan, äitini syntyi.
Mielestäni on hauskaa olla kaksoiskansalainen. En osaa selittää sitä, mutta on jotenkin mielenkiintoista omata vain Australian passi, vaikka olenkin myös Suomen kansalainen.
Isäni taas on kokonaan suomalainen, ja helsinkiläinen. Onko se nyt neljä sukupolvea oltava Helsingistä, jotta voisi sanoa olevansa paljasjalkainen helsinkiläinen?

kiero

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Toukokuu 26, 2008, 17:24:04 »
Minä olen kerran ottanut selvää sukupuustani ja selkesi että isän puolelta juureni johtavat Kanadaan. Aika kivaa koska olen aina tykännyt Kanadasta. Olisi mukavaa joskus käydä siellä, varsinkin kun sain nyt tietää että minulla on siellä sukulaisia.

Poissa Shadow

• Postipöllö
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Toukokuu 27, 2008, 13:48:08 »
Minulla on Skotlannissa juuria, olen kuullut joltain, että juuri meidän sukumme oli taitavia seppiä, jotka takoivat sotureille miekkoja ja kilpiä ja... 8D

<3 Shadow
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2008, 14:00:53 kirjoittanut Shadow »

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #57 : Toukokuu 28, 2008, 18:06:02 »
Minun isäni puolelta sukuni on pääosin suomalaista, on perussuomalainen sukunimikin. Äitini puolelta taas on toinen juttu.

Äitini sukujuuret johtavat jonnekin Sveitsin-Italian tienoille. Äitini sisko on tehnyt sukututkimusta ja KUULEMMA olen sukua jollekin kuninkaalliselle Sveitsissä / Italiassa (mutta erittäin kaukaista kyllä :D). Minulla on myös sukulaisia Australiassa ja Amerikassa.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Syysmyrsky

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Toukokuu 28, 2008, 21:25:19 »
Minun äitini on Eestistä ja äidin puolelta on jotain sukua Ruotsissa. Isän suku on kaiketi täysin pohjoiskarjalaista. Ikinä ei olla sukututkimuksia tehty ja se olisikin vaikeaa, kun sieltä Eestistä pitäisi niitä kirjoja lähteä tonkimaan ja isän suvusta ne kaikki kirkonkirjat on palaneet (niistä tietysti on kopiot jossain Helsingissä mutta niidenkin tutkiminen maksaa malttaita.).

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #59 : Kesäkuu 09, 2008, 11:48:05 »
HUOM! :)
Jos viestisi on kadonnut, minä olen todennäköisesti syypää. Poistin tästä topicista sellaiset viestit, joihin oli vain listattu maita, joissa sukujuuria on. Jätin tänne kuitenkin sellaisia viestejä, joissa oli vähän lisätietojakin, mutta jos teillä olisi tämän viestini jälkeen jotain lisättävää niihin, niin voisitte vähän muokkailla niitä, jookos? :> Haluaisin tähän keskusteluun nyt vähän muutakin kuin listausta, joten voitte kertoa vaikka hieman seuraavia asioita:

Kuinka kaukaa juuret johtavat?
Ovatko ulkomaalaiset juuret vaikuttaneet sukunne elämään/onko juurien vaikutuksia näkyvillä? (Puhuvatko mm. osa sukulaisista kahta kieltä jne.)
Onko sukunne ihmisissä näkyvissä ulkomaalaisia piirteitä?
Jos sukulaisianne asuu yhä muissakin maissa, haluaisitteko tavata heitä?

Jos ulkomaalaiset sukujuuret ovat todella kaukana eikä niistä ole minkäänlaisia merkkejä näkyvillä, voitte vaikka pohtia sitä, haluaisitteko sukujuurten näkyvän selvemmin ja vaikuttaisivatko ne mahdollisesti elämäänne. Näin saataisiin keskusteluun vähän jotain uutta, eikä tämä menisi ihan listaukseksi.:>

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2008, 12:12:05 kirjoittanut yhyy »
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Magnum

• Frozen Windows
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Kesäkuu 21, 2008, 14:45:34 »
Sukuni tietää hyvin vähän juuristaan koska isoisäni (äidin isä), ei koskaan tuntenut omaa isäänsä. Isoisän äidillä on monta lasta, hyvin suomalaisen näköisiä, nuorimmainen hänen lapsistaa (isoisäni) poikkeaa kuitenkin suuresti heistä mustine hiuksineen, ruskeine silmineen, ja tummemmanihonsa ansiosta. Mitä isoisäni äidin taustasta tiedän, hän asui kauan Viipurin seudulla. Hän antoi ennen kuolemaansa viittauksia siihen, että isoisäni isä olisi venäläinen. Tämä juttu on mielestäni ollut hyvin mielenkiintoinen, mutta sitä on melkeimpä mahdonta selvittää eteenpäin. Mummini vei kirjaimellisesti salaisuuden mukanaan hautaan. Kummitätini on yrittänyt selvittää sukumme historiaa, mutta melkein tuloksetta. Venäläisiä juuria minulla kuitenkin on. Isäni suku on täysin suomalaista. Mummini oli ortodoksi, ja tietojeni mukaan puhui venäjää.
"Heaven's not a place that you go when you die
It's that moment in life when you actually feel alive"

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #61 : Heinäkuu 19, 2011, 16:02:15 »
Tässä hieman kyselin isältä mistä meidän suku oikein on peräisin ja sain toteamuksen että viimeisimmät 300 vuotta ollaan Savon hämärissä eletty - Kuopion ja Leppävirran ympärillä ihan äidin että isän puolelta. Itse olen sitten tälläinen outolintu, että koko ikäni olen asunut pääkaupunkiseudulla. Tosin isä oli muuttanut tänne Varkaudesta ja äiti muutti perässä isän tavattuaan. Molemmilta puolilta on ainakin yksi sukukirja ilmestynyt ja isän sukukirjaa tutkiessani aikanaan sain huomata, että ihan alkujuuret löytyvät Ruotsista (muistaakseni Pohjois-Ruotsista). Asian tutkimista helpottaa melko harvinainen sukunimeni, vaikka siitä kyllä huomaa ettei me aivan supisuomalaisia juuriltamme voida olla. Mutta siellä Ruotsissa oli sukukirjan mukaan kylä, jonka nimi muistuttaa sukunimeämme. :3

Sen muistan että isäni äidin äiti oli tullut Karjalasta jo ennen sotia Suomeen, mutta isän äidin isä oli ihan Leppävirralta peräisin, että isomummoni oli sitten myös hieman outolintu. Isän isän vanhemmista isä ei muistanut kuin että nuoruutensa he ovat Timolassa viettäneet, mutta aika varmasti peräisin Leppävirran suunnalta. Äitini puolelta porukat sitten tulevat Orinorolta ja Sorsakoskelta eli molemmin puolin Leppävirtaa.

Voin siis ylpeänä sanoa, että juureni ovat Savossa vaikka pääkaupunkiseudulla olenkin asunut koko pienen ikäni. :)
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Tia-Maria

• Vuotislainen
« Vastaus #62 : Heinäkuu 19, 2011, 16:18:59 »
Lähisuku on ainakin mun tietääkseni ihan suomalaista, isän puolelta Keski-Suomesta ja äidin puolelta Raumalta (siinä varmaan syy, miks tunnen merellä olevani kotona, pappa oli merimies.)
Pari serkkua isän puolelta asuu Ruotsissa, mutta ihan suomalaisia nekin on. Tosin nyt ainakin kahdella on lapsia ruotsalaisten tyttöystävien kanssa, että kai ne on sitten suomenruotsalaisia. Tai ruotsinsuomalaisia, miten vaan : D Muuta en oikein suvustani tiedä, supisuomalaisia varmaan ollaan.
Tosin vanhoja kuvia katellessa hoksasin, että äidin puoleinen suku on jotenkin... juutalaisen näköistä. Samanlaisia piirteitä siis tosi paljon. Että ei se kyllä olis mikään ihme, jos olis sukujuuria vaikka Saksassakin.
Olis hienoa tehdä kunnon sukututkimus, mut harmi vaan, että tietoja ja materiaaleja on tosi vähän.

Niin joo, ja asuu Amerikassakin kuulemma joku sukulainen. Taisi se olla aika läheistäkin sukua, mut en oo kyllä koskaan tainnu kuulla edes sen nimeä : D

Poissa Minea

• Kelvollinen leijona
  • Vuotislainen
  • Kolmas niistä Weasleyn kaksosista.
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #63 : Heinäkuu 23, 2011, 21:57:53 »
Mulla tulee äidin puoleinen suku Irlannista. Tai no, äidin äiti meni ja rakastui irlantilaiseen ja siinähän sitä sitten oltiin. Elikkä äitini isä on irlantilainen. Äitini äiti on sitten Lapista, elikkä suomalainen on. Isovanhemmat asustelee Galwayn laitamilla, ja siellä käydään joskus kesäisin tai syyslomalla visiitillä. Ne tulee sit tänne joulunajaksi ja uudeksi vuodeksi. Tai no, Lappiin me kaikki aina mennään silloin... Usein kuulen läppää kuinka olen irkku punaisten hiukseni kanssa. No hoh. Oon kyllä perinyt ne äidiltäni joka peri ne isältään joo... Mut on mun äidin äidilläkin hiukan punaiseen vivahtavat hiusset. Mun äidin isä muuten puhelee jo ihan mukavasti suomea! Vaikka keskustelut kyllä aina englanniksi käydäänkin.

Mun isän suku on kait ihan Suomesta vaan. Isäni vanhemmat ovat molemmat Karjalasta. Isäni isä kuoli, enkä koskaan ehtinyt tapaamaan häntä. Myös hänen kaikki sisaruksensa ovat kuolleet, joten yhteydenpito sinne suuntaan on jäänyt. Isäni äiti edelleen asustelee siis Karjalassa ja siellä käydään joskus viikonloppureissuilla. Idässä asuvat myös isän sisarukset perheineen. Mei oon kuitenkin Brittei lukuunottamatta asunu aina täällä Länsi-Suomessa, mutta jooo.

Enpä mä muuten oikein olekaan selvillä noista juurista, en oo vielä innostunut liikaa ottamaan selvää. Tuskinpa ne nyt minnekään kauas lähtevät, jos edes lähtevät!
Sunshine, daisies, butter mellow, turn this stupid, fat rat yellow.
- TU ES FOLLE ? TU ES UNE SORCIERE OU QUOI?

Poissa velhokarkki

• Yksi Weasleyn serkuista
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LumosMoon200
« Vastaus #64 : Heinäkuu 27, 2011, 04:21:51 »
Isäni puolelta kaikki ovat Israelista, eli olen siis puoliksi israelilainen. Äitini puolelta kaikki ovat käsittääkseni suomalaisia, mutta sukulaisia asuu Amerikassa ja Ruotsissa. Minä en kyllä ollenkaan pane pahakseni tätä, että olen puoliksi ulkomaalainen, osaanpahan kieltä, jota harva muu osaa ja sen ansiosta olen muissakin kielissä aika etevä. :D
"Miksi kukaan muka tahtoo juhlia kuolinpäiväänsä?" ihmetteli Ron, joka teki taikajuomien kotiläksyjä ja oli pahalla päällä. "Kuulostaa kuolettavan masentavalta, jos saan sanoa."

Poissa Nemi

• Jälkeenjäänyt
  • Vuotislainen
  • Tulin tänne - ja täällä ollaan edelleen. :) ♥
« Vastaus #65 : Elokuu 14, 2011, 12:31:47 »
No, ei kai varsinaisesti juuria, mutta sukulaisia on Ruotsissa, Australiassa ja Amerikassa. Äidin puolelta olen Suonenjoelta ja Pyhäsalmelta, isän puolelta Sallasta ja Vesannolta. Eli en mikään 100% Turkulainen ole. :))
-Nemi ♥

Poissa Yamiska

• Potterin lempiponi
  • Vuotislainen
  • My Little Harry
  • Pottermore: ThestralRook142
« Vastaus #66 : Elokuu 31, 2011, 12:37:08 »
Tässä on yksi projekti, johon minun on ollut tarkoitus ryhtyä jo jonkin aikaa, nimittäin äidin puolen suvun juurien selvittäminen. Isän puolelta on sukututkimusta tehty niin pitkälle kuin mahdollista (eli muutama sata. Isän suku on ihan suomalaista (jostain sieltä Turun suunnalta) ja se kyllä näkyy ulkonäöstäkin: perus suomalainen vaalea tukka ja siniset silmät. Sen sijaan äidin puolen suku on mielenkiintoinen. Sitä ei kai ole tutkittu muuta kuin isoisän puolelta (Savosta). Isoäitini on kuitenkin kotoisin Karjalasta, lähti sieltä aikanaan sotaa pakoon. Hänen ulkonäössään on jotain ei-suomalaista, jonka myös minäkin olen perinyt äitini kautta. Hyvin tummat hiukset (nykyään tosin täysin harmaat, mutta olen nähnyt pari vanhaa valokuvaa hänestä nuorena) ja hieman erikoiset kasvonpiirteet. Oma veikkaukseni on, että suku on peräisin jostain Venäjältä tai muualta idän suunnalta. En sulje pois romanejakaan.

Tarkoitus olisi teettää tässä jossain vaiheessa geenitesti, jolla toivottavasti saisi vähän lisävaloa tähän. Ei ole mitenkään tavatonta, että aina välillä joku ulkomaalainen tulee minulta kyselemään, että mistä päin olen kotoisin. Eivät millään meinaa uskoa kun kerron olevani ihan suomalainen. Minulla ei ole ihan niin tummat hiukset kuin äidilläni tai isoäidilläni, johtuen varmaan niistä isän vaaleista hiuksista. Ihoni on kuitenkin jo perussävyltään hieman tummempi kuin useimmilla suomalaisilla. Rusketun myös helposti, mutta en kuitenkaan pala kovin herkästi. Opettaja sanoi kerran yläasteella, että näytän ihan italialaiselta (johtui kyllä varmaan osin silloisesta vaatetuksestakin), espanjalaiseksi on myös sanottu niihin aikoihin kun pukeuduin hieman goottityyliin. Ala-asteella sai kuulla muutamien idioottien toimesta neekeriksi haukkumista jokaisen ulkomaanlomareissun jälkeen (mm. Thaimaassa rusketuin niin, että olin paikallisiakin tummempi *köh*). Että ei ole aina ollut kovin positiivisia vaikutuksia näillä juurilla, mutta ainakin nykyään suhtaudun tähän (toistaiseksi tuntemattomaan) alkuperään mielenkiinnolla ja tietyllä ylpeydellä, löytyypähän edes jotain erikoista minustakain. ;)

Ja Yhdysvalloista löytyy myös joitain kaukaisia sukulaisia isän puolelta, mutta ei voi sanoa, että olisi juuria siellä kun nämä ovat Suomesta sinne muuttaneiden jälkeläisiä. Näistä sukulaisista olen pari tavannut parisen vuotta sitten kun olivat vierailulla Suomessa. Kutsuivat käymään jenkkilässä ja pitäisi kai sinne jossain vaiheessa lähteäkin tapaamaan muita.

Poissa Brenda

• Vuotislainen
  • Potteristi, hetalisti ja mitähän vielä
  • Pottermore: OwlNettle504
« Vastaus #67 : Syyskuu 19, 2011, 19:56:37 »
Olis muuten ihana joskus selvittää tarkemmin!
En muuta tiedä, kuin että karjalasta tullaan, kaikkien isovanhempien puolelta. Ja lisäksi olen kai sukua kaikille Talma- nimisille, se on toisten isovanhempieni sukunimi, ja kuitenkin Talmoja on alle 30. Joskus sitten aikuisena selvitän tarkemmin, tuskin sieltä mitään ihmeellistä selviää xd
Elä kuin jokainen päivä olisi viimeisesi. Jonakin päivänä olet vielä oikeassa.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Syyskuu 23, 2011, 17:23:43 »
Sukunimeni on supisuomalainen nen-loppuinen nimi. Siitä voidaan päätellä ainakin sen verran, etteivät sukujuurenikaan sijaitse kovin kaukana vieraiden maiden mullissa. Isäni äidin perhe tosin eleli elämäänsä nykyisin sinne rajan taa jääneen Karjalan kunnailla, mistä nämä sitten joutuivat muuttamaan sota-aikana tännemmäs evakkoina. Tietooni ei kuitenkaan ole saatettu, että isän suvussa olisi ollut muuta väkeä kuin suomalaisia.

Äitini tyttönimi on ruotsinkielinen, minkä vuoksi luulimme kauan että suvussa olisi ruotsalaista verta. Eräs äidin puoleinen sukulainen teki kuitenkin sukututkimusta tuossa muutama vuosi sitten - selvisipä siinä sekin, miksi suvun alkujaan suomenkielinen nimi vaihtui ruotsinkieliseksi. Elettiin Ruotsin vallan aikaa ja sen aikainen sukulaisemme lähti armeijan leiviin ja nousi vähän ylempään asemaan, mitä varten piti tietysti olla se ruotsinkielinen sukunimi. Tutkimuksen tekijäkään ei osannut sanoa, että suvussa olisi muita kuin suomalaisia.

Sekä äitini että isäni ovat kotoisin Etelä-Savon alueelta, eikä kummankaan suku ole kovin kauas levittäytynyt. Lähinnä Itä-Suomessa elämme muutamia kauemmas muuttaneita lukuunottamatta, kaikkein kauimpana asuva sukulainen taitaa olla äidin Turkissa elelevä taiteilijasetä.

//Väärin. Selitin ylempänä äitini isän puoleisesta suvusta, joka oli siis suomalainen, mutta kuulin vasta äskettäin että äidin äidin puolen suvulla on kyllä juuria Puolassa ja Ruotsissa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2013, 20:02:32 kirjoittanut Bloody Princess »