Kirjoittaja Aihe: Douglas Adamsin Linnunrata-trilogia  (Luettu 6489 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Keijuanarkisti

• Sadepisara
  • Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/~keijukainen
Douglas Adamsin Linnunrata-trilogia
« : Maaliskuu 11, 2003, 10:42:37 »
Oiii... Luin nämä kirjat muutama vuosi sitten ja ne melko totaalisesti muuttivat näkökulmani maailmaan. Esim tämä Adamsin ah niin fantastinen "...ja siten maailmankaikkeudessa ei ole yhtään elämää ja kaikki tuntemasi henkilöt ovat vain mielikuvituksesi tuotetta"-teoria on aivan fantastinen... (Toistanko itseäni?)

Täytyy kyllä myöntää, että kirjat huononevat loppua kohden. Niistä tulee jollakin tavalla innottomia.
Kannattaa myös hankkia käsiinsä alkuperäinen radiokuunnelma, joka on todella huvittava. Filmifriikistä saa myös BBC:n sarjan DVD:nä. I wants!!

Olin myös niin obsessoitunut Adamsiin, että kun kuulin hänen kuolemastaan, tunsin oloni todella tyhjäksi. Muistan vain ajatelleeni sen olevan mahdoton ajatus, eiväthän sellaiset ihmiset vain kuole...

No, minä kuitenkin tiedän missä pyyhkeeni on. Ja 42.

Zillah, liftaaja.
My name is Jimmy, but my friends just call me the Hideous Penguin Boy. |Faerie's Tales| yök
Cedric is my champion.

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: LumosQuest8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #1 : Maaliskuu 13, 2003, 15:55:41 »
Miléna muokannut koko viestin 13.01.04.

Kirja on aivan mahtava (enkä tarkoita vain ensimmäistä osaa).
Aluksi en oikein innostunut, kun isäni osti sen ensimmäisen kirjan kioskilta kun tulimme lapista junalla, mutta viimekesänä sen tultua kuunnelmana jäin koukkuun.

Nyt omistan kaikki kirjat ja ensimmäisen kirjan Cd-levynä (aijon ostaa seuraavan kun se tulee kauppaan) + joitakin jaksoja kasettina nauhotettuna (oikeastaan yli puolet, mutta ne ovat kodonneet)

Olen myös pitkästyttänyt vanhat ja uudet kaverini puheilla kyseisestä kirjasta ja pakottanut kolme kaveriani lukemaan sitä (yksi luki, yksi ei edes aloittanut ja yksi luki puoleenväliin)

Parasta kirjaa en osaa valita, se on semmoinen kokonaisuus.

"Inho, on täysin inhottava asia."

muoks.

Nyt se on sitten tehty. Lainasin kirjastosta The Hitch-hiker's guide to the galaxy - kuunnelman (osat 1-6). En ymmärrä juuri mitään (Englannin kieli on sen varran heikko), mutta koska olen kuunnellut osat 1-4 niin moneen kertaan suomeksi, että osaan ne ulkoa se ei haittaa paljoakaan.

Tuota kuunnellesani minulle tuli hirveä himo ostaa se BBC:n video kyseisestä kirjasta, mutta en oikein uskalla, se Zaphod sielä takakannessa on niin "väärän" näköinen.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Marmalady

• Hirnyrkki
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2003, 23:58:04 »
Kun edellinen kirjoittaja mainisti Adamsin Dirk Gently -kirjat, minun on vielä huomautettava, että häneltä on julkaistu englanniksi (toistaiseksi) suomentamaton kirja, The Salmon of Doubt. Siinä on Adamsin lyhyitä kolumnintapaisia kirjoituksia. Olisin itse lukenut sen, ellei kirjasto olisi alkanut vaatia sitä takaisin ennen aikojaan  :(
   Adamsilta on julkaistu myös kirja, jonka nimi muistaakseni on The Meaning of Liff. Se antaa uusia, humoristisia merkityksiä eri kaupunkien ja paikkakuntien nimille. En ole itse löytänyt sitä kirjastosta tai kaupoista, mutta minulla on omanani sen suomenkielinen "käännös" Elimäen tarkoitus. Siihenkin kannattaa tutustua.
  Linnunrata -"trilogia" on toki loistava teos ja sekin on minulla omanani. Pitänee taas joskus lukea, että saa nauraa    :D
Lomalla.

Poissa Hyde

• deadpan
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
  • six gunshots
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2003, 13:34:26 »
Bleah. Valaisua.

Trilogia on yhtä kuin kolme kirjaa, jotka seuraavat juonessa toinen toistaan. Viiden kirjan kanssa oikea termi on kvintologia.

Mutta itse kirjoista?

Melikes, tietysti. Huumori... härreguud. Parempaa saa hakea. Vain Pratchett vetää vertoja esmes tälle(muistista kaivettua):

Lainaus
Arthur tutki jääkaappia ja löysi sieltä kolme karvaista jotain. Hän laittoi ne lautaselle ja tuijotti niitä kiinteästi muutaman minuutin. Kun ne eivät näyttäneet liikkuvan, hän julisti ne aamiaiseksi ja söi. Yhdessä ne tappoivat vaarallisen avaruustaudin aiheuttajan, jonka hän oli tietämättään saanut Flambergen soilta. Tämä tauti olisi tappanut puolet maapallon asukkaista ja tehnyt toisesta puolesta hulluja ja hedelmättömiä.

No, jotain sinne päin. Marvin on sympaattinen kaikessa kurjuudessaan. Agrajagin lukuiset kuolemat liikuttavat, ja Arthur itse on hahmo, joka saa hymyilemään. Ei niissä ole huonoja hahmoja. Eikä huonoa huumoria.

Kerrassaan mahtikirjoja. Jollet ole fanaattinen scifinvihaaja, jolla ei ole huumorintajua, lue ihmeessä. Oikeasti. ^^
[01:17] <34gL3> why there are no cheats for real life?

Nazg

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2003, 18:13:05 »
Minä olen lukenut vain sen ensimmäisen osan sarjasta (ruotsiksi), ja se on aivan mainio! Siinä on niin paljon huumoria, ja tekee pilaa tavallisista klichéistä, esim. Dent ja Prefect pelastuvat kun heillä on tasan yksi sekunti elinaikaa jäljellä. Mahtavaa :D
Marvin on niin hauska maanisdepressivuudessaan, ja hänen vihansa niitä ovia kohtaan aluksessa (mikä sen nimi on suomeksi; Sydän Kullasta? Ruotsiksi se on Hjärtat av Guld) *reps*
Kirjastossa ei ole muita kirjoja kuin tämä yksi, jostain pitäisi löytää ja lukea ne muutkin.

Tieka

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2003, 00:28:35 »
Kirja on uskomattoman ihana! Luin sen yhdessä hujauksessa eräällä lomalla, ja nyt luin sen pari viikkoa sitten uudestaa, hitaasti nautiskellen. Ensiksi ajattelin kirjan olevan kerta kaikkiaan surkea, en jaksanut lukea vogonialus -kohtausta pidemmälle. Onneksi sitten kolmannella yrittämällä luon kaikki osat :) Nimetkin olivat erikoisia, kukapa keksisi laittaa kirjansa nimeksi "Terve, ja kiitos kaloista!"  
Kirja on täynnä niin hulvatonta huumoria, että räkätin varmaan puolen minuutin välein ääneen. Melkein joka sivulla oli jotain hauskaa, eikä se silti tuntunut väkisin tehdyltä. Zaphod oli aika.. hmm.. mielenkiintoinen hahmo. Kerrassaan oiva presidentti ^^ Se presidentti -ideakin oli minusta loistava ja omaperäinen!
Ja se oli pitkä. Niin ihanan pitkä. Olisin ollut pettynyt, jos se olisi ollut semmoinen kahdensadan pikku teos.  
Suosittelen.

Poissa Tohvelieläin

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2003, 14:19:54 »
On tämä nyt törkeää! Näin vähän ihmisiä Vuotiksessa, jotka ovat lukeneet yhden maailman parhaista kirjasarjoista. Nyt pitääkin pakottaa kaikki lukemaan Linnunrata-trilogia.

Adamsin kirjat ovat mielikuvituksekkaita, humoristisia, nerokkaita.. Edes J.K. Rowlingin huumori ei ole yhtä mahtavaa. (Tosin heitä ei voi verratakaan.) Menetimme hänessä hienon ihmisen kun hän menehtyi sydänkohtaukseen 49-vuotiaana. Ikävää, tuntuu siltä että kaikki kuolee. (Paitsi Mick Jagger)

Ja Linnunrata-trilogian 5-osaisuushan oli vain hauska juttu. Adams pystyi kääntämään tuonkin vitsiksi. Traditioita pitää voida muuttaa.

HiiHaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Joulukuu 15, 2003, 23:41:34 »
Kiitoksia vaan pikkuveljelleni, joka länttäsi ensimmäisen kirjan käteeni ja käski lukea: "Tästä sä VARMASTI tykkäät!" Selailin muutamaa sivua sieltä täältä, tunsin olevani kuutamolla kuin lumiakka mutta kohteliaisuudesta en kehdannut kieltäytyäkään, vaan sulloin kirjan taskuuni. Ensi alkuun tuntui että yritin lukea jotain salakielellä kirjoitettua inside -juttua, johon minua ei otettu ollenkaan messiin. Siis vähän kuin tupsahtaisi netissä jonnekin keskustelupalstalle jossa chattailee ennestään viisi toisilleen tuttua kaverusta ja yrittäisi päästä jengiin mukaan...

Luotan kuitenkin aika paljon pikkuveljeni sanaan ja niin vaan jatkoin sinnikkäästi. Kuinka ollakaan, jossain välissä huomasin siirtyneeni itse inside -jengin puolelle ja heitteleväni joulupöydässä pikkuveljen kanssa muille täysin käsittämättömiä lauseita, joissa ei näennäisesti ollut mitään huvittavaa mutta joille nauraessa putosimme melkein tuoleilta. Yhtä hitaasti minua katsoivat kaverini kun saatoin lähtiäisiksi tokaista "terve, ja kiitos kaloista"!

Kaikessa absurdiudessaan nuo kirjat ovat niin loistavan oivaltavia ja taas toisaalta niin täydellisen "tyhjäpäisiä", että niihin kehittyy kyllä vakavan laatuinen addiktio jos yhtään on oikean tyyppinen ihminen niitä lukemaan. Siitä on jo yli vuosi kun luin viimeisen osan mutta täytyisi varmaan verestää muistia, kun alkavat herjat huolestuttavasti kaikota päästä. Yksi rakkaimmista yksityiskohdista minulle on se, miltä kuulostaa, kun satatuhatta ihmistä sanoo PLOP (tämä ei varmasti mennyt ihan Adamsia siteeraten, korjatkaa parempimuistiset)! *reps* :DDDD Ja vastikään hämmästytin pariakymmentä henkeä, kun olin ainoa koko joukosta joka tajusi yhdelle sähköpostissa tulleen viestin joka sisälsi ainoastaan numeron 42. Ensin en minäkään tajunnut kaivaa oikeaa aivolokeroa, mutta muutaman sekunnin viiveellä pompin innosta tasajalkaa. Mikä oivaltamisen ilo!

parempi-ananas

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2004, 19:45:03 »
WEEEE!
ADams ROckS!!!!
Luin kirjat viime joulun jälkeen. Ja ihastuin heti.
Kirja jossa rikotaan kaikki normit, mitä kirjallisuudella on koskaan ollut.
Kun tuntui, että kaikki ihmisen mielikuvituksesta lähtevä oli annettu, niin Adams paukutti tämän! Kuten on sanottu hän oli verbaalinen lahjakkuus! En ole ikinä tavannut tälläistä menoa, paitsi ehkä Monthy Pythoneissa tai Hot Shotseissa (Monty Pythoneita Adams oli käsikirjoittamassa!). Adams on riemastuttanut elämääni ja opettanut ajattelemaan eritavoilla, ehkä suoremmin, tai sitten mutkikkaamin, en osaa päättää :)´
Tähän loppuun vielä tuli mieleen tälläinen:

"Todella hieno oivallus. Kytkeä nyt epätodennäköisyysmoottori päälle ilman suojakenttää. Hei, kaveri. Sinä pelastit meidän henkemme."
  "No", Arthur sanoi. "Eihän tuo nyt mitään..."
  "Eikö? No, ei sitten. Unohda koko juttu. Tietokone, me laskeudumme."
  "Mutta..."
  "Minähän sanoin että unohda koko juttu."

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2004, 21:14:11 »
Mmm-m, aivan loistava kirja. Tai no, ainakin kaksi ekaa osaa ovat. Muut ovat vähän laimeampia, mutta saattaa johtua siitä, että kaksi ekaa perustui radiosarjalle ja loput Adams kirjoitti sitten ihan itsenäisiksi. Tosin pakko sanoa, että pidin enemmän akuperäisestä lopusta kuin kirjojen lopusta, eli siitä miten kävi ilmi, että maa tuhottiin Zaphodin käskystä. Tosin nyt sekin on kumottu kun alkoi uusi radiosarja joka sitten perustuukin Adamsin kirjoille jälkeen Ravintolan (nurinkurista)... Koska nehän teki niin, että sen toisen radiokauden jaksoja ei muka tapahtunut oikeasti vaan se kaikki oli vaan Zaphodin hallusinaatiota. Mikä ei selitä sitä, että miten Zaphod ja Trillian ja Marvin pelastui Haggunennoneilta (joista teillä ei ole mitään hajuakaan ellette ole tutustuneet alkuperäiseen tarinaan). No jaa, silti, onhan se kuuntelemisen arvoista kun on kaikki vanhat ääninäyttelijät taas paikallaan!

Ai niin, hankin Filmifriikistä sen DVD:n (itse asiassa tilasin jo kuukausi sitten, mutta se oli loppu tukusta), mutta jos joku tahtoo sen suomalaisen painoksen jossa siis on suomitekstitkin mukana, niin se on varmaan halvempi Anttilassa. Itselläni on ne koneella, mutta tahdon ekstrat myös. Ja lisää tilaa koneelleeni. Varoitan kyllä, että siitä suomipainoksesta puuttuu osa ekstroista ja kertojan (eli kirjan) ääni paikoittain. Sen takia tilasin itse brittipainoksen.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2004, 22:38:08 »
Nämä ovat eräitä parhaimmista kirjoista mitä olen lukenut, niitä voi lukea ties miten monta kertaa ilman että ne menettävät yhtään mitään.

Idea ja huumori ovat kummatkin aivan uskomattoman nerokkaita, ja ne juonenkäännökset ja koko se arvaamattomuus tekee niistä niin mainioita lukea. Koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu.

Minä en osaa filosofoida, minä vaan nautin huumorista. Marvinin masentuneisuudesta (Marvin, maailman ensimmäinen masentunut robotti :D), Ford Prefectistä (minun lempihahmoni) - mieleen on jäänyt varsinkin se yksi kohta, jossa se putoaa alas korkeasta rakennuksesta ja ajattelee että huonomminkin voisi olla, Elvistä (?) vaaleanpunaisessa Cadillacissa.. :D

Poissa Gwyneth

• propagandisti
  • Vuotislainen
  • nukkuu
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2004, 14:05:00 »
Olin tässä muutama vuosi sitten kesätöissä Lapissa ja jaoin huoneen ulkomaalaisen tytön kanssa.  Emme oikein löytäneet yhteistä puheenaihetta kunnes viikkojen väkinäisten keskusteluyritysten jälkeen jompikumpi tuli maininneeksi Linnunradan käsikirjan ja äkkiä löysimmekin vaikka mitä puhuttavaa.

Luin itse trilogian joskus vuosia sitten, mutta olen lueskellut kirjoja uudestaan aina silloin tällöin.  Etenkin ensimmäistä kahta kirjaa, niiden jälkeen trilogian taso tuntuu jotenkin laskevan.  Tosin krikittiläisistä kertovasta kirjasta pidän myös kovasti, en vaan ikinä muista mikä niistä kirjoista se on.  

Adamsin huumori on kerrassaan loistavaa.  Nauran joka kerta lukiessani niitä kirjoja.  Kaverini (juuri se, josta kerroin viestin alussa) lähetti minulle englanninkielisen radiokuunnelman Käsikirjasta ja oikeastaan olen tykästynyt siihen vielä enemmän kuin itse kirjoihin.  Kirjoissa en koskaan tykännyt Zaphodista, hän oli vain ärsyttävä.  Mutta kuunnelmassa hänellä on hauska ääni ja muutenkin hän vaikuttaa kaikessa itsekeskeisyydessäänkin ihan puoleensavetävältä tyypiltä.

Suosikkini ovat tietenkin Marvin ja Käsikirjan toimiston hissi.  Niin ja maailmankaikkeuden hallitsija on myös hauska tyyppi.

Olen lukenut myös suomennetut Dirk Gentlet, mutta ne eivät ole tehneet mitään sen suurempaa vaikutusta.
"Valistus on vallan ydin!" ~ Nuva Oy
Fikkejäni mm.: Kyllä vaistomme tuntee sen ja Kuinka kuolonsyöjiä tehdään

Poissa härklöntti

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Syyskuu 25, 2004, 22:51:02 »
Jipii! Vihdoinkin keskustelua tästä aiheesta! Olin jo aikonut thdä oman topiikinkin...
Pidän erityisen paljon näistä kirjoista ja olen lukenut trilogian useaan kertaan. Se on ihanan seko. Anteeksi arvoton ja turha viesti, kirjoitin viestin ensi-innostuksessa enkä lukenut muita viestejä vielä yhtään. Muoksitaan.
╓────────────╖
Koe lucidװװUnipäiväkirjani
╚════════════╝

coteau

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Syyskuu 26, 2004, 18:20:20 »
*odottaa Hitchhikers guide to the galaxy-trailerin latautumista*

Meidän teatterinäytelmässä oli pari kohtausta Linnunradan käsikirjasta:
Se 'Prologi' jossa on selitystä käsikirjasta, Zaphodin ja Trillianin keskustelu siitä kun alus itse otti Fordin ja Arthurin kyytiin ja se kun Marvin hakee Fordin ja Arthurin saattaakseen heidät ohjaamoon, mä olin Ford ^^. Niiden kohtausten alussa oli varmaankin siitä suomenkielisestä kuunnelmasta sellaset äijän höpötykset kun Linnunradan käsikirja liftareille osa jotakin ja sit tuli laatumusaa :)
Meidän ohjaaja siis suositteli siinä sitten samalla tätä kirjaa ja mä menin ja ostin sen. Siis ekan osan. Lainasin koko trilogian kirjastosta ja oon näin lukenu sen kerran. Ostin kyllä vähän aika sitten Maailmanlopun ravintolan...  täytyy varmaan koko trilogia kerätä :)

Oon samaa mieltä niinkuin joku sanoikin että pari ekaa kirjaa on aivan mahtavia, mutta viimiset alkaa olemaan jotenkin väkisin tehtyjä. Mahdollisesti mieli muuttuu kun oon lukenu ne muutamaan kertaan vielä :D

Ja aivan, oon lainannu kirjastosta muös sen Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimisto (?) ja tällä hetkellä luen koulussa Sielun pitkä pimeä teehetki-kirjaa. Melkein yhtä hyviä kuin trilogiakin... :)

Rakastan kirjojen sarkastista huumoria ja kaikki-liitty-kaikkeen-juttuja.
Piti nopeesti ettii joku hyvä pätkä kirjasta tähän, mutta oli kauheen vaikee valita et jätin väliin :)

Gabriel

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Syyskuu 30, 2004, 18:38:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Lady Asensio"
Enimmäkseen harmiton

Minä en tiennytkään että tästä on tehty viisi osaa. Sain aikoinaan lahjaksi englanninkielisen kirjan, jossa oli 4 osaa ja kuvittelin sen olevan siinä, kun johdannossa kerrottiin kirjailijan jo kuolleen.
  Anyway, kirjat olivat minunkin mielestäni loistavia. Melkeinpä hauskimpia joita olen tähän asti lukenut. Täytää myöntää ettei paksu kirja aluksi houkutellut lukemaan, mutta kun pääsin vauhtiin niin aika nopeasti se meni. Äh, harmittaa etten tiennyt sarjan jatkuvan, se neljännen kirjan loppu tuntui kuitenkin aika, no, lopulliselta lopulta. En olisi kyllä voinut lukea niitä suomeksi, niin paljon sanaleikkejä yms siinä oli englanniksi enkä usko että niitä on osattu suomentaa niin hyvin. Saisikohan Helsingistä sitä viidettä osaa englanniksi? Akateeminen? Voisi alkaa metsästää sitä, sen verran hyviä neljä ekaa kirjaa olivat.

Poissa Lugija

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 11, 2005, 14:47:16 »
Ensiksi pelkäsin lukea tätä topiccia (spoilaantumisen pelko) mutta nyt kun lukasin kaikki viestit samalla kun luen elämää, maailmankaikkeutta - ja kaikkea, hoksasin että kaikki kehuu sitä niin hirveästi ettei spoilaa melkeinpä mitään.

Ensiksi kuulin ensimmäisen jakson radiokuunnelmasta, kun se oli ängetty knallin ja sateenvarjon tilalle (tosi hyvä sekin) ja tykäistyin niin, että kuuntelin pari osaa radiosta ja lainasin sitten kaikki kirjastosta. Ja nyt luen kolmea ekaa osaa kirjoina. On kyllä niin mahtava, että! Kun selitin juonta isolleveljelle, se ei ensin tajunnut mitään ja sitten nauroi kunnolla!

Suosittelen lämpimästi!
Ennen kuin suljet oven, katso että ikkuna on aukaistavissa.

Joka päivä ja yö yksi pois

Colin Kriivi

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2005, 10:22:28 »
Tulee vähän mieleen absurdi Liisa Ihmemaassa. Sarjan loppua kohden jutut alkavat käydä vähän liian päättömiksi, mutta täytyy kyllä sanoa, että Käsikirja on sellaiset sata kertaa parempi kuin Ihmemaan Liisa. Se on hauska, muta olisin kyllä toivonut siltä hiukan enemmän johdonmukaisuutta...

Elokuvan kässäriä tekemässä on ollut mukana itse Douglas Adams, että jos elokuvan juoni ei miellytä, niin ei kaiken järjen mukaan voi pitää kirjastakaan. Täytynee mennä katsomaan. Ja muistaa ottaa pyyhe mukaan.

Sivumennen sanoen on kyllä vähän hassua kutsua viisiosaista sarjaa trilogiaksi; käytän ennemmin sanaa saaga...

nnd

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2005, 15:22:40 »
Kirjat luin joskus yläasteaikoina ja vaikka ensimmäiset osat ovatkin loistavia, minun on kyllä yhdyttävä mielepiteeseen, että sarja huononee loppua kohden.

Lainaus käyttäjältä: "Colin Kriivi"

Elokuvan kässäriä tekemässä on ollut mukana itse Douglas Adams, että jos elokuvan juoni ei miellytä, niin ei kaiken järjen mukaan voi pitää kirjastakaan. Täytynee mennä katsomaan. Ja muistaa ottaa pyyhe mukaan.

Laaduntakaajana en tuota osallistumista pitäisi. Mieshän on kuitenkin ehtinyt olla mullan alla jo n. neljä vuotta joten hänen osallistumisensa varsinaiseen elokuvan tekemiseen on varmasti ollut minimaalinen. Sen verran osaan aiheesta sanoa, että käsikirjoitus on usein vain suuntaa antava kun sitä verrataan lopulliseen tuotokseen (ei tietenkään päde kaikkiin ohjaajiin, mutta moniin).

Elokuvalta en oikeastaan uskalla odottaa kovin suuria. Tietysti toivon, että se olisi hyvä, mutta näitä kirjafilmatisointeja on mokattu niin paljon ennenkin, että on parempi pysyä skeptisenä.

Fessa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Maaliskuu 20, 2006, 18:17:30 »
Sain viimeisimmän osan päätökseen noin viikko sitten. Aiemminkin olin muutaman osan lukenut, mutta se lopahti siihen kun kirjoista loppui lainausaika. Myöhemmin ostin koko trilogian itselleni kun se oli tarjouksessa ja sitä on nyt lueskeltu lähes koko helmi-maaliskuu.

Eniten viehättää Adamsin vauhdikas ja tavallaan välinpitämätön kertomistapa. Koko aika saa olla varuillaan, kelle tahansa voi käydä mitä tahansa ihan noin vain. Eikä trilogian loppukaan laimentanut tätä mielikuvaa hirveästi.
Ei liian [ollenkaan] ryppyotsaista, nauru oli herkässä. Suuri Vihreä Flunssakohtaus ja Suuri Valkea Nenäliina.

Hahmoihin olisi voinut ehkä panostaa enemmän, etenkään Trillianista en pitänyt ollenkaan. Jotenkin tylsä ja persoonaton ja melko Mary Sue tietyssä mielessä. Fordin henkilökuva jäi vähän viimeistelemättömän oloiseksi, koska hän oli niin ristiriitainen. En löytänyt hänen persoonastaan sitä punaista lankaa, koska vaikutti että se muuttuu koko aika. Sen sijaan Zaphod, Arthur ja Marvin olivat kiinnostavampia, vaikken alussa Zaphodista niin paljoa välittänytkään, loppua kohden sen jutut alkoivat tuntua hauskemmilta. Arthuriin tutustui väkisinkin melko hyvin, olihan hän sentään koko tarinan päähenkilö. Marvin nyt on muuten vaan niin proo, sitä tuskin tarvitsee enempää selittää :>

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #19 : Maaliskuu 21, 2006, 21:20:53 »
Aika loistava trilogia kyllä. Pidin kyllä siitä, kun luin sen tuossa tammikuun aikana. Hauskaa huumoria, jossa ei loppujen lopuksi ollut paljonkaan järkeä. Ja ylipäätänsä kaikki mahdollinen tehtiin mahdottomaksi ja päinvastoin.

Fessan kanssa olen samaa mieltä, että henkilöihin olisi voinut panostaa. Jotenkin monet hahmoista jäivät niin etäisiksi. Vaikka ehkä se sitten olikin yksi asia, mikä teki kirjasta niin hyvän.

Mutta niin, kyllä sitä sai nauraa ja sehän on hyvä juttu :) Tuon leffan kävin myös katsomassa ja ihan hyvähän sekin oli. Ei nyt mitään parhaita näkemiäni leffoja eikä kirjoista yleensäkään saa aina loistavia leffoja.

Silence

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Maaliskuu 22, 2006, 08:31:45 »
Luin Linnunrata-sarjan viime vuoden lopulla kokonaan. Omasta mielestäni kirjat olivat mahtavia ja varsinkin Marvinin masentuneet kommentit saivat hymyn kasvoille.
Välillä kirjat olivat hieman sekavia ja yhdessäkin vaiheessa mietin, että miksiköhän ne puhuu nyt sillivoileivistä ja miten ne liityvät mihinkään. Mutta hauskaa oli lukiessa. Se on pääasia.

Iria

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 22, 2006, 21:09:40 »
Eihän tässä voi muuta kuin toistella edellisiä kommentteja. Olen lukenut kaikki kirjat "trilogiasta" paitsi viimeisen osan. Hauskojahan ne tottavie ovat, vaikka kyllä niihin pitää keskittyäkin, että pysyy juonessa mukana. Juuri noiden "sillisalaattiselostuksien" takia. (Haa, keksin uuden sanan!)

Muuten, olen vähän pähkäillyt, että muodostavatko tosiaan nuo kaikki viisi kirjaa trilogian vai kuuluuko siihen vaan kolme ensimmäistä, niin kuin kaverini itsepintaisesti väittävät. Onko jollakin aavistuksia tai jopa jämerää tietoa asiasta?

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #22 : Maaliskuu 25, 2006, 12:59:40 »
Luin varmaan 2 ja puoli kuukautta tätä "trilogiaa" (siis kaikki ne 5). Kyllä se kesti, mutta en missään vaiheessa ajatellutkaan lopettaa kesken. Se oli hauska, ja hyvä, kunhan omituiseen tyyliin ja älyttömiin tapahtumiin tottui. En ole lukenut ikinä scifiä, muttei se menoa haitannut - en sitten tiedä, olisinko saanut vielä enemmän kirjasta irti, jos olisin. Tiedän kuitenkin jonkin verran avaruudesta ja muutenkin maailmakaikkeudesta, että monet vitsit (esim. se pimeä aine-juttu) menivät ihan täydestä.

Ehkä minulla kesti niin kauan lukea Linnunrataa, koska siinä ei missään vaiheessa tullut sellaista pakko-lukea-eteenpäin-fiilistä niin kuin esim. Pottereissa, paitsi ihan lopussa, missä jännitys tiivistyi aika tehokkaasti - itse loppu olikin sitten aika erikoinen ja hienosti keksitty (se Beta-homma ja Agrajagin kertomus). Kirja oli enemmänkin sekalaisia tapahtumia kuin yhtenäistä tarinaa, varsinkin kun niitä Käsikirja-selostuksia tuli vähän väliä itse juoneen mitenkään liittymättä. Se ei kuitenkaan ollenkaan haitannut, päinvastoin: mitä enemmän hauskoja yksityiskohtia, sen parempi.

Hahmot olivat hienoja. Varsinkin Marvin, maailman ylivoimaisesti masentunein ja siksi niin suloinen olento, osui suoraan kymppiin. Zaphod ja Ford naurattivat päättömällä touhuamisellaan, ja Arthur, kun se oli koko ajan niin pihalla. Slartibartfast oli myös hyvä, plus monet muut sivuhahmot, esim. Töppö Järkevä. Päätön dialogi ja mehukkaat kommentit siellä täällä saivat nauramaan, samoin joidenkin asioiden kuvailu (esim. siinä laavalamppu-jutussa kyllä repesin täysin, ja ne puhuvat patjat... huhhui..).

Kirjat olivat kaikki hyviä, paitsi että "Näkemiin, ja kiitos kaloista" vähän taantui, kun siinä pyörittiin vain Maapallolla (tylsä planeetta, eikä vain?)
Parasta meno oli silloin, kun se oli täysin älytöntä (se Agrajag-homma meni kyllä jo ihan oudoksi). Kyllä täytyy ihmetellä joidenkin mielikuvitusta... tätä kirjaa ei kyllä kannata ottaa tosissaan, vaan täydellisesti huumorilla.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Teetahra

• Kuitupitoinen
  • Vuotislainen
  • Life... loathe it or ignore it, you can't like it.
« Vastaus #23 : Maaliskuu 27, 2006, 12:39:06 »
Hyvä että, löysin tänne.... Ajattelinkin juuri että pitää tehdä topikki aiheesta jos ei sitä jo ole.

Adamsia on tässä jo  niin paljon ylistetty, että on paha enään lisätä mitään. Tyydyn siis vain toteamaan että mies on nero! Linnunrata- trilogia :D oli paras kirjasarja jonka olin koskaan lukenut (silloin kun luin sen ensimmäisen kerran 3-4 vuotta sitten) ja jakaa nytkin ensimmäisen sijan mm. Tolkienin ja Rowlingin kanssa.

Kirjat ovat hauskimpia mitä olen koskaan lukenut ja samaan yltää vain Pratchett.

Olen lukenut kaikki kirjat kahteen kertaan ja nyt aloittelen 3. englanniksi.