Kirjoittaja Aihe: Piko ja Fantasio  (Luettu 802 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

di Napoli

• Ankeuttaja
Piko ja Fantasio
« : Toukokuu 14, 2007, 19:02:54 »
Taas kerran saamme kiittää belgialaisia sarjakuvapiirtäjiä - nimittäin yhdestä maailman ihanimmasta sarjakuvasta - Pikosta ja Fantasiosta.

Onko kukaan muu lukenut kyseistä sarjakuvasarjaa? Milloin aloitte lukemaan? Mikä herätti kiinnostuksenne?

Itse olin pienenä sarjakuvahullu, vaikken osannutkaan lukea. Otin isäni kirjahyllystä sarjakuvia ja luin niitä, vaikken tajunnut mitään muuta kuin kuvien perusteella. Piko ja Fantasio oli minun silmiini iskeytynyt vasta 12-vuotiaana, jolloin luin jonkun Zorbuliin liittyvän osan. Myöhemmin luin kaikki isäni Pikot ja Fantasiot, joita löysin suomeksi (isälläni on välillä kaamea tapa lukea ranskaksi kirjallisuutta, enkä minä lue yleensä ranskaksi yhtikäs mitään).

Lempihahmojani ovat Piko ja Luna Fatalessa (suom. Kohtalokas kuu) esiintyvä amerikanitalialainen Luna.

Pikon ja Fantasion piirtäjiä:

Robert Velter (Pikon ja Fantasion luoja)
Jijé
André Franquin
Fournier
Nic & Cauvin
Tome & Janry
Morvan & Munuera
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2007, 19:06:17 kirjoittanut di Napoli »

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
Vs: Piko ja Fantasio
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2007, 17:36:27 »
On sentään joku lukenut Pikoja, kaikki suomennetut, useita ruotsinnettuja suomennoksen puuttuessa ja jopa tavannut ranskaksi pre-Franquinia ynnä Franquinin ensimmäisiä. Suosikkihenkilöni on äreä ja äkkipikainen Fantasio. Ekat varmaan lainasin kirjastosta etsiessäni jotain uutta Tinttien, Asterixien ja Lucky Lukejen jälkeen suunnilleen samassa iässä kuin Napolikin. Franquin ei luonut Pikon hahmoa, mutta hän silti on sarjan varsinainen tekijä, toi kaikki sivuhahmot, mutkikkaat juonet, parhaan piirrosasun ja omanlaisensa kutkuttavan huumorin mukaan. Moniulotteisimmat sivuhahmot ovat Sieninevan kreivi ja tietenkin ainutlaatuinen Marsupilami, jonka piirtämistä Franquin jatkoi omana sarjanaan luovuttuaan Pikosta. Myöhempien tekijöiden Pikot ovat vain keskinkertaista seikkailusarjakuvaa, enkä erityisemmin pidä kenenkään piirrostyylistäkään.

Franquin piirsi myös Niilo Pielistä, julkaisutalon painajaista, ynnä herkullisen albumillisen sysimustaa huumoria, Mustat sivut.

I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay