Kirjoittaja Aihe: Kotimaisen musiikin alennustila  (Luettu 5813 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Adéa

  • On
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Kotimaisen musiikin alennustila
« Vastaus #25 : Heinäkuu 20, 2011, 15:06:46 »
Sinällään huvittavaa, että kuusi vuotta aiemmin on puhuttu siitä, millaisessa alennustilassa suomalainen musiikkibisnes velloo, vaikka itse olen sitä mieltä että vasta nyt ollaan päästy lähelle pohjaa.

Aiemmin huonoksi musiikiksi leimattiin kaikki nuorien tekemä räppi, suurella rahalla tuotettu poppi ja "käytän kajalia" rock. Itse säälin poloista Henkkaa, joka ei ikinä pääse eroon Pikku-G leimastaan, mutta ei hätää, onneksi Pikku-G on saanut junioriseuraajan, Puhuvan koneen. En tiedä onko pikkuhepulta tullut mitään uutta tuotantoa, mutta se yksikin biisi oli mielestäni liikaa. Ongelma tosin ei ole siinä, että Puhuva kone itse olisi tehnyt huonoa musiikkia, vaan nykyäänhän artistit harvemmissa määrin tekevät omat musansa. En aio mainita rapista sen enempää, en itse ole mikään suurkuluttaja, mutta annan sille kyllä suuremman arvon kuin moni muu tähän topiciin kirjoittanut antaisi. Vaikka kyse ei olekaan mieleisestä musiikkityylistä, lasken sen silti musiikiksi, kuten myös joikaamisen ja muut vastaavat tyylit, jotka eivät välttämättä lukeudu kategoriaan "instrumentteja vaativa musiikki".

Se mikä minua hämmentää tämän hetkisessä musiikissa, on ns. julkkislaulajat, eli ihmiset, jotka ovat ensin julkkiksia jollain muulla saralla, päättävät valloittaa musiikkibisneksen. Paris Hiltonin "Stars are blind" biisi oli vielä melkein kestettävä, mutta nykyään ilmoille päästetään sellaista ongelmajätettä, etten ymmärrä. Kuka päästi Martina Aitolehden studioon? Naisen "9 digits" -biisi on oiva esimerkki siitä, mihin suurella miksaustyöllä pääsee. En tiedä, kuka on moisen urakan suorittanut, mutta varmasti helppoa ei ole ollut saada huonosti äännettyä englantia ja nuotin vierestä meneviä lauluja purkitettua siihen kuntoon, että biisi on saanut radiosoittoakin. Varmasti moni suomalainen kuitenkin biisistä tykkää, ja tanssiikin sitä nousuhumalassa yökerhoilla, mutta omasta puolestani sanon vain sen, että tämänkin tekeleen olisi voinut jättää väliin.

Mutta aion todeta kuitenkin sen, että Martina on hyvä laulamaan. Ainakin jos verrataan Suomen turhimpaan (ja sitä kautta "tärkeimpään") julkkikseen, Johanna Tukiaiseen. Naisen itsetunto taitaa olla todella vääristynyt, sillä nainen itse vertaa itseään toistuvasti Britney Spearsiin, ja pyrkii itsekin laulajan uralle. Mikäli ette ole koskaan kuulleet Johannan laulavan, kuunnelkaa. Alatte toivoa kuuntelevanne Raimssiaa tai Pikku-G:tä. En tiedä kuka on saanut päähänsä tehdä musiikillista yhteistyötä Tuksun kanssa, mutta ilkeää se on ollut, ihan kuin Suomen kansalla ei olisi jo tarpeeksi ammuksia dissata Tukaista.

Aioin ensin kirjoittaa mm. Petri Nygårdista, mutta kesken kaiken päätin ajautua puhumaan todella huonosta musiikista. Ihan oikeasti, jokainen jonka mielestä Johanna Tukiaisen uusin "Hei Johanna"-biisi on hyvä, tulisi tarkastuttaa kuulonsa. Nyt ollaan pohjalla.
Mens agitat molem.

Poissa Guetta

  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Kotimaisen musiikin alennustila
« Vastaus #26 : Heinäkuu 20, 2011, 16:41:39 »
Voin kyllä täysin kompata Adéan koko viestiä.

Johanna "Tuksu" Tukiainen. Koko Suomen pitkään kestänein lööppilehti-vitsi. Tukiainen on tosiaan verrannut itseään Britney Spearsiin ja ilmoittanut myös olevansa Suomen Paris Hilton. Toivottavasti tätä "naista" ei päästetä yhtään pidemmälle "musiikissa" kappaleiden Hei Johanna ja Lööppijulkkis - kumppaneiden lisäksi. Luultavasti, niin ainakin uskon ja toivon, että Professori Heikkerö on lähtenyt feattaamaan "Hei Johanna" kappaleeseen vain vitsillä, sekä saadakseen nyt tälläistä väli-julkisuutta. Voin myös sanoa toivovani, että tämä Yolanda olisi vain lööppien tekemä pesunkestävä trolli, joka voisi jo sulkeutua kammioonsa.

Sitten, kun pohjamudista ollaan noustu, päästään näihin koko kansaa huumaaviin Petri Nygårdin ja suht tuoreeseen Jare & VilleGalleen. Näiden "mahtavat" hoilaukset riemastuttavat varmasti monta ryyppäävää teinikakaraa sekä monia muita vanhempia henkilöitä. Siellä sitä juodaan innoissaan ja ollaan ihan "Hyvästi Selvä Päivä!". Varmasti iskee moneen bilehileeseen.

Tämän kännäävän pellen perästä seuraavat duo Jare & VilleGalle. Kuulin että oli tulossa ulos räppiä, joka kertoo urheilusta ja siinä ohella biletyksestä ja muusta. Ajattelin että voisiko tosiaan olla kunno lätkä levy, jota viitsisi kuunnellakkin. Erehdyin erittäin pahasti. Tämä duo tosiaan vie koko levyn täysin överiksi. Lätkää! Ryyppäämistä! ja sitten levyn tärkein sanoma: Nuuskaa! Juuri nuuskailulla varsinkin viedään koko juttu överiksi. Jopa levyn nimeen piti saada vähän nuuskaisaa meininkiä, "Mustaa kultaa". Mutta, tämä kaikki on ymmärrettävää. Onhan JVG:n peruskuuntelija ylä-astelainen energiajuomilla elävä, nuuska huulessa pleikkaria pelaava poika, joka pelaa lätkää (totta kai) ja kuuntelee aivotonta bileräppiä (katso myös edellinen Petri Nygård.) Tai sitten vastakkaisen sukupuolen teinari, joka tuppaa käyttämään liikaa ":DD" ja "XD" merkkejä. Akselilla Cheek/Aste/Uniikki räpistä, tämä on luultavasti huonointa mitä on ulos saatu puskettua. Ja ne parhaat suomiräpit ei todellakaan löydy keneltäkään artistilta, joita radioissa ringaillaan. Ei tasan. Mutta oikeastaan, ottaen huomioon kenelle kohderyhmälle tämää tosiaan on, niin on tämä perushyvää paskaa.

Ps. Tiedättekö mistä minua on syytetty kun olen ilmoittanut etten pidä JVG:stä? En tykkää siitä koska se on suosittua. Hah. Minulla on oma musiikkimakuni eikä se mene suosioiden mukaan (toisin kuin joillain näyttää menevän..)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2011, 16:49:18 kirjoittanut Blåkblend »

Poissa Kynttiläkäärme

  • Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Kotimaisen musiikin alennustila
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2018, 10:30:12 »
On jännä lukea näitä lähes 10 vuoden takaisia kommentteja, minusta tuntui että kotimainen musiikki oli aika hyvää vuosian 2000-2010. Nyt kun kuuntelen radiota en meinaa millaan löytää kanavaa, jossa on yhtään kuuntelukelpoisa, suomalaista biisiä. Minusta tuntuu, että Vain Elämää formaatti on tuhonnut suomalaisen musikin ja vienyt sen aivan värään suuntaan: hiphop on nykyään poppia, pop on nykyään rokkia ja se mitä minä kutsun rock musiikiksi tyypit sanoo heviksi. Ja Iskelmä, se on poplistoilla? Olenko vanhanaikainen, kun kuuntelen mieluummin Nylon Beatia kuin Eriniä iniemässä. Cheek teki sen, että rap ja hiphoptyylinen musiikki on nykyään valtavirtapoppia. Myönnän, etten ikinä ole kuunnellut kokonaista Cheekin kappaletta, sillen ajatuksella. Ihmettelen kun Emma-gaalassa vuoden bändi titteli annettiin jollekkin JVG:lle, jossa on kaksi nuorta jätkää riimittelemässä kaljanjuonnista. Se on duo, ei mnusta mikään bändi.

Onneksi suomessa on vielä hyviäkin yhtyeita, tosin vanhoja sellaisia. Ei soi enään radiossa usein, eikä ole mediassa esittelemässä itseään, mutta edes keikkailevat. Neljä Ruusua, Popeda, Yö ja Eppu Normaali ovat onneksi edelleen voimissaan ja toivon, että kymmenen vuoden kulttua nämä bändit jaksaa yhä. Cheekit sun muut ovat pieniä tähdenlentoja tälläisten 30 vuotta kestävien yhtyeiden rinnalla.