Ihan mielenkiinnosta, fanit tuntuvat yleensä jakautuvan John- ja Paul-faneihin. Entä te?
En kuulu kumpiinkaan, sillä minun suosikkini on ehdottomasti Ringo - aliarvostettu ja taka-alalle jäänyt pieni rumpali (kyllä, hän oli muita selvästi lyhyempi). Paul oli Paul... se herkkä ja suurisilmäinen tunnelmoija ja George Intioineen eivät vain ole koskaan kiinnostaneet minua edes siinä määri missä John (huumeet, sekopäiset tempaukset ja räävittömyys), joka hänkin jää kirkkaasti Ringon taakse.
Sitten itse asiaan: heidän musiikkiinsa. Rakastan sitä. The Beatlesilla on valtava määrä loistavia biisejä. Suosikkejani ovat
We Can Work It Out, For No One, Stawberry Fields Forever (ihanan psykedeelinen ja mielikuvilla leikkivä. Vetoaa minuun samoin kuin...)
Lucy In The Sky With Diamonts. Sitten on vielä
A Day In The Life (hieno, pitkä kappale kaikkine äänineen),
Cry Baby Cry, When I Saw Her Standing There... Olisi oikeastaan helpompi listata ne muutamat, mistä
en pidä... Ne sijoittuvat kaikki siihen "kauteen", kun Joko Ono oli jo kuvioissa mukana.
She Is So Heavy ja
Revolution 9 (idioottimainen äänikollaasi) ovat oivia esimerkkejä noista joista en pidä.
Kaikkein eniten heidän musiikissaan pidän siitä, ettei ole vastaavaa. Lennon ja McCartney (ja toisinaan myös Harrison) ovat nerokkaita sanoittajia (varsinkin juuri tuolla "pilvikaudella" tehdyt biisit (esim:
Help!) ovat mahtavia... mitä siitä, vaikka aisteja onkin kiihotettu huumeilla? Lopputulos on upea) ja sävellyksistäkin löytyy aina jotain niin uskomattoman hienoa. Ja osaavat he laulaakin... John ja Paul parhaiten, mutta ei Georgenkaan ääni huono ole. Ja Ringo... ei ehkä laula kovin montaa nuottia, mutta se ääni! Sitä kuuntelisi vaikka kuinka! Onneksi Beatlet ovat joka levylle laittaneet ainakin yhden Ringon laulaman biisin (joista
Yellow Submarine onparas ikinä!) puhumattakaan kahdesta Ringon omasta sävellyksestä (
Don´t Pass Me By, jolla palattiin ensimmäisten levyjen meininkiin ja
Octopus's Garden).
Tästä bändistä voisin jaaritella ummet ja lammet (olen lukenut heistä paljon, puhunut heidän aikanaan eläneiden tuttujeni kanssa - varsinkin niiden, jotka tunnustautuvat faneiksi (kuviksen, äikän, bilsan ja enkun opet ainakin...) ja katsonut vaikka kuinka monta dokumenttia), mutta ketään ei kiinnostaisi pohtia sitä, kuinka Yoko Ono sai Yohnin sekoamaan ja on Jokon syytä että Beatles hajosi, eikä sekään kiinnostaisi, miten Beatlesit saivat kuninkaallisen ritarikunnan mitalinsa hilpeästi pilvessä. *huoh* Ja kaikki tämmöinen pikkutieto taas kiinnostaa minua suuresti. Enkä ole vielä tähänkään päivään mennessä onnistunut selvittämään, mikä oli Johnin lasien vahvuus. (Jos joku tietää, niin kertokoon.)