Kirjoittaja Aihe: The Crow  (Luettu 1065 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Malakai

• metafora
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Entäs nyt?
The Crow
« : Maaliskuu 23, 2007, 16:44:38 »
Tulkaa lähemmäksi, te jotka väitätte angstisten murhaajahahmojen olevan niitä, ketkä tunkeutuvat painajaisiinne. Malakai pitää teille nyt pienen oppitunnin.

Ensimmäistä kertaa näin The Crow'n vuosi - pari sitten. Se oli nauhotettu TV:stä ja unohdettu katsoa, olin yksin viikonloppua kotona ja päätin että pitäisi nyt vihdoinkin katsoa niitä leffoja, jotka ovat jääneet unohdettuina hyllyyn. Sinä viikonloppuna tuli tosiaan tarkastettua läpi suurin osa meidän perheen kauhuleffoista. Viimeisimpänä lauantai-iltana (ulkona on pimeä syysilta...) käteen osui The Crow. Ikärajasuositus ei liiemmin haitannut, tiesin jo suurin piirtein, mitä odottaa, kun serkku oli leffaa kehunut. Luulin toisaalta tätäkin kauhuleffaksi, mutta ei, ainoa mikä saa The Crow'n K-18 ikärajaan on vain se hyvin, hyvin synkkä tunnelma... tai okei, onhan siinä myös sitä väkivaltaa.

Idea: Nuoripari murhataan raa'asti juuri ennen kuin he olisivat menossa naimisiin. Tämän teon takana on rikollisjengi - yksi niistä lukuisista sen kaupungin porukoista - joille tämäkin kaksoismurha on vain yksi muiden joukossa. Kuluu vuosi, ja silloin lentää varis eräälle haudalle. Jonkun uskomuksen mukaan varis vie sielun taivaaseen ihmisen kuoltua. Mutta joskus, aniharvoin, jos jotain hyvin pahaa on tapahtunut, varis voi tuoda sielun takaisin, laittamaan asiat oikealle taholleen. Kaupungin rikollisten ylipomo, jonka käskystä tapahtuu aivan kaikki, mitä siellä tapahtuukaan, alkaa ihmetellä, kuinka erään porukan pojat alkavat tulla säälimättömästi murhatuiksi, ja kuinka tämä murhaaja, joka kulkee varis olallaan, ei itse kuole mihinkään.

Suosikkihahmoni leffassa ovat Eric, päähenkilö, kostaja, kuolematon koska on jo kerran kuollut, sitten T-Bird ja Funboy, jotka ovat sen jengin jäseniä. Kaksi viimeisempää on kohonnut suosikeiksini sen jälkeen, kun luin James O'Barrin sarjakuvan, johon koko tarina pohjautuu, ja jossa näitä kahta tuodaan erilailla esille. Ensin tykästyin Funboyhin, kuinka hän kuolee hyvin kauniisti tunnustaen, että on mikä on, eikä voi sille mitään vaikka joskus saattaisi halutakin. Hänen kauttaan sitten T-Bird nousi, koska minusta vaikutti, että heillä oli aika raastava ystävyyssuhde. Siitä on taas jonkin aikaa, kun leffan viimeksi katsoin, joten en ihan muista, kuinka paljon näitä juttuja on tuotu esille siinä.

Kun The Crow'sta kertoo, ei voi olla mainitsematta kuvauksissa sattunutta tragediaa, joka osui päähenkilönäyttelijä Brandon Leen kohdalle (joka siis näytteli Ericiä). Edellisissä kuvausten tai edeltäneen harjoituksen (jompikumpi) jälkeen oli avustaja puhdistanut huonosti aseet, joita oli käytetty, ja seuraavassa kuvauksessa, kun oli tarkoitus taas ammuskella, paukkupanoksilla tosiaankin, niin kävikin näin, että aseesta lensi jokin sirpale luotia ja Brandon Lee kuoli näissä kuvauksissa. Loppuun elokuva saatettiin aikaisemmasta materiaalista editoimalla, ja vaikka huhut niin väittävätkin, ei sitä filminpätkää, missä Leen kuolema oli, ole käytetty lopullisessa versiossa elokuvasta.

Kun minä tämän leffan olin ensi kertaa katsonut, kello about 2 yöllä oli ohi, menin nukkumaan ja huomasin olevani aika rauhallinen. Joskus olen samankaltaisten leffojen jälkeen kuvitellut puoliunissani leffan murhaajan tulevan veitsi kädessä virnistellen sänkyni viereen, mutta ei, tämän leffan murhaaja oli loppujen lopuksi hyvin sydämellinen ja sympatiaa herättävä hahmo. Nukahdin oikein tyytyväisenä. Ja nyt haluaisinkin tietää, millaisia kokemuksia teillä on The Crow'sta.

R.I.P. Brandon. You'll be sadly missed.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: The Crow
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2007, 19:54:29 »
Sinunko vastuulle tämä tops on jätetty, Malluska? Hmph...

Siitä on jo jonkin aikaa, kun viimeksi katsastin The Crown. Ihan alun alun alkaen päädyin tutustumaan tähän leffaan flickauskauteni innoittamana. Olin tuskaisena etsiskellyt mielikuvieni Siriusta musavideoitani varten ja sittenpähän törmäsin Brandon Leelle omistettuihin pätkiin. Hän oli paitsi HOT, myös lähellä ideaali-Siriusta. Joten minä lähdin metsästämään hänen tärkeintä - ja kohtalokkainta - elokuvaansa, The Crowta.

Ensinäkemältä The Crow osoittautui raaemmaksi, mitä olin kuvitellut. Olin odottanut vähän enemmän filosofointia ja tunteilua. Raaka elokuva on edelleenkin, mitä sitä kieltämään, täysin K-18 merkin arvoinen, mutta nyt olen, omasta mielestäni, oppinut arvostamaan enemmän juuri elokuvan "romanttista" sanomaa.
"If the people we love are stolen from us, the way to have them live on is to never stop loving them. Buildings burn, people die, but real love is forever."

Hahmoista pidin eniten siitä poliisista (apua, minä ja minun nimimuistini...), Sarahista ja Ericistä. Sarah vaikutti ihanan aidolta ja suoralta, kenties turhankin karhealta. Puolivälin jälkeisellä osiolla hänen ja hänen äitinsä suhteessa tapahtunut muutos oli oiva lisä.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Sinänsä harmi oli se, että Ericin tyttöystävä (argh, mikä se nimi oli!?) jäi ainakin minulle todella etäiseksi, koko hänen ja Ericin suhde nimittäin, ja siksi oli vaikeaa samaistua siihen, että heidän suhteensa olisi ollut sellainen elämää suurempi. Toisaalta,
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Enkä voi olla mainitsematta,
Lainaus
Edellisissä kuvausten tai edeltäneen harjoituksen (jompikumpi) jälkeen oli avustaja puhdistanut huonosti aseet, joita oli käytetty, ja seuraavassa kuvauksessa, kun oli tarkoitus taas ammuskella, paukkupanoksilla tosiaankin, niin kävikin näin, että aseesta lensi jokin sirpale luotia ja Brandon Lee kuoli näissä kuvauksissa.
Muistaakseni myös Brandon Leen isä Bruce Lee kuoli paljon aiemmin elokuvaa tehdessä, kun joku oli ladannut filmausaseeseen paukkupanosten sijasta oikeita panoksia. Epäonninen suku todellakin :(

Mutta siis, tähdissä The Crowlle antaisin ****+/*****
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Kirikaze

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2007, 21:14:37 »
Ja minä kun luulin vastanneeni jo The Crow -topicciin, mutta kaipa se oli vanhassa vuotiksessa tai jossain muualla.
 Näin The Crown ensimmäisen kerran ehkä viitisen vuotta sitten. Tuolloin englantini ei ollut kovin hääppöistä, tekstit puuttui, kuva vipisi. Mieleen jäi vain hieno ja raaka elokuva ja loistava Brandon Lee ja hänen kuolemansa. Olin kai 12- tai 13 -vuotias tuolloin. Ei jättänyt mitään traumoja, mutta juuri sen raakuuden takia en itse kyllä noin nuoren antaisi sitä katsoa. En ole vielä kuin 17, mutta mielestäni K-18 ikäraja on paikallaan.
 Joskus yläasteella onnistuin vihdoin löytämään dvd:n suomiteksteillä ja pakkohan minun oli se ostaa. Parempi kuin muistin :), olen katsonut monta kertaa. Minulla on kaikkiaan kolme Brandon Leen elokuvaa, joista tämä on ehdottomasti paras. Mutta voi Brandon, mitä hänelle tapahtui... Ikävä sanoa, mutta Leen kuolema toi kyllä leffalle julkisuutta ja ainakin itse tiesin ennen katsomista vain sen, että Brandon Lee menetti henkensä, mutta en mitään koko juonesta.
 Katsoin The Crown jokin aika sitten rinnakkaisluokkalaisen pojan kanssa, ja havaitsin että katsoimme vähän eri asioita: ko. poika etsi elokuvasta virheitä, huuteli välilauseita tyyliin "miten tuosta aseesta ei lopu luodit?" tms., minä vain katsoin "tuossa-Brandon-on-vielä-elossa-turpa-kiinni". Ei olisi The Crowta ilman Brandonia. Leffa luokitellaan kai toiminnaksi, mutta itse mainostaisin sitä enemmänkin rakkaustarinana -olkoonkin että sekä Eric Draven että Shelly Webster (jälkimmäisen nimen saatoin kirjoittaa väärin) on jo kuolleet kun elokuva alkaa. Olisi kuitenkin ollut kiva tietää enemmän Shellystä, koska kuten Ginger totesi, hän jäi etäiseksi. Minusta Ericin muistot hänestä ja Shellystä oli ihania, sääli että niitä näkyi niin vähän. Toisaalta, mihinkäs väliin niitä olisi enemmän tunkenut?
 (Ja Ginger, olen varmaan ennenkin sanonut, mutta minäkin olen kuvitellut Siriuksen melkoisen lähelle Brandon Leetä. Joskus saatan ajatella häneen pienen häivähdyksen myös Taylor Kitschiä.)
 Unohdin nyt mitä piti vielä sanoa, mutta kaiken kaikkiaan The Crow on hyvä kulttileffa, jonka onneksi satuin silloin joskus katsomaan. Muuten olisin jäänyt paljosta paitsi...
"Jesus Christ!"
"Jesus Christ? Stop me if you heard this one: Jesus Christ walks into a hotel." ~Funboy ja Eric Draven, The Crow~

Poissa Malakai

• metafora
  • Vuotislainen
  • Entäs nyt?
« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2007, 12:47:25 »
Shellystä - samoin kuin kaikista muistakin hahmoista - on luonnollisesti enemmän sarjakuvassa. Suosittelen lämpimästi sen lukemista!