Kirjoittaja Aihe: Koulun musiikin opetus  (Luettu 20309 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Minnehoo

• Ankeuttaja
Vs: Koulun musiikin opetus
« Vastaus #25 : Toukokuu 11, 2008, 14:40:12 »
ala-asteen musiikin opetus oli ihan hirveetä! Vaikka menin vasta viidennellä luokalla mukaan, niin tajusin etä se oli ihan turhaa... No joo, jotaa "opetellaa soittaa nokkahuiluu!" -.-' mihin sitäkin taitoa on tarvittu? No onhan se auttau ymmärtämään nuoteista jotaa mut silti. Olihan se välillä ihan kivaa, jos soitettii jotaa JÄRKEVÄÄ. Mut mikä ala-asteel ois järkevää.

Yläasteel tää on... öö... ihan erilaist. Opettaja on tiukempi ja valittaa meille siitä miten meille on opetettu ala-asteel. Eli ihan päin honkii. Se opettaja nyt muutenkii on hirvee. Kutsutaa sit mun kaverinkaa "lehmäks"
Sen takii oltii mun kaverinkaa viime vuonna koulukiusattui... Kiva alku oli ylä-asteelle mut tänä vuonna kaikki on meny syht hyvin mitä nytjotaa erikoiskohteluu... mut takas aiheesee :)
Yläasteel perehdytää eri genreihin joka on syvält... no onhan se niille jotka aikoo musiikki alalle ni hyödyttävää mut muuten ei kuulosta siltä että niit tulis tarvimaa... Ja eiköhän just popin rockin hevyn ja tälläset tunnista ilman että koulussa opetetaa...  mut ei kai täs muuta...

Poissa adswil

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #26 : Toukokuu 12, 2008, 15:17:52 »
Minusta koulun musiikinopetus on melko turhaa - ei se ainakaan minua ole juurikaan sivistänyt. Ala-asteella musiikintunneilla lähinnä laulettiin ja soitettiin nokkahuilua (oi mitä hyötyä tai edes iloa siitä kenellekään on?!), ja joskus tehtiin esitelmiä vanhoista, legendaarisista laulajista ja bändeistä ja opeteltiin tunnistamaan eri soitinten ääniä. Taisipa meillä olla jotain pientä klassisen musiikin historiastakin, mutta erittäin vähän joka tapauksessa. Yläasteella musiikki oli vielä turhempaa - tunneilla ei tehty mitään muuta kuin laulettiin ja soitettiin, lähinnä suomipoppia ja iskelmää. Klassisesta musiikista ei juuri puhuttukaan koko yläasteen aikana.

En osaa laulaa ollenkaan, joten koulun musiikkitunneista en ole koskaan oikein pitänyt. Kitaraa ja rumpuja yritettiin opetella soittamaan edes jonkin verran, mutta enpä tiedä, onko mitään järkeä opetella pari perussointua tai -komppia, sillä nekin unohtuvat todella pian, jos ei harrasta musisointia vapaa-ajalla. Syntikkaa tykkäsin soitella musiikintunneilla, sillä olen soittanut pianoa pienestä saakka. Varmaan sen takia sainkin musiikista ihan hyvän numeron. Tavallaan hyvä, että harrastuneisuuden avulla saa nostettua numeroa, mutta on se toisaalta epäreiluakin. Musiikin arviointi lienee muutenkin vähän hankalaa, sillä jos tunneilla vain lauletaan/soitetaan, minkä muun kuin musikaalisen lahjakkuuden tai aktiivisuuden perusteella voisi antaa numeron? Jos on surkean epämusikaalinen, ei taatusti saa kovin hyvää numeroa koulun musiikista.

Mielestäni musiikintunneilla pitäisi opetella paljon enemmän sitä oikeasti yleissivistävää asiaa: musiikin historia esimerkiksi kuuluu ainakin minun mielestäni sellaisiin perusjuttuihin, joista jokaisen on hyvä tietää jotain.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Ishida

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Toukokuu 12, 2008, 16:54:37 »
Meilläkin on tuo musiikin opiskelu ollut vähän samanlaista kuin suurimmalla osalla. Siis että ala-asteella laulettiin opettajan säestäessä pianolla ja välillä soitettiin nokkahuilua. Ja yläasteella vain soitettiin (ei juurikaan laulettu).
Meillä yläasteella on musiikintunit vähän sellaisia, että ne ketkä haluaa soittaa, niin ne soittaa (ja ne soittaakin aika hyvin), ja ne ketkä eivät halua soittaa, tekevät kaikkea muuta mahdollista. Meillä on kyllä ihanan vapaat musiikintunnit, enkä itse henkilökohtaisesti sen kummempaa musiikinopetusta edes kaipaa. Joskus harvoin tosin opettaja pakottaa soittamaan vaikka pianoa jonkun kanssa kahdestaan, mutta ei siitäkään ikinä mitään tule. Eikä meidän opekaan ole mikään "koulutettu", vaan ihan tavis. Musikaalisuutta ja musiikkitietoa kyllä kyseiseltä henkilöltä löytyy ja soittaa varmaan kaikkea näistä "perus" soittimista (Jamppa meinaan soittaa Varjokuvassa jos joku tietää sen? http://www.varjokuva.com/)

Poissa Cirael

• Kelmeä kalmankoira
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixWolf25005
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2008, 19:52:19 »
Itselläni loppui tämä musiikin opiskelu jo kaksi vuotta sitten ja eli nyt olen yhdeksännellä luokalla.
Sen vain sanon, että me emme tunneilal käyneet oikeastaan pätkääkään minkään pianon soittoa.
Kaiken maailman rumpu kompit opeteltiin ja kitaraotteet, mutta en osaa soittaa pianoa yhtään. :F
Lähinnä laulettiin ja soitettiin juuri sitä kitaraa.
Mielestäni tunnit olivat siis melko syvältä.

Mutta hei... Miettikää tätä! Kaverini äidin musiikintunneilla piirreltiin vain erilaisia kanteleita! :D
"I solemnly swear that I'm up to no good", kuiskaa pieni rohkelikkotyttö Cirael kaivaessaan kelmien kartan taskustaan ja piiloutuu kivipilarin taakse, juuri ennen kuin Voron silmät ehtivät saavuttaa leikistään innostuneen noitatytön.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #29 : Toukokuu 14, 2008, 15:11:21 »
Pidän musiikista, ja olen ihan tyytyväinen tämänhetkiseen musiikinopettajaani. Mutta ehkä minunkin mielipiteeni menee hieman negatiivisen puolelle.

Se on väärin, että on suosikkeja. Onneksi nykyisellä musanopettajallani niitä ei liiemmin ole(hän vain syrjii muutamia). Hän yrittää tasapuolisesti päästää oppilaita soitimiin joihin he haluavat, ja saattaa pyytää esim. pianoon pianonsoittoa harrastavan oppilaan. Ja meillä on mielestäni ihan hyvä systeemi tuossa laulu ja soittokoe hommassa; ope ottaa yhden oppilaan kerrallaan kuunneltavaksi, toinen odottaa siinä oven takana, ei yhtään enempää kuin yksi. Mutta mielestäni on silti väärin laittaa laulamisesta osa musiikin numeroon, koska eihän kukaan voi vaikuttaa lauluääneensä! Tai jos vain on sävelkuuro, niin ei sille voi mitään.

Tyhmältä tuntuu että täysin epämusikaalisille ihmisille ja ihmisille yleensäkin yritetään ensiksi opettaa teoriaa, ja sitten vasta soittoa. Musiikkia pitäisi oppia kuuntelemalla ja hauskaa pitämällä, ei nipottamalla. Oikeastaan teoriaa ei mielestäni edes tarvitsisi. Kunhan yleissivistys on musiikissa kohdallaan, eli tunnistaa jonkun Maamme-laulun ja Finlandian, sekä tietää keitä ovat Mozart, Bach, Sibelius ja Beethoven. Eikä ketään voi pakottaa soittamaan koulussa rumpuja, jos vaikka ei ole rytmitajua eikä yksinkertaisesti halua!  Ei musiikki kumminkaan niin iso aine ole. Ja yrittämisestä vähät välitetään, pitää osata...

Ja koulujen musiikkiluokan kunto voisi olle parempi kuin mitä minä olen nähnyt... Eikä opetajilla saisi olla suosikkeja. Koska ne ovat kumminkin ne, jotka harrastavat musiikkia. Heillä on täysi etulyöntiasema, kuin niillä jotka ovat musiikin teroain aj historian parissa vain koulussa.

Mutta tämänhetkiseen musiikinopetus koulussani tilanteeseen olen tyytyväinen. Ei sitä sitten yläasteella tiedä...

- Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Viivih

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Kesäkuu 25, 2008, 15:50:57 »
Yläasteen musantunnit olivat oikein kivoja, vaikka en mitään soitinta soitakkaan. Biisit joita soitimme olivat sen verran helppoja, että taukitkin pystyivät soittamaan useimmissa esim. kitaraa tai bassoa. Plussaa oli myös, että oppilaat saivat itse ehdottaa biisejä mitä soitetaan ja sitten niitä myös ihan soitettiinkin. Opettaja oli mukava, vaikkakin hajamielinen, eikä hänellä ollut oikein ketää suosikkia (paitsi tietenkin tuntui että ne jotka soittavat jtn soitinta olivat enemmän suosiossa, mutta ehkä se on normaalia). Soitinjako meni kanssa aika tasapuolisesti ja kaikki pääsivät soittamaan. Musantunnit olivat rentoja, vaikka nyt yläasteella kasilla jouduttiinkin kirjoittamaan musahissaa ja siitä oli koe (joka oli naurettavan helppo). Pari kertaa saimme soittaa luokan kesken musanluokassa tunnilla kun maikka oli poissa ja oli plussaa että se luotti meihin.

Oikeesti mulla ei taida olla paljoa mitään negatiivistä sanottavaa yläasteen musasta, vaikka ehkä se ettei maikka ollut ihan tasapuolinen numeroita jakaessa. Harmi ettei ysillä enää ole musaa ;__;

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #31 : Kesäkuu 25, 2008, 22:23:51 »

Minulla on tähän asti ollut kaksi musiikin opettajaa koulujeni puolesta ja olen vahvasti sitä mieltä, että kumpikaan ei ole onnistunut kouluttamaan minua siinä yhtään enempää mitä osasin jossain eskarissa. Ala-asteen musatunnit olivat lähinnä pelkkää laulua ja keskustelua jostain Sibeliuksesta. Paria soitintakin meidät pakotettiin soittamaan, mutta eihän siitä kukaan kovin innostunut ollut.

Nyt taas ylä-asteella musiikin opetus on mennyt entistä huonompaan suuntaan. Nytkin seiskan pakollisella musiikin kurssilla lauloimme muutamaa laulua aina tunnista toiseen ja pari kolme tyyppiä soittivat(jotkut olivat järkyttävän huonoja) rumpuja. Kukaan muu ei koskenutkaan soittimiin ja aina välillä vähän tärähtänyt musiikin opettajamme päätti työntää pöydät sivuun ja opettaa meille jotakin hänen ihme omaa tanssiaan, jolle ei todellakaan ole mitään nimeä, eikä sitä voi verrata mihinkään. Kurssin lopussa oli laulukoe, jossa piti sanoa jotakin ääniä eri korkeuksilta. En oppinut yksinkertaisesti yhtään mitään koko kurssin aikana.

Olen sitä mieltä, että jo ala-asteella musiikin tunneista pitäisi tehdä kiinnostavia ja totuttaa oppilaat soittamaan ja tutustumaan eri soittimiin heti hyvin aikaisin. Jos sitten joku ei halua niin häntä ei saisi pakottaa, sillä siitä jää helposti traumoja.

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

diidaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Heinäkuu 26, 2008, 18:36:40 »
Minulla on hyviä kokemuksia musiikin opetuksesta. Alakoulussa me laulettiin pianon säestyksellä ja näin. Ei varsinaisesti huonoja muistoja, vain nokkahuilunsoitto aiheutti traumoja... Opettelimme alakoulussa myös nuotit ja joidenkin soitinten tunnistamista ulkonäön ja äänen perusteella.
   Yläkoulussa meillä on aivan loistava musiikinopettaja. Seiskalla opettelimme kitaran ja basson soiton alkeet. Myös pianoa ja rumpuja vähän.
   Nyt kasilla olemme saaneet valita jonkun soittimen johon keskittyä (minulla rummut ja laulu). Soitamme bändissä. Tunteja on kaksi viikossa. Olemme käyneet myös rock musiikin historiaa ja soitelleet kappaleita eri aikakausilta. Myös pari musikaalielokuvaa on tullut katsottua :)

Poissa maisamiisa

• TYM-
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #33 : Elokuu 04, 2008, 17:50:06 »
Ala-asteen musiikinopetus oli yhtä tuskaa itselleni, lallateltiin kaikki yhdessä jotain biisejä ja soitettiin nokkahuilua. Musiikinnumeron sai sen mukaan, osasiko soittaa jonkun tietyn biisin nokkahuilulla ja minulla laskettiin musiikinnumeroa koska en suostunut laulamaan koko luokan kuullen laulukokeissa. Opettaja ei tuntunut ymmärtävän, että me jotkut vihaamme ääneen laulamista. Olin itkuun purskahtamaisillani kun intin opettajan kanssa siitä että laulanko, melkein sain jälki-istuntoa, ja kun lopulta lauloin käytävässä erittäin vastahakoisesti, opettaja kattoi mua ja sanoi "sullahan on vaikka miten hyvä ääni, mikset sä laulanu!" Edelleenkin vituttaa toi entinen opettaja, ei ymmärtänyt että ihan oikeasti en pystynyt laulaman yksin muiden kuunnellessa.
Enempää en osaa sanoa, me ei oikeasti tehty tunneilla just mitään, laulettiin jotain tyyliin "Rakkauden haudalla" ja "Love is all around me", viidennellä noi tuli mukaan ja sitä ennen laulettiin vaan jotain "Kolme cowboyta" yms. Nokkahuilun soitto oli kammottavaa, vihasinvihasinvihasinvihasin sitä niin paljon.
'cause baby you weren't the first or the last or the worst, SHAKE IT

Poissa oldplayer

• Vuotislainen
« Vastaus #34 : Elokuu 26, 2008, 17:53:32 »
Homma johtunee siitä, että olen musiikkiluokalla, mutta kauhistuin aivan hirveästi kun ihmiset toivoivat enemmän musiikin teoriaa kouluihin. EI IKINÄ. Musiikki on parasta kun se saa elää, kun saa itse tehdä musiikkia, laulaa ja soittaa. Sillä lailla ei opi yhtikäs mitään musiikista että pänttää ulkoa eri säveltäjien nimiä, teoksia ja aikakausia (meillä oli tämä homma viimevuonna.) Mutta kuten sanoin, homma voi jouhtua siitäkin että olen musiikkiluokalla: kaikki meidän luokalla ovat musiikissa suhteellisen lahjakkaita ja niinpä soitto&laulu onnistuu hyvin. Lisäksi kun olen ollut koko ikäni musiikkiluokalla, olen säästynyt sellaisilta möröiltä kuin laulu-, nokkahuilu- ja kitarakokeet. Opettajat ovat yleensä tuumanneet, että olette musiikkiluokka, kyllä te osaatte testaamattakin :D.

Mutta huomasin kyllä, että musiikin opetuksen mielekkyys riippuu myös paljon opettajasta: seiskalla ja kasilla meillä oli aivan loistava opettaja, joka teetti meillä mieluisia hommia, piti musiikin hauskana. Mutta nyt ysillä on meille tullut aivan hirveä opettaja, joka tekee KAIKESTA tylsää. Viime vuonna lauloimme kaikkia kivoja bändikappaleita ja nauroimme tunnilla, tänä vuonna lauletaan ruotsalaisia kansansävelmiä ja istutaan penkissä kuin hautajaisissa. Thänks.

Ylénja

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Elokuu 30, 2008, 17:12:19 »
Homma johtunee siitä, että olen musiikkiluokalla, mutta kauhistuin aivan hirveästi kun ihmiset toivoivat enemmän musiikin teoriaa kouluihin. EI IKINÄ. Musiikki on parasta kun se saa elää, kun saa itse tehdä musiikkia, laulaa ja soittaa.

Samaa mieltä. Meillä oli ala-asteella kauheasti teoriaa, oli kokeitakin niistä (paljon.) Piti muistaa jotain aikakausia (esim. mitä musiikkia oli keskiajalla), opetella säveltäjien elämät ulkoa :D, osata ulkoa missä kohtaa on tuuban, poikkihuilun ja muitten soittajien paikat jossain orkesterissa jne... Nyt yläasteella muusiikin teoriassa tutustumme kuuluisien laulajiin/bändeihin kuten Elvis, The Beatles, Bob Dylan, Bob Marley ja muihin vastaaviin. Yleensä opettaja kertoo ensin perustiedot, sitten jotain erikoista ja mielenkiintoista, kuuntelemme kyseisen artistin musiikkia, katsomme keikkataltiointeja ja usein soitamme jonkun biisin.

Ala-asteella oli tyhmää kun piti laulaa. Siis niin että kaikki laulavat jotain laulua ja opettaja soittaa pianoa. Onneksi yläasteella ei sellaista ole ollut. Yleensä musiikin tunneilla (siis ala-asteella) oli juuri vain laulua ja nokkahuilun soittoa. :D Ja sitten teoriaa. Ja jos soitettiin niin ei kyllä kivaa ollut kun kaikkien piti heti osata soittaa sitä soitinta mikä oli itselle osunut. Jos ei osannut niin turpaan tuli. :D

Ala-asteen aikana meillä oli kaksi musiikin opettajaa. Kauheita tiukkiksia molemmat. Pakottivat soittamaan, jos ei vapaaehtoisia löytynyt (eli aina). Yläasteen musiikin opettajaamme rakastan. :) Koulun kivoin opettaja. Olen ihan kade niille kenen luokanvalvoja se on. :D Niin leppoisa, kiva kaikille, ei pakoita mihinkään, hauska. Ja kun soitetaan (eli joka tunti) niin saa itse valita mitä soittaa ja jos ei halua niin ei mitään sitten. Eikä ikinä lauleta. Paitsi jos soitetaan jotain biisiä niin sitten se aina sanoo, että saa laulaakin, muttei kukaan ikinä laula. 8) Niin, eikä se välitä jos me nyt jotain tunnilla jutellaan, kun ala-asteella se oli suuri synti. O_o

Yleensä yläasteen musiikintuntimme menevät liian nopeasti, kaikilla on hauskaa, nauretaan, ja niinkuin jutellaan sen open kanssa. Ala-asteella piti istua hiljaa ja kuunnella kun rouva opettaja kertoo musiikin historiasta.

Nyt kasille en musiikkia valinnaiseksi aineeksi ottanut (kaduttaa), mutta ysille otin. :)

//Muoks. Ja siitä numeroiden antamisesta. Ala-asteella se käsitykseni mukaan määräytyi kokeiden perusteella (laulu, nokkahuilu, teoria) ja siitä kuinka nätisti käyttäytyi tunnilla. Yläasteella kun kokeita ei ole, niin se on kai vain se innostus ja kokeilunhalu mikä kasvattaa numeroa. Eli jos siellä nurkassa vaan hiljaa nyhjöttää, niin ei tule niin hyvää numeroa, mutta jos kokeilee rohkeasti soittimia, vaikkei osaisikaan soittaa, niin tulee hyvä numero.

Ja laulukokeista. Minunkin mielestä niiden pitäisi olla vapaaehtoisia. Muistan, että ala-asteella jännitin laulamista aivan kauheasti, ja kun siinä piti opettajan edessä yksin laulaa, niin se ääni mikä tuli suusta ei edes kuulostanut omalta. Kuitenkin opettaja kehui lauluani. O_o Muistaakseni joskus ehkä kolmosella ja nelosella sai laulukokeen suorittaa pareittain. Se oli paljon kivempi, kun ei oma ääni tullut niin esille.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2008, 17:28:29 kirjoittanut Ylénja »

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #36 : Syyskuu 19, 2008, 22:58:54 »
Ala-asteella musiikin tunnit olivat aika huonoja oikeastaan. Meillä oli siellä vaan lastenlauluja(takapihan takana, santamaria, pinta ja niina yms...) ja todella helppoa musiikin teoriaa (olen soittanut pianoa ykkös luokalta asti joten tiesin kaikki nuotit ihan ku vettä vaan). Ja ala-asteella nokkahuilun soitto!!! Kukaan ei tykännyt kun piti soittaa nokkista ja vielä koulun nokkiksia, jotka oli ollut ties kenen suussa!! Eli en siis tykännyt kovinkaan paljon ala-asteen musiikista.

Nyt yläasteella musiikki on paljon kivempaa ja sellaista oikeaa musiikkia. Kun olin seiskaluokalla yhden mun luokan oppilaan äiti oli sillon siellä opettamassa musiikkia ja hän opetti myös meille. Kasille ja ysille otin valinnaiseksi pitkän musiikin ja siihen meille tuli aivan mahtava opettaja, mies opettaja. Hän oli todella rento ja hauska (nyt kaverin kanssa suretaan niitä musiikin tunteja kun hän oli meillä). Mutta hän oli myös poissa aika paljon ja meillä oli varmaan enemmän sijaisia kun ihan sitä oikeaa opettajaa. Joten oli aika arvattavissa ettei hän enää nytten ysiluokalla opeta meitä enää. Mietittiin kaverin kanssa, kuka meitä tulee opettamaan. Ja tämän vuoden ensimmäisellä musiikin tunnillahan se selvisi; lukion uusi musiikin opettaja (nainen) tuli opettamaan meitä. Kyllä nyttenkin musan tunnit ihan ok ovat mutta se jokin on kadonnut sen mies open mukana ..... Välillä on kyllä että eeheei jaksa mennä musan tunnille, mutta joo. Oho nyt meni kyllä melkee mun koko sepustus offiks :D

Mutta siis nyt yläasteella musiikin opetus on paljon parempaa kuin ala-asteella ja nytten meistä ryhmäläisistä muodostuu bändi (minä laulajana monen muun kanssa) niin oikeasti soitetaankin niitä kappaleita. Olen tyytyväinen tähän musiikkiin.

Ja vielä tosta musiikin mies opettajasta. Hän sanoi kerran meidän musiikin tunnilla "Se, että oppilaat ei tykkää soittaa nokkahuilua johtuu siitä kun sitä on opetettu ala-asteella ihan väärin" kun me olimme vastustaneet hartaasti ettei soitettaisi. Joo tuli vaan mieleen :D

// Aah viikko sitten se meijän vanha musan ope (tuo mies <3<3) oli sijaisena!! Voi että oli ihanaa, ja se muisti mun etu ja sukunimen, oltii kaverin kaa iha sekasin ja kerrottii tuntien jälkee muille kamuille, ne oli vaa sillee, jaaha, ai siis kuka, se mies jolla on aina marimekon paita? ;( nyyh <3
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2008, 23:33:35 kirjoittanut Joje »
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #37 : Syyskuu 24, 2008, 14:46:37 »
Mulla jää kaiketi elinikäiset traumat ala-asteiden musiikinopettajien sävelkorvattomuuden takia. 1. ja 2. luokalla laulettiin lauluja kun opettaja säestää yhdellä kädellä, 3. luokalla opettaja hallitsi koskettimien soiton molemmin käsin ja soitettiin nokkahuilua. Ja sitten se oli sitä kuorolaulantaa ja nokkahuilun soittoa 4.-6. luokilla. Seiskan alussa oli todella hyvä musiikinopettaja, joka painotti ensimmäisen lukukauden ajan laulamista, oman äänen esille tuomista ja teoriaa. Kuulemma toinen lukukausi meni opetellessa soittamaan "perusbändisoittimia" eli basso, kitara, rummut ja koskettimet.
Nyt uudessa koulussa musiikkia on liian vähän, vain kaksi jaksoa koko vuodesta, mikä tekee 2h/vko viikoilla jolloin musiikkia on. Toinen tunti menee teoriaan (joka tarkoittaa usein musiikkiaiheisia tietokilpailuja ja karaokea) ja toinen bändisoittamiseen.
Koulun musiikinopetukseen pitäisi panostaa enemmän, en ole ollenkaan tyytyväinen ala-asteen musatunteihin eikä yläastekaan juurikaan paremmaksi laita :<
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #38 : Syyskuu 24, 2008, 18:21:58 »
Minulla on vain positiivisia kokemuksia koulun musiikista :) Okei, ne kolmannen ja neljännen tunnit, joilla vaan soitettiin nokkahuilua, eivät olleet niin mukavia mutta ala-asteen viimeisillä luokilla musiikki oli kivaa, kun meillä oli opettaja joka oikeasti tuntui nauttivan opettamisesta ja tuntien pitämisestä ja joka ei nipottanut turhasta. Erityisen hyvää kyseisessä opettajassa oli se, että me saatiin osa laulettavista ja soitettavista biiseistä päättää itse, eli biisit eivät aina olleet joitain Meksikon pikajunia tai vastaavia. Joo no, voi olla että pidän koulun musatunneista siksi, että harrastan musiikkia myös vapaa-ajalla. En tiedä, olisiko suhtautumiseni muuttunut, jos en olisi jo valmiiksi osannut soittaa yhtään kitaraa tai laulaa tai jos en olisi yksinkertaisesti uskaltanut mennä kokeilemaan eri soittimia ja laulamaan mikkiin ja niin pois päin. Voi olla että siinä tapauksessa en olisi pitänyt tunneista läheskään niin paljon ja olisin tylsistynyt kuoliaaksi.
Niin ja voi muuten olla, että olen välttynyt traumoilta sen takia, ettei meillä ollut musiikista ikinä mitään laulukokeita. Neljännellä oli sellainen, että kaikkien piti käydä vuorotellen soittamassa opettajalle nokkahuilulla jotain mutta ei sekään niin paha ollut koska paikalla ei ollut muita. Teoriakokeita meillä taisi olla koko peruskoulun aikana musiikissa vain kaksi.

Ala-asteelta yläasteelle siirryttäessä musannumeroni putosi kympistä kasiin, minkä voi aika pitkälle selittää sillä, että yläasteen tunnit olivat... huokaus. Opettaja nyt vain sattui olemaan sellainen, että se suosi osaa oppilaista. Muutenkin ne tunnit olivat sellaista ihme säätämistä, johtuen muutamasta ihmisestä yläasteen luokallani.
Ja oikeastaan niihin ihmisiin liittyykin ne huonot kokemukseni koulun musatunneista. Koko peruskoulun luokallani oli pari sellaista poikaa (ja kyllä, pakko sortua yleistämään - joka ikinen niistä sekoilijaidiooteista oli poika) joiden elämäntehtävänä tuntui olevan muidenkin tuntien pilaaminen meluamalla ja väittämällä vastaan opettajalle. Ja varsinkin kun kolme neljästä opettajasta, joita miulla musiikissa on ollut, ovat olleet sellaisia, etteivät ne oikeastaan saa pidettyä kuria. Että sinne meni nekin tunnit, ihan hukkaan.
Onneksi sentään sillä ainoalla musan valinnaisella, joka minulla kasilla oli, ei ollut idiootteja ja opettajakin oli mukava. Siellä sitten olikin kivaa :)
Kaiken kaikkiaan siis olen aika tyytyväinen siihen musanopetukseen, jota minulla on peruskoulussa ollut. Mutta mie nyt muutenkin tykkään musiikista.

Nyt minulla on juuri alkamassa lukion ensimmäinen musiikin kurssi. Vaikuttaa ainakin sellaiselta, että kiva kurssi tulee ^^
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Zafiro

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightFeather22
« Vastaus #39 : Syyskuu 28, 2008, 16:42:44 »
Omalla kohdallani koulun musiikin opetus ei ollut mitenkään mieluisinta. Ala-asteen 1. ja 2. luokalta minulla ei ole sen kummoisempia muistoja musiikista, muistan vain sen kuinka lauloimme virsiä ja joitakin lastenlauluja.
3. ja 4. luokalla opettajan vaihtuessa mukaan kuvioihin tuli se että opettelimme soittamaan nokkahuilua, kitaraa, bassoa ja rumpuja, joita kaikki joutuivat vuorotelleen soittamaan. Opettajamme olikin hirvittävä musiikkihullu ja siksi vei meitä esiintymään ympäri kaupunkia ja lähikaupunkeja (mm. kirkkoon, Valintataloon, johonkin pankkiin, armeijaan...). Myöskin jokaisessa koulun tilaisuudessa luokkamme joutui laulamaan ja soittamaan, sekä yksi jokaisen juhlan ohjelmanumeroista oli se kun luokkamme täytyi soittaa nokkahuilulla jokin kappale koko koulun edessä. Aina ennen jotakin keikkaa saattoi olla että harjoittelimme lauluja vaikkapa koko koulupäivien ajan viiden päivän ajan, tälle opettajalle eivät nimittäin pelkät musiikintunnit harjoitteluun riittäneet. Nokkahuiluakin tuli useimmissa noista "keikkapaikoista" soitettua.
Emme käyneet teoriaa tai muiden soittimien tunnistusta ollenkaan läpi ja sitten eräällä tunnilla opettajamme sanoi että nyt pidetään koe ATK-luokassa Nuotit tutuiksi-pelin avulla. Kuten arvata voi koe ei mennyt oikein hyvin muuta kuin niiltä jotka joskus musiikin teoriaa ovat opiskelleet. Itse sain muutaman nuotin arvattua oikein ja kokeen tulos oli sen mukainen: 4 1/2. Opettajamme myöskin piti kokeita näistä nokkahuilun soitosta ja laulunkokeita. Tuntityöskentelykin arvosteltiin milläs muullakaan tavalla kuin sillä että osasi jonkun kappaleen soittaa yksinään tai ääni kuului ylitse muiden kun jotakin lauloimme. Siitä sitten kun olit läksyn osannut soittaa tai laulaessa opettaja oli sattumoisin kuullut äänesi sait pisteen. Pisteitä sitten kerättiin ja niiden määrän perusteella annettiin numero tuntityöskentelystä.
5. luokalla tämä opettaja lähti sitten vuodeksi toiseen kaupunkiin ja saimme tilalle toisen opettajan musiikkiin. 5. luokan musiikintunnit menivät oikeastaan pelkästään laulamalla tai leikkimällä (valinnaisen musiikintunnitkin saatettiin vain leikkiä). Se kuka tahtoi sai soittaa kitaraa, bassoa tai rumpuja mutta ketään ei siihen hommaan pakotettu.
6. luokalle sitten saimme takaisin tämän opettajan joka oli 3. ja 4. luokalla ollut. Sama meno jatkui siis kuin aikaisempina vuosina, keikkoja tehtiin ja muidenkin aineiden tunteja käytettiin tähän harjoitteluun.

Yläasteella musiikki olikin sitten mukavempaa kuin ala-asteella, mutta huonoja puolia silläkin on. Opettajamme oli lähes aina myöhässä, sillä hän oli opettajana kahdessa koulussa ja joutui siksi ravaamaan näiden kahden koulun väliä. Ja meidän tuntimme sattuivat lähes aina jokaisessa jaksossa sellaiselle paikalle että opettajan täytyi sieltä toiselta koululta tulla opettamaan meitä. Opettaja oli tälläinen nuori naisihminen ja luokkamme oli mitä oli (erittäin möykkäävä ja kuria luokkaan vaikea saada). Työrauhaa ei useinkaan näillä tunneilla näkynyt ja tunnit kuluivatkin yleensä näin: ensin seiskollaan käytävässä ja odotetaan että opettaja tulisi paikalle, sitten kirjoitetaan huonossa työrauhassa jotakin muistiinpanoja eri musiikkityyleistä ja lopussa sitten opetellaan soittamaan hiukan kitaraa. Opettajamme sattui olemaan myöskin paljon kipeänä, joten useita eri sijaisia sattui olemaan tunneillamme.
Musiikin numeromme taisi tulla yhden kokeen perusteella (piti tietää jotakin eri musiikkityyleistä ja tunnistaa onko pianolla soitettu kappale duuri vai molli), joiden pisteet ja numerot olivat aivan päin mäntyä laitetut sekä tuntityöskentelyn perusteella.

8. tai 9. luokalle en sitten musiikkia ottanut, sillä satuin kuulemaan että suurin osa niille tunneille tulevista henkilöistä olisivat juuri näitä poikia luokaltani jotka sitä työrauhaa rikkovat. :/ Mutta todistukseen silti tuli omalle kohdalleni musiikista numeroksi ysi, johon olen tyytyväinen. :)

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #40 : Lokakuu 17, 2008, 23:16:47 »
Meillä on ope joka ei oikeesti osaa laulaa, mutta laulaa kuitenkin. Hyvää opetusta. En soita enkä laula, en ole silleen bändipuolella vaan ns. roudari, rakastan istua siellä piuhojen keskellä ja tehdä kytkentöjä... Kerran minä ja pari luokkalaista vähän ''mixattiin''. Sitten basso kaikui aivan oudosti, laulu ei kuulunut jne. Oltiin me järkeviä. Ois siistiä soittaa rumpuja.
Muoks. Siis minulla oli tullut kamala virhe tässä! Kyllähän minä rumpuja koululla silloin tällöin paukuttelen, useimmiten tunnin alussa ennen kuin ope on tullut, otan kapulat käteen ja paukuttelen. Pahoittelen virhettäni ;DD
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2008, 11:24:41 kirjoittanut Erizza »

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Lokakuu 29, 2008, 16:40:08 »
No ala-asteella musiikintunnit menivät lähinnä lauleskelemiseen ja nokkahuilun soittoon, ja muistaakseni se oli melkoista pelleilyä, etenkin kun puolelta luokkaa puuttui sävelkorva. Yläasteella musiikki oli melko teoriapainotteista, soittimia ei ollut ollenkaan ja laulujakin laulettiin vain harvoin. Entä nyt lukiossa?
Lukiossa musiikkia on onneksi pakollisena vain yksi kurssi, luojan kiitos. Sillä kurssilla laulettiin, soitettiin ja käytiin läpi teoriaa - kaikkia tasapuolisesti. Onnistunutta siis ala- ja yläasteisiin nähden, ja opettajakin oli huomattavasti rennompi. Lukion musiikintunneista nautin lähinnä juuri siksi, ettei paljoa haitannut osasiko laulaa - sen pystyi korvaamaan muuten, ja ysihän siitä rapsahti vaikka olen musikaalisesti totaalisen lahjaton. Sain kokeesta ysipuolen, ja minulle oli ihan selvää että minulle kuuluu todistukseen ysi eikä kymppi, sillä kympin voi antaa ainoastaan oppilaalle joka oikeasti osaa soittaa jotain instrumenttia tai laulaa hyvin.
Mielestäni on ihan luonnollista, että harrastuneisuus vaikuttaa musiikinnumeroon - miksei vaikuttaisi? Jos kerran osaat näyttää samoja lahjoja tunnilla, niin sehän on ihan ymmärrettävää, ei ollenkaan epäreilua - ellei koko numero määräydy musikaalisten harrastustesi perusteella siis.     
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Bonja

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Tammikuu 28, 2009, 19:47:31 »
Nii, ala-asteella se oli aika lailla vaan sitä, että soitettiin pianon säestyksellä jotain lauluja kirjasta, mutta sai toki käydä soittamassa jos vaan hulusi. Muutenhan se oli ihan ok, vaikka ope oli vähän hurahtanut klassiseen musiikkiin(en ite siitä niin paljon välitä ;D). Nyt yläasteella oma musiikinope on ollut melkein koko ajan poissa, nii meillä on ollut sijainen. Tunnit menee jokseenkin tasapainoisesti, ensin käydän jotain musiikin tyyliä läpi, harjotellaan jotain soitinta tai kappaletta.

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Helmikuu 12, 2009, 17:14:52 »
Miä en juurikaan ala-asteen musiikista tykänny (periaatteessa laulamisen ja nokkahuilun soittamisen takii, ja viälä ku ne oli jotaa lasten laului) ennen kuin tuli valinnaisaineeks ja sai soittaa skittaa eikä se viäläkää ollu mitää herkkuaMutta ylä-aste musiikki on paljon hauskempaa, koska soitetaan oikeita biisejä ja on hyvä, siis, hyvä opettaja.

Kunnianosoitus Tommilalle.

Niedda

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Helmikuu 14, 2009, 13:50:51 »
Noh, mulla on ollu kaikki ekat luokat vaan laulamista. Sitte on 5 -6 lk. on ollu nokkahuilua. Seiskalla alotin uudessa koulussa basson soiton. Se ois ihan mukavaa, mutta luokan ilmapiiri on jotenki outo. Ope on hiljaa ja mä en tiedä mitä pitäs tehä. Se ei koskaan opeta mulle mitään sanoo vaan et soita noin ja noin. Mulla hikoilee kädet aina musiikin tunneilla ja alkaa ahdistaa. Mä soitan just musiikin open järkkäämässä kerhossa joka on kiva. Mut en pidä musiikin tunneista ja mä pelkään nytte et jos en valitte musaa kasilal valinnaiseks et sen käytös muuttuu muhun siellä kerhossa... Apua! En tiedä mitä pitäs tehdä.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #45 : Helmikuu 15, 2009, 00:02:22 »
Musiikin tunneilla joko istun tyhjän panttina, värkkään kitaraa, soitan koskettimia tai soitan rumpuja. Rummut menee ja koskettimet myös, mutta kitaraa en osaa yhtään... Olen sitä mieltä, että koulumme musiikin opetus on suht laadukasta.

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #46 : Helmikuu 15, 2009, 00:13:45 »
Meillä on oikeasti laadukasta musiikin opetusta. Ope on oikeasti 120% tunteella mukana. Hän oikeasti on täydestä sydämestään mukana. Ala-asteella se oli, että laulettiin kirjasta pianon säestyksellä, nyt meillä on kaikki laatujutut, esim. basso, hajota se ja lasku tulee perässä, 2000e.
Opemme kokeissa on hiukan oma pisteytys, numero voi olla vaikka 3- tai 15+. Ja plussaa saa, kun kirjoittaa ylimääräistä.
Akustisia kitaroita on kaikille niille, jotka eivät mene rumpuihin (meidän ryhmää varten on kaksi rumpusettiä ;D), kitaroihin, koskettimiin, laulamaan tai muihin härpäkkeisiin biisistä riippuen. Ala-asteella laulettiin suunnilleen lastenlauluja, yläasteen valinnaisessa menee niin Metallican Nothing else mattersit sun muutkin.
Itse en kitaraa osaa soittaa ja ryhmässämme on 19 oppilasta. 3 poikaa. Ja mikkejä 6. Rummut ei mene yksistään, kaveri on kiva siellä. Enkä osaa soittaa muutakaan. :P Paitsi viulua, mutta ei kuulu soitin valikoimaamme yleensä. ^^
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #47 : Maaliskuu 16, 2009, 17:42:29 »
Mielestäni on hyvä homma että musiikkia opetetaan koulussa, kyllä siitä hyötyäkin on. Nykyisen kouluni musiikinopetus on melkoisen laadukasta ja muistaakseni se lyhyttäkin lyhyempi oppimäärä joka minulla on takana oli suhteellisen monipuolinen. Käytiin läpi niin bluesit kuin klassisetkin musiikit. Minulla tosiaan on ollut yläasteella musiikkia vain seitsemännellä luokalla, kun en sitä valinnaiseksi ottanut. Oli vain kuorokurssi ja kitarakurssi ja bändijuttuja, niin en viitsinyt vaivautua. Yläasteella soitettiinkin, se oli kyllä mukavaa.

No. Ala-asteella juttuset eivät olleet läheskään niin hyvin. Emme opiskelleet kerrassaan mitään, lukuunottamatta pienimuotoista laulamista ja minun pianosäestystäni (koska olin ainoa soittotaitoinen, jouduin moiseen). Muistaakseni kuuntelimme joskus kuudennella luokalla vähän klassista musiikkia ja pidimme pienimuotoisia kokeita asiasta, mutta siihen se sitten jäi. Yleensäkin ala-asteella opettaja sävelsi lukujärjestykset omaan malliinsa ja yleensä musiikintunti skipattiin jonkin ns. tärkeämmän aineen tieltä.

~Moondancer (musisalaatti)

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #48 : Toukokuu 07, 2009, 22:22:42 »
Itselläni oli ala-asteella musiikin opettajana rehtori. Nokkahuilu-kurssi, ulkomaalaiset säveltäjät- ja suomalaiset säveltäjät -kurssit ja kaikenlainen teoria ja musiikin historia kuului opetukseen. Lisäksi laulua, viidennellä ja kuudennella piti / sai laulaa luokassa yksin opettajalle, kun muut odottivat käytävällä. Eli ihan hyvä opetustyyli hänellä oli, sainkin yllätyksenä kympin kuudennen luokan kevättodistukseen.

Nyt ylä-asteella opettajana on koulun ankarin ope, jonka tunnit ovat joskus pelkkää istumista ja juttelemista (musiikki soi taustalla). Näin on aika usein, silloin kun opettajalla on ollut rankka päivä. Tänään kyllä soitimme kitaraa ja joskus soitettiin kosketinsoittimia, musiikin teoriaa oli syksyllä vähän mutta musiikin historiaa ei ole ollut juuri lainkaan. Eli yleensä musiikkitunnit menee kitaran soittoon / musiikin kuunteluun.
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #49 : Toukokuu 08, 2009, 16:46:17 »
Ala-asteella on minun mielestäni ollut aika laadukasta musiikin opetusta ja kivaakin tunneilla on ollut :> Ensimmäisellä ja toisella luokalla se tietenkin oli sitä laulamista ja rytmisoittimien soittoa, joka silloin oli ihan kivaa :p Kolmannella luokalla meillä on ollut varmaan tylsin opettaja ikinä eikä tunneilla koskaan ollut hauskaa. Opeteltiin vähän nokkahuiluja (hirveää..), taputettiin käsillä mitälie rytmejä ja laulettiin lastenlauluja. Muuta nyt en muistakaan. Mutta neljännellä, viidennellä ja kuudennella luokalla musiikki on ollut kivaa^^ Varsinkin viidennellä ja kuudennella kun saimme luokanopettajaksi yhden koulun kivoimmista opettajista, joka vielä on koulun paras musiikin opettaja :D Tänä vuonna kuudennella opeteltiin myös jonkin verran vuoden alussa nokkahuiluja. Muuten musiikin tunneilla kirjoitetaan ylös mitä mikäkin soitin soittaa, sillä jokaisella luokalla meidän koulussa on ns. oma bändi, joka sitten harjoittelee jonkun kappaleen^^ Sitten lähdetään kokeilemaan soittamista eri soittimissa ja yleensä kappale sitten esitetään esim. vappujuhlassa tms. Meidän luokka harjoitteli tänä vuonna kunnolla kaksi vai kolme kappaletta, joista yhden esitimme sitten vappujuhlassa :p Tosin ennen juhlaa ope jätti kuukauden ajan musiikin tunteja koko ajan pois koska luokallamme oli ''biisi niin hyvin hallussa, että tunnit voitiin käyttää matematiikkaan''.. itse olen soittanut kaikissa kappaleissa bassoa yhtä lukuunottamatta, sillä harrastan sen soittoa joten se on parhaiten hallussa.. tosin melkein kukaan itseni lisäksi ei halua soittaa bassoa :D Mutta silloin kun luokallamme ei ole joku biisi harjoittelussa niin tunneilla saatetaan laulaa, kuunnella levyjä, opiskella vähän teoriaa tai vinguttaa nokkahuiluja. Saa nähdä millaista opetus sitten yläasteella on, ainakin uusi musiikin luokka on tosi hieno kun käytiin tutustumassa :) Ja toivottavasti joku otti selvää tästä viestistä..:p

- Bad Girl -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti