Kirjoittaja Aihe: Kaunotar ja Hirviö (Beauty and the Beast)  (Luettu 3404 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
Kaunotar ja Hirviö (Beauty and the Beast)
« : Helmikuu 16, 2007, 14:40:55 »
Disneyn ylivoimaisesti liikuttavimpia elokuvia, mitä on koskaan tehty. Katsoin tämän ensimmäisen kerran jo reilu vuosikymmen sitten ja ihastuin jo silloin elokuvaan aina hienosta juonesta ja inhimillisistä hahmoista loistavaan musiikkiin. Vaikka suomenkielinenkin on epäilemättä mestariteos, alkuperäinen englanninkielinen vie ylivoimaisesti voiton.

Suosikkihahmoni olivat jo ensi hetkestä alkaen Lumiere ja rouva Pannu, eivätkä vähiten loistavien ääninäyttelijöidensä Jerry Orbachin ja Angela Lansburyn takia. Kukapa voisi olla itkemättä Lumieren Be our guest-laulun lumoavan kauniita kuorotaustoja ja Lumieren ihanaa ranskalaista korostusta. Vähintään yhtä liikuttava on tanssiaiskohtauksessa Pannun laulama elokuvan tunnuslaulu. Ja sitten
vielä jotkut sanovat, että vanhat naiset eivät osaa laulaa kauniisti!

Tale as old as time
True as it can be
Barely even friends
Then somebody bends
Unexpectedly
Just a little change
Small to say the least
Both a little scared
Neither one prepared
Beauty and the Beast

Ever just the same
Ever a surprise
Ever as before
Ever just as sure
As the sun will rise

Be our guest
Be our guest
Put our service to the test
Tie your napkin 'round your neck, cherie
And we provide the rest
Soup du jour
Hot hors d'oeuvres
Why, we only live to serve
Try the grey stuff, it's delicious
Don't believe me? Ask the dishes
They can sing
They can dance
After all, Miss, this is France
And a dinner here is never second best
Go on, unfold your menu
Take a glance and then you'll
Be our guest
Oui, our guest
Be our guest

//Eleanír muistuttaa, että tässä topicissa on tarkoitus keskittyä vain Kaunottareen ja Hirviöön, Disneyn Klassikoista yleisesti voi puhua täällä. :>
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2007, 10:59:28 kirjoittanut Eleanír »
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Stagger Lee

• Ankeuttaja
Vs: Kaunotar ja Hirviö (Beauty and the Beast)
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2007, 20:51:54 »
Kaunotar ja Hirviö on minunkin mielestäni ollut yksi parhaimmista (ehkä jopa parhain) Disney-leffoista ikinä. Se on myös kestänyt aikaa hyvin, siis siinä mielessä että tykkäsin siitä paljon sekä pienenä että näin isonakin (toisin kuin vaikkapa Lumikki, josta se jokin oli ikävä kyllä hävinnyt kun vähän aikaa sitten katsoin). Tarina on lumoava ja kaikki sen hahmot ovat hyvin persoonallisia ja ihania. Hirviö on liikuttava ja karismaattinen ja Belle hänen täydellinen vastakohtansa, suloinen tyttö. Omasta mielestäni he ovat yksi elokuvamaailman ihanimmista pareista ja jonka kemiat pelaavat täydellisesti yhteen. Myös muut elokuvan hahmot ovat ihania. Suosikkejani ovat Lumiere ja Könni, jotka aina piikittelevät toisilleen ja ottavat muutenkin yhteen, mutta silti ovat parhaita ystäviä. Heidän suomalaiset ääninäyttelijänsä ovat loistavia (alkuperäistä englanninkielistä en ole nähnytkään), he osaavat luoda Lumieren ja Könnin välille juuri oikeanlaisen jännitteen ja kemian (toisin kuin nykyajan piirretyissä; kauheaa huutamista ja kirkumista jota ei pysty kuuntelemaan). Tässä pari vuotta sitten kun katsoin elokuvan pitkästä aikaa uudelleen olin havaitsevani jopa jonkinlaista homoseksuaalista jännitettä Lumieren ja Könnin välillä...onko joku muukin huomannut saman vai toimiiko vain minun mieleni näin..??
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2007, 16:51:16 kirjoittanut Stagger Lee »

Viksus

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2007, 11:15:23 »
Minäkin pidin lapsena ja pienenä Disneyn Kaunottaresta ja Hirviöstä. Vielä näin vanhempanakin se on melkein yhtä hyvä kuin tuolloin :)

Tilza

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2007, 20:48:12 »
Minusta kaikki Disneyn leffat ovat upeita, mutta Kaunottaressa ja Hirviössä on paras musiikki.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #4 : Maaliskuu 22, 2007, 21:22:56 »
Voi, Kaunotar ja Hirviö on suosikkini Leijonakuninkaan ohella. Muistan nähneeni Kaunottaren ja Hirviön joskus ihan pienenä, ja tykkäsin jo silloin hirveästi. Olin aivan tarinan lumoissa, ja taisin jopa itkeä, kun elokuva, joka oli lainassa, piti palauttaa. Unohdin kylläkin elokuvan pitkäksi aikaa, kunnes vuosi, pari takaperin satuin harhailemaan paikalliseen videovuokraamoon ja Kaunotar ja Hirviö osui silmääni. Pakkohan se oli vuokrata ja katsoa se monta kertaa, koska omana tuota mestariteosta ei tosiaan ole. Sisko onnistui löytämään tämän loistoteoksen jostakin antikvariaatista, koska ainakaan kaupan hyllyillä Kaunotarta ja Hirviötä ei ole enää pitkään aikaan näkynyt.

Lempihahmoni elokuvasta ovat varmaan Lumiere ja Hirviö/Prinssi, ja Könnikin oli aika hauska. Minua kyllä häiritsi se, että Prinssillä ei ollut mitään oikeaa nimeä. Sana "hirviöhän" herättää jotenkin negatiivisia tunteita, ja tuskin Petokaan olisi ollut erityisen järkevä nimi. Syy oli tietysti Disneyssä, kun eivät antaneet Prinssille mitään nimeä, mutta minusta oli jotenkin epämiellyttävää, että Belle kutsui Prinssiä Hirviöksi siitäkin huolimatta, että välitti tästä.

Minä olen aina pitänyt tällaisista tarinoista, ja pidän edelleen - rakastuin nimittäin Oopperan Kummitukseen - enkä saa tästä kyllikseni. Musiikki on hienoa, ja tarina on vain yksinkertaisesti kaunis. Kaunotar ja Hirviö on ehdottomasti Disneyn suurimpia mestariteoksia.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Founa

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2007, 20:02:48 »
Olen hiljattain tullut siihen tulokseen, että Kaunotar ja Hirviö todellakin on paras, kaikista Disneyn piirretyistä paras (ja se on jo aika paljon minun sanomanani, Pocahontas ja Leijonakuningas nimittäin ovat olleet erittäin kovia nimiä tällä listalla). Ainakin nyt olen sitä mieltä. Kaunottaresta ja Hirviöstä tekee niin hyvän musiikki, omaperäiset ja hauskat hahmot, juoni ja yleensäkin koko elokuvan idea. Kaiken lisäksi se vielä sijoittuu Ranskaan ja leffassa vilisee ranskankielisiä sanoja.

Olen katsonut tämän ensimmäisen kerran joskus ihan pienenä ja muistan aina pitäneeni siitä. Olen joskus pelännyt - itse asiassa pelkään edelleen :D - joitain Kaunottaren ja Hirviön kohtia, kuten sitä, kun Bellen isä viedään pakolla johonkin mielisairaalaan ja niitä kohtia, joissa ne sudet tulevat. Olen jopa nähnyt painajaisia tästä elokuvasta! Jo se osoittaa, että Kaunottaren ja Hirviön täytyy olla tosi hyvä elokuva.
i am my own life, own harm

Luna

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2007, 14:11:28 »
Liityn myös tähän joukkoon, joka nimeää Kaunottaren ja Hirviön Disneyn piirretyistä parhaimmaksi. Olen aina pitänyt siinä olevista hahmoista, musiikista ja alkuperäisistä ääninäyttelijöistä (suomeksi olen nähnyt vain kerran, täten en pysty niitä muistamaan). Olen myös aina rakastanut Kaunottaren ja Hirviön ideaa itsessään; vaikka Disneyn jokaisessa klassikkopiirettyssä onkin jokin selvä opetus, tässä se on ehdottomasti kaunein ja mieleenpainuvin.

Muistan, kuinka pienenä katselin Kaunottaren ja Hirviön aina yhä uudestaan ja uudestaan. Silloin minut varmaan lumosi taidokkaasti tehdyt paikat ja hahmot, sillä video oli englanniksi, enkä mitenkään olisi voinut sitä silloin kokonaan ymmärtää.

Niin, myös siitä muistan nyt ja aina pitäneeni, että tapahtumat sijoittuivat Ranskaan ja että päähenkilönä oli tummahiuksinen, ruskeasilmäinen, vaatimaton ranskalaistyttö, jolla ei ollut alunperin mitään tekemistä linnojen tai kuninkaallisten kanssa. Toi vähän vaihtelua Disneyn perinteiseen prinsessatyyliin.

Poissa vennu

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2007, 12:35:52 »
Tässä elokuvassa rakastan ennen kaikkea niitä ihania kirjastoja, sitä pientä kirjastoa tai mikä se nyt onkaan jossa Belle käy tarinan alussa ja sitä minkä Hirviö hänelle myöhemmin lahjoittaa. Siitä lähtien kun tämän elokuvan ensikerran näin, olen halunnut itselleni tuollaisen kirjaston ja ne ihanat tikapuut sieltä pienestä kirjastosta. Siis ne mitkä liikkuvat pitkin kirjahyllyä.

Lempi hahmoni on Belle, vaikka yleensä en Disneyn "prinsessoista" kovin paljoa perusta. Tässä hahmossa on kuitenkin mukavasti vaihtelua tavallisiin disney prinsessoihin. En oikein osaa perustella miksi Bellestä tykkään, mutta elokuvan paras laulu on Bellen Madam Gaston, ihana vapauden kaipuinen laulu vaikkakin hieman lyhyt.

Niin ja nippeli tietona elokuvasta, se on ollut Oscar-ehdokkaana parhaaksi elokuvaksi. Voittoa ei kuitenkaan tullut, mutta seuraavana vuonna alettiin jakaa parhaan piirroselokuvan oscareita. Tämä siksi ettei ilmeisesti haluttu piirroselokuvan voittavan parasta oscaria.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2007, 23:10:14 »
Kaunotar ja Hirviö oli minunkin lempi-Disneyni monen teinivuoden ajan. Syy, miksi alunperin ihastuin elkkaan, oli se, etten saanut käsiini englanninkielistä videoversiota ja suomennoksessa on Gastonina lempilaulajani, Esa Ruuttunen. Voi taivas sillä miehellä on ihana ääni!

Toki myös tarina sopi kuin nenä päähän silloiseen, nykyistä paljon romanttisempaa ajatusmaailmaani, varsinkin kun sen sankaritar Belle oli samanlainen lukutoukka kuin minäkin. Olenkin katsonut elokuvan lukemattomia kertoja, mutta täällä mainittujen laulukohtausten sijaan minun lempikohtaukseni on se, jossa Hirviö kuljettaa itkevää Belleä läpi pimeän linnan, jota valaisee ainoastaan hänen kantamansa kynttilänjalka. Se on koko tarinan salaperäisin ja maagisin kohta, ainakin minun silmilläni katsottuna ja korvillani kuultuna (musiikki näyttelee todella tärkeää roolia tässä kuten muissakin kohtauksissa).

Nykyään Beauty and the Beast tuntuu vähän pliisulta verrattuna vaikkapa Notre Damen kellonsoittajaan tai Mulaniin, ja toisaalta siinä ei ole samaa vanhanaikaista viehätystä kuin esimerkiksi Ruususessa tai Lumikissa. Se ei ole ihan perinteiseen kaavaan rakennettu söpöstelyjuttu, jossa avuton ja viaton tyttöparka tarvitsee ehdottomsati sankarin tuekseen, mutta toisaalta siinä - ja varsinkaan sen sankarittaressa - ei ole sellaista kipakkaa särmää ja itsenäisyyttä kuin myöhempien Disney-elokuvien naisissa. Pidän siitä toki silti, mutta ei se enää lempi-Disneyni arvonimeä kanna. Mutta edelleen olen ehdottomasti sitä mieltä, että Beauty and the Beastissä on kaikkien aikojen komein Disney-prinssi =)

Tästä elokuvasta pitäville suosittelen muuten ehdottomasti Robin McKinleyn kirjaa Beauty: a retelling of the story of Beauty & Beast. Lukiessani sen ensimmäistä kertaa ihmettelin ensin, miten kirjoittaja oli kehdannut lainata niin paljon aineksia tarinaansa suoraan Disneyltä, mutta hyvin pian tajusin asian olevan toisin päin: Disneyn Beauty and the Beastin käsikirjoittaja on mitä ilmeisimmin tutustunut McKinleyn kirjaan hyvinkin tarkasti. Se näkyy selvästi hänen tuotoksessaan, joka tosin on vain kalpea, pinnallinen toisinto kirjan lumoavasta tarinasta (itseasiassa suosittelen kirjaa ihan riippumatta siitä, pidättekö Disneyn elokuvaversiosta vai ette).
Constantem decorat honor

Carissa

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Toukokuu 16, 2007, 19:16:24 »
Näin Kaunotar ja hirviö-elokuvan satunnaisia kertoja ollessani lapsi, mutten koskaan omistanut kyseistä elokuvaa (mikä oli aika harvinaista, sillä minä tosissaan omistin melkein kaikki mahdolliset piirroselokuvat). Sain kuitenkin jossain vaiheessa serkultani vanhan VHS-version, joka takkuilee jatkuvasti, ollessani vanhempi, mutta minulla oli meneillään sellainen kausi, jolloin myin kaikki Disney (+ muut piirretyt)-elokuvani ja niitä joita äitini ei suostunut myymään/ei saatu myytyä piilotin häpeissäni johonkin nurkkaan. Kukaan ei saanut tietää, että olin joskus ollut niin lapsellinen, että olisin katsonut piirrettyjä. Olinpas typerä varhaisteini. Kuitenkin, sinne nurkkaan päätyi myös Kaunotar ja hirviö-kasetti.

Pari vuotta sitten aloin kaipailla vanhoja Disneyn elokuvia ja kaivoin niitä jostain esiin. Olen myös hankkinut jo sievän kokoelman Disney DVD:itä ja kehittänyt suuren intohimon animaatiota kohtaan. Olin kuitenkin liian hidas tuon Kaunotar ja hirviö DVD-julkaisun suhteen, sillä en ehtinyt hankkia sitä. Harmi.
Vuokrasin kyseisen elokuvan kuitenkin DVD:lle vuosien jälkeen ja rakastuin täysin. Löysin myös vanhan VHS-versioni, joka ihme ja kumma vielä toimii.

Katsoin Kaunottaren ja hirviön viikko sitten ja olin aivan onnessani. Suomenkieliset äänet tuovat ihan lapsuuden mieleen ja minun onkin vaikea sanoa, pidänkö enemmän englanninkielisestä vai suomenkielisestä versiosta. Suomenkielinen on hieman kökömpi, mutta se on kaiketi ymmärrettävää.
Lempihahmoni on ehdottomasti hirviö, on se vain niin suloinen omalla tavallaan. Gaston on myös varsin ihana hahmo, vaikkakain täysin luihu, tyhmä ja pinnallinen, mutta kuitenkin hahmona ihana. Ääninäyttelijät sopivat hahmolle todella hyvin.

Elokuvan musiikki on ihanaa, varsinkin tunnuslaulu Beauty and the beast. Se on yksinkertaisesti kaunis. Mutta myös elokuvan muu musiikki on mieltä lämmittävää, ovat taas oikeat miehet olleet asialla.
Omat lempikohtaukseni taitavat olla elokuvan kaikken vaaleanpunaisimmat, mutta olkoot. Pidän hirväesti siitä kohtauksesta, jossa hirviö syöttää lintuja (ja saa lopulta enemmänkin suosiota siivekkäiltä kuin on tarpeen) ja Belle miettii puun takana, kuinka hirviössä on jotain, mitä hän ei ensin huomannut. Myös kohtaus, jossa hirviö esttelee Bellelle kirjaston, on ihana. Muistan, että lapsena rakastuin täysin siihen kirjastoon, kattoon asti kohoaviin hyllyihin täynnä kirjoja ja niihin väreihin. Se on rakas kohtaus minulle.

Kaunotar ja hirviö ei ole se kaikista suurin suosikkini Disneyn elokuvista, muttei se kaukanakaan ole. Se on erittäin tärkeä osa Disney-kokoelmaani, joka pitää katsoa säännöllisesti. Kumpa löytäisin jostain vielä sen DVD-version omaan hyllyyn laitettavaksi.. :)

"Nyt menen ja kosaisen!"

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2007, 12:37:31 »
Minunkin mielestäni Kaunotar ja Hirviö on Disneyn paras piirretty. Pienenä koin vahvasti samaistuvani suklaasilmäiseen Belleen (enkä minä tähänkään päivään mennessä ole paljoakaan muuttunut). Bell on samanlainen lukutoukka kuin minäkin ja Hirviön lahjoittama kirjasto kaikessa komeudessaan on unelmien täyttymys.

Katsoin elokuvan vähän aikaa sitten ja on outoa katsella kuvia, joita viimeksi on tuijotellut ala-aste-ikäisenä. Surullisin kohtaus itselleni on ehkä se, kun Bell laulaa vapaudesta ja siitä, että on varma että tulee löytämään oman seikkailunsa. Lapsena uskoin niin lujasti, että minuakin odottaa tuolla jossain seikkailu, mutta eipä ainakaan vielä ole moista näkynyt.

Kaunottaressa ja hirviössä on jotain perinteistä, mutta myös jotain uutta. Olen aina elännyt hieman enemmän kuvitteellisten  asioiden kautta kuin oikeiden. Siksi taikalinna puhuvine huonekaluineen ja kiehtovine kiellettyine länsisiipineen (olihan se länsi?) viehättää minua edelleenkin hyvin paljon. Musiikki on kaunista, erityisesti tuo Beaty and the Beast.

Minulla eivät riitä sanat kuvailemaan niitä tuntemuksia ja ajatuksia, joita Kaunotar ja Hirviö minussa nostattaa, sanottakoon vain että piirretty on minulle edelleen hyvin rakas.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2007, 00:24:51 »
Tästä elokuvasta pitäville suosittelen muuten ehdottomasti Robin McKinleyn kirjaa Beauty: a retelling of the story of Beauty & Beast. Lukiessani sen ensimmäistä kertaa ihmettelin ensin, miten kirjoittaja oli kehdannut lainata niin paljon aineksia tarinaansa suoraan Disneyltä, mutta hyvin pian tajusin asian olevan toisin päin: Disneyn Beauty and the Beastin käsikirjoittaja on mitä ilmeisimmin tutustunut McKinleyn kirjaan hyvinkin tarkasti. Se näkyy selvästi hänen tuotoksessaan, joka tosin on vain kalpea, pinnallinen toisinto kirjan lumoavasta tarinasta (itseasiassa suosittelen kirjaa ihan riippumatta siitä, pidättekö Disneyn elokuvaversiosta vai ette).

Sainpa tässä käsiini tuon kyseisen kirjan, ja täytyy sanoa, että se oli lievä pettymys minulle. Ensinnäkin se olisi voinut olla paljon pidempi - aineksia ja potentiaalia olisi kyllä löytynyt. Minä jotenkin petyin ko. kirjaan, ehkä juuri lyhyyden takia. Beauty oli jotenkin liian "helppo" kirja. Erityisesti loppu oli minulle tietynlainen pettymys. Jos Kaunottaren ja Hirviön tarina kuitenkin kiinnostaa, kannattaa lukea se. Tietyssä määrin minäkin pidin kirjasta, vaikka pettymyksiäkin oli.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.