Pakko kertoa tämä jännä juttu... Nimittäin "Näin Minger löysi Fullmetal alchemistin".
Sehän alkoi oikeastaan animesta. Meidän ruokapöydälle oli jätetty paikalleni TV-lehti. Koska en sellaisia lehtiä lue ja halusin pöydän ääressä syödä, siirsin lehden. Se oli auki. Vilkaisin nopeasti auki olevaa sivua, enkä olisi jäänyt sen enempiä sitä ihastelemaan, ellei silmiini olisi sattuneet sanat "menetti kaksi raajaa". En tiedä miksi raajat minua niin kiinnostivat - luin kuitenkin seuraavalla viikolla alkavan animen esittelyn ja ajattelin, että tuohan voisi olla ihan mielenkiintoinen, täytyy muistaa katsoa. Minä en ole Japani-fani, en lue mangaa tai katso animea (Totoroa ja Henkien kätkemää lukuunottamatta), mutta juoni oli mielenkiintoinen. Siispä katsoin ensimmäisen jakson. Ihastuin. Katsoin toisen jakson. Rakastuin. Näin TV:ssä mainoksen: "Viikon vuokraleffan tarjoaa Fullmetal alchemist" (R-kioski). Ajattelin, että tuo on aivan pakko saada. Ostin sen. Menetin sieluni sarjalle. Olen ostanut itselleni jokaisen mangapokkarin ja lukenut useaan otteeseen, sarjaa katsoin loppuun asti ja katsoin elokuvankin (anime ei ole mielestäni niin kiva kuin manga, mutta pakkohan sitä oli katsoa). Nythän sarjaa on ilmestynyt suomeksi 18.
Paras pokkari on 11 tai 13.
Perustelut 11:
Edin ja van Hohenheimin tapaaminen oli erittäin jännittävä, odotin 10 jälkeen tätä tosin innolla. Veljesten isä jälleen maisemissa. Myös se, että Ed ja Pinako kaivoivat ihmissynteesin jäämät esiin ja selvisi, ettei kyseessä ole Trisha, oli niiiiiin jännää. Niin ikään Alin puolelta: se, että hänen sielunsa saattaisi hylkiä haarniskaa... Ihan kuin nyt alettaisiin päästä asiaan!
Perustelut 13:
Taas tulee tämä asettelu, että veljekset ovat erossa toisistaan. Taas kohdataan ihmissynteesi. Portilla Ed tapaa Alin kehon - ja sitä kuvaa voisin tuijottaa vaikka kuinka kauan. Langanlaiha Al. Myös tuo mystinen homunculusten isä, joka niin kovasti muistuttaa van Hohenheimia.
Yleisesti sarja on hieman paikallaanseisovaa sorttia. Tähän liittyy suuresti se, että mukana on koko ajan myös armeija, jossa onkin paljon kerrottavaa. Lempihahmojani ovat Roy ja Ed. Homunculukset ovat niinikään ihastuttavia hahmoja,
minua niin harmitti kun Lust kuoli. Samoin kylllä ensimmäisen Greedin kuolema harmitti.
Miksi te morkkaatte suomea? Tiedetään, suomennos ei välttämättä ole mikään lahjojen loisto, mutta kun meillä on näin upea äidinkieli, lukekaamme sillä kielellä. Englanti on hieno kieli myös ja itsekin sitä intohimolla opiskelen, mutta yleisesti maailmalla se alkaa olla turhan arvostettu. Englanniksi minä olen lukenut ainoastaan Hiromu Arakawan "oheiskirjan" Profiles, jonka ostin kirjamessuilta Fantasiapelit-kojusta. Suosittelen, mielnkiintoinen opus :D Muita oheisjuttuja (ei leluja, hölmöjä sellaiset) mitä minä haluaisin, on nämä varsinaisen sarjan ulkopuoliset tarinat, kuten The land of Sand ja The valley of white petals - en sitten tiedä, mistä noita saisi.
Animen musiikit ovat aivan lumoavaa. Kännykässäni oli nauhotettuna kaikki tunnarit, mutta uuden kännykän myötä ne sitten hävisivät. Onneksi ne saa aina netistä uudelleen :) Suosikkini lienee Melissa - eli siis ensimmäisen tuotantokauden tunnati "Kimi no te de kirisaite tooi hino kioku wo...". Myös nämä lopetuskappaleet - niissä tuntuu niin selvästi tuo yleinen surullinen teema, mikä mielestäni tekee koko sarjasta niin mahtavan, nimittäin tuo Edin syyllisyys ihmissynteesistä ja veljensä kehon menetyksestä. Saatan kuvitella sen ikuisen tuskan sielussa. Leffassakin oli samankaltainen ikihaikea tunnelma lähes alusta loppuun.
Netistä sarjaa voi lukea
www.onemanga.com englanniksi melko pitkälle, ilmeisesti ihan Japanin ilmestymistahtiin. tse en tuolla hirveästi käy, koska haluaisin lukea koko sarjan samalla kielellä, ja koska omalla koneella yhden sivun lataaminen kestää kohtuuttoman kauan... Ja seuraavan mangan odotuksessa on sitä jotain, jos nyt ei lasketa sitä pelkoa, että en huomaa sitä kaupoissa ja jään kokonaan ilman. Minusta FMA:ta kun ei löydy kaikista kuapoista niin kuin monia mangoja löytyy, omalta paikkakunnaltani löytyy hyvin harvoin. Onhan siinä mielessä tuo Onemanga lohtu, etten ainakaan jää tarinaa vaille, hätävarana voin sen lukea englanniksi.
Viimeisimmistä juonipaljastuksista:
Kaikki homunculukset on paljastettu. Etenkin Priden henkilöllisyys Selim Bradley yllätti, ja jään odottamaan jatkoa. Alin sielu alkaa ilmeisesti enemmän ja enemmän hylkiä haarniskaa, joten toivottavasti veljekset kiirehtivät sen suhteen (ei vain Alin vuoksi, vaan koska hänen kehonsa palauttaminen on sarjan henki ja sitä tässä odotetaan, mutta onneksi Arakawa ei tee siitä liian tylsää).
FMA: ainoa lukemani manga, rakkauteni.