Kirjoittaja Aihe: Siisteys ja siivoaminen  (Luettu 12689 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Malpropre

• Ankeuttaja
Vs: Siisteys ja siivoaminen
« Vastaus #50 : Heinäkuu 03, 2007, 17:45:51 »
Minua ei ole luotu siivoamista varten. Aina voin yrittää siivota, mutta se ei onnistu. Vaikka kuinka siivoaisin huoneeni täydellisen siistiksi ja päättäisin "ha, nyt tämä pysyy tälläisenä, enää en sotke"

Ja johan hetken kuluttua vallitsee se sama kaaos mikä siellä olikin. Kun lattialle jäävät cd-levyt, pian ne houkuttelevat mukaansa piirustuksia, kirjoja, vaatteita... Ja tadah, roskalaatikko on valmis.

Sinänsä, minua ei haittaa .niin. yhtään. vaikka huoneeni olisi kuin pommin jäljeltä. Ei mua vaivaa yhtään asua siellä. Mutta yleensä siivoan ihan vieraita varten, kun he eivät ihan kaaos-tyylistä pidä.

Onneksi tulee asusteltua yksin niin vanhemmat eivät enää niin paljon pääse valittamaan huoneen sotkuisuudesta. Kämppis tosin vähän rajoittaa tilannetta. Jos asuisin yksin ihan omassa kämpässä ilman ketään muuta, olisi aika varma että koko asunto olisi ihan kaaoksen vallassa.

Mutta yleisesti, aina kun siivoan, tavarani vain katoavat. Silloin kun kaikki koulujutut makaa jossain lattialla tai sängyn alla, löydän ne helposti. Heti kun siivoan, kaikki katoaa.

Eli siis, olen tullut tähän maailmaan tekemään apljon parempia ja mielenkiintoisempia asioita kuin siivoaminen. Onhan se joskus ihan nautittavaa, on se mukava järjestellä tavarat paikoilleen, tiskata ja pestä lattiat, mutta kun se ei auta minua pätkääkään ja ei ole minulle mikään elämän edellytys.

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #51 : Heinäkuu 03, 2007, 17:51:57 »
Minä henkilökohaisesti pidän siivoamisesta.
Siivotessa kaikki tavarat, esineet yms. ovat järjestyksessä ja löydät kaiken helpommin. Mutta ole edellisen kanssa samaa mieltä: kun siivoan ja yritän pitää kaiken, vaikka kuinka hyvin, järjestyksessä, niin loppujen lopuksi kaikki sotkeentuu jotenkin. Uskomatonta, eikö vaan? ;) Tosin se johtuu ehkä muista perheenjäsenistäni, jotka hoitavat minunkin huoneeni sotkemisen siinä, missä omansakin. Hauska. :D Minuakaan ei haittaa, vaikka huoneeni on sotkuinen. Tähän kuitenkn edellytyksenä, jos vain löydän tavarat, jolloin minä saan kaiken hyödyllisen. Mutta välillä joutuu kuuntelemaan valitusta huoneen siisteydestä, mutta ei se niin haittaa... kai. Eli minua ei yhtään haittaa, vaikka asuisin sotkussa.
~kirja
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2008, 18:54:31 kirjoittanut kirja »
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Marmakurma

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Heinäkuu 04, 2007, 19:27:31 »
Olen ehdottomasti hallitun kaaoksen luoja. Huoneeni on aina sotkuinen, mutta silti löydän sieltä tarvitsemani nopeasti. Siivosin juuri viime viikolla huoneeni ja nyt en löydä sieltä mitään - se jos mikä on ärsyttävää. Tiedän nähneeni tavaran jota etsin jossain ja osaan nimetä paikan missä se oli ennen siivousta, mutta en tiedä siivouksen jälkeen missä se on. Lisäksi huoneeni näyttää kohta samanlaiselta kaatopaikalta mitä se oli ennen siivousta. Siispä siivoukseni on ollut turhaa ja siksi en teekkään sitä turhan usein.

Kotona en siivoa ikinä (mitä nyt erehdyin viimeviikolla laittamaan huoneeni "järjestykseen" [ja hukkaamaan puolet tavaroista siinä samalla]). Äiti hoitaa siivoamisen ja minä ja isukki sotkemiset. Täytyy sanoa että olen päättänyt että tulevaisuudessa kun joskus on se oma talo ja mies, niin minähän en yksikseni siivoa. Se on jo päätetty.

En pidä siivouksesta yhtään - en ainakaan kotona. Tallilla ja navetassa siivoan kyllä ja mielestäni se on mukavaa ja kuuluu asiaan, mutta kotona siivoaminen ei kiinnosta. Sukulaiseni jaksavat sanoa että odottavat kauhulla kun muutan omaan kotiin ja tulevat käymään, koska tietävät että en tosiaan ole siisti ihminen.

Pienenpänä äiti koitti patistaa joka viikko mua siivoamaan huoneeni - eipä se auttanut. En siivonnut silti.

Nicky Noon

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Heinäkuu 04, 2007, 21:32:14 »
Mitä mieltä sinä olet siivoamisesta, onko se aivan turhaa, vai tuleeko se luonnostaan?
-Riippuu tietysti ihan ihmisestä. Minulla se tulee ihan luonnostaan, toisilla taas ei.

Minkälaisia siisteyskäsityksiä ihmisillä on, häiritseekö sekasotku, vai pidätkö enemmän hallitusta kaaoksesta?
-Jostakin se riippuu, en vain tarkalleen tiedä, mistä se oikein riippuu. Joskus omassa huoneessani pidän siitä että se on ns. hallitun kaaoksen valtaama, mutta 99% ajasta pidän sitä mahdollisimman siistinä. Sekasotku häiritsee joskus, ja silloin tällöin ihan vain pelkistä pakkomielteistä siivoan toistenkin huoneita, tai no siis järjestelen.

Jos olet siisti, mieti miten siivoat, käytätkö säännöllisesti aikaa siivoamiseen, vai tuleeko automaattisesti laitettua tavarat paikoilleen?
-Ei minun koskaan oikeastaan tarvitse kunnolla siivota. No hyvä on, kyllähän sitä pitää viikoittain mopata/imuroida, mutta kaikki muu tulee melko automaattisesti, ja huone on oikeastaan aina melko siisti.
Tavallaan en edes pidä siivoamisesta, mutta jotenkin järjestelyä seuraava tyytyväisyyden tunne saa minut joka päivä järjestelemään huonettani, -ei niinkään pakkomielteen omaisesti kuitenkaan, onneksi ^.^'
Yleensä oman huoneen järjestely tapahtuu illalla ennen vuoteeseen käymistä. En kykene kunnolla rauhoittumaan jos pöytä on kamalan sotkuinen tai muuta.

Kotona minä teen oma-aloitteisesti kaikki tiskit ja tuollaiset aika itsestäänselvyydet, ja jos äiti jotakin pyytää tekemään, niin pyrin aina toteuttamaan hänen toiveensa, sillä hän on suurimmaksi osaksi kuitenkin se, joka meillä eniten siivoaa.
Joskus taas ihan yleisen siisteyden kunniaksi (ja aika lailla myös omasta tympääntyneisyydestäni sotkua kohtaankin), minä tartun imuriin ja teen suursiivouksen olkkarissa tai jotakin muuta vastaavaa.

Kyllä minä olen sitä mieltä että useimmiten siistimpi on myös viihtyisämpi.

Poissa Tinde

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #54 : Heinäkuu 08, 2007, 01:16:39 »
Itse olen hyvin tarkka oman huoneeni järjestyksestä.Huomaanheti jos tavaroitani on pengottu, koska ne on niin tarkasti aseteltu.Tykkään itse järjestää huoneeni ja huoneeni siisteys on minulle todella tärkeää, koska haluan viihtyä omassa lukaalissani.E siedä jos huoneeseeni tuodaan ylimmääräistä kamaa, koska sillon järjestykseni menee aivan päälaelle.

Siivoan mielelläni oman huoneeni, koska sillon tunnen, että se on todella omani ja, että kaikki se, että olen itse siivonnut saan tuntea sen, että se on omaa kädenjälkeäni eikä kukaan muu ole päässyt valtakuntaani sorkkimaan.Se on vähän niin, kuin pakkomielle minulle, että huoneeni on siisti ja että minun täytyy saada itse siivota se.Tunnen jotenkin olevani itse vastuussa huoneestani.

Minä myös putsaan tavarani ylimmääräsisistä kamppeista jos vähänkin katson se ei-niin-tarpeelliseksi tavaraksi saatan lempata sen roskikseen, mutta hyvässä lykyssä voin löytää tavaroille uuden omistajan jos hyvin käy, mutta huoneessani en kestä minkäänlaista ylimmäärästä ja putsaan sen heti jos löytyy jotain.
"There's something beautiful inside you".

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #55 : Heinäkuu 08, 2007, 01:30:05 »
Siivoamiseen minulla on viha/rakkaus suhde.

Olen aika tarkka oman huoneeni järjestyksestä ja siistiydestä, mutta joskus se pääsee levähtämään oikein kunnolla. Lattialla on niin paljon vaatteita ja roinaa, että loppujen lopuksi siivoamiseen menee monta tuntia. Jos minua käsketään siivoamaan, en yleensä tee mitään. Ilman käskemistä siivoaminen on taas hauskaa.

Huoneeni ei ole kovin suuri, mutta minulla on oma vessa, joka pääsee aina jotenkin levähtämään. Meikit ja kaikki maailman shamppoot ja muut purkit ovat pitkin lattiaa ja peilikaappi sekasin. Pyrin aloittamaan siivoamisen aina vessasta, koska se on se ikävin osa.

Kun huone on sitten erittäin siisti, pidän siitä huolta. Jos jokin pienikin asia on vähän vinossa, pakko mennä siirtämään sitä. Siistissä huoneessa saan sitä paitsi paremmin unta, enkä stressaa sotkusta. Osaksi tämän takia pyrin pitämään huoneeni siistinä, sillä kärsin pahoista nukahtamisongelmista. :>

Muuten kotona autan silloin tällöin kotitöissä. Astianpesukoneen tyhjennän silloin tällöin, täyttämistä taas välttelen, koska ällöttää ne lika astiat. Saatan myös imuroida vähän olohuonetta, koska koirastamme lähtee karvaa ja se ärsyttää. Siskojeni huoneita siivoan myös välillä, koska toisten ihmisten huoneen siivoaminen on paljon hauskempaa.

Viihdyn paljon paremmin siisteissä tiloissa, joten pyrin siivoamaan usein.

"There's no need to call me sir, Professor"

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Heinäkuu 10, 2007, 23:55:30 »
Pidän siitä, että tavarat ovat paikoillaan ja on siistiä. Valitettavasti en vaan lähes koskaan pysty pitämään omaa huonettani kokonaan siistinä. Ainoa siisti kohta huoneestani on dvd-hyllyni, se on aina järjestyksessä. ;) En pidä siivoamisesta, mutta joskus tulee "innostus" jolloin siivoan koko huoneeni laatikkoja myöten puhtaaksi. Harmi vain, näitä siivousintoja ei tule kovin usein.. Kirjoituspöytäni on yleensä sotkuisin, siinä on kaikenmaailman meikkejä ja muita purkkeja. Ne vaan aina jotenkin jää siihen. Sitten vaan työnnän niitä sivummalle, että pystyn olla koneella. :D Tuntuu vaan, että kun on "hallittu" kaaos, niin löytää kaiken paremmin. Muistaa minne on jättänyt mitäkin. Jos siivoan kaiken kuntoon täällä, en löydä mitään. Olen huomannut sen. Kun siivoan kirjoituspöytäni laatikoita, saan sinne tilaa ja laitan tavaroita sinne. Sitten en enää muista mitä laitoin mihinkin laatikkoon.
Tällä hetkellä huoneeni on yllättävän siisti, ollut jo jonkun aikaa. Nyt jos vaan onnistuisin pitämään tämän vielä siistinä kauemmin.
Autan kotitöissä jonkun verran. Astianpesukonetta joudun tyhjentämään veljeni kanssa aina kun siellä on puhtaat astiat. Imuroin ja siivoan myös jos äiti pyytää. Omaa huonetta imuroin noin kerran viikossa.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #57 : Heinäkuu 12, 2007, 23:13:59 »
Siivoaminen on todella ärsyttävää, varsinkin jos yrittää kuurata pitkän aikaa yhtä ja samaa likatahraa. Kuitenkin ei se pölykerrostumakaan mikään kamalan mukava ole ja voi aiheuttaa astmaa.

Siivous sujuu nopeasti, jos laittaa jotain hyvää taustamusaa. Kerran huomasin käyttäväni pesumoppia mikrofonina :)

Pidän etenkin "työpöydälläni" tavarat hyvässä järjestyksessä ja saan kohtauksen jos huomaan jonkun laittaneen niitä eri paikkaan.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #58 : Joulukuu 16, 2007, 00:52:54 »
Voih, näkisittepä siskon talon, jossa olen tällä hetkellä. Ihastuttava suurehko yksiö, rakennettu ´04. Lattialla mustia juovia hiusväristä ja ruskeaa, kuivunutta koiran pissaa, sängyn alle en ole edes uskaltanut kurkata. Vessassa Mount Everestin kokoinen kasa pyykkiä, ja Kilimanjaron kokoinen kasa roskia. Ja parvekkeella on n.10 pussillista roskia. Mutta joku päivä yllätän siskoni, tulen tänne ja siivoan tämän ihan tiptop kuntoon, lenkitän koiran ja mahdollisesti siivoan hiirten häkit. Kaikki vain siksi, jotta lähtisi kanssani KV:n yömyyntiin (:

Oma huoneeni on yleensä mielestäni mukava paikka, mutta äiti valittaa koko ajan. Lattialla on kaikki koulukirjat ja -laukku, kirjoitusvehkeitä ja keskeneräinen tarina, likaisia ja puhtaita vaatteita, roskia siellä täällä... Siinä lattian keskellä on sellainen tyhjä kolo, jossa istun/makaan kirjoittaessani tarinaa (kertoo Eldor- nimisestä pojasta ja tulisieluista fexorista - saa nähdä, jos joskus ilmestyy tänne). Joskus harvoin imuroin. Ennen joulua yritän kuitenkin saada siivottua, koska jouluna pitää olla aina kaikki ihan siistiä.
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #59 : Joulukuu 16, 2007, 15:22:10 »
Siivoaminen on erittäin tylsää. Yyh:D

Joskus vanhempani saattavat vihjata hieman, että voisinko minä katsoa niitä vaatteita lattialta, ja useimmiten katsonkin. Mutta sitten taas seuraavana päivänä, kun katson kouluvaatteita, niin jotenkin tulee heiteltyä niitä vaatteita lattialle kiireessä ^^ Siivoaminen ei siis ole vahvimpia 'lajejani' XD

Joskus otan itseäni niskasta kiinni, ja  menen siivoamaan eteisen, ja vessan. Vessaa en kylläkään siivoa enää ikinä, sillä viime kerta ole kauhea koettelemus. Miten voi tulle niin paljon pölyä sinne Ô_o  Olohuoneessakin imuroin, mutten ikinä siivoa pikkusisarusteni huonetta. Saavat itseä katsoa jälkensä ;)

Lattioita pesen mielelläni. Se on sentään hauskaa. Mutta joulusiivous on tuloillaan, mutta ei auta. Oikeastaan olen siivonnut jo meidän huoneemme, mutta en jaksa kuunnella, kuinka pikkusiskoni ruikuttaa minua auttamaan [kun hän pyytää auttamaan, se tarkoittaa, että pitää tehdä hänen puolestaan :P]. Siivoaminen on toisinaan ihan mukavaa, joskus taas ei...

Minua ei haittaa erikoisesti, jos vähän on vaatteita lattialla, ja jos on kirjoja ja lehtiä sekaisin. En ole siisti ihminen, mutten kauhea sottapyttykään. Ja vaikka en tykkään siivoamisesta, minulla on himo aakkostaa kirjat, lehdet ja dvd:t. Aakkostuksen jälkeen, jos joku ottaa jonkun hyllystä, täytyy se pistää aakkosjärjestyksen mukaan sinne. En siedä sitä, jos Harry Potter 1 on [aakkostus ei koske TSH:ta, ja Harry Pottereita, vaan ne menevät ilmestymisjärjestyksessä.]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2007, 15:25:47 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Flower

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Joulukuu 16, 2007, 19:07:22 »
Mun huoneeni on mitä hirvein näky :D Itseasiassa en aina edes itse kehtaa mennä sinne, pujahdan iltaisin huoneeseen silmät kiinni ja sammutan valot ennen kuin nään sitä sotkun määrää joka pieneen huoneeseen mahtuu. Tänään sain siivottua, tosin sekin oli aika piilosiivousta kun möttäsin kaikki vaatteet kaappiin niitä sen enempää lajittelematta. En vaan jaksanut.

Lyhyesti sanottuna en voi sietää sotkua mutta en taas voi sille mitään että olen laiska enkä jaksa siivota. :D

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #61 : Joulukuu 19, 2007, 15:34:12 »
No, itselläni on vähän kummallinen suhde siivoamiseen ja siisteyteen. Toisaalta liika epäjärjestys ärsyttää, joskus tunnen jotain selittämätöntä, järjetöntä ahdistusta, jos joku esim. heittelee karkkipapereita lattialle, koskettelee limaisilla käsillä ympäristöään tai ihan vain jättää tavaroita paikoille, joille ne eivät kuulu. En tiedä itsekään mistä se johtuu, mutta ehkä tällaiset asiat eivät ole ymmärrettävissä järjen avulla. Pienenä tällaista ongelmaa ei alkuunkaan ollut.

No, entä oma huoneeni sitten? Ei se yleensä ole kovin kehuttavassa kunnossa, pakko myöntää. En koskaan esimerkiksi jätä vaatteita lojumaan lattialle, yleensä tavarat ovat huoneessani omalla paikallaan, mutta muuten siisteys on vähän huonoissa kantimissa. Pölyä on kaikkialla, koska olen yksinkertaisesti maailman laiskin ihminen. Sotkuisuus ahdistaa joskus, mutta suljen siltä silmäni ja lykkään siivoamista. Se vain on niin tylsää! Eikä koskaan tunnu olevan aikaa, vaikka eihän minulla mitään kiireitä yleensä pahemmin ole. Voisi jopa sanoa, että vihaan siivoamista, se tuntuu jotenkin ajan hukalta. Niinpä siivoan melko harvoin.

En siis erityisemmin sotke paikkoja, mutta toisaalta en siivoakaan.

Pitäisikin taas kohta siivota. Perkele, ei jaksaisi, mutta kai on pakko.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #62 : Joulukuu 19, 2007, 16:20:36 »
Minulla on vähän samankaltainen meininki kuin Kuupposen päivällä. En aiheuta valtavaa siivoa kerrasta juuri koskaan, mutta siivoan niin harvoin, että ainakin pöytäni kävisi jo tällä hetkellä ydinjätteen loppusijoittamiseen. Ei se kuona ikinä enää löytyisi sieltä. Hassuinta tässä on, että pöydälläni ei loppujen lopuksi ole juuri muuta kuin paperia, kyniä ja läppäri releineen. Kirjoja, vihkoja, irtoliuskoja, kirjekuoria... Jos jokin pöydälläni sijaitseva paperi ei ole painotuote tai tuloste, se on täynnä käsintehtyä kirjoitusta. Jos paperi sijaitsee vihkossa siitä irroittamattomana, siinä on yleensä runo tai useampi, tai pätkä jotakin hahmotelmaa tai kappale laajempaa tekstiä. Tämä johtuu siitä, että en oikein tykkää tekstien, etenkään runojen, ideoimisesta näytöllä. Kaavailen ja ideoin ja haen muotoja ensimmäisellä painamattomalla paperilla, jonka käsiini saan (tästä syystä mm. kirjekuoret - kutsuntakuorenikin on täynnä tuherrusta nykyään, kun se kävi tarpeettomaksi), ja lyön koneelle vasta vähintään lähestulkoon valmiin tuotoksen. Että jee.

Lattiat ovat suhteellisen kliinit. Reppu lojuu jossakin nurkassa aina, mutta se onkin sieltä päivät poissa, ja sängyn alla on pari rinkkaa ja eskadroona tyhjiä pulloja. Työhousut roikkuu tuolin selkänojalta ja putoilee säännöstäänkin aika ajoin, joskus jotkut ratkenneet hanskat jää pyörimään, mutta ei ne yleensä paria päivää kauempaa viihdy. Vahvareitten lähellä on luonnollisestikin pienoiset johto- ja lineriviidakot, mutta yritän parhaani mukaan pitää johdot niputettuina niin, että vain välttämätön mitta kamoihin ulottumiseksi on vapaana. Äeti aina ihmettelee, minne katoilee ne pienet muovipäällysteiset jekkulanganpätkät (onko niille muuten nimeä?) millä pakastepusseja suljetaan - suurin osa niistä on minun piuhakiepeissä. Tai siis ei minun, vaan vahvareitteni. En edes halua kuvitella, millaiset johto- ja letkuviidakot ympärilläni kasvavat 70 vuoden päästä, jolloin suurin osa niistä on oikeasti minun piuhoja... Olisi tosi tylsää sitten dementiaosastolla kytkeä vahingossa itseensä 12 V:n jännite virranjakajan hydrasta. Muistuttakaa minua, että kun terveyteni romahtaa, siirryn akustiseen musiikkiin.

Kirjahyllyihin olen ihan tyytyväinen myös. Yhden hyllyn laidalla on epäkiitollinen tehtävä toimia taskuissani kantamieni kamojen vaihtoterminaalina - joskus tarvitsee jotakin, mutta joskus toiste jotakin toista, eikä ensimmäistä ensinkään. Erään toisen hyllyn epäkiitollinen tehtävä on toimia dumppipaikkana papereille, jotka jostakin syystä säilytän, mutta haluan pois pöydältä (jotta sinne mahtuisi uusia papereita). Se on aika kaoottinen se hylly. Muuten ne on ihan okei. Yöpöytäähän minulla ei ole, tai sen virkaa oikeastaan toimittaa sänkyäni karvan matalampi bassovahvistin. Arvatkaapa vaan, onko senkin päällä joka hetki pieni kirjapino. Kitaravahvarini on pienempi, ja sen päällä säilytän sitten epämääräisen pinon, jossa on kytkemättömät pedalit, slidet, plektrat ja muut kamat. Ja tietty niitä johtokieppejä. Kullekin instrumentille onkin sitten ihan oma, selvästi osoitettu paikkansa. Voisi sanoa, että ainoa, jota säännöllinen ja ylläpidetty järjestys huoneessani koskee, on kaikki musiikkiin liittyvä. Soittimille on jokaiselle oma soppensa, ja levyt ovat omissa hyllyissään (toiseksi ylin vinyyleille, ylin ceedeille) aakkosjärjestyksessä, ja esittäjittäin julkaisujärjestyksessä (poikkeuksena se, että kokoelmat ovat julkaisuajasta huolimatta varsinaisten levyjen jälkeen keskenään julkaisujärjestyksessä). Kasetit ovat vain parissa siistissä pinossa cd-hyllyn reunassa, ne kun ovat kaikki minun tai isäni itse nauhoittamia ja useimmilla on yksi LP per puoli, niille ei ole järkevää aakkostusperustetta.

Levyjen aakkosjärjestys vain hämää joitakuita. Taannoinen tytsini tahtoi kuulla JJ Calen ja Claptonin hiljattaisen yhteislevyn ja alkoi etsiä Claptonin kohdalta. Sen pikkuveli nauroi itsensä kuoliaaksi, kun totesin sinnepäin katsomatta, että "ei kun alempana. CA tulee ennen CL:ää. Se on Cale, JJ & Clapton, Eric, ei Clapton, Eric & Cale, JJ". Minusta asia on kuitenkin itsestään selvä. CA tulee ennen CL:ää, pikkulapsikin sen tietää.

Äeti se joskus ihmettelee, miten oikein pystyn oleilemaan huoneessani, mutta enpä minä siellä juuri ympärilleni katsele. Kouluhommia teen, nukun, soitan, kuuntelen levyjä ja läppäreilen. Helppo nakki.

Mutta joulun kunniaksi olen kuitenkin päättänyt perjantaina, viimeisten tenttien mentyä ohi, siivota myös pöytäni ja ehkä jopa sen paperimyrskyhyllyn. Siivoaminen on ihan mukavaa, kun pistää hyvää jytää soimaan ja touhuaa vain. Itse asiassa siivoaminen tai ratkenneiden kuteiden (tai useimmiten vain taskupohjien) kokoon ompelu on paras tapa kuunnella kirjastosta lainattuja levysatseja ihan ajatuksella. Kate Bushinkin musiikki taisi avautua minulle juuri kuteita paikkaillessa vuosia sitten. Siivoaminenkin on tylsää vain, jos keskittyy siihen. Kun keskittyy kuuntelemaan ja siivoilee siinä samalla, homma käy hujauksessa. Parempaa kuin mummojen potkiminen!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2007, 16:24:41 kirjoittanut Lemmonleikko »
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #63 : Lokakuu 29, 2009, 17:25:36 »
Itse en ole mikään siivousintoilija, mutta pidän kuitenkin siitä, että tavarat ovat  järjestyksessä omilla paikoillaan. Huoneeni on päältäpäin katsottuna siisti, vaikka laatikosto on sekamellan vallassa ja pölypeikot ovat asettuneet asumaan sänkyni alle. Muun huushollin tilanne vaihtelee aika lailla kausittain: joskus on kauhean sotkuista, ja joskus taas erittäin siistiä.

Siivoaminen ei siis kuuluu lemppariharrastuksiini. Joulusiivousta kuitenkin rakastan, se kun tehdään vain kerran vuodessa ja siitä saa hyvän ja raikkaan aloituksen joulun vietolle.

Pidän huoneeni siistinä, eikä minun tarvitse tehdä muuta kuin imuroida aina silloin tällöin. Tavarat tulee laitettua paikalleen, niin se on helpompaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2011, 19:14:26 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
« Vastaus #64 : Marraskuu 30, 2010, 22:28:00 »
Tuli nyt taas saatua uusi vakuutus, miksi inhoan siivoamista. Älysin jakson vaihtuvan pian ja uusien kirjojen hankinnan olevan paikallaan. Mutta kas kummaa, jokin aika sitten tehdyn remontin vuoksi tehty suursiivous on katouttanut armaan lukiokirjalistani johonkin syövereihin, niin etten löydä sitä enää. Siivoaminen siirtää tavaroita aina pois paikaltaan, täysin muualle kuin minne olen sen omaksunut. Sitten tavaraa tarvittaessa joutuu penkomaan huoneen ylösalaisin että löytäisi sen - nyt en vain ole löytänyt sitä listaa... Hallittu kaaos toimii vain jos kukaan ei pakota sörkkimään sitä!

Tämä huoneeni on jäänyt tälläiseksi millainen se on - minä tykkään tästä tälläisenaan. En minä pidä liian siisteistä huoneista, pieni hallittu kaaos pitää aina olla. Ja ainahan sellainen kaaos minun huoneessani on valloillaan. Mutta oikeastaan tämä ei ole kauhean sotkuinen - tämä on vain epäjärjestyksessä (ainakin päällisin puolin, laatikot ja kaapit ovat sitten asia erikseen, niissä vallitsee kaaos). Monella kaverillani on vielä pahempi huone, joten minua on aina ärsyttänyt äitini valitus huoneeni siisteydestä. Toki pölyjen pyyhkiminen on vaikeaa työpöydältäni kiitos hujanhajan olevien tavaroideni, mutta lattian saa imuroitua suhteellisen helposti - ensin täytyy vain aina lattialle laitetut tavarat jonnekin ylös turvaan imuroinnin ajaksi.

Jostain syystä juuri tavaroiden katoaminen siivouksen vuoksi on nostanut minussa vaistomaisen laiskuuden siivouksen suhteen. Joskus saan toki sellaisia purkauksia, joiden aikana järjestän työpöytäni ja pyyhin pölyt joka hemmetin nurkasta. Imuroinnin tekemistä itse olen harkinnut, mutten ole vain sitä saanut aloitettua kokonaan vielä. Siivoaminen ei ole turhaa mielestäni, itse olen vain laiska sen suhteen. Ihanuuden tähän tuo vielä se, että äitini siivoaa joka viikko talomme aiheuttaen tietynlaisen negatiivisen ilmapiirin kotiin siivouksen ajaksi. Se on osasyy miksi aina perjantaisin minulle iskee angstaus... Ehkäpä siis sen vuoksi en itse piittaa paljoakaan siivoamisesta. Siisteydestä pidän, mutta se ei saa mennä liiallisuuksiin kuten äidilläni se tuntuu joskus menevän.

Mutta kyllä minä perussiisteydestä huolehdin, en vain voi sietää suursiivouksia. Ne jos mitkä katouttavat tavaroita ja sekoittavat yleistä järjestystä huoneessani.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa worldsayshello

• Snivellus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SnidgetDream29844
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #65 : Joulukuu 04, 2010, 22:55:42 »
Siivoaminen. Hui. Sanakin nostaa niskakarvani pystyyn. En todellakaan ole mikään siivousintoilija. Useimmiten huoneessani lojuu jos jossakin paikassa vaatekasoja. Yleensä "paras" paikka niille on ollut sähköpianoni päällä, enkä ymmärrä miten se on vielä pystyssä niiden kauheiden koettelemusten jälkeen.  Myös pöydälläni lojuu usein koulukirjapinoja - joita en siivoa ikinä, paitsi ehkä kesälomaksi - joista harva se päivä löydän koulukirjani ja useimmiten vihotkin ovat menneet jotenkuten sekaisin.
Mutta sitten itse siivoamiseen; perheeni, minä mukaan lukien, siivoaa noin kerran viikossa jolloin pyyhitään pölyt, imuroidaan, pestään lattiat ja vessat. Usein isi pesee myös suihkuhuoneen ja saunan.. Minun osuuteeni kuuluu yleensä toisen vessan siivoaminen, lukuunottaen lavuaari ja pöytä. Ja tottakai siivoan (jos sitä siivoukseksi voi kutsua) oman huoneeni. Imuroin, pyyhin pölyt ja (yritän parhaani mukaan) järjestellä pöytää ja vaatekaappia, joka usein tuntuu yhtä turhalta kuin lumenluonti lumisateessa. Toisaalta kuitenkin, itselleni tulee aina jotenkin parempi fiilis kun olen saanut siivottua ja huoneeni on taas siisti (pari minuuttia).
"Honestly, woman, you call yourself our mother." -George Weasley

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #66 : Joulukuu 04, 2010, 23:21:24 »
Kummallista. Muistan, kuinka pienempänä suorastaan rakastin siivoamista o.O
Olenko nykyään laiska, vai mikä mättää? Nytkin pitäisi huone siivota, äidin mukaan "tulevien synttäreiden kunniaksi" o.O siinä vasta synttäri lahja minulle -.-'
En kuitenkaan ole mikään kaikkein sotkuisin ihminen. Kauhea sekasorto alkaa joskus ahdistamaan, ja kauhea pöly ei muutenkaan ole kovin hyväksi minulle. Tosi huono juttu, etten enää juuri siivoile. Nimittäin koiran tulessa taloon ja muutettua huoneeseeni asumaan, on huone täynnä karvoja! Niitä on kirjahyllyssä, sängyssä, lattialla, kaapeissa... aluksi silmät vuosivat järkyttävästi, mutta nykyään olen jo siedättynyt :)

Ja toisinaan sitä pitää siivota muutakin kämppää, mikä on vielä inhottavampaa >.< vessan ja keittiön siivoaminen on kaikken inhottavinta!

Huoneessani lojuu joka paikassa kirjoja, siellä täällä vaatemyttyjä, kyniä, koulukirjoja sun muuta roinaa karvojen seassa :c loppujen lopuksi pyrin siihen, että matto näkyy ja pöydelle mahtuu kamaa. Se on ihan hyvä. Jos vain niistä karvoista pääsisi eroon, mutta minkäs teet.
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa Ariel

• Huispaajan ensilento
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Joulukuu 11, 2010, 18:35:40 »
mä saan joskus ihan käsittämättömiä siivouskohtauksia :--D ja joskus taas päätän että nyt mä siivoon oikein kunnolla, vedän vaatekaapin sisällön lattialle ja tajuan etten jaksakkaan siivota ja sitte vaatteet ja kaikki muu roina sotkeentuu lattialle.

no mut yleisesti mun huoe on aina sekasin, se on siisti ehkä kerran kuussa. tai no, siivoon joka perjantai mutta viimeistään sunnuntaiaamuna täällä on tapahtunu jonkin sortin räjähdys. juuuuuuuuuuu
all I want to do is wear glitter and dance in my underwear

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #68 : Joulukuu 12, 2010, 00:22:16 »
(= Pahimpina päivinä alan siivoamaan jopa kavereiden huoneita, ja siitäki saa kuulla läppää xD

Voih, liianki tuttua... :'D Siivoan mieluusti huoneeni itse kiitos. Mutta itse aiheeseen. Ite oon hyvinki laiska siivoaja, tykkään kyllä olla puhtaassa huoneessa mutta silti laiskottaa siivota! Sillon kun olen saanut huoneeni hyvään kuntoon, en jaksa parin päivän päästä välittää jos pari vaatetta/kirjaa tms lojuu lattialla, pari tavaraahan siellä vasta on! Mutta sitte sitä tavaraa kertyyki ihan järetön määrä, ja koska on iha tajuttoman vaikiaa siirtää tavaroita että voi imuroida on mulla tietysti iljettävän pölyinen huone. Tänään sain siivottua tätä huonetta todella tooodella paljon, siinä meni monta tuntia muttei tämä vieläkään ole täysin siisti. Pöydällä on yhä ylimääräistä tavaraa ja hyllyt pitäs tyhjentää, heittää turhat kamat pois ja pyyhkiä pölyt.

Ja minulla kun ei satu olemaan vaatekaappi vaan vaatehuone, on siivottavaa vielä enemmän. Kasaan aina turhaa kamaa vaatehuoneen lattialle ja lopputulos on se että pitää kuikkia hyllyiltä vaatteet ettei tarvi astua tavaroiden päälle, minun vaatehuoneessa ei ole tilaa kävellä! Paitsi on siellä nyt tällä hetkellä kun siivosin sen. Sekin vielä että siellä on myös monia vanhoja lautapelejä, vierasvaralle peittoja ja tyynyjä sekä taitettava vieraspatja.. Eikä tuo huone ole kuin pieni koppero. Tuo patja vie jonkun verran tilaa tuolta lattialta.
     Ja sitten on salikengät ja ah armas sählymaila<3 Ja kaikkea muuta mukavaa roinaa. Joskus tykkään siivota koska on mukava ajatella mikä sitten on lopputulos, ihan putipuhdas huone! Kaikista hienointa on kun on samana päivänä vaihdetut lakanat, pussilakana ja tyynyliinat. Niin puhtaan tuoksuista ja tuntoista! Eli laiska olen siivoamaan mutta kyllä se joskus ihan hauskaakin on. En tosin jaksa aloittaa jos taustalla ei soi musiikkia.
Cadillac.

Poissa Nenyan

• kedavrankäyttäjä korkokengissä
  • Vuotislainen
  • kuolonsyöjätär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #69 : Helmikuu 11, 2011, 17:58:31 »
Hallitsematon kaaos on se minun juttuni. Äitini tosin pitää (nykyään) huolta siitä, että kerran viikossa teen huoneestani hänen mukaansa asumiskelpoisen paikan ja imuroin sen. Äitini ei pidä siivoamisesta, mutta joku pakkomielle siististä talosta hänellä on.. Olen sellainen iltaihminen, joten jos minun joskus tekee mieli siivota, niin joskus yhdentoista aikaan illalla, mutta jos silloin alan siivota, niin eiköhän äitini tule huutamaan, että pitäisi nukkua, kun pitäisi kouluun seuraavana päivänä herätä.

Imurointi on yksi asia, jota minä en vain osaa. Kaikki nauroivat, kun kerroin, etten osaa imuroida, mutta se on oikeasti vaikeaa.. Äitikin vain nauroi vieressä, kun imuroin ja sanoi, että voisi laittaa tästä videon youtubeen. xD Ensin imuri tarttui mattoon, enkä saanut sitä matosta irti ja sitten imuri imaisi puolet päiväpeitostani sisäänsä. Huoneeni on todella pieni, joten kaikki luulevat sen siivoamisen olevan helppoa, mutta totuus on toinen! Huoneessani on kaikkia ihme koloja, jonne imuri ei mahdu ja pitää vaihtaa suutinta (vaimikäsenytolikaan). Käteni on liian lyhyt seisomaan ja siivoamaan niistä koloista, joten loppujen lopuksi makaan aina lattialla imuri kädessäni. En vain ymmärrä, että miten voi luonnostaan osata imuroida.. D:
I´m touching hands with someone seriously beautiful
I feel it burning andI know I´m standing far too close
I´m telling lies and if it shows I see that he don´t care
I know he wants to take me home and get on out of here

Poissa gamma

• kosminen ihme
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • A Elbereth palan-díriel
« Vastaus #70 : Elokuu 10, 2011, 01:17:13 »
Minä ehkä lukeudun niihin, joiden kämppä on hallittua kaaosta - ainakin valtaosin. Työpöytäni muistuttaa tietyssä määrin Lemmonleikon papereiden peittämää työpöytää sillä erotuksella, että tässä on kasa laskimia ja yksi kynttilä tunnelmavalaistusta varten; ja opiskelupaperit on sitten vähän siellä sun täällä. Yritän kyllä pitää ne mapissa, mutta eihän se koskaan onnistu. :D Käytössä olevat vaatteet ovat tyylikkäästi sekaisessa läjässä, mutta vaatekaapin yritän pitää edes jonkinlaisessa ojennuksessa. Tosin en koskaan tiedä, montako T-paitaa minulla lopultakin on, mutta oletettavasti niitä on niin kauan riittävästi, kunnes pesusta ei ehdi tulla puhdasta tilalle. Ja kirjahyllyt sitten... Minulla on ollut tapana lajitella ne löyhästi aiheen ja käyttöasteen mukaan niin, että ne mitä käytän ovat helposti saatavilla. Harvemmin käytettävät voivatkin sitten olla jo vartin kaivamisen takana, mutta ei se haittaa, kun kumminkin tiedän, missä opus on.

Mutta tuota hallittua kaaosta yrittää puoliväkisin kääntää hallitsemattomaksi kaaokseksi ainakin oma melkein pohjaton laiskuuteni ja kerran vuodessa kylään tuleva äiti, joka laittaa kaiken sekaisin jopa silloin kun yrittää siivota. Sitten löydän joskus yli vuoden päästä kaapista jotain pesuainepullossa olevaa tököttiä, joka ei näytä pesuainetta koskaan nähneenkään eikä kukaan tiedä mitä se on. Jotkut yllätykset sentään löytyvät nopeammin: ketsupilla päällystettyä ketsuppipulloa ei voi olla löytämättä, kun yrittää maustaa sillä makaroonimössönsä; ja jotkin yllätykset eivät löydy koskaan, vaan ne vain häviävät jonnekin. Oma laiskuuteni sitten saa minut lykkäämään siivouksen aloittamista ties miten pitkälle. "Vielä tähän pöydälle papereita sopii" ja pino kasvaa kahteenkymmeneen senttiin molemmin puolin laskettua 7mm:n ruutupaperia.

Kun sitten tuo hallitsematon kaaos saa yliotteen hallitusta kaaoksesta, yritän siivota ainakin paperit pois - lattiaa tulee harvemmin siivottua, tai jos tuleekin, se on vain hiekkojen ja pölyjen lakaisu pois. Ikävänä puolena on vain se, että liian usein se parikymmensenttinen paperipino siirtyy toiseen paikkaan sellaisenaan ja sitten saan etsiä sieltä niin tärkeät paperit kuin kaikki muistiinpanoni ja sitä ennen etsiä puoli tuntia, mihin sen koko nipun nyt laitoinkaan. xD Vasta ehkä vuoden päästä paperien täyttämisestä käyn nivaskan läpi arkki arkilta ja silloin ainakin 90 % siitä menee roskiin, mutta niin kai sen pitää ollakin.

Ja jos jo pelkkä papereiden järjestely tuottaa tuollaisen vaivan, niin entäs sitten vessa tai keittiö? No keittiö nyt ehkä jotenkin pysyy kasassa, vaikka toivomisen varaa siinäkin on ja rutkasti. Vessa kyllä tahtoo sitäkin pahemmin räjähtää käsiin. -.- Pitäisi saada otettua itseään niskasta kiinni ja puhdistaa se aina aika ajoin. Noh nyt olisi samassa kämpässä vaimokin, niin saas nähdä, miten hallittu ja hallitsematon kaaos nyt käyttäytyy. Ehkä luutuun tarttuminen on jonkin verran helpompaa, kun ei siivoa pelkästään itselle. :D
Usko niitä, jotka etsivät totuutta, epäile niitä, jotka sanovat löytäneensä sen. -André Gide

Moni nolla luulee olevansa se ellipsi jota maa kiertää. -Stanislaw Jerzy Lec

Poissa Kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #71 : Syyskuu 15, 2011, 19:08:05 »
mie olin joskus 9-8v. hirvee sottapytty ja huone oli kaaos enkä halunnu siivota mutta nytten olen 12v. ja olen muuttunut siistiksi 3-4 vuodessa ja jos nytten mun huone on sotkune ni yleensä se pitää siivota heti paitsi jos ei jaksa. Siivoomiseen mulla menee yleensä joku 30min ja sit taas kaikki on siistii. Yleensä mä imuroin tai ihan vaan laitan tavarat paikoilleen. :--D
[joskus voi kummiskin sotkunen viedä voiton ja huone voi olla pari päivää sotkussa]
I can always make you smile.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #72 : Syyskuu 17, 2011, 13:26:17 »
En ole ikinä ollut siisteysintoilija. Viime keväänä kirjoitusten loputtua hävisi loputkin siivousinnostuksen rippeet, kun aloitin työt eräässä siivousfirmassa. Kun siivoaa puoli vuotta toisten jälkiä kahdeksan tuntia päivässä, ei erityisemmin innosta kaivaa imuria kaapistaan enää kotona. Huoneeni on aina ollut kuin pommin jäljiltä, mutta viime keväänä se suorastaan räjähti kaatopaikaksi.

Olen allerginen pölylle, joten minun on pakko imuroida ja pyyhkiä pölyt vähintään kerran kahdessa viikossa tai en meinaa saada henkeä. Kaikki muu siivoaminen sitten jääkin. Suurin ongelmani on se, että minulla on liikaa tavaraa ja liian vähän säilytystilaa. Jos kaappini eivät ole täsmällisessä järjestyksessä, sinne ei mahdu kaikki, mitä sinne pitäisi mahtua. Ja koska en ole erityisen järjestelmällinen, yleensä kaikki vaatteeni eivät mahdu vaatekaappiin eivätkä kirjat hyllyyn. (Minulla ei edes ole paljoa vaatteita, ongelma on vain siinä, että vaatekaappini on minimalistinen. Kolme pientä hyllyä ja laatikko alusvaatteille ja sukille.) Levyt ovat ainoa asia, jotka ovat aina paikoillaan hyllyssä. Yleensä lattiat lainehtivat juuri pyykistä tulleita vaatteita, joita en jaksa asetella takaisin kaappiin. Pöytäni on täynnä kaikenlaisia epämääräisiä paperipinoja, joita en jaksa käydä läpi ja arkistoida. Yöpöydälläni on hädin tuskin pystyssäpysyvä pino kirjoja, joita en ole ehtinyt lukea. Nurkassa nököttää reenikassi, työkassi ja se käsilaukku, jota yleensä käytän. Jossain missä sattuu milloinkin tilaa olemaan, on läjä avaamatonta postia ( en ole montaa kertaa maksanut puhelinlaskuani ajoissa siitä syystä, että harvemmin uskallan edes avata sitä kuorta. Avaamatta jäävät myös tiliotteet ja kaikenlaiset mainoskuoret.) Olen myös laiska palauttamaan pulloja, joten vaatekaapin vieressä niitä on melkein aina iso muovikassillinen. Siivottomuuteni lisäksi olen myös aamu-uninen ja venytän heräämistä aina niin pitkälle kuin suinkin pystyn. Siitä syystä en koskaan ehdi/viitsi pedata sänkyäni ja ikkunaverhotkin tuppaavat jäämään kiinni. Siksi huoneeni näyttää vieläkin epäsiistimmältä.

Koska olen juuri muuttanut tilapäisesti ulkomaille (aupairiksi), nykyinen huoneeni on hyvinkin siisti (ainakin toistaiseksi). Se johtuu yksinomaan siitä, että olen tuonut tänne vain matkalaukullisen verran tavaraa enkä ole ehtinyt vielä moninkertaistamaan tavaramäärää. Silti kirjoituspöytäni on täynnä pikkutilpehööriä ja yöpöytäni myös. On kummallista, että olen kaiket päivät kotona, mutta en silti viitsi vaivautua edes niitä järjestämään. Tosin minusta tuntuu, että voisin kiinnittää oman huoneeni siisteyteen enemmän huomiota, jos minun ei tarvitsisi joka päivä aamusta iltaan korjata neljän ihmisen jälkiä... Tällä hetkellä helpottavinta on se, että minun ei tarvitse asua äitini kanssa. Yksi kokonainen vuosi, jonka aikana minun ei tarvitse riidellä erilaisista siivousnäkemyksistä. Hänen mielestään joka viikko täytyy imuroida vähintään kahdesti (eikä meillä ole edes lemmikkejä tai muuta syytä moiselle).

Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #73 : Syyskuu 17, 2011, 13:56:06 »
Mie oon kauhean ristiriitainen siivoja. Pienenä inhosin aina launtaipäiviä, ku ne oli yleensä niitä siivouspäiviä ja tietty mun ja mun isoveljen piti tehdä oma osuutemme. Tiskikone tyhjennettiin ja täytettiin aina vuoroviikoin ja oma huone piti pitää siistinä. En tykännyt sitten yhtään -.-

Toisaalta, aina välillä sain sellaisia ihme puuskia siivota vaikka mun vaatekaappi, kirjahylly tai koulupöytä. Ihan ilman käskyä :D Liekö sillä sitten jotain tekemistä motivaation kanssa, että kun kukaan ei käske on paljon kivempaa sit siivota vaan koska itse haluaa... imuroinut en tosin koskaan vapaaehtoisesti. Liian vaativaa hakea imuri ja yrittää pyöritellä sitä huonekalujen lomassa.

Kaksi vuotta sitten muutin omaan kämppään asumaan ja sitten oli vähänniinkuin pakko siivota itse tai elää pölyn ja roskien keskellä. Sen verran siisteysintoisen äitini tytär olen, että mie en yksinkertaisesti voi asua ihan täydessä läävässä, vaikka toisaalta parin viikon pölykerros ei mua ihan heti hetkäytä... :D Ikuunoita en jaksa ikinä pestä ja äiti on ottanut elämäntehtäväkseen pestä ne joka syksy ja kevät kun se on täällä ... ei haittaa mua xP
Tiskit pitää pestä kohtuu säännöllisesti (mulla ei oo tiskikonetta) tai muuten loppuu ruokailuvälineet kesken... silti äiti jaksaa aina moittia mun tiskivuorta kun se tulee käymään.. hmh.

Vaatteet, kirjat, monisteet ja muut jokapäiväiset tavarat mulla yleensä lojuu pitkin kämppää miten sattuu. Jos tiedän että on tulossa vieraita, saatan pahimmat kasat piilottaa tai ainakin pinota vain yhdeksi kasasksi... meikkipöytä näyttää pienen ydinpommin räjähdysalueelta, mut siitä saa kätevästi kaikki tarvittava, ilman et pitää jostain pussin pohjalta mitään kaivaa. Tosin nykyään käytän aika harvoin  meikkiä, et ehkä mun kannattais harkita niiden tunkemista johonki pois näkösältä... naw.

Edelleenkin tykkään harrastaa tavaroiden järjestelyä aina silloin tällöin, samoin vaatekaapin. Ei ne kauan järjestyksessä pysy, mut onpahan jotain tekemistä ja hyvä mieli kun on sentään yrittänyt jotain tehdä xP

Joo, "cleanliness is next to godliness", mutta vain sillöin tällöin XD
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #74 : Toukokuu 19, 2012, 22:12:43 »
Taidan olla jollain tapaa aika ristiriitainen siivouksen suhteen. Suurimman osan ajasta inhoan sitä. Välillä sitten tulee siivouspuuskia. Keskimäärin meillä siivotaan aika harvoin. Tämä päti, kun asuin vanhempien luona ja pätee yhä mieheni kanssa. Taidetaan olla kaikki laiskoja siivoamaan. Siivotaan sitten kun pöly ja sekaisuus alkaa häiritä, niin paljon että saadaan otettua itsestämme niskasta kiinni, mitä ei taida tapahtua tarpeeksi usein. 0:) Muutenkin taidan kuulua hallitun kaaoksen koulukuntaan. Niin tietokone kuin yöpöydällänikin on lähes aina hallittu kaaos. Osasyynä se, että pidän niillä kaikkia usein tarvittavia tavaroita, joita on liikaa paljon. Lisäksi tietokonepöydällä ajelehtii usein erinäisiä papereita ym esineitä, jotka eivät omalle paikalleen ole selviytyneet. Löydän kuitenkin tarvitsevani sekä näiltä pöydiltä että muualta asunnosta. Jotkin harvoin tarvittavat tavarat tosin on poikkeus varsinkin nyt, kun osa saattaa olla muuton jäljiltä yhä jossain erikoisissa paikoissa, jonne ne on muuttaessa sutkittu...

Kaikissa asioissa en kuitenkaan ole niin kaaottinen. Kirja- ja levyhylly on tarkasti järjestyksessä ja keittiötä en siedä likaisena. Saattaa olla perua catering-alan koulutuksestani, mutta keittiön pidän aina suht. koht. siistinä. Tiskejä saattaa joskus kertyä, kun ei jaksa tiskata, mutta muuten. Eikä niitäkään montaa päivää ikinä kerry (kun astiat loppuu kesken). Meillä taitaa mennä miehen kanssa niin, että minä olen tarkka keittiön siisteydestä, mies makuuhuoneen. Ennen hänen kanssa saman katon alle muuttamista en pedannut sänkyäni kuin aniharvoin ja silloinkin yleensä hyvästä syystä (esim. tulee vieraita.) Miespä sitten haluaa pitää sitä pedattuna, joten jompikumpi sen aina aamuisin laittaa kuntoon. :>

Siivouksessa on oikeastaan vaikeinta se aloittaminen. Sitä vaan aina lykkää ja ajattelee ettei nyt jaksa/viitsi/ehdi. Sitten kun sen aloittaa se sujuukin ihan suhteellisen mukavasti ja hyvässä lykyssä huomaa siivonneensa enemmän kuin ajattelikaan. Olen nimennyt sen rikkaimuri ilmiöksi. Tämä nimitys tulee siitä, että äitini saattaa joskus imuroida rikkaimurilla suunnilleen koko talon, kun ajattelee ottavansa "tuosta nuo roskat" ja ne otettuaan sitten ottaa "nuokin tuosta vierestä" ja etenee sitten sillä tavalla. x) Samalla tavalla sitten mekin siivottiin tänään vähän enemmän. Ensin tekee yhden asian ja sitten toteaa että voisi samantien tehdä tuonkin. Siivouksen jälkeen on aina kiva olo, kun on saanut jotain aikaan ja asunto on taas vähän mukavampi. Harmi vain, että se pysyy niin vähän aikaa siistinä. Toisinaan siivous on peräti jollain tavalla ihan mukavaa puuhaa. Tavallaan terapeuttista...

Lapsenakin tuli aina välillä näitä siivouspuuskia, kun sitten siivosin koko huoneen tai ainakin melkein kerralla kuntoon. Muuten sitten autoin taloustöissä iän mukaan vaihtelevasti. Lapsena tykkäsin jostain mystisestä syystä tiskaamisesta. (Voi kun vieläkin tykkäisi, kun ei tiskikonettakaan omisteta.) Muu siivous ei sitten ollutkaan kivaa, mutta toki sitä aina välillä tuli vanhempien käskystä harjoitettua. Yleisesti ottaen siivous on kyllä paljon mukavampaa, jos sen tekee omasta aloitteesta eikä toisen käskystä.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta