Kirjoittaja Aihe: Kotiopettajattaren romaani (Jane Eyre)  (Luettu 2646 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
Kotiopettajattaren romaani (Jane Eyre)
« : Maaliskuu 13, 2007, 22:54:31 »
Charlotte Brontën klassikkokirjaan perustuva tv-sarja on tuoretta BBC-tuotantoa. Tunnelmallinen, ajaton draama on saanut arvoisensa puitteet, sillä se on kuvattu keskiaikaisessa Haddon Hall –linnassa sekä Pohjois-Englannin sumuisilla nummilla Derbyshiressä. Sarjan on ohjannut Susanna White, jonka aiempiin ohjaustöihin kuuluu mm. joulun tienoilla TV1:ssä nähty Kolea talo –sarja (Bleak House).

Orpotyttö Jane vietti kurjan lapsuuden kolkossa sisäoppilaitoksessa. Tultuaan täysi-ikäiseksi onni kääntyy, ja hän saa paikan Thornfieldin kartanon suojatin opettajana. Aluksi valtava kartano tuntuu luotaantyöntävältä loputtomine käytävineen, mutta Jane sopeutuu uudelle työpaikalleen nopeasti - kiitos mukavan taloudenhoitajan sekä eläväisen oppilaansa. Ennen pitkää Jane alkaa tuntea vetoa kartanon vaiteliaaseen ja äreään isäntään, Edward Rochesteriin. Mutta kartano kätkee sisäänsä monta synkkää salaisuutta, jotka varjostavat myös Janen tulevaisuutta.

Kuinka moni teistä vuotislaisita tuli katsoneeksi tämän aloitusjakson? Mitä mieltä te olitte siitä? Aiotteko katsoa loppuun asti? Mitä piditte näyttelijöistä? Onnistuvatko näyttelijät hommassaan? Mitä mieltä olitte puitteista, puvuista jne?

Vahingossa tulin huomanneeks mainokseni, että tällainenkin sarja alkaa, harvoin kun ylen kanavia katselen. Ja ilokseni voin todeta, että onneksi näin. Itse ainakin pidin tuosta ensimmäisestä jaksosta ja innolla odotan loppuja.

Näyttelijät ainakin ovat mielenkiintoisia. Ruth Wilsonin näyttelemä Jane Eyre jäi itselleni melko etäiseksi ainakin tässä ensimmäisessa jaksossa. Toby Stephensin esittämä, Edward Rochester, oli puolestaan varsin mielenkiintoinen henkilö. Henkilöhahmona vetosi minuun (ihmekö tuo). Ja itse näyttelijä vetosi minuun... Puitteista täytyy sanoa, että olivat valinneet ihanan paikan kuvauksia varten. Se linna oli upea. Pukuja, joita ei oman muistini mukaan ainakaan näin alussa ollut hirveästi, olivat melkoisen hienoja.

Kokonaisuudessaan pidin tästä ensimmäisestä jaksosta. Hyviä kohtauksia oli muutamia, mutta ehkä parhain oli se, kun Jane oli menossa postittamaan sitä kirjettä ja Rochester putosi sen hevosen selästä. Se oli itsestäni ainakin hauska kohtaus. Sekin oli aika huvittavaa, kun Richester kutsui Janea noidaksi...

Minä jätän areenan nyt teille, rakkahat vuotislaiset.

http://www.bbc.co.uk/drama/janeeyre/
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

gertsi

• Ankeuttaja
Vs: Kotiopettajattaren romaani (Jane Eyre)
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2007, 13:33:44 »
Kuulin tänään kaverilta, että eilen olisi tullut juuri tuo kyseinen ohjelma. Harmittaa kun en nähnyt sitä, koska en myöskään yleensä ylen kanavia katso niin olin autuaan tietämätön asiasta. Oikeastaan hyväkin etten katsonut, sillä pyrin aina ensin lukemaan kirjan ja sitten katsomaan siitä tehdyn/t elokuvat tai sarjat. Pitää koittaa lukea ensin kirja ja sitten kysyä kaverilta lainalle, kun hän nauhoitti sen ilmeisesti ja jos vaikka itse laittais talteen ne kolme muuta osaa. =)

Poissa Vela

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2007, 16:29:55 »
Rakastan tätä sarjaa! Olen jo nähnyt sarjan kaikki neljä osaa, ja olen aivan myyty. Ruth Wilson vastaa mielikuviani Janesta täysin, niin ulkonäöllisesti kuin sisäisestikin. Mr. Rochesteria näyttelevä Toby Stephens onnistuu mielestäni myös todella hyvin särmikkään ja oikullisen kartanonherran roolissa. Kuten Zaira jo sanoikin, kuvauspaikat olivat aivan ihania ja tahtoisin itse samanlaisiin maisemiin. :) Vaikka puvustusta en niin seurannutkaan, on sekin mielestäni onnistunut. Janella on juuri niin yksinkertaiset vaatteet kuin olin kuvitellutkin. (Odottakaas kun näette Miss Ingramin kermaleivosta muistuttavan puvun!)

Kaikki jaksot nähneenä, päällimmäinen mielipiteeni on se, että parempia näyttelijävalintoja ei olisi voitu tehdä. Wilson ja Stephens tuovat roolisuorituksissaan esille niin paljon eri tasoja ja luoja, minä en tiedä mitkä sanat olisivat tarpeeksi hyviä kuvaamaan heidän näyttelijäntyötään. Kuten jostain lehdestä olen lukenut, BBC:n uusi tulkinta on todellakin verevä ja tuo esiin uusia puolia klassikkokirjasta. Sarja on myös kohtuu uskollinen Charlotte Brontën alkuperäiselle teokselle, joka on yksi lempikirjoistani.

Bleak Housen ohjauksesta tuttu Susan White on myös tämän sarjan takana, kuten Zaira viestissään mainitsi, mutta olin myös jostain lukevinani, että Suomessakin esitetyn North and South (Etelästä pohjoiseen) porukkaa olisi ollut työstämässä myös kotiopettajattaren romaania, mutta tiedä sitten.
Minä todellakin toivon, että tämä minisarja on tulossa dvd:lle. Eli kyllä, minä olen täydellisesti hurahtanut tähän sarjaan!
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Poissa C'anossa

• Sulo-otus
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2007, 22:18:56 »
Ensimmäinen jakso tuli katsottua, ja pidin kyllä. Alku meni ehkä vähän liian nopeasti, eikä siinä juuri selitetty Janen lapsuutta tai kerrottu keitä ovat henkilöt joiden luona hän asui ja mikä oli koulu johon hän joutui. Itse kuitenkin kirjan lukeneena tiedän tapahtumat, joten toisaalta oli ihan kiva päästä niin nopeasti seuraamaan aikuista Janea. Sarjaan on saatu aika hyvin sitä kirjan tunnelmaa. Tornfield Hall oli upean näköinen, juuri sopivan kolkko ja arvoituksellinen, ja maisemat henkeäsalpaavan upeita.

Näyttelijöistä. Kun ensimmäisen kerran näin jossain kuvan Ruth Wilsonista Janena, ajattelin että tuohan ei ole yhtään minun mielikuvieni Jane Eyre. Mutta sarjaa katsoessa tulin siihen tulokseen että Ruth ei ole lainkaan hassumpi valinta tähän rooliin. Pahin virhe olisi ollut laittaa siihen joku viehättävä kaunotar, sillä sitähän Jane ei ole. Itse olen kuitenkin kuvitellut hänet vielä pienemmäksi ja sirommaksi, niin että se ero Mr Rochesterin karun ja ankaran ulkomuodon ja pienen Janen sirouden välillä tulisi esiin. Mutta muuten Ruth sai esitettyä hyvin Janen olemuksen. Mr Rochesterin näyttelijästä pidin paljon (vaikka ehkä hän kuitenkin oli vähän liian nuoren ja komean näköinen, jos oikein kriittiseksi ruvetaan:)), ja Janen ja Rochesterin keskustelut olivat sellaisia kuin pitääkin. Eikös muuten pikku-Janea näytellyt sama tyttö, joka oli Narnia-elokuvan Lucy? Kerrassaan hurmaava pikkutyttö, ja jotenkin hänessä ja Ruthissa on samaa näköä.

Muita henkilöitä tässä ei juuri sitten nähtykään. Jokatapauksessa sarja vaikuttaa hienolta työltä, ja haluan ehdottomasti nähdä tulevatkin jaksot. Odotan jo innolla miten tietyt tapahtumat on saatu kuvattua sarjassa:) Tämän katsominen myös herätti innostuksen lukea uudestaan Kotiopettajattaren romaani, kun viime kerrasta kuitenkin on jonkun verran aikaa.
Fly me to the moon.
Let me sing among those stars.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2007, 22:53:00 »
Lainaus
Eikös muuten pikku-Janea näytellyt sama tyttö, joka oli Narnia-elokuvan Lucy? Kerrassaan hurmaava pikkutyttö, ja jotenkin hänessä ja Ruthissa on samaa näköä.
Kyllä, kyseessä oli sama Georgie Henley. Ihana pirpana. Vaikuttaa hieman erikoiselta, mikä minusta sopii tuohon rooliin hyvin (alkuperäisteos ei ole minulle kyllä tuttu) ja hän osaa esittää tunteita uskottavasti, mikä ei aina suju lapsinäyttelijöiltä.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2007, 23:19:44 »
Aloitin joskus lukemaan Kotiopettajattaren romaania, mutta en päässyt kovin pitkälle. Myös Humisevaa harjua olen yrittänyt lukea moneen otteeseen, mutta vaikka kuinka rakastankin kaikkea old school-meininkiä ja 1800-luvun pukudraamaa (Jane Austen <3), en jaksanut sitäkään kirjaa lukea kuin muutamia lukuja. Brontën sisarusten tyyli on liian kuivaa minulle jostain syystä.

Siksi olinkin kaksinverroin innostunut, kun Yhteishyvässä näin tämän minisarjan mainoksen. Mikä parempaa: Kotiopettajattaren romaania ei näytetä Yle Teemalla, joka meillä ei näy. Mahtavaa, kerrankin tv-pomot tekevät jotain oikein! Päätin heti alusta alkaen katsoa tämän minisarjan, sillä ehkä jaksaisin kirjankin lukea paremmin sen jälkeen.

Ensimmäinen jakso lumosi minut täysin. Orpokotia ja muuta ympäristöä on kuvattu juuri sopivan karusti. Todella hienoa, ettei Jane Eyreksi ole otettu mitään mallipimua, vaan persoonallisen näköinen ja luonnonkaunis nainen. Georgie Henley pienenä Jane Eyrenä oli myös aivan loistovalinta. Olen joskus nähnyt hänen haastattelunsa jossain ja hän on ihanan pikkuvanha :D Henley pääsee vielä pitkälle, hän on lahjakas näyttelijä noinkin nuoreksi tytöksi.

Maltan tuskin odottaa seuraavaa jaksoa.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2007, 20:41:58 »
Kirja on luettu ja kun huomasin 'mainoksen' niin päätin verestää muistia tarinan osalta ja katsoa, kun tosiaan näkyi vielä ihan analogisessa telkkarissakin ^^

Ensimmäisen osan kohdalla olin tädilläni kylässä ja minulta meni ensimmäiset kymmenen minuuttia ohitse, eli koko Janen lapsuuskuvaus, sillä ehdin telkkarin ääreen hetken ennen Rochesteria. Hahmot vastasivat hatarahkoja mielikuviani hyvin ja olin varsin tyytyväinen. Naureskelimme tosin tädin kanssa sille, mitä minä aina pohdin, eli 'henkilö kuulee yöllä pimeässä ääniä ja lähtee katsomaan mitä siellä on. Minä en ainakaan uskaltaisi..'

Mutta sitten minä unohdin kakkosjakson *hakkaa päätä seinään* Istuin 4H-hallituksen kokouksessa ja mietin että 'tänään tulee telkkarista jotain. Eikä tule, nyt on tiistai. Ei tiistaina tule mitään.' Tulin kotiin ja noin kolme minuuttia yli kymmenen tajusin, että ei, Kotiopettajattaren romaani! Turhauttavaa. Nyt jäi varmasti kaikki mielestäni parhaat kohdat näkemättä, pakko onkin kysyä, että kuinka pitkälle kakkosjakso tarinaa vei?

Viimeiset jaksot kyllä muistan katsoa vaikka mikä olisi. Tulisipa tuo uusintana joskus.
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa C'anossa

• Sulo-otus
  • Hirnyrkki
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2007, 21:50:21 »
Lainaus käyttäjältä: Steelsheen
Nyt jäi varmasti kaikki mielestäni parhaat kohdat näkemättä, pakko onkin kysyä, että kuinka pitkälle kakkosjakso tarinaa vei?

Herra Rochesterille tuli vieraita Tornfieldiin, mm. neiti Ingram äiteineen ja sisarineen. Jaksossa oli myös ennustajaeukko ja kohta jossa Rochester laittoi Janen pohjoistorniin valvomaan salaperäisesti haavoittunutta herra Masonia. Jakson lopussa Jane sai kirjeen tätinsä terveydentilan huonontumisesta ja hän lähti tämän luokse herra Rochesterin vannottaessa häntä palaamaan. Jakso päättyi siis siihen kun Jane istui vaunuissa matkalla poispäin Tornfieldistä.

Toinen jakso oli yhtä hieno kuin ensimmäinenkin, ehkä parempikin. Janen ja Rochesterin kehittyvä suhde on kuvattu hyvin. Ja ne öiset hiipailut pohjoistornin suunnalla karmivat selkäpiitä: en ymmärrä miten Jane uskaltaa hiippailla pimeässä talossa tutkimassa mistä ne äänet tulevat... minä en ainakaan uskaltaisi:) Ja vaikka tiedänkin koko tarinan, niin kohta jossa Jane oli haavoittuneen Masonin kanssa ja joku ravisteli ovenkahvaa pyrkien sisään oli oikeasti ahdistavatunnelmainen.

Mutta hieno sarja, todella. Pidin Janen ja Rochesterin näyttelijöistä yhä enemmän.
Fly me to the moon.
Let me sing among those stars.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2007, 22:45:39 »
Olen aivan samaa mieltä. Minäkin pidän heidän (Janen ja Rochesterin) näyttelijöistä aina vain enemmän.

Toinen jakso oli... todella upea. Siinä alussa kun Jane ja Rochester oli siellä R:n huoneessa (siis sen jälkeen kun R oli tullut takaisin sieltä jostain tarkastamasta jotain), oli ihme etten lähtenyt pomppimaan pitkin huonettani. Sen jännityksen niiden kahden välillä pystyi aistimaan ihan kympillä. Vaikka mitään ei liiemmälti tapahtunutkaan heidän välillään tässä jaksossa, niin on se silti niin hienoa nähdä, kuinka heidän tunteensa kehittyvät. Ja se loppu... aaaah. Tai melkein loppu, kun Jane ilmoitti lähtevänsä tätinsä luokse. Ihanaa sananvaihtoa ja huulenheittoa.

Lainaus käyttäjältä: C'anossa
kohta jossa Jane oli haavoittuneen Masonin kanssa ja joku ravisteli ovenkahvaa pyrkien sisään oli oikeasti ahdistavatunnelmainen.

Oli todella. Arvaa vain kuinka mukavaa se oli vielä, kun olin yksin pimeässä huoneessa...

Kaksi jaksoa olisi vielä jäljellä. Tuskin maltan odottaa.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #9 : Maaliskuu 21, 2007, 23:06:59 »
Päätinpä alkaa seuraamaan tätäkin sarjaa, enkä ole katunut. Tyypillistä englantilaista laatutyötä, ja varsinkin kun sain tietää että ohjaaja on sama kuin Koleassa talossa (yksi lemppareistani), en ihmettele yhtään.

No, hahmoista... kumma kyllä samaistun Janeen aika vahvasti, tai sitten eläydyn muuten vain sarjan tapahtumiin. Jane siis on OK hahmo, myös näyttelijä on hyvä. Rochester toisaalta on mielestäni melko ärsyttävä tyyppi, vaikka ehkä jotain kummaa hohtoa hänestäkin löytää jos oikein etsii. Hihii, se linna on aivan ihana, olisi kyllä tosi jännittävää asua sellaisessa! Ja se pohjoistorni on karmiva. Onkohan siellä joku mielisairas sukulainen tms.? No, se jää nähtäväksi, sillä ainakin minä aion katsoa loputkin jaksot.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #10 : Maaliskuu 21, 2007, 23:23:28 »
Joku nainen siellä tornissa ainakin, koska Mason sanoi:"She has killed me". Muuten en ole varma, paitsi että se pyykkäri se ei ollut vaikka Jane epäilee häntä.

Rochester on jotekin turhan täynnä itsesääliä, mutta hänessä on tosiaan oma viehätyksensä.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Poissa Teetahra

• Kuitupitoinen
  • Vuotislainen
  • Life... loathe it or ignore it, you can't like it.
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2007, 17:26:31 »
Oi, aloitin katsomaan tätä sarjaa kesken kakkosjakson ja jäin koukkuun. Mr. Rochesterin hahmo on ihana, salaperäinen, syrjäytynyt ja ehkä jopa hieman ylimielinen :) Katsoinkin sitten heti koko sarjan netistä kun en voinut vastustaa kiusausta. Ja etsin kirjan käsiini, tottakai.

Janen hahmokin on hyvin kiinnostava ja osaan todellakin samaistua häneen. Päärooleihin on valittu todella hyvät näyttelijät; kumpikaan ei ole "turhan" kaunis, mutta heitä kyllä jaksaa katsoa. Etenkin Janen tunteenpurkaus viimejaksossa oli loistavaa katseltavaa noin niinkuin näyttely suorituksen kannalta (vaikken mikään asiantuntija olekaan).

Koko sarja on tunnelmaltaan, miljööltään sekä musiikiltaan hienosti rakennettu. Haluaisin omistaa aikakoneen, että pääsisin Thornfieldiin :P Eskapismia parhaillaan.

Pahoittelen sekavahkoa viestiä...

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2007, 20:03:58 »
x) Huomasin vain telkkarin ohjelmaoppaassa että Kotiopettajan romaani alkaa, ja päätin sitä katsoa, koska joku (en muista kuka) oli kehunut sarjaa joskus. Sitten katsoin, enkä nyt malta odottaa viimeistä osaa. Näyttelijävalinnat ovat onnistuneita. x) Linna ja muukin ympäristö ovat ihanat, haluaisin asua tuollaisessa linnassa. x) Hyvä sarja, pidän kovasti. <3

Vätte

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Huhtikuu 02, 2007, 09:32:33 »
Oi, ihana sarja. En tiie, miten enää ensi tiistain jälkeen osaa ollakaan.

Pidän ylipäänsä kaikista vanhoista, 1800-lukua kuvaavista jutuista, eikä tämä sarja ole poikkeus. Mielestäni sarjassa on hyvin kuvattu Janen "ulkopuolisuus" ja sitä kautta saa hyvin kiinni, miksi hän on niin hyvillään isännän huomiosta. Jane kertoo meille kotiopettajan roolista, kun talo kuhisee ylimystöä, jonka mielipuuhaa on arvostella toisia ja pilkata alempiarvoisia. Kotiopettaja ei kuulu oikein mihinkään kastiin, mutta Jane kestää sen järkähtämättä.

Näyttelijävalinnat ovat osuneet kohdalleen, minusta Jane on sopivan arkinen ja rohkean hiljainen. Älykäs, vaikkei Adelen opettamista juuri kuvatakaan. Rochester on sopian sympaattinen, outo ja rosoinen. Hän saa hahmostaan irti erilaiset puolet, sen sisäisen kuohunnan, toisaalta rakkauden. En vaan käsitä, miksi häntä niin kovin rumaksi sanotaan.. :)   

No, joo. Lisäilen vähän kun eilen meni vika jakso. Yritän kuitenkin olla spoilaamatta.
Eli sarja loppui kauniisti. Pidin siitä, että kaikkea pitkitettiin viimeiseen asti. Hassua oli huomata, että olen oikeasti sarjan edetessä "tutustunut" Janeen paremmin. Alussa hän oli kuin kuka tahansa tv-sarjan henkilö, mutta loppua kohden muuttui kuin parhaaksi ystäväksi. Mietin, mistä se voisi johtua. Ensin ajattelin, että näyttelijä (oliko joku Ruth Wilson tjsp) on itsekin kasvanut rooliinsa enemmän kiinni, mutta sitten mietin, että ehkä se johtuukin itse Jane kasvamisesta omaksi itsekseen. Alussa hän oli etäinen, syrjässä oleva kotiopettaja, mutta sitten hän sai tunteet. Rakkaus, kaipaus, suru. Kaikki inhimilliset tunteet, jotka tekivät hänestä heikomman ja haavoittuvamman, mutta samalla vahvemman. Janen kasvun saattoi aistia, minä aistin sen tutustumalla häneen joka jaksossa enemmän. Joka tiistai hän kertoi hieman enemmän luonteestaan, sisimmästään. Kiitos Charlotte Bronte. 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2007, 09:02:10 kirjoittanut Vätte »

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #14 : Huhtikuu 04, 2007, 19:08:19 »
Uiih, ihana sarja:)
Katselin ensimmäisen jakson loppua, ja olin aivan myyty.Juuri tarvitaankin enemmän!
Ruth Wilson ja Herra Rochesterin näyttelijät tekivät minusta todella hyvää työtä.Jane oli juuri sellainen kuin olin kuvitellut, ja hahmoonkin oli melko helppo samastua.Oli myös ihana nähdä kuinka Hr. Rochester ja Jane viettivät aikaansa, kiertelivät Thornfieldissä(joka muuten oli älyttömän kaunista seutua, missä sarja on kuvattu?:)ja puhuivat asioista.Hr. Rochester oli hellyyttävä, kun raavas ja karu mies tarvitsee kuitenkin lähelleen naista;)
Hr.Rochester oli sopivan salaperäinen ja karu hahmo vastakohdaksi Janelle.Tässäkin loistava roolisuoritus.
Sarjaan toi myös kivasti salamyhkäisyyttä käytävillä kulkeva hahmo, ja tuskasta riutuva Jane-parka, kun Neiti ?(se vaalea nainen, josta Jane piirsi kuvan) liehittelee Herra Rochesteria.
3. ja 4.jaksosta:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Muuten tosi ihana sarja.
Yrittäkää saada selvää noista spoilereista..
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Mery

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Huhtikuu 07, 2007, 17:21:36 »
Oli kyllä loistava sarja! Niinkuin klassikoista tehdyt BBC:n sarjat usein ovat. Olin kyllä yllättynyt, kun Jane ja Rochester suutelivat ja halailivat niin paljon ja viettivät aikaa kahdestaan! Kun vertaa Jane Austen tarinoihin, jossa saa toista koskea melkeimpä vasta papin aamenen jälkeen...En muistakaan tarkalleen mikä aikaero kirjoilla on ja Charlotte Bronte oli ehkä hiukan realistisempi kuin Austen.
Sarjan näyttelijät olivat hyviä, Rochester ehkä komeampi kuin kirjassa kuvattiin, mutta ei kyllä haittaa...;D
Viimeistä jaksoa olisi ehkä voinut vähä paremmin selittää, mutta kirjan lukijalle hyvin avautui.
Odotan innolla seuraavaa klassikko-sarjaa yleltä!