Kirjoittaja Aihe: The Golden Compass - Kultainen kompassi  (Luettu 6189 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
Vs: The Golden Compass - Kultainen kompassi
« Vastaus #25 : Tammikuu 27, 2008, 14:04:15 »
Ja nyt otan esille asian, joka on häirinnyt minua suunnattomasti: poistetut kohtaukset, jotka olivat kuitenkin trailerissa. Eli, kaikki jotka ovat nähneet leffan, niin katsokaa traileri, ja huomakaa poistetut kohtaukset!

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #26 : Tammikuu 27, 2008, 16:25:01 »
Itse en ainakaan huomannut trailerissa kohtia, jotka eivät olisi päätyneet elokuvaan. Oliko niitä jossain, jos en vaikka huomannut?

Poissa Rain Wild

• Kissankorkuinen
  • Vuotislainen
  • Ähäkutti!
« Vastaus #27 : Tammikuu 27, 2008, 16:47:50 »
Elokuvahan loppui tavallaan kesken, kirjan mukainen lopetus on ilmeisesti kuvattu mutta jostain täysin käsittämättömästä syystä jätetty pois, ilmeisesti kakkosleffan alussa näytettäväksi. Tästä loppukohtauksesta näkyi pätkiä myös trailerissa, mutta itse elokuvaan nämä eivät päätyneet.
Permission to shout "Bravo" at an annoyingly loud volume, sir? | Would you mind holding my metaphor for a second?

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Tammikuu 28, 2008, 18:53:02 »
  Rain Wild: Kiitos kiitos, kun valaiset epäselvän viestini. Ja juuri tuota minäkin vähän aavistelin: se olisi ollut aika epäreilua pätkiä ne kaikki kohdat, ja sitten vaikka näyttää ne DVD:llä. Mutta eikös se ole petkuttamista, jos trailerissa kyseiset kohtaukset näkyvät, mutta elokuvissa ei?!
  Peetuli: Jos menet nyt vaikka täältä katsomaan trailerin, ja jos olet nähnyt jo elokuvan, niin etkö huomaa siinä lopussa sitä kohtaa kun revontulia on joka paikassa, ja on hirveä kaaos?
  Helpotan: kun rouva Coulter huuta Lyralle "Come here, Lyra!", niin hänen takanaan on revontulia ja kaaos. Lyra vastaa mitä vastaa (I'm not your! I'll never be your!), ja hänenkin takanaan on revontulia (ja kaaos xD). Sekä Lordi Asrielin järkyttyneet kasvot, ja niiden takana revotulet liehuvat.
  Nämä kohdat löytyvät aika lopusta traileria. Elokuvissa: ei ollenkaan.
  Parma: Itsekin olin samaa mieltä (jotenkuten) parhaana kohtauksena olevan Lyran ja Panin erottaminen. Mutta se rouva Coulterin hidastaminen, siitä vielä sen verran, että en itse olisi keksinyt parempaa  ratkaisua kohtauksen tekemiseen. Hyvä kun elokuvan valmistajat eivät yhtäkkiä muuttaneet Lyraa terästytöksi, ja hän yhtäkkiä rikkoo häkin ja pääsee vapaaksi, pelastaa lapset jne. jne. Ehkä mielummin rouva Coulterin hidastaminen. Ja vielä lisäys siihen sinun viestiisi: kirjoititko tahallasi "mystinen kaukoputki"?
  Ja vielä mainitsisin tuosta viestistäsi, niin olin hyvin kiinnostunut kommenttistasi, ja luin viestin peräti viisi kertaa peräkkäin, tosi kivaa luettavaa :D
  Ja vielä pari sanaa ja haukku yhtiöstä, joka valmisti tämän kyseisen elokuvan: samat häiskät, jotka tekivät Taru sormusten herrasta-trilogian, eikös? Ja tietääkseni eri ohjaaja, mutta kuitenkin: miksei samanlaista upeaa jälkeä? Miksi, oi, miksi? Olisivat edes yrittäneet yhtä hyvää saavutusta!
  Jaaa... takaisin odotuksiini: Kohtaus jota sitten odotan tosi kovasti salaperäinen veitsi-leffalta (spoilaa kultaisen kompassin loppua, joten...)
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2008, 17:55:31 kirjoittanut Tristan »

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #29 : Helmikuu 02, 2008, 17:12:41 »
Täällä Espoossa asun, ja Kultaista Kompassia pääsee yhä katsomaan, ainakin tuolta Ison Omenan teatterista.

No, olen lukenut tämän kyseisen trilogian, kesällä luin Maagisen Kaukoputken loppuun, ja petyin Kultaisen Kompassin elokuvaan melkoisesti, kun sitä oli pilkottu ja pilattu monella tavalla. Elokuva loppui kesken, Jääkarhujen kuningas oli ihan oudon niminen, ja näytti siltä että aika monta muutakin kohtaa oli muutettu. Tästä nipotetaan lisää myös blogissani LJ:ssä.

Elokuva tosin oli kalliin näköinen hanke, ja pidin näyttelijöistä: Nicole Kidman ja Dakota Blue Richards ainakin suorittivat roolinsa hyvin. Myös Lordi Asriel (jonka näyttelijää en muista) näytteli melko eläytyvästi. Tuli siinä naurukohtaus kun Asriel oli siellä vuorilla ja ne heput hyökkäsivät...
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa parma

• The Demented One
  • Vuotislainen
  • Putoamista tyylillä
« Vastaus #30 : Helmikuu 02, 2008, 19:06:29 »
   Ja vielä lisäys siihen sinun viestiisi: kirjoititko     tahallasi "mystinen kaukoputki"?
  Ja vielä mainitsisin tuosta viestistäsi, niin olin hyvin kiinnostunut kommenttistasi, ja luin viestin peräti viisi kertaa peräkkäin, tosi kivaa luettavaa :D

Juup, en todellakaan kirjoittanut tahallani "mystinen kaukoputki" :) Ihan maagista kaukoputkea tarkoitin mutta meni ilmeisesti nimet vähän sekaisin ^^ Virhe on nyt kuitenkin korjattu, kiitos että huomautit :>

Niin, ja mukava kuulla että jonkun mielestä on kivaa lukea viestejäni :)
Tie Miehen Sydämeen Käy Kairon Kautta
Niin kauan kuin kuulen lokkien kiljunnan,
tiedän olevani elossa.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Helmikuu 08, 2008, 14:36:28 »
Kysymys kaikille minua viisaimmille:

Milloin Kultainen kompassi-DVD ilmestyy kauppoihin?
Etsin vaikka kuinka kauan googlesta ilman tulosta. Toivon vastausta :)

//Kiitti, Rain Wild
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2008, 20:32:27 kirjoittanut Tristan »

Poissa Rain Wild

• Kissankorkuinen
  • Vuotislainen
  • Ähäkutti!
« Vastaus #32 : Helmikuu 08, 2008, 16:02:58 »
Milloin Kultainen kompassi-DVD ilmestyy kauppoihin?

Tarkkaa päivämäärää ei ole täälläkään tiedossa, mutta eiköhän siinä nyt mene ainakin se viisi kuukautta ensi-illasta. Eli huhti-toukokuun vaihteessa voi alkaa jo odottelemaan. :)
Permission to shout "Bravo" at an annoyingly loud volume, sir? | Would you mind holding my metaphor for a second?

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Huhtikuu 25, 2008, 14:00:37 »
No niin, nyt on tarkat (aika tarkat) tiedot siitä DVD:stäkin hankittu:

- Kaksi levyä, itse leffa kestää 1 h 49 min Extra levyssä viihdettä kahdeksi ja viideksikymmeneksi minuutiksi!

Ilmestyy kauppohin 9.5.2008!!

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #34 : Huhtikuu 25, 2008, 14:26:34 »
JEI! Isän olisi alun perin pitänyt tulla katsomaan tuo minun ja siskon kanssa, mutta hän ei saanut lippuja (myytiin loppuun.) Iskäkin voi sitten katsella tuon kun häntä kiinnostaa nähdä se vaikkei tämä ole kirjaa lukenut.

Yllätyin muuten kuullessani, että Maaginen Kaukoputki on enkuksi The Amber Spyglass. Ihan eri merkitys suomeksi tuolla amber- ja maaginen-sanalla.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Huhtikuu 27, 2008, 15:53:29 »
Azura: No entäs sitten The Subtle Knife? Siis salaperäinen veitsi, kyllä senkin nimi aika erilainen on! Ja tietysti Northern Lights, se sitten vasta on kaukana suomennoksesta...

Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että amber olisi meripihkaa (sanakirjani mukaan).

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #36 : Huhtikuu 27, 2008, 17:40:28 »
Kultainen kompassi on käännetty Amerikkalaisversion mukaan (The Golden Compass). Olen kyllä itse sitä mieltä, että revontulet olisi ollut parempi nimi. Subtle Knife ~ viekas veitsi, subtlelle on vaikea löytää käännöstä suomeksi, ja amberin ja maagisen "yhtäläisyyttä" olen minäkin miettinyt. En tykkää kirjojen suomenkielisistä nimistä ollenkaan, ne antavat ihan eri kuvan kuin ne alkuperäiset.

Poissa Autumn Twilight

• Auringon lapsi
  • Vuotislainen
  • Korpinkynsi Narniasta
« Vastaus #37 : Huhtikuu 28, 2008, 21:52:09 »

Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että amber olisi meripihkaa (sanakirjani mukaan).

Juu amber voi tarkoittaa meripihkaa, mutta se tarkoittaa myös väriä. Tälle värille ei kai ihan tarkkaa suomenkielistä sanaa ole mutta esimerkiksi vaalean ruskea, kultainen, ruskeankeltainen ja meripihkanvärinen ovat lähellä. Itse uskonkin että kirjan nimessä viitataan nimenomaan tähän väriin eikä kaukoputken materiaaliin. (Tosin saatan olla väärässä kun en ole kirjaa lukenut enkä siis tiedä mistä aineesta kaukoputki on tehty, mutta eiköhän joku korjaa virhettäni siinä tapauksessa)

Eli suomenkielinen nimi ei ole ihan sanasta sanaan käännetty, kenties juuri siksi että sanaa amber on niin vaikea suomentaa sulavasti (vai miltä kuulostaisi Kellertävänruskea kaukoputki?), joten suomentaja on päätynyt keksimään ihan oman adjektiivin tuohon.
Little owls bring me messages, transparent envelopes, given by black daisies and through enormous telescopes, addressed the White Crow, sent it out, was it meant to get to me? 
Fantasianovelli: Unensieppaaja

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #38 : Huhtikuu 28, 2008, 23:18:29 »
Niin, maaginen on nyt hieman kliseinen mutta se sopii.

Luulen että tuo Amber-sana juuri tulee siitä meripihkasta. Niiden pyöräelukoiden maailmassa Mary Malone rakensi kaukoputken sieltä löytyvistä materiaaleista, eikös siinä "öljy ja lakka"-luvussa kerrottu juuri se? Luulen että Mary käytti linssiin meripihkaa ja siksi sen nimi on Amber Spyglass. Ihania muuten ne luvut jossa Mary oli siellä, tykkäsin aivan kamalasti kun se oli kuvailtu niin hyvin.

Subtle Knife - viekas veitsi :D tämäpä on hassua, osaan niin kuvitella pomppivan veitsen huivi päällään. O__O

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Toukokuu 12, 2008, 15:16:56 »
Katsoin kultaisen kompassin pari päivää sitten. En ole lukenut kirjoja (minun on kyllä ollut tarkoitus tehdä niin, mutta jostain kumman syystä en ole saanut aikaiseksi), joten minua eivät onneksi päässeet sen pahemmin häiritsemään pois jätetyt kohtaukset, hahmot ja kaikki muu inhottava mikä on välttämätöntä kun tehdään kirjasta elokuva. Odotukseni eivät oleet mitenkään erityisen korkealla, sillä TSH trilogian osaset ovat tähän mennessä ainoita fantasia elokuvia joista voin sanoa todella pitäneeni. Yleensä fantasia vain tuntuu taipuvan elokuvaksi todella huonosti.
En pettynyt, mutta ei Kultainen kompassi kovin paljon odotuksiani ylittänytkään. Juuri sellainen kohtuullisen tavanomainen fantasia elokuva, jossa juonen pomppiminen, hirvittävä eteenpäin painamisen vauhti, Rain Wildin mainitsemat kummalliset johtopäätökset ja muut elokuvanautintoa syövät puolet piti vain sietää muistelemalla että kirjaanhan tämä perustuu.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Näyttelijävalinnat olivat muuten minusta oikein passeleita, mutta Iorekin ääninäyttelijäksi olisi todella voinut valita henkilön, jonka ääni ei ihan niin vahvasti yhdisty johonkin toiseen henkilöhahmoon.