Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 24215 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

zerythe

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #75 : Marraskuu 11, 2005, 20:04:46 »
Voi kun meilläkin olisi tanssi valinnaisaineena! Suorastaan rakastan tanssimista :)

Meillä on valinnanvaraa vaikka kuinka paljon valinnaisaineiden suhteen. Tällä hetkellä ysillä olevien pitää suorittaa kahdeksan valinnaiskurssia, mutta koska olen kuvataideluokalla, minulta menee automaattisesti pois siitä kolme kurssia, jotka ovat pakollisia kuvataiteen kursseja siis. Joten jäljellä jäi viisi, ja kasin keväällä valitsinkin näin: kaksi kurssia käsityötä (eli koko vuodeksi), piirrustuksen (tai oikeastaan se on piirrustus ja grafiikka), maalauksen ja taidekäsityön. Tuota taidekäsityötä ei kyllä valitettevasti taideta toteuttaa, mutta koulussamme on se hyvä puoli että kerran tehtyjä valintoja voi muuttaa. Varavaihtoehtona minulla taitaisi nimittäin olla liikunta ja oltuani koko kasin ajan siellä totesin loppujen lopuksi että kiitos, minulle riitti. Etenkin se kevätpuoli poikien kanssa >< Ei yhtään hauskaa, toisin kuin oman luokan kanssa.
Noh, mutta katsotaan sitten keväällä minne tungen itseni, varmaankin menen keramiikkaan (jota viimeksi harjoitin seitsemännellä luokalla) tai sitten yleiskuvikseen suorittamaan vaikkapa sen toisen grafiikan kurssin (en ottanut kahdeksannella grafiikkaa joten minulta on jäänyt ykköskurssi välistä).

Kotitalouskin jäi, vaikka sain siitä viime keväänä kympin. Minulle riitti yksi vuosi kahden ääliömäisen pojan kanssa (mähän en tiskaa, mä en tee sitä tai tätä jne.) ja kahden kaverini kanssa, jotka eivät osanneet lukea kunnolla ohjeita (ja riitelivät alinomaa mitä kumpikin tekee). Siinä meni hermot, kun jouduin koko ajan kertomaan heille mitä pitää tehdä. Eipä kyllä mikään yllätys, kun nyt kaverini ovat alinomaa viimeinen ryhmä joka on valmis.

RG

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #76 : Marraskuu 11, 2005, 22:36:11 »
no kasilla en kovin muista mitä oli valinnaisaineina, muuta kuin:
- ATK
otin siksi koska pidän koneella surffailemisesta jne jne ja olen myös hyvä siinä
- kuvis
otin siksi koska kuvis on aina tosiaan ollut ehdoton ykköseni koulussa enkä ole koskaan tyytynyt siinä 5, 6 tai 7, enkä kai 8:aan, joten siis rakastan tätä ainetta ylikaiken!
- käsityö
jaa no tästä en oikein tiedä mitä silloin kasilla ajattelin, mutta ihan mukavaa on ollut
- keramiikka
valitsin koska pidän saven sun muun aineen muovailusta
- taidemaalaus
yksinkertaisesti rakastan maalaamista!
- ilmaisutaito
seiskan lopulla olin hyvin kiinnostunut näyttelijän urasta joten myös tämä itsensä ilmaiseminen oli hyvin rinnalla siinä, koska olin tosiaan seiskalla vielä hyvin ujo ja halusin tulla vähän puheliaammaksi ja mukavammaksi tyypiksi. en tiedä sitten oliko siitä kovin miten apua, mutta nykyään olen aina äänessä :D

^-- kyllä niitä muitakin oli mutta ei nyt muistu mieleen.

ysillä minulla on nämä valinnaiset vielä tänä vuonna:

- ATK
- kuvis
- käsityö
- ilmaisutaito
halusin ilmaista edelleen itseäni ja pidän näyttelemisestä hurjasti!
- eksoottista ruokaa ulkomailta(eli vähän sama kuin kotitalous mutta tehdään siis ulkomaalaisia ruokia)
nimi kuulosti kiinnostavalta ja seiskalla pidin paljon kotsasta joten halusin valita jonkin vähän erikoisemman valinnaisennan ja lisäksi myös pidän ruuanlaitosta

seuraavasta vuodesta en oikein muista mutta ainakin nämä ovat

- ATK
- kuvis
- käsityö

ja taitaapa tämäkin olla:

- palloilukurssi tytöily(eli vähän sama kuin liikunta, mutta tässä valinnaisessa pelataan vaan pallopelejä)
´minä vain rakastan niin liikuntaa !

Bettiina

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #77 : Joulukuu 22, 2005, 14:09:42 »
Valinnaisia on meidän koulussa mun mielestä ihan riittäväästi, 3 kieltä, atk:ta köksää ja kaikki tavalliset. sitte meidän koulussa on semmosia lisäkursseja joista ei saa numeroo vaan vain Hyväksytty/hylätty. Ne on aika rentoja ku ei siellä oikeestaan tarvi ku olla. Meiän koulussa näihin kuuluu mm. tuo ilmaisutaidon kurssi. Nämä on ainaki meidän koulussa hirveesti muuttumassa ku kaseilla ja seiskoilla on eri opetussuunnitelma ku meillä yseillä. :D

NO mulla on namä valinnaisaineet ja me saatiin ottaa niitä 3 ja niitä on aina kaksoistunti:

B2-ranska: tämän mä otin ku tykkään kielistä ja ne on suhteellisen helppoja. muutenki ei ala-asteella ei tullu mitään otettua nii parempi myöhään ku ei millonkaa. Kyllä ranska ainaki mulle ihan hyvin sujuu, 10 oli toikarissa, mutta on se kyllä vaikeempaa ku enkku tai ruotsi. Ihan kielioppiki on jo vähän monimutkasemoi. :D

Köksä: Tämän mä otin varmaa sillee keventää ja onhan se ihan kivaa ku saa tehä kaikkee hyvää, mutta mulla se vaa sattuu oleen aika huonoon aikaan ku ruokatunnin molemmin puolin.. :S

ATK: Tää taas oli vähän että se vois olla aika rentoa ja että pääsis nettii tunneilla yms ja ainaki meidän ope on ihan rento että se antaa olla. ATK oli kasin syksyllä aika tuskaa mutta sitte keväällä se oliki jo paljo mukavempaa.

Sitte mulla on vielä ollu kasilla ja nyt ysillä kahet eri lisäkurssita ja empä nyt jaksa niistä rueta jaarittelee.. :D

Surusilmä

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #78 : Tammikuu 06, 2006, 20:37:20 »
Piti itse tehdä tästä topicci, mut joku olikin jo ehtinyt ensin ;)
Meidän koulussa noita valinnaisaineita pitäisi ottaa yhtään seitsemän kurssia 8. luokalle ja kuusi kurssia 9.luokalle.
Köksän (kotitalous) otan ainakin varmasti kaksivuotisena. Media ja ruoka, arjesta juhlaan-kurssinkin aion ottaa ja liikunnan. Ja sitten jää vielä kolme uupumaan. Jos ottaisin liikunnan kaksivuotisena, niin jää vielä kaksi. En ole kielinero, joten en kieliä halua ottaa, olisiko kenelläkään ehdotuksia? Vielä kaksi ainetta, ehkä tekstiilityö, en ole ihan varma, ehdotuksia kiitos!

Poissa Saffy

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Valinnaisaineet
« Vastaus #79 : Tammikuu 06, 2006, 20:55:16 »
Minunkin tässä myöhemmin keväällä pitäisi päättää mitkä valinnaisaineet aion ottaa kahdeksannelle luokalle, ja olen niitä kyllä paljon miettinytkin jo. Ikävä kyllä aineita saa olla vain kolme, joten valinta ei ole helppoa minulle.
Olen kuitenkin jo melkein päättänyt mitkä kolme ne ovat:
Tekstiilityöt: Minä rakastan tekstiilitöitä, tiesin jo seiskan alussa ottavani sen valinnaiseksi.
Englanti: Jonkun kielen halusin, ja päädyin sitten englantiin, koska rakastan sitä kieltä.
Kolmatta en ole ihan vielä päättänyt, mutta se on joko liikunta, toinenkin kieli tai musiikki.

Meidän koulussa saa minun tietääkseni ottaa valinnaiseksi minkä tahansa pakollisenkin aineen ja sen lisäksi on atk:ta (verkkolehteä), ilmaisutaitoa, kuviksessa monia erilaisia kursseja.. muitakin, mutta en nyt muista niitä.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
Valinnaisaineet
« Vastaus #80 : Tammikuu 06, 2006, 22:25:08 »
Me saimme juuri tässä viimeviikolla nuo valinnaisainevihkoset, enkä vielä tässä vaiheessa yhtään tiedä mitä aion ottaa. Suurinpana ongelmana on se, että A2-kielen lukijana saan valilta vain 5 kurssia, sillä kaksi niistä menee siihen kieleen. :// Ja niitä valinnaisia jotka haluaisin on niin monta, että tekee tiukkaa päättää mitkä otan.
Mutta ainakin olen päättänyt, että otan "väläyksiä Espanian kielestä & kulttuurista"- kurssin, jonkun "patakasin keittiössä"-kotitalouskurssin ja kitara- ja laulukurssin. Tai sitten jommankumman tilalle bändikurssin. En osaa yhtään valita, kun en ihan kolmea kursseistani viitsisi tuhlata musiikkiin, vaikkei sitä pakollisena ensi vuonna olekaan, enkä osaa päättää minkä noista jätän pois. ^^' Liikunnasta olen ajatellut ottaa joko palloilukurssin tai sellaisen, missä on kaikkia uusia lajeja (mm. melontaa, keilailua, jousiammuntaa ja itsepuolustusta).
Noista tulisi yhteensä 4 ja puoli kurssia, joten pitäisi vielä joku puolikas ottaa. Sitä en ole yhtään vielä miettinyt, eivätkä nuokaan ole yhtään varmoja. Olen tässä asiassa nimittäin erittäin jahkaileva, ja luulen että vielä palautuspäivänäkin taistelen että mitkä otan. ^^ Ja sitten pitäisi vielä joitain kivoja kursseja säästää ysillekin, niin aina vaan vaikeutuu. :)
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Derwent

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #81 : Tammikuu 07, 2006, 11:50:56 »
Itse suoritin tuon valinnan viime vuonna. Meillä oli paljon aineita joka myös vaikeutti valitsemista, mutta näin tässä muutama päivä sitten yhden toisen koulun valinnaisaine listan niin ei hääppöiseltä vaikuttanut.

Alussa ajattelin ottaa ranskan kielen, mutta kun kuulin että kuka on opettajana ja muutenkaan kielet eivät olleet vahvimpia aineita (ei ruotsi eikä englanti) niin jätin sen sitten.

Lopulta valitsin:
Kuviksen, helppo aine. Tästä pääsee helpolla läpi jos yhtään osaa piirtää. Aiheet ovat olleet vähän tylsiä, mutta se ei ole haitannut. Välistä on häirinnyt kun opettaja laittaa jonkun iän ikuisen mustavalkoisen videon pyörimään, tai ainakin aluksi häiritsi, mutta nyt se alkaa vaikuttamaan jo mukavalta katsottavalta. Olemme katsoneet King Kongia, Oopperan kummitusta, Frankenstainia (molemmat), Wolf-Mania (mikä nimi nyt olikaan? Mutta erittäin opettavainen elokuva potterholistin mielestä...) ja muutamia muita joiden nimiä en muista.

Köksän, saimme valita kotitaloudesta, että jos otamme sen niin onko se joka jaksossa vai joka toisessa. Itse otin joka jaksossa, siis koko vuoden. Tähän asti se on vaikuttanut mukavalta, vaikka haastetta on enemmän kuin seiskalla. Numero joulutodistuksessakin laski, mutta nyt on aikaa parantaa sitä. Kaiken kaikkiaan se kurssi vaikuttaa mukavalta. Kasilla tutustumme eri suomen läänien perinneruokiin ja erikoisruokavalioihin. Ysillä taas tutustumme eri maiden ruokakulttuureihin ja järjestämme juhlat.

Näppis, eli näppäilytaito ja tekstin käsittely. Kasilla opettelemme kymmensormi järjestelmän ja ysillä sitten muokkailemme tekstiä ja muuta outoa. Tästä en osaa sanoa sen enempää, mutta kannattaa ottaa. Kymmensormijärjestelmä helpottaa monta asiaa.

Mantsa, maantiedon valinnainen, maapalloa ristiin rastiin. Olemme saaneet tutustua niihin maanosiin mihin haluamme. Mukava kurssi joka on vapaampaa kuin normaaleilla tunneilla. Lisäksi kävimme syömässä, joskin itse piti maksaa, mutta mukava kokemus sekin. Tämä oli hyvä valinta.

Tekstiilityö, ihmettelen että miksi tämän valitsin, tarjontaa oli mutta vaistin sellaisen aineen mistä en liiemmin välitä. No, kyllä tämä ihan mukava aine sinäänsä on ja toisella opettajalla se olisi ollut mukavaa.

Syventävää ruotsia, tämän otin ysille vain parantaakseni ruotsin numeroa. Eikä siinä mitään muuta syytä ollutkaan. Nyt vain toivon että siihen tulee mukava opettaja, joka osaa opettaa hyvin. Tästä sanon lopullisen arvion kun on ollut muutama tunti.
//Tällä hetkellä (ysi luokan kevät) voin vain kiittää sitä pientä ääntä pääni sisällä, joka tämän käski ottaa. Mitä olen serkun lukion kirjoja katsellut, niin ei opiskelu ainakaan hukkaan tule menemään, ainakin toivon niin. Opettaja ei mukava ole, joka kerta uusi kielioppi asia ja joka toinen sitten joku vanha valtakunnallinen ruotsin koe. Tunnitkin ovat maanantaisin 13-15, eli vireystason voi veikata, aika uneliasta porukkaa istuu luokassa. Onhan tuolla kurssilla ihan mukava nimikin, RULliksi sitä kaikki kutsuvat, lyhenne "RUotsia Lukioon aikoville" tai vastaavasta.

Psykologian alkeet, jaa-a, tämäkin on ysillä joten liiemmin siitä en vielä osaa sanoa. Otin tämän vain täyttämään listani loppuun. Nyt kun tarkemmin ajattelen, tunnit voivatkin olla mielenkiintoisia. Sama juttu kuin syventävässä ruotsissa, kerron lopullisen mielipiteeni muutaman tunnin jälkeen.
//Tätä ei sitten tullutkaan, ikävä kyllä. Tällä hetkellä olisin enemmän kuin mielelläni opiskellut psykologiaa, mutta ei sitä kaikkea voi saada...

//Äidinkieli tuli psykologian tilalle. Kurssin nimi taisi olla "Luova kirjoittaminen". Ihan mukavaa on ollut. Tekstit kirjoitamme tietokoneella, joka helpottaa niiden korjaamista. Aiheet ovat aika tylsiä, mutta on sitten oppinut kirjoittamaan "Sata vuotta sitten"-aiheesta kunnon slash-ficin, ihan kohtuullinen suoritus, vaikka itse sanonkin. Ja onhan tuossa tullut opittua, pikemmin syvennettyä, ihan perustaitoja äidinkielestä, nykyään minulla luonnistuu jopa pilkuttaminenkin ^^'

Siinä ne sitten olivat. Varalle sitten otin kaikkea kuviksen syventävästä, matikkaan ja luovaa kirjoittamiseen.
Ihan tyytyväinen valintoihini olen ja suosittelen niitä lämpimästi. En kadu mitän valintaa (mitä nyt ärsytti se muotivaate).

//Muokkailin näitä ysin valinnaisia ja lisäsin kokonaan tuon Luovan kirjoittamisen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2007, 20:56:11 kirjoittanut Derwent »

Poissa Ceciliah

• Syystuuli
  • Vuotislainen
    • Ceciliah - livejournal
Valinnaisaineet
« Vastaus #82 : Tammikuu 08, 2006, 13:26:27 »
Valinnaiset aineet ovat mukavia, jos vain pääsee niille tunneille mihin haluaa. Meidän yläasteella ei ole kauheasti vaihtoehtoja valinnaiseksi aineeksi. On liikuntaa, kotitaloutta, ranskaa, saksaa, latinaa(mutta ikinä ei muodostu tarpeeksi isoa ryhmää, jotta sitä voisi opiskella), teknistä ja tekstiilityötä, musiikkia, ilmaisutaitoa, ATK:a ja tänä vuonna uutena valinnaisena ns. mediatiimi. Viime vuosina on ollut myös retkeilyä.

Tänä vuonna minulla on valinnaisena ranska ja musiikki. Ranska on aika tylsää, mutta käyn tunneilla vain sen takia että oppisin kielen. Silti onhan se turhauttavaa, kun neljänneltä luokalta asti on kieltä opiskellut eikä vieläkään pysty kunnolla kirjoitttaa esim. pientä tarinaa. Ruotsia olen opiskellut vasta 1,5 vuotta, mutta silti tuntuu, että osaan ranskaa huonommin kuin ruotsia. Enkä ole ranskan lukijoista edes huonoin.

Toinen valinnaisaineeni on siis musiikki. Se on todella hauskaa. Meidän ryhmä on kiva ja ope on myös ihan mukava. Me soitetaan paljon erityyppisiä kappaleita ja saadaan esiintyä useasti koulun tilaisuuksissa.

Viime vuonna olin kotitaloudessa, joka oli ihan mukavaa. Ainoa huono puoli oli se, kun jonain jaksona oli samana päivänä kolme tuntia pakollista kotitalouden tuntia ja vielä kaksi tuntia valinnaista perään. Ja jos vielä oli poikkeuksellisesti hyvää ruokaa koulussa. Silloin oli kyllä vatsa aika täysi... Tosin enää en halua koko vuodeksi kotitaloutta, sillä kaikkeen kyllästyy.

Olen ollut joskus myös retkeilypamissa (PAM = valinnainen meidän koulussa. En muista mistä lyhennös tulee.), jossa kävimme bongailemassa lintuja, kalastamassa ja telttailemassa. Kerran olin liikuntapamissa, mutta se ei ollut mukavaa sen takia, koska siinä pamissa oli vain yksi tyttö minun lisäkseni, joka oli vielä usein kipeä ja poissa tunneilta...
I just got lost
Every river that I've tried to cross
And every door I ever tried was locked
Ooh-Oh, And I'm just waiting till the shine wears off

Pollexia

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #83 : Tammikuu 08, 2006, 22:05:31 »
Sääliksi käy niitä, joille ei tule mahdollisuutta saada näitä valinnaisia niiden poistumisen takia. Itselläni on A1 saksa, joten englannin tunnit veivät yhden valinnaisaineen. Sen kaksoistunnit ovat kyllä täyttä tappoa. Vihaan opettajaa niin paljon, sen ääni kuulostaa niin epävireiseltä. Vihaan niitä tunteja yli kaiken.

Pitkiksi valinnaisiksi, jotka siis olivat kasilla ja ysillä otin:

Musiikin

+Rakastan musiikin tunteja
+Opettaja muistaa minut hyvin veljeni takia, eli siis saan soittaa aina kun haluan
+Useat kappaleet ovat hyviä
+Soittotaito kehittyy hitusen, etenkin siinä muiden kanssa soittamisessa
+Tunnit ovat rentoja
-Vain ne tietyt ihmiset voivat soittaa, muille tunnit ovat täyttä tuskaa
-Opettaja on hieman epäreilu
-Tunneista ei ole mitenkään erityisesti hyötyä

Historian 2. Maailman sota

+Hyvä opettaja
+Oppii paljon
+Yleissivistävä
+Perustieto sodasta kehittyy huimasti
+Tutustutaan myös sotaelokuviin
+Käydään asioita läpi useasta näkökulmasta
-Kaverit eivät tykkää, en tosin tiedä miksi

Ja sitten lyhyet valinnaiset 8.lk:

Nuisku

+Ihan kiva tapa kuluttaa aikaa
+Pitää käydä jos haluaa tukioppilaaksi
+Opettajan mukaan siitä on hyötyä elämässä
-Hiukan turhan oloinen kurssi
-Olisi voinut ottaa jonkun kivemmankin kurssin

Englannin lisäkurssi

+Oppi uusia sanoja
-Ei opeteltu mitään
-Kurssin takia minulla oli neljätuntia englantia sinä päivänä
-Opettaja
-Kuolettavan tylsä

Elokuva-kurssi

+Tutustui uusiin elokuviin
+Ei läksyä
+Rento meininki
+Tutustuttiin eri aikakausien elokuviin
-En pitänyt opettajasta
-Ei oikeastaan tehty mitään

Ja ysiluokan valinnaiset:

Matematiikan syventävä kurssi

+Käydään läpi uusia asioita
+Opetettaan uusia laskukaavoja
+Kahdessa tunnissa kaavat jäävät mieleen
+Vanhoja asioita käydään tarkemmin läpi
+Kurssista on luultavasti hyötyä lukiossa
-En tykkää opettajasta
-En aina tajua opettajan selityksiä

Työpaikka takuulla- kurssi

+Opetellaan tekemään työhakemus
+Miten käyttäydytään työhaastattelussa
+Opetellaan käyttämään työvoimatoimistoa
+Hyvä opettaja
-Tylsää
-Tulee aina sellainen olo, että on täysin aivoton

Tähtitiede

+Rento meininki
+Mukava opettaja
-Ei ole vielä tullut mitään uutta
-Kaikki tiedot voi kopioida netistä

Asu vapaa- kurssi

-Vihaan
-Vihaan
-Vihaan
-En pidä opettajasta
-En onnistu pitämään ihmisistä siellä
-Koko kurssi ihan syvältä

Valinnaisaineet kuitenkin useissa tapauksissa piristävät, kun ihmiset vaihtuvat ympärillä. Toisaalta taas ottaa päähän, että ei aina oikein tule toimeen. Ehkä kuitenkin pitäisi suhtautua myönteisesti siihen, että "oppii tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa", mutta kun juuri nyt en halua. Huono homma tässä on se, että osa niistä muista valinnaisista kuulostaa paljon kivemmilta. Oma suosikkini on kuitenkin Historian 2. maailman sota, siinä vaan on jotain sellaista mistä tykkään paljon. Vaikka taidan olla melkein ainoa luokastani. Pidän jopa siitä opettajasta, josta muut vitsailevat. On kyllä totta, että monisteita ja dokumentteja on paljon, mutta minä vain jostain syystä tykkään tunneista paljon. Ne rentouttavat ja kuitenkin siinä sivussa oppii paljon. Opintoretket ovat myös olleet legendaarisia ja niitä tulee ikävä.

Pieni mainostus tähän loppuun ;)

Terryet

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #84 : Tammikuu 10, 2006, 18:36:18 »
Meillä saa valita aika monen aineen välillä.
Tosin itse muutan kesäloman alussa, joten valintani eivät täällä vaikuta, vaan minun täytyy valita uudet. Siksipä tahtoisinkin, että kertoisitte mitä valinnaisaineita Vantaalla on kasille ja ysille?

Mutta nytpä kerron, mitä aineita olisin ottanut, jos olisin asunut täällä kauemmin.

PITKÄT

Tietotekniikka

Kuulostaa kivalta aineelta. Tosin kaverini puhuvat aineesta tyyliin:"Kuka nörtti haluaa tämän aineen? Siitä tulee kyllä ihan tietsikkanörtti." Itse olisin kuitenkin halunnut ottaa tämän.

Kotitalous
Pidän kokkaamisesta ja leipomisesta. Haluaisin oppia lisää.

LYHYET

Koulun ulkopuoliset lajit tytöille

Liikuntaa, koulun ulkopuolisia lajeja, kuten esimerkiksi ratsastusta, seinäkiipeilyä ynnä muuta.

Omaksi ja toisen iloksi
Kässää. Olisin halunnut, pidän ihan kohtalaisen paljon kässästä. Tosin en tykkää tehdä koulussa itselleni vaatteita, olisin tehnyt toisten iloksi. :)

kasriel

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #85 : Tammikuu 16, 2006, 11:39:29 »
Meidän koulussa valinnaisaineita on:

Tekstiili- ja tekniikkatyö
ATK
Kotsa
Maa- ja metsätalous
Kaupalliset
Kieliä Ranska, Saksa ja Venäjä (Venäjällä ei ole edes opintosuunnitelmaa oikeestaan)
Kuvis

Sitten meillä on myös lyhytkursseja,2 tuntia per viikko..Harmi vaan, kun koulu siirtyi uuteen opintosuunnitelmaan niin lyhytkurssit loppuivat ja me nykyiset ysit kun menemme vielä vanhan opsin mukaan niin meillä on lyhytkursseja kun kaseilla ja seiskoilla 2 tuntia lukuaineita :P
Lyhytkurssit käsittävät mm. kirjontakurssi, tennisliikunta, vanhasta uutta, ruotsin kieliopin kertausta ymm.

Valinnaisaineita mulla on kässä, kotsa ja kuvis. Maa- ja metsätalouden vaihdoin sen puolen vuoden jälkeen kotsaan, kun en oikein pitänyt opettajasta ja muutenkin koko aine oli niin kamalan tylsää.Siellä tehdään niin paljon esitelmiä ja veikataan raviheppoja, kuka voittaa ja kuka on kolmen parhaan joukossa ja näin.

Ranskan sillon seiskalla valitsin, mutta siitä ei sitten tullut ryhmää kun ei ollut tarpeeksi halukkaita.

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
Valinnaisaineet
« Vastaus #86 : Tammikuu 23, 2006, 22:17:42 »
Joop... Valinnaisaineet *syvä huokaus* Minunkin koulussani nämä valitaan pian, tänään oli jo esittelytilaisuus. Meillä on aika paljon aineita valittavana, mutta en taida jaksaa luetella koska harvaa se kiinnostaa.

Aineita siis saa valita kaksi kahden viikkotunnin ainetta kasille ja ysille sekä kaksi yhden viikkotunnin ainetta kahdeksannelle (kasilla valitaan sitten uudet ysille...)
Mutta ärsyttävän tästä tekee koulumme idioottimainen "ne-joilla-on-saksa-tai-ranska-A1-kielenä-joutuvat-kärsimään" asenne! Se ei riitä, että he järjestävät asian jotenkin niin, että ne joilla ei ole saksaa/ranskaa A1-kielenään pääsevät aikaisemmin koulusta kuin ne, joilla on, vaan he päättävätkin, että saksa/ranska on PAKKO valita valinnaisaineeksi (ja tarkoituksenahan on olla valinnaisaine, mutta ilmeisesti aineet eivät olekaan valinnaisia, koska "pakko" ei sovi yhteen "valinnaisen" kanssa....) eli noin kolmasosalla koulusta on valittavinaan vain yksi kahden tunnin aine... Itse kuulun näihin epäonnisiin...

Itselläni on hankaluuksia kahden tunnin aineissa. Haluaisin kovasti valita kotitalouden, se on lempiaineeni, mutta ilmaisutaitokin on kivaa ja ilmaisutaidon ryhmä esiintyy joulu- ja kevätjuhlissa (olen aina pitänyt paljon juhlissa esiintymisestä^^). Täytyy kai arpoa kummasta tulee varavalinta. Muiksi varavalinnoiksi (näitä on siis neljä) laitan luultavasti digikuviksen, perinteisen kuviksen, ranskan (lisää kieliä...) ja musiikin.

Yhden tunnin aineet ovat helpommat. Kotitalouksen leivontakurssi ja digitaalinen musiikki. Varavalinnoiksi Italia, kuvaamotaidon valokuvauskurssi, internet kurssi sekä ompelukurssi.

Valinnaisaineet ovat todella mukava asia, voi lopettaa osan omasta mielestään epämielyttävistä aineista. Ainoana haittana koen tuon "Pakkosaksan" teki mieli repiä esittelypaperi kahtia. Huoh... *purkaa kiukkuaan suttaamalla "valinnaisaine" esittelypaperia kuulakärkikynällä*

narniadara

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #87 : Tammikuu 26, 2006, 14:26:25 »
Meillä on kuusi tuntia viikossa valinnaisia, eli kolmea eri ainetta. Itselläni on kuvis, ilmaisutaito sekä liikunta.

Vaikka en ole ikinä ollut kovin hyvä kuviksessa, tämä lisäkuvis on oikeasti innostava! Tehdään paljon mielenkiintoisempia juttuja kuin tavallisesti, ja olen oppinut paljon. :) Sain ensimmäistä kertaa elämässäni kuviksesta ysin, ja opettaja sanoi minulla olevan taitoja kymppiin. :)

Ilmaisutaidon tunnit ovat lähinnä leikkimistä ja näyttelemistä. Todella ujotkin oppivat ilmaisemaan itseään hauskasti. Pahoina päivinä ilmaisutaito on lähinnä rasittavaa, mutta joskus siitä piristyy. ;)

Valinnainen liikunta. Se on luultavasti lempiaineeni heti tavallisen liikunnan jälkeen. (tavallisessa liikunnassa kivempi ryhmä) Vaikka valinnaista liikuntaa mainostettiin siinä valintalapussa tyyliin; "Kokeile uusia lajeja, keilailua, lautailua, miekkailua jne" ei meillä mitään erilaista ole ollut. :( Valinnainen on meillä suunnilleen samanlaista kuin tavallinenkin, tekemis vaihtoehtoja yhdelle tunnille on ehkä enemmän.

Fitz

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #88 : Tammikuu 26, 2006, 17:14:08 »
1.) Kotitalous: Ihan ok, otin koska tuo oli kolmen vähiten tyhmän joukossa. Tylsää, mutta hauskaa. Mukava oppia jotain oikeesti tarpeellista.

2.) Käsityö: Ehdoton valinta, yritin saada myös kaksi lisä tuntia, mutta ei ollut tarpeeksi halukkaita. Höh. Ihanaa ja kivaa, jos vain ei tehdä ompelukoneilla! :) Ne on ihan sairaita... Kaikki muut käsityölajit sopii ja onnistuu. Saisin kympin mutta en kuulemma auta muita tarpeeksi.

3.)Kuvaamataito: Myös ihan ok, ei tule läksyä ja onnistuu jotenkuten. Mutta taidetta ei synny ja taidot ei kasva. Opettaja on mukava blondi, jolle menee kaikki asiat läpi.

Meidän koulussa ei ole valinnaisensa liikuntaa, olisin tietty ottanut sen... Luokavalvojani sanoi, että missään koulussa ei ole liikuntaa valinnaisena. No, sitähän on melkein kaikissa muissa ja monta erilaistakin...

Fenella

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #89 : Tammikuu 28, 2006, 17:59:56 »
Meillä juuri valittiin valinnaisaineet, ja tässä ovat minun valintani. :)

Pitkä:
Ilmaisutaito. Olen musiikkiluokalla, ja pidän esiintymisestä. Tämä oli minulle melko olennainen valinta. Ensimmäiseksi varalle otin kotitalouden, ja toiseksi paremman puutteessa tekstiilityön. Toivon suuresti, etten joudu tuohon rättikässään. Olen surkea käsitöissä.

Laaja:
Ruokavuosi. Eli tehdään kaikkia juhlaruokia. Kiinnosti enemmän kuin muut, tykkään kokata ja tuosta on hyötyäkin. ^^ Ensimmäinen varavalinta Kuvataidepaja, toiseksi otin Eläimet- kurssin. Toivon etten joudu tuonne, senkin otin paremman puutteessa -_-

Lyhyt:
Luova kirjoittaminen. Olen niin innoissani, jos pääsen kurssille, sillä rakastan kirjoittamista ja haluan kehittyä siinä. Ensimmäiseksi varalle otin julkaisukurssin, kun tykkään puuhata kaikenlaista tietokoneella. Toisena varalla "Suomi 2. maailmansodan pyörteissä".

Coccinelle

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #90 : Maaliskuu 21, 2006, 18:02:05 »
seiskalla oli jotenkin paljon helpompaa valita valinnaisia. ei kai tiennyt vielä mitä on sitten tulossa eteen. :D valitsin silloin ilmaisutaidon, ranskan ja kotitalouden. enkä pidä nyt oikein mistään. ilmaisutaidossa olen aina se joka jää ulkopuolelle (koska muut kaverini eivät ole kiinnostuneita näyttelemisestä :D), ranskassa opettaja on ihan kamala ja myös kotitalouden opettaja + se ryhmä. wiyyh.

ja nyt on sitten valinnaisten valitseminen ohi ysille. n__n viuuh. valitsin ranskan (koska haluan todella silti oppia sitä), kitaran soiton, kotitalouden (tällä kertaa tulee parempi ryhmä :3) ja soveltavista kuviksen, joka keskittyy savesta muotoiluun. n___n toivotaan nyt että valitsin hyvin.

niin ja sitten ne varavalinnat. otin liksa - fitness (joka muuten kuulostaa tosi kivalta mutten osaa jättää mitään pois :<) ja kuviksen. ^^

willy

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #91 : Maaliskuu 21, 2006, 18:46:13 »
Opo antoi meille juuri 2-4 viikkoa sitten valinnaisainepaperit. Muutakin se selitti niistä. Olen nyt kahdeksannella luokalla, ja otin ysille valinnaisaineiksi

Kirkkovenesoudun
Tämän otin seiskallakin. Se on hauskaa, jos on hyvä porukka ja varsinkin opettaja. Onneksi on tuo sama opettaja sitten ysillä, ja toivon mukaan ihmiset (seiskoja tulee varmaankin) on kivoja. Ei siellä kyllä paljoa tarvitse niiden kanssa puhua, mutta en jaksaisi jos siellä olisi hirveä lauma vain jotain kiljuvia ja kikattavia kakaroita. Tätä on vain syksyllä ja keväällä, eli talvella menee tunteja pois. Ja siinä kehittyy myös kunto :D

Englannin ja Ruotsin Lukiokurssin
Menen Lukioon, ja otin siksi tämän. Meidän Ruotsinopettajamme ei ole todellakaan parhaimmasta päästä, enkä osaa Ruotsia yhtään. Ja haluan muutenkin oppia lisää kieliä, varsinkin englantia. Rakastan englanninkieltä.

Äidinkielen lukukurssin
Ei ollut oikein valinnanvaraa, kun tila alkoi loppua (valitsin tämän viimeiseksi). Täällä vain kuvauksen mukaan luetaan itsekseen, luetaan toisille, ja etsitään jotain hyviä kirjoja kirjastoista. Varmaan saatetaan tehdä jokin esitelmä kirjailijasta, se ainakin tuntuisi kivalta ja myös sopivalta tähän kurssiin (jos sellainen tulisi, tekisin siinätapauksessa Rowlingista :D). Ja muutenkin tykkään lukemisesta. So why not?

Seikkailua ja elämyksiä -liikuntakurssin
Tämä otettiin kaverini kanssa jo seiskalla. Mutta ryhmää ei muodostunut, ei ollut tarpeeksi halukkaita. Tässä on tarkoituksena se, että mennään joko yhtenä viikonloppuna yöksi metsään ja opetellaan tekemään ruokaa luonnossa, ynnä muuta. Taikka sitten patikoidaan pieniä retkiä jossain. Ottaisin kyllä mieluustikkin tuon ensimmäisen vaihdoehdon, koska sillä saa monia tunteja pois sitten talvella (tätä on vain syksyllä ja keväällä niinkuin kirkkovenesoutuakin). En kyllä tykkää telttailusta, mutta noo, samase.

Kotitalouden
Pakko valinta :D Tai ei siis niin, mutta kun tykkään tehdä ruokaa, opettaja on kiva (ja toivon todellakin, etteivät ryhmät sekoitu ysiksi ja saa erästä typerää opettajaa, tai ainakin mitä olen kuullut, se on hirveä), ja muutenkin, mitenköhän pärjäisin sitten isona yksin jos en osaisi laittaa ollenkaan ruokaa. Ja koska tehdään kaikkea todella monipuolista, siitä saa itsekkin hyviä ideoita, mitä voi vaikka ehdottaa äidille sen sijaan että se tekisi jotain hirveää sontaa.

Niin. Siinä se. Sen sanon vain vielä, että nyt kahdeksannella luokalla on paljon helpompi valita aineita kuin seiskalla, koska ne ovat nyt jo valmiiksi laitettu niin, että näkee mitkä aineet menevät päällekkäin.

Poissa tamina

• Vuotislainen
  • Tomaatti
Valinnaisaineet
« Vastaus #92 : Huhtikuu 18, 2006, 17:49:30 »
Voi, täällä on monella niin ihanan kuuloisia valinnaisia, että olen ihan kettuuntunut.

Minulla on nyt pitkä, laaja ja lyhyt, joista vain pitkä jatkuu seuraavalle vuodelle, ja ensi vuodeksi valitut suppea ja lyhyt. Lyhyttä on 1 viikkotunti, suppeaa ½ viikkotunti.

Ilmaisutaito.
Tänään oli ilmaisutaitoa. Se olisi voinut olla kivaa, eri opettajalla. Nykyinen opettaja vihaa minua, emmekä tee tunneilla mitään kivaa, teattereissa käyntiä lukuunottamatta. Ja esimerkiksi joulujuhlassa esitimme todella jännittävän lastennäytelmän, ja yleisöäkin kiinnosti.

Viestintä.
Viestintä rulettaa. Mielestäni koulussa ei enää kursseja järjestetä, mikä on sääli. Meillä on kaksi eri opettajaa, toinen opettaa ATK- viestintää. Tavallinen viestintä on kivaa, mukava opettaja, mielenkiintoiset aiheet. ATK- viestintä lähinnä tylsää. Tunneilla ei oikeasti tehdä mitään, ja koska kotisivuni ovat valmiit, surffailen galtsussa, vuotiksessa ja niin edes päin.

Sarjakuvat.
Kadun, kadun, kadun. Voi, kumpa olisin tehnyt niin kuin kaikki muut, ja ottanut luovan kirjoituksen tai teknisen askartelun. Olen kyllä oppinut paljonkni sarjakuvista, mutta tämäkin on sarjassamme tylsiä aineita, ja koska minulla ei ole kunnon kavereita tuolla, ja olen ollut valmis jo puoli vuotta, niin minä en voi kuin istua ja nyhvätä nurkassa. Keskiviikkoa odotan aina kauhulla.

Ensi vuodeksi taisin valita laulukurssin ja maalauksen, varalla on kaikkea talviliikunnasta taimenkasvatukseen. Laulukurssista saattaa tulla tuskainen, sillä minulla on julmetun ruma ääni, mutta maalauksesta tulee loistavaa. Kiva opettaja, ihania kavereita, maalaaminen on kivaa.

Valinnaisaineet ovat loppujen lopuksi loistava asia. Niitä on tuskaa valita, ja joskus tulee valittua huonosti, mutta mukavia piristyksiä koulutuntejen välillä, ja saa kerrankin tehdä jotain mitä oikeasti haluaa.
"Hehe, I wonder about that..."

Poissa helmikana

• Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #93 : Kesäkuu 28, 2006, 13:21:21 »
Hitsi, menen ensi vuonna seiskalle ja sitten keväällä on aika valita valinnaisaineet. En osaa yhtään valita! Kolme valinnaisainetta varmaan kuudesta kiinnostavasta.
Kaupalliset ainakin on varma että otan, koska muuten en pääse comeniukseen (en tiedä miksi, mutta meidän koulussa on pakko olla kaupalliset, että pääsee comeniukseen).
Samoin kotsa, köksä, kotitalous. Sen otan, koska siinä ei tarvitse niin paljon ? keskittyä ja tykkään tehdä ruokaa ja sen sellaista.
Sitten viimeinen aine, hitsi kun ei osaa valita. Mieleni tekisi ottaa käsityö, koska pidän ompelemisesta, mutta kutominen ja virkkaaminen on pahin painajaiseni. Haluaisin ottaa jonkun kielen, vaihtoehdot saksa ja ranska, jos otan, mieluummin ranskan.

Poissa Shayas

• never-fading
  • Vuotislainen
  • take me home
Valinnaisaineet
« Vastaus #94 : Kesäkuu 28, 2006, 13:51:50 »
Minä menen nyt kasille, joten ne valinnaisaineeni on jo tullut valittua. Sain ottaa vain kolme (yksi 2 tunnin ja kaksi 1 tunnin) valinnaista, koska opiskelen latinaa. Harkitsin niitä tosi pitkään ja päädyin sitten ottamaan

Ranskan, koska rakastan kieliä ja ne ovat hyödyllisiä. Ranska on lisäksi mielestäni tosi kaunis kieli ja olen aina halunnut osata sitä. Ranskaa oltin kaksi viikkotuntia.

Musiikin, koska musiikki on oikeastaan lempiaineeni. Rakastan laulamista, ja varmaan tykkäisin soittamisestakin, jos osaisin soittaa jotain. Lisäksi meidän musiikin ope on tosi kiva ja tunnut ihania. Musiikkia otin vain yhden tunnin viikossa.

Valokuva- ja elokuvakurssin. Rakastan valokuvaamista ja haluaisin oppia ottamaan vähän parempia ja hienompia kuvia. Oppia erilaisia kuvakulmia ja sellaista.
Elokuvat taas ovat kiinnostaneet minua aina ja näytteleminen, kuvaaminen ja sellaiset siinä elokuvantekoprosessissa tulevat varmasti oleaan hyvin mielenkiintoisia. Ja tietenkin suunnittelu. Tätäkin ainetta minulla on vain tunti viikossa.
no / no turning back now

Poissa Igniculus

• Piiloutunut puhpallura.
  • Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #95 : Kesäkuu 28, 2006, 14:36:58 »
Itse olin aikoinani kuvaamataitopainotteisella luokalla joten sain valita 8.-9. -luokille kaksi valinnaisainetta tosi huonosta valikoimasta ja that`s it. Kuvaamataito oli siis automaattisesti "yksi valinnaisista". Itse otin saksan ja kotsan. Muita vaihtoehtoja oli muistaakseni ATK, kaupalliset aineet ja käsityö, joista mikään ei oikein napannut. Lukiossa olikin sitten onneksi laajempi valikoima :)
Dreams make world come around.

Em-Em

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #96 : Kesäkuu 28, 2006, 14:59:08 »
Teillä on kaikilla niin mielenkiintoisia valinnaisia, toisin kuin meillä päin. Valinnaisaineet vähenee vuosi vuodelta ja juuri meidän kohdalla tuli se uudistus, että meillä on valinnaisia paljon vähemmän kuin vuoden vanhemmilla. Valitsin kaikkea helppoa, missä ei tarvitse päntätä, olen laiska (On se niin hauska kuunnella kun kaverit valittaa ranskan tunneista). Tälläisiä valintoja minulla on ollut:

Kuvaamataito ja piirustus ja maalaus
Automaattisesti valitsin nuo ihan aluksi. Opettajamme on hyvin mukava ja kannustava. Kuviksessa ei pelkästään maalata, vaan perehdytään mm. arkkitehtuuriin ja vastaavaan. Helppoja numeroita.

Luova kirjoittaminen
Helpoin valinnainen, joskin sitä oli vain puoli vuotta. Tunneilla tehtiin kirjoitusharjoituksia ja vastaavia. Kirjoitettiin koneilla n. 90% ajasta. Opettaja oli todella rento, ja pakko myöntää, ettei kaikki aika todellakaan mennyt kirjoittamiseen kun koneilla oltiin.

Tekstinkäsittely
Tylsin valinnaiseni, mutten silti vaihtaisi sitä pois. Kirjoitetaan tunnit pitkät ja tehdään kirjoituskokeita. Eipä siinä muuta.

Ensi vuodeksi on sitten kuvista, teksinkäsittelyä, leivontaa ja video ja valokuvausta. Saatan vielä kuitenkin vaihtaa jotain pois.

syksyinen

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #97 : Heinäkuu 09, 2006, 12:00:46 »
Menen siis nyt syksyllä kasille.
Jouduin miettimään pitkään, että, mitkä neljä ainetta otan valinnaisiksi, mutta kyllä se oli jo alusta asti aika selvää, mitkä valitsisin. Meidän koulussa oli paljon vaihtoehtoja. On liikuntaa, kuvista, musiikkia, köksää, ranskaa, espanjaa, tekstin- ja kuvankäsittelyä, saksaa, ilmaisutaitoa, joku lehtikirjoitus juttu etc. Eli aika laaja valikoima minun mielestäni, ainakin verrattuna joihinkin muihin kouluihin.

Kasille otin kuvaamataidon, koska tykkään todella paljon piirtämisestä, maalaamisesta ja kaikesta sellaisesta. En ole kyllä kovin hyvä, mutta tykkään piirtäämisestä. En nyt muista ihan tarkasti, mitä sillä kurssilla tehtiin, mutta taidettiin perehtyä enemmän niihin tekniikoihin.

Otin kasille myös ilmaisutaidon, koska se oli paras vaihtoehto niistä, minkä siitä sarakkeesta olisi voinut ottaa. Haluaisin oppia ilmaisemaan itseäni paremmin ja toivon, että tulisin vielä rohkeammaksi ja saisin enemmän itsevarmuutta tätä kautta. Monet ovat sanoneet, että ilmaisutaidon opettaja on tyhmä, mutta minusta hän vaikutti ilmaisutaitovalinnaisen esittelytilaisuudessa ihan mukavalta tai vähintään kestettävältä.

Kasi- ja ysiluokille valitsin toiseksi aineeksi ranskan. Tykkään siitä kielestä ja haluan oppia edes vähän sitä, jos en opi puhumaan, niin sitten jotain pientä. Ja toivon todella, ettei innostus lopu kesken kaiken.

Toinen aine, jonka valitsin kasille ja ysille, oli köksä. Oli ihan pakko. :D Se opettaja, joka meillä seiskalla oli, on niin mukava ja köksä on niin rentoa. Tykkään  myös kokata, vaikkei minua mestarikokiksi (vielä) kutsutakaan. Opettaja vielä sanoi, että saamme päättää enemmän itse, mitä ruokia haluamme laittaa. Kotitalous on myös tarpeellista oikeassa elämässä. Osasyy köksän valintaan oli myös kaverit, jotka vähän suostuttelivat minua ja pieni tyytymättömyys muihin aineisiin, jonka olisin voinut siitä sarakkeesta valita. (tekstinkäsittely, kuvaamataito ja musiikki. Osaan käyttää tietokonetta ihan tarpeeksi hyvin. Olen käyttänyt jo kolmannesta luokasta asti, joten eiköhän siinä ajassa jo opi. Kuviksen otin jo kasille, eli en halua pitkää kurssia. Enkä pidä musiikin opettajasta, enkä laulamisesta, vaikka kitaraa haluaisin oppia soittamaan. Mutta tuskin aikakaan siihen riittäisi.)

pieni lisäys// No niin nyt on sitten aika kertoa vähän lisää näistä, krrhm, kokemuksistani. Ensinnäkin, kuvis on ollut mukavaa, vaikkakin lähes samanlaista kuin aina ennenkin. Ah, tällä hetkellä kuvaamantaidon tunnit ovat kaikkein parasta koko koulussa, voikun olisin ottanut myös ysille kuvista. *huokaus*
Ilmaisutaito on yllättävän hupaisaa, koska teemme kaikkea mukavaa, leikimme ja teemme erilaisia projekteja (esimerkiksi nyt musavideo ;>)
Ranskan opiskelu sujuu hyvin, odotettua paremmin ja se on mukavaa ja ainakin tällä hetkellä tuntuu helpolta.
Köksä minua eniten näissä valinnaisissa päännii. Emme saaneetkaan sitä vanhaa seiskaluokan opettajaamme, vaan saimme yhden toisen. Hän on oikea terveellisyysintoilija, mutta ihan mukava tyyppi. Noniin, siinä pieni väliraportti kahdeksannelta luokalta. Syksyinen kuittaa. *juoksee pois*

Poissa Angel of death

• Senbonzakura
  • Hirnyrkki
  • Whiskey lullaby
    • Deviantart account
Valinnaisaineet
« Vastaus #98 : Heinäkuu 09, 2006, 13:13:16 »
Syksyllä ysille. Mitään muutosta ei valinnaisissa minulle tullut muuta kuin yksi ylimääräinen jäi pois. Ja nyt saksan takia tulee taas yksi ylimääräinen muihin verrattuna. Kirottu saksa.

Mutta seiskalla valitsin valinnaisia aineita. Eikä ollut kovinkaan paljon jäljellä kun kirottu saksa vei jo pakosti 3 tuntia. Siis kelatkaa kolme tuntia viikossa sen opettajan kanssa. Taisin olla päästäni vajaa kun siihen ryhdyin. Nyt sitten kärsin. Mutta jos valitsette saksan teillä tarvitsee olla todella hyvä kielipää. Nimittäin saksa on moninverroin vaikeampaa kuin englanti tai ruotsi. Jos teillä on niiden kanssa yhtään vaikeuksia suosittelen jättämään saksan siltä istumalta pois. Koska minulla on hyvä kielipää. Ala-asteella saksani oli 9. Mitä pitemmälle ollaan tultu sitä alemmas numeroni tippuu. Nyt se on 7. Ja olen autuaasti pihalla.

Sain vain kaksi muuta ainetta saksan lisäksi. Mutta ollaanpa nyt ihan positiivisia koska yksi meidän koulusta, musiikkiluokkalainen. Hänellä on kolme tuntia musiikkia ja kolme saksaa viikossa. Valinnaisia on 7 jos ei halua ylimääräisiä. Tytölle jäi sitten vain ksi valkattavaksi.

Mutta minä valitsin kuviksen. Koska minä rakastan piirtämistä ja muutakin kuvikseen liittyvää. Mutta en suosittele sellaisille joita piirtäminen ja taiteellinen tekeminen ei ole sydäntä lähellä. Koska minuakin joskus tympii opettajan todella oudot ja tylsät päähänpistokset. Kelatkaa se laitto meidät tekee kivikovasta ja kivisestä savesta kengän ILMAN KAULINTA. siis eihän siitä nyt mitään tullut. Kirosin opettajan alimpaan kolkkaan.

Toisena minulla on köksä. No sekin on kivaa koska pidän siitä. On aina kiva oppia uusia ruokalajeja eikä sitten opiskelija asunnossa tarvitse aina sitä makaronilootaa tehdä. :) Hyödyllinen aine. Mutta jos ei pidä sitä tarpellisena niin mikäs siinä.

Oisin halunnut bilsan matkailu tunnin. Siinä oltaisiin tutustuttu trooppisiin matkakohteisiin ja maihini joita ei muuten maantiedon tuneilla käsitellä. Se olisi ollut todella mukavaa mutta minulla on jo yksi ylimääräinen niin en halua viettää koulussa lisää ylimääräistä.

Mutta harkitkaa jos haluatte ylimääräisiä tunteja koska niitä ei vain voi lopettaa ilman pätevää syytä ja koska koulusta tulee raskasta jos joka päivä olette kahdeksasta kolmeen. Harkitkaa tarkkaan mitä otatte.
Aishi ai sarete kono inochi wa memory de saite - I'll protect my memories of how I loved and was loved

Elwen

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #99 : Heinäkuu 09, 2006, 22:52:46 »
Rasittavaa puhua kouluaineista heinäkuussa, mutta kunhan tapan aikaa tässä.

Eli siis, valitsin seiskalla ATK:n, ranskan ja kuviksen. Kuvis ja ranska olivat ilmiselviä, helppoja valintoja. ATK:ta en edes harkinnut, olin ajatellut ottaa kotitalouden. Perhe kuitenkin sai jotenkin suostuteltua valitsemaan ATK:n... -_- Sain valita yhteensä kuuden tunnin edestä, koska A-ruotsi kahmaisi vähän poies.

Kuvis on sellaista mitä odotinkin. Piirtelyä ja askartelua - jälkimmäistä ehkä turhan usein, haluaisin enemmän sellaista että opettaja sanoo aiheen ja me tulkitsemme sitä vaikka lyijykynillä piirtäen.
Kuvistunneille on aina kiva mennä, joskin itselläni kuluu yhden työn tekemiseen kauheasti aikaa, koska odottelen jotain HEUREKAA! Idean pitää olla hyvä. Yleensä niitä ei tule, ja joudun toteuttamaan jonkun puolivillaisen pöläyksen, johon en sitten ole tyytyväinen.
Opettaja on taiteellinen, mikä on totta kai hyvä. Toisinaan tuntuu että hän ei aina oikein tajua mitä oppilas ajaa työllään takaa ja alkaa sitten hienovaraisesti neuvomaan, miten "vikoja" voisi parantaa, vaikka ne "viat" kuuluisivatkin koko työhön tai olisivat jopa työn pääidea. Eli tavallaan opettaja ei kykene ottamaan uutta näkökulmaa/ajattelemaan jokaisen työskentelytyyliä omana tyylinä. Mur.

Ranska oli nappivalinta :) Kaksoistunnit joka viikko. Yksi vuosi ranskaa siis takana ja tuntuu, etten osaa vielä paljon mitään. Mutta kielen oppiminen vaatii aikaa, eka vuosi oli lähinnä tutustumista. Ensin kesytetään, sitten käytetään.
Pelkäsin vähän, miten tuo oppiminen lähtee käyntiin, koska ranskallahan on aikamoinen vaikean kielen maine. Ranskan opiskelu on kuitenkin tosi palkitsevaa. Se on kaunista kieltä ja kun kuulen jonkun ranskankielisen laulun, iskee kamala "haluan-osata-ranskaa-samalla-tavalla"-fiilis. On hienoa lukea ranskankirjan kappaleita, kuulla puhuvansa ko. kieltä. Kurkkuärrän kanssa on välillä pikkuisia ongelmia vielä, mutta kun vähän aikaa sitä käynnistelee niin sitten se sujuu paremmin.
Tunneilla on suht kivaa eikä kokeitakaan ollut, pikku testejä vaan. Opettaja on yksi lemppareistani, nuori ja mukava, joka ei edes tunnu opettajalta.

ATK-tunteja odottelen aina vähän kauhulla, ja tuntien aikana vilkuilen koko ajan tietokoneen kelloa ("Koska päästään pois?"). Jutut eivät ole hirveän hankalia oppia, mutta tunnit ovat pitkäveteisiä. Kokeet ovat kaameita, niitä tehdään jopa kolmekin tuntia >_< Kauhea stressi aina.
Opettaja on ihan mukava ja osaa asiansa.