Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 24901 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Aamun Aurinkoinen

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #50 : Toukokuu 22, 2004, 20:29:12 »
Kuvaamataitoluokkaa kansoitan joten tämä minulle kaikkein todennäköisin vaihtoehto valinnaisaineista karsiutui tässä; meillä on jo 4 viikkotuntia kyseistä joten valinnaista ei edes tarjota kahdeksannelle. Ysillä meillä sitten on vain 3 viikkotuntia ja mahdollisuus valita yksi valinnaiskurssi joka käsittelee valokuvausta, ja tämän minä valitsin.

Minulla ei ole mitään tulevaisuudensuunnitelmia sen lisäksi, että yläasteen jälkeen menen tietenkin lukioon. Siksi oli oikeastaan aika lailla yksi ja sama mitä minä valitsin ja otinkin aineita vain juuri sen minimimäärän, 10 kurssia, mikä nyt pakko oli. Nyt seiska-luokan alussa kävin jo ATK-kurssin mikä tietysti hieman helpottaa  tilannetta, onhan se 1 viikkotunti koko lukukauden ajalta pois.

Musiikki. Valitsin tämän enemmän kaverin painostuksen ja valinnan vaikeuden kuin haluamisen takia. Minulla ei ole mitään musiikkia vastaan ja pidänkin laulamisesta ja soittamisesta. Kasiluokan kurssi käsittelee mikrofonilaulantaa ja korkeintaan unissaan maikka saa kuvitella minut laulamaan yksin mikkiin. Tämä on onneksi helppoa eikä ainakana läskyjä pitäisi tulla nimeksi asti. Eikä kokeitakaan.
Valitsin tämän siis kasiluokalle, en ysille enään.

Liikunta. Inhoan meidän pakollisen liikan opettajaa ja haluan tehdä jotain muutakin kuin niitä tavallisia sen akan kanssa. >_< Valinnaisliikunnassa, jonka vapaaehtoisryhmässä olin kuudennen luokan, oli kaikkea mukavaa ja saimme oikeastaan itse suunnitella sen ohjelmaa. Toivon samaa kahdeksannelta ja kädet ristissä rukoilen että saamme opettajaksi erään mukavahkon nuorehkon naishenkilön sen sijaan että vallassa olisi toinen kahdesta vanhemmanpuoleisesta ja tiukkaa kuria pitävästä rouvasta.

Muita en sitten valinnutkaan vaikka keikuin kahden vaiheilla, ottaakko köksä vai eikö.

En siis valinnut tulevaisuuteni kannalta kovinkaan tarpeellisia aineita, vaan pikemminkin pakkotilanteessa otin helpoimmat. Mitään kieltä tai matematiikkaa en edes harkinnut sillä kahden kielen ja minulle hieman vaikeuksia tuottavan matikan kanssa on ihan tarpeeksi kiitos.

Ysille otin sitten valinnaisen ruotsin jota meille tämän hetken seiskoille tarjotaan viimeisinä koko Lahden Yhteiskoulun historiassa. Tämän jälkeen käytäntö muuttuu paremmaksi ja ruotsi jaottuu jotenkin mielenkiintoisesti seiskan,kasin ja ysin ajalle niin että valinnainen ruotsi ei auta eteenpäin. Minun tuuriani :|

Poissa Adelia

• Talvisialu
  • Hirnyrkki
  • wandering free
Valinnaisaineet
« Vastaus #51 : Toukokuu 27, 2004, 18:47:09 »
Olen nyt menossa kasille, jonne niitä valinnaisia sitten otin. Meillä sai ottaa kolme pitkää (2 viikkotuntia, 2 vuotta) ja neljä lyhyttä (1 vt,1 v) ja ne lyhyet välitään ysille uudelleen. Kutosella valittiin seiskan valinnaiset. Itse otin jatkuvan pitkän A2-saksan, mutta jollei sitä olisi ottanut olisi saanut kaksi lyhyt kurssia tilalle.

Saksa. Pakkopullaa, mutta minulle kielinerona sairaan helppoa, jos vain jaksan lukea edes hiukan, numeroni kun aina ollut ysi. (Mahdollisuudet kymppiin kokeiden kymppiputken perusteella hyvät, mutta kuulemma olen 'seurallinen' oppilas.)

Kuvis. Aivan ihana aine, varsinkin jos osaa piirtää. Minä kuulemma osaan.

Kässä. Toinen samanlainen.

Ja ne lyhyet.
Kotsa. Otin tätä kaksi kurssia, Nopea kokkaaja ja Taitava leipoja. Nimistä voi tietenkin päätellä tuntien sisältöä, mutta leipojakurssissa saa itse suunnitella ja toteuttaa piparitaideteoksen.

Venäjä. Sitä kielineroutta voi hyödyntää näinkin.

Kässä. Lyhyt, mutta kattava katsaus erikoisjuttuihin. Ja taas saa suunnitella itse ja toteuttaa. Onneksi opettajamme on vaihtunut kivempaan näin yläasteella.

Nyt vaan toivon etten tehnyt virhearviota ottamalla kaksi kotitaloutta, olisin tietenkin voinut ottaa kemian töitä tai muuta mukavaa sen tilalle.
BARROIK

Poissa Leishaque

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Valinnaisaineet
« Vastaus #52 : Tammikuu 07, 2005, 23:13:30 »
Meidän koulussa saa vitoselle valita A2 kielen, saksan, ranskan tai venäjän. Se jatkuu koko peruskoulun ajan. Sitten kasille saa valita kaksi valinnaisainetta (paitsi jos on jo saksa niin silloin vain yksi, mutta sen voi ottaa myös a3 kieleksi) joita kestää 8-9 luokilla kaksi tuntia viikossa koko vuoden, ja neljä kurssia, joita on kaksi tuntia viikossa, kahta kevät-, ja kahta syyslukukaudella (jos tajusitte niin olette neroja^^). Valinnais aineet ovat kuvis, käsityö, tekstiilityö, musiikki, kotitalous, saksa ja ranska. Itse valitsin a2 saksan lisäksi tekstiilityön, jota en kuitenkaan saanut, vaan sain varavaihtoehdon joka oli kotitalous (ja pakko sanoa että vihaan sitä koska opettaja on täystumpelo^^). Kursseja on monenmonituisia, tosin kahdeksanne ja yhdeksänne luoka tarjonta on hieman eri, tässä kahdeksanne luokan (en löydä sitä vihkosta  joten laitan ne mitkä muistan, päivitän kunhan löytyy): ilmaisutaito, suolaista ja makeaa nopeasti ja kätevästi, luovakirjoitus, englannin keskustelukurssi, leivontakurssi, maalaus ja savenmuovaus-kurssi, mopo- ja pienmottori kurssi, palloilukurssi (tytöille ja pojille erikseen), kunto- ja virkistysliikunta (tytöt), internet kurssi, multimedia kurssi, nojatuolimatkoja maailmalle- kurssi, lemmikkieläin kurssi, tähtitiede, kitara kurssi, perhonsidonta sekä elektroniikka. Itse valitsin ilmaisutaidon, koska siellä oppii sosiaalista kanssakäymistä, ja koska siellä tehdään näytelmä joka esitetään koko koululle^^ , suolaista ja makeaa, jonka tosin vaihdoin luovaan kirjoittamiseen, koska kirjoittaminen alkoi kiinnostaa enemmän, internetkurssin aika ilmeisestä syystä ^^, ja tähtitieteen, koska rrrrrrrrakastan tähtitaivasta^^, ryhmää ei tullut, joten tilalle tuli englannin keskustelukurssi, hyödyllinen sekin :).

Mielestäni kurssit ovat tärkeä osa sitä, että koulussa jaksaa keskittyä muihin aineisiin, eikä se ole koko aika semmoista teoriaa ^^. Huomaa kyllä kuinka opiskelu tuntuu joskus jopa todella kevyeltä kun on saanut itse valita huomattavan osan kouluviikosta (8 tuntia O_O). Ilmaisutaito on viikon kohokohta. Saksasta en niinkään tykkää, mutta kyllähän se voi tulevaisuudessa olla hyödyllistä (tosin en osaa sitä paljo p*sk*n vertaa vaikka olen opiskellut sitä JO 3½ vuotta).
Enhän minä kukaan ole.
www.punainenlanka.net

Rattlesnake

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #53 : Tammikuu 08, 2005, 18:20:19 »
Ööö, meillä ne valinnaiset taisi tulla 8. ja valitsin:

Historia:

Pakkohan historiaa nyt oli parituntia lisää ottaa. Mukava opettaja ja mielenkiintoisen mystiset aiheet. Ja numero ja essee esitelmät ja videot ja leffat, jotka katottiin. THS:sän aikana nukahdin, sitten sitä ei enää katottu, puoli luokkaa nukkui.

Köksä:

Maailman ***maisin opettaja, maailman ärsyttävin opettaja. valinta meni ihan hongistoille, kun odotin että pääsin toiseen ryhmään. Sain tuona aikana jälki-istuntoja, silakan päähän ja opettajan hermoromahduksen partaalle.

ATK:

Ihan helppo ja hyödyllinen aine, mutta opettaja oli jälleeeen kerran jostain sieltä ja syövereistä. Kylllähän tuolla oppi myös jotain surffauksen, naurun tyrskähdyksien ja opettajan (minulle) raivoamisen ohessa.

Lakitieto:

Hyödyllinen aine tulevaisuuden kannalta kummalla puolella salia sitten tulen istumaan..:D Jooh, tuollahan oppi kaikennäköistä laista ja muusta joka jotenkin aiheeseen liittyi.

Eldar

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #54 : Tammikuu 08, 2005, 18:53:29 »
Seiskalla minäkin olen, joten pian pitäisi päättää mitä otan valinnaiseksi.
Olen ajatellut, että aikoisin ainakin ottaa liikunnan. Hankalaksi sen vain tekee sen, että todella harva on sitä valinnaiseksi ottamassa. Johtuu varmaan siitä, että valinnaisten tuntimäärää ollaan vähennetty, joten kaikki ajattelevat ettei ole mitään mieltä ottaa liikuntaa valinnaiseksi. Sitähän on muutenkin kaksi tuntia viikossa.

Toinen valinnainen jonka aion ottaa, on kirjallinen ilmaisu, tai pelkkä ilmaisutaito. En ole varma kumman näistä otan, sillä kumpaakaan ei voi valita. Toisen vain, mutta sitä voi vielä hetken miettiä.

Ja kolmas valinnaisaine jonka otan on syventävä englanti, koska pidän todella siitä kielestä ja sen on mielestäni hyödyllinen.

Mutta noita on vielä jonkin aikaa aikaa miettiä. Saa nyt nähdä.

Poissa Flamelion

• väsy
  • Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #55 : Tammikuu 09, 2005, 11:03:27 »
Minäkin olen siis seiskalla ja puolivuotta nyt kulunut. Ensimmäisten kahden jakson aikan minulla oli valinnaisena :

Mediakuva
Opettaja oli todella hauska, puhui vain vähän liikaa ;) Siellä opiskelimme valokuvaamista, kuvakulmia, kuvakokoja, kasvojen varjostusta ym. Emme oikeastaan piirtäneet mitä vaikka se kuvista olikin. Leikkelimme kuvia lehdistä ja annoimme niille merkityksen. Se oli hauskaa.
Nyt kun maanantaina taas pitää raahautua kouluun niin alkaa kolmannen jakson johdosta toinen valinnainen, kotsa.

Kotsa
Normaali kotitalous ei ole niin hauskaa.. Mutta siltipähän otin valinnaiseksi.. *Harmittelee omaa tyhmyyttään* Olisin ottanut mieluummin äikän, mutta, ei niin ei. En osaa vielä sanoa mitä me teemme valinnaisessa kotsassa, mutta kurssin nimi oli joku 'Pientävä purtavaa' tai jotain sinne päin.. o.O Mutta enkohän minä pärjää puolivuotta siellä valinnaisessa. Täytyy koittaa jaksaa. *Toivoo hartaasti että mediakuva olisi ollut koko vuoden ajan valinnainen*

Muoks, muoks.
Kun kuudennella luokalla saimme ne valinnais laput, niin sieltä piti sitten merkitä neljä haluamaansa ainetta.. Mutta niistä saimme sitten vain kaksi. Minä rastitin 1. Media kuva 2. Kotsa (mikä minuun oikein meni????) 3. ATK 4. Kirjoita pöytälaatikkoon (Äikkä siis)

Musiikki olisi myös ollut ihana valinnaisaine mutta kun olen niin hemmetin ujo, etten pysty esiintymään muiden edessä.. Sitten vuoden kuluessa selvisi, että ei siellä tarvitse yksin mennä laulamaan luokan eteen. Sitten kyllä potutti.. Olisi pitänyt valita se!! Arghh.. Laulaminen on niin mukavaa. ^^
Voi ei, olen jäänyt muokkaamiseen koukkuun ^^ Eli siis Muoks.
Enkku on lempiaineeni. Mutta petyin kovasti kun sitä ei voinut ottaa ellei enkun numero ole 7, tai alle. Eli se oli vain enkun kertauskurssi. Harmi.
Monkey see, monkey do

Maria Chang

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #56 : Huhtikuu 26, 2005, 18:29:10 »
Nyt on sitten lyhärit taas ensi vuodelle valittu. :D Tai no eihän se tietenkään ole varmaa, että mahtuuko ryhmiin, mutta toivotaan parasta.

Minä otin tietotekniikan tehokäytön ja poplaulun&bändisoiton. Molemmat otin ihan niistä syistä, että ne vaikuttivat kiinnostavilta, aiheet ovat muutenkin ns. lähellä sydäntäni ja muut vaihtoehdot eivät vetäneet puoleensa.

Poissa franzi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Valinnaisaineet
« Vastaus #57 : Huhtikuu 26, 2005, 20:16:27 »
Minä valitsin valinnaisaineiksi 1h/vko tietotekniikkaa ja musiikkia, sekä 2h/vko kuviksen erikoiskurssi ja 3h/vko jatkuva saksa. Sain kuitenkin vähän aikaa sitten tietää opolta, että minulle tulee kasiluokalle neljä tuntia viikossa kuvista, erikoiskurssin lisäksi tulee siis toinen kuviskurssi, ja en saa siis musiikkia ja ATK:ta laisinkaan. Itse en tahtoisi näin, olisin tahtonut edes hiukan musiikkia ja tietotekniikkaa, mutta eipä voi mitään, ei vain sopinut lukujärjestykselle niin. Eniten ärsyttää, että ysillä minulla on kaksi tuntia ylimääräistä (kummatkin kuviskurssit jatkuu ysille, toisin kuin nuo tietotekniikka ja musiikki olisivat olleet vain kasilla).

Onneksi kuvis on lempiaineeni, muuten en kestäisi. Harmi vain, että kummallakin kuviskurssilla tehdään suunnilleen samoja asioita, erikoiskurssilla vain hiukan vaativimpia. Minulla on siis hyvin tylsät "valinnat", saksaa kolme tuntia ja kuvista neljä tuntia per viikko.

Anteeksi tämä sekava viesti, olen vähän huono selittämään näitä juttuja ^_^

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Valinnaisaineet
« Vastaus #58 : Huhtikuu 26, 2005, 20:19:59 »
Mitäköhän valinnaisia sitä minä otin? No jaa, ainakin sitä kuvista tuli valittua semmoiset kaksi tuntia, ranskaa nyt automaattisesti tulee kasille, sitten otin vielä atk:ta ja musiikkia. Voisinkin tässä kertoa jotain niistä (ei tietenkään ole varma vielä, mitä saan, mutta kerron niistä, mitkä valitsin).

ATK
Kestää kasilla, tunti viikossa. Käymme läpi atk:n perustaitoja, kaipa siitä läksyjäkin tulee (?), ihan mukava aine. Minä ainakin haluan oppia käyttämään konetta paremmin. Kyllähän nämä perusasiat jo taitaa, mutta mitä enemmän, sen parempi ^^

Musiikki
Tällainen kevyen musiikin kurssi. Yksi tunti viikossa, kasilla kans. Musiikissa käymme läpi soittotaitoja ja laulamista. Tällaista perusjuttuja, joihin ei vaadita taidokasta soittotaitoa. Hem, minä odotan eniten, että saan soittaa bassokitaraa. Viimeksi eilen oli musiikkia, ja sain soitella..

Kuvis
Tällainen "picasso"-kurssi, kuvista kaksi tuntia viikossa kasilla ja ysillä. Ihanaa, saa taiteilla öljyvärien kanssa ja ilmaista itseään.. toivottavasti. Toivon todellakin, että aiheet ovat hiukan mielenkiintoisemmat, kuin ne tylsimmät aiheet, mitä seiskalla on annettu.

Ranska
Kolme tuntia viikossa, kasilla ja ysillä. Ranska on ihanan kuuloinen kieli, mutta uskokaa pois, sen opiskeleminen ei ole mitään helppoa. Olisi kiva, jos voisi itse päättää ranskan kielen opiskeluun käytettävät tuntimäärät. Laittaisin silloin yhden tunnin per viikko.. ^^ No ei, kyllä ranska ihan kivaa on. Pitää ottaa vain itseään niskasta kiinni ja tälleen. Saisi jotain kunnolla tuonne päähän taottua.

Valinnaiset ovat ihan ok asia, sillä silloin saa itse valita uusia, mielenkiintoisempia oppiaineita. Ei tarvitse nököttää jonkin tylsän aineen kirja edessä, ja tuskailla sitä. Harmi vain, ettei meillä ollut kovin paljon valinnaismahdollisuuksia..
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

Cranberry

• Ankeuttaja
valinnaiset
« Vastaus #59 : Toukokuu 21, 2005, 19:15:43 »
Meillä on aivan liian vähän valinnaisia. Viime vuonnakin oli vähän enemmän, mutta sitten tänä vuonna oli vaihtoehtoina: kuvis, köksä, musa, tietotekniikka, liikunta, tekninen, tekstiili (ei tullut), ranska, saksa, venäjä (ei ole varmaan koskaan tullut ryhmää meidän koulussa, mutta silti tarjolla)
Itsellä ei ollut siinä suhteessa vaikeuksia, että kaikki mitkä itse valitsin, tulivat, mutta olisin kyllä ehdottomasti halunnut ilmaisutaitoa, jota vielä viime vuonna oli tarjolla (huono opettaja, mutta silti olisin halunnut). Ja sitten maa- ja metsätalous, ne molemmat oli poistettu. Meillä ei myöskään ole mitään kursseja ollut varmaan koskaan vaihtoehtona meidän koulussa, epäreilua..:(
No me saatiin sitten valita sekä ysille, että kasille samat aineet yksi kolmen viikkotunnin ja kaksi kahden viikkotunnin valinnaista.

Omat valinnat:
köksä 3 viikkotuntia
Ihan kivaa on ollut nyt seiskalla, niin ajattelin sitten ottaa vaikka onkin vähän äksyilevä ope (toivon, että valinnaisessa tulisi se rauhallisempi ope) ja osaan kyllä tehdä ruokaa, osasin jo ennen ensimmäistä oppivuottakin, mutta se ilmaisutaito ja maa- ja metsätalous poistettiin.

kuvis 2 viikkotuntia
Hauskaa myöskin ollut seiskalla, aivan tosi kiva ope ja hyödyllistäkin vielä.

ranska 2 viikkotuntia (ei kieliä edes saanut ottaa kolmeksi tunniksi, vaikken olisi ottanutkaan)
On aina kiinnostanut ja houkutteli enemmän kuin saksa muutenkin ja halusin kielen (ja venäjän ryhmää ei ole koskaan edes tullut , eikä kyllä edes houkuttelisi). Oli kyllä pieni pelko jos tästäkään ei ryhmää tule, kun nykyisillä kaseillakaan ei tullut (yseillä kyllä). Onneksi ryhmä kuitenkin tuli.

Poissa Feelie

• Tosikko
  • Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #60 : Toukokuu 22, 2005, 13:33:22 »
Aloitin viidennellä luokalla valinnaiskielenä saksan, jota olen lukenut siitä asti. Tämä vähensi vaihtoehtojani valitessani kahdeksannen luokan valinnaisaineita. En myöskään voinut valita ala-asteen lopulla seitsemännelle luokalle mitään valinnaisainetta, paitsi viestinnän, jota en tosin edes ollut harkinnut ottavani.

Mutta, valitsin siis seuraavaksi vuodeksi itselleni:

Kuvataide kaikin puolin
Pitkä kurssi, kaksi tuntia viikossa. Yleistä kuvataidetta, ei erikoistu mihinkään. Pitkästä aineesta tulee numeroarvostelu, joten halusin ottaa jonkin helpon ettei tarvitsisi tehdä mitään :) Lukuaineita on jo ihan tarpeeksi. Numerokseni tulee tästä kuitenkin erinomainen.

Valokuvaus
Pistin tämän ensin varavalinnaksi, mutta ykkösvalintaan ei ollutkaan tarpeeksi osallistujia. Mutta koska aloitan syksyllä kuitenkin kuvataidekoulussa valokuvauksen työpajan, tuntuu vähän tyhmältä opiskella näin paljon valokuvaamista. Mutta elämä on.

MUOKS. Oh shit, lyhytkurssini vaihtui. Kirjoitin sen valokuvauksen nyt tuohon ylös entisen tilalle.

Outlaw

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #61 : Toukokuu 22, 2005, 15:49:39 »
Koska olen musiikkiluokalla ja nyt on tullut ne uudet opetussuunnitelmat, meille ei jäänyt paljon yhtään valintoja. Vain yksi pitkä (eli 8:lta 9:lle kestävä) ja yksi lyhyt (yksi kurssi 9:llä luokalla). Otin pitkäksi kuviksen ja lyhyeksi ATK:n opiskelun, vaikka tajusin jälkeen päin että aika tyhmä valinta, sillä tiedän jo jonkin verran tietokoneista. Noh... Siinä meni.

Tyhmä muuten tuo uusi opetussuunnitelma, enemmän matikkaa, ruotsia, äidinkieltä ja englantia ja kaiken lisäksi uusi aine kehiin, terveystieto. *Oksentaa..* Eikä kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla jatku ollenkaan kuvis, kässä ta köksä jos niitä ei valitse. Rankkaa...

Flowerina

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #62 : Elokuu 09, 2005, 22:34:24 »
Minäkin olen musiikkiluokalla joten sain ottaa vähemmän valinnaisaineita kuin tavallisilla luokilla opiskelevat. Me saatiin kuitenkin toisin kuin Nimroch ottaa kaksi pitkää kurssia. Muut saivat ottaa kolme, epistä.

Otin köksän ja luovan käsityön. Olisin halunnut ottaa ainakin sen kolme itsekkin, olisin nimittäin halunnut jatkaa kuvista. Päädyin ottamaan luovan käsityön lopulta, sillä siinä yhdistyy tavallaan kuvis ja kässä. Menen nyt siis kasille.

Lyhytkursseja saamme ottaa yhden, muut kaksi. *jupisee* Ne valitaan kuitenkin vasta nyt kasilla sillä ne tulevat vasta ysille. Olen ajatellut ottaa ilmaisutaidon, leivonnan tai valokuvauksen. Valinta tulee olemaan vaikea...

Yhdyn Nimrochin sanoihin:uusi opetussuunnitelma on tyhmä! Ne tyypit siellä koululautakunnassa aliarvioivat meitä. :/ Tuplata nyt matemaattisten aineiden tuntimäärät.. Monta kymmentä vuotta matemaattisia aineita on lisätty ja lisätty opetussuunnitelmaan ja valinnaisaineita vähennetty. Meitä aliarvioidaan. He ajattelevat ettei me pärjätä samalla matikkamäärällä kuin he. Ja se on minusta törkeää. Me ei olla yhtään sen huonompia kuin hekään ja pärjättäisiin kyllä elämässä vähemmälläkin matikalla (ja enemmillä valinnaisaineilla^^)! Menipä offiksi...

mörkö

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #63 : Elokuu 11, 2005, 10:18:14 »
Meillä valinnaiset tulee (kai) vasta kasilla. Aattelin valita ainakin kotsan ja musiikin. Kolmas on vielä päättämättä. Mä meen sellaseen pikkukouluun joten siellä ei oo kauheesti mitään eri vaihtoehtoja. Muutenkin aattelin ottaa sellaset mihin ei joudu kauheesti lukee :)

Katariina

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #64 : Elokuu 11, 2005, 17:16:36 »
Jos nyt toisin yleismielipidettä tähän asiaan...
Mielestäni on typerää, jos jo yläasteella pitää valita liikaa aineita. Minä itse olen aina ottanut kauhean stressin tuollaisista asioista. Loppujen lopuksi ne yläasteen valinnat eivät kai vaikuta juuri mitään juuri mihinkään, paitsi ehkä kielten osalta jos ottaa jonkun uuden kielen. Lukiossa tämä valinnaisuus olikin sitten jo ihan uusissa sfääreissä: kurssit saa käytännössä sijoitella melkein miten haluaa. Silloin onkin kyllä jo kypsempi päättämään asioistaan, mutta on se silti rankkaa miettiä, miten mikäkin valinta vaikuttaisi jatko-opintoihin: ja mitä jos jatko-opinnoistakaan ei vielä tiedä? Siinä on kyllä se hyvä puoli, että lukiossa valinnat ovat myös joustavia. Omatkin muuttuivat tosi paljon: esim. valitsin kaikki kurssit filosofiaa (kävin yhden), kaikki kemiaa (taas kävin yhden), ensin kolme, sen jälkeen kaikki fysiikan kurssit, ja lopuksi kävin kuusi yhdeksästä. Opo on kyllä kullanarvoinen henkilö lukiossa.

Sharida

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #65 : Elokuu 11, 2005, 17:27:40 »
Meillä päin on näin: Kuudennella piti valita seiskalle yksi valinnainen. Joko kuvataide, ilmaisutaito tai musiikki. Itse valitsin ilmaisutaidon jossa tehtiin yksi esitys jouluksi. Nämä kolme kestivät puoli vuotta, syys lukukauden siis.

Seiskalla piti sitten valita pitkät valinnaiset kasille sekä ysille ja lyhyet kasille. Pitkissä oli sellainen systeemi että ne jotka olivat aloittaneet saksan, ranskan, venäjän viidennellä saivat ottaa vain yhden pitkän valinnaisen ja muut joilla ei näitä riesoja ollut (joo, vihaan saksaa^^) saivat ottaa kaksi. Itse valitsin pitkän käsityön koska pidän käsitöistä ja toisena oli sitten se saksa. Lyhyitä sai myös valita kaksi ja otin kuoron sekä piirrustuskurssin. Lyhyet kestivät vain puoli vuotta kumpainenkin, pitkät koko vuoden ja ne jatkuivat ysille.

Kasilla oli sitten vielä valittava ysiksi kaksi uutta lyhyttä. Minä valitsin kotitalouden leivontakurssin sekä käsityön lahjakurssin. Nekin kestävät puolivuotta kumpainenkin. Minulla on siis ensi vuonna joko syys tai kevät lukukaudella 4 tuntia käsitöitä ^^

Minua henk. koht. ärsyttää tuo saksa. Haluaisin eroon mokomasta moskasta joka kiskoo keskiarvoani vain alemmas mutta ei voi mitään kun pienenä naivina viides luokkalaisena menin sen ottamaan. Ajattelen aina saksan tunnilla että nyt voisin olla opiskelemassa jotakin kivaa kuten musiikkia. Tuntuu epäreilulta kun minä ponnistelen saksan kaksoistunneista läpi kuutosen arvosanoilla, musiikin ryhmäläiset saavat kunnolla olemisesta ja hyvästä laulukoe tuloksesta 9:sin. Ärsyttää!! Itsellä olisi nimittäin nyt 9 sen kuutosen tilalla jos olisin ottanut pitkän musiikin :/

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
Valinnaisaineet
« Vastaus #66 : Elokuu 11, 2005, 18:18:07 »
On helppo katsoa lukiosta käsin mitä aineita kannattaa ottaa ylä-asteella mutta kun olin ylä-asteella valitsin ehkä aivan väärät aineet.
Pakko pinnistää muistiani jotta muistaisin mitä mahdoin ottaa.

Kuviksen, no Kuvis on aina ollut kohtalaisen kivaa ja numero on aina ollut 8. Se oli vähän helpotusta kovan vuoden aikana. Opettaja oli ihan kohtalaisen mukava. Mitä hyötyä tästä on ollut Lukiota ajatellen. Ei mitään, koska lukiossamme oli vain yksi pakollinen Kuviksen kurssi enkä minä sitä sitten ottanut enempää.

Ruotsin perusasioiden kertaus, tämän otin vain siksi etten ymmärtänyt ruotsista mitään. Ja tämä oli oikeasti hyödyllinen kurssi mutta niin puuduttavan tylsä että tunneilla nukuttiin. Lukion kannalta hyödyllinen.

Kotitalous, tämän ottaa jokainen joka sen vain voi ottaa. Kukapa ei haluaisi valmistaa ruokia. Kun koulussa on pahaa ruokaa Kotsa pelastaa. tästähän ei ole mitään hyötyä Lukion kannalta, vaan enemmänkin tulevaisuuden kannalta.

Viva- Eli video ja valokuvaus, kävin näitä kursseja kaksi vuotta ja olen tyytyväinen että otin tämän. Eihän tästäkään ollut mitään hyötyä lukiossa mutta valokuvausta tarvitsee aina ettei tarvitse kuvia hävetä.

Ja viimeisenä Lakitieto, ah valinnaisaineista ihanin. Rakastan Lakitietoa ja tästä on varmasti hyötyä tulevaisuuden kannalta. On hyvä tietää jotain avioerosta, perinnöstä ja sen sellaisesta.

Mutta jos saisin neuvoa että mitä pitää ottaa niin kieliä kaikki mahdolliset kielikurssit kaikki vain mitä löytyy. Matikkaa, jos mahdollista. Niistä on hyötyä Lukiossa. Totta kai jokainen kaipaa Musiikkia,Kuvista, Kotsaa ja kaikkea helpotusta.
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Cassiopeia

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #67 : Elokuu 12, 2005, 13:05:25 »
Meillä on yläasteella todella vähän valinnaisia (ylimääräinen liikunta, ylimääräinen kuvis, ATK, käsityö, musiikki, kotitalous ja ranska, saksa, englanti sekä venäjä, joita ei koskaan oikeastaan tule, kun ottajia olisi niin vähän). Minä sain ATK:n ja käsityön valinnaisiksi, mutta tunneista en vielä tiedä. Käsityön opettaja on mukava ja rakastan käsitöitä. ATK:sta pidän muuten vain ja se on todella helppoa. Ja onhan minulla tietysti saksa A2:na.

Meillä päin valinnaisaineita tosiaan on noin vähän, joten kaikki muut paitsi kielet ovat seitsemännellä pakollisia ja sitten kahdeksannelle saa valita (muista valinnoista riippuen. A2-kieli, painote.) yhdestä kolmeen valinnaista, tai siis pitää valita. Minun olisi tarvinnut ottaa vain yksi valinnainen, mutta en tahtonut luopua käsityöstä enkä ATK:sta, joten otin molemmat. (ja nyt on kolmekymmentä tuntia viikossa. tavallisesti olisi 28.)

Taisi olla aika hyödytön viesti, mutta ei voi mitään. On päänsärkyä.

Lexie

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #68 : Elokuu 12, 2005, 22:05:05 »
No meidän pienessä käpykoulussamme on ihan kivojakin valinnnaisia. Seiskalla minulla oli liikunta, kemia ja biologia. No okei, okei, tuo kemia ei ollut suosikkejani.. (Kyllä sen nyt kesti, kun ei tarvinnut tehdä mitään. Kiitos kemiaopettajamme, joka on muuten ihan hirveä ja sai potkut, hah.)
Kasilla minulla onkin sitten tosi kivoja valinnaisia. Kotitaloutta, eräkurssi, puukäsityöt ja ranskaa. Paitsi ranskaa ei välttämättä ole, jos meiltä lähtee vielä yksi oppilas, eli meitä olisi sitten vain viisi. Sitten kyllä palaa hermot, eikö tässä koulussa saa edes opiskella? No se nähdään ensi viikolla.
Ysillä me kaiketi valtsemme uudet aineet. Innolla odotan.

Poissa Flamelion

• väsy
  • Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #69 : Lokakuu 23, 2005, 15:44:16 »
Laitanpa asiani kokonaan uuteen viestiin. v__v

Nyt siis on kasiluokasta jo yksi jakso kulunut ja valinnaisina minulla on jälleen kerran kuvis ja uutena sitten ATK. Erehdyin myös ottamaan tanssin kun ei ollut oikein muutakaan tarjolla.

Valinnaisten valinta systeemi oli yksinkertainen. Piti valita yksi pitkä ja kaksi lyhyttä. Pitkä on siis valinnainen joka on sekä kasilla että ysillä. Täytyi numeroida kolme omasta mielestään parasta valinnaista ja niistä sitten sai jonkun, parhaimmassa tapauksessa ykkösen. Lyhyitä piti kai valita neljä, taas tuo numerointi systeemi. Lyhyessä oli mielestäni huonoja vaihtoehtoja, sen huomaa tuosta minun tanssi valinnastani. :s

Kuvis
Viimeksi taisin kehua tätä ah, niin ihanaa kuviksen opettajaamme, mutta nyt on kyllä ääni kellosssa muuttunut. Sepuhua pajattaa koko ajan eikä luokassa ole hetkeäkään hiljaista. Jos joku oppilas sitten sanoo jotain niin ope on heti valittamassa. Ei näin. Tunneilla me ollaan tehty omaa muotokuvaa. Katsotaan peilistä ja piirretään. Sitten maalataan se, mutten muista millä väreillä. Ihan mukavaa, jaksaa kyllä piirrustella ysille asti. :)

ATK
Tässäkin valitan taas opettajasta, mutta se on oikeasti kamala. Kaikkien täytyy istua ihan hiljaa, ei saa ääntäkään päästää. Hänkin valittaa mitä olemattomimmista asioista. Mutta ATK itsessään on ihan mukavaa, me tehdään tällä hetkellä kotisivuja. Minäkin opin käyttämään tietokoneita vähän paremmin kun tuon kurssin valitsin.

Tanssi ja aerobic
Opettaja on todella mukava. Hänen kanssaan tulee hyvin toimeen. Tanssiminen sitten.. Hyrr. Ei välttämättä ole ihan minun juttuni. Osaan kai tanssia ihan hyvin, mutta silti se tuntuu jotenkin typerältä. Eniten ärsyttää esitykset. medän pitää tehdä joku tanssi esitys varmaan joulujuhlaan. Kamalaa.

Valinnaisaineet on mielestäni tosi hyvä juttu. Tuo jonkinlaista piristystä koulupäivään. Ilman niitä en millään kestäisi matikan tunteja. ^^
Monkey see, monkey do

Poissa Amity

• Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #70 : Lokakuu 23, 2005, 17:43:07 »
Meidän koulussa on ihan tyydyttävät valinnaisaineet, vaikka niitä tosin on karsittu paljon. Koulussamme saa ottaa kaksi pitkää, jotka siis kestävät koko kasi- ja ysiluokan aina kaksi tuntia viikossa, sekä kaksi lyhyttä, joista toinen on kasin syyslukukaudella ja toinen kasin kevätlukukaudella. Ysille valitaa samalla systeemillä kaksi uutta lyhyttä valintaa. Ihan hyvä järjestely mielestäni.

Minä otin pitkiksi valinnoiksi käsityöt ja kotitalouden. Tosin silloin seiskalla kun valinnat piti tehdä, olisin halunnut myös espanjan, mutta lopulta päädyin näihin kahteen. Onneksi en sitten sitä espanjaa ottanutkaan, koska en enää pidä espanjaa tärkeänä kielenä. Ranska ja italia ovat paljon mielenkiintoisempia. :) Onneksi sain köksän maikaksi sen kivemman, enkä sitä joka minulla oli seiskalla. Kässän tunneilla meillä on paljon enemmän vapautta, mitä seiskalla. Nyt me voidaan aika vapaasti soveltaa omiamme niiden töidemme kanssa.

Kasille lyhyiksi valinnoiksi otin aluksi Luovan kirjoittamisen- ja Tukioppilaskurssin, joista jälkimmäinen ei harmikseni toteutunutkaan, joten jouduin ottamaan varalla olleen Piirustus- ja maalauskurssin, josta en pitänyt, joten kävin rehtorin luona vaihtamassa sen Käsityön lyhytkursiin, jolla olen nyt. Luovan kirjoittamisen vuoro on sitten keväällä.

Anselmus

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #71 : Lokakuu 23, 2005, 19:08:37 »
Omat valinnat olenkin päättänyt jo viime vuonna. Seiskalla päätin ottaa pitkiksi valinnoiksi köksän ja lukemiskurssin (että saisin tämän tyhmän lukihäiriön parannettua, vaikka eihän se tule koskaan paranekaan täysin) niitä aineita minulla on ollut siis 8 ja 9 luokka. Sitten on näitä lyhytvalintoja, valitsin nämä: Luovakirjoittaminen, ruotsinkertaus, compukuvis (tietokone grafiikkakurssi), tervetuloa pöytään (köksä), englanninkertaus ja huovutuskurssi. Meillä kun on lukuvuosi jaettu 6 eri jaksoon, ja jokaisessa jaksossa on lyhytvalinta jota on 6 tuntia viikossa. Ruotsi olisi saatava korotettua vitosesta kuutoseen.

Timri

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #72 : Lokakuu 24, 2005, 21:06:56 »
Kadun syvästi kahdeksannelle tekemiäni valinnaisia.
 Typeränä seiskaluokkalaisena päätin tietysti valita ATK:n, kotitalouden ja valinnaisen liikunnan.
 ATK oli ihan hauskaa, vaikkakin useimmat tehtävät olivat naurettavan helppoja. Valitsin sen vain yhdeksi vuodeksi, joten sitä ei ole enää yhdeksännellä.
 Kotitaloushan on hauskaa, siihen ei voi sanoa vastaan. Ihanaa tehdä ruokaa ja syödä kunnolla koulussa. ^^ Ruoanlaitto on hauskaa. Ainoa huono puoli on, että keittiöt eivät aina ole siisteimmässä kunnossa, koska ruokaa tekevät juuri koululaiset.
 Valinnaisen liikunnan haluaisin vaihtaa, mutta se ei enää ole mahdollista. Se on kuin tavallista liikuntaa, mutta maksullisia tunteja on melko paljon. Sen valitsemin kaduttaa, koska liikuntaa on muutenkin, ja vaihtoehtoina olisi ollut niin paljon mielenkiintoisempiakin aineita, kuten ilmaisutauto taikka kuvaamataito. Vaihdoin kahdeksannella koulua, ja entisessä koulussa ei ollut ilmaisutaitoa, enkä pitänyt siitä, että kuviksen opettaja ei tykännyt sen enempää minusta kuin töistänikään, vaikka olen aina pitänyt kuvaamataidosta ja ollut siinä kohtuuhyvä.
 Mutta tässä minun kokemuksiani.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
Valinnaisaineet
« Vastaus #73 : Lokakuu 25, 2005, 09:03:25 »
Valinnaiset, ylä-aste. Meillä oli muuten ala-asteellakin valinnaista, muistaakseni. Valintana taisi silloin olla kotitalous ja liikunta, joten valinta oli aika selvä.

Mutta palataanpa ylä-asteen valinnaisiin. Meillä ei ollut kamalasti valinnanvaraa, koska olimme kuvisluokalla ja tunteja piti olla tietty määrä ja plaa plaa... Valitsin muistaakseni jonkun äidinkieleen ja englantiin liittyvät, koska englanti on aika heikoilla ja halusin kehittää sitä lisä tunneilla. No se niistä "valinnaisista" meille nimittäin ilmoitettiin, että kaikki ne jotka ovat aloittaneet ruotsin vasta ylä-asteella saavat valinnaiseksi reaalin; biologiaa, maantietoa, matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa.
Siis kaikkia nitä ihania aineita joita eniten vihasin.
Se niistä valinnaisista siis, meillä ei kai kieliä edes kamalasti valinnaisena ollut, paitsi saksa. Lisäksi valinnaisena oli joitakin ilmaisutaidon ja valokuvauksen kursseja, joita meillä kuvisluokkalaisilla ei ollut mahdollisuutena edes valita, arvatkaa vaan potuttiko?
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Poissa Smoothie

• ilokaasu
  • Vuotislainen
  • oh mama.<3
Valinnaisaineet
« Vastaus #74 : Marraskuu 11, 2005, 16:04:38 »
Juu.

Ranska: Otin ranskan koska mieelstäni se kuulosti kivalta. Tosin, välillä tuntuu siltä, että tukehtuu kieleen, kun lausuminen on aika vaikeaa. :/ Mutta muuten on todella kivaa. ^^

Köksä: Normaalisti kotitalous loppuisi seiskalla, mutta satuin pitämään siitä, joten jatkoin. Sekin on kivaa. ^^ Uudet taidot ovat hyödyllisiä ja nyt kahdeksannella me opettelemme myös ulkomaisia ruokia. Se on jännää.

Ilmaisutaito: Tulevaisuuden ammattitoiveenani on näyttelijä, sen pitäisi kertoa valinnastani aika paljon. Ilmaisutaidon tunnilla me keksitään aina parhaimmat jutut, se on lempiaineeni koko koulussa <3

Olen hyvin tyytyväinen näihin valinnaisiin. ^^