Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 24921 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Onttu

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #25 : Helmikuu 08, 2003, 18:58:41 »
Kaupalliset aineet eli joillain varmaan ekonomia
miellä oli kasilla vielä ihan kiva opettaja, joka oikesti osasi opettaa eikä lukenut kirjasta aina välillä mitä taululle kannattaa kirjottaa ja joka ei vastannut kysymyksiin "on se varmaan joo." tai kirjoittanut taululle jotain ja sitten kun sen oli kaikki kirjoittanut pyyhki sen pois ja sanoi,"oho väärin meni". nykyään meidän maikkamme on siis sellainen. se on siis NIIN hirveä. Eikä kaupalliset muutenkaan mitenkään ihana aine ole. YY. jos tykkäät jostain ylimääräisestä tilinpitojutuista tai muutenkin haluat tietää miten kaupankäynti ja posti menee ja tulee ja plaa plaa niin ota vain mutta en suosittele. todellakaan.

Kuvis
se on kivaa koska tykkään piirtää. joskus se maikka vaan keksii niin tylsiä aineita ja käyttää liikaa sanaa "abstrakti". se ei varmaan tiedä että mitä se tarkoittaa.......

Kotitalouss
ihan kivaa ja rentoa ja tehään yleensä hyvää ruokaa. se on sellanen helppo aine...

MMP eli ämmänpee
KADUN SYVÄSTI ETTÄ VALITSIN KS. AINEEN. HYI.
siis tämä on maametsätalous-ja puutarhanhoito. koko kasin kastelimme kukkia käytävillä ja teimme lemmikkieläimestä esitelmän. se on niin tylsä se maikka ja niin tylsiä töitä ja luoja... meiän pitäis tehä metsäprojekti joka ois pitäny alottaa jo viime keväänä enkä ole vielkään alottanu.
ehkä se pitäis alottaa. whateva.

kurssi ilmaisutaito
tää kurssi mulla oli kasillakin. jos tykkää ilmaista itseään ja näytellä niin se on hyvä kurssi. mun mielestä tosi kivaaaaa... :)

Angie

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #26 : Helmikuu 08, 2003, 21:32:49 »
Minäkin tuskailen tämän saman ongelman kanssa.
En tiedä ihan kaikkia vaihtoehtoja mutta tässä jotain mitä olen ajatellut ottavani. Pahinta on se, että saan valinnaisia vaan 2 tuntia!

Haluaisin siis ottaa kuviksen, kässän, filosofian, ilmaisun, bilsa-mantsa homman.... ja en tiedä mitä teen. Apua.

Kertokaa kokemuksia näistä aineista, te viisaat!

Yönlilja

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #27 : Helmikuu 10, 2003, 17:44:39 »
epistä *huokaus*. teillä on mielenkiintoisia valinnaisia.
itse saan valita "vaan" kymmenen tuntia. aikaa nakertavat luonnontiedepainotus ja A2-ruotsi.

Ilmaisutaito
olis kiva, mutta syö paljon aikaa, enkä luultavasti tarvitse.

Saksan/ranskan kurssi
hah! mulla on jo tarpeeks A2-ruotsissa. muuten ottaisin...

Tietotekniikka
sen otan. se on hyödyllinen ja mä pidän tietokoneista

Matematiikan lisäkurssi
lisää matikkaa  :shock: ! no way!

Ruokamatka(sellanen köksän erikoiskurssi)
otin jo tavallisen köksän

Bilsan lisäkurssi
vaikka mä oonki jo luonnontiedepainotteisella, otin tän Lapsenteko-pelin ja luonnonsuojelun takia

Musiikki
laulaminen on ilmasta, ja sitä voi harrastaa ilman kouluaki

Musiikkia tietokoneella
ei innosta.

Kuvataide
njet. mä en selviä siellä hengissä. liikaa poikia  :? .

Kotitalous
mun aine jo muutenkin, tietysti otan!

Leivontakurssi
katso "Ruokamatka"

Tekninen
EI IKINÄ  :shock: !

Tekstiili
oon kaulaani myöten täynnä tekstiiliä. eli ei.

Liikunta
in your dreams

tahtoo filosofian!

Misha

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #28 : Helmikuu 19, 2003, 11:52:17 »
Meidän yläasteellamme valitaan kasia varten kolme valinnaisainetta, joita on 2 viikkotuntia, sekä ysille yksi lisäkurssi. Tällaisen pikkukaupungin yläasteella ei valitettavasti ollut mitään kovin mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Eniten on jäänyt harmittamaan, ettei valinnaisaineiksi voinut valita kahta kieltä, vaan piti valita joko saksa tai ranska.

Minulla on nyt valinnaisaineina kuvis, saksa ja tekninen työ. Uskomatonta, että edes minä onnistuin valitsemaan noin pieleen. Piirtäminen on ihan kivaa, mutta olen aina inhonnut koulun kuvista. Ei pitäisi valita mitään vain sen takia, että kaveritkin tekevät niin... Nyt minun pitäisi jollain keinolla saada aikaan esittelykelpoinen taidejäljennös Van Goghin maalauksesta, joka esittää vanhaa naista. Tähän mennessä työ muistuttaa eniten Inuyashasta karannutta sammakkodemonia -_-;;

Toinen täydellisen epäonnistunut valinta on tekninen työ. Se oli ihan kivaa seiskalla, mutta tässä vaiheessa pitäisi ilmeisesti osatakin jotain. Olenko epäonnistunut ihminen, jos en ole koskaan hitsannut? Kaikki muut ryhmän jäsenet ovat totta kai poikia.

Saksa on ainoa valinnaisaine, joka on ihan okei. En ole siitä mitenkään hirveän innostunut, mutta menetteleehän se.

Lisäkurssiksi olisin halunnut ottaa syventävän englannin, mutta ryhmää ei tullut. Toinen vaihtoehtonikaan ei toteutunut, joten päädyin leivontakurssille. Minä, joka vihaan kotitaloutta. Tähän mennessä en ole vielä kärväyttänyt tai hajottanut mitään, mutta meillä onkin ollut vasta kaksi tuntia...

Neuvoksi kaikille, jotka miettivät valinnaisainevaihtoehtoja: Älkää tehkö niinkuin minä ^_^ Valitkaa aineita, joista itse pidätte, älkääkä miettikö liikaa onko valinnasta hyötyä tulevaisuudelle. Tuskin yläasteen ainevalinnoilla voi pilata jatko-opiskelumahdollisuuksiaan.

Lilli

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #29 : Helmikuu 19, 2003, 18:56:21 »
Kun mä olin seiskalla (kaauuuan sitten...) mulla oli ilmeisesti päässä jotain vialla ja pahasti, (on tosin luultavasti vieläkin  :wink:  ) otin valinnaiseksi ATK:n ja liikunnan. Koska mulla on saksaa niin jouduin ottaan vaan kaksi.

ATK Älä ikinä tee virhettä ja ota tätä kyseistä ainetta se on KAMALAA! (No okei, ei se välttämättä oo samanlaista kaikkialla.) No mulla se on ainakin sellasta, että me kopsataan joltain paperilta jotain peräkolun hiihtokilpailun tuloksia koneelle ja tehdään niihin jotain muutoksia. Yhtä tyhjän kanssa. Ja oon muutenkin sitä mieltä, että tietokonetta oppii parhaiten käyttäänitte opettelemalla.

Liikunta Tän aineen nimi oli "Valinnainen liikunta", josta nyt normaali ihminen voisi ymmärtää, että sielä oppilaat saa päättää mitä lajeja pelataan. Dream about it. Nimi olisi vaihdettava. "Opettajan valinnainen liikunta" sopisi paremmin. Ei yhtäkään lajia saada itte valita. Onneks sitä enään yks jakso jäljellä.

Teiän koulussa tuntuu olevan mielenkiintosia vaihtoehtoja. Meillä oli vaan semmosia normaaleja niinkun just liikunta tai kuvis. No meiän koulu on vähän meiän koulu.  :x

Poissa lawender

• Vuotislainen
    • http://personal.inet.fi/cool/severi
Valinnaisaineet
« Vastaus #30 : Helmikuu 19, 2003, 19:46:47 »
me valittiin seiskalle 2 pitkää, eli 8 ja 9 kestävää aineita. Otin miltein ainoana tyttönä puutyön pitkäksi ja sitten viestinnän, jossa tehdään mm. koulumme lehteä moiskua. (kouluni on Moision koulu). Lyhyitä oli yhden kurssin ja kahden kurssia (2tai1 jaksossa) valitsin: kasin kouluteatterin(2), Harrastetarvike kurssin(1), Piirustus ja maalaus (1) ja musiikin lyhytkurssin (2). en siis ottanut oikeastaan mitään "kunnon aineta". Olen tyytyväinen valintoihini, vaikka en saanutkaan mitään köksää, vaikka olisin halunnut.
hiihoo

Poissa Lapinkulta

• muodonmuutosten magister
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Valinnaisaineet
« Vastaus #31 : Helmikuu 21, 2003, 20:00:09 »
Me saamme ysille valita valinnaisia. Kaksi yhden viikko tunnin aineita ja neljä muuta.
Englannin syventävä, ruotsin syventävä: Näitä on ihan turha selitellä
Luova kirjoitus ja julkaisutoiminta: Rakastan kirjoittamista, lähes jumaloin sitä. Uskon, että jos otan tämän valinnaiseksi, opin lisää... paljon lisää. Haluan myös tekstejäni julki, muuallakin kuin vain vuotiksessa.
Teatterityö: Olen siinä tälläkin hetkellä ja kuvaamme lyhyt elokuvaa. (Olen Elli joka itkee Samulin perään=))
Pidän näyttelemisestä, ja puhumisesta, opettaja kehuukin mikkiääntäni, hän aikoo varmaan tehdä minusta oppilaskunnan puheenjohtajan, puheenjohtajan paikalle, vain siksi, ettei nyk. puheenjohtaja todellakaan "osaa" puhua. Se on vain unelmaa tuo.
Ajattelin muutenkin pyrkiä lukion jälkeen ensiksi teatterikorkeaan, jos en pääse niin menen nöyränä lääketieteelliseen.
Ja liikunta ja köksä: Noita en selittele, en edes haluaisi niitä.

Meidän koulussa on aika suppeat valikoimat aineita.
Filosofia olisi aivan ihanaa... tai psykologia, taivaan kiitos se tulee lukiossa.
Niinhän se on, että jokaista maailmassa joku toinen voi pitää omituisena<br />-Rölli-

Akemi

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #32 : Helmikuu 26, 2003, 12:08:20 »
Seiskalla meillä oli tasan yksi valinnaisaine joka minun kohdallani oli jotenkin sopivasti saksa. Ihan hauskaahan siellä oli olla, vaikka silloin kaikki akkusatiivit ja datiivit olivat jotain "okei, right.. eipäs kuunnellakkaan opettajaa vaan piirrellään vihkoon!!!" juttuja. Minä en tajua, miksi kaikki minun saksanryhmäläiskaverini selvästi ilmaisevat sen että inhoavat ainetta, mutta kuitenkin vuosi toisen jälkeen ilmaantuvat tunnille. :p Hmph, outoa porukkaa. ;) Kuitenkin, minä pidän saksasta, vaikka en siinä kovin hyvä ollut.

Kasilla meillä oli sitten hieman enemmän valinnaisaineita, tai oikeastaan ihan kaameasti. Saa nyt nähdä muistanko ees kaikkia tässä mainita.
Kaksi "valinnaissaksaa" elikkästä siis, valinnaisia meni kaksi siinä kun valitsin saksan. Ihan hauskaa, ei mitenkään erityisen suurelta muutos tuntunut. :p tosin silloin saksa tuntui huomattavasti raskaammalta. Kuvitelkaa nyt, neljä tuntia viikossa. :P Mutta tietty, paremminhan se meni kuin jokin pakollinen aina tyyliin matikka. :p

Sitten minä aloitin ranskan, ikävä kyllä minulla ei oikeastaan ole kavereita ranskassa, mutta pidän aineesta silti. Meillä on hauska opettaja, mä tykkään luokasta (joka on meidän kotiluokka, mainos.) ja ööh, taisin ottaa aineen lähinnä siksi koska halusin näyttää kavereille kunka "itsenäinen olen ja en välitä siitä että en mene kaikkiin niiden kanssa." tai jotain. mutta siis, tykkään muutenkin kielistä hyvin paljon. Ja aloittaisin varmaan lukiossa venäjän, jos se vaan olisi mahdollista.

Neljäntenä (kaksi saksaa lasketaan erillisiksi, tai jotain.) valintana minulla oli kuvis. En tajua, mikä voima maailmassa minut sai valitsemaan kuviksen. Minä en ole koskaan ollut hyvä missään tuollaisessa.. krhm... käsillä luomisessa tai vastaavassa, mutta kuitenkin. Kuviksen tunnit oli aika leppoisia, ja siellä sai piirrellä kaikkea hauskaa. Ja se opettaja antoi mulle jopa kaseja niistä töistä. Wow. :p  

Ysillä minulla on saksan ja ranskan lisäksi (joista nyt en taas jaksa puhua)
vielä kaksi muuta valinnaisainetta:
-erilaisten tapojen ja outojen uskontojen kurssi. x) tosi hauska kurssi, mun vihoissa lukee kaikkea ihan outoa, ja meillä on tosi hauskaa aina. tai siis, me ei oikeasti tehä siellä paljon mitään vaan kaikki on tosi rentoa. Ja meidän pitäis tehdä ennen huhtikuuta jokin epämääräinen projekti sydeemi, ja mä en ole ees alkanut vaikka meillä on ollut aikaa puolivuotta suoraan sanottua. ;) Kyllä tässä ehtii. (btw. saa lähettää ehdotuksia yksäreillä, btw. ihan mikä vaan myytti tai vastaava ^__^)

-kotsa. minä olen käsittämättömän huono kotsassa. x) Mä en ole koskaan ollut kotonakaan hyvä tekemään ruokaa, ja mun mielestä se on ihan turhaa. x) Mä en ees tajunnut miksi minä otin kotsan, tai se taisi olla tälläkertaa niin että minun kaverini ottivat kotsan mutta ne ei sitten mahtuneetkaan siihen kurssiin, joten mut sinne ängetään aina. x) Mä oon aika usein poissa niiltä tunneilta. Mutta eipä siinä sen enempää. Outo maailma.

Selviytyjä

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #33 : Maaliskuu 01, 2003, 11:34:09 »
Meillä oli silleen, että laajoista aineista (kuten saksa, ranska, maa- ja metsätalous, tekstinkäsittely, köksä...) piti valita kolme joita sitten opiskellaan koko 8 ja 9-luokan ajan 2 h viikossa. Itse otin muuten ranskan, tekstinkäsittelyn ja köksän. Sitten niistä pienemmistä kursseista valittiin 4 kurssia kasille ja 4 ysille. Jokainen pieni kurssi on 2 h viikossa puolen vuoden ajan.

Dwal

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #34 : Maaliskuu 03, 2003, 16:54:59 »
Valtimon yläaste, ihana paikka.

Seitsemännelle luokalle mennessä sai ottaa yhden valinnaisen aineen, jota oli 0,5 viikkotuntia. Rankkaa. Näin on edelleenkin, pikkuveljeni on menossa nyt seiskalle. Vaihtoehtoina oli

1> Palloiluliikunta (tämän laitoin muistaakseni varalle, todellisuudessa ryhmä on yleensä kaikki luokan pojat ja 1-2 tyttöä)
2> Tanssiliikunta (minua ei saa tanssimaan, ei ei ei.)
3> Ympäristökasvatus (ei toteutunut minun aikoinani)
4> Ilmaisutaito (Näillä tunneilla minä kävin. Oli kieltämättä ihan hauskaa, tehtiin näytelmäkin. Suosittelen, minulle itselleni tuo oli lähinnä sosiaalisuutta pikkuriikkisen kasvattava kokemus)

Kahdeksi viimeiseksi vuodeksi sai valita yhteensä 8 viikkotuntia (eli 4x2 tai 3x2 + 2x1) Omia valintojani muistelen&#8230;

Kuvaamataito (2 viikkotuntia): pidin. Min tykkään kuvaamataidosta, opettajakin oli mukava.
Atk (2 '' ): No, niin, no&#8230; olin ainoa tyttö ryhmässä. En kai kahden vuoden aikana oppinut tekemään mitään.
Käsityö (2 '' ): Sopii kaiketi sellaisille, jotka jotakin tykkäävät puuhastella.
Konekirjoitus (1 viikkotunti): jäi sieltä ainakin kymmensormijärjestelmä, muuta nuo tunnit eivät oikeastaan minulle tarjonneet.
Ympäristöekologia: (1 '' ): Muistan vain, että piirsin siellä meidän koiran kuvan. Kummaa.

Lukion valintani noudattelevat suurpiirteisesti samanlaista kaavaa, tosin fysiikat vievät tilaa. Ehkä siksi kurssimääräni lopputulos oli suhteellisen suuri. Nyt vain pitäisi ne kirotut kirjat jaksaa lukea kirjoituksiin.

Lukion filosofiasta en pitänyt.

Ai joo, ja siitä olen katkera, etten saanut kurssimerkintää vanhojentanssiharjoituksista. Jostain syystä minulla on sellainen käsitys, että _kaikkialla_ muualla tuo luetaan viralliseksi kurssiksi. Meilläpä ei *kiroaa*

Poissa Mari

• Vuotislainen
    • http://pp.kpnet.fi/anita/anita/Index.html
Valinnaisaineet
« Vastaus #35 : Maaliskuu 03, 2003, 17:23:53 »
Oliko teillä todella noin paljon valittavia aineita jo 7.luokalle?  :shock:

Me saimme valita vain 2 puolen tunnin kurssia (eli niitä olisi vuodessa joka viikko puoli tuntia, mutta käytönnössä ne pidetään niin, että ensimmäisessä jaksossa on sitä ainetta 2h/vko)! *kateellinen*

Vaihtoehtoja ei paljoa ollut, vain ns. erikoiskursseja perusaineista.
Valitsin Sinä&Minä Matematiikan, jossa laskettiin jotain pitkiä tehtäviä.. ihan OK.
Niin, ja oli minulla prosessikirjoitus. Huippua! :]

----
Nyt kasille ja ysille saatiin valitakin sitten paljon enemmän.

Minun valintani:
Kaksivuotiset (eli sekä 8:lla että 9:llä):
* Ranska
* Kaupalliset aineet
* ATK (=tietotekniikka)

Puolen tunnin ja tunnin kursseja otin käsitöihin, englantiin, ruotsiin ja äidinkieleen liittyen.

Yönlilja

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #36 : Maaliskuu 03, 2003, 17:35:56 »
Mari: Nämä valinnat, mitä täällä on, tulevat 8-9. luokalle. Me olemme siis seiskalla.

Kuuttis

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #37 : Maaliskuu 03, 2003, 17:48:37 »
Paitsi että osalla (esim. mulla) on esimerkiksi saksaa seiskalla, jota on pakko jatkaa kasilla ja ysillä ja joka on siinä mielessä valinnaisia. Niin, ja mulla on seiskalla viestintääkin (olen viestintäluokalla). Jos nyt mitään ymmärrätte...

-Q

UniQue

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #38 : Maaliskuu 07, 2003, 10:11:37 »
meillä sai valita 2 pitkää ja sitten 4 lyhyttä kasi- ja ysiluokalle. minä valitsin kotitalouden ja kuviksen pitkäksi. harmittaa kyllä, kun otin köksän, koska ei siihen rtyhmään kumminkaan tule kavereita. njaa, ei kai se mitäään. olisin ottanut bilsan pitkäks, jos olis kolme pitkäää saanu ottaa. kuviksen valinta ei harmita yhtään. ^^
lyhyiks mä otin ainakin kasille mm. tekstin- ja kuvankäsittelyn, äikän luovankirjoittamisen kurssin, marmorointi kurssin ja kuviksesta jonkun.  ysille mä otin multimedian, antiikki nalle kurssin, kuviksesta kaks kurssia
ja jotain.. en mä enää oikeen muista. ^^ mutta meillä ei ees kaikkia noita kursseja varmaan tuu, koska pitää olla 12 osallistujaa, että yks kurssi saadaan kokoon. multa jää pois ainaki luovankirjoittamisen kurssi ja toinen kuviksen lyhyistä (joku pinta juttu). sniff. joten mulle kai tulee ysille lastenhoito kurssi. jne.

Poissa James

• Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #39 : Toukokuu 01, 2003, 12:28:44 »
Seiskalle me ei saatu ottaa valinnaisia, tai no jos oli ottanut ala-asteella A2 saksan, sitä sai jatkaa seiskan ajan. Minähän jatkoin ^^

Kasille oli sitten valittavana vaikka mitä mielenkiintoista. Mutta koska menin LUMAlle, niin lyhyistä (tai syventävistä, miten sen nyt tahtoo sanoa...) oli valittu valmiiksi ne kaksi ainetta. Kemian laborointikurssi ja Fysiikan magneetti ja sähkö. Nuo tosin olisin luultavasti ottanut muutenkin ^^ Rakas ystäväni valinnaisaineopas kertoo noista aineista kaikkea mielenkiintoista. Ja kun fysiikka ja kemia muutenkin kiinnostaa, niin on kiva päästä "sisemmälle" näihin aineisiin. Nämä lyhyethän on vain kasin ajaksi. Ysin aineista en osaa sanoa mitään.

Pitkät valinnaisaineet oli minusta vaikea valita. A2 saksaa kuitenkin halusin jatkaa, joten otin sen. Saksasta on enemmän hyötyä Keski-Euroopassa, kuin esim. englannista. OPOn mukaan ainakin. Toinen valintani oli tietotekniikka. En oikeastaan loppujen lopuksi tee sillä mitään. Osaan jo kaiken, mitä siellä opetetaan. Mutta sain tietää sen vasta jälkikäteen, kun huomasin vihdoin lukea tästä rakkaasta valinnaisaineopuksestani sen sisällön. Mieluummin olisin ottanut vaikka kaupalliset aineet. Siellä on kaikkea mielenkiintoista, ja niistä asioista olisi voinut olla hyötyä tulevaisuudessa. Meinasin melkein mennä ottamaan ATK:n tilalle maa- ja metsätalouden mutta valinnaisaineopas antoi siitä niin juntin käsityksen kuin olla ja voi, joten se jäi sitten. Kolmanneksi otin sitten kuviksen. Vaikka en osaa piirtää yhtään. Mutta kasin ja ysin kuvis on ((kappas, kappas, valinnaisaineoppaan mukaan :P)) jotain muutakin kuin pelkää piirtämistä. Tietokonegrafiikkaa ja muuta mukavaa. Nämä pitkät valinnaisethan jatkuvat kasin jälkeen ysilläkin.

Poissa innna

• vuotislapsi
  • Vuotislainen
  • kun olet kohdallani viulut soittavat taustalla
  • Tupa: Korpinkynsi
Valinnaisaineet
« Vastaus #40 : Elokuu 04, 2003, 19:13:27 »
Maria Chang, tuokin on ihan koulukohtaista ja luokkakohtaistakin. Esimerkiksi minä saan vasta yhdeksännellä vallinaisia. Ja toiset luokkalaiset saivat jo seiskalla.
"Somewhere, something incredible is waiting to be known." - Carl Sagan

Poissa Tanis

• Tapiiri
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
Valinnaisaineet
« Vastaus #41 : Marraskuu 08, 2003, 13:48:35 »
Minun koulussani (olen nyt yläasteella; kahdeksas luokka) on seuraavanlainen valinnaisaine käytäntö:

Seiskalle mentäessä valitaan yksi lisäkurssi sekä yksi tukikurssi. Molemmissa on yhden viikkotunnin oppimäärä. Ja kaikissa arvostelutapana suoritusmerkintä.

Kahdeksannelle mentäessä valitaan yhteensä yhdeksän tuntia valinnaisia, jos ei ole mitään A-kieltä. A2-saksan lukijat valitsevat kuusi tuntia valinnaisia ja A2-ruotsin lukijat valitsevat kahdeksan tuntia valinnaisia. Itselläni on A2-ruotsi, joten valitsin kahdeksan tuntia valinnaisia.

Osa valittavina olleista valinnaisista olivat sellaisia, joissa oli yhden tai kahden viikkotunnin oppimäärä, mutta jotka jatkuivat "pakollisina" ysille, jos sen valitsi.

Itse valitsin vain sellaisia, jotka eivät jatku yhdeksännelle. Valitsin seuraavat (S = arvostellaan suoritusmerkinnällä, N = arvostellaan numeromerkinnällä, 1 h= yhden viikkotunninoppimäärä, 2 h = kahden viikkotunninoppimäärä):

- Comenius-kurssi - Ystävämme Euroopassa (S, 2 h)
- Kansainvälinen kotitalous (N, 2 h)
- Ilmaisutaidon peruskurssi (S, 1 h)
- Luovan kirjoittamisen kurssi (S, 1 h)
- Tietotekniikan jatkokurssi (N, 1 h)
- Digikuvauksen ja kuvankäsittelyn kurssi (N, 1 h)

Itse olen kaikkiin valintoihin tyytyväinen. ATK:ssakaan emme aloittaneet alkeista, koska kaikki ryhmässämme osasivat ne jo. Pääsimme suoraan kunnon asioihin.

Yhdeksännellä valitaan kahdeksan tuntia valinnaisaineita, jos ei lue mitään A-kieltä. A2-saksan lukijat valitsevat valitsevat 5 tuntia valinnaisia ja A2-ruotsin lukijat 7 tuntia valinnaisia.
Kiltit lapset eivät vaadi mitään, kiltit lapset eivät saa mitään.
- Otto von Bismarck

Horatia

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #42 : Marraskuu 08, 2003, 16:49:20 »
Meillä täällä piti valita kasille kolme kahdenvuoden valinnaista eli kasille ja ysille. Itselläni on Kaupalliset aineet ja Tietotekniikka. Se kyllä jäi harmittamaan, kun en saanut Kasvien ja Eläinten hoitoa....=( Ja jos oli saksa (kuten mulla...) niin se vei jo yhden valinnaisen pois...=( Muita valinnaisia oli tarjolla näiden lisäksi kotitalous, käsityöt, musiikki, kuvataide, köksä & kässä, ranska, saksa (aloitetaan kasilta), näytelmä edes muista kaikkia.
  Sitten oli nämä yhden vuoden valinnaiset. Kasille itse otin puheilmaisua englanniksi ja leipomiskurssin. Itse pidin leipomiskurssista =). Tehtiin pullaa yms... Puheilmaisu oli taasen tylsempää, mutta kaiketi hyödyllisempää. Sitten oli myös tekstinkäsittelyä, videokurssi, tanssipaja... En muista kaikkia.
  Ysille otettiin sitten uudet yhden vuoden valinnaiset. Itselläni on englannin-ja ruotsin lisäkussi. Onpahan niistä sitten lisähyötyy, kun lukioon aikoo. Oli tarjolla matikan kurssi, tähtitiedettä, filosofiaa, tanssia, videokurssi, mediakurssi, kasvisruokakurssi... Voisi jatkaa loputtomiin näitäkin, mutta puolet noista vain toteutui.
  Te tulevat, jotka ajattelette valinnaisia, miettikää tarkkaan! *nimimerkillä kokemusta on* =)

Majandra

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #43 : Helmikuu 15, 2004, 14:44:04 »
Meidän piti valinnaisainelomakkeet palauttaa viimeviikon aikana. Minulle valintojen teko oli aika vaikeaa, sillä vaihdan ensivuodeksi koulua, joten en saanut valintojen teosta tai mistään muuta infoa, kun sen yhden vihkosen. Meidän siis piti valita viisi ainetta kahdeksannelle ja viisi ainetta yhdeksännelle luokalle. Aineet olivat molemmille luokille jaettu viiteen palkkiin, joista jokaisesta sai valita yhden.

Eli kahdeksannelle luokalle otin:

-ATK

Tämä kuulosti ihan kivalta, ei liian helpolta. Mutta saa nyt nähdä..

-Kotitalous

Ruokaa. Ainakin tänä vuonna ollut hauskaa.

-Espanja

Osasin sitä pienenä, unohdin sen, opiskelin sitä kaksi vuotta, jonka jälkeen kolme vuotta ranskaa, joten unohdin sen. Tahdon oppia sitä uudestaan. Tätä oli vain kahdeksannella, joka oli aika tyhmää.. Yhdeksännelle oli sitten italia.

-Ilmaisutaito

Tämän halusin ihan ehdottomasti. Ja odotan innolla. Tätäkään ei ollut kuin kahdeksannelle luokalle, yhdeksännellä videoilmaisu.

-Jauhopeukalot

Tässä sarakkeessa ei ollut mitään muuta kiinnostavaa tai jota minulla ei vielä ollut, joten oli pakko ottaa lisää leipomista.. Iip.

ja varalle Kuvaamataito kurssit 1+2

Fantasian ja mielikuvituksen toteuttamista paperilla, sekä museoissa käyntiä. Olisi todella kivaa, mutta piti valita tämän ja Espanjan välillä.

Yhdeksännelle luokalle nämä:

-Italia

Kun otin espanjan, niin päätin sitten ottaa tämänkin.

-ATK

Jatkan.

-Kotitalous

Jatkan.

-Kuvaamataito kurssit 5+6

Työpaja kurssi. Valokuvausta, keramiikkaa jne.

-Tekstiilityö

Omien vaatteiden tekoa ja oman huoneen sisustusta. Kuulostaa hauskalta. Ainoa, joka tässä ei niin kovasti innosta on kutominen..

..ja varalle tanssikurssi

se oli joko tämä tai videoilmaisu. Valitsin tämän kumminkin, tanssi on hauskaa, enkä minä halua esiintyä koulun uutisissa O.o;

Katsotaan nyt sitten mitkä noista saan.. Hum.
--

Tieka, eikö se alkanut kolmannella? O_____o;; Ainakin olitte lukeneet sitä _vuoden_, kun tulin ja tulin neljännellä. ja puolivuotta, kun sinä tulit ja sinä tulit _kolmannen_ puolivälissä. Eh..? ^^;;

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #44 : Helmikuu 15, 2004, 15:38:37 »
Valinnaisainelomakkeeni yhdeksännelle luokalle palautin kuukauden verran myöhässä, eli todennäköisesti joudun juuri niille ainevalinnoille, mitä olivat listassa kolmantena, tai vaihtoehtoisesti en pääse niistä millekään. Meillä siis systeemi, että valitaan se vaihtoehto 1 + kaksi varavaihtoehtoa, en tiedä onko se kaikissa kouluissa samanlainen.

Olen musiikkiluokalla ja luen pitkää saksaa, joten suuri osa valinnaisaineista lähti pois niiden takia. Seitsemännellä valitessa sain siis yhden pitkän kurssin ja yhden lyhytkurssin kahdeksannelle. Otin ikäväkseni ATK:n pitkäksi valinnaiseksi, se on ollut täysin hyödytön tähän mennessä, ihan kuten monet ovat täällä topicissa jo todenneet. Todennäköisesti tulee olemaan jatkossakin, tuntuu vähän siltä.

Kahdeksannelle lyhyeksi kurssiksi otin sellaisen kuin 'kamera käy' - se oli valintavaihtoehtona minulla vasta kolmas, mutta kahta ensimmäistä vaihtoehtoani en saanut pitkän saksan takia, kurssit kun olivat samaan aikaan kun minulla saksan kurssit. Kamera käy -kurssi on nyt osoittautunut turhaksi. Arvosanana hyväksytty tai hylätty, ei numerollista arvostelua (ikäväkseni - hyväksytty tai hylätty on niin tylsä, ettei se kerro mitään kurssisuorituksista tarkemmin). Olemme katselleet kurssilla elokuvia, monista aihepiireistä kylläkin; Star Wars, Fucking åmål, Joki, Luunkerääjä, Numeromurhat, Bridget Jones - elämäni sinkkuna jne. Yleensä opettaja tuo kolme filmivaihtoehtoa, joista sitten äänestetään mikä katsotaan.

Valinnaisaineoppaassa luki, että kurssilla opeteltaisiin filmin arvostelua - yleensä opettaja on vain kysynyt oliko hyvä, ja siihen se on jäänyt. Tämäkin varmasti opettajasta kiinni - koulussamme tätä vetää kolme eri opettajaa, ja olen kuullut että yksi on opettanut kritisointia yms, huono tuuri kävi kun jouduin 'huonommalle' opettajalle.

Eli aika turha kurssi siis, mutta ihan mukava kevennys lukuaineiden joukossa :)

Nyt vain odottelen kauhulla minkä lyhyen valinnaisen saan yhdeksännelle luokalle, kun palautin kyseisen paperin niin myöhään. Saatan joutua esimerkiksi kurssille 'matematiikkaa lukioon meneville'. Muuten ihan hyvä, mutta se ei sovellu tukiopetukseksi. Ja matematiikan tukikurssi kertaa perusasioita - miinus-, plus-, kerto- ja jakolaskua. Kyllä minä ne hallitsen, mutta.. juu. Eli ei tarpeeksi kattavaa antia valinnaisaineista.

Ykkösvaihtoehtona yhdesännelle luokalle oli muistaakseni lakipykälien viidakossa tms, jos olen juristin uraa harkinnut niin kannattaa kokeilla kyllästynkö tylsyyteen tuossa vaiheessa - jos, niin ei varmaan ole oikea uravalinta sekään. Muita valintojani en sitten muistakaan, mutta toivon kovasti pääseväni tuolle.

Tieka

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #45 : Helmikuu 16, 2004, 21:10:20 »
Voisin minäkin sitten kertoa näitä valinnaisia :p

Meillä sai vain kolme pitkää valita kasille ja ysille, koska ranska tulee pakollisena. Valikoima ei ollut erityisen hyvä, ei siellä ollut oikein mitään erikoista ja todella mielenkiintoisen kuuloista. Eli otin siis:

Matikka: (2h/vko) kai se on hyödyllistä? o_O Tai jotain. Ainakin se kuulostaa hyödylliseltä, ja olen aina ollut ihan hyvä matikassa. Opettajana luokanvalvojani, joka on vähän outo mutta ihan mukava. Eikä siitä saa ollenkaan läksyä ^__^

Köksä: (3h/vko) köksä nyt vaan on kivaa. Varsinkin jos saisin jonkun kivan köksänopen. Kolmen tunnin kevennys lukujärjestykseen, ja siellä saa syödäkin.

Taloustaito: (2h/vko) se _kuulosti_ mielenkiintoiselta. Toivottavasti se sitä onkin. Opettaja on ihan kiva, ja ne käy kaikkialla vierailuilla ja syömässä Raxissa ja jotain. Ehkä sekin on hyödyllistä, jotain oman talouden kunnossapidon harjoittelua tmv. Mutta sitten isosiskoni kaveri pelottelia minua sillä että siellä on kamalasti hirmu vaikeita kokeita.

Ranska: (3h -___-/vko) tästä olisin luopunut ilomielien. (alkanut 2. luokalla) Ope on niin surkea, ettei siellä tunnilla itseasiassa edes kannattaisi istua. o_O Ranska voisi olla ihan ok, jos olisi kiva opettaja. Mutta kielistä en erityisemmin pidä, paitsi enkusta, ne ovat liian vaikeita.

Varavalinnoiksi sitten otin ilmaisutaidon ja kuviksen. Businesstaitoja jokaiselle -kurssin olisin halunnut, mutta kun siinä on kuulemma opettajana koulun huonoin opettaja, niin en sitten viitsinytkään.  

Hirveää. Minulle tulee pelkkiä lukuaineita, paitsi kolme tuntia köksää o__O Njää. Aina minä selviän.

Maria Chang

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #46 : Toukokuu 21, 2004, 09:05:09 »
Pari viikkoa sitten tuli nuo kaavakkeet palautettua. Koska minulla on taakkanani kolme kieltä, niin sain ottaa kaksi pitkää valinnaista, jotka kestävät kaksi vuotta, ja yhden lyhytkurssin, joka kestää puoli vuotta. Vaihtoehtoja oli suhtkoht hyvin. Pitkiksi otin musiikin ja tietotekniikan. Musiikki ja tietokone on lähellä sydäntäni, joten ne. Lyhytkurssiksi otin valokuvauksen. Tykkään myöskin valokuvauksesta, ja kun kurssilla opetellaan myöskin kuvanmuokkausta.

Pulpero

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #47 : Toukokuu 22, 2004, 15:46:40 »
Onhan noita valinnaisia minullakin ollut: atk, kynäilijäkurssi, köksä, ranska, historia, tähtitieto... Siinä ne taisi kaikki olla.

Atk-ryhmästä tuli varsin erikoinen, nimittäin olen siellä ainoa tyttö reilun kymmenen jätkän kanssa. Olisi kuvitellut, että olisin päässyt toiseen atk-ryhmään, jossa on muita tyttöjä ja se on sama kurssi kuin tuo nykyinenkin, jossa olen. Kuka lie tehnyt ne ryhmät, mutta ei se varsinaisesti oo haitannut. Jos olisin ihan tompelo tietokoneitten kanssa, olisin varmaan halunnut päästä kavereitten kanssa samaan ryhmään, kun en oikein näiden jätkien kanssa tuu juttuun, vaikka pärjännyt oon niiden kanssa kuitenkin jotenkin kasi- ja ysiluokan ^^

Kynäilijäkurssi oli kasiluokalla. Ei me siellä oikein muuta tehty kuin kirjotettiin muutama aine ja koottiin ne kansioon, josta muut saivat niitä lukea. Minähän en tietenkään koskaan antanut kenenkään lukea omiani.

Köksä... En tajua miten tein ratkaisun valitessani sen valinnaiseksi kasi- ja ysiluokalle. Seiskalla, kun se oli pakollista, vihasin sitä yli kaiken. Olin aina tunnilla pihalla kaikesta, opettajakin oli kamala. Vaikka ruoanlaittotaitoa yms. tarvitaankin melko paljon arkielämässä, en tekisi samaa valintaa enää toista kertaa, heittäisin mieluummin mäkeen koko kurssin. Onneksi se on nyt ohi!

Ranska on mielettömän vaikeaa mulle. Olisi pitänyt lukea sitä kunnolla alusta asti. Nyt on kahden vuoden asiat ihan sekaisin, mutta päätin, että jos pääsen lukioon ensi syksynä, aloitan ranskan siellä uudestaan.

Historian tunneilla ehdin käydä vain muutaman kerran, jonka aikana selvitettiin pari tehtävää. Vielä pitäisi tehdä tutkielma kurssin suorittamiseksi. Alunperin mulla oli historian tilalla nuisku (nuorten ihmissuhdetaitojen kurssi), mutta vaihdoin sen, kun hermostutti keskipisteenä oleminen nuiskun tunnilla tehtävien ohella.

Sitten vielä tähtitieto. Se on kiinnostavaa, mutta tunnit on olleet vähän tylsiä. Ei siellä tehdä muuta kuin katsotaan netistä tietoja tehtäväpapereille. Mä olisin kaivannut kunnon saarnatunteja, kun opettaja vain puhuu ja puhuu luokan edessä planeetoista ja kaiken maailman avaruusjutuista ^^

slakerus

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #48 : Toukokuu 22, 2004, 18:24:00 »
Tässä omat mielipiteeni aineita jotka minä valitsin kasiluokalle....

Kuvaamataito:
Kiva aine, mutta ihan samanlaista mitä oli seiskallakin

Taide ja grafiikka:
Ihana aine! Tehdään kaikkea jännää; hiilitöitä, akvarelli, lino, yms.  kannattaa ottaa jos olet, taide ihminen

VIVA
eli video ja valokuvaus.  Olem suuresti pettynyt tähän aiheesen, me teimme lyhyt elokuvan vivassa ja siihen se sitten jäi... kaikki opetus videot mitä meille näytettiin olivat kuolettavan pitkästyttävia, ja kun tätä vivaa oli kaksi jakosa, niin toisessa jaksossa tekemistä ei enää riittänyt vaan me istuimme aina kaksi tuntia tekemättä mitään...

Musiikki
Yksi lempiaineistani, me opetellaan soittamaan ja laulamaan kappaita, jotka saamme itse valita...  jopitää musiikista kannattaa ottaa musiikki.

Elley

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #49 : Toukokuu 22, 2004, 18:47:57 »
Olen musiikkiluokalla, ja minulla on A2-kieli ranska. Seiskalla, kun valitsimme valinnaisaineita (meillä valitaan samat aineet koko yläasteen loppuajaksi), huomasin että minullehan jää ruhtinaalliset kaksi viikkotuntia valittaviksi. Jes! Olisin niin kovasti halunnut ottaa ilmaisutaitoa, kotitaloutta, kulttuurihistoriaa ja filosofiaa, mutta kaikkia en tietenkään saanut.

Niimpä päädyin syventävään matikkaan. Elämäni parhaita valintoja, todennäköisesti. Se vei vain toisen tunneista, ja toiselle otin kotitaloutta, jossa ei sitten ollut mitään sisältöä. Syventävä oli ihan toista maata.

No, olen aina pitänyt matematiikasta. Sitä syventävää oli joka toisessa jaksossa kaksi tuntia. Meidän koulussa on tapana laittaa kaksoistunnit joko ihan aamuksi tai ihan iltapäiväksi, niin kävi syventävällekin. Tuollaisiin ihme aikoihin minä ainakin olen sellaisessa mielentilassa, että kaikki on riemukasta, jopa sellaiset laskut joita ei voi normaali ihminen ratkaista. Ja meidän opettaja oli ihan loistava.

Valinnaisaineita kannattaa miettiä tarkasti. Haluatko ottaa jotain sellaista, mikä on hauskaa, vai ehkä jotain sellaista, joka on hyödyllistä. Jos käy oikein hyvin, voit ottaa jotain mikä on sekä hauskaa, että hyödyllistä. Niin minulle kävi. Ensi vuonna alkavan lukion ensimmäiset matikankurssit kun voin vain hengaila, syventävän tunneilla on käyty kaikki siellä tulevat asiat.