Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 24942 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Phoebe

• Ankeuttaja
Vs: Valinnaisaineet
« Vastaus #125 : Elokuu 09, 2007, 20:41:50 »
Seitsemännellä luokalla piti valita valinnaiset kasille ja ysille, ja valitsin kuviksen, kotitalouden, musiikin, tekstinkäsittelyn ja englannin lyhyen kurssin.

Kuvaamataito.. en tajua miksi valitsin sen. Ehkä siksi, kun mitään muita kiinnostavia ei ollut jäljellä. En ole ikinä ollut hyvä piirtämään tai maalaamaan. Ainoa hyvä puoli tuossa oli, että ysillä sain nostettua kuviksen numeron ysiin. Siitä olen tyytyväinen. Ysillä meille tuli ihan kunnollinen opettajakin, ja tehtiin paljon erilaisia töitä, joka oli kyllä ihan kivaa.

Kotitalous oli kivaa, tykkään laittaa ruokaa ja leipoa. Numeron sain pidettyä ysissä, josta olen tyytyväinen. Kotitalous on muutenkin hyödyllistä, ja se oli oikeastaan ainoa aine, mistä oikeasti pidin noista kolmesta pitkästä valinnaisesta mitkä valitsin.

Tekstinkäsittely oli kolmas pitkä valinnainen (eli siis kasilla ja ysillä, 2 tuntia viikossa). Ja se oli kyllä ihan ajanhukkaa. Meidän olisi pitänyt ehtiä suorittamaan jotkut "ajokortit" tuolla tunneilla, mutta kasilla meillä oli joku ihan outo maikka, joka ei tiennyt kyllä mistään mitään. Tunneilla ei tehty lähes mitään, meille vaan sanottiin että hakekaa kirjat ja tehkää tehtäviä. Se maikka ei neuvonut eikä opettanut mitään. Sitten kun koe piti pitää, niin samana päivänä se ilmoittaa että "noniin, mä pidän nyt teille tän kokeen". Meidän olisi pitänyt suorittaa 7 koetta kasin ja ysin aikana, että sen ajokortin olisi saanut. No, ekana vuonna kun tuo oli opettajana, suoritettiin kai kaksi. Sitten kun opettaja vaihtui, thank God, meidän olisi pitänyt suorittaa 5 koetta ysin aikana, mihin ei aika olisi riittänyt, kun joidenkin piti vielä uusia kokeita. No, me sitten suoritettiin jotkut toisenlaiset "ajokortit", mihin tarvitsi vain neljä koetta, että pääsi läpi. Ysillä tekstinkäsittely oli ihan kivaa, tehtiin siellä oikeasti jotain. Kasilla suurin osa ajasta vaan meni kun istui koneen edessä ja oli netissä.

Otin musiikkia lyhyen kurssin, ja sitä oli vain kasilla (piti siis valita joko musiikki tai kuvis). Kasilla meille tuli hyvä musiikinopettaja, ja musiikinnumeroni nousi ysiin. Tunneilla oli kivaa, vaikka tehtiin aika paljon muistiinpanoja. Mutta ne aiheet oli oikeastaan aika kiinnostavia.

Sitten oli myös joku englannin "minikurssi", mitä oli muistaakseni joka toisessa jaksossa kasiluokalla. Joo, sieltä puuttui joka tunti varmaan puolet porukasta ja ei sielläkään oikeastaan mitään oppinut. Tehtiin joka tunti vaan jotain monistetta ja siinä se.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #126 : Elokuu 09, 2007, 21:03:36 »
Saatiin tuossa keväällä valita kolme (miksi vain kolme? Eikö kellään satu olemaan ylimääräistä aikahärveliä, kuten Hermionella?) valinnaisainetta. Kaikista mahdollisista valitsin sitten nämä kolme, jotka nyt kasille mennessäni aloitan:

Kotitalous
Ah, köksä on ihanaa! Ikävä kyllä sitä on vain kaks tuntia seiskalla olleen kolmen tunnin sijaan, mutta jääpä teoria pois! Se vain on niin ihanaa, kun saa leipoa ja keittää ja kokata, ja sitten vielä syödä kaikki tekemänsä ruuat. Tietysti eri asia on, jos ruoka vähän... ööh, palaa. Salaattiakaan ei oikein tekisi mieli syödä... Mä kun en oikein pidä tomaatista tai salaatista, ja niitä salaatteihin laitetaan liki aina. Onneksi moni muukaan ei niistä niin välitä, ja ope ei tarkasta, syökö joku nyt sen salaattinsa vai ei. Kunhan edes maistaa.

Tekstiilityö
Vanha kunnon rättikässä. Ei siitä eroon voi päästä! Ekalta asti on kaikenlaista väkerretty, joten jatketaan samaa rataa. Ja muutenkin, minä pidän rättikässästä! Kutominen, virkkaaminen ja vaattteiden ompelu on oikein mukavaa. Ja mikä parasta, tekstiilistä ei tule koetta! Yihaa! Niitä tulee toisista aineista ihan tarpeeksi. Ikävä kyllä ompelusta en niiin kamalasti pidä. Koulun koneet eivät pidä musta. Ne takkuavat jatkuvasti, ja minä ihmeissäni menen open luokse yhä uudestaan ja uudestaan, että mitä varten tohon näytölle tuli noita epämääräisiä kirjaimia? Myöhemmin todettiin, että ompelukone oli rikki. No, kunhan pysytään suurimman osan ajasta kaukana ompelukoneilta, niin minä tykkään ja viihdyn.

Kuvaamataito
Tai siis kuvataidehan se taitaa nykyään olla. Joka tapauksessa, kuvis on oikein mukavaa (eikä siitäkään tule kokeita!) ja olen mielestäni hyvä piirtämään. Samaa ne muutkin ovat sanoneet, ysi todistuksessakin kuviksen kohdalla. Saatiin jotkut paperilappuset, mitä kaikkea missäkin aineessa tullaan tekemään ysillä ja kasilla. Kuviksen kohdalla oli niin paljon kaikkea hauskaa, että pitihän se ottaa. Jotain savitöitä siellä oli ja vähän muutakin. Ihanaa!

Olisin vielä ottanut äikänkin, siinä olisi ollut näyttelemistä. Toki meillä jatkuu äikkä, tuo vain olisi ollut muutama lisätunti äikkää... Ja näyttelemistä... (hommatkaa mulle jo joku aikahärveli!)
Atk:ta en kestä. Oon ihan toivotan tietokoneiden kanssa. Voitte vaan kuvitella, miten onnellinen olin kuullessani, ettei atk:ta arvostella seiskalla numeroin. Jes! Siitä sai vain S jos suoritti kurssin. Yippii!
Liikuntakin olisi ollut kiva. Tytöillä liikassa olis ollut pallopelejä sun muita palloihin liittyvää... Onneksi nuokin olis ollut vain lisätunteja, eli liikka jatkuu silti. Tässä liikassa vaan onkin hiihtoa, toisin kuin niinä lisätunteina...
Ranskaakin olis kovasti tehnyt mieli alottaa lukemaan. Se vaan... Se kieli... No, se on hienon kuulosta, ja olis ihan kiva osata puhua ranskaa!
Venäjä olis saanut kuulua myös lukujärjestykseeni. Eri aakkoset (mitkä kyrilliset olivatkaan) ja erikoinen kieli sekin... Mä en tiedä, mikä ranskassa ja venäjässä vain viehättää...
Saksa olis ollut hyödyllinen. Sitähän puhutaan siellä sun täällä! Intoa tosin ei lukemiseen olis mulla ollut. Se ei kuulosta yhtä hienolta ku ranska! (voi jee, mitkä perustelut...)
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Strano

• Ankeuttaja
« Vastaus #127 : Elokuu 09, 2007, 21:36:02 »
Arkkitehtuuri ja muotoilu on jäänyt nyt valinnaisista aineistani pois, koska minulla on jo Valokuvaus ja sen lisäksi vielä muutenkin kuvista, ja vaikka tykkäänkin kuviksesta, en ehkä sietäisi sitä opettajaa kolmen eri aineen tunnilla. Paikan otti Puheilmaisu. Näin ollen siis kahdeksannen luokan valinnaisaineeni ovat Tekstiili, Valokuvaus, Perinteinen kotitalous ja Puheilmaisu. Jännittää, on niin kiva että tulee uusia aineita :)

Kioshi

• Ankeuttaja
« Vastaus #128 : Huhtikuu 10, 2008, 15:43:01 »
Meidän koulussamme taasen on melko laaja valikoima eri valinnaisaineita, niitä on varmaankin yli 20. Se tosin johtaa myös siihen että osaa kursseista ei edes tule, kuten minullekkin juuri kävi. Valitsemistani luovasta kirjoittamisesta ja kuvataide ja suunnittelun maailmasta pääsin ainoastaan kuvataiteeseen koska osallistujia ei tullut tarpeeksi. Tämän takia jouduin jonnekkin digikuva-kurssille jonne en todellakaan olisi edes tahtonut! Lisäksi minulla on A1-kielenä saksa jonka takia 7-luokan kuvaamataito siirtyi 8-luokalle valinnaisiksi (Hankalaa?).

Kummallista ettei 200sta 7-luokkalaisesta saa edes kunnon kursseja kun ottaa huomioon että siihen tarvitaan ainaostaan 15-oppilasta. No mutta, kaikkea ei voi saada. Nallekarkit ei aina mene tasan.

Poissa Kafee

• Kahvikuppi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #129 : Huhtikuu 10, 2008, 16:43:57 »
Meidän koulussa oli ehkä kymmenen vaihtoehtoa. Joista piti valita kolme, mutta yhteen vaan pääsee ja loput olis varalla.
Mä laitoin ensimmäiseks sota historian ja toiseks rikos ja rangaistus. Molemmista tuli ryhmä, mutta jouduin kolmanteen vaihtoehtoon eli ilmaisutaitoon. Valitin siitä opolle ja saine sen vaihdettua musiikkiin.Opo vaan sit kysy,että miks mä laitoin ilmaisutaidon jos en sinne halunnut.
Sanoin, että laitoin kaksi mieluisinta ja kolmannen arvoin johonkin. Varmaan kannattais kattoo mitä valitsee. Onneks sain sen sitten vaihdettua. Opo sekoili sit viä jotain niiden lappujen kans ja luuli,että mä en haluakkaan vaihtaa ja äikän opettaja(joka oppettaa ilmaisutaitoakin) tuli mulle sanoon et miks mä en vaida musiikkiin jos mä en halua ilmaisutaitoon. Sanoin sille et mitä v***ua opo sano et mä voin vaihtaa ja oon palauttanu sen lapunkin. No se sit selvis,että opo olitaas säätäny jotain omaansa.
Muumilimu 1,5 litran pulloihin! Kannatta käydä osallistuun...

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #130 : Huhtikuu 10, 2008, 17:41:12 »
Tänään minä kävin heittämässä yhdeksännen luokan valinnaisaineiden valintalappusen opolle. Olihan siinä taas miettiminen, että mitä sitä ottaa, kun ei siinä vihkosessa, joka meille annettiin, ollut oikein mitään hyviä aineita. Laitoin sitten ehdolle tietotekniikan peruskurssin ja valokuvauksen ja varalle laittelin ruotsin syventävän kurssin ja kuvankäsittely- ja videokurssin. Meillä piti siis valita nämä niinsanotut lyhyet valinnat, joiden kurssit kestävät kukin sen puoli vuotta. Noista ehdollelaitetuista aineista tulee opiskeltaviksi kaksi, näiden viime vuonna valittujen pitkien valintojen lisäksi. Niitäkin piti valita kaksi, ja kaksi piti laittaa varalle.

Minulla ja kaverillani sitten sattui olemaan näissä pitemmissä valinnoissa häikkää, kaveri kun haluaa vaihtaa kuvaamataidon käsityöhön ja minä haluan vaihtaa kotitalouden käsityöhön. En tiedä onnistuuko tämä vaihtaminen, mutta ajattelimme kysyä opolta, kunhan se tulee maanantaina koulutuksesta. Sijainen ei tiennyt sanoa, joten pitää mennä ihan oikean opon juttusille sitten. x)

~Moondancer (artesaaniko?)

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #131 : Huhtikuu 10, 2008, 22:46:37 »
Itselläni oli valinnaisaineita 8. ja 9. luokalla 10 tuntia viikossa. Oli pakollista ottaa 3 kahden viikkotunnin valinnaisainetta (koko vuoden kestävät) ja loput saivat olla 1 viikkotunnin mittaisia (lukukauden kestävät). Tosin valittavana oli myös 0,5 viikkotunnin aineita, jolloin tätä oli vain yhdessä jaksossa 2 tuntia ja näitä piti ottaa kokonaisluvun verran.

Itselläni oli 8. luokalla valinnaisaineina
Englantia tietokoneella ( 1 vuosiviikkotuntimäärä)
Kirjoiteltiin aineita ja kerrattiin kielioppia- ja sanastoa netissä ja tietokoneella olevilla ohjelmistoilla. Lisäksi tehtiin joitakin internetissä olevia kielitaidon testejä. Oli todella hyvää vaihtelua normaaliin tuntityöskentelyyn.

Ruotsia tietokoneella (0.5 vuosiviikkotuntia)
Samanlainen kuin englantia tietokoneella.

Mytologia ja muinaisuskonnot (1 vuosiviikkotunti)
Käsiteltiin mm. muinaisen Egyptin ja antiikin Kreikan ja Rooman uskontoja. Oli todella mielenkiintoinen kurssi ja jos sellainen on koulussa tarjolla, kannattaa valita se etenkin jos on kiinnostunut historiasta ja muistakin uskonnoista kuin kristinuskosta. Kurssi täydentää todella hyvin historian tunneilla opittuja perusasioita muinaisista kulttuureista. Lisäksi seurataan todella paljon dokumenttivideoita ja kiinnostavin oli dokumentti maailman 7 ihmeestä.

Ekonomia (2 vuosiviikkotuntia)
Todella mielenkiintoinen kurssi. Käsittelimme perusasioita markkinoinnista, pankista ja muista talouden hoitoon liittyvistä asioista. Harjoittelimme myös kirjanpidon perusteita. Jos on kiinnostunut merkonomin, tradenomi, ekonomin tai muusta talouteen liittyvästä ammatista, kannattaa ehdottomasti valita tämä kurssi.

Terveystieto (0.5 vuosiviikkotuntia)
Tämä on ilmeisesti nykyään pakollinen. Käsittelimme ensiapua, päihteitä, seksuaalisuutta yms. muita terveyteen liittyviä asioita.

Tietotekniikan alkeiskurssi (2 vuosiviikkotuntia)
Oli yllättävän helppo kurssi vaikken ollut aiemmin vielä tutustunut tietokoneisiin. Käsittelimme aivan perusjuttuja liittyen tietokoneen perusohjelmiin eli tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan ja Windows-käyttöjärjestelmään.

Tekstinkäsittely- ja näppäilykurssi (2 vuosiviikkotuntia)
Opettelimme käyttämään tekstinkäsittelyohjelmia ja opettelimme 10-sormikirjoitusta. Kyseisen kurssin ansiosta olen päässyt kesätöihin toimistoon. En vain ymmärrä, minkä takia meillä oli opettaja, sillä teimme harjoituksia kirjan mukaan eikä opettaja edes ohjannut meitä.

Kuvankäsittely tietokoneella (1 vuosiviikkotunti)
Kurssin nimikin varmasti kertoo paljon. Koko kurssi eli skannailua, digikameran kanssa leikkimistä ja kuvien muokkaamista tietokoneella. Oikeastaan melko tylsää.

9. luokalla

Ruotsi (1 vuosiviikkotunti)
Jostain kumman syystä meilä ei ollut pakollisena kurssina ruotsia enää 9. luokalla, mutta jos halusi lukioon, oli lähes pakko ottaa se 9. luokalla valinnaisena, sillä osa lukiossa tarvittavista kielioppiasioista opetettiin 9. luokalla.

Psykologia (1 vuosiviikkotunti)
Teimme erilaisia testejä ja käsittelimme psykologian perusjuttuja. Nämä tulevat nykyään ilmeisesti lukion pakollisella kurssilla. Tavoitteena oli itsetuntemuksen ja itsetunnon kehittäminen ja prarantaminen. Käsittelimme seuraavia osa-alueita: kehityspsykologia, terve itsetunto, mielenterveys ja persoonallisuus. Oli mielestäni koko peruskoulun kiinnostavimpia kursseja jos mukaan lasketaan myös pakolliset kurssit.

Oikeustieto (1 vuosiviikkotunti)
Käsitelimme perustietoja Suomen oikeusjärjestelmästä ja vierailimme Poliisikoululla ja käräjäoikeudessa.

Kotitalous (2 vuosiviikkotuntia)
Kuten pakollinen kotitalous 7. luokalla mutta teoriaosuus puuttui ja teimme parempia ruokia.

Tekstiilityö (2 vuosiviikkotuntia)
Kuten 7. luokan pakollinen tekstiilityö.

Asu itselle (1 vuosiviikkotunti)
Liittyi tekstiilityöhön. Tarkotuksena oli tehdä itselle jokin juhla-asu. Aiempina vuosina jotkut olivat tehneet itselleen vanhojenpäiväpuvun 2 vuotta aikaisemmin. Tämän kurssin ansiosta minulla oli yhden lukuvuoden ajan 4 tuntia käsityötä saman päivän aikana peräkkäin (eipähän tarvinnut ottaa niiden tuntien välissä reppua välitunnille mukaan).

Tietotekniikan jatkokurssi
Jatkokurssi 8. luokan valinnaiselle tietotekniikalle. Aiemman kurssin aihepiirien kertauksen lisäksi teimme kotisivut ja jotkut ehtivät ohjelmoidakin.

Kuulun niihin onnettomiin, joiden koulussa ei järjestetty B2-kielen ryhmiä. Vaatimuksena oli 20 oppilasta ja saksaan ja ranskaan oli molempiin ilmoittautunut 10. Jos saksan valinneet olisivat ottaneet ranskan tai toistepäin, olisi ryhmä muodostunut.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #132 : Lokakuu 23, 2009, 17:16:06 »
Ärsyynnyin melkein heti tämän keskustelun otsikon nähdessäni, sillä en ole ikinä ollut tyytyväinen valinnaisainetarjontaan, joita kouluissani on ollut.  : D Opiskelen tällä hetkellä ammattikoulussa logistiikkaa toista vuotta, ja valitsin viime keväänä kakkos- ja kolmosvuonna toteutuvat valinnaisaineet.

Yläasteen kahdeksannella luokalla valitsin ensimmäistä kertaa valinnaisaineita. Silloin vatvoin monien vaihtoehtojen välillä, ja päädyin loppujen lopuksi bändikurssiin, ohjelmointiin ja ranskaan. Ohjelmointia lukuun ottamatta olin pettynyt valintoihini jälkeenpäin, sillä nuo kurssit eivät aivan olleet sellaisia millaisiksi ne kuvittelin. Bändikurssilla opettajamme ei oikein ollut läsnä ja minulla oli kitaranoviisina vaikeuksia pysyä muun porukan mukana. Loppujen lopuksi päädyinkin sitten basistiksi, vaikka olinkin koko ajan kaavaillut oppivani soittamaan sujuvammin kitaraa tuon kurssin ansiosta. No, eihän siitä sitten mitään tullut. Ranskan päädyin valitsemaan ainoastaan sen takia, että saksasta ei tullut ryhmää ja halusin valita jonkin kielen joka tapauksessa. Kaverini oli myöskin ottanut ranskan, joten ajattelin, että ainakin minulla olisi sitten seuraa tunneilla, vaikkei itse kieli kauheasti kiinnostakaan. Ranskaa en kyllä sitten oppinut pätkääkään. :' D Hankala kieli.

Yhdeksännellä ranska jatkui pysyvänä kurssina, ja muut valintani olivat asiakirjakurssi ja äidinkieli/kirjallisuus. Äidinkielen valinnaiseen olin melko tyytyväinen, sillä nautin kirjoittamisesta ja lukemisesta, ja meillä oli todella mukava porukka niillä tunneilla. Oli mukava saada kerrankin kirjoittaa vapaa-aiheisia kirjoitelmia, sillä pakollisen äidinkielen tunneilla kaikki oli aina niin rajattua. Asiakirjakurssi oli myöskin ihan hyödyllinen, opin tekemään oikeaoppisia asiakirjoja ja työhakemusten tekemistä harjoiteltiin niin useasti, että eiköhän sellaisen tekeminen suju minulta aika sujuvasti sitten tarvittaessa. ; )

Amiksen valinnaisainetarjontaan olin todella pettynyt, en kauheasti löytänyt sieltä mitään, joka olisi oikeasti kiinnostanut millään tavalla. Otin molemmat saksan valinnaiset saman tien, sillä olen aina halunnut oppia saksaa, mutta eipä siitäkään sitten muodostunut ryhmää. : < Rasittavaa, kun suhteeni saksan kieleen on näköjään jotenkin kirottu, kun en ikinä pääse opiskelemaan sitä. : D Otin sitten saksan tilalle eestin alkeis- ja jatkokurssin, tietokoneen A-kortin suorituskurssin, kuljettajan valinnaiset opinnot (ainoastaan meille logistiikkalaisille tarkoitettu kurssi, johon sisältyy kaikenlaista auton huollosta kuormankäsittelyyn ja vastaavaa), psykologian kurssin, taidekurssin ja jonkun englannin kielen keskustelukerhon. Eestin opiskelu on ollut aikamoista tuskaa, sillä se ei kiinnosta minua yhtään ja motivaationi on erittäin alhainen, ja muutenkin olen aika pettynyt noihin valinnaisiini. Jouduin jälkikäteen muuttamaan alkuperäisiä valintojani, sillä olin ottanut täysin erilaisia kursseja kuin muut luokkalaiseni ja lukujärjestystäni oli sen takia vaikea sovittaa jaksojärjestelmiin. Ei siis mikään kummoinen valinnanvapaus minun koulussani.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2009, 17:21:36 kirjoittanut lullaby »

kikeeri

• Ankeuttaja
« Vastaus #133 : Lokakuu 24, 2009, 17:32:03 »
Kuten aika monessa muussakin koulussa, on meidän koulussa hyvä valinnaisainetarjotin. Johtuukohan se yhtään suuresta oppilasmäärästä/luokkatasosta. Meitä on 250 saman ikäistä koulussamme.

Koulussamme seitsemännellä valitaan 2 pitkää valinnaista, joita opiskellaan kahdeksannella ja yhdeksällä kaksi viikkotuntia. Tämän lisäksi valitaan yksi lyhyt valinnainen, jota opiskellaan vain kaksi viikkotuntia kahdeksannen luokan ajan. Ja tämän lisäksi vielä yksi mini, jota opiskellaan yksi viikkotunti koko kahdeksasluokan ajan.  (Kahdeksannella valitaan vain yksi lyhyt valinnainen, ja jatketaan pitkiä)

Itse valitsin seitsemännellä luonnollisesti pitkiksi käsityöt, eläimet ja kasvit, lyhyeksi syventävän matematiikan ja miniksi ilmasutaidon. Yhdeksännellä opiskelin vielä lyhyessä valinnaisessa elektronikkaa.

Valinnaisiini olen erittäin tyytyväinen. Eläimissä ja kasveissa vaihtui opettaja (hänen lähdettyä eläkkeellä kertomatta!), joten koko luokka pettyi tähän. Opettaja jo ensimmäisellä tunnilla ilmoitti, ettei hän ole kiinnostunut tästä, eikä tiedä yhtään mitä meidän pitäisi tehdä. (siksi petyimme, mutta onhan se ihan kivaa ollut).  Syventävä matematiikka oli hauskaa. Yhdeksännellä olisin ottanut tähän saman jatkokurssin, muttei sitä saatu aikaan (samoin kuin kemiaa). Siksi yhdeksännellä opiskelen elektronikkaa. (Tässä kohdassa olen ollut tyttö poikien joukossa). Ja mini valinnainen kahdeksannella oli kiva. Opettajamme opetti valinnaisen hyvin, ja teimme kaikkea kivaa.

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #134 : Lokakuu 25, 2009, 10:20:44 »
Valinnaisiani ovat Musiikki, olen musiikkiluokalla ja valinnut musiikin jo kolmannella luokalla. Nyt kyllä voisin vaihtaa musiikin vaikkapa liikuntaan jos se olisi mahdollista. Toiseksi, minulla on A2-ranska, jonka olen valinnut viidennelle. Tosi vaikea kieli, voisi kyllä olla joku muukin valinnainen, mutta meneehän tuokin..Ja sitten kasille valitsin vielä Espanjan, josta tykkään ja jossa olen hyvä:)
Tahdonvoimaa!

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #135 : Lokakuu 25, 2009, 10:34:00 »
Seiskalla valitsin kasille valinnaisaineet (max/väh. 7 kurssia).
 Valitsin musiikin, kuviksen, ranskan ja kemian, mutta harmikseni en kemiaa saanut, vaan sen tilalle tanssin. No, käyhän tuokin.
Musiikkiin olen eniten tyytyväinen, se on aika vapaamuotoista mitä me siellä teemme. Saamme aika pitkälle päättää mitä soitamme ja se on muutenkin aika sellaista... bänditouhua. No joo, ei siitä välttämättä mitään hyötyä ole, mutta pidän musiikkia sellaisena "hengähdystaukona" muiden aineiden välillä. Siinä rentoutuu ja on koko päivän paremmalla mielellä.
 Kuvaamataitokin on ihan mukiinmenevää, vaikka seiskalla se olikin kivampaa. Opettaja vaihtui nimittäin noiden välissä. Ei uudessa opettajassa mitään vikaa ole, en vain pidä niistä aiheista ja töistä ihan hirveästi mitä hän meidän käskee tehdä. Mutta se on kuitenkin hauskaa että saa itse tehdä ja käyttää omia ideoita. Siksi pidän kuviksesta.
 Ranska on kaikkein hyödyllisin valinnaisaineistani, kannattaa tosiaan ottaa joku kieli. Lisää opiskeluahan siitä tulee, mutta ei kuitenkaan (ainakaan aluksi) niin paljon kuin esim. ruotsista. Ja meidän ranskanryhmämme on kiva, pelkkiä tyttöjä koko luokka :). Ja Ranska on minusta niin kaunis kieli, että pieni lisätyö ei haittaa.
 Tanssin valinnainen on aika helppoa (ainakin minulle, koko ikänsä tanssineelle) mutta tuohan se lisää liikuntaa siihen muuten aika vähään (kaksi tuntia viikossa). Ja siinä jotenkin virkistyy, jaksaa paremmin lopun päivää.
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."