Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 21960 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Havina

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #100 : Elokuu 20, 2006, 09:54:21 »
Minun piti valita ensimmäiseksi valinaisaineeksi saksa, koska minulla oli jo se ala-asteella ja en saanut lopettaa sitä tai vaihtaa vaikka olenkin todella huono. Osaan sanoa melkein vain "Ich bin.." ja siinä se menee vain. Osaisin saksaa hyvin, mutta opettajani ei ole mikään mainio. Minulla on kirottua saksaa 3 tuntia.

Sain valita vain kaksi muuta valinnaisainetta saksan lisäksi. Muuten olisin voinut valita kolme. Saksan takia siis sain valita vain kaksi joka on mielestäni huono asia.

Olisin ottanut musiikin ja kuvaamataidon, mutta valitsin sitten musiikin. Ei se haittaa etten ottanut kuvaamataitoa, koska oikeastaan emme tehneet melkein mitään kuvaamataidon tunneilla. Musiikin tunneilla tykkään laulaa, soittaa bassoa ja rumpuja. Kaduttaa kylläkin etten valinnut kuvaamataitoakin.

Viimeisenä valitsin tukioppilas kurssin. Tukioppilas kurssit ovat kaikkien mielestä mukavia ja kaikki pitävät niistä ja kuulemma ne ovat hyödyllisiäkin. Itse en ole vielä päässyt sinne, mutta huomenna ja tiistaina se kai oli.

Wagwise

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #101 : Elokuu 20, 2006, 10:24:01 »
Meillä oli niin, että seiskalla yksi valinnainen ja kahdeksannelle ja yhdeksännelle 3 valinnaista. :)
Seiskalla minulla oli liikunta, joka oli mukavaa ja olisin sen nyt sitten kasillekin halunnut, mutta toisaalta taas halusin muitakin, ehkäpä sitten enemmän. :)
Nyt kahdeksannella on valinnaisina maa ja metsätalous, viestintä, sekä tekstiilityöt. Viestintää on ensimmäisen kerran huomenna. Kahta muuta on jo kerran ollut ja pidin ihan :) Opettajat olivat mukavia (tekstiilityön opettaja sattuu olemaan luokanvalvojammekin :))

Minullakin oli alaasteella tuo vapaaehtoinen kieli, mutta sen saimme kaverini kanssa lopetettua. Venäjä oli kielenä ja sain siitä kahden vuoden aikana tarpeekseni, varsinkin, kun opettaja ei osannut opettaa sitten yhtään.

Poissa Lime

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: WitchWillow21467
  • Tupa: Puuskupuh
Valinnaisaineet
« Vastaus #102 : Elokuu 20, 2006, 11:03:26 »
Meillä on 3 pitkää kurssia (kasilla ja ysillä) ja 1 lyhyt kurssi (vain kasilla toisessa jaksossa).

Minulle OPO suositteli valitsemaan ainakin Äidinkielen Mediakurssin ja Saksan, mutta kumpikaan ei kiinnosta minua. Mietin kauan mitkä valitsisin. Harkitsin Tietotekniikkaa, mutta tiesin kuka sitä opettaa niin en valinnut koska se ope on lievästi sanottuna hirvee.

Lopulta valitsin pitkänä Kotsan, koska pidin ruoanlaitosta ja siinä ei tarvitse päntätä ainakaan kauheasti. Maa- ja metsätalouden, koska se tuntui kiinnostavalta, eikä siinäkään tule kokeita. Musiikki, tämä oli minulle helppo valinta. Tykkään musiikista ja haluun oppia soittamaan paremmin eri soittimia. Lyhyenä valitsin Bändi-kurssin, koska siellä pääsee soittamaan bändissä ja me myös esiinnytään koulun juhlissa.
You don't know anything yet
about the dreams I have.

Sano mitä sanot

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #103 : Elokuu 21, 2006, 20:14:35 »
Mitä ihmeen yhteistä ilmaisutaidolla ja viestinnällä on? Täysin toisistaan eroavia juttuja. Itse valitsisin (ja valitsinkin) ilmaisutaidon (+lehti- ja elokuva&video-kurssin, joka kuului samana pakettiin. Media & Ilmaisu).

Toinen mitä valitsin oli kuvataide, jota en kadu, hieno aine ja kiinnostaa minua kovasti.

Meillä ei koulussamme ole filosofiaa, josta olen kovasti pahoillani. Johtunee ehkä paikkakunnallamme vaikuttavasta suuresta herätysliikkeestä, joka ei oikein tahdo suvaita muita kuin oman kristillisen filosofiansa...

Mahdollisuutena oli kotitalous, musiikki, eläimet&kasvit, Palloilu, konekirjoitus, kaupalliset aineet ja tietotekniikka, joista viimeiseksi mainitun suureksi harmikseni valitsin. Se on hemmetin tylsä ja tarpeeton aine kaikille, jotka tietokonetta osaavat käyttää (jokainen ryhmästämme osaa käyttää sitä opettajaamme paremmin!), enkä ikimaailmassa suosittele kenellekkään. Kenties vaikka eläimet&kasvit olisivat olleet kaltaiselleni punavihreälle nuorelle hieno juttu, mutta kyllä kotitalouskin (jossa 7:lla sain kamalan opettajan, jonka takia innostus meni täysin...) voittaisi ATK:n...

Berry Icewand

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #104 : Elokuu 22, 2006, 18:47:08 »
Itselläni oli seiskalla Draama ja Windows 2000. Draama oli todella kiva, Windows ei niinkään.
Nyt kahdeksannelle olen ottanut Draaman, kahden kurssin Kuviksen, Köksän ja Valokuvauksen. Tässä jaksossa on vain draamaa.
Suosittelen mahdollisisa näytelmäaineita. Kivaa. :)

Poissa Sokeri

• Sateessa sulamaton
  • Vuotislainen
  • per aspera ad astra.
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Valinnaisaineet
« Vastaus #105 : Maaliskuu 23, 2007, 17:59:52 »
Valinnaiset aineet koulussa on ihan kivoja, mutta täällä meillä seiskoja on niin mahdottoman vähän ja valinnaisaineita niin paljon, että enpä saanut toivomiani. Onneksi nämä valinnat ovat vain kasille, ysille saa valita uudet. :)
Kotitalous
Tietysti, sehän on koulun parhaimpia aineita!

Tekstiili - Vaatetus ja pukeutuminen
On ihana tehdä omia vaatteita ja käsityöt ovat muutenkin tosi ihania. (Ellei niissä mene hermo.)

B2-saksa
Itselläni on hyvä kielipää ja ysillä sitten lähdemme luokkaretkelle Saksaan, niin olisihan se ihan mukava osata kieltä.

Ja varalla oli B2-ranska ja Tekstiilitöitä monipuolisesti.
(Nämä siis olivat valitsemiani.)
Mutta kuten tekstin alusta saattoikin arvata, en noita toivomiani aineita saanut. Ensinnäkin saksan ja ranskan valinnaisia ei tullut ollenkaan ja vaatetus ja pukeutuminen ja tekstiilitöitä monipuolisesti yhdistettiin. Jotenka jouduin opon puhutteluun (heh, on hauska sanoa puhutteluun) ja opo sitten suositteli minulle kuvaamataidetta monipuolisesti ja senhän minä otinkin (puolipakolla). Se on kyllä aika typerää, että kaikkia valinnaisia ei toteudu ja sitten joutuu ottamaan jotain tuollaisia kuviksia tms. Siis onhan kuvis tietysti ihan mukavaa, mutta kyllä se harmittaa, kun oma toive ei toteudukaan. Eli nyt minulla on valinnaisena kotitalous, tekstiili ja kuvista monipuolisesti. Toivottavasti tuo kuvis nyt on edes jotenkin mukavaa, on se kai.
On muut laulut liian äänekkäitä. ( Muuri - Stam1na ♥ )

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #106 : Maaliskuu 23, 2007, 18:41:51 »
Meillä valinnaisaineet tulivat kahdeksannella luokalla. Silloin sai valita kaksi pitkää (kestävät 8. ja 9. luokat) ja kaksi lyhyttä (vain 8. luokka). Pitkiksi otin atk:n (vaihdoin myöhemmin kotitalouteen) ja teknisen työn. Lyhyiksi otin kitaranrakennuksen ja yhden kaupallisen aineen. Olisin halunnut saksan pitkäksi, mutta mistään kielestä ei tullut ryhmää...
9. luokalla otin lyhyeksi valinnaiseksi kansainvälisen keittiön (kotsa).

Jos vain kielet kiinnostavat, niin kannattaa ottaa ehdottomasti. Saksa on ainakin melko helppo kieli, mutta venäjää ei ehkä kannata ottaa, ellei ole juuri ko. kielestä kiinnostunut (minun mielestäni), sillä se vaatii työtä. Opiskelen siis saksaa ja venäjää koulun ulkopuolella kurssilla, jos nyt jäi epäselväksi.

Kitaranrakennus ja tekninen työkin ovat mukavia, vaikka tyttöjä onkin selkeä vähemmistö. Ei kannata jättää jotakin valitsematta esim. kavereiden tai tyttö-poika -jaon takia. Itse olin eri kurssilla kuin ystäväni, mutta ihan vahingossa tutustuin rinnakkaisluokkalaisiin.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Quercita

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Maaliskuu 24, 2007, 11:39:35 »
Hm, itse olen nyt siis valinnut valinnaiset kasiluokalle ja kun OPO:kin on jo kertonut, mitkä tulivat ja mitkä ei, niin voin kai kertoa, mihin olen menossa ^^
Minulla oli alussa lievästi sanottuna ongelmia valita noita aineita, kun oli epävarma muutamien vaihtoehtojen välillä. Minä sain siis valita kaksi kahden tunnin ainetta (jotka siis jatkuvan ysilläkin) ja kaksi yhden tunnin, kun en kerran ruotsia vielä ala-asteella opiskellut.

Ranskan valinta oli ehkäpä se, jonka päätin lähes heti, koska uuden kielen tahdoin ehdottomasti ottaa ja Ranska kuulostaa kivalta kieleltä, juuri sellaiselta, jota on ihana osata. Pidän muutenkin kielistä (tosin riippuu kyllä aika paljon opesta -.-), joten valinta oli minulle aika looginen.

Ilmaisutaito (kahden tunnin tämäkin), oli sitten hiukan hankalampi valita, koska pohdin aika kauan tämän ja Köksän välillä. Lopulta tulin sitten tähän tulokseen, sillä ruoanlaittoa voi oppia kotonakin ja Ilmaisutaito tulee suuremmalla todennäköisyydellä olemaan minulle hyödyllinen tulevaisuudessa, kai. En usko että petyn, sillä tänäkin vuonna on minulla tuo Ilmaisutaito yhden jakson ajan ja hauskaa on^^

Musiikki oli sitten toinen noista yhden tunnin valinnaisista. Tämäkään valinta ei ollut kovinkaan hankala tehdä, sillä todella pidän musiikista. Opettajamme on kiva ja minusta on niin niin niin ihanaa soittaa kitaraa (kyllä siis muitakin soittimia, mutta eniten kitaraa, jolla meillä tuntuukin olevan pääpaino).

Viimeisenä sitten Espanja. Kyllä, minä tosiaan otin toisenkin kielen (en edelleenkään käsitä, kuka ihme sai minut tekemään sen). Kyseessä siis on vain yhden vuoden pituinen opetus, jonka jälkeen ei ole sitten enää mahdollisuutta jatkaa. Tavallaan harmi, sillä kun nyt kielen on aloittanut niin kivahan sitä olisi pidemmällekin opiskella, mutta toisaalta on kyllä ihan kiva edes perusjuttuja osata. Saa nyt sitten nähdä, miten tämän kanssa käy.

Alun perin en ollut tuota espanjaa aikonut ottaa, vaan se oli siis minulla ensimmäisenä varalla ja itse valinta tuli Comenius-projekti, joka siis on tuollainen projekti, jossa ollaan yhteydessä muutamaan ulkomaalaiseen kouluun (yksi kai ainakin Englannissa), kerrotaan omasta koulusta ja sitten vuoden lopussa he olisivat tulleet Suomeen käymään. Mutta siis, tuota ryhmää ei sitten tullutkaan, joten päädyin Espanjaan, mikä kyllä harmittaa sikäli, että olisin tuon ykkösvalinnan paljon mielummin kyllä ottanut. Mutta ei kai voi mitään.

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #108 : Maaliskuu 24, 2007, 20:33:17 »
Hmmh. Meillä oli yläasteella aika suppeahkot valinnaisainevalikoimat, monella täällä näkyi olevan paljon kiintoisampiakin kursseja. Minä olin kuitenkin (onneksi) viimeisellä vanhaa opsia käyttäneellä luokalla, joten meillä niitä valinnaisia oli kai enemmän.

Omat pitkät (kahden vuoden, neljän kurssin) valinnaiseni olivat siis saksa, tietotekniikka sekä musiikki. Lähes kaikki tuntuivat jossain vaiheessa virhevalinnoilta, paitsi ehkä tuo atk. Mutta kun vaihtoehtoina oli lähinnä kuvista, köksää ja käsitöitä, niin nuo tuli valittua. Olisin tosin halunnut ottaa tekstiilityön, mutta jostain oli pakko karsia.

Saksa oli kamalaa. Jos jotakuta kiinnostaa, niin siitä vain kielen kimppuun, mutta minulle se oli lähinnä kärsimystä. Tosin Rammsteinin kuuntelu oli mukavaa.

Musiikki... Olen aika pitkään kokenut koulussa saamani musiikin"opetuksen" melkolailla turhaksi, ja kaksi tuntia viikossa siinä kamalammassa, isommassa ja "epämusikaalisemmassa" ryhmässä.. Olisi vain pitänyt ottaa se tekstiilityö. Tosin silloin inhosin yhtä ihmistä joka oli kässänryhmässä, joten niistäkin tunneista olisi voinut tulla aika tuskaa.

Tietotekniikka taas oli oikein mukavaa, osan ajasta (lue: ensimmäisen vuoden). Meillä oli koulun paras mahdollinen aineenopettaja, ja tunnit olivat aivan loistavan rentoja. Toisena vuonna opettaja vaihtui, opetti koko syksyn Exceliä, jäi äitiyslomalle ja sai sijaisen, joka opetti koko kevään jotain ohjelmointia. Evvk, sanon minä.

Lyhytkurssit puolestaan olivat sitäkin mukavampia. Kasilla minulla oli ilmaisutaito, todella mukava kurssi. Opettaja oli aivan ihana ja tunneilla oli aina hauskaa.

Ysillä olin jo sitten niin tosikkomaisesti lukioon menossa että otin pelkkiä syventäviä/muuten valmistavia kursseja. Syventävä matikka oli aina viikkojeni kohokohta, varsinkin siinä vaiheessa kun aamun kaksoistunnin perään oli vielä tavallisen matikan kaksoistunti. Onneksi sitä opettajaa kesti ^^. Ja kun muilla oli käytössä joku ihmeen extra-kirja, minä sain juuri ja juuri vuodessa itsekseni opiskeltua lukion pitkän matikan ykköskurssin. Tunnelma.. Se oli suorastaan veikeä. Kaiholla muistelen.

Syventävä englanti oli puolestaan englanninopintojeni kohokohta. Kun normaalitunneilla kyllästyi, syviksessä oli juuri sopivan tasoista tekemistä, ja ah niitäkin aikoja. Esitimme näytelmiä ("I'm looking for Mr Charles Edward Jones from Cardiff... CHARLIE!!") ja luimme hölynpölykielisyyksiä ("Two toggles were mondling their [unhoittunut sana]. A vool ecratted them from an umpittle...")

Kolmas ysin lyhytkurssini oli ruotsin valmennuskurssi, meillä kun ei ollut ysillä ruotsia lainkaan. Sainpahan sen ansiosta jätettyä lukion ruotsin starttikurssin väliin.
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Terryet

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Maaliskuu 25, 2007, 21:01:02 »
Meillä nämä yhdeksännen luokan valinnaisainevalinnat piti palauttaa jo tammikuussa.
Valikoima oli ainakin minun mielestäni hiukan tylsän kuuloinen, mutta kyllä sieltä jotain löytyi.
Yritän nyt muistella mitä valitsin.. : D Sain siis valita neljä kurssia.

Kotitalous - Värien ja makujen sinfonia Jees. Valitsin köksän, koska olen aina pitänyt siitä vaikka numeroni ei mitään huippuluokkaa olekaan. Tämän kurssin kuvaus ja nimikin kuulosti jo houkuttelevalta.

Kuvaamataito - Kameran eteen ja taakse Kuvausta! Tämä oli ehdoton ykkösvalintani. Ei tarvinnut kuin vilkaista paperia, kun jo päätin ottaa tämän valinnaiseksi.

Musiikki Oli tällä kurssilla nimikin mutta unohdin sen. Musiikki oli myös varma valinta, olen aina tykännyt musiikin tunneista hirveästi. Ja musiikista yleensäkin.

Englanti Oli tälläkin nimi mutta taidokkaasti olen sen unhoittanut. :p Enkku on mukava kieli ja otin sen mieluusti yhdeksi valinnaiseksi. Ainakin tämän vuoden enkkuvalinnainen oli todella mukava.

Poissa Monartha

• seitsemäs
  • Vuotislainen
« Vastaus #110 : Maaliskuu 25, 2007, 22:43:12 »
Yngh. Koulussani ei ole jaksojärjestelmää, vaan lukukaudet syys ja kevät. Valittiin kahdeksannen alussa valinnaiset (koulussani ei otettu vielä seiskalla) ja sitä ei voi enää vaihtaa koko yläasteella. -Ja aivan, puhuin yksikössä. Minulla on yksi valinnainen. Eli ysin loppuun asti valinnaiseni on tekstiiliä kaksi tuntia viikossa, sen kamalan korpin opettamana.. Olisin tahtonut ottaa venäjän, muttei ollut tarpeeksi ilmottautuneita niinnniin.

Normiluokilla olisi ollut mahdollisuus huimaan kahteen valinnaiseen, mutta olen kuvataidepainotteisella. Luokallani on niitäkin, jotka eivät saaneet yhtäkään, koska jo ala-asteelta oli yksi ylimääräinen kieli. Aika kirottu systeemi eikö? No menee se näinkin

Strano

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Maaliskuu 26, 2007, 11:10:16 »
Tänä vuonna pääsin ensimmäistä kertaa valitsemaan valinnaisaineita, kahdeksannelle luokalle siis.

Ensimmäinen aine, johon tiesin meneväni, oli tekstiilityö. Numeroni on 9, koitan pitää sen peruskoulun päättötodistukseen asti, vaikkei se tähän liitykään.Tykkään ommella ja tekstiilityö on siitä kivempaa kun kotona, kun on oikeasti hyvät ja suht. uudet välineet, auttava ja ihan mukava opettaja ja ilmaiset koulun kankaat.
Ja koska tykkään myös kuvaamataidosta, oli seuraava aine taide nimeltään. Taide olisi siis ollut aika vapaamuotoista "häsellystä" maalien ja värien kanssa, mutta valitettavasti ryhmää ei saatu kasaan, joten siirryin kuvaamataito-osastoon nimeltä Arkkitehtuuri ja muotoilu. Kuvislinjalla jatketaan, ja ystäväni suostuttelemana päätin valita vielä Valokuvauksen, vaikka en ymmärrä mitään valokuvaamisesta. Minulla ei ole edes digikameraa. Arkkitehtuuriin ja muotoiluun mukaani tulivat kolme ystvääni, mutta valokuvaukseen menen ainoastaan yhden kanssa.
Viimeinen aine, jonka valitsin, oli Perinteinen kotitalous. Köksän numero on 9, opettajamme on mukava ja tykkään laittaa ruokaa.

Varsin taideainepainotteinen tuo minun valinnaisaineideni kirjo. Meinasin mennä Taloustietoon, mutta päätin viime kädessä ottaa sen vasta yhdeksännelle, koska Valokuvausta ei joka tapauksessa tule ysille. Katsotaan sitten.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #112 : Huhtikuu 01, 2007, 08:37:48 »
Minulla on valinnaisaineena kotitaloutta, kuvaamataitoa, luovaa kirjoittamista ja sisustustekstiilikurssi. Kuviksen halusin, koska piirtämisestä pidän, paljon. Vaikka kuviksen opettajamme onkin... No, kauhea, niin ajattelin että kyllä se korvaantuu sillä kun itse piirtäminen on niin mukavaa. Toisaalta, saattaahan tuo olla että opettaja vaihtuu ja se mukavampi kuvisope opettaa valinnaista...

Kotitalous on ihan kivaa, ja siitä ei kovin paljon läksyjä tule, ja opettajakin on meillä ihan mukava, joten tämä oli aika selvä valinta. Luova kirjoittaminen oli kanssa selvä, tietenkin minä kirjoitusjuttuun osallistun kun muutenkin kirjoittelen kaikenlaista. Sisustustekstiilikurssilla opettelemme sisustusta ja teemme myös sisustustavaroita (tyynyt jne.) itse. Otin sen siksi, että pidän sisustamisesta ja suunnittelu on mukavaa. Varavalinnoiksi otin muistaakseni tietotekniikan, että pääsee olemaan koulussa tietokoneella, ja musiikin, että pääsee soittamaan. Mutta voihan se olla että en saa kaikkia noita valitsemiani aineita, se nähdään syksyllä.

Ensi vuonna pitää sitten valita lisää aineita, eikä minulla ole hajuakaan, mitä otan... Ehkäpä tietotekniikan ja jonkin muun. Aluksi meinasin ottaa valinnaiseksi saksan, mutta sitten en olisi voinut ottaa köksää ja kuvista niin unohdin koko jutun. x)
~Moondancer
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2007, 19:38:24 kirjoittanut Moondancer »

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
« Vastaus #113 : Huhtikuu 01, 2007, 13:36:04 »
Musiikkipainotteisella luokalla olen, mistä syystä vie musiikki niinkin paljon valinnaisia, että kun normaalisti kasilla olisi niitä 6 tuntia, niin minulla on 3 tuntia. Musiikki nyt lasketaan valinnaiseksi ilmeisesti.

Kotitalous
Onhan tuo ihan kiva aine, ja ryhmä ja opettajakin mukavia, mutta hankala siellä on käydä aktiivisesti kun tunti on perjantain 2 viimeistä tuntia ja kaikki kaverit lähtevät kotiin. Usein lähden minäkin. Poikaryhmässä olen, ja ihan vaan turpansa tukkimalla ja ruokaa laittamalla saa aika hyviä numeroita.

Herkulliset leivonnaiset (aka. leivonta)
Tämä oli ihanaa. Syksyn oli tuplat viikossa, meidän ryhmä oli ihana ja todella hyvä henki oli luokassa. Kurssilla siis vaan leivottiin. Tehtiin pullaa ja juotiin aina teetä :) Hedelmätee kunniaan.

Sinänsä oli vähän typerää että otin vain köksää, kun olisi voinut ottaa vaikka mitä muuta. Ironista on, että nyt keväällä köksä ei enää kiinnosta kun sitä on vähemmän. Mutta onhan se toisaalta sellainen oppiaine, että oppii vähän vuorovaikutustaitoja. Tarpeellista minulle, olen vähän herkästi suuttuvaa ja 'vaikeasti käsiteltävää' tyyppiä, ja siedän aika huonosti ärsyttäviä ihmisiä.
practice random acts of kindness

Lehmuskilpi

• Ankeuttaja
« Vastaus #114 : Huhtikuu 01, 2007, 17:05:18 »
Tässä tulee hieman kateelliseksi, kun vertaa isompien koulujen valinnaisaineita meidän koulumme mahdollisuuksiin. Paljonhan täälläkin oli valinnanmahdollisuutta, mutta nekin pääasiallisesti liittyivät samoihin aineisiin: liikunnasta monen monta erilaista vaihtoehtoa ja samoin käsi/teknisestätyöstä, sen sijaan kieliä oli vähän ja niistäkin opettajat sanoivat mitä ei kannata valita ihan vain siitä syystä, ettei niitä ryhmiä koskaan ole muodostunut. (No ei varmaan muodostukkaan, kun opettajat kieltävät...)

Minulla itselläni oli tuossa helmikuun tienoilla kuitenkin suhteellisen helppo valita ne tulevat aineet kahdeksannelle ja yhdeksännelle, ainoastaan kuvataiteen ja kotitalouden väliltä valitseminen tuotti jonkin verran vaikeuksia. Lopuksi valitsin kuvataiteen, vaikken mikään hyvä piirtäjä ole. Äitikin kun sanoi etten minä kotitaloutta tule mihinkään tarvitsemaan ja itsekkin olin suhteellisen paljon samaa mieltä, kotona kun tulee leivottua ja laitettua ruokaa jatkuvasti. Ehlä valintaan vaikutti myös se pöytäryhmä johon houduin helmikuuksi, he kohtelivat minua suorastaan kuin saastaa. Minä en saanut tehdä muuta kuin salaatin ja kattaa pöydän, sekä tietysti tiskata kerta toisensa jälkeen. Ei suoranaisesti innostanut ja siihen kun vielä lisätään ne kaikki haukkumiset joita he minulle syytivät on suoranainen ihme, että kestin niinkin kauan kuin neljä kertaa ennen kuin huusi heille täyttä kurkkua. Sen jälkeen pöytäryhmämme kumma kyllä hajotettiin.

Teatteri-ilmaisun valitsin itselleni sekä kahdeksannelle, että yhdeksännelle. Rakastan näyttelemistä ja olen harrastanut sitä nyt kohta nelisen vuotta. Hieman ehkä mietin millaiseen ryhmään joudun, sillä koulun aikaisemmat ryhmät, ainakin näytelmien perusteella, ovat olleet todella epätasaisia, muutamia äärimmäisen hyviä näyttelijöitä ja loput sitten täysin onnettomia. Ko. aineen opettajasta en ole kuullut oikeastaan mitään muuta kuin sen, että hän on äärimmäisen huono opettamaan näyttelemistä. Kirjoittaminen ja kirjallisuus oli toinen jonka valitsin, äidinkielestä en niin hirveästi välitä kaikkien niiden nominatiivien sun muiden takia, mutta kirjallisuus on aina ollut lähellä sydäntä. Esittelylehtisen mukaan kursilla tutustutaan näytelmäkirjallisuuteen ja sen sellaiseen, joten uskallan toivoa paljon ko. kurssilta. Ikävä kyllä se oli mahdollista valita ainoastaan kahdeksannelle.

Em. aineiden lisäksi valitsin vielä yhdeksännelle ne perus matematiikan ja ruotsin syventävät, pää asiassa vanhempien pakottamana, mutta kai niistä sitten jotain hyötyäkin on.

Chiyo

• Ankeuttaja
« Vastaus #115 : Huhtikuu 02, 2007, 23:12:56 »
Meidän koulussamme on kamalan rajalliset valinnaisaineet, pieni koulu ja näin eikä meillä ole edes jaksoja, joten valinnaisaineita saa ottaa vain kolme. Naurettavan vähän.

Itselläni kun on tänä vuonna ranska, en voi ensi vuonna ottaa kuin kaksi valinnaisainetta, koska ranska jatkuu ensivuodelle. Olen tosin tyytyväinen tähän valintaan, koska tunnit ovat aivan ylikivoja, rakastan meidän ryhmäämme ja opettajakin on kiva. Sen lisäksi tänä vuonna minulla on atk, joka oli pakollinen jompana kumpana vuotena ja päätin hoitaa sen altapois. Tappotylsää puuhaa, mutta minkäs teet. Viimeisenä ja vastenmielisempänä kuvaamataito. Vihaan sitä, vihaan opettajaamme, vihaan typeriä aiheita ja vihaan ajankohtaa! Tiistai-iltapäivät ovat virallisesti kauheinta aikaa koko viikosta. Pidin ennen kuviksesta, olin siinä ihan hyvä, mutta opettaja sattuu vihaamaan minua ja aiheet ovat niin anuksesta ettei mitään rajaa.

Ensi vuonna aijon ottaa valinnaiseksi tanssin, jota opettaa liikunnanopettajamme, joka on mukava kolmekymppinen nainen, hauska ja oikeudenmukainen sekä keksii kivoja koreografioita. Toinen, mistä olen todella todella innostunut on Kansainvälinen-kurssi. Siinä tarvitsee olla englanti 10 ja keskiarvo yli 8, muuten ei pääse mukaan. Siinä meillä on jostain päin Englantia ns. "ystävyyskoulu" josta saamme kukin kirjekaverin. Sitten jossain vaiheessa vuotta kai menemme sinne vierailemaan ja pitkin vuotta lähettelemme sinne kirjeitä, videokirjeitä yms. Siitä pitäisi tulla todella hauskaa, ja koska rakastan kieliä, varsinkin englantia, luulen että tulen nauttimaan siitä kurssista todella paljon :) Koska se on vain yksi vuosviikkotunti, ja minut valittiin tukariksi tänä vuonna, kolmannes ja viimeinen valinnaisaineeni on tukari. Kyllä, se on valinnaisaine :D Oikeastaan harmittaa hieman, että se tuli valinnaisaineeksi, koska oikeastaan olisin halunnut ottaa vielä englannin suullisen, mutta no can do. Toisaalta haluan olla tukari todella paljon, joten uhrauksia on tehtävä.

Odotan ensivuoden valinnaisia innolla ja toivon että niistä tulee kivempia kun tämänvuoden valinnoista :D

Poissa pikkupiru

• Tyttö Pieni Vain
  • Vuotislainen
« Vastaus #116 : Huhtikuu 04, 2007, 11:13:12 »
Itselläni on kasiluokka lopuillaan ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen valitsemiini aineisiin.

Pitkinä minulla on:

Kuvaamataito
Pidän piirtämisestä ja haluan kehittyä. Jopa sijaisen teoriatunnit olivat kiinnostavia, vaikka kaverieni mielestä ne olivat tylsiä. Opettaja on kiva ja antaa paljon ehdotuksia/ideoita meille, ja saamme aika vapaat kädet. Hän vain selittää mitä meidän tulisi tehdä ja millä tekniikalla, loput saamme tehdä itse. Juuri nyt olemme maalaamassa, johon hän näytti meille erilaisia maalaustekniikoita ja pieniä kikkoja, miten maalauksen saa luonnollisemman näköiseksi. Onneksi edellinen kuviksen opemme jäi eläkkeelle, muuten en olisi tätä ainetta ottanut valinnaiseksi (hän oli vaativa, tiukka ja ei sanonut melkein koskaan mitään hyvää töistä. Oli edes ihme, jos sai häneltä edes vastauksen "Oikein hyvä", jonka minäkin onnistuin kerran ihme kyllä saamaan palautteeksi). Eräs poika meidän ryhmässä on todella taitava! Olen todella kateellinen hänelle, toivottavasti minäkin osaan joskus maalata/piirtää yhtä hyvin :). Jos kyseinen poika ei saa kymppiä, opettajan silmissä täytyy olla vikaa.

Tietotekniikka
Jep, tykkään väkerrellä koneella. Ope tosin oli jouluun asti poissa, en tiedä tarkalleen miksi ja sijaiset olivat hieman tylsiä. Tunnit oman open kanssa ovat olleen kiinnostavampia ja tähän mennessä olemme harjoitelleen kuvankäsittelyä, koneen toimintoja, tehneet kotisivuja ja nyt olemme käsittelemässä multimedioita (äänen- ja kuvankäsittelyä on jo ollut).

Käsityö (tekstiili)
Tämän oikeastaan otin vähän pakolla, kun muutkaan jäljellä olevat ei kiinnostanut. Mutta en kadu yhtään, on ollut tosi kivaa. Opettaja on tässäkin uusi, joka ei huuda kokoajan ja antaa selkeämmin ideoita kuin edellinen (vaikka edellinenkin oli kiva, hänen äänen korkeutensa vain meinasi joskus aiheuttaa päänsärkyä) ja on huumorintajuisempi. Tässäkin saa vapaammat kädet. Teemme tällä hetkellä huppareita, koska minulla ja kahdella kaverillani jäi viime vuonna hupparit kesken ja muutkin halus tehä hupparit. Muuttelin kyllä omaani, koska halusin tehdä omaperäisemmän ja  nyt siitä on omasta mielestäni tulossa aivan ihana!

Lyhyeenä minulla on kymmensormijärjestelmä-kurssi, koska muut eivät kiinnostaneet. TypingMasterilla söhertäminen ja uusien kirjaimien/näppäimien oppiminen oli kuitenkin hermojaraastavaa. Nyt kuitenkin olemme siirtyneet käyttämään Wordia ja teemme kaikenlaisia kivoja tehtäviä.

Omasta mielestäni valinnaisaineeksi pitäisi valita ne mitkä oikeasti kiinnostavat, eikä niin että valitsee samat mitkä kaverit. Tiedän pari tyyppiä jotka niin taisi tehdä... Musiikki olisi kyllä kiinnostanut kässän sijasta, mutta en sitä ottanutkaan kun en osaa soittaa mitään eikä lauluäänikään mikään paras ole.
Never thought that I would be the one falling down

mimosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Huhtikuu 04, 2007, 19:36:16 »
Minulla on kaksi pitkää valinnaisainetta, toisesta pidän ja toisesta en. Aloitetaan siitä kivemmasta; ilmaisutaidosta. Ilmaisutaito ei tunnu oppiaineelta ollenkaan. On mukavaa käsitellä aiheita näytelmien ja leikkien avulla. Minulla on tätä keskiviikko aamuisin kaksi tuntia ja se pistää päivän mukavasti käyntiin.

Tämä toinen on sitten kuvis. Nätisti sanoen minä inhoan sitä. Miksi sitten valitsin sen? Kyllä minä pidän piirtämisestä ja pidin kuviksesta ennen. Seiskalla ja kasin alussa oli vielä ihan mukavaa. Sitten, kasin puolessa välissä mukava kuvis opettajamme jäi äitiyslomalle. Tässä huomaa, kuinka paljon maikka vaikuttaa oppilaiden viihtyvyyteen. Miten kuvailisin uudempaa opettajaamme? Hän ei kuuntele oppilaiden mielipiteitä, hän määrää liiankin outoja töitä, joista ei saa otetta. Hän on pian jäämässä eläkkeelle (nuorempien oppilaiden onneksi) ja ikä alkaa jo näkyä. Hän unohtelee asioita, mikä on ihan anteeksiannettavaa, mutta sitten hän on vielä tyhmäkin. Siis ihan puhtaasti tyhmä. En tiedä, ymmärrättekö mitä tarkoitan. Hän kyllä tietää kuvaamataidosta, mutta muut asiat menee yli ymmärryksen.

Taidan lopettaa tähän. Tuosta kuvis-valituksesta tulikin paljon pidempi kuin ilmaisutaito-ihkutuksesta. :D Kasilla minulla oli lyhyenä valinnaisaineena myös liikunta, mikä oli ihan hauskaa, vaikka emme tehneet mitään erikoista. Valinnaistaliikuntaahan mainostetaan, että siellä kokeillaan myös koulun ulkopuolisia lajeja. Ei meillä vaan. :<

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #118 : Kesäkuu 01, 2007, 15:40:16 »
Viime talvena valitsin valinnaisaineet kasille ja ne olivat espanja, atk ja kaupallinen. Tiesin, että paljon joudun lukea, mutta en välittänyt. Olin kahden vaiheilla: musiikki vai atk. Otin atk:n, koska ajattelin vain mikä on tulevaisuuden kannalta paras. Espanja ja kaupalliset oli ihan kiinnostavia, mutta atk ei innostanut. Alkoi harmittaa, kun en musiikkia valinnut. Olin onnekas, ja sain vaihdettua musiikkiin.
Eli syksyllä alkaa sitten musiikki, kaupalliset aineet ja espanja. <:

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #119 : Kesäkuu 01, 2007, 17:15:38 »
Yläasteella ollessani me saatiin ottaa valinnaisia vasta kahdeksannella. Me mentiin koulun vanhan suunnitelman mukaan. Piti valita kolmelta tarjoittimelta. Perustarjoittimelta 2, kulttuuritarjottimelta 1 ja yksi lyhyt kurssi.

Kahdeksannella luokalla otin tietenkin perustarjoittimelta musiikkia 2h/v, kotitaloutta 2/v ja minut pakotettiin ottamaan kuvaamataitoa 2h/v, koska en halunnut käsitöitä, eikä bilsan eikä venäjän ryhmää tullut. Erikoisia valintoja kenties? Kuvis oli minulle tuskaa. Jouduin piirtämään kiviä puoli vuotta. Onneksi onnistuin saamaan numeroksi kahdeksikon. Kotitaloudessa oli kivaa, vaikka olinkin täysi katastrofi (en jäänyt ikinä mokista kiinni muahaha). Musiikissa sitten lauleskeltiin. Kurssilla olisi pitänyt perehtyä enemmän soiton opetteluun, noh eipä perehdytty. Kulttuuritarjottimelta valitsin kulttuurimusiikin. Siellä me valmisteltiin esityksiä koulun juhliin ja muutenkin musisoitiin. :> Lyhyt kurssiksi olisin halunnut musiikkikurssin, mutta siihen ei tullut tarpeeksi osallistujia. Valitsin sitten Leivotaan ja ruokaa maailmalta kurssin. ;>

Yhdeksännellä sai valita vain kaksi perustarjottimelta, yhden kulttuuritarjoittimelta ja lyhyt kurssin. Jatkon samoilla valinnoilla, mutta onneksi sain jätettyä kuvaamataidon pois. Eli musiikilla, kotitaloudella ja kulttuurimusiikilla jatkettiin. Lyhyt kurssiksi olisin taas halunnut sen musiikkikurssin, mutta eipä se taaskaan saanut tarpeeksi osallistujia. Otin sitten Työ elämään tutustumis kurssin, koska ajattelin että pääsisin helpolla. Se oli oikeasti pyllystä. Olin jossain Tapiolassa ja suljin kirjekuoria. :< Onneksi tätini oli siellä töissä ja kirjoitti minulle niitä tunteja (eihän kerrota kenellekään *kuiskaa*), sillä alkoi aika käydä vähiin.

Todellakin ärsytti, koska en saanut oikein mitä mää halusin. Oisin halunnut aloittaa ton venäjän. Bilsassa ois päässy hoitamaan akvaariota ja ois päässyt luontoretkille. Ja miksi ketään ei kiinnostanut musiikin lyhyt kurssi jossa kierrettäisiin esiintymässä päiväkodeissa ja vanhainkodeissa! Minulla on kai outo maku. :>

Bruise Pristine

• Ankeuttaja
« Vastaus #120 : Kesäkuu 21, 2007, 16:38:42 »
Valitsin seitsemännellä luokalla valinnaisaineeni kasille ja ysille, nyt kaduttaa ja paljon. (Menen ysille kesäloman jälkeen) En sillon oikeein jaksanut miettiä ja valitsin todella kamalat aineet valinnaisaineikseni, etenkin yhdeksännelle. Ainut hyvä on musiikin pitkä, muut valinnaisainevalintani ovat mielestäni todella kamalia. Musiikin lisäksi otin pitkäksi Saksan. Ja millä kielipäällä? Olen muutenkin huono kielissä, nyt joudun kestämään 6-7 tuntia (riippuu jaksosta) kieliä viikossa. Toisena lyhyenä minulla on ATK. Muuten voisikin olla iha hauskaa, mutta opettajamme on hirveä ja se vie koko aineesta kaiken hauskuuden. Toinen lyhyt on liikunta ja siihen sisältyy palloilukurssi. Olen aina inhonnut jalkapalloa,lentopallo jne., vaikka pidän muusta liikunnasta, lukuun ottamatta hiihtoa. En tiedä miten kestän ensi vuoden.

April

• Ankeuttaja
« Vastaus #121 : Heinäkuu 17, 2007, 20:19:05 »
Meidän koulussa on itse asiassa aika hyvät valinnaisainemahdollisuudet. Kahdeksannelle ja yhdeksännelle luokalle valitaan valinnaisaineet, joita saa valita neljä. Paitsi jos ottaa kielen (joita pystyi kahdeksannelle valitsemaan saksan, ranskan tai venäjän, riippuen siitä että mikä on A1-kielenä), silloin saa ottaa kolme valinnaisainetta; kielen ja kaksi muuta sen lisäksi. Nyt kun menen syksyllä kasille, me valitsimme valinnaisaineemme viime talvena, tosin niitä sai muuttaa joissakin tapauksissa vielä ihan loppukeväästäkin, kunhan opon kanssa meni puhumaan. Meillä on koulussa sillä tavalla, että saa valita kasille ja ysille molemmille valinnaisaineet, siis niin, että kasilla valitaan taas uudet aineet, mitä tahtoo opiskella ysillä, eli päätös jonka teki seiskaluokalla valinnaisaineiden suhteen, ei pidä peruskoulun loppuun saakka.

Itselleni valitsin ensi vuodeksi valokuvauksen, käsityön, köksän ja äikän kirjoittamisen kurssin. Valokuvauksen tahdoin sen vuoksi, kun pidän kuvaamisesta, ja kasiluokan kurssi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Erilaisten kameroiden käyttämistä ja jotain tälläistä, en oikein tiedä, mutta syksyllä sen sitten näkee. Käsityön ja köksän valitsin, koska ne poistuvat seiskan jälkeen lukujärjestyksestä ellei ota niitä valinnaisiksi. Kässästä olen aina tykännyt, ja viidennestä luokasta saakka olin puutyössä, joten vaihtelu virkistää. Ja köksästäkin pidän aika paljon. Kirjoittamista olen myös harrastanut aina, ja tuolla kurssilla tahtoisin kehittää taitojani, tekniikkaani, yms.

Nyt näin jälkikäteen mietittynä, olen aika tyytyväinen talvella tekemiini valintoihin. Nyt kun mietin, en varmaan tahtoisi muuttaa niitä mitenkään. Tosin saksa olisi kyllä ollut tosi kiva aloittaa, ja sitä harkitsinkin valinnaisainelappua ruksaillessani, mutta lopuksi tulin siihen päätökseen, että neljäs kieli yläasteella olisi minulle hieman liikaa, sillä aion ottaa luultavasti vielä lukiossa uuden kielen.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Heinäkuu 17, 2007, 20:31:44 »
Meidän koulussa oli mielestäni ihan kiitettävän paljon eri vaihti ehtoja. Meillä sai valita kaksi pitkää ainetta (paitsi ne jotka olivat lukeneet saksaa 5. luokalta lähtien), jotka ovat siis koko kasin ja ysin. Sitten vielä kasille ja ysille sai valita muistaakseni yhden kahden kurssin mittaisen aineen. Kasille sai vielä valita yhden kurssin mittaisen aineen. Itse otin pitkiksi aineiksi ATK:n ja puutyöt. Kieliä en viitsinyt ottaa, koska ruotsissa ja enkussa on kumminkin tekemistä vaikka molemmista on numerona kasi. Toinen syy miksi en kieliä ottanut, on se että kun mahdollisesti lukioon menen niin siellä otan sitten. Sitten otin noiksi kahden kurssin mittaiseksi aineiksi kone- ja sähköopin kasille ja historian ysille. Sitten vielä tolle kasin yhen kurssin mittaiselle aineelle otin psykologian. Kaikkiin noihin pääsin ja mistään en joutunut ulos.

Alimalff

• Ankeuttaja
« Vastaus #123 : Heinäkuu 18, 2007, 13:48:09 »
Meidän koulussa oli myös ihan kivasti noita vaihtoehtoja. Mitenköhän se valinta meni... Höm... En muista tarkkaan mutta mielestäni oli kolme pitkää ainetta, mutta jos oli valinnut 5.luokalla saksan tai ranskan, sai vaan yhden pitkän.
Sitten oli kai myös kaksi lyhyttä.

Pitkiksi aineiksi otin P.E.L:n, eli Pitkän Englannin Lisäkurssin, joka alkoi jo seitsemänne luokan alussa, jotta meistä pstyttiin muodostamaan kieliluokka. Englanti on muuten lemiaineeni! Lisäksi minulla on pitkä ranska kolmannelta luokalta. Ranska on muutenkin vahva aineeni! Kielet ylipäätänsä ovat helppoja minulle.

Lyhyinä on kotitalous sekä ilmaisutaito. Harmittaa kun ilmaisutaidosta ei saanut pitkää. :/

Kahdeksannen luokan lopussa olin kyllä tyytyväinen valintoihini. Englannissa kehityn koko ajan ja ranskakin sujuu hyvin! Olen oppinut kunnolla kokkaamaan, kun seiskalla se oli vielä ihan hakusessa. Ilmaisutaito on ihanaa! Kuulun koulun näytelmäkerhoon, johon saa liittyä vain ilmaistutaidon valinneet.

Poissa Tinde

• Vuotislainen
« Vastaus #124 : Heinäkuu 19, 2007, 16:59:07 »
Mä kävin valinnaisista Kotitaloutta ja Kässää, sit oli noita nippeli kursseja kuiten musiikista bändikurssi, kuviksesta maalauskurssi, liikasta palloilukurssi, kotsasta omat ateriat ja äikästä mediakurssi.

Yritin ottaa valinnaiset sen mukaan mitä itse halusin ja onnistuinkin melkolailla.Harmittaa vaan, ku vaihdoin Ranskan Kässään, mutta sillon se tuntu järkevimmältä.En tykännyt liikkua yksin vieraassa koulussa, kun meidän alueella on kaksi yläastetta ja valinnaiset saattaa olla yhteisiä.Sillon jotenki pelotti se ajatus ja kerkisin pari kertaa tunneilla käymään, kun alko kyllätyttää.
Bändikurssille meno oli aika luonnollista.Musiikista, kun olen tykännyt paljon.Me saatiin sitten koulun joulujuhlassa esittää Walking in the air ja olin yksi 3 laulajasta.
Mediakurssi äikästä tuntu sillon hauskalta idealta, kun opuksessa luki, että tutustuttas eri medialaiteistoihin ja niiden käyttämiseen.Loppunjenlopuksi kurssi sisältyi sanomalehti tekstistä ym.. mikä sinänsä oli kivaa, mutta petyin, ku kurssi ei ollutkaan niin laaja.Oli myös kiva päästä kirjoittamaan sanomalehteen pari kertaa.Mielestäni en niin hyvin onnistunut niissä, mutta kyllähän se oli kiva lukea omaa tuotosta lehestä.
"There's something beautiful inside you".