Kirjoittaja Aihe: Valinnaisaineet  (Luettu 24189 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

jackie

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« : Helmikuu 06, 2003, 15:59:40 »
Hihii. Seiskalla tulee valinnaiset, enkä oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä...
Kertokaa jostain valitsemastanne aineesta, onko se kivaa, ehdotelkaa jotain muita kivoja aineita, keskustelkaa.

Ajattelin ottaa filosofian, koska se on hirveän mielenkiintoista. (omasta mielestäni.)
Teoreettista filosofiaa ei kuulemma ole yläasteella, siispä me vain väittelemme toistemme kanssa asioista koskien elämää ja kuolemaa.
Se on yksi syy, miksi haluan filosofiaa opiskella. Eipähän tarvitse osata mitään Platonin aatteista. :p
Sen lisäksi siellä on ennen joulua ja kevään lopulla nyytterit.
Ei se tosin ole se syy, minkä takia haluan filosofiaa opiskella. :D

Ilmaisutaito.
Tai viestintä. En tiedä kumpi. Viestinnässä on kivempi opettaja.
Mutta ilmaisutaito on sitten enemmän sellaista hauskaa.
En osaa yhtään päättää kumpi. Apua.

Ja sitten vielä ajattelin ottaa ranskan. Sen perusteella, mitä luin tuossa kieltenopiskelu-topicista.
Keskustelkaa.

Rubina

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2003, 16:30:35 »
Jos on kielipää ja hyvät opettajat, niin ehdottomasti kieliä sanon minä. Saapahan ainakin alkeet jos ei puhumaan opi, ja on sitten taas myöhemmin pienempi kynnys lähteä hakemaan sitä oppia uudelleen.

Itse sain valita vain kaksi valinnaista, koska minulla on A2-saksa A1-englannin lisäksi, ja otin ranskan ja kuviksen. Olen kuitenkin tosi ovela ja pystyn opiskelemaan espanjaa lisäksi, valitettavasti kouluajan ulkopuolella. Saatamme kuitenkin saada siitä muutaman median lyhytkurssitunnin vapaaksi syksyllä. Meillä koulussa valinnaisainemahdollisuuksina olivat muistaakseni

*musiikki
Jos haluat päästä helpolla, niin mikä ettei. Ihan hauskaahan se olisi, ja minua kaduttaa etten valinnut musiikkia, vaikkei se minua mitenkään hyödyttäisikään.

*kuvataide
Pah. En vaivaudu kommentoimaan.

*kotitalous
Minä pärjään ainakin ihan loistavasti omalla järjellä ja yhden vuoden kotitaloustuntien opeilla. Mitään ratkaisevan mullistavaa ei valinnaisessa tule, mutta jotain syventävää esimerkiksi erikoisruokien (gluteeniton, sokeriton jne.) ja kulttuurien maailmaan.

*B2-saksa
A2-saksan lukijana en oikein osaa sanoa mitään. Jos kiinnostaa..

*B2-ranska
Minä ainakin pidän kovasti, vaikka opettaja rasittaakin aina ajoittain, kun se ei suunnittele tuntejaan ja valittaa vaan miten raskas päivä sillä on ollut. :-P Kyllä se kuitenkin osaa opettaa ja ranska on kiva kieli.

*ekonomia
Ei siitä mitään hyötyä tulevaisuuteen nähden ole, mutta taloudesta kiinnostuneille (minä!) voisi olla mielenkiintoista.

*tekstinkäsittely
Älä valitse ellet halua tylsistyä tai opiskella sihteeriksi. (Hah.)

*tietotekniikka
No juu...

*eläin- & kasvikurssi (tjsp.)
Tätä ei järjestetty, valinneita oli liian vähän. Minä olisin tahtonut. Bilsa on niin kivaa.

*tekninen työ
Jätän välistä.

*käsityö
Käsityö on mukavaa ja valinnaisessa saa tehdä omia, itse suunnittelemiaan vaatteita. Täysien tumpeloiden ei kannata ottaa, ellei halua lopputodistukseen huonoja numeroita.

*liikunta.
MIekkailua, melomista, korkeushyppyä, laskettelua jne.. Erikoisempia lajeja kuin pakollisessa liikunnassa. Mutta niin. Ma en jaksa neljää tuntia koululiikuntaa viikossa. Omat harrastukset paljon kivempia ja siellä saa osaavampaa ohjausta. Jos haluaa kokeilla uusia lajeja niin siitä vain.

Newilya

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2003, 16:46:36 »
Minä pystyin ottamaan vain kahta valinnaista, latinan takia...
Se halkoo niin paljon kursseja pois. :/

No, kässän ja kuviksen minä lopulta otin.
Kuviksen siksi että rakastan piirtämistä, ja tykkään olla luova.
Kässä onkin vähän vaikeampi selittää, otin kai sen vain siksi koska se ei ole vaikeaa,
ope on kiva ja se on kevyttä lisää opintoihin.

Mutta olisin mielelläni ottanut äidinkielen ja atk:n.
Enpäs sitten ottanut, varaksi tosin äikän mutta olen aika varma että kuviksen ja kässän ryhmät pidetään.
On se sääli, paniikissa nuo kirjoitin, yöllä joskus, ja melkein itkin kun en osannut päättää.
Tulen katumaan kässän valintaa, tiedän sen, mutta nyt on jo myöhäistä ulista OPOlle.

Kieliä en ottanut, sillä latina, ruotsi ja englanti riittävät minulle.
Kasilla elämä olisi pelkkää helvettiä jos olisin mennyt ottamaan lisää kieliä,
taktikoin siis ja päätin ottaa mahdolliset lisäkielet vasta lukiossa.
Kaikissa lukuaineissa on juuri se ongelma, että ne voivat lisätä liikaa oppimismäärää.
Meidän koulussa on ihan kivat opet, mutta jokainen vaatii kiitettävää numeroa, ja tehtävät eivät tosiaankaan ole siitä helpommasta päästä.

Um.. Mitäs muuta.. No, ilmaisua en ottanut koska en tosiaankaan ole tarpeeksi sosiaalinen siihen.
Pakon edessä ehkä olisin jotain onnistunut tekemään, mutta varmasti jokainen tunti olisi minusta maistunut pelkältä puulta.

Sinänsä on helpotus tietää että ysillä voi valita taas uudelleen.
Virheistä oppii, ja ehkä minussa herääkin pieni kässänmaikka, ja innostun kaiken maailman ompelemisesta/kutomisesta/muusta.
(tällä hetkellä ainoa mistä pidän on kutominen...)

Nojuu, kuviksen ottamista en kadu, lempiaineeni kun on.
Mutta se äikkä jäi harmittamaan...

Oma mokani se nyt kumminkin on, mutta voinhan aina korjata asian ensi vuonna. ;)
Tsk. Ei paineita.

Agrippa

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2003, 17:50:52 »
Minä olen (voi, se on kauhea erehdys) matematiikkaluokalla, mikä tässä merkkaa sitä että meillä on enemmän LUMA-aineita, minkä vuoksi saimme ottaa vain kuusi tuntia valinnaisia.
Haluaisin suositella sinulle radioamatöörikurssia, mutta käsittääkseni  Kajaanin lyseo on ainoa koulu koko Suomessa, jossa sitä opetetaan valinnaisaineena, niin että paras unohtaa koko juttu. Sinänsä on ihmeellistä, että se on niin harvinainen; meidän koulussa on kaksi ryhmää sekä kasilla että ysillä, joten varmasti se kiinnostaisi monia jos siihen olisi mahdollisuus.
Toiset valinnaisaineeni ovat luova ilmaisu ja ranska.
Kun ajattelen niitä, on kyllä suuren suuri ihme, etten alunperin edes valinnut luovaa ilmaisua vaan vaihdoin siihen elokuvakurssilta.
Suosittelen ilmaisutaitoa erittäin lämpimästi. Vaikka opettaja ei olisi se maailman innostavin, ryhmässä oppii tuntemaan muut erinomaisesti, kun tehdään varsin sosiaalisia harjoituksia, joissa joutuu usein hyvin lähelle toista. Ainakin meillä on paljon improvisaatioharjoituksia, joissa siis riippuu meistä millainen jutusta tulee, ja yleensä varsin humoristisia. Se on hauskaa, sanon aivan vilpittömästi. Luovassa ilmaisussa ei ole mitään tiukkaa oppisuunnitelmaa, vaan jos väittely kiinnostaa meitä, voimme paneutua siihen, jos tahdomme tehdä sketsejä koulun juhliin, niin tehkäämme. Luova ilmaisu tuo ihanan kevennyksen teoria-aineiden väliin olematta silti täysin hyödytön, sillä esiintymistaidoista on eittämättä hyötyä.
Kielistä sanon vain: jos äidinkieli, englanti ja ruotsi tuntuvat helpoilta ja mukavilta, suosittelen, muuten en. Ihan sama juttu kotsassa, liikunnassa, käsityössä, kuviksessa ja musiikissa. Jos niistä on pitänyt, niin niistä varmaan pitää valinnaisaineinakin. Tietysti niissä pääsee tekemään kaikkea haastavampaa kun oppilailla on motivaatiota. Tuskin mitään ihmeellistä kuitenkaan, mitä nyt parissa tunnissa ehtii.
Elokuvakurssi vaikutti alussa sairaan tylsältä. Siinä oli muuan sijainen, joka onnistui antamaan hirvittävän pitkäveteisen vaikutelma. Elokuvien katsomista ja analysointia, kamerankäyttöharjoituksia... Harvalla on mitään elokuvien katsomista vastaan, mutta toisaalta mitä tahansa elokuvia ei käsittääkseni saa katsoa koulussa, sillä se lasketaan julkiseksi esittämiseksi ja siihen pitäisi ostaa lupa. Voihan tosin olla, etteivät kaikki opettajat noudata tätä lakia. Elokuvakurssille menevän on turha haaveilla mistään suurista elokuvaprojekteista, lähinnä siellä voidaan tehdä muutaman minuutin juttuja, esimerkiksi musiikkivideon tapaisia.
Meillä oli muuten viime vuonna valittavana senkin niminen aine kuin "Tekstien tekoon, kirjojen maailmaan". Olisin ehkä voinut harkita sitä, jos nimi olisi älykkäästi "kirjallisuus" mutta tuollainen nimi antaa opetuksesta aivan hömpän kuvan. Ryhmää ei sitten syntynyt.

Muuten, onko jollakulla teistä mahdollisuus sellaiseen, että yhden valinnaisaineen voi korvata omalla jokaviikkoisella harrastuksellaan? Meillä ei sellaista käytäntöä ole, mutta jollakin kaverin kaverilla...
Mitä mieltä olette siitä?
Sinänsä se on ihan järkevää, ja tuottaa varmasti koululle säästöä. Minä esimerkiksi olen mukana paikallisessa nuorisoteatterissa, jossa toiminta on pitkälti samanlaista kuin koulun luovan ilmaisun tunneilla, paitsi että ohjaajat ovat paljon osaavampia. Siksi voisi ajatella, että "istun" turhaan luovan ilmaisun tunneilla.
Mutta kuitenkin... mielestäni olisi parempin kokonaan vähentää valinnaisia kuin korvata niitä harrastuksilla.

Muoks. Berian, ihan totta? Opettajiin ei pidä luottaa sokeasti, joten voi olla että radioamatöörikurssitusta on tarjolla useammassakin paikassa. Tarkkaan ottaen opettajamme sanoi, että meidän koulussa on Suomen ainoa koulukerhoasema.
Olisi tosiaan älyttömän mielenkiintoista tietää, missä sitä voi opiskella. Sillä jos meidän koulu tosiaan olisi ainoa, niin minähän olisin Suomen ainoa tyttö joka opiskelee sitä valinnaisaineena.

Juliette

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2003, 18:43:51 »
Itselläni on valinnaisena aivan liikaa kuvista. Ajattelin pääseväni helpolla, mutta nyt niitä töitä vasta onkin!
Joten varoitan, jos varaatte lukujärjestykseen pelkkää kuvista, se voi ajan myötä muuttua todella haastavaksi. Kun ideat loppuu ja työt alkavat toistamaan itseään.
Lisäksi olen kadottanut kaiken haluni piirtää tai maalata tai mitään vastaavaa.
Kuvaamataito oli siis huono kokemus minulle.

Pidän luovasta kirjoittamisesta.
Kurssilla käymme läpi erilaisia kirjoitustyylejä, aloituksia ja lopetuksia, arvioimme toistemme tekstejä ja saamme omista tuotoksista kannustavia kommentteja.
Luovassa kirjoituksessa paineita voi luoda mielikuvituksettomat päivät, jolloin mieli leijailee ihan jossain muualla eikä saa tekstiä lainkaan aikaiseksi.
Onneksi sellaisia tosin on harvoin.
Tämän kurssin aikana olen ainakin oppinut ottamaan riskejä kirjoittaessani ja rakentamaan alku "koukkuja" joita minulle on paljon kehuttu.

Kannattaa todella valita jotain rennompaa sinne kielien ja matikan keskelle tai kokeilla jotain uutta.
Joskus joku tylsältä tuntuva aine voikin olla jotain huippu hauskaa.

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Valinnaisaineet
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2003, 19:38:34 »
Itse menin matikkalinjalle. En katunut, siellä on ihan hauskaa, parempi maikka, haastavampaa ym. ja lasketaan mielenkiintoisia juttuja, kuten montako_mahdollista_lottoriviä_on ym.
Yleensä kannattaa valita sellasta missä on hyvä, käsityö ihmiselle ranska voi olla aika hirveä kokemus. Ja sillai monipuolisesti, ei vaan yhtä alaa.
Jos valitsee pelkkiä teoria-aineita on pian puussa läksyjä paossa.
Ja mielummin vähän miettien kun ihan kokeilupohjalta, jos "tuhlaat" kaksi valinnaistuntia johonkin täysin tylsään alkaa pian v***ttaa.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

Poissa Perian

• Salainen
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Velho
Valinnaisaineet
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2003, 20:15:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Agrippa"
Haluaisin suositella sinulle radioamatöörikurssia, mutta käsittääkseni  Kajaanin lyseo on ainoa koulu koko Suomessa, jossa sitä opetetaan valinnaisaineena, niin että paras unohtaa koko juttu.

Pakko korjata: Paltamon Yläasteella ainakin minun aikanani tuo kurssi oli olemassa.

Kielistä sen verran, että kaksi ylimääräistä vierasta kieltä on jo aika paljon, ja kannattaa harkita kaksi kertaa ennen kuin ottaa. Itse otin ranskan ja saksan normaalien ruotsin ja englannin lisäksi, ja olihan se välillä vähän rankkaa kun useimmissa jaksoissa oli ainakin kolme kieltä, pahimmassa lähes koko lukujärjestys pelkkiä kieliä. Hieman kaduttaa, etten valinnut esim. kovasti kiinnostanutta kuvaamataitoa lukujärjestykseeni. ATK tuntuu tosiaan menevän aivan alkeispohjalta, joten sitä en todellakaan suosittele kenellekään joska osaa Vuotikseen omin avuin tulla. Voi toki vaihdella kouluittain.
"The American press is all about lies! All they tell is lies, lies and more lies!"
-Muhammed Saeed al-Sahaf

Winnie the Weela

• Ankeuttaja
Re: Valinnaisaineet
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2003, 20:21:26 »
Itsekin olen samassa tilanteessa. Tiistaina pitäisi opolle viedä lopulliset valinnat.
On päivän selvää, että otan ranskan. Ajattelin ottaa myös saksan, mutta pari kaveriani, jotka ovat lukeneet sitä jo vuosia, puhuivat sitä yksi päivä ja se kuulosti niin rumalta, että päätin miettiä asiaa kahdesti.
Samalla voisin erikoistua vain yhteen kieleen (enkun ja ruotsin lisäksi), siis ranskaan. Joskus aikuisena pakotan lapseni ranskan kieliseen päiväkotiin, tuttavani lapsi on siellä. ( Uskokaa huviksenne, en saanut tätä ajatusta Salatuista elämistä.)

Ajattelin myös musiikkia, mutta se ope on niin outo. Ok, vaan vähän.
Myöskin kirjallista ilmaisua tai valokuvausta. En vielä tiedä, mitä teen.
Olen aivan hukassa. Saa auttaa, jos haluaa.

Samwise

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #8 : Helmikuu 06, 2003, 21:41:51 »
Meiän piti yläasteella valita 8-luokalle 10 vallua ja 9:lle 9 vallua. Sitä tosiaan mietittiin ja valittiin. Muutamia neuvoja:
-Kässä/kuvis/köksä: kannattaa ottaa tarpeeks, kun vaikee jakso iskee, ni on kiva, että on vähän rennompiakin aineita
-Kielet: mä aloitin ranskan, maikka ei ole hyvä. Töitä joutuu tekemään ihan älyttömästi verrattuna esim. ruotsiin ja enkkuun, sen verran vaikee kieli toi on. Jos haluaa päästä helpolla, niin EI kannata ottaa.

Mun parhaat kurssit on ollu:
-Kirjansidonta ysillä
-Maa- ja metsätalous ysillä: helppo kymppi
-Enkun syventävä ysillä: myös helppo kymppi
-Liikan palloilukurssi kasilla: pääsi kunnolla pelaamaan, kun kaikki oli mukana, toisin kuin pakollisen liikan tunneilla
-Liikan uudet lajit kasilla: tosi kivaa! Käytiin kaikissa erilaisissa urheilulajeissa, esim. seinäkiipeily, jousiammunta
-Leivontakurssi kasilla: tehtiin kaikkea ihanaa!

Kannattaa muutenkin vähän miettiä, mitä jaksaa. Kun on 35 tunnin jakso, jossa on pakollisia lukuaineita 25 tuntia, ei enää jaksa valluissa pingottaa.

Poissa jenan

• Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #9 : Helmikuu 06, 2003, 21:47:22 »
Meillä valittiin valinnaiset vasta kasille [kotsat, musiikit, kuvikset oli pakollisia seiskalla].. Muut saivat ottaa kolme kahden viikkotunnin ainetta ja yhden yhden viikkotunnin aineen, minä en saanut kuin yhden kahden ja yhden yhden tunnin aineen valinnaisen saksani takia [koska saksaa oli ollut seiskalla, meillä saksanlukijoilla ei ollut silloin ollenkaan käsitöitä ja tänä vuonna meillä on sekä pakolliset että valinnaiset: yhteensä 4 tuntia käsitöitä viikossa].

Itse pidän kielistä, joten otin ranskan. Kaunis kieli, ei välttämättä minun puhumanani kuitenkaan. :D
Lisäksi musiikin bändisoittokurssin, kun noita urkuja on tullut ekaluokalta asti soiteltua [enemmän tai vähemmän innokkaasti].

Ysille saan kai vielä yhden kahden viikkotunnin aineen, kun valinnainen kässä ei ole enää pakollinen [tai näin ainakin kuvittelisin]. Taidan ottaa ruotsin, ihan vain lukioa ajatellen [kun eituo ruotsikaan ole ysillä pakollinen].

Meillä saattoi ottaa.. ööh.. En edes muista kaikkia.. Liikuntaa vihaan yleensäkin, joten virkistysliikunta [2h] ja pallopelit [1h] jäi kyllä heti valkkaamatta.

muoks. En muuten suosittele ottamaan jotain ainetta vain, koska esim. vanhemmat pakottaa. Meidän saksanryhmässä on yksi poika, ja sekin kai äitinsä pakottamana. Sitä ei oikein jaksa kiinnostaa, ja asiaa ei hirveästi auta opettajamme, jonka tunneille suurin osa koulua on aina mennyt asenteella "jee, Turre pitää, ei se saa kuria kuitenkaan ja se on niin hölmö!!!11!"..

Kuuttis

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2003, 12:58:12 »
Meillä saadaan valinnaisaineet vasta kasilla... olen viestinnässä, se verottaa. Arvatkaa mitä. Allekirjoittanut saa ottaa vain _yhden_ valinnaisaineen kasilla. Yhden. YHDEN. Kun menin viestintäluokalle, siinä otin jo Viestinnän ja ATKmultimediahässäkän, en tiedä sanaa. Onneksi molemmat ovat ältsin mukavia, osittain sen takia kun viestinnässä me tehdään näytelmiä, käydään teattereissa ja leffoissa, kirjoitetaan hirmusti, kuvataan videokameralla... Kaikkea ihan huippuhauskaa. Ja meillä on älyttömän hauskat viestinnänopet, näytelmäviestinnän ope on sikakiva, siis oikeasti, ei pakota tekemään mitään ja antaa jokaiselle puheenvuoron ja on niinkuin kaveri kaikille... Tai jotain. ^^ Ja atk-videokuvaus-editointihässäkässä atk:n ope on meijjän kemmanope, joka on vähän höynähtänyt mutta tosi kiva, ja videokuvaus/editoinnissa meijjän kuviksenope joka on sikamaisen mukava ja sillä on taiteellista näkemystä kivasti.

Sitten mulla on saksa, joka toki on mielenkiintoinen ja Tärkeä, mutta tällä hetkellä ei voisi vähempää kiinnostaa. Osittain opettajan takia, joka ei saa kuria luokkaan ja on muutenkin vähän outo. Onneksi se lähtee ensi vuodeksi pois.

Sen yhden aineeni ajattelin valita ((tattadadaa)) musiikiksi. Osittain siksi, että meillä on niin osaava mussanmaikka, vaikka hiukan ankara ja höynähtänyt onkin (emmekö me kaikki?). Kasin musiikissa soitetaan paljon, ei ole niinkään teoriaa (eipä silti, ei meillä tässäkään ole). Tehdään joskus jopa omia biisejä, mennään areenalle (ainakin ne puhuu koko ajan areenasta..., mistäköhän niistä?) *g* Anyway. ^^ Silloin mulla olisi kaksi tuntia musiikkia viikossa, jippeeh + yksi tunti mussa/kuvis-valinnasta JIPPEEH ! Yhteensä siis kolme tuntia.

MUTTA, meijjän koulussa saa ottaa vielä enemmänkin, mutta ne verottuu sitten omasta vapaa-ajasta. Ajattelin ottaa syventävän englannin. Aivan, call me crazy, otan vapaa-ajastani verottuvaa enkkua. Minä vain pidän englannista, hirmuisesti.

Mä en ole varma saako meijjän koulussa ottaa filosofiaa. Jos saa, niin otan sen luultavasti valinnaisen enkun tilalle. Uskonnontunneista pidän juuri noiden filosofiajuttujen takia, en niinkään teorioista, ja kuten kusi tossa äskön sanoi, yliksen filosofiahan on juuri väittelyä, ei niinkään teoriaa. Tosin, ihkutan kyllä kovasti teoriaakin, mutta väittelyä vielä enemmän. Varsinkin kun olen hyvä väittelemään *g*

Valinnaista kässää tai liikuntaa en missään tapauksessa ota.

-kuude

Poissa Krum the krummitus

• -
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Tuvaton
Valinnaisaineet
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2003, 14:23:23 »
Minä olen Musiikkiluokalla joten saan vain 5 tuntia valinnaisaineita(normaali on 8h)
-Ajattelin ott Teknistä 2 tuntia, koska olen melko taitava käsistä ja saan tehdä kaikkea kivaa puusta ja metallista ja muovista jne. Meillä on mukava opettaja ja muutenkin minulla on ollut koko tämän lukukaudn kivaa niin tämä oli varmin valintani.

-Toiset 2 tuntia ajattelin otaa Liikuntaa. Saa kokeilla uusia lajeja, ja varmasti on pienempi ryhmä, joten en loppuen lopuksiepäröi tässäkään. opekin on muuten kiva.

-Sen yhden tunnin kanssa joka on jäljellä minulla on ollut paaaaaljon miettimistä. Tod. otan ATK, kun ei muutakaan oikein kannata ottaa. Ja me tehdään ehkä omat kotisivut.

Ja sitten mitä en ota ja miksi:
-Kotsa. Kotsa on kivaa, mutta en usko, että se voisi antaa minulle kovinkaan paljon uutta. kivaa tehdä ruokaa ja syödä se, mutta kiva on vain kivaa.

-Kielet. Minä en ole mikään kielinero ja kaksi kieltä on aivan tarpeelsi.
-

Ponzo

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2003, 15:14:26 »
Olin niin pienllä yläasteella että siellä alkaa filosofia vasta lukiossa ja kieliäkin vai valita vain saksan ja latinan.

Suosittelen ottamaan sellaisia valinnaisia mistä pidät tai minkä luulet olevan hyödyllistä tulevassa elämässä. Niin tai jotkut ottaa valinnaisia sen perusteella mistä saisi helpoimmin hyvät numerot. Myös opettaja vaikuttaa paljon.

Mielestäni ilmaisutaito olisi hyvä valita, sillä sitä tarvitaan ja sitä ei opi koskaan liikkaa.

Itselläni oli yläasteella valinnaisena: Musiikki, käsityö, kotitalous (oli virhe, koska minulle tuli hirveä opettaja ja ne kurssit oli kidutusta ja numerokin laski), Ilmaisutaito, Ruotsin syventävät kurssit (oli oikeestaan pakollisia jos meni lukioon), musiikkiliikuntaa, Lemmikkieläin kurssi, Englannin tukikurssi. Oli jotain muutakin, mutta en nyt muista.

Herstein

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2003, 15:19:40 »
Mä sain otta kolme kahen tunnin valinnaisainetta( piti palauttaa viikko sitten) Vaikea oli valita... Olen ollut ala-asteella käsityössä, vaikka olenkin poika, siksi en ottanut teknistä, olen niin kovin huono siinä, vaikka olikin kasi toristuksessa. Kotsaa en ottanut siksi, että siinä ei opi mitään, meidän ope pitää meitä jonain 6 vuotiaana, ei pidä mitään kuria, ja sitten ruuat, me ei teä mitään kunnollista, esim tiikerikakkuja jms! Niin, sitten niihin mitä valitsin:

PITKÄT(2vuotta)

Saksa

Juu, vaikka enkkuni olikin 7, haluan kokeilla saksaa, pidän opesta, hyödyllinen tulevaisuuta varten, ja jos joskus poikkean keskieurooppaan, niin siellä puhutaan paljon saksaa, siinä siis perusteet. Oli helppo valinta, halusin sitä vaan todella =-)

Musisoiden
Niin, Musisoiden on sellanen missä tehdään bändi ja opetellaan oikeen kunnolla soittamaan, pidän musiikista, osaan soittaa hyvin, olen hyväkin jopa(9), opettaja n rento ja suhtkoht asiansa osaava, ja haluan tehä bändin... Ja sitten kun osataan soittaa joku kipale nii tehään musavideo jne!

Liikunta
Olen kauhia urheilu hullu, katon kaikkea urheilua ihan sairaasti telkkarista, harrastan itsekkin liikuntaa monipuolisesti, joten valinta oli helppo, siellä tutustutaan eri aineisiin, ja voidaan erikoistuakkin erillaisiin lajeihin, jos on tarpeeksi hyvä, esim. Mä olen 10. parhaan joukossa Suomessa mun ikäisten keihäänheitossa, niin voin erikoistua siihen siellä...

LYHYET(1 TUNTI VIIKOSSA)

Antiikin Maailma

Juu... Historia on koulussa lempi aineeni, joten valinta oli selvä. Opettaja on ihan sika makee, asia kivaa ja mielenkiintoista, käsitellään Kreikan, Rooman ja Egyptin historiaa, katotaan Videoita ja tehään projekteja...

Kokeellinen Kemia
 Joo, halusin räjäyttää koko koulun ilmaan =-)  No joo, menin kavereiden perään,      Ei ollu mitään kivaa muutenkaan niin otin sen!

Patja

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2003, 16:00:06 »
Minulla oli A2-kielen (englanti) lisäksi mahdollisuus vielä yhdeksään valinaiskurssiin yläasteen aikana. Yksi kurssi on siis sama asia kuin yksi vuosiviikkotunti, mikä tarkoittaa sitä, että yhden jakson ajan (n. 6 vko) opiskellaan 6 h/vko kyseistä ainetta. Tässäpä minun valintani.

Ilmaisutaidon peruskurssi (AI)
Oikein hauska ja mukava kurssi, tällä hetkellä käynnissä. Luovaa iloittelua, jota suosittelen keventämään lukujärjestystä. Todella rentouttavan helppo kurssi, joka varmasti vapauttaa ajatuksista ja estoista.

Myytit ja legendat (US)
En ole vielä käynyt, mutta odotukseni ovat korkealla. Uskonnon valinnaisilla on muutenkin yleensä mukavaa.

Kulttien salainen maailma (US)
Hauska kurssi, jolla oppi paljon mielenkiintoista asiaa erilaisista uskonnollisista jaottumista. Aiheen laajuuden vuoksi eteneminen oli hyvin nopeatempoista, mutta palkitsevaa aiheesta kiinnostuneille. En suosittele muutoin kovin rasittaviin lukujärjestyksiin, koska vaatii työtä miltei enemmän kuin monet pakolliset kurssit.

Ihmisen piirtäminen (KU)
En ole vielä käynyt, mutta työtekniikoista päätellen hyödyllinen kurssi, joskin hieman vaativampi kuin peruspiirtämisen kurssit.

Mielikuvasta kuvaksi (KU)
Keskityimme yhteen aiheeseen, jota työstimme eri tekniikoin. Opetti ennen kaikkea sommittelutaitoa. Taiteen teoriaa tuli myös jonkin verran, mikä oli omalla tavallaan jopa mukavaakin. Meidän koulumme kenties vaativin kuvaamataidon kurssi, jota pystyy helposti muokkaamaan haluamaansa suuntaan.

Valokuvaus (KU)
Melko teoriapainotteinen kurssi, jolla opeteltiin käyttämään järjestelmäkameraa sekä kuvattiin digikuvia. Yllättävän rankka kurssi useine teoriatöineen. Ei ihan sitä perinteisintä kuvista.

Stories in English (EN)
"Course totally held in English." Jos aiheenvalinta olisi ollut vapaampaa, olisin pitänytkin. Opettajasta kai riippuu, mutta en suosittele kuin hyvän englannintaidon omaaville. Natiivipuhujan ohjauksessa virheet kyllä löytyvät.

Leivonnaiset tuoksuvat (KO)
Perusleivontaa, ei herättänyt minussa sen suurempia tunteita. Tunnit olivat ihan peruskotitaloutta, turha muuta odottaakaan.

Yhtä en muista, muokin, kun tulee mieleen.

Fleur

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #15 : Helmikuu 07, 2003, 18:01:29 »
Älkää. Ottako. Ekonomiaa.
Kaksi vuotta minä kärsin tunneilla joista en tajunnut mitään eikä suoraan sanottuna kiinnostanutkaan. 80-luvun opetusvideoita vakuutuksista, monistetehtäviä tuttuun "laske Minnan bruttopalkka"-tyyliin, ryhmätöitä harrastusten kustannuksista...

Kieliä kannattaa aina ottaa. Myös kotitalouden valinnaiskurssit olivat ylä-asteella harvinaisen suosittuja. Numerolla ei ollut niin väliä ja sai syödä herkkuja. Atk oli meillä myös yhtenä vaihtoehtona. Voi kyllä olla aika tuskaista olla ainoana tyttönä ja kuunnella henkisesti jälkeenjääneiden poikien juttuja. Minä kestin kaksi tuntia ja vaihdoin sitten käsitöihin :mrgreen:

Meillä ei muuten ollut mitään Antiikin historia tai kirjansidonta-kursseja ylä-asteella. Kielten, kotitalouden ja ekonomian lisäksi oli joku kemian kurssi, jonne ei mennyt kukaan koska maikka oli kauhea, uskonnon lyhyt kurssi ja liikunnasta kaikenlaista.

Poissa Morgan

• Hirnyrkki
  • Tupa: Luihuinen
Valinnaisaineet
« Vastaus #16 : Helmikuu 07, 2003, 18:38:54 »
Valinnaisaine tarjonta on surkeaa, voidaan tosin kysyä, että mikä täällä keskellä ei mitään olisi jotain muuta kuin surkeaa?

Yhdeksännelle sain valita yhden 2 h/vko aineen, sekä yhden valinnaisen (kahdessa jaksossa 2 tai 3 tuntia).

Ruotsi, pakko ottaa jos lukioon lähtee. Ei siinä paljon vaihtoehtoja ollut, enkä kurssista pidä liiemmin. Pakko vain oli. (toisina valintoina amitsun ruotsi, ATK, musiikki, kuvaamataito ja molemmat käsityöt).

Lyhyenä sain epäonnekkaana olentona lähtölaskennan, matematiikan erikoiskurssi hyville laskijoille. En ole hyvä laskia, enkä pidä aineesta saatika opettajasta. Yhdeksännen aakkosissa luokittain mentäessä viimeisenä olevalle vain jää se aine, jossa on tilaa. Mutta mikäli matematiikka kiinnostaa, suosittelen lisäkursseja.

Kahdeksannelta minulla on kaksi valinnaista joita on 2h/vko, sekä yksi lyhyt jota on milloin sattuu 2/3 h per jakso.

Kotitalous, pidän ruoanlaitosta ja siksipä sitä otin. Opettajani kanssa en vain tulekan enää toimeen, eli tunnit ovat tuskaa. Kotitalous on mukavaa kevennystä muuten lukuainepainotteiseen opiskeluun.

Tekstinkäsittely, tietokoneita ja tietokoneita. Mikäli tietää niistä jotain ja on kiinnostunut, suosittelen. Kirjoitan koneella nykyään noin kolme kertaa entistä nopeammin tämän aineen takia, taito josta olen hyötynyt ja paljon.

Maantiedon erikoiskurssi, lupailtiin kaikkea hienoa, mutta ei ole resursseja tehdäkään niitä. Kuitenkin ihanan opettajan takia tunnit ovat mukavia, ja niillä oppii kaikkea hyödyllistä.

Seitsemännellä ja kahdeksannella oli ATKta, yhdeksännellä aine ei tosin enää jatkunut. Jos kiinnostusta tietokoneita kohtaan jälleen on, aine on oikein mieluista ja siellä opituista asioista on todellakin hyötyä (vaikkapa oman koneen 'uhmaikäillessä').
--
Valinnaisiksi kannattaa ottaa jotain, mikä oikeasti kiinnostaa. Kokemuksella voin sanoa, että 'väärin' valituilla aineen tunneilla ei ole mukava istua. Ja jos annetaan aineita joita ei ole valinnut, niistä pitää mennä valittamaan - ajoissa.

Walda

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #17 : Helmikuu 08, 2003, 12:55:09 »
Koska olen Saksaluokalla, minulla oli mahdollisuus ottaa vain kaksi valinnaisainetta ja yksi lyhytkurssi kummallekin vuodelle. Toiset sai kolme valinnaisainetta, kasille VIISI lyhytkurssia ja ysille yhden.  :shock:

Ja pitkät valintani:

~Ekonomia:
Miksi-oi miksi olin niin tyhmätyhmätyhmä sillon seiskalla ja valitsin tämän totaalisen tuskien taipaleen? *hakkaa päätä seinään* Ekonomian tunnit ovat jokaviikkotoistuva painajainen..  :roll:  Tähän on monia syitä, päällimmäisenä ehkä kuitenkin opettaja, joka on t.o.d.e.l.l.a. inhottava ja myöntää itsekkin nauttivansa oppilaiden nöyryyttämisestä. Tämän opettajan suosikkipuuhiin kuuluu myös jokatuntiset kokeet, sekä ainaiset kirjanpitoharjoitukset (sekä kokeet siitäkin) ja kotona tehtävät 5-sivuiset "opetusmonisteet" joista annetaan numerot, vastaukset pitää itse hakea jostain kirjallisuudesta tai internetistä tms.. Pahin puoli on ehdottomasti kirjanpito, se menee niin paljon yli minun ymmärrykseni ettei siitä oikein tule yhtään mitään. Olen tosi onnellinen että mulla on enää vajaa puolivuotta peruskoulua jäljellä. Jos joku nyt kuitenkin on todella kiinnostunut taloudesta ja sensellaisesta niin ekonomia on ehkä hyvä valinta. Ja luultavasti se on aika paljon opettajastakin kiinni. Että näin.

~Konekirjoitus
Se oli ihan hyvä valinta, ensimmäisenä vuonna harjoiteltiin lähinnä kymmensormijärjestelmää sellasista hassuista kirjoista joista tehtiin harjoituksia ja sitten oli aina kokeita ja niin edespäin. Nyt ysillä homma on alkanut mennä enemmän asiakirjatekniikkaan ja meillä on ollut myös erityyppisiä kokeita lähes joka tunti (yllättäen kokeita, sama koehullu opettaja kuin ekonomiassa) merkeistä ja muistakin. Tässä aineessa opettajalla ei kuitenkaan (onneksi) ole niin kauheasti väliä koska opiskelu on yleensä aika itsenäistä kokeita lukuunottamatta. Hyödyllinen aine, kymmensormijärjestelmän oppii ja kirjoituksesta tulee todella nopeata, varsinkin jos kirjoittaa vapaa-aikanakin. Minustakin on tullut ryhmämme ainut kauppaopistotasoinen kirjoittaja, näin.  :)

Ja lyhytkurssit:

~Ilmaisutaito 8lk
No se nyt oli valinta ehkä sen takia että siellä ei varsinaisesti tarvinnut tehdä mitään erityistä, kunhan nyt meni sinne ja oli siellä. Opettajakin oli tosi mukava ja näin, että siitä kurssista jäi pelkästään positiivinen kuva.

~Leivonta 9lk
Tätä kurssia meillä ei ole vielä ollut, se tulee vasta ensi jaksossa. Valitsin sen koska minua on jo koko yläasteen ajan kaduttanut etten ottanutkaan kotitaloutta valinnaiseksi. Ja tämä kurssi on myös kivan öh, ajatusvapaata toimintaa..

Nelli

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #18 : Helmikuu 08, 2003, 13:24:03 »
Sain valita kasille ja ysille vain kaksi pitkää (koko kasi-ysi kaksi h/viikko) ja yhden lyhyen (kasilla puoli vuotta kaksi h/viikko), sillä minulla on saksa A1:senä ja enkku A2:sena.
Pitkinä oli

kaupalliset eli.. err.. ekonomia?
Kadun oikeasti ikuisesti, että valitsin tämän. Älkää ikinä valitko valinnaisia kavereiden mukaan! Hrr..
Tunnit on pelkkää tuskaa minulle. Kirjanpito on melko helppoa, koska siinä on selvät säännöt ja se on muutenkin johdonmukaista, mutta kaikki muu onkin sitten aivan hepreaa minulle.
Kadunkadunkadun, että valitsin tämän..

ja kuvis.
Kuvis on kuvista. Ja minä pidän siitä. Meillä ei olisi ollut ysillä yhtään pakollista kurssia kuvista, joten tämän valitseminen oli itsestään selvää.
Ainoa, joka tässä kuviksessa ärsyttää, on että työt on joka vuosi samoja. Opettaja kun on ollut sama monta vuotta, niin ei työtkään vaihdu. Kaverini pari vuotta vanhempi sisko on tehnyt aivan samat työt, kuin me nyt..

Ja lyhyenä
köksä.
Köksässä tehdään ruokaa. :P Eikä paljoa muuta.. Tämän valitsin ehkä siksi, että minulla ei seiskalla ollut yhtään köksää. Ja osaksi myös siksi, että köksä on eräänlainen 'vapaa tunti', eikä mitään sellaista pänttäämistä kuin esim. reaalit.

Ja sitten tämä kaikkien rakastama
englanti..
Eli kun me ala-asteen kolmannella valitsimme saksan ensimmäiseksi A-kieleksi, niin sopimukseen kuului, ettei sitä saa lopettaa yläasteella ja että englanti tulee automaattisesti toiseksi A-kieleksi.
Tätä on koko yläasteen ajan kolme tuntia viikossa. Tällä hetkellä meillä on hyvä, mutta erittäin ärsyttävä opettaja, jonka kanssa käymme englannin peruskielioppia läpi edellisten opettajiemme takia..
Seiskalla oli opettajana eräs kalkkuna (potkittiin koulusta ulos), kasilla oli toinen aivan yhtä surkea (kävi samoin kuin edelliselle), ysin alussa ensin yksi venäläinen (erosi kuulemma 'liian suurien työpaineiden' takia) ja sitten koulumme apuopettaja sillä aikaa, kun meille etsittiin uutta opettajaa. Kukaan edellisistä ei osannut opettaa. Oikeasti. Osa luokaltamme ei osaa edes be-verbin taivutusta...
Nyt me sitten opiskelemmmekin teho-opetuksella kaikkia perusjuttuja, ja opetus tietysti kulkee hitaimman tahdilla.. Ja minulla ja toisella 'hikellä' on hauskaa. :P

Miranda

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #19 : Helmikuu 08, 2003, 14:02:43 »
Minä palautin valinnat noin kuukausi sitten.

Harkitsin pitkään B2-saksan välillä, mutten voinut ottaa sitä, koska puheilmaisun todella halusin. Loppujenlopuksi otin puheilmaisun, kirjoituksen, median ja tekstiilityön.

Puheilmaisun otin mielenkiinnosta. Kurssilla syvennetään äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla opittuja perusasioita puheilmaisusta ja –tekniikasta. Tavoitteena on tulla tietoiseksi omasta ilmaisusta ja kehittää sitä sekä lisätä oppilaan itseluottamusta ja esiintymisvarmuutta. Kurssilla tehdään erilaisia ilmaisutaidon harjoituksia ja tutustutaan myös sanattomaan viestintään ja sen merkitykseen ihmisten välisessä kommunikoinnissa. Puhetekniikkaa harjoitellaan käytännön harjoitusten avulla: keskustellaan, väitellään ja pidetään puheita.
Kurssin lopputyönä järjestetään julkinen puhetilaisuus: väittelykilpailu, Hyde Park –tilaisuus tms.
Tuo vain kertoo, että se on min juttu

Tekstiilityö on suosikkiaineeni. Sitä paitsi tuona vuonna valmistetaan vaatekappale, joten sen voi hyödyntää vaikka slipoverilla *g*

Kirjoittamisen otin, koska siitä voi olla hyötyäkin. Ja koska vanhemmat painostivat

Mediakurssi on luultavasti ihan roskaa, koska sitä opettaa yksi pelle ^^, mutta koska media yleensäkin kiinnostaisi "isona"

Suosittelen että otat sellaisia, mitkä haluat. Meillä ainakin valinnaisaineet "korvaavat" ei-lukuaineet. Eli lukuaineet eivät vähene, niitä ei kannata ottaa jos ei ole aivan varma että jaksaa lukea niihin^^

Meillä on tosin surkea opo, joka ei tiedä mistään mitn. Se vaikeutti valintaa, kun ei kunnolla informoitu eikä se tiennyt vastauksia mihinkään kysymyksiin. Pöhpöh

Poissa Tha Lil' Dobby

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/teealdee/twilight.html
Valinnaisaineet
« Vastaus #20 : Helmikuu 08, 2003, 14:41:56 »
Olen täysin samassa tilantteessa. valinnat täytyy palauttaa Tiistaina, tai viim. keskiviikkona.

ongelman nimi on en osaa päättää..

vaihtoehdot ovat ryhmästä A:

-Ranska
-Saksa
-Maalaus
-Grafiikka

Ryhmästä B:

-Kuvis
-Kirjallinen ilmaisu

alustavasti ajattelin ottaa Ranskan, Maaluksen ja Kuviksen, sitten muutin mieltäni, ajattelin otta Ranskan, Saksan ja kuviksen, muutin jälleen mieltäni; Ranskan, Maaluksen ja Kirjallisen ilmaisun. Koe valintaan ehdin vielä vaihtaa mielipidettäni kerran; Maaluas, Grafiikka ja Kirjallinen ilmaisu. gash. minen osaa päättää. ja tiistaina täytyisi olla päätetty *panic* nyt tulin taas ajatelleeki, että onko kaksi kuvista nyt sitten kuitenkin liikaa kun voisi ottaa kieliäkin, varinkin noiden Julietten juttujen jälkeen. hmm. toisaalta rakastan kuvista, mutta en halua alkaa inhoamaan sitä koulun takia. yksi vaihtoehto olisi tietysti Ranska, Maalaus ja Kirjallinen ilmaisu. Kirjallisesta ilmaisusta ja Maalauksesta olen lähes varma, mutta Ranska vai Grafiikka? That's the problem.

Miksi Grafiikka?
+esittely näytti aivan ihanalta
+se on kuvista
+se olisi hiukan rennompaa
+opettaja on loistava
+ei kirjoitus läksyjä ainakaan
-En taida hyötyä siitä juurikaan tulevaisuudessa
-vanhemmat eivät oikein perusta siitä, että en ottaisi lainkaan kieliä

Miksi Ranska?
+kieliä on aina hyvä osata
+vanhemmat tykkäisivät
+opettaja on ihana
+Ranska on ihan mielenkiintoinen kieli
-En ole välttämättä mikään loistava kielissä
-olen laiska
-siitä tulee läksyjä
-en tiedä tarvitsenko ikinä Ranskaakaan, tuskimpa.
-Kadun kuitenkin jos otan sen, jos (kun) olen huono siinä.

hm.. vaikeaa.
-TLD

*muk* njoo, otinpa sitten Ranskan, maaluksen ja Kirjallisen ilmaisun. eikä edes harmita paljoa tuo grafiikka :p saa nähdä mitä niistä nyt tulee :)

Serokki

• Ankeuttaja
Valinnaisaineet
« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2003, 14:43:56 »
Kadun ilmaisutaidon valitsemista.

Leikimme tunti toisensa jälkeen piirileikkejä, joskus näyttelemme jotain.
En ole oppinut, enkä luultavasti tule enää oppimaan mitään.

Jos tahtoo täyttää valinnaisaineet helposti, niin ilmaisutaito on hyvä vaihtoehto, mutta jos todella tahtoo jotain oppia, niin mieluummin ei.

Poissa Sarana

• Vuotislainen
Valinnaisaineet
« Vastaus #22 : Helmikuu 08, 2003, 17:38:33 »
Minun mielestäni valinnaisaineita valitessa saa keskittyä siihen, mikä olisi kivaa ja kohtuullisen kevyttä. Pakollisia kursseja on kuitenkin niin paljon, että niiden jälkeen on mukava lopettaa päivä aineella, josta nauttii. Läksyt ja kokeet voivat ottaa päähän, jos niitä tulee, kun pakollistenkin tehtäviin kuluu aikaa. Opettajakin kannattaa tarkistaa.

+Kirjoittaminen
Lempiopettajani vetämä, kas kas, kirjoittamiskurssi. Suunitelmissa on vallata joku perjantai-iltapäivä kotitalousluokka, kirjoittaa, leikkiä ja tehdä ruokaa ja katoilla lauantai-iltapäivänä. Ja saada tunteja vapaaksi. Vapaa ja kannustava tunnelma, joskus menee vähän hörhöilyksi.

+Teatteritiimi
Näytelmä. Paljon harjoituksia. Huomenna (sunnuntaina) myös. Hauska näytelmä. Opettaja joskus omalaatuinen. Kasvata tunnetta!

-Valokuvaus
Valokuvaajan tyttärenä oli pakko kokeilla. Kehitystä, teoriaa ja pari hassua napsaisua. Labra oli ihan kiinnostava.

+/-Käsityö
No justiinsa sitä. Tein larppimekon ja suoritin kurssin, öh, puolitoista vuotta myöhässä, kun en saanut aikaiseksi ommella niitä hiton hihoja.

+Perinteinen kotitalous
Ruokaa. Opettaja omalaatuinen. Jotkut vihaavat, minä tykkään.

Ruokamatka maailman ympäri
Alkaa vasta ensi, eli viimeisessä jaksossa.

+Makeita ja suolaisia leivonnaisia
Ruokaa.

+/-Sisäpalloilu
Poikien liikunnanopettajan vetämä kurssi, joilla epäurheilulliset tytöt saivat joko a) pelata sulkapalloa / sählyä tai b) maata patjoilla varastossa ja puhua "tyttöjen juttuja". Ihanan rentouttava kurssi. En oppinut yhtään mitään.

Millaisia kursseja teidän mielestänne pitäisi järjestää? Aika moni tuntuu oikeasti haluavan oppia jotakin, meidän luokalla en ole kuullut kenenkään sanovan mitään sen suuntaista. Ihmiset haluavat rennon lukujärjestyksen - toisaalta muistaakseni meille A1-ranskan lukijoille ei ollut mitään kieliä tarjollakaan. Jos olisi ollut, olisin saattanut ottaa.

emuemuli

• Ankeuttaja
plaah.
« Vastaus #23 : Helmikuu 08, 2003, 18:01:25 »
Minä palautin valintani n. kuukausi sitten. Vähän ärsyttää jälkeenpäin, mutta minkäs teet.

Aluksi olin valinnut ranskan (vastasi kahta valintaa..), Selvät sävelet-kurssin (=musiikki) sekä Taidekurssin. Varalle olin ottanut leipomiskurssin ja tavallisen kotitalouden.

No, kävi kuitenkin niin että ranskan ryhmää ei tullut vähistä valinnoista johtuen. Minun lisäkseni vain kolme oli valinnut sen, kaksi minun luokaltani. Olimme aika pettyneitä. Snif.

Selvät sävelet-kurssiin pääsin, onneksi. Musiikki on yksi vahvoista lajeistani ja tunneilla on ollut yleensä ihan mukavaa. Ja ainakin tänä lukuvuonna opettaja on ollut loistava. *nauraa*

Taidekurssi onnistui. Siihen halusin siksi, koska rakastan piirtämistä/maalaamista ja haluaisin ehdottomasti oppia kaikkia uusiakin juttuja. Kiinnostusta ainakin riittää.

Leipomiskurssi. Onnistui. Aika hätäinen päätös, mutta pidän ruoanlaitosta ja vielä enemmän makeiden ja suolaisten leivonnaisten teosta. :)

Perinteinen kotitalous onnistui myös. Kotitalous on toinen suosikkiaineistani koulussa ja se on sellaista mukavaa ja kevyttä.

Opotunneilla ei paljoa valinnaisaineista ehditty puhumaan, kiitos hieman "vajaalle" opettajalle, jonka kanssa vietimme aikaa peukkuleikkiä leikkien ja suunnitellen luokalle kotisivuja, missä ei edistytty sitä suunnitteluvaihetta pidemmälle.
Tämä kielipää olisi kaivannut sitä ranskaa, lisää hommia. :D Saksa, englanti ja ruotsi kun tuntuvat välillä vähän liiankin helpoilta.

Poissa Winky

• Vuotislainen
    • http://vinkulelut.cjb.net
Valinnaisaineet
« Vastaus #24 : Helmikuu 08, 2003, 18:22:22 »
Meillä ei ainakaan mun mielestä ollut kauheen paljon erilaisia valintoja, vain aika tällaisia perinteisiä, joista sitten piti valita, ja se oli aika vaikeaa.

Valitsin ekaksi saksan, koska mulla on molemmista (ru&en) 8 ja osaan mielestäni ihan hyvin, enkkua oikeastaan tosi hyvin ja ruottia kohtalaisesti. Ja kielet on mielenkiintoisia, otan ehkä vielä joskus ranskan, jos mahdollista.

Tietotekniikka. Se oli sellanen absolute valinta saksan jälkeen. Tietokone on niin lähellä sydäntä ja toivottavasti opin jotain uutta, ettei se oo sellanen pelkkä tekstinkäsittelykurssi tai paintia:D

Musiikki. Tää oli vaikea valinta. Köksän olisin kans voinut ottaa, mutta päädyin musiikkiin ja toivottavasti tästä syntyy ryhmä, koska OPO sano, että siihen oli esivalinnoissa ilmoittautunut 11. Eli kivakiva... Mut sano, että siitä pitäis tulla, mutta eihän sitä ikuna tiedä, jos joku vaihtaa.