Kirjoittaja Aihe: Mytologia, muinaiset uskonnot  (Luettu 19983 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Titania

• Ankeuttaja
Mytologia, muinaiset uskonnot
« : Helmikuu 06, 2003, 14:30:26 »
oukei*jännittää* tämä on mun eka tekemäni topic, joten älkää pliis kiusiko jos tässä on jotain väärää.Ja saa poistaa jos tämä on..no jos tässä on jotain vikaa :?

Elikkäs. En löytänyt tällasta keskustelua mistään(tai sitten olen sokea) jossa keskusteltais mytologiasta,muinaisista uskonnoista ym.

Mä oon aivan älyttömän kiinnostunu Kreikan ja Egyptin mytologioista, joten kaipaisin siitä keskustelua. Kertokaa omia mielipiteitänne, hyviä mytologiasaitteja, kirjoja ym! Mä en itse oo löytäny mitään kauheen hyviä saitteja, joskus pitkän matkan takaa(google->saitti->saitti->saitti jne.)..

itse oon suomentelemassa muutamia artikkeleita jotka kertoo Egyptin mytologiasta. Pääosin Setistä(vihamielisyyden jumala) ja kun hän tappoi oman veljensä Horuksen..

Entä ootteko käyny Egyptissä? Mun suurena haaveena on lähtee sinne tutkimaan perinpohjasesti kaikki Karnakin, Gizan, Kuninkaiden laakson jne. joten jos ootte käyny, kertokaa kokemuksia,ja jos saatte nettiin Egyptistä kuvia niin laittakaa!

MUOKS: anteeksi, siis Set tappoi veljensä Osiriksen ja Horuksesta tuli "kruununperijä" :oops:

Sunatic

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2003, 15:41:20 »
Rakastan mytologiaa ja eri uskonnot ovat mielenkiintoisia. Kreikan ja Rooman tarusto on tullut jotenkuten jo tutuksi, samoin kelttien, viikinkien ja egyptiläisten. Olen nyt alkanut yhä enemmän kiinnostua Japanin mytologiasta, ja haluaisin lisää tietoa. On aina ihanaa lukea jumaltaruja ja muita.

Poissa Arghulus Mendor

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2003, 17:11:34 »
Joskushan näitä tarinoita tulee luettua. Varsinkin sellaiset tarinat ovat hyvin mielenkiintoisia, joista löydämme jäänteitä nykypäivän puhekielessä, kuin esimerkiksi Narkissoksen myytti. Minä en ole lukenut kuin Kreikkalais-roomalaisesta mytologiasta Kuningas Arthuriin, koska ne tuntuvat minusta kiehtovan eniten. Intiaani-, faarao,- ja norsujumalauskontoihin en sen koommin ole koskenut, vaikka tiedänsuurin piirtein tärkeimmät asiat, jotta pärjään yleistietoa tarvitsevissa koitoksissa.

Lady Asensio

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2003, 09:59:35 »
Mä kävin yläasteella valinnaisena mytologian kurssin. Erityisesti mua alko kiinnostaa Egyptin mytologia. Mua on aina kiehtonut se muumiointi:miten ne tyypit on saanett vedettyä aivot nenän kautta jne.

Dolban

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2003, 10:55:41 »
http://www.loggia.com/myth/myth.html
Tommonen on tarttunut suosikkeihin, tietoa Kreikan, Rooman ja kelttien mytologiasta ja taiteesta englanniksi.
Mytologia on aina jossain määrin kiinnostanut mutta koskaan en ole siitä harrastusta itselleni tehnyt. Nykyään kiinnostaa enemmänkin Suomen mytologia, kaikennäköiset tontut ja haltiat sekä erityisesti muinaiset suomalaiset jumalat. Onko kukaan törmännyt suomalaisten jumalia käsitteleviin teoksiin tai mahdollisesti nettisivuihin? Olisin kiitollinen lisätiedoista.

~Dolban

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • + The Song of Life +
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2003, 10:57:38 »
Minä en niinkään noista Kreikasta ja Roomasta perusta, vaan olen kiinnostunut Kiinan ja Egyptin uskonnoista. Ehkä hieman enemmänkin kuin kristinuskosta... ^.^

Egyptiläisten pyramidit ovat aina kiehtoneet ja niitähän rakennettiinkin faaraoille hautapaikoiksi jos nyt oikein muistan..? Myös kaikki elokuvat jotka jotenkin liittyvät Kiinan tai Egyptin, varsinkin Egyptin mytologiaan, kiinnostavat, esim. Muumio-elokuvat.

Egyptiläiset jumalat ovat mielestäni todella kiehtovia, varsinkin kaikki eläinjumalat kuten esim. Ra, Anubis ja Horus. Ja kyllä minäkin aion vielä jonain päivänä päästä käymään Egyptissä ja Kiinassa, ehkä Japanissakin, mutta ainoa ongelma on se... hm, raha. ^^
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Titania

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2003, 11:25:00 »
minullakin on pientä kiinnostusta tohon Kiinan ja Japanin muinaisiin uskontoihin ja mytologiaan.Samoin buddhalaisuus kiinnostaa.

Lainaus käyttäjältä: "Freya"
Egyptiläiset jumalat ovat mielestäni todella kiehtovia, varsinkin kaikki eläinjumalat kuten esim. Ra, Anubis ja Horus.

sori tää pilkunviilaus, mutta Ra ei minun tietääkseni ollut eläinjumala/eläinhahmossa kuvattu jumala, vaan Egyptiläisten "pääjumala", auringonjumala.

Minua kiinnostaa myös kaikki seikkailuelokuvat(mm.Indiana Jones, Muumio, Tomb Raider)
Ja sarjat(Aarteenmetsästäjä).
Sekä pelejä(Tomb Raider)

Pyramidit on aivan upeita (mitä nyt olen kuvista nähnyt) ja samoin Hieroglyfit,Maalaukset.. Voi kun Egyptiin pääsis.Mä tulisin siellä varmaan hulluksi,olisi niin paljo näkemistä ja kokemista :wink:

Rooman tarusto on tullut samalla tutuksi,kun olen Kreikan mytolgiaa tutkinut. Niissähän on paljon samoja viitteitä, ym.

Patja

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2003, 11:43:18 »
Mytologiantutkimus on kielitieteen lisäksi toinen suuri intohimoni. Kokoan jatkuvasti uutta tietoa erilaisista myyteistä, ja ensi jaksoon olen valinnut myytit ja legendat -kurssin. Tällä hetkellä eniten minua kiinnostavat skandinaavinen ja suomalainen mytologia, olenkin parhaillani lukemassa Kalevalaa.

Erityisen mielenkiintoinen on mielestäni useiden mytologioiden käyttämä subjektiivinen hyvä-paha -akseli, esim. Kalevalan Väinämöinen-Louhi. Ehkäpä mustavalkoinen näkökulma parantaa myyttien tarttuvuutta ja muistettavuutta, mitä arvelette?

Olen myös jonkin verran perehtynyt suomalaisten myyttien sekoittumiseen kristillisten perinteiden kanssa. Varsinkin Kalevalan loppurunoissa on selkeästi kristillistä kansanperintöä, ja epäilen vahvasti, onko koko tarina Marjatan pojasta ylipäätäänkään kuulunut alkuperäiseen suomalaiseen mytologiaan. Jo Pohjolan kostossa rukoillaan vanhojen jumalien joukossa myös Isää Jumalaa, joka näyttää tuohon aikaan Kalevalan toimituksessa E. Lönnrotin lisäämältä yksityiskohdalta. Ainakin minun olisi vaikea kuvitella muinaissuomalaisia palvomassa Israelin Jumalaa ja tekemässä noitamenoja tämän nimessä.

Myös uusien mytologioiden tutkiminen kannattaa; fantasiakirjallisuuden lukeminen voi toisinaan olla hyvinkin hedelmällistä. Juuri uusien ja vanhojen myyttien yhtäläisyyksiä löytäessä voikin havaita sen, ettei myyttiä milloinkaan tule käyttää objektiivisena historiallisena dokumenttina. Itse en kuitenkaan kiistäisi sitä tosiseikkaa, että useimmilla myyteillä mitä ilmeisimmin on pohjansa todellisuudessa.

Poissa Cissa

• Reserviaurori kettu
  • Hirnyrkki
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2003, 12:47:27 »
Itse myytteihin innostumiseni alkoi vasta kun olin ensin perehtynyt taikauskoon yleiskäsitteenä, sitä kautta myytit tulivat tutuiksi, sillä yleensä jokainen taikauskoisen 'pakkoliikkeemme' (esimerkiksi käden nostamienen suun eteen haukotellessa, alunperin siihen liittyi muutakin kuin vain kohteliaisuus seikka) takana on jokin tarina tai uskomus.
     Ensinnäkin aloin kiinostua suomalaisista muinaisuskomuksista mm. Kalevala oli varsin helposti saatavilla kirjahyllystämme kotona, se tuli luettua josta jatkoi pidemmälle suomen muinaisiin jumaliin ja henkiin. Suomen uskomukset kiinostavat siksi enemmän kuin esim. Kreikan koska se on lähempänä kun sattuu nyt asumaan täällä - suomessa. Liekkiöt, Kratit ja Kekri (tarkoittaa muuten muutakin kuin vain yhtä juhlapyhää) tulivat nopeasti tutuiksi erillaisten kirjojen avulla. Kun Suomen olin suunilleen käsitellut siirryin Skandinaviaan ja viikinkeihin. Odin ja muut jaksoivat kiinostaa puolisen vuotta ja sitten pomppasin etelämmäksi

Kreikka, Babylonia ja kumppanit tulivat tutuiksi samankaltaisten mytologioidensa takia varsin helposti, asiat ovat sunnilleen samoja ( en sanonut että kaikki) , usein vain nimet ovat muuttuneet. Välimeren alueen euroopan ja idän puolen ja Egyptin myytit ovat osaksi sekoittuneet ja lainailua on tapahtunut molemmin puolin. ( esim. Styks virta joka oli alunperin egyptilaisten juttu. )
Egypti oli kiinostava varsinkin sen jumalat ovat kiehtovia ja palsamointi menentelmät tulivat siinä sivuissa tutuiksi.
     Unohdin melkein Irlannin ja Keltit. Höpsö minä. Kun tein esitelmääni Irlannin historista ja Irlannin vihreällä saarellahan asustivat keltit kuten koko euroopassa suunilleen vuosina ennen ajanlaskumme alkua. Myös druideihin ja muihin olen tutustunut, mutta sitten taas jatkoi matkaa..
        Matkani mytologioden parissa jatkuu tällä hetkellä kiinassa, lohikäärmeiden maassa. Ties vaikka innoittajana olisi ollut iso kultainenviuhka jota koristaa nelivarpainen sininen lohikäärme, tiedä häntä. :)
Kiinassa olen vasta alussa, mutta kiinostavalta vaikuttaa, ehkä jopa kiinostavammalta kuin Kreikka et com.
Suomen myytit pysyvät silti rakkampina kaikista.

Tietoa kaikesta hankin kirjastosta ja sieltä löytyvistä kirjoista, joskus internetistä, jos jaksan ja löydän jotkut oikein hyvät sivut. En ikävä kyllä voi nyt suositella mitään kivoja kun hukkasin lapun jossa on osoitteet. Googlehan on aina olemassa. Elokuvista en paljon perusta, ne on tehty useimmin tykerösti viihteeksi kuin tiedoksi. Hyväksi sytykkeeksi mytologioista kiinostumiselle suosittelen Neil Gaimanin kirjaa 'American Gods' joka on suomennettu nimellä unohdetut jumalat, varsin ihana kirja josta voi jopa oppia jotain.
Muita mitä voin suositella, ei nyt meidän maailmamme myytteihin liittyen vaan niitä parodioiden Terry Pratchetin kirjat, varsinkin uusin suomennetuista, Pyramidit.

Ihan näin vihteeksi voisin samalla suositella pelia Ages of mytology jonka parissa ainakin minä viihdyn. *hih*

Jatkan jos jaksan. Aihe on kumminkin niin kiinostava että lisään varmasti vielä aika paljonkin juttuja, jos vaikka löytäisin ne osoitteet.

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2003, 13:01:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Titania"
sori tää pilkunviilaus, mutta Ra ei minun tietääkseni ollut eläinjumala/eläinhahmossa kuvattu jumala, vaan Egyptiläisten "pääjumala", auringonjumala.

Tiedän että Ra on auringonjumala. Ja tiedän myöskin että se on pääjumala. *hymy* Se kuitenkin kuvataan haukanpäiseksi, ellet vielä tiennyt: ^_^

http://cedunet.com/koulut/lyseo/egypti/ra.html

Muoksis: Ja on sillä Horuksellakin se haukanpää, en minä nyt sitä tarkoittanut ettei sillä voisi olla kun Ra:llakin on ^_^

http://www.juplin.net/myytit/jumalat/egypti/horus.htm
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Titania

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2003, 13:18:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Freya"
Tiedän että Ra on auringonjumala. Ja tiedän myöskin että se on pääjumala. *hymy* Se kuitenkin kuvataan haukanpäiseksi, ellet vielä tiennyt: ^_^

Taas viilausta, Horus on haukanpäinen. En sitten tiiä. yleensä Egyptin mytologiassa ei ollut kahta eläinhahmojumalaa..

MUOKS. sori, en huomannut tota linkkiä :oops:
jännä juttu. mutta noistakin jumaltaruista liikkuu niin paljon eri versioita, mutta sovitaan vaikka niin että Ra on haukanpäinen.ennenkuin toisin todistetaan :D kai Horus on voinut ottaa Isoisoisänsä eläinhahmon,eläinpään :wink: Tuon linkin mukaan, Horus ja Ra yhdistyivät Ra-Harakhreksi, mutta kuinka tämä on mahdollista, sillä Horus on Osiriksen ja Isiksen poika, ja näin Ra on Horuksen Isoisoisoisä...noh,kuten jo sanoin, jumaltaruistakin on eri versioita.

Muoks.again: juuh,mä oon lueskellu enimmäkseen englanniks noita jumaltaruja,niin on voinu mennä joku ohi. Ja jossain sivulla oli muuten myös että Osiriksellä oli myös haukanpää..Jos tuo eläinhahmo liikkuu suvussa :) eli siis Ra:lla, Osiriksella ja Horuksella oli haukanpää.

Miracles

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2003, 20:19:00 »
oiih, mua kiinnostaa mytologia, ja paljon, ei sillä niin väliä mikä, viikingit, egypti, kreikka, rooma, kaikki käy, mua kiinnostaa niiden uskonnot ja se jumalanpalvonta, sun muut, mä kirjotan omia novelleja ja haen aina esimerkkejä, ehkä vaikutteitakin niistä.

Celestia

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2003, 20:59:53 »
Myytit, uskomukset ja niiden yhteys ihmisten elämään ja jokapäiväisiin tapoihin ovat olleet minullekin yksiä suurimmista mielenkiinnon kohteista.
Tällä hetkellä olen väsäämässä uskontotieteen kurssiin tutkielmaa shintolaisuudesta, sen jumalista, uskomuksista, tavoista.

Lainaus
Onko kukaan törmännyt suomalaisten jumalia käsitteleviin teoksiin tai mahdollisesti nettisivuihin?

Etsi kirjastosta vaikkapa Mythologia Fennica.
Jos olet kiinnostunut kansanuskomuksista ja kummitusjutuista, etsi käsiisi Myytillisiä tarinoita-kirja. Kokoelma muistaakseni 90-luvun alussa vanhoja ihmisiä haastattelemalla koottuja tarinoita, joissa esiintyy eril. kansanperinteelle tyypillisiä yksityiskohtia sekä suomalaisen pakanauskonnon jäänteitä vanhakantaisessa kertomaperinteessä.

Muita käytännössä hyviksi havaitsemiani mytologioita käsitteleviä kirjoja;
~Suuri Tarukirja. En nyt muista, kuka tämän on koonnut/toimittanut, mutta tätä olen ainakin itse käyttänyt perus- ja hakuteoksena omiin tarpeisiini. Lähes kaikenkattava ensyklopedia-tyyppinen tietoteos. Ostin itse suurena aarteena kirjastosta neljällä eurolla, aiemmin olen vingutellut kirjastokorttia tämän kanssa varsin ahkerasti.
Ei käsittele pelkästään myyttisiä hahmoja vaan mukana myös esim. vanhoissa saduissa tai klassisessa kirjallisuudessa esiintyneitä henkilöitä. Usein mukana pieni selostus myytin/tarun/sadun/kirjan/kertomuksen tapahtumista. Sisältää myös joitakin tunnetuimpia loitsukaavoja ja niiden taustoja, mikä oli omasta mielestäni kirjan mukava ja kiintoisa erikoisominaisuus.

~Ari Turusen Pahan merkit on melko tyhjentävä katsanto taikauskoisiin tapoihin ja niiden taustalla oleviin myytteihin ja uskomuksiin. Tiedätkö SINÄ, että tikkaiden alta kulkemalla kutsut paholaista paikalle?

~Arthur Cotterell & Rachel Storm; The Ultimate Encyclopedia of Mythology
Sisältää melko kattavasti ja myöskin hakuteoksen omaisesti tietoa lähes kaikista keskeisimmistä muinaisten kulttuurien mytologisista hahmoista. Plussana upea kuvitus sekä muutaman aukeaman kokoiset "teematietoiskulaatikot". Esim. kelttien mytologian hahmoista paljon tietoa.

Lainaus
Minua kiinnostaa myös kaikki seikkailuelokuvat(mm.Indiana Jones, Muumio, Tomb Raider

Hehheh, kuulostaapa tutulta. :) Haluaisin itse edelleenkin olla kansainvälinen seikkaileva palkkionmetsästäjätutkija-arkeologiagentti, mutta jostain syystä hakuoppaista ei löytynyt kyseiselle alalle johtavaa koulutuslinjaa... Damn! Täytynee tyytyä sitten vain manaajapapin virkaan.

~Celestia eli Zee Utopistinen Haihattelija

Titania

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2003, 09:58:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Celestia"
Hehheh, kuulostaapa tutulta.  Haluaisin itse edelleenkin olla kansainvälinen seikkaileva palkkionmetsästäjätutkija-arkeologiagentti, mutta jostain syystä hakuoppaista ei löytynyt kyseiselle alalle johtavaa koulutuslinjaa... Damn! Täytynee tyytyä sitten vain manaajapapin virkaan.

hehheh..sama täällä.olen koittanut etsiä sopivaa kurssia :lol:  no ei.mutta olisi oikeesti tosi hienoa lähtee tutkimaan muinaisia hautoja ja temppeleitä tyyliin indiana jones :)
Mutta taitaa jäädä haaveeksi.ellei joku halua ryhtyä sponssaan?*katsoo ympärilleen*

eniten kuitenkin haluaisin päästä käymään Egyptissä ja Perussa..kaikkee sitä haluta saa.
Mun pitää kohta ryhtyä pankkiryöstäjäksi :twisted:

Fear

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2003, 10:52:29 »
Kreikan myytteihin ja mytologiaan olen perehtynyt aika paljon. Hämmästyttävää, miten paljon pikkusiskoja ja pienempiä serkkuja saa hiljaiseksi myyttien avulla, kuulemma paljon hauskempia satuja, kuin mkirjoissa :D .

Olen muutamia tiiliskiviä kreikan mytologiasta kahlannut läpi ja se on osoittautunut aika hyödylliseksikin. monia nimiä esim. ymmärtää paremmin ja jotkut ovat myös hyvin opettavaisia( älä koskaan rakastu omaan peilikuvaasi, tai muutut kukaksi....) Rooman ja Kreikan myytit ovat hämmästyttävän samanlaisia, johtuen luultavasti Roomalaisten valloituksista ja sitä kautta Kreikkalaisilta 'opituista' uusista jumalista. (vert. Ares>Mars)

Kelttien mytologia on myös hyvin kiinnostavaa, mutta siitä löytyykin sitten vähemmän tietoa Onko kellään hyviä linkkejä tai kirjavinkkejä?

Hinkypunk

• Ankeuttaja
Irlanti, irlanti..
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2003, 12:43:53 »
Itse olen kiinnostunut irlantilaisesta mytologiasta, ja muutenkin kaikesta mahdollisesta Irlantiin liittyvästä. Olen lukenut vasta yhden kirjan, jossa on irlantilaisia taruja, ja se oli erittäin mielenkiintoinen lukukokemus. Jos teillä olisi joitain erityisesti Irlantia, sen mytologiaa ja myyttejä koskevia kirjavinkkejä, niin olen haukkana kuuntelemassa!

Oliko täällä muita irlantilaisista taruista kiinnostunutta? Vai olenko tosissaan ainoa..?

Jeney

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Helmikuu 11, 2003, 21:31:26 »
Minä olen käynyt egyptissä. Minulla on kuvia haudoista, muinaisista piirustuksista ja kaikista seinämaalauksista. Pyramideista etc.
Siellä oli niin ihanaa! Kävin Karnakissa, Luxorissa, Gizassa, Hatsepsútin temppelissä etc.
Menen sinne varmasti uudestaan.
Opiskelen sitten joskus egyptologiksi (eli sellainen samanlainen kuin arkeologi, mutta on erikoistunut egyptin historiaan.)
Voisin laittaa muuten kaikki kuvat tänne, mutta ei ole skanneria.
Siellä kerrottiin Egyptin historiasta ja etc,
Olen lukenut kaiken egyptistä ja rakastan sitä maata koko sydämmestäni ja sen historia on kyllä uskomaton. ei koskaan uskoisi että Egypti on ollut koko maailman vaurain maa.
Viimeinen hallitsia Kleopatra (joka oli kreikkalainen syntyperältään) oli kaikista mysteerisin. Julius Caesar ja Kleopratralla oli lapsiakin, mutta ne kaikki tapettiin, kun niitä ei suvaittu (äpäriä.) ja Kleopatra tappoi itsensä.
vauh.
ihanaa.

Titania

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Helmikuu 12, 2003, 13:26:53 »
minä olen myös lukenut paljon paljon paljon  Kleopatrasta, ja katsonut varmaan jokaisen elokuvan joka kertoo Kleopatrasta..yhden kerran Xenassa oli Egyptistä, ja katoin sitä silmä kovana :lol:
Voi harmi,Jeney, kun sulla ei oo skanneria...olisin halunnu NIIN nähdä niitä kuvia :cry:
noh,mä lähen varmaan ens tai seuraavana kesänä sinne,niin sittepä nään omin silmin.. :roll:

Herstein

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Helmikuu 13, 2003, 14:41:15 »
Mii otti tuon aiheen valinnaisaineeksi... Täytyy myötää että kiinnotaa, ja kovasti. Olen käynyt kreikassa, ja se on mahtava paikka, kun näet vanhat historialliset paikat(mm. Parthenon jne.) ja ajattelet minkänäköisiä ne olivat silloin kun ne olivat ehjiä. Myös Egypti on jännää, mutta Rooman Historia on miusta turhia.

Sarvis

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Helmikuu 13, 2003, 18:41:28 »
Mulla on valinnaisaineena X-files ja me käsiteltiin siellä Kreikan muinais- historiaa.(myytit)
Sitten on vielä Japanin valinnaiskurssi. Samurai-aika on aika kiva.
Egypti on kinnostanut minua aina.Haluaisin lomalla egyptiin...*kuvittelee itsensä eksyneenä pyramiidissä*

Lohikäärmeistäkin olen kiinostunut mistä ne ovat saaneet alkunsa..Siis tarut. Englantilaiset loh. Japanin-ja kiinalaiset lohikäärmeet.
Keskiajan ritari,velho,hirviö..tarut ovat kivoja.
Samoin muinaiset jumalat.

:wink:

Devilita

• Ankeuttaja
muuuuuumio
« Vastaus #20 : Helmikuu 13, 2003, 22:24:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Lady Asensio"
Mä kävin yläasteella valinnaisena mytologian kurssin. Erityisesti mua alko kiinnostaa Egyptin mytologia. Mua on aina kiehtonut se muumiointi:miten ne tyypit on saanett vedettyä aivot nenän kautta jne.

Meillä ei ole yläasteella moista mahtavaa kurssia... nyyh. Toi aivo-juttu... Eikös se olekin niin, että aivot kaivettiin nenän kautta ulos. Ensin tällainen jokin tikku, jonka päässä on jotain vähän käyrää, työnnetään sieraimesta ja sitten, kun se tavoittaa aivot, sekoitetaan pään sisältö mössöksi ja valutetaan/kaivetaan ulos nenästä. En oikeesti laske nyt leikkiä, olen tosissani. Luin tämän jostain. (Huom. muualtakin kuin siitä muumio-elokuvan ykkösosasta)

Itse olen äärimmäisen kiinnostunut muinaisen Aleksandrian mytologiasta, rakennuksista, hallitsijoista, aarteista, nähtävyyksistä ja haudoista. Haluaisin käydä Egyptissä ja tarkoitus olisikin lähivuosina perheen kanssa, mutta saa nähdä onnistuuko se. Olen isäni kanssa todella kiinnostuneita kaikesta muiden kaverieni mielestä tylsästä... maailman historia esimerkiksi, taudit ja kaikki muu sellainen.

Diabolical Devilita

Iraida

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 07, 2003, 18:28:47 »
Olen aina ollut kiinnostunut Egyptin mytologiasta ja tarustoista
ynnä muusta. :) Luin Sinuhe Egyptiläisen viidennellä,
tosin mun mielestä nyt kun näin jälkeenpäin ajattelen,
niin se ei ollut kovin fiksua. Luen sen 'isompana' uudestaan,
koska haluan ymmärtää kaiken.

Varsinkin Kleopatra on kiinnostanut mua aina.
Hän oli vahva sekä hallitsijana että naisena.

Myös arkkitehtuuri, kulttuuri, tarinat,
hallitsijat ja aarteet on kiinnostaneet.

Unelmana olis päästä käymään Egyptissä joskus...
Siihen kyllä menee vielä kauan aikaa.

Cassandra

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Elokuu 05, 2003, 15:23:23 »
Minä olen kiinnostunut eniten ehkäpä Rooman mytologioista. Ja muutenkin erilaisista historiikeista. Kleopatra on todella kiinnostava henkilö, samaten kaikki ne faaraot yms.

Myyttejä on ihana lukea, varsinkin jos niistä on erilaisia versioita. Joskus olen kahminut tietoa Pegasoksesta ja muista muinaisista tarueläimistä. Lohikäärmeet ovat todella upeita, mutta niistäkin on ihan hirmuisesti erilaisia versioita.

Joskus vielä käyn Egyptissäkin ^^ on ihan pakko nähdä niitä pyramideja. Pitää ottaa kamera mukaan.

Shanpuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Elokuu 05, 2003, 15:35:04 »
Minä olen eniten kiinnostunut Egyptin mytologiasta, vaikka muutkin kiinnostavat. Ei ehkä niin tuo Kreikka. Se vain on jotenkin niin tylsiä minun aivoilleni.

Egyptissä olen käynyt, juu. Pyramidit ovat jotain aivan uskomatonta ja ne ovat valtavia. En ymmärrä, miten ne oikein on tehty... Mutta. Sinne sisälle ei kannata mennä. Sinne tukehtuu, joka paikassa on ihmisiä ja on ahdasta. Yh. Se pyramidin sisusta oli muutenkin pettymys minulle.

Muumiointiin ja muumioihin olenkin sitten perehtynyt enemmänkin. Muumiot ovat todella kiehtovia. Tuhansia kertoja olen minäkin miettinyt, miten ne nyt ovat oikein saaneet ne säilymään noin... Muutaman olen nähnyt ihan luonnossa (Kairon egyptiläisessä museossa ja British Museumissa) ja hirvittävästi olen tutkinut muumioista kertovia kirjoja.

Rooman mytologiaa olen tutkinut myös (no tietenkin), mutten ole löytänyt siitä läheskään niin paljon tietoa kuin Egyptistä ja Kreikasta, mistä lie johtuu. Tai sitten minä olen jotenkin sokea tai huono etsimään asioita.

Egyptin mytologiassa eniten kiehtoo kuitenkin siis nuo muumiot ja heidän käsityksensä kuoleman jälkeisestä elämästä.

Ääh. Nyt ei oikein aivot toimi. Kirjoitan lisää, kun olen vähän enemmän hereillä.

Typhon

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Elokuu 05, 2003, 21:41:50 »
Set ei ole vihamielisyyden jumala, pahuudella merkitseminen johtuu jälleen kristinuskon halusta haukkua muiden uskontojen hyvät puolet sonnaksi saadakseen itselleen lisää valtaa.

Seth Luciferin tapaan edustaa valoa, valaistumista. Maailmassa on Temple of Set:in niminen järjestö ( http://www.xeper.org/pub/xp_main.htm ), joka edustaa kärjistettyä Satanismia. Setin järjestön tärkeimpänä päämääränä on opettaa ihmistä kehittämään omaa älykkyyttään ja tiedostavaa tasoaan.

Mitä tulee muihin roomalais-kreikan mytologioihin jne. Katsoppa tuo sivusto. Sieltä löytyy mm. Diskordianismi, hellenismi jne. Ehdottomasti katsomisen arvoinen.

http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/uskonnot.shtml

Olen itse perehtynyt myös kovasti kaikenlaisiin mytologioihin, että minulta voi myös vapaasti kysyä tarkemmin jostakin uskonnosta, sillä vastaan mielelläni. ^^

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #25 : Elokuu 05, 2003, 23:39:26 »
Lainaus
Oliko täällä muita irlantilaisista taruista kiinnostunutta? Vai olenko tosissaan ainoa..?

*hyppii saadakseen Hinkypunkin huomion* Et ole ainua!! Koko saari on niin mahtava eikä tarte mennä kun muutama kilsa Dublinista mihin ilmansuuntaan tahansa niin tuntuu, että ois menny satoja vuosia ajassa taaksepäin.

Itselläni on teos nimeltä 'An introduction to Celtic mythology' by David Bellingham ja se ei ole vain kattava teos, siinä on myös aevan fantastinen kuvitus. Siinä käsitellään Irlannin lisäksi myös muita kelttien asuinalueita (lähinnä I-B).

Omistan myös muutaman kirjan Irlantilaisia satuja, jotka nyt eivät ole niinkään mytologiaa, mutta vanhoja ja tunnettuja, ja käsittelevät lähinnä ihmisten ('Se ja se kertoi sille ja sille jonka isoäiti sitten kertoi minulle, että...') kohtaamisia keijujen, menninkäisten ja maahisten kanssa.

En tiedä näitten kirjojen saatavuudesta, mutta tässä nyt on jotain, jonka perään olen itse kuolannut..

Charles Squire, Sirona Knight: 'Celtic Myth and Legend'
Anne Ross: 'Druids, Gods and Heroes from Celtic mythology'

Ja jos tykkäät lukea fantasiaa niin ainakin Katerine Kerrin (näin olen kuullut...) ja Juliet Marillierin kirjat keskittyy kelttiläisiin.

Xaphania

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Elokuu 06, 2003, 11:42:58 »
Ah, yksi Xaphin lempiaiheista.

Niin kovasti en ole myytteihin, taruihin ja muinaisiin uskontoihin perehtynyt, että voisin sitä harrastuksekseni kutsua. Maantieteellisesti erityisesti kiinnostavat Egypti, Suomi ja Skandinavia sekä Etelä- ja Keski-Amerikka. Lähinnä etsin tietoa kirjaston kautta.

Kaikkien myyteistä ja myyttisistä sankareista vähänkään kiinnostuneiden kannattaa lukea Robert Holdstockin Alkumetsä-sarjan kirjoja. Kirjojen idea on ikivanha aarnimetsä Englannissa. Metsän kiertää muutamassa tunnissa, mutta sisältä se on äärettömän laaja ja pitää sisällään kokonaisen maailman ja eri "tasoja". Metsässä aineellistuvat ihmisen alitajunnasta mytagot, myyttiset imagot, alitajunnamme kätköissä kummittelevat sankari- ja taruhahmot aina jääkauden pimeydestä asti. Metsässä seikkailee mm. useampi Robin Hood, monia kadonneita kansoja, kelttiläisiä taruhahmoja, Iason ja argonautit... ja btw, kirjassa "Holvi Metsään" on sivuhenkilöinä kaksi suomalaista tutkijaa, jotka etsivät metsästä Väinämöistä.

Selviytyjä

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Syyskuu 23, 2003, 12:48:32 »
Ihanaa että löysin tämän topicin! Olen suuri muinaisen Egyptin ja Kreikan fani ja etsin aina hulluna tietoa kirjastoista kaikista Kreikan jumalista ja Egyptin faaraoista ym... Minulla on oikea suuri unelma päästä Kairoon, Gizaan ja Karnakiin ym. Muumio-leffat ovat aivan ehdottomia!!! Kun olin 6.-luokalla, meillä käsiteltiin Egyptiä ja Kreikkaa mutta harmi ettei enää... Ei olisi pitänyt palauttaa ollenkaan hissan kirjaa :D
Kirjastoista en ole oikein paljon löytänyt mitään mutta muistaakseni Nathaniel Harris on kirjoittanut kirjoja jotka on jotain tyyliin "Antiikin Rooma" ja "Antiikin Kreikka".
Muistan kuinka olen aina ollut aivan surkea historiassa (sellaisia vitosia lähinnä) mutta kun meillä oli koe Egyptin historiasta, siitä vedin kympin :)

~~~Survivor~~~

MUOKS.
Tein netissä muuten testin "mikä myyttinen olento olet?" ja olin kentauri. Kreikan jumalista olen Afrodite.

Tiedoksi Kreikka-faneille, kannattaa käydä saitilla http://www.paleothea.com  !!! Loistava sivu!

//mimmu poisti lihotuksen(mikä veikeä sana!) koska näin siitä tulee suora linkki*hyms*

trivial

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Syyskuu 23, 2003, 15:22:57 »
Kaikki mikä liittyy keltteihin ja viikinkeihin kiinnostaa kovasti minua. :) Muut hieman, mutta eivät pääse lähellekään edellisiä. (keltti- ja viikinkimiekat on aivan upeita.. :P)

Sitten.. Egyptissä olen käynyt pari vuotta sitten, vietin noin viikon uutena vuotena siellä koska serkkuni asui siellä vuoden ja hänen isänsä asuu itseasiassa vieläkin (ja äitikin hetkittäin) ja tulee vasta jouluna tai keväällä (en muista..)  takaisin (töissä ollut siellä siis). Oli varsin värikkään oloinen maa ja pyramidit kyllä todella ovat aivan upeita (*g* varsinkin hevosen selästä katseltuna), kamelit todella hassuja ja myös museosta löytyi varsinainen määrä kaiken maailman patsaista lähtien sitten kultanaamioihin ja muuhun vastaavaan. Myönnän hieman yllättyneeni kun mentiin yhden kerran syömään ja hetki kun oltiin istuttu niin siellä soi putkessa HIM, Darude ja Bomfunkki, SE oli hassua. Autoilu pääkaupungissa oli aika hurjaa ja tööttiä käytettiin enemmän kuin paljon. Mutta kivaa oli kuitenkin. :)

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #29 : Kesäkuu 27, 2004, 21:52:28 »
Minäkin olen perin juurin kiinnostunut mytologiasta ja etenkin kansanperinteestä sekä shamanismista ja shamanismin kautta kaikista rajatieteistä.

Myytillisiä tarinoita on mahtava! Kirja on kylläkin koottu jo kauan sitten, mummollani on Myytillisiä tarinoita v:lta 1954. Upea kirja.

Kansanomainen lääkintätietous -kirja on auttanut minua suuresti (opiskelen omatoimisesti kansanparannusta).

Yksi suurimpia mietintöjäni on ollut musiikin syvimmän olennon pohtiminen shamanistiselta pohjalta. Nytkin soittelen Santanaa ja olen ihan tuubassa!

Ihan totta, osaan saavuttaa humalaa vastaavan tilan kuuntelemalla musiikkia!
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #30 : Joulukuu 09, 2004, 19:00:48 »
Minä olen ollut melkein koko pienen ikäni kiinnostunut historiasta, melkein kaikesta keskiajasta lähtien kivikaudelle saakka, ja myös kaikenlaisista mytologioista. Ala-asteella tuo historia oli reilusti mielenkiintoisempaa kuin joku Suomen historia 1800-luvulla teollistumisineen... En ole tarkemmin perehtynyt näihin asioihin, tällä hetkellä lähinnä sen verran, mitä olen koulussa oppinut, mitä tieto-/historiakirjoista olen lukenut ja mitä on joskus tullut enemmän tai vähemmän tahallani etsittyä.

On melko vaikeata sanoa, mikä on kaikkein mielenkiintoisinta. Kreikan mytologiasta olen tällä hetkellä ehkä himppasen enemmän muita kiinnostuneempi. Troijan näkeminen keväällä sai minut innostumaan asiasta enemmän ja nyt historian ykköskurssilla se tuli taas vastaan. Pian suunnittelin lukevani Kreikan mytologia -kirjan, kun kummitädilläni sellainen on. Vaikka antiikin Kreikan ihmisten elämä on sinänsä kiinnostavaa, eniten olen heidän jumaltarustoistaan kiinnostunut, eli uskonnosta.

Toinen kiinnostuksen kohde on keltit. Ja jälleen tässäkin muinaiset jumalat ja uskomukset vetävät minua puoleensa. Kieltää en voi, etteikö heidän mm. koriste-esineensä ole kauniita. Kelttiläisiä kieliä haluaisin opiskella, ainakin iiriä. Athair-ar Neamh... Katsoin televisiosta pari vuotta sitten tulleen nelioisaisen sarjan kelteistä. Harmittaa, etten saanut sitä nauhalle.
Irlantiin menisin oikein mielelläni, nimenomaan sinne maalle, nummille kävelemään...

Muut sitten tulevat hyvin perässä, Egypti, Suomi... Suomen shamaanit ovat jänniä. Ja saamelaisetkin. Miun äitini puolelta olen kahdeksasosasaamelainen. Äitini serkku on kuulemma Lapin noita. Ihmettelen vain, ettei hän ole kertonut tarkemmin suvustaan. Shamaaneja varmaan löytyy sieltä jostain kaukaa. Ehkä sieltä olen kiinnostukseni saanut... Ja näin offtopicina, saamelaisten tapaan minulla on korkeat poskipäät.

Ulaire

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Joulukuu 09, 2004, 19:20:10 »
Maailman historia ja mytologiat tosiaan ovat mielenkiintoisia. Kreikan mytologia ei tosin enään kiinnosta yhtä paljoa kuin ennen. Egyptin mytologia on mielenkiintoista. Irlannin mytologiakin kiinnostaa, joskaan en ole siihen tutustunut.
Suoraansanoen kaikki mytologiat kiinnostavat.

Ehkä eniten haluaisin tutustua intiaanien mytologiaan ja kieleen. Intiaanit ovat mielenkiintoisia.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #32 : Joulukuu 09, 2004, 20:13:44 »
Meillä oli juuri viime jaksossa Muinaisen Egyptin kulttuuri -kurssi, josta olisin nauttinut tavattomasti, ellei sitä olisi pitänyt meidän koulun rehtori, joka yritti varmaan tahallaan tappaa innostuksen siihen monotonisella selostuksellaan... Odotin koulussa historian alkamista erityisesti siksi, että pääsisin tutustumaan edes hiukan Egyptiin, ja pettymys oli suuri kun kaikki aloitettiinkin Suomen historialla... Toisaalta onni onnettomuudessa, kiinnostuin jossain määrin Suomen mytologiasta, kansantaruista ja etenkin kansanparannuksesta.

Tällä hetkellä sydäntä lähellä on Pohjolan historia ja kansantarut, viikinkien uskomukset sekä Brittein saarten mytologia. Olen osittain ilokseni, osittain surukseni huomannut rajaavani itseäni kylmään ja harmaaseen, mutta ah! niin rakkaaseen pohjoiseen Eurooppaan. Kaiketi tähän on johtanut tietty uskollisuus kotikontuja kohtaan, ehkä myös se, että mummini ansiosta pohjoinen historia ja maailmankatsomus on tutumpaa, ja rakkaampaa, Egypti on kaukana ja oma käsitykseni elämästä on muokkautunut niin erilaiseksi kuin vuosia aiemmin, ja tämä on johtanut vieraantumiseen muista paitsi pohjoiseurooppalaisista uskomuksista.

Olen miettinyt ovatko muut mytologiasta kiinnostuneet siitä "satuina" vaiko kenties maailmankatsomuksellisesti?
Mens agitat molem.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Joulukuu 09, 2004, 20:23:52 »
Lainaus käyttäjältä: Adéa
Olen miettinyt ovatko muut mytologiasta kiinnostuneet siitä "satuina" vaiko kenties maailmankatsomuksellisesti?

Ehkä lähinnä "satuina" olen kiinnostunut niistä. Niistä oppii myös monia asioita. Kiehtova ajatus kyllä olisi, jos kaikki olisivat ihan oikeata historiaa. edit...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2012, 19:03:41 kirjoittanut Ruiskaunokki »

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #34 : Joulukuu 09, 2004, 20:25:56 »
Minäkin ilmoittaudun kiinnostuneeksi. En oikeastaan tiedä, että mistä asti olen ollut kiinnostunut myyteistä yms.

Eniten olen kiinnostunut Egyptistä ja Antiikin ajoista (Kreikka, Rooma). Mutta myös itämaiset myytit kiinnostavat kovasti. Viime aikoina olen ollut kiinnostunut Kiinasta ja Japanista todella paljon. :)

Kiitos hyvistä nettilinkeistä. Kävin jo muutamia selailemassa ja vaikutti kiinnostavalta. Otan myös muut nettilinkit vastaan, mikäli löydätte joitain hyviä. Itse en koskaan osaa etsiä hyviä linkkejä *hmph* :/

Sinuhe Egyptiläisen voisikin lukea taas uudestaan^ Se on ihana kirja^

Egyptistä kiinnostuneet: Oletteko koskaan kokeilleet ns. nimigeneraattoria, joka muuttaa nimenne hieroglyfeiksi? Näitä on tarjolla muistakin "kielistä" kuin Egyptin hieroglyfeistä.
Löytyy googlesta muistaakseni hakusanalla:
hieroglyphs translator. Myös hakusana hieroglyphs generator antoi joitakin tuloksia. :)
Hauskoja^

Sacrilegiom

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Joulukuu 10, 2004, 07:32:43 »
Mytologia on varsin kiinnostava aihe. Itse luin joskus ala-asteen lopussa ja yläasteen alussa paljon egyptin ja kreikan mytologiaa, mutta ainakin kreikan mytologiaan koin suuren kyllästymisen johtuen sen perikreikkalaisesta tyylistä, joka oli liian ylistävä ja eeppinen. Sen tyylin huomaa varsinkin kun vertaa kreikkalaista ja roomalaista näytelmäkirjallisuutta, mutta myös mytologiassa se tulee hyvin esille. Egyptistä olen lukenut jo melkein kaikki kirjastoista saatavilla olevat teokset ja ostanut itselleni omaksi monia joita ei kirjastoissa ole. Nyt kun englanninkielen taitoni on kehittynyt voisin lukea niitä myös englanniksi.

Eniten minua kiinnostaa (ja on aina kiinnostanut) skandinaaviset myytit, erityisesti ns.viikinki-jumalat, eli Odin, Thor, Loki, Heimdall ja muut kaverit. Ne ovat kuitenkin oman historiamme kannalta paljon läheisempiä kuin oliivipuiden varjoissa makavaat kreikkalaiset "sankarit". Lisäksi viikinkimyytit ovat paljon ihmisläheisempiä kuin kreikkalaiset ylistysmyytit. Kaiken kruunaa muutama hyvä "viikinki-metal" bändi, jotka käyttävät mytologiaa sanoituksissaan aivan loistavalla tavalla ja herättävät niihin legendoihin aivan uutta ajatusta ja tunnelmaa.

Amadrierith

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Joulukuu 10, 2004, 19:34:36 »
Olen minäkin todella kiinnostunut mytologioista, (jumal)taruista, ylipäätään uskomuksista ja tarinoista. On kiehtovaa tutustua asioihin, joihin ihmiset uskovat / ovat uskoneet, erilaisiin perusteluihin jokapäiväisille asioille jne. Loistava linkkikokoelma aiheeseen löytyy osoitteesta http://www.makupalat.fi/uskonto4.htm . Tuolta erityisesti tuo The Encyclopedia Mythica on mielestäni aivan loistava tietopankki.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Joulukuu 10, 2004, 23:51:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Sacrilegiom"
Eniten minua kiinnostaa (ja on aina kiinnostanut) skandinaaviset myytit, erityisesti ns.viikinki-jumalat, eli Odin, Thor, Loki, Heimdall ja muut kaverit. Ne ovat kuitenkin oman historiamme kannalta paljon läheisempiä kuin oliivipuiden varjoissa makavaat kreikkalaiset "sankarit". Lisäksi viikinkimyytit ovat paljon ihmisläheisempiä kuin kreikkalaiset ylistysmyytit. Kaiken kruunaa muutama hyvä "viikinki-metal" bändi, jotka käyttävät mytologiaa sanoituksissaan aivan loistavalla tavalla ja herättävät niihin legendoihin aivan uutta ajatusta ja tunnelmaa.

Kyllä ne ovat minullekin läheisempiä, ovat tästä ihan läheltä kotoisin... Kreikkalaisten mytologia on sitä vähän "eksoottisempaa" kuin Pohjolan muinaiset uskomukset, joten eiköhän ne sovi mukavasti toistensa vastakohdiksi siltä osin :) Futhark kyllä tulee viikinkien muassa, ja oikein mielenkiintoista. "Viikinkimetal" -bändeihin en ole tutustunut pahemmin. Meinasin kyllä kerran ostaa Turisaksen levyn...

*muoks* Enni, en minä ole pahemmin perehtynyt, minkätyylistä musiikkia Turisaksella on, en ollut tuostakaan aivan varma. Battle metalliksi olen sitä kuullut enimmäkseen sanottavan... Vaikka viikingit ja taistelu varmastikin toisiinsa hyvin liittyvät :)

Enni

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Joulukuu 14, 2004, 22:20:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruiskaunokki"
"Viikinkimetal" -bändeihin en ole tutustunut pahemmin. Meinasin kyllä kerran ostaa Turisaksen levyn...

Täydellinen OT, mutta suomalainen folkahtavahko (!) metalli ei koskaan ole viikinkimetallia. Eiköhän Turisas olisi enemmänkin jotain sankari- tai fantasiaheviä. Viikinkimetallin puolelta suosittelisin heti alkuun - yllättäen - Bathorya.

Ja itse aiheesta.. mytologiat kiinnostaa, ehdottomasti, ja varhaisen nuoruuden suosikkiopukset käsittelivät juurikin tätä iänikuista skandimytologiaa, jonka olen vähitellen (onneksi?) onnistunut jo jättämään taakse. En jaksa tuhlata varojani johonkin skandihöttöön, kun omasta kotomaasta löytyy rutkasti kiinnostavampaa materiaalia, johon perehtyä.

Seuraavaksi edessä olisi sitten varmaan Edda. Egypti/Kreikka/Rooma ym. -akseli on jo turhan moneen kertaan koluttu läpi.

Sacrilegiom

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Joulukuu 14, 2004, 22:26:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Enni"

. Viikinkimetallin puolelta suosittelisin heti alkuun - yllättäen - Bathorya.

Tarkentaisin vielä sen verran, että jos Bathoryn viikinkikautta etsii niin kolme tai neljä ensimmäistä levyä voi jättää laskusta sekä muutamat Thrash -levyt sieltä välistä. Blood On Ice, Hammerheart ja Nordlandit (I ja II) ovat todellista laatutavaraa.

Bathory tosiaan on melkein ainoita todellisia viikinki -metal bändejä, harmi vain että yhtyeen sydän Quorthon kuoli kesällä, Nordlandit ovat juuri ilmestyneet ja odotukset Bathorylta olivat korkealla niin hyvien levyjen jälkeen.

Inidra

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Joulukuu 15, 2004, 12:38:25 »
Ilmoittaudun myös mytologiasta kiinnostuneeksi!
Lähes kaikkien maiden mytologia ja vanhat jumalat ovat kutkuttavan mielenkiintoisia. Myös Suomen Ukot ja Tapiot.
Lainasin tuossa pari viikkoa sitten mytologiasta kertovan kirjan ja jossa oli hyvin monesta eri vanhan uskonnon jumalasta kuvailu. Niitä oli erittäin mielenkiintoista lukea. Tosin palautin kirjan jo, että en voi antaa teille nimeä tai kirjailijaa. Tykkään myös kuvittaa eri jumalia, ja työn alla on nyt Artemis. Tosin piirustusinspiraatio on iskenyt tänäsyksynä harvemmin..
Ja mitä Egyptiin tulee, olimme perheen kanssa siellä viime keväänä, ja voin kai täällä nyt sen sanoa, että olin erittäin pettynyt.
Gizan pyramidit...no siellä ne lepäsivät auringon alla ja työmaan vieressä, ei siinä mitään erikoista historian tuntua tullut. Yhteen pyramiidiin pääsi jopa sisälle, mutta en suosittele ahtaista paikoista kärsiville.
Sfinksi, no kaunishan se oli, mutta kun se oli sellaisen ison työmaan keskellä, että fiilikset siitäkin sitten laskivat.
Karnakin ja jonkun muun (hups) temppelit olivat ihan mielenkiintoisia, kuin myös Kairon museo, jossa ensimmäisen kerran tunsin historiallisen tuulahduksen katsellessani aitoa Anubis-patsasta.
Kuninkaidenlaaksokin oli erittäin mielenkiintoinen, tosin siellä oli erittäin kuuma ja pelottavia miehiä ;)
Mutta kyllä suosittelen, olihan se kuitenkin erilainen kuin Kanariansaaret tai Pariisi.
Mitä vielä valokuviin tuli, että vasta kotona huomasin (kolmen täysinäisen filmin jälkeen) että patterini ovat olleet koko matkan off-tilanteessa, että se niistä hienoista kuvista...

Serenelle

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Lokakuu 18, 2005, 19:47:03 »
Oih! Tämä on juuri se minun juttuni! Rakastan myyttejä, mytologioita, taruja ja kaiken maailman vanhoja uskomuksia. Täytyy kyllä sanoa, ettei Egypti niinkään ole suurin kiinnostukseni kohde, vaan pikemminkin antiikin Kreikka ja Rooma sekä keskiaika ja Brittien saarten tarusto ja uskomukset. Olen hurahtanut aiheeseen täysin.

Olisi todella mielenkiintoista, jos voisin liittää kiinnostukseni jotenkin tulevaisuuteeni ja tulevaan ammattiini. Luen juuri parasta aikaa kirjaa myyteistä ja legendoista sekä Kreikan tarusto-kirjaa. Molemmat ovat erittäin kiinnostavia.

Kiinnostuin aiheesta fantasiakirjojen ansiosta. Potterit itseasiassa saivat minut ensimmäisenä kiinnostumaan niistä. Luettuani Feeniksin killan ja tajuttuani Mustan suvun nimien tulevan pitkälti tähtien mukaan, aloin tutkiskelemaan tähtiä ja avaruutta yleensäkin. Kun tajusin, että tähdet ovat saaneet nimensä pitkälti antiikinajan Jumalien ja sankarien mukaan, aloin tutkimaan antiikin myyttejä, ja siitä se sitten on pikkuhiljaa levinnyt vähän laajemmalle.

On todella mielenkiintoista tietää, mistä vanhat uskomukset, kuten peilin rikkominen, tolpan kiertäminen toiselta puolelta kuin muut, ja monet sanonnat ovat peräisin. Kaikki tarinat näiden syntyperästä eivät tietenkään ole aina täysin oikeita, mutta silti... On jopa olemassa loru joka neuvoo, milloin on paras päivä viikosta leikata kynnet... Lorun mukaan Paholainen omistaa sielusi viikon ajan, jos päätät leikata kyntesi sunnuntaina...

Sanonta "alaston totuus" (the naked truth), on peräisin kertomuksesta, jonka mukaan Totuus ja Valhe olivat yhdessä kylpemässä. Valhe nousi ammeesta Totuutta ennen ja puki ylleen tämän vaatteet. Niimpä Totuus jäi ilman vaatteita, sillä hän ei halunnut pistää ylleen Valheen vaatteita...

Jep, no tuohan ei varsinaisesti mytologioihin liittynyt, mutta nekin kyllä kiinostavat myös. Antiikin Kreikkaa ja Roomaa käsitteleviä kirjoja lukiessa, ei ainakaan jumalhenkilöitä puutuu... Miten niillä on voinutkin olla niitä niin monia. Lähes joka ominaisuudelle oma jumalansa. Antiikinajan jumalia käsittelevät maalaukset ovat myös erittäin mielenkiintoisia. On kiinnostavaa vertailla eri taiteilijoiden näkemyseroja jotakin mytologian tapahtumasta, kuten esim. Pariksen tuomiosta tai eri luomiskertomuksista.

zerythe

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Lokakuu 18, 2005, 20:13:39 »
Sattuipas sopivasti, minäkin pidän aika lailla vanhoista uskomuksista, mytologioista, taruista, legendoista yms. Myönnän kyllä että pidän enemmän keksityistä, fantasiakirjoissa esiintyvistä taruista, ne tuntuvat kiinnostavimmilta, mutta oikeassa maailmassa pidän eniten antiikin ajan taruista ja muinaisen Egyptin uskonnosta, josta kyllä luin viimeksi kuudennella. Onneksi tuli oltua tuossa viime keväällä kaksi viikkoa Egyptissä ja tuli nähtyä ne kuuluisat pyramidit (yhden sisältäkin) sekä oikeita muumioita että Tutankhamonin kultaisen naamion. Hirvittävän kiinnostava aihe, mutta hieman pelottavakin.

Katherine Kerr tosiaan kirjoittaa kelttiläisiin keskittyvää kirjallisuutta (en ole täysin varma, koska lukukerrasta on jo aikaa, mutta jotenkin kelttiläisyys on kytköksissä hänen kirjoihinsa). Marion Zimmer Bradley on taas kirjoittanut oman version Arthurista ja pyöreän pöydän ritareista, naisten näkökulmasta (kirjojen nimet ovat avalonin usvat I&II), vahvasti druidiuskonnon värittämänä (lähteensä hän mainitsee esipuheessa). Hän on myös kirjoittanut kirjan nimeltä Avalonin metsät, jossa druidiuskonto on koko ajan esillä, joka on Avalonin usvat-kirjoja varten valmisteleva teos.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #43 : Lokakuu 18, 2005, 21:16:04 »
Minä olen mytologiasta innostunut niin tarinoina kuin katsomuksellisestikin.

Olen havainnut, että vanhat kertomukset maailmasta pitävät hämmästyttävän hyvin paikkansa, ne kuvaavat ihmisten ikuisia piirteitä uskomattoman tarkasti ja sisältävät paljon opetuksia, joista voi oppia. Ilmiö on samankaltainen kuin abojen uniaika, ne ovat tarinoita, jotka voi lukea joko kerran tapahtuneena tai sitten kaaviona siitä, mitä tapahtuu kerran toisensa jälkeen.

Myös eri alkuperäiskansojen myyttien yhtymäkohdat ovat hyvin lähellä sydäntäni. Muistan, kuinka hiljattain tapasin erään intiaaniopettajan, jonka kanssa keskustelimme maailman muutoksista ja intiaanien selityksestä sille. Huomasimme loppumattomia yhtymäkohtia suomalaisessa ja pohjoisamerikkalaisessa mytologiassa ja uskomuksissa. No, siihen se sitten vähän jäikin, vaikka molemmat meistä tahtoivat jatkaa keskustelua.

Mutta intiaaniopettajan aika oli rajattu, mutta totesimme, että jos on ehdottoman tärkeää, niin tapaamme vielä toistamiseen ja voimme jutella loppuun. Annoin hepulle osmonsolmun suojelemaan pahoilta hengiltä ja hyvillä mielin lähdimme sitten omille teillemme taas.

Ja minä mietin tosissani, miten lopulta kaikki tarinat täydentävät tai tukevat toisiaan. Ja miten paljon voi oppia tarinasta kuin tarinasta. Mutta minusta vain tuntuu siltä, että intiaanien ennustukset alkavat osua oikeaan, ja olen päättänyt lähteä tapaamaan toisiakin intiaaniopettajia niin pian kuin mahdollista ja keskustelemaan heidän kanssaan.

Siitä tulee rikastuttava matka.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?

Poissa JSilvanus

• Teologi
  • Vuotislainen
Mytologiat uskontotieteessä
« Vastaus #44 : Lokakuu 18, 2005, 21:26:52 »
Mytologioiden järjestelmällistä tieteellistä tutkimusta harjoitetaan uskontotieteessä (joka on puolittain teologinen ja puolittain humanistinen ala). Helsingissä on uskontotieteen laitos, joka on puolittain teologisen ja puolittain humanistisen tiedekunnan "omistama". Suosittelen tutustumaan uskontotieteilijöiden tutkimuksiin, jos kiinnostaa mytologioiden varsinainen "tiede".

Tietenkin itse mytologiat ovat aivan eri asia kuin uskontotiede.

//Edit:
Ja uskontotieteestä VOI saada itselleen ammatin, mytologioiden ja muiden tutkimisesta, jne. Eikun teologiseen tiedekuntaan, siis.

Myös varmaan kirjallisuuden puolella mytologian tutkimus jossain lienee, tarkasti en tiedä.

//Edit:
Muutamia linkkejä:
http://www.helsinki.fi/teol/ Teologinen tiedekunta
http://www.helsinki.fi/teol/usktl/ Uskontotieteen laitos
http://www.helsinki.fi/teol/usktl/tutkimus/sarja/yleista.htm Uskontotieteen julkaisuja

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #45 : Lokakuu 19, 2005, 09:16:18 »
Myös folkloristiikan puolella kaivellaan myyttejä ja pohdiskellaan niiden taustoja ja alkuperää. Perusopintoihin kuuluu mm. yksi kurssi kalevalaista kansanrunoutta.

Lainaus käyttäjältä: "Serenelle"
Sanonta "alaston totuus" (the naked truth), on peräisin kertomuksesta, jonka mukaan Totuus ja Valhe olivat yhdessä kylpemässä. Valhe nousi ammeesta Totuutta ennen ja puki ylleen tämän vaatteet. Niimpä Totuus jäi ilman vaatteita, sillä hän ei halunnut pistää ylleen Valheen vaatteita...

On myös olemassa hauska metafora, jonka mukaan totuus on kuin alaston nainen kaivossa. Herrasmies, joka sattuu nostamaan hänet sieltä ylös, kääntää oitis katseensa muualle tai kiirehtii peittämään hänet takillaan =D

Lemmonleikko, lienee ihan luonnollista, että samanistiselle maailmankuvalle perustuvilla kulttuureilla ja uskomuksilla on paljon yhteistä, varsinkin jos vielä ilmasto ja muut olot jotenkin muistuttavat toisiaan. Onhan Suomen vanhalla samanistisella uskonnolla yhteisiä piirteitä myös mm. Siperian alkuperäiskansojen samanismin ja jopa japanilaisen sinton kanssa.
Constantem decorat honor

Elindar

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Lokakuu 19, 2005, 09:25:43 »
Minuakin ovat kaiken maailman myytit, taruolennot ja jumaltarustot kiinnostaneet jo todella pitkään. Mm. tämän takia ahmin paljon fantasiakirjallisuutta.

Taruolennot minua ovat kiinnostaneeet jo ihan lapsesta asti; lohikäärmeet, yksisarviset, peikot ja menninkäiset jne.
Viime aikoina olen myös alkanut kiinnostua eri kansojen jumaltarustoista. Päällimäisenä nämä perinteiset Antiikin Kreikka ja Rooma sekä Egypti. Mutta myös muinaiset skandinaaviset jumalat ovat sydäntäni lähellä.

Minua näissä polyteistisissä (toivottavasti käytin oikeea termiä..^^;) kulttuureissa kiehtoo juuri se jumalien paljous. Kaikki jumalat ovat omia persooniaan ja he ovat todella paljon ihmisenkaltaisia.
Myös se, että jokaiselle asialleen on oma jumalansa esim. rakkaudelle, viisaudelle ja kuolemalle, on kiehtovaa.

Täältä löytyi kasapäin loistavia linkkejä ja tässä olisi vielä yksi. En tiedä, onko tämä ollut täällä jo, mutta ei se mitään.

Poissa Pikkis

• väsynyt
  • Hirnyrkki
  • neulojatonttu
« Vastaus #47 : Lokakuu 20, 2005, 12:42:32 »
Minun kiinnostukseni suomalaista, alkuperäistä uskontoa kohtaan heräsi tässä ihan muutama hetki sitten. Mieheni on innostunut tutkimaan kaikkea kotimaiseen alkuperäiseen uskontoon liittyvää ja tajusin sitten yhtäkkiä, etten tiedä aiheesta mitään!

Miten voi olla näin, vaikka olen perisuomalainen! En tiedä mitään vanhoista jumalistamme (muuta kuin sen, että Ukko on ylijumala ja Ahti meren jumala)? Päädyin syyttelemään kristinuskoa, joka aikoinaan tähän ihanan arktiseen maahan rantautuessaan, runnoi omat uskomuksemme suohon.

Tässä topicissa mainittiin teoksia suomalaisesta uskonnosta, kiitän niistä! :-)
Aion alkaa herättelemään piileviä tahtojani sen oikean alkuperäisen uskonnon suhteen ja käännän selkäni tälle massayhteiskunnalle!
Eläköön Ukko!
There is no potion that can mend a broken heart, there's nothing that can cure my love for you...

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #48 : Lokakuu 20, 2005, 13:41:10 »
haidih: Ukko, joka sekin on lyhennetty nimitys ukko Perkeleelle (jonka nimeä ei siis haluttu mainita turhaan ukonilman paikalle kutsumisen pelossa), oli ukkosen ja taivaan jumala, jota monet lantalaiset kansat pitivät pääjumalanaan. Suurempaa komentoa hänellä ei kuitenkaan muitten jumalien ylitse ollut, kuten peruskoulussa virheellisesti Kreikan jumalistoon pohjaten opetetaan.

Ahti todella oli veden jumala, tai ainakin ylin vedenhaltija. Joka tapauksessa hän vastasi kalojen paimentamisesta. Toinen näistä veden jumalista oli Vellamo{inen}, joka monasti ymmärretään Ahdin vaimona. Tosin jumalien väliset suhteet ovat vahvasti kreikkalais-roomalaiseen mytologiaan pohjaavia vääristelmiä. On suomalaisillakin jumalilla toki yhteytensä ollut, totta kai.

Muita tärkeitä jumalia ovat sitten Ilmari{nen} (tai Ilmamo{inen}), eli ilman henki ja hänen naispuoliskonsa Ilmatar, jonka kautta syntyi ihmisyyden jumala (V)äinämö{inen}. Hänet tosiaan tunnettiin sekä Väinä- että Äinämöisenä. Kansanrunoudessa kaiken taiteen ja lähes kaiken tiedon suvereenina mestarina hän mitä ilmeisimmin on ihmisten jumalallisten piirteiden ilmentymä.

Ja onhan niitä jumalia meidänkin uskonnossamme ollut joka lähtöön. Itselleni läheisin on Lempo eli Hiisi eli Tapio, metsänjumala tai ylin metsänhaltija. Nimimerkkinikin (Lemmonleikko) tarkoittaa hiidensurmaa, ei siis merkityksessä hiidentappaja, vaan metsänhaltijan lähettämänä surmanhenkenä. Ehkä suurin syy siihen, miksi koen Lemmon niin likeiseksi itselleni, on se, että nimenikin on Tapio, ja pienestä asti olen osoittanut piirteitä nimeni mukaan elämisestä.

Ja jos sinua kiinnostaa vanhan suomalaisen pakanuuden rekonstruoiminen nykypäivään, voin kertoa, että olen itse harjoittanut sitä itsenäisesti jo toiselta luokaltani asti (kymmenisen vuotta), ja että hiljattain löysin jopa asialle omistautuneet sivut:

http://www.kolumbus.fi/sagafre/Suojuuristo.html

Toden totta, eläköön ukko Perkele!

Poissa Pikkis

• väsynyt
  • Hirnyrkki
  • neulojatonttu
« Vastaus #49 : Lokakuu 20, 2005, 23:36:54 »
Kiitos, Lemmonleikko, tuhannesti tuosta linkistä!

Et arvaa kuinka iloiseksi teet mieheni, joka pääsee nyt lukemaan oikein kunnolla innostuksestaan! Ja minä tietenkin luen myös. :-)
There is no potion that can mend a broken heart, there's nothing that can cure my love for you...

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #50 : Lokakuu 23, 2005, 16:59:08 »
Ole toki hyvä.

Hienoa, että äijäsi mieltyi! Terveisiä hänelle, ja lue ihmeessä itsekin. Ja hei, iloiseksi tulen minäkin, kun vaikuttaa siltä, että meitin suomalaispakanapiireihin saadaan liitettyä mahdollisesti lisää porukkaa taas. Itselle kun tuo pakanuus tosiaan ollut aika tärkeä asia viimeiset 10 vuotta, ja se on iso aika minun ikääni nähden. Yli puolet, reilusti.

Ja muutkin, sopii tosiaan lueksia noita juttuja! Meihin saa aina liittyä, jos kokee miellyttäväksi ajatusmaailmaksi vanhan suomalaisen tavan ajatella. Voin kertoa, että se tuo elämään ihan yhtä paljon väriä ja sisältöä kuin harras kristinuskovaisuuskin, tai mikä tahansa. Lisäksi kaikilla uussuomalaisilla pakanoilla, ketkä tunnen, on erittäin syvä ja henkilökohtainen suhde vanhoihin oman maan jumaliin.

Tutustukaa, ajatelkaa, ja jos tärppää, niin ottakaa vakavasti! Kannattaa.

Nazg

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Marraskuu 28, 2005, 16:42:43 »
Täällä ilmoittautuu 13867:s muinaisesta Egyptistä kiinnostunut. Se on ehdottomasti se aika historiasta, josta olen ollut eniten kiinnostunut. Jo lapsena (n. 6-vuotiaasta lähtien) olen pitänyt Egyptistä. Halusin lukea kaikkea mahdollista, missä mainittiinkin tuo maa ja sen jumalat.

Kuudennella luokalla historiassa käsiteltiin vanhoja kulttuureja (antiikin Kreikka, Rooma, jne), ja silloin innostukseni pääsi kunnolla käyntiin. Muistan että olin kamalan tarkka kaikkien pienten yksityiskohtien kanssa. Edes mikään koru tai vaate ei saanut mennä väärin piirtäessäni jumalien kuvia. Kotona sitten jatkoin niiden piirtämistä. Lainasin kirjoja kirjastosta, ja sitten kun sain netin kotiin (tapahtui 8:lla luokalla), selailin sieltäkin tietoja.

Kesällä sain selville että olen "elänyt valheessa". Kaikkihan tietävät Egyptin jumalten nimet; Anubis, Horus, Isis, Osiris, jne jne. Mitä en ollut tiennyt oli, että ne ovatkin vain kreikkalaisten käännöksiä. Anubis on Yinepu tai Anpu, Horus on Heru (tai joku niistä lukuista 'muunnoksista', esim. (Ra-)Heru-Akhety, Heru-Behdety, Heru-nedj-it-ef), Isis on Aset ja Osiris on Wesir. Heh, sitten olikin homma opetella kaikki nimet uudestaan.

Lisäksi olen alkanut opetella hieroglyfi-kirjoitusta itse. Siinäkin on aika homma, mutta matkani on alkanut lupaavasti. Kyllä se tästä.

Haluaisin mielelläni matkustaa Egyptiin (tai Kemetiin, kuten muinaiset egyptiläiset sitä kutsuivat), nähdä Gizan pyramidit sekä mahtavan sfinksin vartioimassa vanhaa maatansa.

liekkikirja

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Joulukuu 03, 2006, 13:35:06 »
Täälläkin ilmoittautuu yksi tarustojen lumoon joutunut. Mytologiat ovat kiinnostavia, ja tiedän Historiassa niistä ylivoimaisesti eniten. Harmi vain, ettei meillä pidetty niistä kokeita. Muuten olisi varmaan tullut kymmenen ansaittua.

Neljännen ja kolmannen luokan opettajani on käynyt Egyptissä, ja tuonut meille kuvia sieltä. Hän jopa toi papuryskaislaa kouluun, jossa oli jonkun jumalan kuva, en muista minkä. Myös pyyhkeen tämä opettaja toi, siinä olivat egyptiläiset kirjaimet painettuna. Olemme myös historian kirjassa tavanneet nämä aakkoset. Kaikista eniten minua kiehtoo Egyptin jumalista Anubis. Tuo shakaalipäinen jumala, joka punnitsi faaraon sydämen ja tuomitsi joko tuomitsi sen kadotukseen, tai päästi lännen maahan.

Kreikan tarustoissa on mielestäni vähän mielenkiintoisempia jumalia. Haadeksesta haluaisin lisää tietoa, sillä kun olen lukenut historian tekstikirjan läpi (uskokaa pois, olen! Hissa on lempiaineeni...), niin hänestä on ollut vain hajanaisia tietoja. Zeuksen tiedot olivat melkeinpä niin tarkat, että olisi voinut ajatella Zeuksen elävän tässä ja nyt.  Mutta yksi asia mietityttää. Amor on rakkauden jumala, mutta uskoiko mikään kansa tähän? Tai vielä parempi kysymys, uskooko enää kukaan Amorin ampumiin lemmennuoliin?

Minä olen aina uskonut - ja halunnut uskoa - jumaliin. Uskon, että jossain tuolla pilvien yläpuolella olisikin jumalten valtakunta, eikä mikään pitkäpiimäinen musta avaruus, jolla ei tehdä yhtään mitään muuta kuin tutkita.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #53 : Joulukuu 03, 2006, 14:24:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Lemmonleikko"
Meihin saa aina liittyä, jos kokee miellyttäväksi ajatusmaailmaksi vanhan suomalaisen tavan ajatella.

Kaikella kunnioituksella uuspakanoita kohtaan, yksikään heistä/teistä ei takuulla ajattele samalla tavalla kuin Suomen alueella aikoinaan asuneet pakanat. Se on puhdas mahdottomuus jo siksi, että nykyinen yhteiskunta on niin totaalisen erilainen, tietoa on paljon enemmän, elinkeinot ovat aivan toisenlaiset, sosiaalinen rakenne on erilainen jne. jne. jne. eikä yksikään ihminen voi välttää ympäristönsä ja yhteiskuntansa vaikutusta omiin ajatusmalleihinsa. Nykyihmisen on täysin mahdotonta asettua esi-isiensä pään sisään ja hahmottaa maailmaa juuri samalla tavalla kuin he tekivät.

Lainaus
Lisäksi kaikilla uussuomalaisilla pakanoilla, ketkä tunnen, on erittäin syvä ja henkilökohtainen suhde vanhoihin oman maan jumaliin.

Vai omiin mielikuviinsa kyseisistä jumalista? Faktatietoahan niistä ei ole erityisen paljon saatavilla, mitään virallista uskonnollista kaanonia kun eivät esi-isämme valitettavasti jälkeensä jättäneet.
Constantem decorat honor

Thestrals soul

• Ankeuttaja
Vs: Mytologia, muinaiset uskonnot
« Vastaus #54 : Toukokuu 17, 2007, 21:11:07 »
Indiana Jonesit, Tomb Raiderit ja Xena ovat antaneet minulle aikamoisen potkun kiinnostukseen mytologioihin.
Olisiko teillä mitään hyviä tiiliskivikirja vihjeitä?
Tykkään kuluttaa aikaani kirjastossa mieluummin kuin näyttöä tuijottaen.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Toukokuu 17, 2007, 21:53:49 »
Meinaatko nyt yleismytologisia, yleensä pitkälti henkilöhahmoihin keskittyviä "tietosanakirjoja" vai spesifimpiä folkloristisia ja/tai uskontotieteellisiä esityksiä tietyistä aiheista? Minkä maailmanosan mytologioista olet kiinnostunut?
Constantem decorat honor

Poissa instantcoffee

• Moraalinvartija
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Toukokuu 18, 2007, 00:58:05 »
Suosittelen ensinnä hakemaan kirjastosta Antiikin Taruja nimisen teoksen. Suhteellisen kattava koonnos Kreikkalaisesta ja Roomalaisesta mytologiasta, sisältäen selvän kokonaiskuvan sekä jopa kohtuullisen mielenkiintoisen kirjoitusasun.

Thestrals soul

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Toukokuu 18, 2007, 18:46:18 »
Isilmirë No melkeinpä kaikki käy. Itseni yllätin tänään kirjastossa selaamasta Koraania kun kiinnosti, että mitä siellä lukee.
Ylensäkkin kaikenlainen muinaisesta maailmasta kertova. Saisi olla kuvia, koska minä pitkästyn pelkästään tekstiä sisältävistä kirjoista.
Tietokirjat on suosikkejani.
Löysin muuten pari hyvää kirjaa:
Kivikauden Suomi
Muinaisen maailman suuret salaisuudet

Varsinkin jälkimmäinen on kiinnostva ja sisältää mielenkiintoisia kuvia. Suosittelen.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #58 : Toukokuu 18, 2007, 21:22:00 »
Suomesta jos haluat nimenomaan mytologisempaa ainesta, kannattaa lukea Siikalan kirjoittama kirja Suomalainen samanismi. Tosin siinä on enemmän tekstiä kuin kuvia, mutta asia on mielenkiintoista. Suomalaisesta muinaisuskosta on kirjoitettu myös esim. lukiokäyttöön tarkoitettu oppikirja Lumen ja valon kansa, jossa on melko paljon kuvia.

Saamelaisten mytologioista taas kertoo Pentikäisen kirja Saamelaiset - pohjoisen kansan mytologia. Se on kuitenkin samaa sarjaa Siikalan kirjan kanssa, ts. enemmän asiaa ja vähemmän kuvia.

Graalin myyttiä valottaa aika hyvin Matthewsin runsaasti kuvitettu teos nimeltään - yllätys yllätys - Graalin myytti.

Mainio Egypti-aiheinen jättitiiliskivi on teos nimeltä Egypti - Faraoiden maa. Se tosin käsittelee paljon muutakin kuin vain uskontoa ja mytologiaa.

Muita ei nyt juuri tule mieleeni, mutta kirjastoista löytynee hakusanalla mytologia aikamoinen nippu erilaisia teoksia tutkittaviksi. Varsinkin jos englanninkielellä lukeminen onnistuu, aineistoa on runsain mitoin.

Koraania muuten kannattaa lukea uutena käännöksenä ja käyttäen apuna vaikkapa Jaakko Hämeen-Anttilan kirjaa Johdatus Koraaniin. Koraanikin kun  on aika monitulkintainen kirja.
Constantem decorat honor

Thestrals soul

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Toukokuu 18, 2007, 21:39:54 »
Isilmirë: Se Koraani oli melko uusi. Kääntäjäkin oli joku ihme heppu/naikkonen.
Siinä oli lisäksi jotakin muuta selostusta. Mielenkiinnosta nappasin sen käteen kun nykyään kun vaahdotaan terrorismistä ja leimataan ikävästi kaikki muslimit terrosteiksi.

lohikäärmeratsastaja

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Toukokuu 19, 2007, 10:55:05 »
Itsellänikin on kiinnostusta mytologioihin joita oli ennen kristinuskoa. Varsinkin suomalaisten vanhat jumalat kuten Ukko/Äijö* yms, Ahti, Väinämöinen, Turisas/Tursas* yms ja Tapio unohtamattakaan suomipakanuuden feministisiä puolia kuten Ukon vaimoa, Raunia ja muidenkin jumalien vaimoja. Louhikin on myös jumala eikä Kalevalan "pahis".
Ja tämä kiinnostus on jo uskonnoksikin muuttunut

http://www.taivaannaula.org/taivaannaula/taivaannaula.php hyvä sivu, paljon tietoa pakanuudesta ja mukana myös foorumi ;)

*toisintonimä ja nimiä joita eri heimot käyttivät

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Toukokuu 19, 2007, 21:19:20 »
Raunista on itseasiassa teoria, jonka mukaan kyseessä ei olisi Ukon naispuolinen vastinkappale vaan Ukon lisänimi. Perusteluna on se, että pihlaja, ruotsiksi rönn, liitetään Thor-jumalaan aasasysteemeissä, ja samainen rönn on todennäköisesti nimen rauni pohjalla. Kyseessä olisi siis Rauni-Ukko, pihlaja-Ukko.

Louhi on tosiaan yksi toisinto nimestä Lovetar tai Loveatar. Lovi on puolestaan yksi nimi kuolleiden valtakunnalle, jota Loveatar emännöi.

Tuo Taivaannaula näytti ihan mielenkintoiselta, mutta sitä lukiessa kannattaa pitää mielessä mitä esittelyssä sanottiin: jumalolennoista ja muista henkimaailman otuksista annetut tiedot perustuvat kansanrunojen lisäksi ihmisten omakohtaisiin kokemuksiin. Ja vaikeahan varsinaisia yksiselitteisiä faktaperusteita on löytääkään, ainoat lähteen suomalaisen muinaisuskon selvittämiseen kun ovat arkeologiset löydöt, vasta 1800-luvulla kerätyt, vuosisataisten erilaisten perinteiden kerrostumat sisältävät kansanrunot ja Agricolan 1500-luvulla laatima antiikin pantheoneja jäljittelevä luettelo siinä vaiheessa jo vahvasti kristinuskosta vaikutteita saaneista pakanajumalista. Siksi suurin osa siitä mitä muinaisuskostamme voidaan sanoa on teoriaa, enemmän tai vähemmän valistunutta arvailua.

Mutta suosittelen silti Siikalan kirjaa Suomalainen samanismi. Ja muitakin (esimerkiksi Taivaannaula-sivustolta näyttää löytyvän aika kattava kirjaluettelo otsikolla Kirjasto) aiheesta kirjoitettuja tieteellisiä ja kansanrunouden kokoomateoksia. Yksi Taivaannaulasta unohtunut on Suomen kansan vanhat runot, todella massiivinen nidoskokoelma, johon on koottu läjäpäin kansanrunoja alueittain ja aihepiireittäin - muistaakseni joukossa on mm. yksi kokonaan loitsuille omistettu kirja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2007, 21:51:04 kirjoittanut Isilmirë »
Constantem decorat honor

Poissa Eulalia

• Tahmatassu
  • Vuotislainen
  • They say that promises sweeten the blow
« Vastaus #62 : Huhtikuu 07, 2009, 14:56:28 »
Hmm... Tämä keskustelu on ollut näköjään jo hetken kuolleena, mutta kun se nyt kerran on päivän topicina, ja sattui koskettamaan, niin lauonpa minäkin jotain ilmoille.

Eli ei varmaan tule minään yllätyksenä, että minäkin (kuten kaikki muutkin tässä topicissa) olen ihan totaalisen rakastunut erilaisiin mytologioihin ja uskontoihin - niiden ei välttämättä tarvitse olla edes muinaisia. Erityisen lähellä sydäntä on tuo Antiikin Kreikka ja kaikki siihen liittyvä. Antiikin mytologiassa minua kiinnostavat erityisesti jumaltarut. Minusta on ihanaa lukea, mitä erilaisia jumalia ja jumalattaria on palvottu. Olen kiinnostunut heidän luonteistaan, teoistaan ja suhdekiemuiroistaan, ja minusta on ihanaa selvittää, minkä suojelijana kukin jumaluus toimii.

Yleisesti ottaenkin pidän kiinnostavimpina polyteistisia uskontoja, joissa eri asioilla on oma jumaluutensa. Suosikkeihini tuon Kreikan lisäksi kuuluvat Antiikin Rooma (sattuneesta syystä), viikinkimytologia, hindulaisuus, Keski- ja Etelä-Amerikan intiaanien, kuten Mayojen, Inkojen ja erityisesti Atsteekkejen kulttuurit ja jumaltarut, sekä jossakin määrin Japanin ja muun Aasian suunta. Myös Maorit ovat mielenkiintoisia, ja kyllä luen mielelläni mitä tahansa muinaisiin kulttuureihin liittyvää.

Tällä hetkellä suosikkihahmoni löytyy Antiikin Roomasta: Jumalatar nimeltä Angerona. Hän on Rooman suojelushenki ja ainakin salaisuuden ja talvipäivänseisauksen jumalatar, ja hänet kuvataan usein sormi suljetun suun eteen painettuna - nykyäänkin se on vielä vaikenemisen merkki.

En tiedä, onko täällä vielä mainittu tuosta Encyclopedia Mythica -nimisestä sivustosta. Se on englanninkielinen, mutta ainakin omasta mielestäni aika kattavat sivusto. Tykkään tutkia sitä usein vain ihan huvikseni.
Well content loves the silence, it thrives in the dark with fine winding tendrils that strangle the heart.
Eulalian aikaansaannokset

Poissa taruinen

• Vuotislainen
  • Kulttuurihistoriallinen uskontotieteilijä
« Vastaus #63 : Huhtikuu 07, 2009, 22:42:37 »
Vau! Tälläinen keskustelu on olemassa ja olen ihan missannut! No, ehkä jo arvaatte niin olen todella kiinnostunut mytologioista. Sen takia hain opiskelemaan teologiseen ja erityisesti uskontotiedettä. Tässä muutama kiinnostuksen kohteeni:

Kelttiläinen mytologia. Minusta kelttiläiset tarustot ovat lumoavia ja symbolismi on lumoavaa. Vaikkakin siihen on sekoittunut kristinuskoa niin se on kuitenkin ihanan maanläheistä ja taikauskoista.

Skandinaavinen mytologia. Tor yms. Pidän sen arkipäiväisyydestä. Jokaisella elämänalueella on omat jumalansa ja jokapäiväisessä elämässä jumalat ovat lähellä ihmistä. Kaikki luonnonilmiöit selitetään jollain ihanalla yliluonnollisella tavalla ja se jaksaa vaan kiinnostaa koko ajan enemmän.

Gnostilaisuus. En tiedä ihan sopiiko tämä tänne, mutta luulisin sen saavana aasinsiltojen kautta tänne. Vaikka gnostilaisuus sivuaa kristinuskoa niin kumminkaan se ei ole sitä lähelläkään. Olen juuri alkanut enemmän kiinnostumaan gnostilaisuudesta tosissaan ja Nag Hammadin kätketty viisaus on koluttu läpi. Tänään ostin vielä Juudaksen evankeliumin, joten alan pian lukemaan. Olen juuri ollut Ismo Dunderbergin (hän on ollut kääntämässä Nag Hammadin tekstejä ja kommentoinut niihin) luennoilla ja hänen innostuksensa gnostilaisuuteen taisi tarttua myös minuun. Eniten minua kiinnostaa Johanneksen salaisessa kirjassa esiintyvä luomiskertomus ja "demiurgi" käsite.

Muutkin mytologiat kiinnostaa mutta tässä tällä hetkellä omasta mielestäni kiinnostavimmat.
Addiktio on addiktio. Harry Potter-riippuvuus ei eroa huume-, netti- tai pornoriippuvuudesta.
"Jeffrey Rudski"

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #64 : Huhtikuu 10, 2009, 18:40:03 »
Ah, mytologiat ovat jotain todella kiinnostavaa! Olen erittäin kiinnostunut historiasta muutenkin, mutta erityisesti erilaiset myytit ja uskonnot, niin nykyiset kuin muinaiset, ovat äärimmäisen kiehtovia. Nykyuskonnoissakin on paljon kiinnostavia elementtejä, jotka auttavat ymmärtämään monia historiallisia tapahtumia ja niihin johtaneita syitä.

Mutta silti ne muinaiset uskomukset ovat paljon jännittävämpiä. Ehkä se johtuu siitä, että ne tuntuvat melkein kuin jostain fantasiakirjasta repäistyiltä ja ovat tarpeeksi kaukana omasta arkipäivästämme... ja kuitenkin monet myytit tuntuvat melkein järkeviltä verrattuna esimerkiksi kristinuskon oppeihin.

Joskus pikkutyttönä minulla oli sellainen kausi, että olin ihan hulluna muinaisen egyptin mytologiaan, ja suorastaan ahmin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tv-dokumentteja. Edelleen tuo Egypti kiinnostaa, ja haluan ehdottomasti päästä joskus käymäänkin siellä. Myös antiikki mytologioineen kiinnostaa kovasti, ja kelttiläinen ja skandinaavinen mytologia ovat uusimpia innostuksenaiheitani, ne ovat todella mielenkiintoisia ja salaperäisiä.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Huhtikuu 11, 2009, 13:20:07 »
Minäkin olen tosi innostunut mytologiasta. (Miksi en ole löytänyt tätä topicia aiemmin?) Luen ja imuroin kaiken tiedon etenkin kreikkalaisista taruista. Ja on se kumma miten paljon myytteihin viitataankin monissa paikoissa/kirjoissa... Olympoksen jumalista ja heidän lapsistaan, puoliverisistä kertovat jutut on mahtavia. (Percy Jackson-sarja) Muinaisen kreikan hirviöt ja taruolennot kiehtovat.

Rooman ja Kreikan myytit ovat hämmästyttävän samanlaisia, johtuen luultavasti Roomalaisten valloituksista ja sitä kautta Kreikkalaisilta 'opituista' uusista jumalista. (vert. Ares>Mars)

Nämähän on nimenomaan samoja jumalia. En muista nyt yhtään esimerkkiä, mutta jonkun lukemani kirjan takana oli selitetty Kreikkalaiset jumalat ja niinden roomalaiset vastineet. Samoista jumalistahan tuossa on kyse, ja onkin kiva ajatella että entä jos jumalat ovatkin olleet olemassa. Miten muutenkaan kaksi eri kansaa olisi osanneet kertoa noin samalla tavalla samoista jumalista?

Suomen kansantarinoista olen äskettäin ruvennut myös kiinnostumaan. En jaksa ruveta lukemaan kalevalaa, mutta minua kiinnostavat tarinat pohjolasta, loviattaresta ja tuonelasta. Pikkuveli houkutteli minut lukemaan Sammon vartijat-sarjaa, minkä jälkeen suomalaisetkaan myytit ei ole tuntuneet tyhmiltä kuten ennen. Noissa Sammon vartijoissa sotketaan kivasti nykyaika kalevalaan kun kaksi sisarusta tajuaa olevansa vanhojen sammon vartijoitten jälkeläisiä, ja käy ilmi että ilmastonmuutos johtuu siitä kun louhi kokoaa sampoa uudelleen. Sirpaleet viedään pois paikoista joihin ne olivat ajelehtineet ja maailma alkaa kuihtua kun ne ei enää ole tuottamassa rikkauksia ja luonnonvaroja. Mutta ei manostusta sen enempää. ^^

Jossain täällä puhuttiin aiemmin Louhesta Loviattarena. Mielestäni he ovat kuitenkin kaksi eri henkilöä. Loviatarhan hallitsee tuonelaa, mutta Louhi pohjolaa. Nämä kaksi noitaa ovat sitten olleet liittoutuneena keskenään, mutta eivät ole sama henkilö.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2009, 13:33:01 kirjoittanut jerusa »
Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.

Poissa Spider

• omistaa liikaa jalkoja.
  • Vuotislainen
  • Dumdidum.
« Vastaus #66 : Huhtikuu 11, 2009, 17:05:45 »
Mytologiahan on ihan älyttömän kiinnostavaa! Olen ihan pienestä asti ollut hirveän kiinnostunut muinaisesta Egyptistä, ja olenkin neljävuotiaasta asti kerännyt jatkuvasti lisää tietoa aiheesta. vitosluokalla oli aika hauska katsella hissanopen ja harjoittelijoiden ilmeitä, kun about joka lauseeseen piti mennä jotain lisäämääjn tai korjaamaan, ja kun tiesin vastaukset suunnilleen kaikkiin kysymyksiin. :D
Mutta meidän hissankirjassa ei nyt kauhean kattavaati oltukaan siitä kerrottu.

Itseäni kiinnostaa eniten nuo vähemmän tunnetut ja kiistellymmät faktat. Myös Egyptin 700 jumalasta on aina kiva lukea, aina löytyy jotain uutta tietoa. Ylläripylläri. Olen jopa kehitellyt tiettyihin muinaisen Egyptin mysteerioihin omia teorioitani. Ja ainakin osa vaikuttaa omasta mielestäni ihan järkeenkäyville eivätkä sodi varsinaisten tunnettujen faktojen kanssa keskenään.
"I always knew I was a star, and now the rest of the world seems to agree with me."
~Freddie Mercury

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #67 : Huhtikuu 12, 2009, 07:58:58 »
Jossain täällä puhuttiin aiemmin Louhesta Loviattarena. Mielestäni he ovat kuitenkin kaksi eri henkilöä. Loviatarhan hallitsee tuonelaa, mutta Louhi pohjolaa. Nämä kaksi noitaa ovat sitten olleet liittoutuneena keskenään, mutta eivät ole sama henkilö.

Lönnrot on Kalevalassaan sekoittanut iloisesti piirteitä Pohjolasta ja Tuonelasta yrittäessään luoda yhtenäistä ja johdonmukaista tarinaa keräämistään runokatkelmista ja toisinnoista. Toisaalta näiden paikkojen raja ei alkuperäisessä kansanrunoudessakaan ole ihan selkeä. Louhi todellakin tunnetaan runotoisinnoissa myös nimillä Lovetar, Loviatar, Louheatar ja Lovehetar, ts. Louhi ja Loviatar ovat alkujaan sama henkilö, vaikka hänestä eri runoissa kerrotaankin eri tavoilla.

Lainaus
Samoista jumalistahan tuossa on kyse, ja onkin kiva ajatella että entä jos jumalat ovatkin olleet olemassa. Miten muutenkaan kaksi eri kansaa olisi osanneet kertoa noin samalla tavalla samoista jumalista?

Kreikkalaiset ja roomalaiset olivat aikas tiiviisti tekemisissä toistensa kanssa. Roomalaiset olivat kovia kopioimaan kaikkea käyttökelpoiseksi huomaamaansa, ja niinpä he omaksuivat myös kreikkalaisen pantheonin, nimesivät vain jumalat uudelleen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2009, 08:06:31 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #68 : Huhtikuu 12, 2009, 14:52:08 »
Lainaus
Samoista jumalistahan tuossa on kyse, ja onkin kiva ajatella että entä jos jumalat ovatkin olleet olemassa. Miten muutenkaan kaksi eri kansaa olisi osanneet kertoa noin samalla tavalla samoista jumalista?

Kreikkalaiset ja roomalaiset olivat aikas tiiviisti tekemisissä toistensa kanssa. Roomalaiset olivat kovia kopioimaan kaikkea käyttökelpoiseksi huomaamaansa, ja niinpä he omaksuivat myös kreikkalaisen pantheonin, nimesivät vain jumalat uudelleen.

Roomalaiset toki omaksuivat paljon vaikutteita kreikkalaisilta (ja muilta), mutta eivät he kaikkea toisilta kopioineet. Roomalaisilla oli omat jumalansa jo ennen vahvoja kontakteja toisiin kansoihin, ja vaikka nämä jumalat olivat ensin persoonattomia, niillä kuitenkin oli nimet ja omat toimintonsa. Pikku hiljaa jumalille alkoi kehittyä myös persoonallisempia piirteitä, osin juuri kulttuurikontaktien ansiosta. Roomalaisilla siis oli jo oikeastaan olemassa jumalansa (joilla oli valmiiksi nimet!), jotka he sitten yhdistivät vastaaviin kreikkalaisjumaliin, joskin roomalaisten omat jumalat omaksuivat samalla lisää piirteitä kreikkalaisjumalilta.

Sitä, että molempien jumalat ovat hyvin samankaltaisia, ei pidä ottaa suorana todisteena siitä, että roomalaiset olisivat suoraan kopioineet jumaluudet itselleen; kaikissa varhaisissa kulttuureissa on tyypillistä, että on esim. taivaanjumala, auringonjumala, kuunjumala(tar), manalanjumala jne., jotka ovat agraariyhteiskunnalle tärkeitä.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #69 : Huhtikuu 12, 2009, 16:26:18 »
Juu, kärjistin ehkä vähän liikaa. Kyllähän roomalaisillakin alkujaan oli omat uskonnolliset systeeminsä ja nipuittain omia eri tarkoituksiin varattuja jumaluuksia. Mutta ajan mittaan he omaksuivat aina vain enemmän ja enemmän kreikkalaista mallia ja muokkasivat oman pantheoninsa sen mukaiseksi säilyttäen kuitenkin omaperäiset jumalten nimet. Joten loppujen lopuksi tuloksena oli melko pitkälti latinalainen kopio kreikkalaisesta jumalperheestä keskinäisine suhteineen kaikkineen. Siksi nykyihmisen silmään sattaapi näyttää siltä, että roomalaiset ja kreikkalaiset tarinat kertovat samoista jumalista, ja syynä on kyllä roomalaisten harrastama plagiointi.

btw, Agricolan psalttarin esipuheessaan esittämä luettelo suomalaisista jumalista on myös muokattu kauniisti kreikkalaistyyppiseksi pantheoniksi ;) 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2009, 16:32:02 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor