Kirjoittaja Aihe: Historiallisia kirjoja?  (Luettu 8352 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Anki M

• Ankeuttaja
Re: Historiallisia kirjoja?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 25, 2005, 18:03:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Lady Asensio"
Onko mitään kirjoja, jotka kertois Suomesta, suunnilleen 1900-luvun alusta?

Raija Orasen Maan aamu sijoittuu 1900-luvun alkuun. Kirjassa kerrotaan erään kartanon väestä. Itse pidin kirjasta kovasti. Tarina alkaa muistaakseni uudenvuodenaattona 1899. Taloon odotetaan kaksosia, jotka syntyvät vasta 1900-luvun puolella. Talon lasten vaiheita seurataan aina aikuisikään saakka ja tietysti siinä samalla myös muun kartanon väen elämää. Aika hallitsevana hahmona, ellei peräti päähenkilönä, on kartanon isäntä. Vanhin tytärkin nousee kertomuksessa merkittävään asemaan. Suosittelen.

/Muokattu/ Minulla oli taas aukko sivistyksessä. Maan aamu-kirjaan on myös jatko-osat Huviretki, Pitkät hiukset ja juuri ilmestynyt Ketunpesä. Viimeksi mainittu kertoo vuosista 1944–1948. En ole vielä sitä lukenut.

Jos haluaa lukea 1800-luvun lopun Suomesta ja on kiinnostunut dekkareista, niin kannattaa tutustua Kirsti Mannisen ja Jouko Raivion historiallisiin dekkareihin. Päähenkilöinä seikkailee "ikuinen opiskelija" Johannes ja tämän vanhapiika opettajatar-serkku Matilda. Lisää kirjoista löytää täältä http://www.koulukanava.fi/aidinkieli/kirjallisuus/dekkari/raivio.htm.

symptom

• Ankeuttaja
Historiallisia kirjoja?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 25, 2005, 21:06:46 »
Aika moni on jo suositellut Kaari Utriota. Itse olen hänestä pitänyt esitelmän ja lukenut monia teoksia, sillä meiltä kotoa löytyy lähes kaikki hänen teoksensa, tietokirjoja puuttuu.
Viestin kirjoituskseni syy oli että kannattaa lukea kyseisen kirjailija teosa Vendela. On mielestäni paras hänen tuotoksistaan, todella hyvä.
Niin ja Utrion kirjoissa ei ole historiallisia virheitä, hän  on todella aiheeseen perehtynyt.

Kahkonen

• Ankeuttaja
Historiallisia kirjoja?
« Vastaus #27 : Elokuu 02, 2005, 16:05:48 »
Lainaus käyttäjältä: "saattokivi"
Itse pidän myös historiallisista kirjoista, ja voin suositella näitä (vaikka mikään näistä ei kerrokkaan 1900-luvun alusta) :
Robinson Crusoe - tosi mielenkiintoinen kirja, tarinanhan kaikki tuntevat.

Luitko lyhennetyn vai lyhentämättömän? Lyhentämätönhän on kaksiosainen, jossa Robinson käy saarellaan katsomassa perustamaansa siirtokuntaa ja kiertää sitten Venäjän kautta takaisin kotiinsa. Lukekaa!

Lainaus käyttäjältä: "saattokivi"
sadut - nehän tunetusti aina on "kauan sitten" tapahtuneita asioita (Tuhannen ja yhden yön sadut on ihan parhaita)

Kokeilepa Topeliuksen satuja. Ne vasta loistavia onkin.