Kirjoittaja Aihe: Kuka ansaitsee Oscarin?  (Luettu 486 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Kuka ansaitsee Oscarin?
« : Heinäkuu 23, 2005, 20:35:21 »
Ajattelin perustaa tällaisen topicin, jotta jokainen saisi hiukan osoittaa mieltää ja ylistää ihailemiaan roolisuorituksia. On jo vuosia keskusteltu Akatemian perusteluja valita Oscar-ehdokkaita ja voittajia. Jotkut ovat heidän kanssaan samaa meiltä ja jotkut taas voivat ajatella, että millä perusteella he valikoivat jotkut ehdokkaiksi ja voittajiksi. Valitseeko Akatemia tietyt voittajat jonkinlaisen paineen alla, jotta yleisö ei käy kimppuun vai onko heillä tosiaan kyse siitä, kuka tekee heidän mielestään parhaan roolisuorituksen.

Itse olen sitä mieltä, että Akatemia valitsee ehdokkaat jonkinlaisen paineen alla ja katsovat kuka voi kunnialla kantaa Oscar-pystiä (mutta ei kuitenkaan aina, mutta onhan kaikella varjopuolensa). Jotenkin Oscar-gaaloilla on puhtoinen maine ja he yrittävät pitää sitä yllä ajattelematta kuka tosiaan on tehnyt parhaan roolisuorituksen. Näyttelijän tulisi heistä olla todellinen esimerkki muille, eikä huonoa taustaa hyväksyttäisi.
Esim. Gary Oldmanilla on tunnetusti erittäin alkoholipitoinen tausta, tämän alkoholismin takia ja hän on jäänyt kiinni rattijuopomuksesta ja monista muista tilanteista, mikä on tuonut hänelle ei-toivottua-julkisuutta ja hänet on tuomittu sen takia. Gary Oldman on loistava näyttelijä, joka on tehnyt mieleenjääviä roolisuorituksia ja moni niistä on Oscar-ehdokkuuksien ja jopa niiden voittamisien arvoisia (esim.Ikuinen rakkaus, jossa hän näyttelee Beethovenia)! Ja sitten kun sain tiedon, että Garylle ei ole suotu Oscar voittoa - saati sitten ehdokkuutta - raivostuin. Gary tekee Beethovenina parhaita näkemiäni roolisuorituksia ja jos Akatemia jättää tällaisen suorituksen välistä, niin jossain on vika. Kriitikot ylistävät, mutta Akatemia ei.

On myös muita jotka ansaitsevat voiton, esim. Kate Winslet (4kertaa ehdolla) ja Johnny Depp (2kertaa ehdolla).
Johnny Depp on kuitenkin saanut kunnioitusta osakseen, vaikka hänelläkin on Garyn tapaan alkoholipitoinen tausta.
Tämä on saanut minut miettimään Akatemian rehellisyyttä näyttelijöitä kohtaan.

Mitä mieltä itse olette? Onko Akatemia täysin rehellinen? Onko Oscar yliarvostettu juttu? Kenelle Oscar-pysti teidän mielestänne kuuluu?
"Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä."

Mara

• Ankeuttaja
Kuka ansaitsee Oscarin?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2005, 21:34:59 »
Olen kanssasi samaa mieltä, että Garyn olisi kuulunut saada Oscar
-ainakin ehdokkuus.

Joskus kun pystejä jaetaan tulee sellainen kuva, että pysti halutaan myöntää hienosta elämäntyöstä (tänä vuonna Morgan Freeman, jota syvästi toivon, että se pysti tuli pelkästään elokuvasta ei loistavasta urasta)! Sean Penn voitti vasta 4:nellä kerralla.
Sama juttu olisi jos ja kun Martin Scorsese voittaa pystin tai Meryl Streep, jolla on eniten Oscar ehdokkuuksia historiassa 13 ehdokkuutta 2 voittoa. Hän ohitti Katherine Hepburnin vuonna 2003 ehdokkuudellaan Adaptionista... Kidmanille olisin suonut ehdokkuuden myös Cold Mountainista, kuten moni muukin rapakon tuolla puolen, mutta ei sitten niin ei.

Kate Winslet, jos kuka olisi ansainnut Oscarin! Mitä nyt noita sivuja olen seuraillut aika monessa povataan Katelle ehdokkuutta elokuvasta Romance & Cigarettes. Oscar-ehdokkuuden ansaitsisi myös Susan Sarandon. Oscar sivuilla povataan hänelle ehdokkuutta Romance & Cigarettista ja/tai Elizabethtownista.
Ewan McGregorilta puuttuu ehdokkuus. Uma Thurmanin toivoisin joskus saavan pystin samoin Julianne Mooren. Hän (4 ehdokkuutta), Kate (4 ehdokkuutta), Miranda Richardson (2 ehdokkuutta) ja Uma (1 ehdokkuus) ainakin ovat parhaita naisnäyttelijöitä ilman Oscaria! Kun taas miehissä Clint Eastwood (näyttelijänä 2 ehdokkuutta), Don Cheadle (1 ehdokkuus), Ëwan, Ralph Fiennes (2 ehdokkuutta), Gary Oldman muutamia nyt mainitakseni.

Al PAcino on jäänyt huomiotta Oscareissa ainoan voittonsa jälkeen (elokuvasta Naisen tuoksu), vaikka on hienoja rooleja tehnyt senkin jälkeen!

Olen puhunut...