Kirjoittaja Aihe: SMG eli Scandinavian music group  (Luettu 4231 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Tortilla

• Ankeuttaja
SMG eli Scandinavian music group
« : Tammikuu 08, 2003, 15:30:32 »
No niin siis en nähnyt tästä vielä topiccia ja toivottavasti tästä vielä
   ei ole ollut. Siis haluaisin kuulla muiden vuotislaisten mielipiteitä
   kyseisestä bändistä ja mistä pidätte tai ette pidä.

Itse pidän Smg:tä yhtenä lempibändeistäni ja lempikappeleeni
   on Onnelliset kohtaa sekä Tällaisena kesäyönä.
   Olisi kiva kuulla myös lempikappaleenne.

*lähtee pomppimaan poispäin laittaakseen cd:n sisään*

lykantropia

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2003, 17:40:44 »
Ultra Bra on ehdottomasti yksi parhaita suomalaisia bändejä, ja kovasti tykkään SMG:stäkin. Tosin, kuten Cedrikin sanoi, musiikki on paikoitellen hieman liian yksinkertaista, ja vaikka Terhillä onkin upea ääni, se ei silti kuulosta yhtä hyvältä yksinään kuin kuulosti yhdessä Vuokon, Arton, Ollin ja muiden kanssa.

Sanoitukset ovat simppeleitä ja naiiveja sellaisella kauniilla tavalla; eivät nyt ehkä mitään elämää suurempaa lyriikkaa, mutta kuin pieniä välähdyksiä elämästä. Puhekielisyys jostain syystä tökkäsi aluksi minua hieman korvaan, mutta nyt kun olen siihen jo tottunut niin se ei enää vaivaa.

Lempikappaleita ovat mm. Kun puut tekee seittiä, Ei mun oo hyvä olla yksin, , Tällaisena kesäyönä...

Joo-o, tuntuu, että Onnelliset Kohtaa (siis koko levy, ei pelkästään tuo kappale) paranee joka kuuntelukerralla...

Poissa jenan

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2003, 19:04:38 »
En edes tahdo verrata SMG:tä Ultra Brahan. SMG:n jäsenet ovat toki ex-ultriksia, mutta bändi on silti eri. Ultra Bra oli Ultra Bra, SMG on SMG. Molemmat loistavia bändejä, en tahdo vertailla.

Niin. Asiaan. Pidän hirveästi. Terhin äänestä. Kappaleista. Soitosta. Lempikappaleitani ovat Tästä eteenpäin [formulakappale!!!11] ja Onnelliset kohtaa [ja se piilobiisi]. Vaikka tuo koko levy on kyllä ihana. Ihana.

Ai niin, ja Joel on ihku. [pientä kuolausta havaittavista]

Mysli

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2004, 16:04:56 »
Ehdottoman hyvä bändi. Vastaava suomalaista ei vielä ole toista, toisin kuin perinteisempää suomirokkia jota soittavat bändit muistuttavat liikaa toisiaan.
Mjuistaakseni Letitä tukkani sinkun B-puolena ollut "Nää aamut" -kappale kolahtaa minuun tällä hetkellä eniten. Sopivasti rauhaa ja raivoa sekoitettuna.
Riemulla odotan bändin seuraavaa levyä.

(niin ja ei UBsta ja SMGstä oikein voi puhua samassa yhteydessä, kun niissä ei ole muuta samaa kuin muutama nimi levynkansissa.)

annii

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2004, 15:50:47 »
No, kuinka monelta vuotislaiseslta löytyy SMG:n tuore kakkoslevy hyllystään tai soittimestaan? (Nostaa itse kätensä pystyyn.) Miltä kuulostaa?

Itse pidän kovastikin uutuudesta, ihanan raikasta kesämusiikkia. Voisin veikata platan kuluvan soittimessani pidemmillä pyörä- ja junamatkoilla loman aikana, ilmiselvää matkustusmusiikkia.

Ensimmäiseen levyyn verrattuna kuulostaa vapaammalta ja tuoreemmalta, iloisemmalta. Terhin sanoitukset ovat edellisen levyn eroteemaan verrattuna melkoisen piristäviä. Tosin, kuten Nyt-liitteen arvostelijakin totesi, poikkeuksellisen moni kappaleista tekee havaintoja säästä... Itse olen vielä niin uuden levyostoksen huumassa, että syvällisempää arviota on turha edes yrittää kirjoittaa. Ehdottomasti parinkymmenen euron taloudellisen uhrauksen arvoinen hankinta joka tapauksessa.

(Itse olen muuten ihan ihastunut Mauron huuliharpunsoittoon avausraidalla...)

----

Lopuksi hieman mainostusta niille, jotka eivät ole vierailleet SMG:n virallisilla sivuilla informaatiota saamassa: Täältä löytyy kyseisen bändin ihka oma keskusteluareena.

Poissa Pomdidali

• Juustokakku
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2004, 05:43:35 »
Tää on ihana bändi. Ja tätä musiikkia on ihana kuunnella sellaisessa haikeassa fiiliksessä. mulla on tämä Onnelliset kohtaa levy ja diggailen aika paljon, ainaki melkeen yhtä paljon ku Ultriksesta. ;) Terhin ääni on loistava, mutta kuten joku sanoi, se kuulostaa joskus hassulta ilman Vuokkoa, sellaiselta yksinkertaiselta. ;)

Lempiiisut:
    Onnelliset kohtaa,
    Tälläisenä kesäyönä,
    minne katosi päivät ja
    kun puut tekee seittiä
Who'd want to be men of the people
When there's people like you?

Ceinwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2004, 15:03:00 »
En ihmeellisemmin vain pidä Scandinavian music groupista. Mielestäni siitä puuttu se energia ja voima joka oli Ultra bra:ssa. Kappaleet ovat jotenkin liian vaisuja ja "velttoja" minun makuuni. Vaikkei bändejä pitäisi vertailla.. teen sen pakostakin.

Mutta jos pitää parempia kappaleita nimetä, heitän kehiin jo aika monta kertaa ilmitulleen "Minne päivät katosivat". Vaikka se on vähän pliisu, ihan mukiin menevä.

Lils

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2004, 14:38:01 »
En ennen erikoisemmin pitänyt SMG:n musiikista, mutta nykyään pidän kovasti! Eilen sain vihdoin ostettua bändin esikoislevyn. Kuuntelin sen läpi ja pidin todella paljon. Enemmän kuin koskaan. Kappaleet ovat ihanaa kesälomakuunneltavaa.

Laulajan, Terhi Kokkosen, ääni on kiva. Sellainen, joka juuri hyvin sopii bändin kappaleisiin. Minusta se jopa kuulostaa paremmalta kuin Ultra Brassa.

Suosikkejani kappaleista ovat mm. "Minne katosi päivät" ja "Ei mulle riitä".

Poissa Shaluna

• Vuotislainen
    • http://freewebs.com/shaluna
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2004, 14:39:35 »
Scandinavian Music Group pon tällähetkellä paras bändi, minkä tiedän. Terhi Kokkonen on maailman ihanin/kaunein/seksikkäin nainen! Ja hänellä on aivan ihana ääni! (lisää hervotonta Terhin fanittamista voi lukea SMG:n foorumista ;))

Noniin, ja sitten musiikkin. Molemmat levyt omistan, ostin ne heti ilmestymispäivänä. En oikein osaa snoa kumpi levy on parempi, koska ne on senverran erilaisia. Lempibiisejä on Nää aamut, Kun puut tekee seittiä, Talvipuutarhaan, Jos osaisin, Huomisen sää, Kun kuolen..

Ja pitää vielä sanoa, että Ultra Bra on/oli jotain elämää suurempaa!

Vätte

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2006, 10:39:14 »
Scandinavian music group on ihanin kotimainen yhtye, jonka tiedän.
Vaikuttavan siitä tekee Terhin ihanan arkiset ja pohtivaiset sanoitukset. Ne eivät aina aukea ihan hetkessä.
Toinen kehuttava asia on tietysti Terhin ääni, joka lähes jokaisessa kappaleessa on kirkas ja kuulas.

Ainut asia, jonka voisin sanoa ärsyttävän smg:ssä, on se, että useimmissa kappaleissa aletaan toistamaan kertosäettä ja siten kappaleita ei uskalla kovin useaan kertaan kerralla kuunnella, ettei kyllästy.

Minulle SMG:n eka levy on ns. kesä levy, en osaa yhtään ajatella sen kuuntelua talvella. Nimikirjainten sanoitukset ovat aika syksy painotteisia, joten se on sitten syksy-levy.
Ehdoton suosikkini on kuitenkin uusin Hölmö rakkaus. Se on kesäinen, keväisen, syksyinen, lämmin ja toiveikas ja onnellinen levy. Kappaöeet on tuoreita. Kaikista, kaikista paras on levyn avausraita Valmis.

Poissa Saffy

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2006, 15:25:35 »
Pidän SMG:stä. Ei se tietenkään Ultra Bra:n veroinen ole, ei lähelläkään sitä, mutta hyvä kuitenkin.

Sanoitukset ovat ihanan arkisia, musiikki on kaunista ja Terhin ääni on kaunis. Tykkään.

Tykkään erityiseisti biiseistä Minne katosi päivät ja Tälläisena kesäyönä. Uusimmalta levyltä en ole yhtään laulua vielä kuullut.

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2006, 13:22:10 »
Tänä iltana SMG:tä katsomaan Turun Klubille, jee! Enpä olekaan koskaan nähnyt heitä vielä livenä.

Kyllä joo. Pidän SMG:n musiikista valtavasti, mutta jostain syystä ko. bändi on minulla täysin kausiluontoinen, sillä harvemmin pimeinä vuodenaikoina tulee heitä kuunneltua. Näin keväisin sitä aina kaivaa levyt kaapista ja ämppärit koneen uumenista ja miettii taas miten kaikki voikaan olla niin mukavaa.

Ostin Hölmö rakkaus ylpeä sydän -levyn tuossa viime viikolla ja täytyy kyllä sanoa etten pettynyt vaikka täysin sokkona ostin edellisten levyjen perusteella. Bändihän suorastaan paranee vanhetessaan kuin maito. Ehdottomasti omaa soundia on tullut lisää, ja Terhin ääni on kaunis. Uutta on löydetty menettämättä kuitenkaan sitä perinteistä SMG:n viehättävyttä. Uuden levyn lempikappaleisiin minulla on ainakin jo hiipinyt puolinimikkobiisi Hölmö rakkaus, Katu päättyy aurinkoon, Vierailla kallioilla ja Solmu. Lyriikatkin ovat kohdallaan ja tunnetila välittyy kuulijalle.
Mitä taas vanhempiin kappaleisiin tulee, niin erityisesti mieltäni ovat lämmittäneet Ei mun oo hyvä olla yksin, Kun tuuli oli viilee, Kun puut tekee seittiä, Kun kuolen, Säälittävä syksy ja Helsinkiin. Mukavasti löytyy levyiltä vaihtelua nopeiden ja hitaampien kappaleiden joukosta, mikä on todella hieno juttu.
Breathe in, who knows how long this will last..

kaamo

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2006, 02:04:54 »
SMG ei ole ihan uusi tuttavuus, olen suhtautunut siihen vain kovin passiivisesti jotenkin aina.  Niiden musiikki on aina ollut enimmillään vain ihan kivaa, enkä ole sen enempää tutustunut.  Taas tänään yhtye tuli mieleen, kun luin vanhaa päiväkirjaani ja noin kahden vuoden takaa löytyi maailman geneerisin lyriikkalainaus, Ei mun oo hyvä olla yksin.  Taidan ostaa tuon uusimman lähiaikoina, kun sitä on kovin kehuttu ja tekisi taas mieli.  Nimikirjaimet ja Onnelliset kohtaa olin oikeastaan ajatellut voivani hankkia joskus, jos ne löytyisi edullisesti, esim. käytettynä.

Binni

• Ankeuttaja
Vs: SMG eli Scandinavian music group
« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2007, 15:16:24 »
Oij löytyihän täältä topicci tällekkin bändille :) Ihanaa musaa tekevät, ja jotenkin niin omaperäistä. Itse samaistun aika moneen bändin kappaleista, kun niitä kuuntelee syvällisesti saattaa löytää jopa ratkaisun johonkin omaan ongelmaan. Löysin bändin parivuotta sitten siskoni kautta, sitä ennen en juurikaan ollut tykännyt kappaleista tai bändistä. Kotoa löytyy kaksi bändin levyä; Hölmö Rakkaus Ja Ylpeä Sydän sekä uusin levy Missä Olet Laila?. Pidän kummankin levyn kappaleista tosi paljon, mutta enemmän kyllä miellyttävät tuon uudemman levyn kappaleet. Tekisi mieli päästä joskus keikalle, mutta ainakin tällähetkellä se näyttää aika mahdottomalta. No täytyy vaan toivoa että sellainenkin mahdollisuus tulee vielä :) Tälläkin hetkellä muuten soi SMG:tä :D

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #14 : Tammikuu 07, 2008, 21:22:03 »
Ah, rakastan ihan hirveästi! Nimikirjaimiin en ole ehtinyt vielä tutustua, sillä SMG-innostus on minulla vielä aika uusi. Hölmö rakkaus ylpeä sydän on tietenkin ollut koneellani jo vaikka kuinka kauan. Sitä on tullut kuunneltua sellaisena "ihan kivana"-tausta musiikkina. Pidän siitä levystä paljon, suosikkejani siltä levyltä ovat varmaan Solmu ja Ota minusta puolet. Piti kyllä ihan miettiä, mistä kappaleista pidän eniten, mikään niistä ei pomppaa ehdottomaksi suosikiksi. Hölmö rakkaus oli minulla viime kesänä niin suuressa kulutuksessa, että siihen olen jo hieman päässyt kyllästymään.

Sain joululahjaksi Missä olet Laila-albumin. Mää rakastan tätä! Olen kuunnellut tätä aivan hirveästi! Tässä on aivan ihania lyriikoita, tavallaan niin yksinkertaisia, mutta ihania! Lisäksi pidän siitä, että tämä albumi pistää minut jatkuvasti laulamaan. Ehkä se johtuu siitä, että terhin ääniala on luultavasti samankorkuinen kun minulla itselläni. Melodiat ovat tarttuvia ja kauniita. Pidän näistä kaikista kappaleista aivan suunnattomasti. Suosikeiksi voisin sanoa tällä hetkellä Itkevä lintu. Rakastan näitä lyrikoita ja tuota säestystä (yksinkertaisuudessaan). Muita suosikkejani ovat ehdottomasti Rauhan laulu, Vieläkö soitan banjoa ja Naurava turskan kallo. Olen kuluttanut loppuun Mustana, Maidolla, kylmänä, kuumana-biisin. Mutta silti sitä on on tosi kivaa laulaa ja se saa aikaan hyvän mielen. Se viulusoolo on aivan loistava! Lisäksi rakastan tietenkin yli kaiken tässä levyssä tuota kansikuvan bambia! 

//Sain tässä muutama kuukausi sitten kaveriltani lainaksi Nimikirjaimet-albumin. Se nousi ehkä suosikikseni, mikä voi ehkä johtua siitä että vähän kyllästyin tuohon Missä olet Laila-albumiin ja yritän pitää siitä nyt hieman taukoa. Kuitenkin tuohon Nimikirjaimiin. Vaikka joku mainitsikin, että se on vähän syksylevy, niin minusta se kyllä sopii aika hyvin tähän kevääseen tai kesäänkin. Lempparikappale levyltäni taitaa olla avausraita 100 kilometriä Ouluun, sillä se tuo mieleen itselleni tärkeän asian eli bussilla matkustamisen hyvällä porukalla (kuten orkesterin kanssa). Helsinkiin on myös sellainen ihanan rempseä kesäbiisi, kiva fiilistelybiisi. Tiistaissa on aivan ihanat lyriikat. Lempikohtani on ehdottomasti "Joku oli heittänyt, vanhat lenkkarit, sähköjohdon päälle, tänä aamuna, ne olivat kadonneet." Tosi ihana albumi! :>
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2008, 19:34:51 kirjoittanut Huhutar »

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2008, 20:42:02 »
Scandinavianiin tutustuin tässä hetki sitten, kiitos erään nimeltämainitsemattoman henkilön. ;) Kyseessä on hieno bändi, levyistä omistan vain Hölmön sydämen ja Nimikirjaimet. Edellinen on parista notkahduksesta huolimatta lähes täydellinen albumi, tai ainakin se vetoaa siirappiseen mielentilaani. Parhaat ovat selvästi Katu päättyy aurinkoon ja Ilman sinua olen lyijyä, jotka Mustalla, maidolla, kylmänä, kuumana kanssa muodostavat tällä hetkellä top 3 listani SMG:n kappleista.

//Sain tässä muutama kuukausi sitten kaveriltani lainaksi Nimikirjaimet-albumin. Se nousi ehkä suosikikseni, mikä voi ehkä johtua siitä että vähän kyllästyin tuohon Missä olet Laila-albumiin ja yritän pitää siitä nyt hieman taukoa. Kuitenkin tuohon Nimikirjaimiin. Vaikka joku mainitsikin, että se on vähän syksylevy, niin minusta se kyllä sopii aika hyvin tähän kevääseen tai kesäänkin. Lempparikappale levyltäni taitaa olla avausraita 100 kilometriä Ouluun, sillä se tuo mieleen itselleni tärkeän asian eli bussilla matkustamisen hyvällä porukalla (kuten orkesterin kanssa). Helsinkiin on myös sellainen ihanan rempseä kesäbiisi, kiva fiilistelybiisi. Tiistaissa on aivan ihanat lyriikat. Lempikohtani on ehdottomasti "Joku oli heittänyt, vanhat lenkkarit, sähköjohdon päälle, tänä aamuna, ne olivat kadonneet." Tosi ihana albumi! :>

Tässä minun on oltava eri mieltä. Nimikirjaimet on vain ihan liian melankolinen ja angstinen, kaikki kappaleet ovat ylisurullisia ja lähes jokaisesta kappaleesta herää suunnaton toive, ettei sanojen/melodian tekijät ole sellaisessa elämäntilassa, jota kappaleissa kuvataan. Talvipuutarhaan ei pysty kuuntelemaan itkemättä tai irvistelemättä. :S Sen A-osa on suorastaan eteerinen(jota on lähes myös koko muu levy) ja kertsi ihan kamalan surullinen kaikessa kauneudessaan. Ei sitä kestä. Huomisen sää on tällä hetkellä varmaan ainoa kuunneltava biisi. Hölmö Sydän on niin paljon parempi, ja täytyypä ostaa myös se Laila, joka on kuulemma kanssa siirappinen. :P

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Joulukuu 30, 2008, 14:09:23 »
Oi oi, rakastan SMGtä niin suunnattomasti :------)
Terhin lyriikat ovat ihania, eivät yhtään tyhjänpäiväisiä, ne elää.
Lempilevyni on luultavasti Nimikirjaimet. siinä pidän enemmänkin itse biiseistä, enkä niiden sanomasta. Missä olet Laila on myös hyvin kaunis levy, mutta ehkä vähän liian herttainen, kun on niin akustinen, mutta tykkään sen sanoituksista eniten. Mustana, maidolla, kylmänä, kuumana on ihan loistava biisi, vähän liian lyhyt vain. PMMP:n paulan ääni kuullostaa ihanalta Terhin äänen kanssa :---D
Hölmö rakkaus, ylpeä sydän on hyvä, mutta jotenkin alitti odotukseni.
SMG:n ensimmäinen levy minulta vielä uupuu, mutta ostan kyllä sen heti kun vain löydän.
Lempibiisejäni ovat äsken mainitsemani Mustana, maidoll..jne, katu päättyy aurinkoon, Naurava turskan kallo, Onnellinen nainen ja juokseva mies :)

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Maaliskuu 14, 2009, 15:32:49 »
SMG faneille tiedoksi muuten, bändiltä ilmestyy huhtikuun alussa uusi levy, "Palatkaa Pariisiin!" ja ensimmäisen singlen, Näin minä vihellän matkallani voi kuunnella smg:n MySpacesta :)

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 05, 2009, 18:32:15 »
Hyvä bändi se on :> Mielenkiintoisia sanoituksia, ja monista kappaleista tulee jotenkin ihanan keväinen tai kesäinen olo. Minulle SMG ei ole tosiaankaan talvimusiikkia, sitä tulee kuunneltua lähinnä kesäaikaan. SMG on jotenkin jännä yhdistelmä kepeyttä ja haikeutta: päällisin puolin kappaleet ovat ihanan onnellisia ja kevyitä, mutta kun alkaa kuunnella sanoja, niin saattaa jopa alkaa hieman surettaa. Lempibiisiä on tosi vaikea sanoa, mutta tällä hetkellä kovassa kuuntelussa on mm. Lupaus kesästä ja Naurava turskan kallo.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #19 : Toukokuu 10, 2011, 16:15:40 »
Täytyy sanoa, että SMG ei kyllä petä koskaan :) Olin jo hieman hämmentynyt kun ensimmäisen kerran kuuntelin Hautojen yli-singleä spotifysta, mietin että onpas aggressiivista ja vaikeaa ja musiikillisesti yksitoikkoista, ei tuntunut yhtään SMG:ltä. Epäilin jo, ettei Mannerta kannata sitten odottaa. Levyn ilmestyttyä kuuntelin sitä kuitenkin (jälleen kerran spotifysta) hieman, ja päädyin sitten kuitenkin kauppaan. Ekan kuuntelukerran jälkeen olin jo varma siitä, että olin turhaan epäillyt bändiä. Hautojen yli ei uppoa vieläkään, mutta esimerkiksi Liian laiha rakkaani, Kaunis Marjaana ja Joet, korvet, niemet veivät mukanaan välittömästi. Erityisesti rakastan tuota Liian laiha rakkaani säveltä, tuo mieleen Casablancan jota rakastan yli kaiken. Ehkä jännittävimmän tuntuinen uuden levyn biiseistä on kuitenkin Omenankukan terälehtiä. Siinä on tuttua asennetta, näppärät lyriikat mutta yllättävä melodia. Lisäksi pidän valtavan hienona sitä, että bändin lyriikoissa 2010-luvulla on "en kapioita ompele". Oikein! Myös tietynlaista suomen kielen vaalimista ;)

Erityisesti tykkään SMG:ssä siitä, että levyt ovat kokonaisuuksia, jokaisessa on oma tietty tunnelmansa. Tunnelmansa puolesta Manner on ehkä jotain Hölmö rakkaus, ylpeä sydän- ja Palatkaa Pariisiin!-levyjen välistä. Mukana on samaa kesäistä tunnelmaa kuin noilla molemmilla, ja mikäs sopisi sen paremmin kun katsoo ikkunasta ulos.

Mitä muut vuotislaiset tykkäävät levystä, vai onko kukaan edes kuunnellut?
"Always be specific when you lie." (rule #7)

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #20 : Toukokuu 10, 2011, 20:02:38 »
Kyllähän tuota uutta levyä on aika paljon nyt tullut kuunneltua ja vähän ristiriitaiset on tunnelmat. Olen vuodesta 2008 ollut enemmän tai vähemmän SMG-fani, mutta tämä uusi levy on ainakin tähän mennessä osoittautunut aika hankalaksi. Pidin kyllä edellisestä levystä ja siitä kantrivetoisuudesta, joka on tässä levyssä viety entistä pidemmälle eikä mielestäni täysin ongelmattomasti. Minuun ei ehkä välttämättä ihan eniten iske sellaiset värisevät ja jodlaavat, Terhi Kokkosen äänelle ominaiset melodiat, joita tässä viljellään erittäin runsaasti. Verrattuna bändin kolmeen edelliseen levyyn (Hölmö rakkaus, Missä olet Laila, Palatkaa Pariisiin), jotka olivat todella helposti lähestyttävissä, tämä Manner ei ihan avaudu yhtä helposti.

Erityisesti rakastan tuota Liian laiha rakkaani säveltä, tuo mieleen Casablancan jota rakastan yli kaiken. Ehkä jännittävimmän tuntuinen uuden levyn biiseistä on kuitenkin Omenankukan terälehtiä. Siinä on tuttua asennetta, näppärät lyriikat mutta yllättävä melodia. Lisäksi pidän valtavan hienona sitä, että bändin lyriikoissa 2010-luvulla on "en kapioita ompele". Oikein! Myös tietynlaista suomen kielen vaalimista ;)
Itse asiassa itseä juuri eniten ärsyttävät uudessa levyssä lyriikat, jotka jotenkin menevät minulta jo hieman yli. Sellainen "Oli kaunis päivä ja söin nakin" on ollut toki jo kauemmin läsnä SMG:n sanoituksissa, mutta tässä uudessa levyssä juuri mitään muuta ei olekaan. Koska Kokkonen laulaa vielä erittäin selkeää suomen kieltä, ei lyriikoihin voi edes olla kiinnittämättä huomiota. Minua ärsyttävät päinvastoin eniten juuri nuo retrohenkiset sanat, jotka kuulostavat minun jokseenkin anglofiilisiin ja modernistis-superkaupunkilaisiin korviini kärjistäen vain mitäänsanomattomalta retroilulta ja kaipuulta menneisyyteen. Mitä kapioiden ompelu edes tarkoittaa? :P

En sitten tiedä. Hyvä levyhän tämäkin on, mutta tunteet ovat tosiaan aika ristiriitaiset, koska edelliset kolme olivat mielestäni selkesti parempia. Paras kappale tosiaan on tuo Liian laiha rakkaani, jossa on mukavaa lentoa, Montreal ja Liikaset hyvinä kakkosina. Omenakukan terälehtiä ja Joet, korvet, niemet taas ovat esimerkkejä siitä, miten sanoitukset ovat menneet mielestäni käsittämättömäksi random-asioiden kuvailuksi (oliko ihan pakko mainita Jude Law? :P) ja melodiat ihmeelliseksi rallatukseksi. Ehkä SMG:n kappaleista pidän eniten sellaisista perus balladeista, joiden suhteen tämä levy oli vähän nihkeä. Kokonaisuutena levy kuulostaa liikaa jotenkin... etniseltä.

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #21 : Toukokuu 10, 2011, 23:28:46 »
Joet, korvet, niemet sisältää lainauksen saamelaisten kansallislaulusta, ja mun mielestä jotenkin siinä on just se etninen (tms.) tunnelma joka pitääkin, ja siksi tykkään :) Siitä oon samaa mieltä Zirendan kanssa, että välillä SMG:n random-sanoitukset menee yli (repesin tuolle "oli kaunis päivä ja söin nakin" XD), mutta toisaalta sellaisiin sanoituksiin on usein mun helppo samaistua, ja siks tykkään.

Liikaset jotenkin ärsyttää mua suunnattomasti, lyriikoiden idea on jotenkin... ärsyttävä :D Enkä jotenkin löydä tuosta biisistä tarttumapintaa, ja miten se Marseljeesi nyt liittyi mitenkään. Mutta ehkä se biisi vielä joskus aukeaa mullekin (Liikaset, ei Marseljeesi, se on kyllä auennut.).

Mitä kapioiden ompelu edes tarkoittaa? :P
Sitä kun nuoret tytöt ompelivat liinavaatteita myötäjäisikseen. "Jokos se Anna kapioita ompelee"-tyyppiset kysymykset olivat käsittääkseni aika tavallisia joskus :P
"Always be specific when you lie." (rule #7)